abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193857851
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:32 schreef wootahH het volgende:
Ik wil een houten plaat bovenop een bankje maken/leggen zonder dat deze verschuift. Ik wil deze er ook weer af kunnen halen. Ik dacht zelf aan een stuk dubbelzijdig tape ertussen, die makkelijk te verwijderen is zonder dat ik het lak van de plank trek, bv dubbelzijdig tesa?

Weet iemand misschien nog een betere of goedkopere oplossing?
Is het bankje ook van hout? Dan zou je een paar deuvels kunnen gebruiken
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_193858033
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:47 schreef Norro-tje het volgende:

[..]

Is het bankje ook van hout? Dan zou je een paar deuvels kunnen gebruiken
Dat is denk ik geen optie. Ik wil het blad kunnen omdraaien of geheel verwijderen wanneer de bovenkant te erg beschadigd is door kind.
:]
  dinsdag 30 juni 2020 @ 13:05:05 #83
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193858049
Plaat groter dan oppervlakte bank en een randje eromheen. Zo kan ie niet wegglijden maar is te zwaar voor kind om op te tillen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193858082
Alle adhesieve materialen die goed plakken laten (lijm) resten achter en/of beschadigen de ondergrond. Dus tape o.i.d. wordt kiezen tussen kwaden (te los of laat te veel zooi achter) of een slecht compromis daartussen.

Als je bang bent voor beschadigingen, waarom dan geen ander materiaal? Zoals glas, metaal of trespa.

Hoe duur wordt het plaatje dat je wilt gebruiken? Is het een ramp het te moeten vervangen als het er echt niet meer uit ziet?
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 13:12:17 #85
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193858137
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:32 schreef wootahH het volgende:
Ik wil een houten plaat bovenop een bankje maken/leggen zonder dat deze verschuift. Ik wil deze er ook weer af kunnen halen. Ik dacht zelf aan een stuk dubbelzijdig tape ertussen, die makkelijk te verwijderen is zonder dat ik het lak van de plank trek, bv dubbelzijdig tesa?

Weet iemand misschien nog een betere of goedkopere oplossing?
Veel goedkoper als dubbelzijdige plakband gaat het niet worden... Makkelijk te verwijderen is dat niet
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193860069
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 13:03 schreef wootahH het volgende:

[..]

Dat is denk ik geen optie. Ik wil het blad kunnen omdraaien of geheel verwijderen wanneer de bovenkant te erg beschadigd is door kind.
Je zou ook iets met lijmklemmen kunnen doen wellicht.
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_193860527
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 13:05 schreef daNpy het volgende:
Plaat groter dan oppervlakte bank en een randje eromheen. Zo kan ie niet wegglijden maar is te zwaar voor kind om op te tillen.
Dat klinkt als een mooie oplossing. Kan eventueel ook nog een grote plaat tegen de muurkant maken en de plank er dan haaks tegenaan.

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 13:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Veel goedkoper als dubbelzijdige plakband gaat het niet worden... Makkelijk te verwijderen is dat niet
Ik dacht dat die van tesa wel vrij makkelijk te verwijderen is(zoals bij die muurhaakjes van de reclames). De goedkope dubbelzijdige is wel een drama heb ik gemerkt :(
:]
pi_193863303
hey, ik heb een heggeschaar zonder oplader. er staat op 3,4volt, 1,5ampere. Iemand tips welke oplader ik moet kopen? begrijp er niet veel van.
pi_193863741
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:39 schreef Koewam het volgende:
hey, ik heb een heggeschaar zonder oplader. er staat op 3,4volt, 1,5ampere. Iemand tips welke oplader ik moet kopen? begrijp er niet veel van.
Op zich maakt de soort oplader* niet zoveel uit, maar juist wel de aansluiting op de accu/heggenschaar. Kan je een foto van die aansluiting plaatsen??

* geen 15 V. uiteraard en ook geen 20mA
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 20:07:07 #90
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193863742
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:39 schreef Koewam het volgende:
Heb je een merk en type van de heggeschaar ergens gevonden ?
pi_193869206
Voor de beregening van de tuin heb ik zo'n Gardena-pompje bij de waterkant staan. Deze wil in graag uit het zicht en beschermd tegen weer en wind buiten laten staan. Ik denk eraan een soort putje te maken van waaruit ondergronds de aanvoerslang naar het water loopt en vanaf de pomp slangen naar de plekken waar ik water wil gebruiken.

Alleen... Waarvan maak je zo'n "putje"?
Ik heb gekeken naar kleppendozen maar deze zijn allemaal te klein. Ook gekeken naar het ingeven van een regenton o.i.d. maar ik ben bang dat deze gaan indeuken en het wordt dan al gauw duurder dan ik had gehoopt.

Wat nu als ik een doos van multiplex maak?
Ik kan hiervoor bijvoorbeeld betonplex gebruiken. Maar wat als ik underlayment pak en deze rondom in een paar lagen rubberseal zet?

De onderkant van de put blijft boven het grondwaterniveau.
Om te voorkomen dat er toch water in de kist blijft staan wil ik er een waterdicht deksel op plaatsen. Ook wil ik de buis waardoor de aanvoerslang zal lopen zo maken dat deze gelijk als afvoer voor eventueel regenwater kan dienen. Tot slot zou ik de onderkant kunnen weglaten en de kist in plaats hiervan op een laag grind kunnen neerzetten.
Ik heb nog wat underlayment 18mm staan en kan de kist eventueel dubbellaags uitvoeren.

Wat vinden jullie van het idee van een ondergrondse kist van underlayment ingesmeerd met meerdere lagen rubberseal?

Tips of andere mogelijkheden zijn welkom!
pi_193869485
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:26 schreef spinazieruiker het volgende:
Wat vinden jullie van het idee van een ondergrondse kist van underlayment ingesmeerd met meerdere lagen rubberseal?

Zouden een paar betontegels die je rechtop zet niet goedkoper zijn? In ieder geval gaat dat veel langer mee.
  woensdag 1 juli 2020 @ 09:57:00 #93
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193869623
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:26 schreef spinazieruiker het volgende:
Voor de beregening van de tuin heb ik zo'n Gardena-pompje bij de waterkant staan. Deze wil in graag uit het zicht en beschermd tegen weer en wind buiten laten staan. Ik denk eraan een soort putje te maken van waaruit ondergronds de aanvoerslang naar het water loopt en vanaf de pomp slangen naar de plekken waar ik water wil gebruiken.

Alleen... Waarvan maak je zo'n "putje"?
Ik heb gekeken naar kleppendozen maar deze zijn allemaal te klein. Ook gekeken naar het ingeven van een regenton o.i.d. maar ik ben bang dat deze gaan indeuken en het wordt dan al gauw duurder dan ik had gehoopt.

Wat nu als ik een doos van multiplex maak?
Ik kan hiervoor bijvoorbeeld betonplex gebruiken. Maar wat als ik underlayment pak en deze rondom in een paar lagen rubberseal zet?

De onderkant van de put blijft boven het grondwaterniveau.
Om te voorkomen dat er toch water in de kist blijft staan wil ik er een waterdicht deksel op plaatsen. Ook wil ik de buis waardoor de aanvoerslang zal lopen zo maken dat deze gelijk als afvoer voor eventueel regenwater kan dienen. Tot slot zou ik de onderkant kunnen weglaten en de kist in plaats hiervan op een laag grind kunnen neerzetten.
Ik heb nog wat underlayment 18mm staan en kan de kist eventueel dubbellaags uitvoeren.

Tips of andere mogelijkheden zijn welkom!
Daar heb je kant en klaar dozen voor om dat in weg te werken. Moet ff zoeken of ik die kan vinden.
pi_193871772
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Daar heb je kant en klaar dozen voor om dat in weg te werken. Moet ff zoeken of ik die kan vinden.
Voor de pomp heb ik een binnenmaat van minimaal 60x40x40 nodig. De dozen die ik heb gevonden (bestemd voor kleppen/verdelers) voldeden daar niet aan.

Als jij (of iemand anders) een tip heeft voor een doos of geschikte kist die wel groot genoeg is dan houd ik me aanbevolen!

Groter mag, dan blijft er misschien ruimte over om ooit nog een drukschakelaar bovenop de pomp te plaatsen
pi_193872745
Met betonplex kan, maar nog makkelijker wat al genoemd: met een stapel trottoirtegels een put bouwen die groot genoeg is en een stuk plastic erover tegen lekwater.

Houd je btw rekening met de motorluchtkoeling?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193872804
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:21 schreef Kluswerk het volgende:
Bij gebrek aan beschikbaarheid van loodgieters moet ik er denk ik toch mee aan de slag. Douchen in bad is een drama.

Tijd geleden hebben we de douchebak losgehaald, omdat er sprake was van een lek zodra afvoerputje te vies werd (ja schoonmaken dus?). Leek erop dat er sprake was van een lek in de aansluiting tussen de douchebak en de afvoer.
Douchebak was sowieso een flutding (zon diepe waar je per saldo nergens kan staan) en idee was dat we zouden gaan naar inloopdouche, maar ik krijg nergens een offerte.

Nou zijn er dus 2 optie's:
1. Plaatsen drain. Vermoedelijk moet ik dan overal de vloer ophogen, vanwege de vereiste hoogte van de drain.

2. Plaatsen van zo'n platte douchebak. Hoef ik de vloer niet op te hogen, maar krijg ik wel weer mogelijk hetzelfde issue als we nu hebben.

Is dat ding nou waarschijnlijk gewoon slecht bevestigd bij ons (vanwege dat lek?) of is het gewoon een kwestie van tijd?
Is mijn aanname juist dat een drain wat minder onderhoud vereist (/evt. risico)?

Ik heb het liefst natuurlijk zo min mogelijk werk (dus douchebak dan) maar geen zin in toekomstig gedoe.
Als je een douchebak neemt, neem dan een plaatstalen ding en niet zo'n hardplastic geval. Ik heb er ook gekloot mee gehad, is toch een kwestie van goed materiaal (qua sifon), spanningsvrij monteren en goed aandraaien. Punt is dat je er zo slecht bij kunt in de krappe ruimte.
pi_193873123
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:16 schreef blomke het volgende:
Met betonplex kan, maar nog makkelijker wat al genoemd: met een stapel trottoirtegels een put bouwen die groot genoeg is en een stuk plastic erover tegen lekwater.

Houd je btw rekening met de motorluchtkoeling?
Tegels ga ik over nadenken.
De locatie bevindt zich in een talud dat we zo groen mogelijk willen houden (nu gras, straks waarschijnlijk iets van een bodemdekker). Vandaar dat ik het compact wil houden.

Het is een elektrisch pompje van 3500 watt. Het kan natuurlijk wel een paar uur achter elkaar draaien. Is het voldoende om de ruimte zo ruim mogelijk te houden? Anders moet ik kijken of ik wat ventilatie in het deksel kwijt kan.
pi_193873336
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:37 schreef spinazieruiker het volgende:
Het is een elektrisch pompje van 3500 watt.
Pompje???? 3,5 kW vind ik nogal wat. Bedenk dat een deel van die 3,5 kW als warmte wordt gedissipeerd
pi_193874840
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Pompje???? 3,5 kW vind ik nogal wat. Bedenk dat een deel van die 3,5 kW als warmte wordt gedissipeerd
Correctie: Het debiet is 3600 l/uur. Het vermogen is 800W :)
pi_193877055
Nou zal een groot deel van de warmte wel met het water afgevoerd worden maar dan nog. Ik zou de zaak gewoon openzetten bij gebruik. 3,5 Kw kan je minstens 10 kuub per uur mee sproeien mogelijk zelfs tot 50 kuub bij beperkte opvoerhoogte. Zelfs bij een tuin van hectare is dat toereikend om het zacht uit te drukken. Dan mag je ook minimaal een twee duims pijp gaan gebruiken.
pi_193886762
Korte vraag: ik probeer een canvasdoek van 70 * 50 cm en 2 cm dik op te hangen op een glazen achtergrond. Ik had de tip gekregen dit te doen met goede dubbelzijdige tape.
Dit werkt alleen niet ;( canvas blijft niet plakken en valt gelijk eraf...

Iemand nog andere (simpele) tips? Boren ed gaat niet vanwege glazen achtergrond.
pi_193886779
Tesa strips al dan niet met haakje?
  donderdag 2 juli 2020 @ 11:27:50 #103
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193886785
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 11:26 schreef TolstoiFan het volgende:
Korte vraag: ik probeer een canvasdoek van 70 * 50 cm en 2 cm dik op te hangen op een glazen achtergrond. Ik had de tip gekregen dit te doen met goede dubbelzijdige tape.

Iemand nog andere (simpele) tips? Boren ed gaat niet vanwege glazen achtergrond.
Tesa heeft daar oplossingen voor. Even je canvas wegen, en dan het juiste bevestigingsmateriaal voor dat gewicht kopen. Kan gewoon bij de bouwmarkt.
KuikenGuppy
pi_193886883
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 11:27 schreef Burdie het volgende:

[..]

Tesa heeft daar oplossingen voor. Even je canvas wegen, en dan het juiste bevestigingsmateriaal voor dat gewicht kopen. Kan gewoon bij de bouwmarkt.
Dat heb ik gedaan, gewicht canvas past bij de gekochte dubbelzijdige tape van Tesa.
Was wel handig om erbij te vermelden :+

Misschien iets met klittenband en dubbelzijdige tape?

Pfff, dacht even snel dat ding op te hangen nadat ik gister bij de bouwmarkt was geweest, maar die vlieger gaat helaas niet op :{
pi_193887615
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 11:26 schreef TolstoiFan het volgende:

Blijft tape wel op de muur of blijft ie plakken aan Canvas?
Eerst denken, dan typen
  donderdag 2 juli 2020 @ 12:21:20 #106
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193887713
Glasboor :Y)
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 2 juli 2020 @ 12:31:59 #107
149959 SQ
snelle trees
pi_193887855
Je moet van die plakhaakjes hebben. En het canvas op het haakje hangen.
disclaimer
pi_193887886
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:31 schreef SQ het volgende:
tesa powerstrips ja
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_193888483
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:31 schreef SQ het volgende:
Als ik die haakjes gebruik, zijn die dan zichtbaar? Ik wil niet dat je bevestiging ziet.

Ik zie wel deze:
https://www.tesa.com/nl-n(...)rips-deco-haken.html

Daarbij staat voor lichte decoraties, de canvas is al gauw 1,2 kg. Zou dat dan nog kunnen?
  donderdag 2 juli 2020 @ 13:20:34 #110
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193888540
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 13:16 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]

Als ik die haakjes gebruik, zijn die dan zichtbaar? Ik wil niet dat je bevestiging ziet.

Ik zie wel deze:
https://www.tesa.com/nl-n(...)rips-deco-haken.html

Daarbij staat voor lichte decoraties, de canvas is al gauw 1,2 kg. Zou dat dan nog kunnen?
Je moet Tesa klevende spijker hebben denk ik.

Edit: of deze: https://www.tesa.com/nl-n(...)-schilderijhaak.html
KuikenGuppy
pi_193889080
Dank voor alle tips, ik ga weer een tripje bouwmarkt doen.

Edit: nogmaals dank, de canvas hangt inmiddels :) ^O^

[ Bericht 69% gewijzigd door TolstoiFan op 02-07-2020 20:11:41 ]
pi_193901989
Iemand van jullie ervaring met het behangen over glad renovlies heen?
pi_193905585
Zojuist douglashout besteld voor:

Nu kan douglashout nog wel eens scheuren.
Naar mijn idee ontstaat dit door niet gedroogd hout, dikke schroeven in het hout draaien, er ontstaan dan lokale spanningen en door het drogen ontstaan van daar uit de scheuren.

Kan ik dit scheuren voorkomen door eerst voor te boren. Of is dat niet nodig met Douglas
Of moet ik juist niet voorboren omdat ik anders geen vlees meer over heb.
In de 145x45mm komen 6mm dikke schroeven.
pi_193905659
overmaats voorboren kan.. zodat je hout kan werken om je schroeven heen. maar dan ben je met bouten beter af denk ik.. (maar dan moet je dus maar 1 van de twee stukken te verbinden hout overmaats voorboren)

Al zou ik eerder voor zoveel mogelijk mes en groef verbindingen met lijm gaan als ik die deuren zo zie. Heb je ook geen lelijke schroeven :7

en dan de verticale latjes los in het 'raam' met ruimte om te kunnen werken. Plankjes onderling afwerken met een schuin kantje. Dan vallen eventuele kiertjes ook niet gelijk op.

[ Bericht 7% gewijzigd door FranticDJ op 03-07-2020 13:46:36 ]
pi_193905667
En ik ben geen deurenbouwer, maar dubbel check of je schuine schoren de goeie kant op zitten. Zou zonde zijn als de boel gaat hangen omdat je schoor verkeerd om zit.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 13:42:03 #116
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193905669
Google zegt: Douglashout altijd voorboren.
KuikenGuppy
pi_193905824
Ik wil een afvoerslang aansluiten op een muurflens. Het gaat om de achterkant, niet bij het klepje, daar komt een ander stuk op.
Hoe zet ik dit vast? De slang moet af en toe ook verwijderd worden, dus permanent vastzetten is ook niet handig.

pi_193909609
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:52 schreef NedKelly het volgende:
Ik wil een afvoerslang aansluiten op een muurflens. Het gaat om de achterkant, niet bij het klepje, daar komt een ander stuk op.
Hoe zet ik dit vast? De slang moet af en toe ook verwijderd worden, dus permanent vastzetten is ook niet handig.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Half er op schuiven en dan vasttapen met Ducttape of aluminiumtape een optie?
pi_193909865
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Blijft dat goed als ik het regelmatig eraf moet halen?
Wil de afvoer van de mobiele airco die in de loggia blaast verlengen naar een raam zodat de loggia niet zo warm wordt. Dus bij koeler weer moet het weer weg.

Ik had ook aan tape zitten denken, maar lijkt me zo'n eenmalig vastzetten optie.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 18:15:45 #120
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193909925
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Aluminiumtape scheurt waar je bij staat.

Maareh, is magneetjes een optie? Magneetjes lijmen aan de binnenkant van de muurflens en na het eroverheen schuiven magneetjes er op klikken.

Mijn ervaring met mobiele airco's is dat je door die slang die allejezus heet wordt, een gratis verwarmingsbuis door je huis hebt lopen. Die wil je dan toch niet verlengen?
pi_193910168
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 18:15 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Aluminiumtape scheurt waar je bij staat.

Maareh, is magneetjes een optie? Magneetjes lijmen aan de binnenkant van de muurflens en na het eroverheen schuiven magneetjes er op klikken.

Mijn ervaring met mobiele airco's is dat je door die slang die allejezus heet wordt, een gratis verwarmingsbuis door je huis hebt lopen. Die wil je dan toch niet verlengen?
Magneetjes is misschien wel een idee. Dacht misschien zijn er gewoon standaard dingen voor, maar ik heb er geen verstand van.

De airco staat op 50 cm van de muurflens, dus korte slang. Airco blaast in de loggia uit, die inpandig is en afgesloten met een erker. Heb daar de ramen dan in open staan.
Naast de muurflens zit rechts eerst een muur van 1,30 en dan komt de erker waar de ramen een meter verder naar rechts zitten. De muur tegenover waar de afvoer op blaast wordt juist heel erg warm door dat geblaas en die hele ruimte ook, waardoor mijn slaapkamer die zich links bevindt weer opwarmt (het is beetje onlogische indeling allemaal vanuit de bouw).

Door de afvoer te verlengen wil ik de slang op de raamafvoer aansluiten zodat de lucht naar buiten blaast ipv die loggia in.

Woonkamer koelt met de mobiele airco wel graad of 4 mee af en het comfortabel te laten voelen.

Ik zou graag een goede normale airco willen, maar er zitten heel veel beperkingen vanuit de VvE aan. Baal ik erg van... Voor volgend jaar wil ik gaan kijken voor een vaste airco in mijn slaapkamer, maar die grenst niet aan buitenruimte (maar aan woonkamer en loggia) en op het dak mogen we niets zetten.
pi_193911309
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:52 schreef NedKelly het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met een Slangenklem.
Als je het makkelijker wil kunnen loskoppelen zou ik iets aan elkaar knutselen met een verloopstuk/steekflens.
pi_193920696
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 19:43 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Met een Slangenklem.
Als je het makkelijker wil kunnen loskoppelen zou ik iets aan elkaar knutselen met een verloopstuk/steekflens.
Dank voor de tip. De term steekflens kende ik niet, ben echt een leek op dit gebied dus had ook geen idee waar ik naar moest kijken/zoeken.
Na zoeken bij een webshop waar ik de slangen had gezien lijkt het dat ik daar wel wat mee kan gaan knutselen.
pi_193921960
Hulp/advies gevraagd! Ik heb een schakelaar voor het zonnescherm(knikarm) aan de tuin kant. Als ik die omdraai gata nu het scherm niet naar beneden, maar ik hoor wel een klik en de motor zoemt.

Het knopje heeft scheefgezeten en waarschijnlijk heeft ie te lang op (scherm) inhalen gestaan. Nu doetie dus niets meer. Iemand advies voor reparatie? Zou het motortje stuk zijn of kan het iets anders zijn?

Dank!
Wieke
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:56:51 #125
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193922911
Als hij de motor te lang heeft aangestuurd is deze gegarandeerd doorgebrand.
Laat die handjes wapperen!
pi_193967870
De palen van de pergola staan! Het inmiddels uitgebarde beton (zie eerdere post in dit topic) heeft ze keurig overeind gehouden de afgelopen onstuimige dagen. Vanavond de eersten op de juiste hoogte getopt met behulp van de nieuwe Bahco-handzaag gekocht n.a.v. een tip hier op het forum, waarvoor dank. ^O^

Dan nu de vraag, vooruitkijkend naar het eindresultaat:

Stel ik heb een pergola met een lengte van meter 6,5 meter. Hier wil ik een lichtsnoer aan hangen. Deze heeft bijvoorbeeld een afstand van het eerste tot het laatste lampje van 8,5 meter. Hoe reken ik uit hoe ver het snoer doorhangt bij 2, 3 of meer ophangpunten?
  dinsdag 7 juli 2020 @ 07:08:43 #127
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193968978
Niet. Dat is niet uit te rekenen.
Laat die handjes wapperen!
pi_193969016
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 07:08 schreef Gieliovd het volgende:
Niet. Dat is niet uit te rekenen.
Jawel.

Hoe strakker, hoe meer kracht in de snoer en dus aan je (uiterste) ophangpunten.
pi_193969111
Het gaat me niet om de kracht (hoewel hiervoor wel berekeningen bestaan; bij een langere kabel worden de krachten kleiner, vergelijk met hoogspanningsmasten waarvan de kabels ook doorhangen).

Het gaat me om de afstand tussen de kabel en de ligger van de pergola op het laatste punt.

Met mijn resterende wiskundige kennis zou ik zeggen dat je het verloop van de kabel kunt vereenvoudigen tot twee driehoeken of tot een deel van een cirkel.

Door uit te gaan van twee rechthoekige driehoeken (met de korte zijde aan elkaar) zou je de stelling van Pythagoras kunnen gebruiken om het laagste punt uit te rekenen. Dit is echter niet erg nauwkeurig; de kabel loopt rond dus het laagste punt ligt in werkelijkheid hoger.

Nauwkeuriger lijkt me een formule waarbij je het verloop van de kabel beschouwt als een deel van de omtrek van een cirkel, en de lengte van de pergola als een doorsnijding daarvan, waarbij de hoogte van dit plakje de laagste afstand tot de balk oplevert. Geen idee of hiervan een formule te maken is en hoe deze luidt :)
  dinsdag 7 juli 2020 @ 08:17:30 #130
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193969326
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 07:39 schreef spinazieruiker het volgende:
Het gaat me niet om de kracht (hoewel hiervoor wel berekeningen bestaan; bij een langere kabel worden de krachten kleiner, vergelijk met hoogspanningsmasten waarvan de kabels ook doorhangen).

Het gaat me om de afstand tussen de kabel en de ligger van de pergola op het laatste punt.

Met mijn resterende wiskundige kennis zou ik zeggen dat je het verloop van de kabel kunt vereenvoudigen tot twee driehoeken of tot een deel van een cirkel.

Door uit te gaan van twee rechthoekige driehoeken (met de korte zijde aan elkaar) zou je de stelling van Pythagoras kunnen gebruiken om het laagste punt uit te rekenen. Dit is echter niet erg nauwkeurig; de kabel loopt rond dus het laagste punt ligt in werkelijkheid hoger.

Nauwkeuriger lijkt me een formule waarbij je het verloop van de kabel beschouwt als een deel van de omtrek van een cirkel, en de lengte van de pergola als een doorsnijding daarvan, waarbij de hoogte van dit plakje de laagste afstand tot de balk oplevert. Geen idee of hiervan een formule te maken is en hoe deze luidt :)
Aangezien het midden van die cirkel héél ver weg ligt en de draden slechts een klein deel van de cirkel beschrijven is dat ook gewoon high-precision giswerk.
pi_193969653
Volgens mij ga je daar niet zo makkelijk uitkomen. De booglengte is bekend (8,5 meter) en de koorde is bekend (6,5 meter) of met 2 ophangpunten is dat beide gedeeld door 2.

Volgens deze pagina zou je er met een grafische rekenmachine uit moeten komen, maar ik heb geen zin dat uit te zoeken. :D

https://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=29259&j=2004
pi_193970212
Valt inderdaad wel 'eenvoudig' uit te rekenen hoor.. Maar wat archito zegt.. Heb ook weinig zin om dat uit te zoeken :@

Heb het op de zeevaartschool vaak zat gedaan om de spanning en doorbuiging van trossen uit te rekenen.
pi_193970524
Ik zit op werk, maar kan vanavond wel een antwoord op geven.
pi_193970552
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 00:40 schreef spinazieruiker het volgende:
Stel ik heb een pergola met een lengte van meter 6,5 meter. Hier wil ik een lichtsnoer aan hangen. Deze heeft bijvoorbeeld een afstand van het eerste tot het laatste lampje van 8,5 meter. Hoe reken ik uit hoe ver het snoer doorhangt bij 2, 3 of meer ophangpunten?
Pak een vel papier en teken op schaal je pergola. Pak een touwtje van de lengte van je snoer (ook op schaal) en leg die op je papier :+
Als je de boel ophangt kun je zien hoe je touwtje 'valt' en wat er gebeurt met verschillende ophangpunten.

Of is dit te praktisch? :P
pi_193975289
Vraag over lekkage!

Op zolder hebben we in de dakkapel een draaikiepraam (gloednieuw) waar soms regenwater naar binnen sijpelt. Dat gebeurt midden onderin en het gebeurt alleen als het flink waait en vanuit een bepaalde richting. Ik heb het idee dat het water direct van buiten naar binnen druppelt en niet van elders komt. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? En belangrijker nog: wat zou een oplossing kunnen zijn?

Ik kan trouwens altijd even het bedrijf bellen dat de kozijnen heeft gemonteerd, maar het leek me handig om zelf alvast wat onderzoek te doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 16:01:55 #136
51385 baskick
Juist ja!
pi_193975577
quote:
5s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:38 schreef Claudia_x het volgende:
Vraag over lekkage!

Op zolder hebben we in de dakkapel een draaikiepraam (gloednieuw) waar soms regenwater naar binnen sijpelt. Dat gebeurt midden onderin en het gebeurt alleen als het flink waait en vanuit een bepaalde richting. Ik heb het idee dat het water direct van buiten naar binnen druppelt en niet van elders komt. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? En belangrijker nog: wat zou een oplossing kunnen zijn?

Ik kan trouwens altijd even het bedrijf bellen dat de kozijnen heeft gemonteerd, maar het leek me handig om zelf alvast wat onderzoek te doen.
Heel voor de hand liggend, maar even checken: beschadiging van van het rubber?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193975634
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Heel voor de hand liggend, maar even checken: beschadiging van van het rubber?
Het rubber ziet er nog goed uit. Ik heb even een foto gemaakt:

Op de plek die ik heb omcirkeld drupt het het hardst en vaakst naar binnen. Ik had zelf de indruk dat het iets te maken heeft met de vergrendeling van het draaikiepkraam. Mijn hoop was dat we die zouden kunnen verbeteren door het raam te stellen. (De tochtstrip is er net trouwens opgeplakt omdat we ergens hebben gelezen dat dat mogelijk helpt. Of dat zo is, weet ik nog niet.)

[ Bericht 12% gewijzigd door Claudia_x op 07-07-2020 16:21:04 ]
pi_193983040
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 00:40 schreef spinazieruiker het volgende:
De palen van de pergola staan! Het inmiddels uitgebarde beton (zie eerdere post in dit topic) heeft ze keurig overeind gehouden de afgelopen onstuimige dagen. Vanavond de eersten op de juiste hoogte getopt met behulp van de nieuwe Bahco-handzaag gekocht n.a.v. een tip hier op het forum, waarvoor dank. ^O^

Dan nu de vraag, vooruitkijkend naar het eindresultaat:

Het makkelijkst is om de doorbuiging als een cirkel te beschouwen, maar fysisch niet helemaal correct. Dan kun je met formules van een cirkel segment, hier, een heel end komen. c is dan de afstand tussen je palen, en s dan je lengte van de kabel, en h de doorbuiging.

Ik kom dan op 6.5m afstand, en 8.5m kabel, op het volgende:

2.31m voor enkel de eindes,
1.15m voor 1 tussenpunt,
0.77m voor 2 tussenpunten.

Enfin, je ziet de relatie wel denk ik. Het is echter veel correcter om het volgens de officiele kettinglijn te rekenen.

Dan kom ik op 2.43m enkel de eindes, 1.21m voor 1 tussenpunt , en 0.81m voor 2 tussenpunten.

Wat misschien makkelijker is, is om de extremen te berekenen.

• De doorbuiging is altijd meer dan je overlengte. Met een overlengte van 2 meter heb je dus meer dan 2 meter doorbuiging.
• Trek (denkbeelding) in het midden van de overspanning zodat je lijn een driekhoek wordt. Met 8.5 meter lijn trek je de hem niet meer dan 2.73m omlaag, gewoon stelling van pythagoras.

Dus met 2m minimaal en 2.73m maximaal ligt de waarheid in het midden, zoals mijn berekeningen aantonen.

[ Bericht 1% gewijzigd door skrn op 08-07-2020 10:06:34 ]
pi_193987676
Kort vraagje...Ik heb een warmte paneel liggen die normaliter voor een systeemplafond is. Ik heb geen systeem plafond maar een houten plafond en wil het paneel 'zwevend' monteren. Op het warmtepaneel zelf zitten geen montage punten. Hoe kan ik dit het beste ophangen?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_194022205
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 12:09 schreef mark_dabomb het volgende:
Kort vraagje...Ik heb een warmte paneel liggen die normaliter voor een systeemplafond is. Ik heb geen systeem plafond maar een houten plafond en wil het paneel 'zwevend' monteren. Op het warmtepaneel zelf zitten geen montage punten. Hoe kan ik dit het beste ophangen?
Geen ophangpunten? Hangen die bij een systeemplafond ook niet aan een soort haakjes op de bovenkant? Eventueel zelf die haken erinschroeven?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_194022263
Ook een vraag van mijn kant.

Ik heb zo iets soortgelijks, daarbij drie stekkers A, B, C: .

Een van deze stekkerunits doet het niet meer naar behoren. Als ik hem in het stopcontact steek, gaat het lampje aan. Hij reageert op de afstandbediening (aan/uit). Tot zover bon! Maar als ik er een apparaat insteek, bijv. een lamp, gaat deze lamp een halve seconde aan en dan schakelt ie weer uit.

Wat kan dit zijn? Zekering of zo? Maar dan zou die hele lamp niet eens aan gaan toch?
pi_194051438
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:23 schreef Hojdhopper het volgende:
Ook een vraag van mijn kant.

Ik heb zo iets soortgelijks, daarbij drie stekkers A, B, C: [ afbeelding ].

Een van deze stekkerunits doet het niet meer naar behoren. Als ik hem in het stopcontact steek, gaat het lampje aan. Hij reageert op de afstandbediening (aan/uit). Tot zover bon! Maar als ik er een apparaat insteek, bijv. een lamp, gaat deze lamp een halve seconde aan en dan schakelt ie weer uit.

Wat kan dit zijn? Zekering of zo? Maar dan zou die hele lamp niet eens aan gaan toch?
Die hebben inderdaad niet het eeuwige leven. Waarschijnlijk gewoon iets doorgebrand.
pi_194053477
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 12:09 schreef mark_dabomb het volgende:
Zelf met hoeklijn een ophangframe maken, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door exlurker op 12-07-2020 18:23:24 ]
pi_194054623
Heeft er iemand dé tip om van mieren af te komen :s?

m'n aanbouw is een beetje gammel (i know, wordt op termijn wat aan gedaan) maar blijven mieren uit allerlei kieren komen. :/
pi_194054834
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 16:41 schreef FranticDJ het volgende:

m'n aanbouw is een beetje gammel (i know, wordt op termijn wat aan gedaan) maar blijven mieren uit allerlei kieren komen. :/
Beetje mierenpoeder strooien dan zijn ze zo weg.
pi_194054892
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 16:50 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

ja al gedaan.. buiten langs de gevel ligt een hele rand en binnen ligt 't nu ook vol :')

ranzige kut beesten.

hoop dat 't nu wel een beetje klaar is voor dit seizoen.

lijkt wel alsof ik en lijken opslag heb onder m'n aanbouw zeg maar :')
pi_194055889
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 16:52 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

ja al gedaan.. buiten langs de gevel ligt een hele rand en binnen ligt 't nu ook vol :')

ranzige kut beesten.

hoop dat 't nu wel een beetje klaar is voor dit seizoen.

lijkt wel alsof ik en lijken opslag heb onder m'n aanbouw zeg maar :')
Oh, dat klinkt wel heftig ja. :D
Bij ons was het met 1 x poederen al klaar gelukkig. :X
pi_194056089
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 17:48 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Oh, dat klinkt wel heftig ja. :D
Bij ons was het met 1 x poederen al klaar gelukkig. :X
mja dit is al de 2e keer dit jaar dat er in 1x zo'n zwerm zit..
pi_194056255
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 14:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Die hebben inderdaad niet het eeuwige leven. Waarschijnlijk gewoon iets doorgebrand.
Bedankt!
pi_194064761
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 16:50 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Helaas worden de giftige mieren gegeten door egels en vogeltjes. De beter methode is het planten van afrikaantjes. Heb je er ook gelijk bloemetjes van. :Y
Jeroentje.
pi_194064815
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 16:41 schreef FranticDJ het volgende:

Als je goed kijkt zie je waar de nesten zitten, en daar giet je kokend water in.
2x per dag doen, en na een tijdje zijn ze weg :)

Liefst niet te hard gieten, zodat het er lekker kokend in gaat
Dood effectief en milieuvriendelijk.

Op een gegeven moment verhuizen ze elders in de tuin
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_194064836
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:56 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Als je goed kijkt zie je waar de nesten zitten, en daar giet je kokend water in.
2x per dag doen, en na een tijdje zijn ze weg :)

Liefst niet te hard gieten, zodat het er lekker kokend in gaat
Dood effectief en milieuvriendelijk.

Op een gegeven moment verhuizen ze elders in de tuin
maar ze zitten niet in de tuin m'n jong.. ze zitten in m'n aanbouw en het nest zit ergens onder de fundering :')

En afrikaantjes: nope. begin ik niet aan. M'n eigen gezondheid gaat voor de gezondheid van vogeltjes egeltjes.
  Moderator maandag 13 juli 2020 @ 09:51:07 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194065257
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:58 schreef FranticDJ het volgende:

En afrikaantjes: nope. begin ik niet aan. M'n eigen gezondheid gaat voor de gezondheid van vogeltjes egeltjes.
Huh, ben je daar allergisch voor?
Hier zaaien boeren soms een akker vol tagates (oftewel afrikaantjes), werkt goed oom aaltjes die bijvoorbeeld aardappelmoeheid veroorzaken, te bestrijden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194065263
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 09:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Huh, ben je daar allergisch voor?
Hier zaaien boeren soms een akker vol tagates (oftewel afrikaantjes), werkt goed oom aaltjes die bijvoorbeeld aardappelmoeheid veroorzaken, te bestrijden.
hooikoorts xxl
  maandag 13 juli 2020 @ 12:35:48 #155
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_194067352
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het rubber ziet er nog goed uit. Ik heb even een foto gemaakt:

[ afbeelding ]

Op de plek die ik heb omcirkeld drupt het het hardst en vaakst naar binnen. Ik had zelf de indruk dat het iets te maken heeft met de vergrendeling van het draaikiepkraam. Mijn hoop was dat we die zouden kunnen verbeteren door het raam te stellen. (De tochtstrip is er net trouwens opgeplakt omdat we ergens hebben gelezen dat dat mogelijk helpt. Of dat zo is, weet ik nog niet.)
Waar jullie wonen waait het vaak hard toch? Dikte van de sluitrubbers dient daarop aangepast te zijn. Moet dikker zijn dan een huis midden in de stad, want de kracht is anders.
pi_194067494
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 08:58 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

maar ze zitten niet in de tuin m'n jong.. ze zitten in m'n aanbouw en het nest zit ergens onder de fundering :')

Enige oplossing is het huis in de fik zetten dan :')
Nee serieus als je niet kan vinden waar ze door naar binnen komen, kun je het moeilijk oplossen..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_194067507
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 12:47 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Enige oplossing is het huis in de fik zetten dan :')
Nee serieus als je niet kan vinden waar ze door naar binnen komen, kun je het moeilijk oplossen..
ja naja probleem is meer dat er 4000 kieren en gaten zijn _O- die aanbouw is gewoond ringend aan sloop en herbouw toe :+
pi_194067535
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 12:50 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

ja naja probleem is meer dat er 4000 kieren en gaten zijn _O- die aanbouw is gewoond ringend aan sloop en herbouw toe :+
Geen idee hoe lang het gaat duren voordat je aan herbouw gaat doen..
Anders tijdelijk gewoon ff snel de zooi dichtkitten.. Scheelt je de komende maanden toch nog wat overlast, want die schijtbeesten gaat overal (in) zitten..

Bij mij zat er een nest in de spouw :') Paar keer kokend water over de buiitenkant heen, en ineens was er paniek :+ Uiteraard stond ik al klaar met een paar liter kokend water, dus ff gewacht en op een gegeven moment kwamen ze eitjes naar buiten brengen om te verhuizen.
Helaas heeft geen enkele mier + ei het gered..
Prrrrttt
pi_194067548
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 12:53 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Geen idee hoe lang het gaat duren voordat je aan herbouw gaat doen..
Anders tijdelijk gewoon ff snel de zooi dichtkitten.. Scheelt je de komende maanden toch nog wat overlast, want die schijtbeesten gaat overal (in) zitten..

Bij mij zat er een nest in de spouw :') Paar keer kokend water over de buiitenkant heen, en ineens was er paniek :+ Uiteraard stond ik al klaar met een paar liter kokend water, dus ff gewacht en op een gegeven moment kwamen ze eitjes naar buiten brengen om te verhuizen.
Helaas heeft geen enkele mier + ei het gered..
idd binnenkort even met een kit pistool overal langs..
pi_194071437
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 12:35 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Waar jullie wonen waait het vaak hard toch? Dikte van de sluitrubbers dient daarop aangepast te zijn. Moet dikker zijn dan een huis midden in de stad, want de kracht is anders.
Jep, het waait hier heel hard. En dank voor de tip - dat biedt een aanknopingspunt als we de kozijnenman weer langs zouden laten komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')