abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193871848
Amsterdamse gemeenteraad: ‘Maak van Ketikoti net zo’n vrije dag als Koningsdag’

De Amsterdamse gemeenteraad wil dat Ketikoti, jaarlijks op 1 juli, uitgroeit tot een nationale feestdag, waarop Amsterdamse ambtenaren vrij krijgen. Een raadsmeerderheid dient hiertoe woensdag een voorstel in, op de dag van de herdenking van de afschaffing van de slavernij.

5.jpg

Het Amsterdamse gemeentebestuur moet Ketikoti voordragen als erkende nationale feestdag, vinden de PvdA, die het initiatief nam, GroenLinks, Denk, Bij1, SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie, die het voorstel ondertekenen en dus steunen. Deze partijen zijn goed voor 26 van de 45 stemmen in de gemeenteraad, een meerderheid. Ook zou Amsterdam zich moeten aansluiten bij het collectief dat de wens tot erkenning onder de aandacht brengt van de regering.

Als het lukt komt Ketikoti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij, in het rijtje van Koningsdag, Pasen, Kerstmis, Bevrijdingsdag en nog enkele feestdagen.

Een feestdag is niet direct een algemene vrije dag, denk aan Goede Vrijdag. En dus krijgt het college de opdracht om werk te maken van een vrije dag op 1 juli voor de Amsterdamse gemeenteambtenaren. Hiertoe moet het in gesprek met de vakbonden en de ondernemingsraad.

George Floyd
Nenita la Rose (PvdA) vindt het voorstel noodzakelijk: ,,In Nederland is nog altijd sprake van ontkenning of bagatellisering van het koloniale verleden en de gevolgen daarvan voor de nabestaanden. We hebben te lang vastgehouden aan een veilige mening.”

De indieners sluiten met hun voorstel aan bij de brede discussie over racisme, ontstaan na de dood door gewelddadig politieoptreden van George Floyd in Amerika. ,,In Nederland is sprake van institutioneel racisme, kijk naar het optreden van de Belastingdienst”, zegt La Rose. ,,Ons koloniale verleden heeft de basis gelegd voor dit racisme. Slavernij heeft geleid tot onderdrukking en ongelijke behandeling. We zien dat meer en meer mensen dit erkennen. Daarom is het tijd voor politiek handelen.”

Drie van de vier coalitiepartijen – PvdA, GroenLinks en SP – hebben dit voorstel ondertekend. Nummer vier, D66, ontbreekt. ,,Het pleidooi en de lobby voor een nationale feestdag kan D66 zeker steunen, de vertaling in een verplichte vrije dag voor de Amsterdamse ambtenaren echter niet”, zegt D66-raadslid Jan-Bert Vroege. ,,Door dit nu direct aan elkaar te koppelen, doe je noodzaak voor een landelijke erkenning van Ketikoti, denk ik, geen goed.”

5.jpg

Excuses
Ninsee, het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis, juicht het voorstel van de raadsmeerderheid toe. ,,Dit is een mooi initiatief”, zegt voorzitter Linda Nooitmeer. ,,Wat ons betreft staat 1 juli in het teken van feest en herdenking. Daar past een vrije dag bij. Het racisme dat hier rondwaart, is een gevolg van dit verleden. Daarom is het belangrijk dat we naast elkaar gaan staan.”

Eerder nam de Amsterdamse raad al het initiatief voor excuses van de gemeente voor haar rol bij de slavenhandel. Amsterdam zou de eerste Nederlandse gemeente zijn die dit doet. Het gemeentebestuur heeft onderzoek in gang gezet naar welke rol Amsterdam precies heeft gespeeld. Het was de bedoeling dat dit de opmaat was naar excuses, woensdag op Ketikoti uitgesproken door burgemeester Femke Halsema. Vanwege de coronapandemie heeft het onderzoek vertraging opgelopen en zijn de excuses uitgesteld. Als alles een beetje vlotjes verloopt, zouden volgend jaar de excuses uitgesproken kunnen worden op een nationale feestdag en vrije dag. ,,Dat zou machtig zijn”, zegt La Rose.
https://www.ad.nl/amsterd(...)koningsdag~aa23f8c0/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193871863
quote:
De Amsterdamse gemeenteraad wil dat Ketikoti, jaarlijks op 1 juli, uitgroeit tot een nationale feestdag.
Grootheidswaanzin weer. Amsterdam is niet Nederland. :') :W
pi_193871876
Prima dag voor een feestdag, beter dan de verplichte Hemelvaart en Pinksteren waar ik geen idee heb wat te doen.
Scared to take chances, you'll never have the answers.
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:26:57 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193871893
quote:
waarop Amsterdamse ambtenaren vrij krijgen
Ga aan het werk, luie uitvreters.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:27:36 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193871902
quote:
De Amsterdamse gemeenteraad wil dat Ketikoti, jaarlijks op 1 juli, uitgroeit tot een nationale feestdag, waarop Amsterdamse ambtenaren vrij krijgen.
Werken er alleen maar IG modellen daar? Het egoisme is onmeetbaar in die stad :r

quote:
Nenita la Rose (PvdA) vindt het voorstel noodzakelijk: ,,In Nederland is nog altijd sprake van ontkenning of bagatellisering van het koloniale verleden en de gevolgen daarvan voor de nabestaanden. We hebben te lang vastgehouden aan een veilige mening."
Helemaal niet.

quote:
De indieners sluiten met hun voorstel aan bij de brede discussie over racisme, ontstaan na de dood door gewelddadig politieoptreden van George Floyd in Amerika. ,,In Nederland is sprake van institutioneel racisme, kijk naar het optreden van de Belastingdienst", zegt La Rose. ,,Ons koloniale verleden heeft de basis gelegd voor dit racisme. Slavernij heeft geleid tot onderdrukking en ongelijke behandeling. We zien dat meer en meer mensen dit erkennen. Daarom is het tijd voor politiek handelen."
Leef eens in de toekomst in plaats van het verleden... je zal er van versteld staan wat je zelf kan. Manmanman.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:28:31 #6
182233 thedeedster
pi_193871918
quote:
Nenita la Rose (PvdA) vindt het voorstel noodzakelijk: ,,In Nederland is nog altijd sprake van ontkenning of bagatellisering van het koloniale verleden en de gevolgen daarvan voor de nabestaanden.
Ik denk dat de meeste mensen gewoon klaar zijn met het ronduit eenzijdige gejank.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193871922
Net als Carnaval in het zuiden des lands zou dit feest ook prima in Amsterdam kunnen.
Maar om dan gelijk te moeten afdwingen dat het ook in de rest van Nederland moet :r en dan slavernij willen herdenken :')
je zou je moeten schamen als gemeenteraad het op zo'n manier te willen brengen :r
Google is your friend, abuse your friends
pi_193871936
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:28 schreef Metalfrost het volgende:
Net als Carnaval in het zuiden des lands zou dit feest ook prima in Amsterdam kunnen.
Maar om dan gelijk te moeten afdwingen dat het ook in de rest van Nederland moet :r en dan slavernij willen herdenken :')
je zou je moeten schamen als gemeenteraad het op zo'n manier te willen brengen :r
Heel juni was al Keti Koti maand in Amsterdam.
https://www.amsterdam.nl/(...)ken/start-keti-koti/

Iedere dag stond er wel iets op de agenda.
pi_193871942
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Heel juni was al Keti Koti maand in Amsterdam.
Amsterdam ja. Prima.
Laat het daar blijven.
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:30:07 #10
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_193871945
En zo komen de herstelbetalingen weer een klein stapje dichterbij.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:30:18 #11
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193871950
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:30 schreef junkiesietze het volgende:
Gratis geld!
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:30:43 #12
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193871960
quote:
13s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Nenita la Rose (PvdA) vindt het voorstel noodzakelijk: ,,In Nederland is nog altijd sprake van ontkenning of bagatellisering van het koloniale verleden en de gevolgen daarvan voor de nabestaanden. We hebben te lang vastgehouden aan een veilige mening.”
Het is gewoon geen onderwerp van discussie. Niemand van ons heeft die tijd meegemaakt. En niemand van ons heeft er profijt of last van gehad. Rondom dat laatste worden allerlei sprookjes bedacht en verteld maar dat wordt het hem gewoon niet.
pi_193871962
Ben echt helemaal klaar met die Gore kutstad. :r Laat die stad zichzelf maar afscheiden van de rest van NL.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:31:10 #14
432335 ootjekatootje
Lotus, ook mooi!
pi_193871972
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:24 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Dit
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:31:48 #15
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193871985
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:25 schreef nostra het volgende:
Prima dag voor een feestdag, beter dan de verplichte Hemelvaart en Pinksteren waar ik geen idee heb wat te doen.
Zoek een vriendin en ga neuken

quote:
In Nederland is nog altijd sprake van ontkenning of bagatellisering van het koloniale verleden en de gevolgen daarvan voor de nabestaanden
Niemand ontkent dat , maar men moet eens ophouden met janken dat ze nog steeds slecht slapen omdat hun over over over grootvader slaaf is geweest.
Zo een feestdag gaat dat echt niet veranderen , een psychiater lijkt me een betere oplossing voor dat soort figuren.
Feestdag prima ^O^
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:32:40 #16
432335 ootjekatootje
Lotus, ook mooi!
pi_193872000
Herdenken prima, zoals 4 mei. Niet als een nationale feestdag
pi_193872016
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:32 schreef ootjekatootje het volgende:
Of krans leggen op 4 mei voor het slavernijverleden. En dan zonder poespas eromheen.
pi_193872030
Kan je dan op 1 Juli een slaaf kopen in amsterdam? Als ik nooit eerder een slaaf heb gehad krijg ik zeker ook geen vrij...
Aai nooit een brandende hond.
pi_193872045
Begin eerst maar eens met bevrijdingsdag. Dan kunnen we daarna denken aan dit. Want ja, ik snap best dat men de afschaffing van slavernij een belangrijk punt in de geschiedenis vinden om te vieren. Of trek het samen met bevrijdingsdag. Een dag om met zij allen onze vrijheid te vieren. ^O^
pi_193872065
Prima, maak er maar een nationale feedtdag van. Veel zal er niet veranderen want nationale feestdag levert niet altijd vrij op van werk.
pi_193872067
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:31 schreef Enchanter het volgende:
Zoek een vriendin en ga neuken
De hele dag door? Ik ben geen 17 meer. ;(
Scared to take chances, you'll never have the answers.
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:40:27 #22
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193872117
quote:
Dat moet je echt niet willen. Als voormalig slaven destijds na afschaffing een schadevergoeding toegekend hadden gekregen dan had ik daar zonder meer vrede mee gehad. Maar nu ruim 2 eeuwen later, nu alle betrokkenen er allang niet meer zijn, ben ik daar voor 200% tegen. Het profijt dat er was is in de tussenliggende eeuwen na meerder wereldoorlogen en crisissen allang verdwenen. En zelfs toen er slavernij was profiteerden daar slechts hele kleine groepen van: de gemiddelde Nederlandse burger had in die tijd geen heel veel beter leven dan de gemiddelde slaaf. Van dat hele theoretische "voordeel" profiteert de huidige generatie nazaten van slaven net zoveel als de gemiddelde autochtoon. Dat hele verhaal rondom herstelbetalingen is een heel zwak verhaal.
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:41:21 #23
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193872133
. ,,In Nederland is sprake van institutioneel racisme, kijk naar het optreden van de Belastingdienst", zegt La Rose. ,,Ons koloniale verleden heeft de basis gelegd voor dit racisme. Slavernij heeft geleid tot onderdrukking en ongelijke behandeling.

Hoe link je dan ons koloniale verleden aan het profileren van merendeel Turkse en Marokkaanse medelanders... heb ik iets gemist bij geschiedenis?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:43:13 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_193872158
Ugh, bij de NOS zie ik nu "afrofobie" gepushed worden. Net zo'n quatsch als islamofobie.
Elke groepje wil nu z'n eigen term hebben :')
pi_193872189
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:43 schreef Twiitch het volgende:
Ugh, bij de NOS zie ik nu "afrofobie" gepushed worden. Net zo'n quatsch als islamofobie.
Elke groepje wil nu z'n eigen term hebben :')
Is dat wanneer je bang bent dat je haar gaat krullen?
En is Afriyofobie ook onderdeel van Afrofobie? #durftevragen
  Redactie Sport woensdag 1 juli 2020 @ 12:46:50 #26
274204 crew  Mexicanobakker
Winnaar WIDM prono 2017
pi_193872215
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:32 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik zou het inderdaad minimaal gepaard laten gaan met zoiets.
Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:47:40 #27
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193872233
quote:

[..]

Dat valt wel mee. Landelijk zie ik dit zo wie zo niet gebeuren. En denk dat dit ook niet in Amsterdam er door heen gaat komen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:50:56 #28
182233 thedeedster
pi_193872294
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:41 schreef nixxx het volgende:
. ,,In Nederland is sprake van institutioneel racisme, kijk naar het optreden van de Belastingdienst", zegt La Rose. ,,Ons koloniale verleden heeft de basis gelegd voor dit racisme. Slavernij heeft geleid tot onderdrukking en ongelijke behandeling.

Hoe link je dan ons koloniale verleden aan het profileren van merendeel Turkse en Marokkaanse medelanders... heb ik iets gemist bij geschiedenis?
Die lui zien een kop van een website en trekken direct conclusies. Dat is het mooie van die zwart-wit dogma's. Kost niet zoveel moeite om na te denken.
pi_193872297
'nabestaanden' …
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_193872322
quote:
Dat gevecht is vandaag ook begonnen in de rechtbank:
Zwarte Nederlanders klagen Staat der Nederlanden aan
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:53:50 #31
432335 ootjekatootje
Lotus, ook mooi!
pi_193872353
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:46 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik zou het inderdaad minimaal gepaard laten gaan met zoiets.
Op 1 juli om 20:00 de Nederlandse vlag halfstok,
  woensdag 1 juli 2020 @ 12:53:59 #32
129292 LXIV
misdunker
pi_193872356
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:28 schreef Metalfrost het volgende:
In het zuiden is carnaval geen feestdag waarop je vrij krijgt.
Gott strafe das treulose Italien!
pi_193872391
Terecht voorstel. Ruil maar in voor een anno 2020 nietszeggende 2e Pinksterdag.
pi_193872451
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Herdenken van slavernij een feestdag, ja?
pi_193872493
Joepie, nog een feestdag waarop we ons zwart kunnen schminken.
Wie slaapt in een democratie wordt woke in een dictatuur.
pi_193872500
Ik snap trouwens het verband niet van slavernij naar 'kijk naar het optreden van de belastingdienst'

Maar dat zal wel aan mij liggen
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_193872508
Ik vind dit ook niet zo'n idioot voorstel als sommigen hoor. En als het landelijk ingevoerd moet worden zou het inderdaad in plaats van een tweede pinksterdag oid kunnen.
pi_193872574
quote:

[..]

Die Amsterdamse teringleiers kunnen de kelere krijgen!
  woensdag 1 juli 2020 @ 13:07:23 #39
117098 Hathor
Effe niet
pi_193872583
Hou dat rotifeest maar lekker in Amsterdam dan, ik hoef het hier niet te hebben.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mwah, van de andere kant doet er ook helemaal niemand moeilijk als je 3 dagen vrij neemt, ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 1 juli 2020 @ 13:10:22 #40
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193872632
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Niks mis mee.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_193872670
Waarom niet op 6 december vieren? Schijnt dat de Sint o.a. ook wat te maken heeft met de bevrijding van slavernij.

Wat een ultiem feest der verbinding zou dat zijn waar een autochtone traditie verbonden wordt met de wensen van Nederlanders met een allochtone achtergrond.

:P
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_193872707
Slaven _O_
Op vrijdag 28 juli 2017 08:32 schreef Nielsch het volgende:
Geweldig hoe jij echt het simpelste van t simpelste vertegenwoordigt op FOK!
  woensdag 1 juli 2020 @ 13:16:03 #43
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_193872729
Lijkt mij een prima viering voor Amsterdam, maar het is wel zaak om de huidige Amsterdamse politieke invloeden binnen de stadsgrenzen te houden. Als je voor elk dingetje in de geschiedenis een nationale feestdag wenst komen we nauwelijks aan daadwerkelijk werken toe.
  woensdag 1 juli 2020 @ 13:18:15 #44
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193872768
Waarom niet overal in Nederland?

Verder, mensen die tegen een extra vrije dag zijn. :') _O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193872769
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Echt hè, daar wordt je toch op slag een racist van....

Het enige van dat hele stuk waar ik het mee eens ben is: het is naïef om te denken dat een racist zal toegeven dat hij een racist is. Want dat hele stuk is één grote racistische hoop stront!

Maar ja, krijgt natuurlijk veel geld van Soros en de Postcodeloterij, dus die lopen wel binnen......
pi_193872776
Is Radio 1 nu een Amsterdamse zender geworden?
  woensdag 1 juli 2020 @ 13:20:38 #47
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193872812
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:16 schreef MissionPhailed het volgende:
Lijkt mij een prima viering voor Amsterdam, maar het is wel zaak om de huidige Amsterdamse politieke invloeden binnen de stadsgrenzen te houden. Als je voor elk dingetje in de geschiedenis een nationale feestdag wenst komen we nauwelijks aan daadwerkelijk werken toe.
Nederland is binnen Europa het land met de minste vrije dagen. Los daarvan als het Keti Koti festival een nationale feestdag zou worden? Is dat gewoon discriminatie natuurlijk.
  woensdag 1 juli 2020 @ 13:22:32 #48
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193872839
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:18 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Echt hè, daar wordt je toch op slag een racist van....
Waarom? Dit is hoe zaken gaan en mogen binnen een rechtsstaat. En het is maar afwachten of de rechter hun gelijk gaat geven.
  woensdag 1 juli 2020 @ 13:24:04 #49
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193872865
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:18 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Verder, mensen die tegen een extra vrije dag zijn. :') _O-
Doe dan gewoon 5 mei weer terug. Dat betekent iets voor NL.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
pi_193872883
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:20 schreef Megumi het volgende:

[..]

Nederland is binnen Europa het land met de minste vrije dagen. Los daarvan als het Keti Koti festival een nationale feestdag zou worden? Is dat gewoon discriminatie natuurlijk.
Wat dacht je van een feestdag omtrent de stichting van ons land of iets dergelijks? Als je dan toch persé een extra feestdag wil creëren. De meeste landen hebben wel zoiets of een Onafhankelijkheidsdag of zo.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')