abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 4 juni 2020 @ 23:52:25 #126
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_193481205
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:51 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Gewoon laten gaan. Dit is als naar een rode auto wijzen en hij zegt dat het een blauwe fiets is. En alle feiten worden weerlegd met 'het is toch een vervoermiddel?'
"Negeer die gemene criticus met zijn logica, misschien gaat hij dan vanzelf weg" :'(
pi_193481213
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:44 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

Ja, dan hebben we vooral "racial bias". En dan? Je moet nog steeds institutioneel racisme bewijzen. Racial bias is niet onlosmakelijk met racisme verbonden.
quote:
Our investigation indicates that this disproportionate burden on African Americans
cannot be explained by any difference in the rate at which people of different races violate the
law. Rather, our investigation has revealed that these disparities occur, at least in part, because
of unlawful bias against and stereotypes about African Americans. We have found substantial
evidence of racial bias among police and court staff in Ferguson. For example, we discovered
emails circulated by police supervisors and court staff that stereotype racial minorities as
criminals, including one email that joked about an abortion by an African-American woman
being a means of crime control.
City officials have frequently asserted that the harsh and disparate results of Ferguson’s
law enforcement system do not indicate problems with police or court practices, but instead
reflect a pervasive lack of “personal responsibility” among “certain segments” of the community.
Our investigation has found that the practices about which area residents have complained are in
fact unconstitutional and unduly harsh. But the City’s personal-responsibility refrain is telling:
it reflects many of the same racial stereotypes found in the emails between police and court
supervisors. This evidence of bias and stereotyping, together with evidence that Ferguson has
long recognized but failed to correct the consistent racial disparities caused by its police and
court practices, demonstrates that the discriminatory effects of Ferguson’s conduct are driven at
least in part by discriminatory intent in violation of the Fourteenth Amendment.
Volgens mij is het bijna onmogelijk om een duidelijker geval te vinden.

Voor de volledigheid, hier een definitie van institutional racisme:

quote:
"The collective failure of an organization to provide an appropriate and professional service to people because of their colour, culture, or ethnic origin. It can be seen or detected in processes, attitudes and behaviour which amount to discrimination through prejudice, ignorance, thoughtlessness and racist stereotyping which disadvantage minority ethnic people."
pi_193481221
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:52 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

"Negeer die gemene criticus met zijn logica, misschien gaat hij dan vanzelf weg" :'(
Je hebt geen logica. Je ontkent feiten, je verzint er zelf een paar bij, en je praat in hyperbolen. Je bent geen criticus, je bent een grap.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_193481224
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:48 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Het artikel wat je noemt gaat over het toepassen van die techniek voor 30 seconden. De techniek an sich is niet wat men problematisch noemt, wel dat voor meer dan 5 minuten toepassen.
Dat is mij niet ontgaan, maar jij en recursief maken er automatisch van dat 5 minuten immobilisatie wel fataal moet zijn. Dat staat niet in dat onderzoek. Daar gaat het onderzoek niet over.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  Beste debater 2022 donderdag 4 juni 2020 @ 23:55:16 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193481226
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:52 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

"Negeer die gemene criticus met zijn logica, misschien gaat hij dan vanzelf weg" :'(
Er is echt niets logisch aan je redeneringen hier... geschiedkundig ook deplorabel van aard.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 4 juni 2020 @ 23:56:05 #131
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_193481240
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:55 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Dat is mij niet ontgaan, maar jij en recursief maken er automatisch van dat 5 minuten immobilisatie wel fataal moet zijn. Dat staat niet in dat onderzoek. Daar gaat het onderzoek niet over.
Wat probeer je dan precies te zeggen met dat onderzoek?
pi_193481249
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:27 schreef Briqq het volgende:

[..]

Dat is de typische trollentactiek hier in NWS. Desondanks belangrijk om een ander geluid te laten horen. Niet om de trol te overtuigen maar het bredere publiek.
(het zou helemaal top zijn als de mods wat strenger zouden zijn, maar goed)
Het bredere publiek is allang afgehaakt met lezen van dit topic. Heeft ook weinig meer met NWS te maken.
  donderdag 4 juni 2020 @ 23:58:01 #133
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_193481260
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:53 schreef kipknots het volgende:
City officials have frequently asserted that the harsh and disparate results of Ferguson’s
law enforcement system do not indicate problems with police or court practices, but instead
reflect a pervasive lack of “personal responsibility” among “certain segments” of the community.
Our investigation has found that the practices about which area residents have complained are in
fact unconstitutional and unduly harsh. But the City’s personal-responsibility refrain is telling:
it reflects many of the same racial stereotypes found in the emails between police and court
supervisors. This evidence of bias and stereotyping, together with evidence that Ferguson has
long recognized but failed to correct the consistent racial disparities caused by its police and
court practices, demonstrates that the discriminatory effects of Ferguson’s conduct are driven at
least in part by discriminatory intent in violation of the Fourteenth Amendment.
Maar wat maakt het institutioneel racisme, en geen racisme van individuen? Dat is het relevante verschil. Als het institutioneel racisme is, dan zou met volledig nieuw personeel, het probleem onveranderd doorgaan. Is dit het geval?


quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:54 schreef Barbusse het volgende:


Je hebt geen logica. Je ontkent feiten, je verzint er zelf een paar bij, en je praat in hyperbolen. Je bent geen criticus, je bent een grap.
Ah, karaktermoord van andersdenkenden. Die hebben we nog niet eerder gezien.
pi_193481264
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:41 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Jammer dat je selectief leest:
[..]


[..]


[..]


[..]


[..]
Ja, bij technieken waarbij de knie expliciet niet op de nek geplaatst wordt, waarbij gebruik gedurende niet langer dan 30 seconden is onderzocht om iemand die niet meewerkt te kunnen boeien, en niet bedoeld voor iemand die al geboeid is. De bias bij jou is overduidelijk, alleen strookt het niet met het bewijs dat je erbij probeert te zoeken.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  vrijdag 5 juni 2020 @ 00:01:29 #135
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193481291
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 23:48 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

Oh, er zaten racistische individuen daar bij de politie. Dat maakt de politie als instituut zelf niet racistisch. Het is geen politie-probleem. Het is een probleem van racistische agenten. Dus het is gewoon racisme, geen institutional racism. Een wereld van verschil. Dus koekoek right back at you.
Andersom: het grootste probleem is het systeem dat racistisch is. Het gaat erom dat in een systeem mensen verschillend behandeld worden op basis van ras, los van de motieven van de mensen die in de organisatie werkzaam zijn. Etto heeft het tijdperk van Jim Crow al eerder genoemd (wanneer racisme heel normaal was), en dat is de periode waarin het justitiële systeem in de VS haar vorm kreeg. Laat het nu zo zijn dat in die periode een belangrijke functie (zo niet: dé belangrijkste functie) van dat justitieel systeem het onderdrukken van de zwarte bevolking was, en dan vind jij het verrassend dat een deel van die perverse neigingen heden ten dage nog steeds aanwezig zijn?
Huilen dan.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 00:03:33 #136
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_193481309
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Andersom: het grootste probleem is het systeem dat racistisch is. Het gaat erom dat in een systeem mensen verschillend behandeld worden op basis van ras, los van de motieven van de mensen die in de organisatie werkzaam zijn. Etto heeft het tijdperk van Jim Crow al eerder genoemd (wanneer racisme heel normaal was), en dat is de periode waarin het justitiële systeem in de VS haar vorm kreeg. Laat het nu zo zijn dat in die periode een belangrijke functie (zo niet: dé belangrijkste functie) van dat justitieel systeem het onderdrukken van de zwarte bevolking was, en dan vind jij het verrassend dat een deel van die neigingen heden ten dage nog steeds aanwezig zijn?
Waar is het systeem racistisch?

Ik zie racistische individuen, ik zie geen racistische systemen.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 00:09:26 #137
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_193481359
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:03 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

Waar is het systeem racistisch?
De vraag is: waar niet? Zie hieronder.
quote:
Ik zie racistische individuen, ik zie geen racistische systemen.
Dan stikt het van de racistische individuen in het justitieel systeem, anders zijn al deze discrepanties niet te verklaren .
Huilen dan.
pi_193481380
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:03 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

Waar is het systeem racistisch?

Ik zie racistische individuen, ik zie geen racistische systemen.
Hier bijvoorbeeld: https://www.theatlantic.c(...)neighborhood/371439/

Iets wat nog steeds doorwerkt daar African Americans slechts een fractie van eigen huizenbezit hebben vergeleken met blanken. Wat weer door ettert in het kunnen opbouwen van eigen kapitaal, minder inbreng in het vragen voor voorzieningen etc etc.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 00:12:41 #139
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_193481390
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:09 schreef Isdatzo het volgende:

De vraag is: waar niet? Zie hieronder.
Overal niet. Nergens dus.
quote:
Dan stikt het van de racistische individuen in het justitieel systeem, anders zijn al deze discrepanties niet te verklaren .
Kom je weer met je resultaten zonder motieven. Ik weet dat herhaling zorgt dat je dingen gelooft en onthoudt, en zo werkt dat ook met leugens. Je blijft de bewering dat er institutioneel racisme bestaat maar herhalen, in de hoop dat het wordt geloofd. Maar je kan de stelling niet bewijzen.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 00:14:13 #140
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_193481403
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:11 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Hier bijvoorbeeld: https://www.theatlantic.c(...)neighborhood/371439/

Iets wat nog steeds doorwerkt daar African Americans slechts een fractie van eigen huizenbezit hebben vergeleken met blanken. Wat weer door ettert in het kunnen opbouwen van eigen kapitaal, minder inbreng in het vragen voor voorzieningen etc etc.
One of the most heinous of these policies was introduced by the creation of the Federal Housing Administration in 1934, and lasted until 1968.

Ja zeg, nu heb je me toch wel even een hedendaags voorbeeld van institutioneel racisme gegeven.
pi_193481423
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:14 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

One of the most heinous of these policies was introduced by the creation of the Federal Housing Administration in 1934, and lasted until 1968.

Ja zeg, nu heb je me toch wel even een hedendaags voorbeeld van institutioneel racisme gegeven.
Het is duidelijk dat je het niet gelezen hebt maar slechts op zoek was naar een quote. Like a Karen researching vaccines on YouTube.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 00:18:30 #142
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_193481442
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:16 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Het is duidelijk dat je het niet gelezen hebt maar slechts op zoek was naar een quote. Like a Karen researching vaccines on YouTube.
Leg me dan eens uit hoe die wet, die in 1968 aan kracht verloor, een teken is van hedendaags institutioneel racisme.
pi_193481448
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:12 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

Overal niet. Nergens dus.
[..]

Kom je weer met je resultaten zonder motieven. Ik weet dat herhaling zorgt dat je dingen gelooft en onthoudt, en zo werkt dat ook met leugens. Je blijft de bewering dat er institutioneel racisme bestaat maar herhalen, in de hoop dat het wordt geloofd. Maar je kan de stelling niet bewijzen.
Als jij savonds de hond uitlaat en je loopt in het donker richting vier jongens (tussen de 16 en 35) die aan het hangen zijn.

Probeer jij ons nu wijs te maken dat overal ter wereld (en vooral in de VS) niemand iets denkt en rustig doorloopt?

Als er een dame op hoge hakken, veel te kort rokje en haar tieten bijna uit haar shirt een beetje onhandig doet bij het koffiezetapparaat. Dan denkt niemand 'ha dom blondje'?

Als een jonge gast, lichte huidskleur, in een gloednieuwe Mercedes naast jou bij het verkeerslicht komt staan. Dan denk jij wederom niks?

Vind ik moeilijk te geloven.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 00:25:53 #144
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_193481498
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:18 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Als jij savonds de hond uitlaat en je loopt in het donker richting vier jongens (tussen de 16 en 35) die aan het hangen zijn.

Probeer jij ons nu wijs te maken dat overal ter wereld (en vooral in de VS) niemand iets denkt en rustig doorloopt?
Ik heb geen idee wat ik moet denken. Ik denk vooral "wat is de interessantste plek voor mijn hond?"
quote:
Als er een dame op hoge hakken, veel te kort rokje en haar tieten bijna uit haar shirt een beetje onhandig doet bij het koffiezetapparaat. Dan denkt niemand 'ha dom blondje'?
Ik denk "onprofessioneel".
quote:
Als een jonge gast, lichte huidskleur, in een gloednieuwe Mercedes naast jou bij het verkeerslicht komt staan. Dan denk jij wederom niks?
De huidskleur? That's it? Dat is alles wat ik krijg? Kleding? Haar? Passagiers? Muziek?
quote:
Vind ik moeilijk te geloven.
Jouw hypothetische situaties zijn niet erg duidelijk. Heb je een idee hoeveel bewuste en onbewuste variabelen je mee moet nemen om die gedachten te vormen? Vergeet niet, ik limiteer niemand tot huidskleur, leeftijd of geslacht. Geef me relevante details.
  Moderator vrijdag 5 juni 2020 @ 00:27:02 #145
54278 crew  Tijger_m
42
pi_193481511
Het is nu wel duidelijk dat het Amerikaanse leger geen zin heeft om chickenhawks als Trump te volgen en gebruikt te worden omdat hij niet in staat is een dialoog te voeren.

Esper krabbelt terug en stuurt de 82nd Airborne terug naar de kazerne, Mattis, die veel respect heeft in het leger, haalt hard uit naar Trump, hoge ambtenaren nemen ontslag en de Chairman van de Joint Chiefs is ook aan het backtracken.

Voeg daarbij de uitspraken van mensen als de Sergeant Major of the Army en zijn collega van de US Air Force: https://twitter.com/16thSma en https://twitter.com/cmsaf18/status/1267572332907954177

Daarbij dit van de Joint Chiefs: https://www.govexec.com/d(...)logue-change/165905/

En voor de ontkenners dit:
quote:
"Racism is real in America, and we must all do our very best to recognize it, to confront it, and to eradicate it," the Defence Secretary said.
PS: Voor degene die niet bekend zijn met dit fenomeen, Sergeant of the Army is een echte titel en een zeer belangrijke: https://en.wikipedia.org/wiki/Sergeant_Major_of_the_Army

While the SMA is a non-commissioned officer, protocol places the SMA higher than all lieutenant generals[6] (except for the Director of the Army Staff) and equivalent to a general for formal courtesies in addition to seating, billeting, transportation, and parking.

[ Bericht 8% gewijzigd door Tijger_m op 05-06-2020 00:32:28 ]
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_193481573
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:25 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat ik moet denken. Ik denk vooral "wat is de interessantste plek voor mijn hond?"
[..]

Ik denk "onprofessioneel".
[..]

De huidskleur? That's it? Dat is alles wat ik krijg? Kleding? Haar? Passagiers? Muziek?
[..]

Jouw hypothetische situaties zijn niet erg duidelijk. Heb je een idee hoeveel bewuste en onbewuste variabelen je mee moet nemen om die gedachten te vormen? Vergeet niet, ik limiteer niemand tot huidskleur, leeftijd of geslacht. Geef me relevante details.
Leuke manoeuvre, verwijten dat er te weinig details worden gegeven.

Het gaat niet om details. Net niet zelfs.
Volgens jou denkt iedereen ter wereld op dat soort momenten en in andere situaties helemaal niks. Wordt ieder persoon helemaal eerlijk en objectief beoordeeld en behandeld.

Eigenlijk zou iedereen moeten stoppen jou van het tegendeel te overtuigen
  vrijdag 5 juni 2020 @ 00:43:54 #147
193178 Ensiferum
Met zonder usericon
pi_193481644
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:35 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Leuke manoeuvre, verwijten dat er te weinig details worden gegeven.

Het gaat niet om details. Net niet zelfs.
Volgens jou denkt iedereen ter wereld op dat soort momenten en in andere situaties helemaal niks. Wordt ieder persoon helemaal eerlijk en objectief beoordeeld en behandeld.

Eigenlijk zou iedereen moeten stoppen jou van het tegendeel te overtuigen
Heb ik dat gezegd? Ik heb enkel voor mijzelf geantwoord. En dan weiger ik om in een sturende hypothetische vraag mee te gaan, en dan is dat een "leuke manoeuvre"? Waarom moet ik een oordeel vellen op enkel een combinatie van een huidskleur een bepaalde auto? Het is toch een normale en niet-racistische reactie wanneer ik zeg dat ik niet genoeg informatie heb? En wat is mijn motivatie om iets te moeten denken? Moet ik bang zijn? Jaloers? Waarom moet ik er überhaupt iets van denken? In welke vorm probeer je mij te duwen?
pi_193481714
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:27 schreef Tijger_m het volgende:
Het is nu wel duidelijk dat het Amerikaanse leger geen zin heeft om chickenhawks als Trump te volgen en gebruikt te worden omdat hij niet in staat is een dialoog te voeren.

Esper krabbelt terug en stuurt de 82nd Airborne terug naar de kazerne, Mattis, die veel respect heeft in het leger, haalt hard uit naar Trump, hoge ambtenaren nemen ontslag en de Chairman van de Joint Chiefs is ook aan het backtracken.

Voeg daarbij de uitspraken van mensen als de Sergeant Major of the Army en zijn collega van de US Air Force: https://twitter.com/16thSma en https://twitter.com/cmsaf18/status/1267572332907954177

Daarbij dit van de Joint Chiefs: https://www.govexec.com/d(...)logue-change/165905/

En voor de ontkenners dit:
[..]

PS: Voor degene die niet bekend zijn met dit fenomeen, Sergeant of the Army is een echte titel en een zeer belangrijke: https://en.wikipedia.org/wiki/Sergeant_Major_of_the_Army

While the SMA is a non-commissioned officer, protocol places the SMA higher than all lieutenant generals[6] (except for the Director of the Army Staff) and equivalent to a general for formal courtesies in addition to seating, billeting, transportation, and parking.
Het lijkt daardoor nu ook veel minder grimmig dus dat is positief.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_193481715
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:43 schreef Ensiferum het volgende:

[..]

Heb ik dat gezegd? Ik heb enkel voor mijzelf geantwoord. En dan weiger ik om in een sturende hypothetische vraag mee te gaan, en dan is dat een "leuke manoeuvre"? Waarom moet ik een oordeel vellen op enkel een combinatie van een huidskleur een bepaalde auto? Het is toch een normale en niet-racistische reactie wanneer ik zeg dat ik niet genoeg informatie heb? En wat is mijn motivatie om iets te moeten denken? Moet ik bang zijn? Jaloers? Waarom moet ik er überhaupt iets van denken? In welke vorm probeer je mij te duwen?
Je moet zeker niet een oordeel vellen op basis van kenmerken. Net niet zelfs.

Alleen de mens doet niet anders en laat ik het klein houden. Ik oordeel continu en ik weet dat anderen dat ook doen.


Wellicht ben jij die zeldzame uitzondering op deze planeet. Zou ik mooi vinden, als jij zo bent. Alleen je moet toch echt gaan beseffen dat alle mensen om jou heen, dit vermogen niet hebben en jou voordat ze je gezien of gesproken hebben al bepaalde dingen over jou denken. Dat komt wel weer goed want na de eerste interactie worden indrukken (vaak) herzien.

Dat is wat men jou hier probeert duidelijk te maken. De mens zit zo in elkaar en dat hebben we op de middelbare school geleerd. Onze hersenen werken zo, het is ene verdedigingsmechanisme. Onvoldoende tijd en energie om elke situatie weer aan te vangen alsof we nog nooit in die situatie zijn geweest
pi_193481777
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 00:55 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je moet zeker niet een oordeel vellen op basis van kenmerken. Net niet zelfs.

Alleen de mens doet niet anders en laat ik het klein houden. Ik oordeel continu en ik weet dat anderen dat ook doen.

Wellicht ben jij die zeldzame uitzondering op deze planeet. Zou ik mooi vinden, als jij zo bent. Alleen je moet toch echt gaan beseffen dat alle mensen om jou heen, dit vermogen niet hebben en jou voordat ze je gezien of gesproken hebben al bepaalde dingen over jou denken. Dat komt wel weer goed want na de eerste interactie worden indrukken (vaak) herzien.

Dat is wat men jou hier probeert duidelijk te maken. De mens zit zo in elkaar en dat hebben we op de middelbare school geleerd. Onze hersenen werken zo, het is ene verdedigingsmechanisme. Onvoldoende tijd en energie om elke situatie weer aan te vangen alsof we nog nooit in die situatie zijn geweest
We kunnen niet verwachten dat iedereen ineens heilig word, tot in de eeuwigheid zullen mensen elkaar voor stront uitmaken en een scheidende houding hebben vanwege afkomst en geloof, dat is hoe de wereld was/is en zal zijn als er gras op ons buikje groeit.
Laat in ieder geval voor de wet iedereen gelijk zijn en behandeld worden, voor de rest de schouders er onder.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')