‐------------------quote:Mississippi haalt omstreden Confederatie-embleem uit vlag
De Republikeinse gouverneur van Mississippi, de laatste Amerikaanse staat met het Confederatie-embleem in zijn vlag, heeft zaterdag gezegd dat hij onmiddellijk een wetsvoorstel ondertekent om het symbool te verwijderen.
“De discussie over de vlag uit 1894 is net zo splijtend geworden als de vlag zelf en het is tijd om die te beëindigen”, aldus gouverneur Tate Reeves, die eerder nog had gezegd een veto over een dergelijk wetsvoorstel te zullen uitspreken.
Zowel de Senaat als het Huis van Afgevaardigden van de staat besloot later met een twee derde meerderheid het wetsvoorstel in te dienen om de vlag te veranderen. Naar verwachting wordt het voorstel zondagmiddag in het Congres in stemming gebracht. Dan volstaat een gewone meerderheid.
Mississippi is de laatste staat in de Verenigde Staten waarvan de vlag het Confederatie-embleem heeft. De staatsvlag heeft rode, witte en blauwe banen met het strijdembleem van de Confederatie in de linkerbovenhoek. Het embleem werd voor het eerst opgenomen in 1894.
In 2001 werd om de staat nog een referendum gehouden over de vlag. Toen bleek een overgrote meerderheid nog voor behoud van de huidige vlag. Maar in de afgelopen 20 jaar is het verzet tegen de vlag flink gegroeid. Kerkgenootschappen, ondernemers, sporters en activisten vinden dat ‘hun’ vlag niet mag verwijzen naar een embleem dat voor velen symbool staat voor slavernij.
Wat was de Confederatie?
De Confederatie bestond uit zuidelijke staten die tijdens de Amerikaanse burgeroorlog van 1861 tot 1865 tegen het noorden vochten. De opstand van deze staten had vooral te maken met het afschaffen van de slavernij. De staten van de Confederatie wilden die in stand houden omdat hun economieën grotendeels afhankelijk waren van slavenarbeid.
https://m.hln.be/nieuws/b(...)m-uit-vlag~a457da09/
Niet voor de primaat wat zich mens noemt.quote:
En de Nederlandse taal is ook racistisch. Enkele eeuwen geleden waren het alleen maar blanken (witten) die deze taal spraken. Ook maar vervangen door Engelsquote:Op zondag 28 juni 2020 06:15 schreef Scarface88 het volgende:
Kwestie van tijd voor de Nederlandse vlag ook weg moet. Ik heb het maar alvast gezegd maar let maar op dat gaat 100% gebeuren dat iemand dit balletje op gaat gooien. Dezelfde lui die nu constant zeuren over koloniaal verleden van NL gaan straks zeuren dat NL vlag racisme en white supremacy toont. Het gaat steeds verder alle identiteit en geschiedenis van een land willen ze weg
Dat doen we toch al grotendeels?quote:Op zondag 28 juni 2020 06:36 schreef Avinus het volgende:
[..]
En de Nederlandse taal is ook racistisch. Enkele eeuwen geleden waren het alleen maar blanken (witten) die deze taal spraken. Ook maar vervangen door Engels
Op Radio 1 doen ze dat praktisch al. Als je nog behoorlijk Nederlandse taal wilt horen, dan moet je naar Suriname verhuizen.quote:Op zondag 28 juni 2020 06:36 schreef Avinus het volgende:
[..]
En de Nederlandse taal is ook racistisch. Enkele eeuwen geleden waren het alleen maar blanken (witten) die deze taal spraken. Ook maar vervangen door Engels
Wat wilde je daarmee zeggen?quote:Op zondag 28 juni 2020 06:21 schreef JANdeDERDE het volgende:
Zwak figuur een republikein notabene...
Daar staat het ook voor in de moderne tijd.quote:Op zondag 28 juni 2020 07:36 schreef Idisrom het volgende:
Ik dacht dat het toen stond voor vrijheid,
Tja trots op een relikwie van een verloren oorlog gevoerd om mensen als slaaf te kunnen blijven misbruiken, verkrachten en vermoorden kan onderdeel van je identiteit zijn.niets mis mee.WLM!quote:Op zondag 28 juni 2020 06:15 schreef Scarface88 het volgende:
Kwestie van tijd voor de Nederlandse vlag ook weg moet. Ik heb het maar alvast gezegd maar let maar op dat gaat 100% gebeuren dat iemand dit balletje op gaat gooien. Dezelfde lui die nu constant zeuren over koloniaal verleden van NL gaan straks zeuren dat NL vlag racisme en white supremacy toont. Het gaat steeds verder alle identiteit en geschiedenis van een land willen ze weg
Tijdens de koloniale tijd was er een andere vlag.quote:Op zondag 28 juni 2020 06:15 schreef Scarface88 het volgende:
Het is poep praten van neo-racisten die vooral terug willen naar de jaren vijftig.quote:Op zondag 28 juni 2020 08:39 schreef Scheepskok het volgende:
[..]
Tijdens de koloniale tijd was er een andere vlag.
Ja klopt. Maar elke natie heeft wel een zwarte bladzijde in zijn geschiedenis. Als je maar goed zoekt. Bij Nederland is dat de gouden eeuw.quote:Op zondag 28 juni 2020 08:44 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Het is poep praten van neo-racisten die vooral terug willen naar de jaren vijftig.
De vlag van de confederatie staat op gelijke hoogte als de swastika. Simpel zat. Iets langer geleden, das alles
Persoonlijk heb ik dat altijd raar gevonden, net als die Stahhelmen bij motorrijders. Ik associeer hem vooral met de vrijheid om zwarte slaven te mogen houden voor je katoenplantages. Daar werd die oorlog ook om gevoerd.quote:Op zondag 28 juni 2020 07:36 schreef Idisrom het volgende:
In de jaren ´80 kwam ik de Confederatievlag tegen bij praktisch elk popfestival.
Ik dacht dat het toen stond voor vrijheid,
Dat gebeurd al. Als je een Nederlands vlaggetje hebt, b.v. op een t-shirt of vastgenaaid op een schooltas, dan wordt je al gezien als extreemrechts of racist.quote:Op zondag 28 juni 2020 06:15 schreef Scarface88 het volgende:
Wat?quote:Op zondag 28 juni 2020 08:50 schreef Scheepskok het volgende:
De Nederlandse slavenhandel doet niet onder aan de holocaust.
Turks vlaggetje? Zeg maar gerust vlag, ik heb nog nooit een Turk met een klein vlaggetje zien wapperen, altijd met een vlag die je als laken voor je bed kan gebruiken. En ik heb ook sterk de indruk dat ze er letterlijk allemaal een hebben.quote:Op zondag 28 juni 2020 09:14 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat gebeurd al. Als je een Nederlands vlaggetje hebt, b.v. op een t-shirt of vastgenaaid op een schooltas, dan wordt je al gezien als extreemrechts of racist.
Waar ze grappig genoeg geen problemen mee hebben als je een Turks vlaggetje hebt terwijl dat land veel ergere dingen heeft gedaan.
Nog een gelukje dat de bovenste kleur van onze vlag niet het wit is.quote:Op zondag 28 juni 2020 06:15 schreef Scarface88 het volgende:
Abe was Republikein. Wat de meeste mensen waarschijnlijk niet eens weten en wat ongetwijfeld een shock zal veroorzaken, zodra ze er achter komen.quote:Op zondag 28 juni 2020 07:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wat wilde je daarmee zeggen?
Het zijn republikeinen geweest, keer op keer weer, die tegen slavernij en tegen onderdrukking is geweest en is de enige van de twee geweest die dus dan ook op elke motie om daar wat tegen te doen, voor heeft gestemd.
De democraten altijd tegen.. zegt ook wel wat trouwens over die schijnheilige figuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |