Je bent het dus eens het te laten staan?quote:Op zaterdag 9 januari 2021 23:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wbt het standbeeld JPCoen te Hoorn heeft het Nederlandse volk baat bij een discussie.
Meer kennis over de man, meer kennis over de VOC, meer kennis over verheerlijking van foute figuren.
Lijkt me toch ook nuttig voor de moraal
De inwoners van de banda-eilanden waren ook geen lievertjes. Het is natuurlijk niet voor niets dat de VOC in dit geval wat drastischer dan normaal te werk ging.quote:Op zaterdag 9 januari 2021 23:55 schreef The_Emotion het volgende:
In plaats van Coen van zn sokkel te trekken of stof te laten happen in een museum... is het gewoon niet een idee om er een ander beeld van onderdrukte/uitgemoorde Banda-eilanders er tegenover te zetten?
Dan kan Coen lekker blijven staan, maar je geeft het een extra dimensie door hem eeuwig naar zijn slachtoffers te laten kijken.
Dat kan toegelicht worden op hun sokkel, net zoals bij Coen.quote:Op zondag 10 januari 2021 00:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De inwoners van de banda-eilanden waren ook geen lievertjes. Het is natuurlijk niet voor niets dat de VOC in dit geval wat drastischer dan normaal te werk ging.
Eens, akkoord.quote:Op zondag 10 januari 2021 00:51 schreef The_Emotion het volgende:
[..]
Dat kan toegelicht worden op hun sokkel, net zoals bij Coen.
Van Wikipedia:quote:Op zondag 10 januari 2021 00:58 schreef The_Emotion het volgende:
Ze hebben het wel over die Coen enzo! Maar die Bandanezen waren ook geen lieverdjes hoor!
quote:
Two wrongs doesn't make one right.quote:Op zondag 10 januari 2021 01:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Van Wikipedia:
However, the Dutch sought to establish a monopoly on the spice trade so that the Bandanese could only sell their products to the Dutch.[1] Negotiations were arduous, and at a certain point in late May 1609, the chieftains lured Verhoeff and two other commanders who had left their fleet to negotiate on the beach, into the woods into an ambush and killed them.[1] Their guard was also massacred by the Bandanese, so that a total of 46 Dutchmen were killed.[7] In reprise, the Dutch soldiers plundered several Bandanese villages and destroyed their ships.[1]
Memoria damnatioquote:
Ik pleit dus niet voor een beeldenstorm.quote:Op zondag 10 januari 2021 01:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Memoria damnatio
Verder heb ik als paap sowieso een schijthekel aan beeldstormerij.
Iedereen kan toch naar zo'n museum gaan?quote:Op zondag 10 januari 2021 14:48 schreef sp3c het volgende:
Als niemand het ziet kun je duiden tot je een ons weegt zonder iets te veranderen
Voor zover daar een noodzaak voor is want die zie ik ook nog steeds niet echt
geen.quote:Op maandag 11 januari 2021 09:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoeveel politieagenten kunnen we wel niet inzetten als we kunnen bespraken op deze schoonmaakkosten?
geenquote:Hoeveel IC-bedden zijn dit wel niet?
geenquote:Hoeveel meer "handen aan het bed"?
Wordt het schoonmaken gedaan door vrijwilligers? Wordt het schoonmaakmaterieel gratis ter beschikking gesteld. Wat is de meerwaarde van het schoonmaken van Michiel ten gunste van de maatschappij?quote:
Maar die meeuwen dan die ook onze nationale helden besmeuren?quote:Op maandag 11 januari 2021 10:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er kan geld bespaard worden als gekkies ophouden met het kalken van leuzen op treinen, standbeelden, winkelstraten en particuliere/andermans eigendommen.
De NS slaagt er vaker in om de schade te verhalen op daders. In 5 jaar tijd 600 daders die bij elkaar 5,6 miljoen mochten ophoesten.
Hoorn heeft in ieder geval aangifte gedaan tegen de gekkies die een tekst voor het standbeeld hadden gespoten.
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 11 januari 2021 10:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de muizen dan, die overal maar naar hartenlust van alles bekladden?
Er is een spreekwoord, iets met gekken en dwazen. gaat over het schrijven op onder andere muren.
quote:Op maandag 11 januari 2021 08:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Iedereen kan toch naar zo'n museum gaan?
En wat moet er veranderen?
Persoonlijk vind ik standbeelden in het openbaar van mensen sowieso uit de tijd.
Als ik standbeeld-"onthullingen" zie van "recent" overleden personen, denk ik daar ook altijd wat meewarig over.
Vooral als ie niet helemaal lijkt. Of veel te dik is, zoals bij Wilhelmina. Daar was ook niet iedereen helemaal blij mee. En Michiel de Ruyter in Vlissingen wordt constant ondergescheten door de meeuwen.
En het is een kostenpost om ze eens in de zoveel tijd te onderhouden. Dus zet ze in een museum. Daar kunnen ze goed geconserveerd worden.
quote:Op maandag 11 januari 2021 09:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]
Zo'n standbeeld bv. Daar was ook niet iedereen blij mee.
Ik vraag me trouwens af welke commissies kunnen bepalen of iemand een standbeeld krijgt in het openbaar.
Kortom: geen standbeelden meer van personen.
dat is ineens een hele andere discussiequote:Op maandag 11 januari 2021 09:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoeveel politieagenten kunnen we wel niet inzetten als we kunnen bespraken op deze schoonmaakkosten?
Hoeveel IC-bedden zijn dit wel niet?
Hoeveel meer "handen aan het bed"?
Onze ouderen zijn de dupe omdat al het geld naar het onderhoud van de standbeelden moet.
Het gaat er over wat er met de standbeelden moet gebeuren?quote:Op maandag 11 januari 2021 10:54 schreef MegaKaas het volgende:
Er zal wel weer heel lang discussie over gevoerd worden, maar het eindigt altijd met een overwinning voor het zeurclubje.
laat de blanke zelfhaat door je heenstromen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |