Omdat dit ruim een half dagdeel duurt. Het is eerst meelopen en dan uitsluitend sollicitatiegesprek.quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:30 schreef Seven. het volgende:
Geen open kaart spelen hierover. En ook niet ziekmelden, waarom zou je dat in godsnaam doen? Zeg gewoon dat je privé iets moet regelen en neem een paar uurtjes vrij.
Jij wil dus niet dat je personeel eerlijk tegen je is? misschien kun je nog voorkomen dat goed personeel vertrekt.quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:30 schreef Seven. het volgende:
Geen open kaart spelen hierover. En ook niet ziekmelden, waarom zou je dat in godsnaam doen? Zeg gewoon dat je privé iets moet regelen en neem een paar uurtjes vrij.
Kun je überhaupt nog weg in je proeftijd of heb je een tussentijds opzegbeding?quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:12 schreef Newone82 het volgende:
Hi Fokkers!
Ik ben op dit moment zo’n 4 weken begonnen aan nieuwe functie. Alleen heb ik voordat ik begon heel wat sollicitaties de deur uitgestuurd en nu heb ik op een interressantere job een uitnodiging gekregen voor op sollicitatiegesprek te komen.
Nu zitten we in Corona tijden en het sollicitatiegesprek is op een dag dat ik ingepland sta komende week op werk.
Wat zouden jullie doen, open kaart spelen of niet? Anders moet ik me ziek melden op mijn huidge werk.
Is een uitzendbureau baan waar ik nu werk dus geen opzegtermijn. Maar kan dus ook door dit soort geintjes ontslagen worden.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:06 schreef baskick het volgende:
[..]
Kun je überhaupt nog weg in je proeftijd of heb je een tussentijds opzegbeding?
Het is toch een privékwestie waarvoor iemand zonder verantwoording af te leggen vrij kan nemen?quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:02 schreef halfway het volgende:
[..]
Jij wil dus niet dat je personeel eerlijk tegen je is? misschien kun je nog voorkomen dat goed personeel vertrekt.
Dan neem je een hele dag vrij.quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:53 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Omdat dit ruim een half dagdeel duurt. Het is eerst meelopen en dan uitsluitend sollicitatiegesprek.
Accountant is de functie.
Het gaat er niet om wat ik als werkgever op prijs stel maar wat als werknemer slim is om te doen.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:02 schreef halfway het volgende:
[..]
Jij wil dus niet dat je personeel eerlijk tegen je is? misschien kun je nog voorkomen dat goed personeel vertrekt.
Een half dagdeel is 2 uur. Als je een halve dag bedoelt, neem je toch de halve dag vrij?quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:53 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Omdat dit ruim een half dagdeel duurt. Het is eerst meelopen en dan uitsluitend sollicitatiegesprek.
Sollici-itis.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:18 schreef Hamzoef het volgende:
Mensen die overwegen zich vals ziek te melden.
Kan helaas niet zo last minute. Het is al nu woensdag.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:14 schreef baskick het volgende:
[..]
Een half dagdeel is 2 uur. Als je een halve dag bedoelt, neem je toch de halve dag vrij?
Dankje!quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:30 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Ik zou het niet vermelden, bedrijf meld het ook niet als ze op zoek gaan naar jouw vervanger o.h.a. Buiten dat is het slapende honden wakker maken wellicht. Ziek melden sowieso niet doen.
Vrij nemen en verder niet.
Succes alvast.
Overigens, zijn het meerdere gesprekken achter elkaar of incl. assessmentof zo?Anders hoeft het toch niet zo lang te duren?quote:
Meerdere gesprekken achter mekaar.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:37 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Overigens, zijn het meerdere gesprekken achter elkaar of incl. assessmentof zo?Anders hoeft het toch niet zo lang te duren?
Dit, proeftijd enzo. Anders sta je zo buiten en heb je misschien niets.quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:30 schreef Seven. het volgende:
Waarom maak je een afspraak op een zo korte termijn dat je niet meer op tijd vrij kunt vragen?quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:25 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Kan helaas niet zo last minute. Het is al nu woensdag.
Hun kunnen alleen die dag. Zal ook maybe met corona maatregelen en dergelijke te maken hebben dat ze alle sollicitanten op 1 dag willen hebben. Ik moet me maar daar aan schikken, zeker omdat ik de baan wil.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:47 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Waarom maak je een afspraak op een zo korte termijn dat je niet meer op tijd vrij kunt vragen?
Nou, dan heb je een uitdaging. Fix 't op je huidige werkquote:Op donderdag 11 juni 2020 19:52 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Hun kunnen alleen die dag. Zal ook maybe met corona maatregelen en dergelijke te maken hebben dat ze alle sollicitanten op 1 dag willen hebben. Ik moet me maar daar aan schikken, zeker omdat ik de baan wil.
Ziek melden doe je alleen als je ziek bent, niet voor dit. Neem gewoon vrij of zeg je dat een privé ding hebt en wat later komt.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:55 schreef kol7680 het volgende:
Ziek melden. Je wilt niet dat je werkgever in corona tijd dit weet dat je rond kijkt. Voor jouw 10 anderen.
Ziek melden dus!!
Fixedquote:Op donderdag 11 juni 2020 19:55 schreef kol7680 het volgende:
Niet ziek melden. Je wilt niet riskeren dat je werkgever er achter komt dat je liegt hierover. Voor jouw 10 anderen.
Niet ziek melden dus!!
Ik zou het gewoon eerlijk zeggen van voordat ik hier begon heb ik al heel wat sollicitatiebrieven gestuurd. En op 1 daarvan heb ik alsnog een reactie gehad. En ik heb nu een uitnodiging gekregen en die staat gepland volgend week. En ik wil me niet ziek melden want dat is niet eerlijk. Dus ik ga gewoon netjes naar die uitnodiging toe. Dan weet je werkgever dat je tenminste eerlijk bent en niet zomaar ziek meldt. Dus als je ziek wordt is er echt wat aan de hand. Hij kan op je bouwen. En jij kan op jezelf bouwen.quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:12 schreef Newone82 het volgende:
Hi Fokkers!
Ik ben op dit moment zo’n 4 weken begonnen aan nieuwe functie. Alleen heb ik voordat ik begon heel wat sollicitaties de deur uitgestuurd en nu heb ik op een interressantere job een uitnodiging gekregen voor op sollicitatiegesprek te komen.
Nu zitten we in Corona tijden en het sollicitatiegesprek is op een dag dat ik ingepland sta komende week op werk.
Wat zouden jullie doen, open kaart spelen of niet? Anders moet ik me ziek melden op mijn huidge werk.
En wat doe je nu dan?quote:
Waarom?quote:Op donderdag 11 juni 2020 21:52 schreef Daboman het volgende:
Ik zou denk ik ook geen open kaart spelen. Maar als ze vragen waarom je vrij wil moet je daar wel een pasklaar antwoord op hebben.
Op zich gelijk, maar als de aanvraag op heel korte termijn is en wellicht planningsproblemen oplevert kun je wachten op de vraag. En het kan ook gewoon domweg puur uit interesse gevraagd worden. Kun je beter gewoon al een antwoord klaar hebben.quote:Op donderdag 11 juni 2020 22:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom?
Je werkgever heeft niks te maken met wat jij in je prive tijd doet.
Je hoeft hem niets te vertellen, maar als je de reden niet wil geven kan je hem wel op scherp zetten. Ik heb wel gehad dat ze het per se wilden weten terwijl ik iets zeer vertrouwelijks wilde doen. Met een 2e activiteit zet je hem dan makkelijk op het verkeerde spoor.quote:Op donderdag 11 juni 2020 22:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom?
Je werkgever heeft niks te maken met wat jij in je prive tijd doet.
Dit zou je trouwens ook kunnen aangrijpen om bij je potentiële nieuwe werkgever enige uitstel te vragen. Meestal begrijpen ze dit wel. Moet je natuurlijk alleen wel met een goed verhaal komen waarom je bij hun niet vertrekt.quote:Op donderdag 11 juni 2020 22:26 schreef jeroen25 het volgende:
Het lastige is dat TS het hier op korte termijn wil.
Dan kan de werkgever hem er op aan spreken dat hij hiermee de planning verstoort.
Op langere termijn wacht je gewoon 2 weken en als de werkgever dan niet met zwaarwegende bedrijfsbelangen komt dan staat het vast.
Als het zeer vertrouwelijk is dan vertel je het dus gewoon niet, ongeacht hoe graag ze het willen weten. Vertrouwelijk is vertrouwelijk en privé is privéquote:Op donderdag 11 juni 2020 22:21 schreef Daboman het volgende:
[..]
Je hoeft hem niets te vertellen, maar als je de reden niet wil geven kan je hem wel op scherp zetten. Ik heb wel gehad dat ze het per se wilden weten terwijl ik iets zeer vertrouwelijks wilde doen. Met een 2e activiteit zet je hem dan makkelijk op het verkeerde spoor.
TS kan het makkelijker maken voor de werkgever om in te stemmen door zelf oplossingen aan te dragen. Zoals diensten/taken ruilen met een collega.quote:Op donderdag 11 juni 2020 22:26 schreef jeroen25 het volgende:
Het lastige is dat TS het hier op korte termijn wil.
Dan kan de werkgever hem er op aan spreken dat hij hiermee de planning verstoort.
Op langere termijn wacht je gewoon 2 weken en als de werkgever dan niet met zwaarwegende bedrijfsbelangen komt dan staat het vast.
En dit idd.quote:Op donderdag 11 juni 2020 22:28 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dit zou je trouwens ook kunnen aangrijpen om bij je potentiële nieuwe werkgever enige uitstel te vragen. Meestal begrijpen ze dit wel. Moet je natuurlijk alleen wel met een goed verhaal komen waarom je bij hun niet vertrekt.
Dan heeft het ook geen zin om open kaart te spelen. Want dan ga je ook geen vrij kunnen krijgen als dat met normaal verlof ook niet kan.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:25 schreef Newone82 het volgende:
Je bent uitzendkracht, je kunt op elk moment stoppen. Is wel een risicoquote:Op donderdag 11 juni 2020 19:25 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Als het gaat om een vaste baan, dan kan je zelfs open kaart spelen, zou ik zeggen.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:10 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Is een uitzendbureau baan waar ik nu werk dus geen opzegtermijn. Maar kan dus ook door dit soort geintjes ontslagen worden.
Dit is een baan met veel meer toekomst in zicht
quote:Op vrijdag 12 juni 2020 20:20 schreef Newone82 het volgende:
Ik ga me denk ik ziek melden. Lijkt me meest veilige optie.
Zou ik ook doen.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 20:20 schreef Newone82 het volgende:
En er is geen andere dag te regelen met de potentiële werkgever?quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:12 schreef Newone82 het volgende:
Hi Fokkers!
Kutstreek.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 20:20 schreef Newone82 het volgende:
Vertel dat ook tegen de werkgever waar je gaat solliciteren.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 20:20 schreef Newone82 het volgende:
De meest onverstandige optie ook, ziek melden doe je alleen als je ziek bent niet voor dit soort dingen. Maak je ook meteen een lekkere indruk mee......quote:Op vrijdag 12 juni 2020 20:20 schreef Newone82 het volgende:
Nee. Zie reactie eerder in dit topic.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 20:45 schreef Anneloos het volgende:
[..]
En er is geen andere dag te regelen met de potentiële werkgever?
Wat zou jij doen?quote:Op vrijdag 12 juni 2020 22:04 schreef karr-1 het volgende:
[..]
De meest onverstandige optie ook, ziek melden doe je alleen als je ziek bent niet voor dit soort dingen. Maak je ook meteen een lekkere indruk mee......
Een vrije dag nemen. Zeg dat je begrafenis hebt in noord-oost Groningen of zo.quote:
Ik had dezelfde gedachte. En ook bijna gepost dat ik nog liever zou liegen dat ik plotseling mijn moeder naar het ziekenhuis moest dan liegen over mijn eigen gezondheid (als er echt geen normale manier is om vrij te krijgen).quote:Op vrijdag 12 juni 2020 22:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Een vrije dag nemen. Zeg dat je begrafenis hebt in noord-oost Groningen of zo.
Als het niks wordt met je sollicitatie, dan heb je bij je huidige werkgever een ziekmelding in je eerste maand. Je zou de eerste uitzendkracht niet zijn die helemaal niet terug hoeft te komen. Bij mij staan ze in ieder geval direct negatief op de radar en hoewel ik 1 keertje door de vingers zie.. ik heb ook nog nooit een uitzendkracht gezien die zich in de eerste 3 maanden ziek meldde en die het zo goed deed dat hij/zij een contract aangeboden kreeg.
Jij bent dus zo’n manager die het noodzakelijk maakt om gewoon te liegen.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 22:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als het niks wordt met je sollicitatie, dan heb je bij je huidige werkgever een ziekmelding in je eerste maand. Je zou de eerste uitzendkracht niet zijn die helemaal niet terug hoeft te komen. Bij mij staan ze in ieder geval direct negatief op de radar en hoewel ik 1 keertje door de vingers zie.. ik heb ook nog nooit een uitzendkracht gezien die zich in de eerste 3 maanden ziek meldde en die het zo goed deed dat hij/zij een contract aangeboden kreeg.
Er is geen sprake van een andere baas die betere voorwaarden biedt op dit moment.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 23:25 schreef mspoez het volgende:
Maar ehm, als je huidge baas blij met je is, wat is er dan precies mis met vertellen dat er nog een andere baas is die jou tegen betere voorwaarden ook wil hebben?
Je ziek melden als je niet ziek bent, is niet liegen?quote:Op vrijdag 12 juni 2020 23:29 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Jij bent dus zo’n manager die het noodzakelijk maakt om gewoon te liegen.
Welke leugen maakt dus niet uit.
Dus onterecht ziekmelden is not done maar liegen over de reden is wél je advies? Apart.quote:Op vrijdag 12 juni 2020 22:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Jawel, is al genoemd. Is geen gekke gedachte. Is de meest logische.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 04:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je ziek melden als je niet ziek bent, is niet liegen?
Je kunt ook gewoon een vrije dag opnemen zonder opgaaf van reden. Maar blijkbaar komt die gekke gedachte in niemand op.
Alsof een vrije dag zonder reden in de eerste weken als uitzendkracht voor de Seven’s van deze wereld acceptabel is. Ziek is lui, makkelijk zat. En hoezo vrij? Is je opoe dood dan?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 07:49 schreef baskick het volgende:
[..]
Dus onterecht ziekmelden is not done maar liegen over de reden is wél je advies? Apart.
[..]
Jawel, is al genoemd. Is geen gekke gedachte. Is de meest logische.
De reden waarom je beter kan liegen over de reden is, omdat je op deze manier niet bekend staat als de zwakke die zich zo snel al heeft ziek gemeld. Vooral bij uitzendbureaus worden er dossiers opgebouwd. Als iemand zich zo snel al ziek gaat melden, dan geeft dat niet het vertrouwen dat je op iemand kunt bouwen. Staat dan ook een toekomstige overname in de weg etc. Natuurlijk moet er eerst een patroon ontstaan om vertrouwen te verliezen, maar het is in ieder geval geen stap in de goede richting. Natuurlijk zitten er mensen bij die echt ziek waren, maar zoals Seven al zei ‘ik heb ze nog niet meegemaakt’.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 07:49 schreef baskick het volgende:
[..]
Dus onterecht ziekmelden is not done maar liegen over de reden is wél je advies? Apart.
[..]
Haha, denk je echt dat het zo werkt? Dat ze blij zijn dat jij binnen een aantal weken vertrekt? Terwijl een uitzendbureau wervingskosten maakt en hun personeel moet betalen om jou te werven.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 08:16 schreef mcmlxiv het volgende:
Het zou normaal moeten zijn dat je, zeker als uitzendkracht, ook in de eerste weken open kunt zijn over mogelijke positieverbetering en dat je tijdelijke baas dan blij voor je is. Maar ja, das war einmal
Ik zeg niet dat ziekmelden het beste alternatief is of gewoon verzuimen juist is. Gewoon vrij regelen en als een reden gevraagd wordt heb je een privé-afspraak of ga je wat leuks doen. Allebei is waar en niet liegen.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 08:17 schreef Anneloos het volgende:
[..]
De reden waarom je beter kan liegen over de reden is, omdat je op deze manier niet bekend staat als de zwakke die zich zo snel al heeft ziek gemeld. Vooral bij uitzendbureaus worden er dossiers opgebouwd. Als iemand zich zo snel al ziek gaat melden, dan geeft dat niet het vertrouwen dat je op iemand kunt bouwen. Staat dan ook een toekomstige overname in de weg etc. Natuurlijk moet er eerst een patroon ontstaan om vertrouwen te verliezen, maar het is in ieder geval geen stap in de goede richting. Natuurlijk zitten er mensen bij die echt ziek waren, maar zoals Seven al zei ‘ik heb ze nog niet meegemaakt’.
Al kom je er nu wel makkelijker mee weg, omdat je bij een verkoudheid als het ware je al kan ziek melden door de angst die er heerst.
Het klinkt krom, maar het is echt beter om te liegen over een situatie die buiten jouw macht ligt, dan om je ziek te melden. Daarnaast is het not done om gewoon niet op te komen dagen als er niets aan de hand is. Iemand rekent erop dat jij komt. Zeggen dat je naar een begrafenis gaat of dat je een ontstoken tand hebt die op dat dagdeel vervangen kan worden is beter. Natuurlijk is het nog beter om gewoon een vrije dag op te nemen, maar blijkbaar heeft TS zonder pardon tegen potentiële werkgever gezegd dat hij volgende week woensdag komt.
De belangrijkste les blijft: zet je zelf niet in een verkeerd daglicht bij je huidige werkgever als je de baan nog niet hebt.
Dat weet ik, maar het is vooral grenzeloos dom om op deze manier met mensen om te gaan. Het wordt alleen maar een groot toneelstuk van “betrokkenheid “ en “uitdagingen “ en blablablabla, terwijl een onsje wederzijds respect zoveel meer kan opleveren. Voor jou tien anderen is namelijk altijd wederzijdsquote:Op zaterdag 13 juni 2020 08:24 schreef Anneloos het volgende:
[..]
Haha, denk je echt dat het zo werkt? Dat ze blij zijn dat jij binnen een aantal weken vertrekt? Terwijl een uitzendbureau wervingskosten maakt en hun personeel moet betalen om jou te werven.
Natuurlijk kan niemand je dat kwalijk nemen, maar je moet dat niet onder de aandacht brengen voordat je zekerheid hebt. Als het niet doorgaat, denk je dan dat er een mogelijkheid tot verlenging inzit bij dat uitzendbureau? Nee, want jij bent al opzoek naar iets anders en ze kunnen niet op jou bouwen.
Dat kan hij dus niet meer doen, omdat het op korte termijn is. Bedrijf kan ‘schijnbaar’ alleen op a.s. woensdag.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 08:24 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ziekmelden het beste alternatief is of gewoon verzuimen juist is. Gewoon vrij regelen en als een reden gevraagd wordt heb je een privé-afspraak of ga je wat leuks doen. Allebei is waar en niet liegen.
Je hoeft toch niet te zeggen waarom je vrij wil? En als ze wel doorvragen, dan vind ik liegen over de reden waarom je vrij wil veel beter dan liegen dat je ziek bent.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 07:49 schreef baskick het volgende:
[..]
[..]
Een vrije dag om privé redenen vind ik dan weer geen enkel probleem. Als werkgever voorgelogen worden vind ik wel een probleem.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 08:16 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Alsof een vrije dag zonder reden in de eerste weken als uitzendkracht voor de Seven’s van deze wereld acceptabel is. Ziek is lui, makkelijk zat. En hoezo vrij? Is je opoe dood dan?
Het zou normaal moeten zijn dat je, zeker als uitzendkracht, ook in de eerste weken open kunt zijn over mogelijke positieverbetering en dat je tijdelijke baas dan blij voor je is. Maar ja, das war einmal
Eh, je hebt gewoon recht op vrije dagen?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 08:16 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Alsof een vrije dag zonder reden in de eerste weken als uitzendkracht voor de Seven’s van deze wereld acceptabel is. Ziek is lui, makkelijk zat. En hoezo vrij? Is je opoe dood dan?
Ok. Zelf zou ik ontwijken. Maar ieder z'n ding.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 09:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je hoeft toch niet te zeggen waarom je vrij wil? En als ze wel doorvragen, dan vind ik liegen over de reden waarom je vrij wil veel beter dan liegen dat je ziek bent.
Kwestie van aanvragen. Of beschikbaarheid wijzigen als het mogelijk is. TS is uitzendkracht. Doorgaans zijn die vervangbaar, zeker gezien TS kennelijk net gestart is. No offence. Trek als werkgever gewoon iemand anders uit hetzelfde blik. Als TS op zou zeggen vervangen ze 'm ook.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 08:57 schreef Anneloos het volgende:
[..]
Dat kan hij dus niet meer doen, omdat het op korte termijn is. Bedrijf kan ‘schijnbaar’ alleen op a.s. woensdag.
Dan al helemaal ziek melden eenmalig.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:50 schreef Newone82 het volgende:
Even inlichten en nog ter info. Het is een baan in de verkoop ver onder mijn niveau waar ik nu werk in de detailhandel. Daar kan ik niet zomaar vrij regelen last minute.
Natuurlijk. Zo heb ik hem ook wel eens opgelost, toen werd niet eens naar de reden gevraagd dus daar kwam ik mooi vanaf. Maar als je onder de radar wil solliciteren moet je wel voorbereid zijn op de vraag waarom je vrij wil en op een scenario waar de werkgever moeilijk doet. En ziekmelden is wat mij betreft ook niet de handigste oplossing.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 04:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon een vrije dag opnemen zonder opgaaf van reden. Maar blijkbaar komt die gekke gedachte in niemand op.
Je had ook gewoon afgelopen donderdag vrij kunnen vragen, da's bijna een week van tevoren. En in welke winkel kun je nou niet ff wat regelen, hou op hoor.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:50 schreef Newone82 het volgende:
Even inlichten en nog ter info. Het is een baan in de verkoop ver onder mijn niveau waar ik nu werk in de detailhandel. Daar kan ik niet zomaar vrij regelen last minute.
In de detailhandel wordt er niet moeilijk gedaan over vrij vragen of ruilen zo lang je zelf een vervanger regelt.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:50 schreef Newone82 het volgende:
Onzin. Jarenlang in gewerkt en als niemand kan vervangen ben je de sjaak. De parttimers van het weekend zijn tegenwoordig het minst flexibel is mijn ervaring.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 11:39 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
In de detailhandel wordt er niet moeilijk gedaan over vrij vragen of ruilen zo lang je zelf een vervanger regelt.
Dan verplaats je dat sollicitatiegesprek toch?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:50 schreef Newone82 het volgende:
Eh, ja, daarom zei ik ook "als je zelf een vervanger regelt is vrij nemen/ruilen geen probleem".quote:Op zaterdag 13 juni 2020 14:44 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Onzin. Jarenlang in gewerkt en als niemand kan vervangen ben je de sjaak. De parttimers van het weekend zijn tegenwoordig het minst flexibel is mijn ervaring.
Lees eens wat comments van me terug. Dit gaat niet.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 14:54 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dan verplaats je dat sollicitatiegesprek toch?
Exact.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 15:37 schreef mcmlxiv het volgende:
Daarom dus ziek, melden, solliciteren en wegwezen als dat lukt. Dit soort werkgevers zijn asociale klootzakken, bij het minste of geringste mag je opzouten, dus gewoon net zo behandelen als zij jou doen.
Waaruit maak jij op dat de werkgever van TS een asociale klootzak is?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 15:37 schreef mcmlxiv het volgende:
Daarom dus ziek, melden, solliciteren en wegwezen als dat lukt. Dit soort werkgevers zijn asociale klootzakken, bij het minste of geringste mag je opzouten, dus gewoon net zo behandelen als zij jou doen.
Liegen tegen je werkgever dus? Heel verstandige keuze natuurlijkquote:Op zaterdag 13 juni 2020 11:01 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Dan al helemaal ziek melden eenmalig.
Dat is de standaard tegenwoordig voor dit soort detailhandel baasjes. Alleen met zichzelf bezig.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 20:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waaruit maak jij op dat de werkgever van TS een asociale klootzak is?
Ook al zou de werkgever een asociale klootzak zijn (wat nog nergens uit blijkt) geeft je dat nog steeds geen vrijbrief om te liegen tegen je werkgever over ziek zijn. Ziek melden doe je als je ziek bent en niet voor de lol.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 15:37 schreef mcmlxiv het volgende:
TS bewijst maar weer dat ondernemers vaak wel gelijk hebben door met enige scepsis te kijken naar uitzendkrachten die zich al snel na het aantreden ziekmelden. 9 van de 10 keer zijn ze namelijk helemaal niet ziek.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 20:58 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat is de standaard tegenwoordig voor dit soort detailhandel baasjes. Alleen met zichzelf bezig.
Net zoals jij mensen kunt beoordelen op een eenmalige ziektemelding kan ik een bepaald soort ondernemer/baasje perfect beoordelen zonder het individu verder te hoeven kennen.
Werkgevers die geen liegende klootzakken zijn, kun je mee overleggen over zo’n sollicitatie , dergelijke mensen zijn dan blij voor jou. En ja dergelijke mensen bestaan. Wanneer je bij een dergelijke werkgever werkt denk je ook niet aan liegen, das niet nodig. Dat zijn het soort bedrijven waar je overigens met plezier werkt.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 20:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ook al zou de werkgever een asociale klootzak zijn (wat nog nergens uit blijkt) geeft je dat nog steeds geen vrijbrief om te liegen tegen je werkgever over ziek zijn. Ziek melden doe je als je ziek bent en niet voor de lol.
Zie mijn post onder die van jou. Wees een eerlijke en bij je werknemers betrokken werkgever en ze zullen niet liegen.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 21:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
TS bewijst maar weer dat ondernemers vaak wel gelijk hebben door met enige scepsis te kijken naar uitzendkrachten die zich al snel na het aantreden ziekmelden. 9 van de 10 keer zijn ze namelijk helemaal niet ziek.
Dat heeft niets te maken met de (mijn) bereidheid om uitzendkrachten te leren kennen. Je legt een niet bestaand verband.
Heeft TS überhaupt al geprobeerd te overleggen dan?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 21:10 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Werkgevers die geen liegende klootzakken zijn, kun je mee overleggen over zo’n sollicitatie , dergelijke mensen zijn dan blij voor jou. En ja dergelijke mensen bestaan. Wanneer je bij een dergelijke werkgever werkt denk je ook niet aan liegen, das niet nodig. Dat zijn het soort bedrijven waar je overigens met plezier werkt.
Nee daar moet je boven staan, in plaats van kinderachtig "Hij doet het ook, dan mag ik het ook"quote:En dan is er de rest. De zelfzuchtige baasjes, zetbaasjes, kleinzielige klootzakjes die mensen (werknemers, klanten) als dingen behandelen. Daar zijn er helaas steeds meer van. Dergelijke mensen kun je net zo behandelen als ze zelf doen.
Liegen tegen je werkgever is gewoon nooit een optie, onder geen enkele omstandigheidquote:Als TS bij type 1 had gewerkt had hij dit topic niet nodig gehad. Bij type 2 levert eerlijkheid alleen gezeik, tegenwerking of ontslag op.
Wat een onzin. Ik ben een eerlijke betrokken werkgever en ik heb nog nooit een verlofaanvraag geweigerd.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 21:12 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Zie mijn post onder die van jou. Wees een eerlijke en bij je werknemers betrokken werkgever en ze zullen niet liegen.
Dus bij jou kan TS gewoon eerlijk aangeven dat hij verlof wil en waarom. Prima toch? TS zal niet bij jou werken, want dan had hij het wel gevraagd.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 21:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik ben een eerlijke betrokken werkgever en ik heb nog nooit een verlofaanvraag geweigerd.
Maar een uitzendkracht die zich onterecht ziekmeldt binnen een maand, die staat wel met 1-0 achter.
Je gaat er nog steeds half vanuit dat de werkgever in deze een teringlijer is, maar we hebben van TS geen enkele indicatie dat zijn werkgever zo'n eikel is. Wat ik wel zie: TS heeft nooit overwogen om eerlijk te zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 21:55 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dus bij jou kan TS gewoon eerlijk aangeven dat hij verlof wil en waarom. Prima toch? TS zal niet bij jou werken, want dan had hij het wel gevraagd.
Jij zou een kans op een betere baan dus laten schieten begrijp ik? TS zijn enige mogelijkheid lijkt ziek te melden. Dus goed dat hij het doet.quote:Op zondag 14 juni 2020 13:12 schreef lighted het volgende:
fake ziek melden, mensen zoals jij zijn echt de rotte appels op een werkvloer
Het lijkt er vooral op dat TS weinig onderzoek heeft gedaan naar andere opties; hij beweert alleen steeds maar dat vrij krijgen niet meer kan. Zonder dat hij dat ook daadwerkelijk geprobeerd heeft.quote:Op zondag 14 juni 2020 14:55 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Jij zou een kans op een betere baan dus laten schieten begrijp ik? TS zijn enige mogelijkheid lijkt ziek te melden. Dus goed dat hij het doet.
Ik stel voor dat hij dat doet en mocht hij alsnog ontslagen worden de boontjes hier zijn inkomen verzorgen.quote:Op zondag 14 juni 2020 15:23 schreef heyhallodaar het volgende:
[..]
Het lijkt er vooral op dat TS weinig onderzoek heeft gedaan naar andere opties; hij beweert alleen steeds maar dat vrij krijgen niet meer kan. Zonder dat hij dat ook daadwerkelijk geprobeerd heeft.
Daarnaast wordt er steeds genoemd dat het om een (uitzend) baan op lager niveau gaat, waarmee een soort legitimatie wordt gegeven waarom alle streken wel gerechtvaardigd zijn. Je kunt echter de baan en het bedrijf niet kwalijk nemen dat het werk onder zijn niveau is. Hij is daarnaast zelf akkoord gegaan en wist waar hij aan begon.
Gewoon je best doen om vrij te nemen, met een normale eerlijke dialoog lukt dat echt wel.
Het principe 'verantwoordelijkheid nemen voor je eigen keuzes' gaat voor TS niet op?quote:Op zondag 14 juni 2020 16:58 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik stel voor dat hij dat doet en mocht hij alsnog ontslagen worden de boontjes hier zijn inkomen verzorgen.
Dat LIJKT zo omdat TS geen enkele andere optie overweegt, en omdat jij totaal kritiekloos aanneemt dat TS gelijk heeft.quote:Op zondag 14 juni 2020 14:55 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Jij zou een kans op een betere baan dus laten schieten begrijp ik? TS zijn enige mogelijkheid lijkt ziek te melden. Dus goed dat hij het doet.
Jullie zijn degenen die hem duidelijk maken dat hij tegen zijn huidige baas moet vertellen “ oh ja donderdag neem ik vrij want ik ga solliciteren op een betere baan”. Want dat is verantwoordelijkheid nemen toch?quote:Op zondag 14 juni 2020 17:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het principe 'verantwoordelijkheid nemen voor je eigen keuzes' gaat voor TS niet op?
Gewoon 'ik wil graag vrij' en een verlofaanvraag volstaat. In de fipo gaf ik al aan dat TS geen openheid van zaken zou moeten geven. Zijn werkgever heeft er ook geen flikker mee te maken waarom TS vrij wil, maar hij kan wel een zwaarwegende reden aanhalen waarom hij geen vrij wil geven. Maar voor een sollicitatie mag de werkgever ij principe niet weigeren, meen ik.quote:Op zondag 14 juni 2020 17:43 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Jullie zijn degenen die hem duidelijk maken dat hij tegen zijn huidige baas moet vertellen “ oh ja donderdag neem ik vrij want ik ga solliciteren op een betere baan”. Want dat is verantwoordelijkheid nemen toch?
En als zijn baas zegt, “ blijf dan maar thuis” dan heeft hij in ieder geval karakter getoond toch? Zo jammer dat je karakter niet kunt eten.
Nee, jij begrijpt het helemaal niet. En ik ga ook absoluut geen moeite doen om iets aan je verstand te krijgen, dat is gezien je posts vergeefse moeite.quote:Op zondag 14 juni 2020 14:55 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Dat zegt werkelijk niemand, maar dat snap je zelf ook wel. Als ik naar mijn baas ga en vraag of ik een dag vrij kan krijgen hoef ik toch niet helemaal uit te leggen waarom ik vrij wil? Meestal zeg ik dat er uit eigen beweging al bij, maar dat is zeker geen verplichting.quote:Op zondag 14 juni 2020 16:58 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik stel voor dat hij dat doet en mocht hij alsnog ontslagen worden de boontjes hier zijn inkomen verzorgen.
Ik lees een verhaal van iemand die net als uitzendkracht is begonnen bij een bedrijf waar vrij nemen op korte termijn not done is. In een dergelijke omgeving is het mooi om principes te hebben, maar soms zijn de kosten te hoog.quote:Op zondag 14 juni 2020 21:31 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat zegt werkelijk niemand, maar dat snap je zelf ook wel. Als ik naar mijn baas ga en vraag of ik een dag vrij kan krijgen hoef ik toch niet helemaal uit te leggen waarom ik vrij wil? Meestal zeg ik dat er uit eigen beweging al bij, maar dat is zeker geen verplichting.
Dit!!quote:Op zondag 14 juni 2020 21:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik lees een verhaal van iemand die net als uitzendkracht is begonnen bij een bedrijf waar vrij nemen op korte termijn not done is. In een dergelijke omgeving is het mooi om principes te hebben, maar soms zijn de kosten te hoog.
Het zijn de werkgevers geweest die de huidige situatie met nul uren contracten, tijdelijk op tijdelijk contract en uitzendkrachten voor alles hebben nagestreefd en via leugens en bedrog hebben laten ontstaan. Dus laat diezelfde werkgevers gewoon doodvallen als het gaat om eerlijk of integer. Dat zijn ze zelf ook niet.
Ik weet werkelijk niet welke werkgevers jij kent, maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt en ik ken ook niemand die dat overkomen is. Je doet of een werkgever standaard tegen je is en absoluut nooit mee wil werken als je eens wat wilt. Mocht ik ooit zo'n werkgever krijgen dan was ik allang vertrokken na het opsteken van een dikke middelvinger.quote:Op zondag 14 juni 2020 21:53 schreef mcmlxiv het volgende:
Het zijn de werkgevers geweest die de huidige situatie met nul uren contracten, tijdelijk op tijdelijk contract en uitzendkrachten voor alles hebben nagestreefd en via leugens en bedrog hebben laten ontstaan. Dus laat diezelfde werkgevers gewoon doodvallen als het gaat om eerlijk of integer. Dat zijn ze zelf ook niet.
Je leest ten eerste al helemaal geen verhaal van de TS. Hij zegt alleen dit:quote:Op zondag 14 juni 2020 21:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik lees een verhaal van iemand die net als uitzendkracht is begonnen bij een bedrijf waar vrij nemen op korte termijn not done is. In een dergelijke omgeving is het mooi om principes te hebben, maar soms zijn de kosten te hoog.
quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:25 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Waaruit maak jij op dat TS zijn werkgever deze leugens verdient?quote:Op zaterdag 13 juni 2020 10:50 schreef Newone82 het volgende:
Ik ben op zich wel met je eens dat een werkgever niet per se standaard tegen je is, maar er zijn wel werkgevers die de juridisch zwakke positie van een uitzendkracht uitbuiten. Dat je het nooit hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het niet gebeurt.quote:Op zondag 14 juni 2020 23:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik weet werkelijk niet welke werkgevers jij kent, maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt en ik ken ook niemand die dat overkomen is. Je doet of een werkgever standaard tegen je is en absoluut nooit mee wil werken als je eens wat wilt. Mocht ik ooit zo'n werkgever krijgen dan was ik allang vertrokken na het opsteken van een dikke middelvinger.
TS zegt dat wel maar iemand die zo makkelijk liegt, geloof ik niet op zijn woord.quote:Op donderdag 18 juni 2020 16:02 schreef mrPanerai het volgende:
Liegen tegen je werkgever is wat mij betreft een no-go en nergens voor nodig, maar in je interimperiode aangeven dat je ergens anders gaat solliciteren zal er haast altijd voor zorgen dat je weekcontract niet verlengd wordt.
Ik vind het gewoon uitermate onbeschoft dat een werknemer de week nadien geen dag vrij kan nemen, dat heb je gewoon een planningsprobleem
Dat het gebeurt geloof ik meteen en dat moet dan ook hard aangepakt worden.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 19:16 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ik ben op zich wel met je eens dat een werkgever niet per se standaard tegen je is, maar er zijn wel werkgevers die de juridisch zwakke positie van een uitzendkracht uitbuiten. Dat je het nooit hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Hmm ja misschien loop ik dan al te lang mee in het werkzame leven, maar ik zou me zeker niet op zo'n manier laten gebruiken of misbruiken.quote:Daarnaast maken onzekere contracten ook dat werknemers zich onzeker gaan voelen en daarom niet goed voor zichzelf op komen. Het gaat er niet zozeer om of de werkgever het doet, maar het gegeven dat hij het kan. Dat kan heel bedreigend werken als je niet van jezelf weet dat je wel weer een andere baan vind of dat het wel goed komt met die WW.
Maar als TS naar het ziekenhuis moet kan ie niet tegelijkertijd ook naar de sollicitatiequote:Op donderdag 18 juni 2020 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Oproep van zkh gehad om een 3D scan te maken van een al jaren krakende knie. Het zou een los stukje kraakbeen kunnen zijn, door Corona en omstandigheden kwam die plek ineens vrij. Moet vrij nemen nu.
Ok? Dank me later.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
Ja. Gewoon goed gegaan met huidige werkgever. Hoor volgende week of ik ben aangenomen na gesprek vandaagquote:
Succes!quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:26 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ja. Gewoon goed gegaan met huidige werkgever. Hoor volgende week of ik ben aangenomen na gesprek vandaag
Yep want een werkgever wil natuurlijk vooral zijn werknemers er uit werkenquote:Op donderdag 18 juni 2020 22:32 schreef Atak het volgende:
Misschien vissen zij ook rond om jou eruit te knikkeren.
Als ze niet flexibel zijn, dan is het nieuwe bedrijf ook niet echt geïnteresseerd. Weet je dat ook gelijk.quote:Op donderdag 11 juni 2020 22:28 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dit zou je trouwens ook kunnen aangrijpen om bij je potentiële nieuwe werkgever enige uitstel te vragen. Meestal begrijpen ze dit wel. Moet je natuurlijk alleen wel met een goed verhaal komen waarom je bij hun niet vertrekt.
Je hebt je ziek gemeld? Of toch vrij gevraagd en gekregen?quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:26 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ja. Gewoon goed gegaan met huidige werkgever. Hoor volgende week of ik ben aangenomen na gesprek vandaag
Tot zover de beroepsethiek dus....quote:Op donderdag 11 juni 2020 18:53 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Sterker nog, als jij je ziek meld is je arbeidsovereenkomst al beëindigd, er vanuit gaande dat je met uitzendbeding aan het werk bent.quote:Op donderdag 11 juni 2020 19:10 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Is een uitzendbureau baan waar ik nu werk dus geen opzegtermijn. Maar kan dus ook door dit soort geintjes ontslagen worden.
Dit is een baan met veel meer toekomst in zicht
Ziek gemeld.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 07:34 schreef heyhallodaar het volgende:
[..]
Je hebt je ziek gemeld? Of toch vrij gevraagd en gekregen?
Unbelievable, de mentaliteit van tegenwoordig.......quote:
Opa spreektquote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Unbelievable, de mentaliteit van tegenwoordig.......
Hoop niet dat hij zo dom is geweest dat te zeggen bij sollicitatie. Dat hij zich bij huidig werkgever heeft ziekgemeld..quote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:08 schreef sanger het volgende:
[..]
Tot zover de beroepsethiek dus....
Sorry hoor, maar van iemand die als accountant aan het werk gaat verwacht je niet dat deze zich ziek gaat melden om elders te solliciteren. Je verwacht gewoon net wat met niveau en betrouwbaarheid...
quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Unbelievable, de mentaliteit van tegenwoordig.......
Ik wil toch even een lans breken voor TS.quote:
Hij heeft niet geprobeerd om vrij te vragen. Dat vind ik problematisch.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:17 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
[..]
Ik wil toch even een lans breken voor TS.
Nieuwe WG organiseert sollicitatiedag en wil het enkel die dag afronden.
het gaat niet om een of andere specialist waar om gevochten maar om een gewoon baantje dat TS wel graag wil ipv z'n huidig uitzendbaantje.
Welke opties heeft TS?
Vrij vragen om privéredenen wordt geweigerd.
Niet komen opdagen zal waarschijnlijk uitdraaien op einde contract.
Melden dat ie moet gaan solliciteren zal ook wel daarop uitdraaien.
TS wil wel aan de slag blijven als sollicitatie geen baan oplevert, en die kans is best reëel want veel kandidaten.
Welke andere opties heeft TS dan?
Netjes.quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:26 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:17 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
[..]
het gaat niet om een of andere specialist waar om gevochten maar om een gewoon baantje dat TS wel graag wil ipv z'n huidig uitzendbaantje.
Welke opties heeft TS?
TS wil wel aan de slag blijven als sollicitatie geen baan oplevert, en die kans is best reëel want veel kandidaten.
ja dat is niet correct, dan weet ie dus ook niet of hij al dan niet vrij had gekregen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hij heeft niet geprobeerd om vrij te vragen. Dat vind ik problematisch.
Niet elke werkgever in de detailhandel is hetzelfde.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:53 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
In de detailhandel waar ik ook zelf in heb gewerkt kan je als niemand anders kan werken wat TS heeft gevraagd aan collega’s of ze kunnen. Dan krijg je echt niet 1,2,3 vrij een week van tevoren. Zeker niet in de detailhandel. Ts heeft het juistee gedaan.
Oftewel jouw lans breken gaat over (verkeerde) aannames.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:06 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
ja dat is niet correct, dan weet ie dus ook niet of hij al dan niet vrij had gekregen.
Vaak probeert personeel in dit soort branches het niet eens omdat "als het niet mag en ik meld me alsnog ziek dan is dat verdacht".quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:06 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
ja dat is niet correct, dan weet ie dus ook niet of hij al dan niet vrij had gekregen.
Vrij vragen om priveredenen (of welke reden dan ook) kan niet geweigerd worden (als TS op tijd heeft vrijgevraagd tenminste).quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:17 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
[..]
Welke opties heeft TS?
Aan de ene kant hoop ik van welquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:44 schreef Anneloos het volgende:
[..]
Hoop niet dat hij zo dom is geweest dat te zeggen bij sollicitatie. Dat hij zich bij huidig werkgever heeft ziekgemeld..
Dat pertinent nietquote:
Dat inderdaad..quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:59 schreef sanger het volgende:
[..]
Aan de ene kant hoop ik van welJe moet toch niet denken dat iemand die het niet zo nauw neemt met de regeltjes als accountant aan de bak komt....
Als ik de enige was had je gelijk, maar dat ben ik niet.quote:
Absoluut onder geen enkele voorwaarde was dit de juiste actiequote:
Goed zo! Gefeliciteerdquote:Op maandag 22 juni 2020 18:55 schreef Newone82 het volgende:
Vandaag te horen gekregen dat ik binnenkort al kan starten in mijn nieuwe functie😊
Dit. Loyaliteit is een zwakte, nooit aan toegeven.quote:Op maandag 22 juni 2020 19:32 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Goed zo! Gefeliciteerd
Kunnen de boontjes zich weer druk maken over de volgende persoon die werkgevers gewoon terugneukt. Werkgevers willen flexibiliteit en geen verplichtingen, nou dat is gelukt
Alleen bij bewezen loyaliteit vanuit een werkgever kun je een stapje extra zetten of een risico nemen, anders nooit. Werkgevers zijn alleen met zichzelf bezig, werknemers zijn productiemiddelen niet meer niet minderquote:Op maandag 22 juni 2020 19:39 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dit. Loyaliteit is een zwakte, nooit aan toegeven.
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 22 juni 2020 18:55 schreef Newone82 het volgende:
Vandaag te horen gekregen dat ik binnenkort al kan starten in mijn nieuwe functie😊
quote:Op maandag 22 juni 2020 19:32 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Goed zo! Gefeliciteerd
Kunnen de boontjes zich weer druk maken over de volgende persoon die werkgevers gewoon terugneukt. Werkgevers willen flexibiliteit en geen verplichtingen, nou dat is gelukt
quote:Op maandag 22 juni 2020 19:56 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Alleen bij bewezen loyaliteit vanuit een werkgever kun je een stapje extra zetten of een risico nemen, anders nooit. Werkgevers zijn alleen met zichzelf bezig, werknemers zijn productiemiddelen niet meer niet minder
Dat zou mijn eerste vraag zijn. Of gewoon de huidige werkgever opbellen voor een referentie.quote:Op maandag 22 juni 2020 21:03 schreef Seven. het volgende:
Mental note: altijd vragen of de huidige werkgever weet dat iemand solliciteert.
Kan je doen, maar wordt zonder toestemming van de werknemer doorgaans niet gewaardeerd. Bovendien zitten (ex)-leidinggevenden er ook niet altijd op te wachten. Mijn vorige leidinggevende wilde er per se van tevoren door mij over geïnformeerd worden, anders zou ze niet meewerken. Had verder weinig te maken met m'n prestaties, ze wilde er gewoon op voorbereid zijn.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:02 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat zou mijn eerste vraag zijn. Of gewoon de huidige werkgever opbellen voor een referentie.
Het feit dat de leidinggevende in kwestie er niet op voorbereid zou zijn, zegt ook al genoeg natuurlijk. Het is vrij logisch om contact op te nemen met de laatste werkgever voor een referentie.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:19 schreef Daboman het volgende:
[..]
Kan je doen, maar wordt zonder toestemming van de werknemer doorgaans niet gewaardeerd. Bovendien zitten (ex)-leidinggevenden er ook niet altijd op te wachten. Mijn vorige leidinggevende wilde er per se van tevoren door mij over geïnformeerd worden, anders zou ze niet meewerken. Had verder weinig te maken met m'n prestaties, ze wilde er gewoon op voorbereid zijn.
Oh ik regel vaak referenties en die worden vervolgens nooit gecheckt. Totaal andere wereld weer zoals al eerder bleek.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het feit dat de leidinggevende in kwestie er niet op voorbereid zou zijn, zegt ook al genoeg natuurlijk. Het is vrij logisch om contact op te nemen met de laatste werkgever voor een referentie.
Leuk man, en dan nog een half jaar bezig zijn om een passende baan te vinden. Op een gegeven moment ben je wel klaar met vaatwassers uitruimen en bureaustoelen aanschuiven he.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het feit dat de leidinggevende in kwestie er niet op voorbereid zou zijn, zegt ook al genoeg natuurlijk. Het is vrij logisch om contact op te nemen met de laatste werkgever voor een referentie.
Ervaring. Van mezelf, van veel mensen in mijn omgeving. In jouw ambtenarenwereld heb je daar natuurlijk minder last van.quote:
Gelukkig heb ik het meestal over serieuze banen, niet over bijbaantjes voor een puberquote:Op dinsdag 23 juni 2020 14:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leuk man, en dan nog een half jaar bezig zijn om een passende baan te vinden. Op een gegeven moment ben je wel klaar met vaatwassers uitruimen en bureaustoelen aanschuiven he.
Ja vast dat zal het zijnquote:Op dinsdag 23 juni 2020 14:34 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ervaring. Van mezelf, van veel mensen in mijn omgeving. In jouw ambtenarenwereld heb je daar natuurlijk minder last van.
In de echte wereld is het wel gedaan met het serieuze werk als ze weten dat je op het punt staat te vertrekken.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 15:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik het meestal over serieuze banen, niet over bijbaantjes voor een puber
Ja ik ben ambtenaar, maar ik zie niet helemaal in wat dat er mee te maken heeft. Of is dat "anders" dan de commerciële wereld?quote:Op dinsdag 23 juni 2020 15:15 schreef Nobu het volgende:
[..]
In de echte wereld is het wel gedaan met het serieuze werk als ze weten dat je op het punt staat te vertrekken.
Edit: oh, je bent ambtenaar? Ja, dan snap ik je 'iets' naïeve houding in dit topic.
Het verklaart wel je heilige vertrouwen in de goedheid van je werkgever. In de commerciele wereld trekken ze onmiddelijk al je lopende projecten uit je handen en ben je de rest van de tijd chef papierbak.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 15:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja ik ben ambtenaar, maar ik zie niet helemaal in wat dat er mee te maken heeft. Of is dat "anders" dan de commerciële wereld?
En dan zijn er nog serieus mensen die voor dat soort clubs gaan werken?quote:Op dinsdag 23 juni 2020 15:20 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het verklaart wel je heilige vertrouwen in de goedheid van je werkgever. In de commerciele wereld trekken ze onmiddelijk al je lopende projecten uit je handen en ben je de rest van de tijd chef papierbak.
Waarom niet? Gewoon pragmatisch mee omgaan. Het is dat of (semi)ambtenaar.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 15:21 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En dan zijn er nog serieus mensen die voor dat soort clubs gaan werken?
Ongevraagd de huidige werkgever of een referentie bellen is minstens net zo not done als liegen om "vrij" te nemen voor een sollicitatie.quote:Op maandag 22 juni 2020 22:02 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat zou mijn eerste vraag zijn. Of gewoon de huidige werkgever opbellen voor een referentie.
Na toestemming, ja. En dan alleen als er daadwerkelijk een aanbod gedaan gaat worden. Dit dus:quote:Op maandag 22 juni 2020 22:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 22 juni 2020 23:05 schreef Daboman het volgende:
[..]
Oh ik regel vaak referenties en die worden vervolgens nooit gecheckt. Totaal andere wereld weer zoals al eerder bleek.
Ik geef het over het algemeen gewoon aan als ik onder de radar wil solliciteren. Ik snap dat je dan een goede motivatie moet hebben om te solliciteren, maar zij begrijpen op hun beurt dan wel dat ik dan niet zomaar een referentie kan geven. Je kan als potentiële werkgeveer iemand niet aannemen en hem bij zijn huidige werkgever op een zijspoor zetten. Misschien ben ik te soft, maar ik zou iemand dat niet aan willen doen.
Uiteraard vraag je om toestemming, ik ga niet zomaar random iemand bellen. Maar als daar moeilijk over gedaan zou worden zou ik dat op zijn minst opvallend vinden.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 16:06 schreef baskick het volgende:
[..]
Ongevraagd de huidige werkgever of een referentie bellen is minstens net zo not done als liegen om "vrij" te nemen voor een sollicitatie.
[..]
Na toestemming, ja. En dan alleen als er daadwerkelijk een aanbod gedaan gaat worden. Dit dus:
[..]
Ah, oke, meende even dat je het gewoon zou doen. Geen referentie is opvallend, maar afhankelijk van de onderbouwing.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 16:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Uiteraard vraag je om toestemming, ik ga niet zomaar random iemand bellen. Maar als daar moeilijk over gedaan zou worden zou ik dat op zijn minst opvallend vinden.
Sterker nog, das strafbaar. Iets met avg en zoquote:Op dinsdag 23 juni 2020 16:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Uiteraard vraag je om toestemming, ik ga niet zomaar random iemand bellen. Maar als daar moeilijk over gedaan zou worden zou ik dat op zijn minst opvallend vinden.
Eensquote:Op dinsdag 23 juni 2020 17:14 schreef baskick het volgende:
[..]
Ah, oke, meende even dat je het gewoon zou doen. Geen referentie is opvallend, maar afhankelijk van de onderbouwing.
Ik vind je eerlijk gezegd ook wat naïef overkomen. Ik zit ruim boven modaal qua salaris, maar wel op uitzendbasis. Ik doe vrij specialistisch werk, iedereen hier is minimaal b.sc met enkele jaren relevante werkervaring en praktisch iedereen begint hier in een dergelijke constructie. Flexibele contracten zie je dus niet alleen bij ongeschoold werk.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 15:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja ik ben ambtenaar, maar ik zie niet helemaal in wat dat er mee te maken heeft. Of is dat "anders" dan de commerciële wereld?
Jammer maar ik kan er mee leven....quote:Op dinsdag 23 juni 2020 23:15 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ik vind je eerlijk gezegd ook wat naïef overkomen.
De indruk heb ik nooit gewekt, ik drukte me misschien wat onhandig uitquote:Je triggerde mij ook een beetje door de indruk te wekken zomaar te bellen.
Ach, ik heb ook wel eens gesolliciteerd zonder het mijn huidige werkgever te vertellen. Daar ben je toch niet (moreel) toe verplicht?quote:Op maandag 22 juni 2020 21:03 schreef Seven. het volgende:
Mental note: altijd vragen of de huidige werkgever weet dat iemand solliciteert.
Natuurlijk niet. Meestal is het ook helemaal niet verstandig. In meerdere opzichten.quote:Op woensdag 24 juni 2020 18:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ach, ik heb ook wel eens gesolliciteerd zonder het mijn huidige werkgever te vertellen. Daar ben je toch niet (moreel) toe verplicht?
Eens, maar het is ook eigenlijk een vriendelijk opstapje om door te vragen of iemand een vrije dag heeft opgenomen dan.quote:Op woensdag 24 juni 2020 18:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ach, ik heb ook wel eens gesolliciteerd zonder het mijn huidige werkgever te vertellen. Daar ben je toch niet (moreel) toe verplicht?
Elke werkgever weet toch dat, als mensen weggaan, ze af en toe solliciteren onder werktijd? De meeste gesprekken vinden nog steeds op werkdagen onder werktijd plaats, vermoed ik. Nogal irrelevante vraag die je meent te moeten stellen.quote:Op woensdag 24 juni 2020 18:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Eens, maar het is ook eigenlijk een vriendelijk opstapje om door te vragen of iemand een vrije dag heeft opgenomen dan.
Wat ik wel relevant vind is hoe de sollicitant dit oplost maar vragen of hij/zij zich ziek gemeld heeft is ook weer zo lomp. Maar zulke mensen neem ik liever niet aan.quote:Op woensdag 24 juni 2020 19:07 schreef baskick het volgende:
[..]
Elke werkgever weet toch dat, als mensen weggaan, ze af en toe solliciteren onder werktijd? De meeste gesprekken vinden nog steeds op werkdagen onder werktijd plaats, vermoed ik. Nogal irrelevante vraag die je meent te moeten stellen.
Elke weldenkende sollicitant zal toch proberen dit aan begin of einde werkdag in te plannen én ongeacht of dit de waarheid is, aangeven wat uurtjes vrij genomen te hebben. Je bent compleet wereldvreemd als je bij een potentiële werkgever desgevraagd gaat zeggen dat je bij je huidige werkgever ziekgemeld hebtquote:Op woensdag 24 juni 2020 19:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat ik wel relevant vind is hoe de sollicitant dit oplost maar vragen of hij/zij zich ziek gemeld heeft is ook weer zo lomp. Maar zulke mensen neem ik liever niet aan.
Ik heb wel gekkere dingen meegemaaktquote:Op woensdag 24 juni 2020 19:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Elke weldenkende sollicitant zal toch proberen dit aan begin of einde werkdag in te plannen én ongeacht of dit de waarheid is, aangeven wat uurtjes vrij genomen te hebben. Je bent compleet wereldvreemd als je bij een potentiële werkgever desgevraagd gaat zeggen dat je bij je huidige werkgever ziekgemeld hebt
Nu ben ik wel nieuwsgierig. Ik heb zelf ooit een sollicitatiegesprek moeten verplaatsen omdat m´n verlof was ingetrokken omdat ze bij m´n toenmalige werkgever een verplichte bijeenkomst hadden ingepland waar we te horen zouden krijgen of we ontslagen zouden worden. Krankzinnig toeval, maar solliciteren op dezelfde dag is zeker niet aan te raden. Maar ik denk dat het nog wel gekker kan.quote:
Snap ik, maar je kunt hier niet echt goed op doorvragen. Iemand die liegt over ziek zijn liegt natuurlijk ook gemakkelijk over zich ziekgemeld hebben. Uiteindelijk moet je het doen met het algehele beeld dat je van iemand krijgt.quote:Op woensdag 24 juni 2020 19:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat ik wel relevant vind is hoe de sollicitant dit oplost maar vragen of hij/zij zich ziek gemeld heeft is ook weer zo lomp. Maar zulke mensen neem ik liever niet aan.
Dat wil helemaal niet zeggen dat je er ook vrij voor moet nemen. Ik heb bijvoorbeeld alle ruimte mijn agenda in te delen zo lang ik mijn werk doe. Heb regelmatig dat ik op werkdagen even iets anders doe en dat later ‘in haal’.quote:Op woensdag 24 juni 2020 19:07 schreef baskick het volgende:
[..]
Elke werkgever weet toch dat, als mensen weggaan, ze af en toe solliciteren onder werktijd? De meeste gesprekken vinden nog steeds op werkdagen onder werktijd plaats, vermoed ik. Nogal irrelevante vraag die je meent te moeten stellen.
Uiteraard. Daar waar "onder werktijd" staat kun je "tijdens reguliere kantooruren" lezen.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 06:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat wil helemaal niet zeggen dat je er ook vrij voor moet nemen. Ik heb bijvoorbeeld alle ruimte mijn agenda in te delen zo lang ik mijn werk doe. Heb regelmatig dat ik op werkdagen even iets anders doe en dat later ‘in haal’.
Wat verwacht zo'n iemand dan, echtquote:Op vrijdag 26 juni 2020 10:06 schreef Diepvriez het volgende:
Bij mijn huidige werkgever, welke ik al 12 jaar naar alle tevredenheid werk, hadden we enkele jaren geleden ook een sollicitant/werknemer net aangenomen.
Alles was getekend en toen kwam hij aan met 'mag ik een dag vrij, om te solliciteren'
Hij mocht van de directeur zijn vrije dag, maar dan ook meteen wegblijven.
Soms moet je info voor jezelf houden !!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |