Weduwe van generaal Spoor. Geen zangeres, maar wat is haar verdienste, genoeg voor een eerbetoon ?quote:
Ik vind het zo'n gek idee nog niet.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zou dat willen
ik snap dat het niet gaat gebeuren
ze was vooral een soort moederfiguur voor de generaal zijn troepenquote:Op zondag 21 juni 2020 22:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Weduwe van generaal Spoor. Geen zangeres, maar wat is haar verdienste, genoeg voor een eerbetoon ?
ik denk dat er genoeg Nederland is om alle straten en bruggen en grachten een naam te geven, normaliter ben ik pragmatischer maar we leven in een land waarin zelfs de koningin (kroonprinses toen?) hardop zegt dat we geen cultuur hebbenquote:Op zondag 21 juni 2020 22:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het zo'n gek idee nog niet.
Volgens mij zie ik in landen als Italië en Spanje ook weinig straatnamen van een ander land.
Ik had er alleen nog nooit aan gedacht.
primaquote:
Ik kan hier alleen maar voor zijn. Amen.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik denk dat er genoeg Nederland is om alle straten en bruggen en grachten een naam te geven, normaliter ben ik pragmatischer maar we leven in een land waarin zelfs de koningin (kroonprinses toen?) hardop zegt dat we geen cultuur hebben
dat is niet haar fout, dat is onze fout, wij doen niet ons best om het uit te dragen en daarin moeten we beter ons best gaan doen
dus vanaf nu geen buitenlandse straatnamen meer wmb
en geen 400 jaar oude marinehelden meer maar begin met mannen uit de tweede wereldoorlog te eren, daarna Indie of Korea
Woon zelf in zo'n versetshelden wijk, moet toegeven, het maakt wel dat je er af en toe bij stilstaat.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik denk dat er genoeg Nederland is om alle straten en bruggen en grachten een naam te geven, normaliter ben ik pragmatischer maar we leven in een land waarin zelfs de koningin (kroonprinses toen?) hardop zegt dat we geen cultuur hebben
dat is niet haar fout, dat is onze fout, wij doen niet ons best om het uit te dragen en daarin moeten we beter ons best gaan doen
dus vanaf nu geen buitenlandse straatnamen meer wmb
en geen 400 jaar oude marinehelden meer maar begin met mannen uit de tweede wereldoorlog te eren, daarna Indie of Korea
Kijk. Dit antwoord geeft al aan dat het nuttig zou kunnen zijn om meer van die Nederlandse cultuur terug te laten komen in ons straatbeeld.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:35 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Woon zelf in zo'n versetshelden wijk, moet toegeven, het maakt wel dat je er af en toe bij stilstaat.
Maar voor de rest, onze cultuur...wat is er nou het verdedigen waard joh? Koekhappen? Spijkerpoepen? Nederlandse kutmuziek?
Wellicht als ons concept van tolerantie wat nuttiger omschreven was (grens trekken bij regressieven), dat zou het verdedigen waard kunnen zijn. Maar ook niet iedereen zal het daar mee eens zijn. Verder weet ik echt niks...
Ik zie je ineens die shift knop vinden sp3c, hou vol!!![]()
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Kijk. Dit antwoord geeft al aan dat het nuttig zou kunnen zijn om meer van die Nederlandse cultuur terug te laten komen in ons straatbeeld.
Als je puur kijkt naar wat ons een volk maakt:quote:Op zondag 21 juni 2020 22:40 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Maar dan kun jij vast zo 3 dingen noemen?
twitter:RT_com twitterde op zaterdag 20-06-2020 om 21:00:00FIRST #Lenin statue unveiled in West #Germany following legal battle https://t.co/EhCeCouCAi reageer retweet
quote:Op zondag 21 juni 2020 22:43 schreef sp3c het volgende:
Plakkaat van Verlatinghe
watermanagement
bloemen
Mooie items allebei. Maar ligt er dan niet een taak voor een of andere Neerlandicus / geschiedschrijver om hier een mooi verzamelwerk van te maken waar we ons allemaal aan kunnen spiegelen? Zie ik niet heel hard gebeuren..quote:Op zondag 21 juni 2020 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je puur kijkt naar wat ons een volk maakt:
De eeuwen lange strijd tegen het water.
En ik zie de calvinistische ondertoon in ons volk wel echt als uniek. Niet perse altijd positief. Wel vaak over de kleyne luyden, ons burgerschap. Weinig hiërarchisch zijn wij.
Dat kun je ook vertalen naar het vernoemen van individuele verzetsstrijders. Mensen die voor zichzelf dachten.
Er is een standbeeld voor de dokwerker. Prima. Maar daar zaten mensen achter. Die zou je kunnen noemen.
Ook met de individuele burgers die kinderen gered hebben uit de joodse schouwburg.
Dat voor jezelf nadenken als burger vind ik groots in NL.
Die strijd tegen het water geldt vooral voor westelijk en noordelijk Nederland.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:51 schreef capricia het volgende:
En ik zie de calvinistische ondertoon in ons volk wel echt als uniek. Niet perse altijd positief. Wel vaak over de kleyne luyden, ons burgerschap. Weinig hiërarchisch zijn wij.
Calvinisme is boven de rivieren, hieronder is het Rooms. Gelukkig.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kun je ook vertalen naar het vernoemen van individuele verzetsstrijders. Mensen die voor zichzelf dachten.
Er is een standbeeld voor de dokwerker. Prima. Maar daar zaten mensen achter. Die zou je kunnen noemen.
Ook met de individuele burgers die kinderen gered hebben uit de joodse schouwburg.
Dat voor jezelf nadenken als burger vind ik groots in NL.
Ja zeker.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:53 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
[..]
Mooie items allebei. Maar ligt er dan niet een taak voor een of andere Neerlandicus / geschiedschrijver om hier een mooi verzamelwerk van te maken waar we ons allemaal aan kunnen spiegelen? Zie ik niet heel hard gebeuren..
Serieus, helft van die dingen had ik nog nooit van gehoord.
Een mooi verhaal, wat duidelijk maakt wat we bereikt hebben dat ons onderscheidt van andere culturen. Wellicht zelfs een filosofische basis erin, waar we ons allemaal in kunnen vinden. Maar geheid dat dan weer te ver gaat voor de linker-/rechterzijde...dus misschien beter iets algemeens dan iets...al te vooruitstrevends.
Is gewoon zo; hier in het Zuiden hebben we altijd een andere cultuur en mentaliteit gehad. En nog. Zie niet in waarom dat niet benoemd kan worden.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:57 schreef Tyr80 het volgende:
Heel goed, gelijk weer de verschillen benoemen jongens, zo komen we er wel!
Eens hoor.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Calvinisme is boven de rivieren, hieronder is het Rooms. Gelukkig.
Vooral lekker benoemen, maar denk oprecht dat we iets aan een gemeenschappelijk (ideaal?)beeld van 'de Nederlander' zouden hebben. En dat mag best een beetje een eikel zijn hoor.quote:Op zondag 21 juni 2020 22:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Is gewoon zo; hier in het Zuiden hebben we altijd een andere cultuur en mentaliteit gehad. En nog. Zie niet in waarom dat niet benoemd kan worden.
Word altijd kriegelig wanneer men Nederland 'calvinistisch' noemt. Dat is boven de rivieren.
Als trotse roomse Brabander zal ik dat ook zeker doen.quote:Op zondag 21 juni 2020 23:00 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Vooral lekker benoemen, maar denk oprecht dat we iets aan een gemeenschappelijk (ideaal?)beeld van 'de Nederlander' zouden hebben. En dat mag best een beetje een eikel zijn hoor.
Woon ik ook, maar weet je wat je met die kerk van je kan doen?quote:Op zondag 21 juni 2020 23:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als trotse roomse Brabander zal ik dat ook zeker doen.
Ja. En dat is waarom onze cultuur naar de klote gaat.quote:Op zondag 21 juni 2020 23:01 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Woon ik ook, maar weet je wat je met die kerk van je kan doen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |