Tel daarbij op het gluiperige gedrag om de minister erbij te betrekken omdat ze nattigheid voelde, en we kunnen wel concluderen dat ze meer bezig was haar hachje te redden dan de stad te besturen.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 16:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Aan de Telegraaf heb ik ook geen boodschap nee. Maar het is natuurlijk niet alleen de Telegraaf die hier boos over is.
Mijn bezwaar is dat ze op een aantal momenten in deze kwestie heeft laten zien haar baan gewoon niet te snappen. En zeker in een situatie waar de regering veel moeite heeft om maatregelen te handhaven. En we niet weten of op termijn nog een verscherping nodig is. Dan is een burgemeester die op eigen houtje bepaald hoe belangrijk een bepaalde demonstratie al dan niet is een enorm risico voor de handhaafbaarheid.
Dus het is een lastige om dat vertrouwen terug te krijgen. Het is immers geen baan waarbij beginnersfouten horen en een je een coach kan inschakelen ofzo.
Klopt, ook de lezers van de Telegraaf kunnen niet ophouden met zeuren.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 16:56 schreef Hexagon het volgende:
Aan de Telegraaf heb ik ook geen boodschap nee. Maar het is natuurlijk niet alleen de Telegraaf die hier boos over is.
Ja, dat zie je nu overal in de wereld. Dat anderhalve-metercircus is moeilijk te verenigen met het recht op demonstratie.quote:Mijn bezwaar is dat ze op een aantal momenten in deze kwestie heeft laten zien haar baan gewoon niet te snappen. En zeker in een situatie waar de regering veel moeite heeft om maatregelen te handhaven. En we niet weten of op termijn nog een verscherping nodig is. Dan is een burgemeester die op eigen houtje bepaald hoe belangrijk een bepaalde demonstratie al dan niet is een enorm risico voor de handhaafbaarheid.
Van rauwrechts en diens clubblaadjes heeft ze nooit het vertrouwen gekregen en dat gaat ze niet krijgen ook. Want vrouw, want links, want bah eng.quote:Dus het is een lastige om dat vertrouwen terug te krijgen. Het is immers geen baan waarbij beginnersfouten horen en een je een coach kan inschakelen ofzo.
De strategie van geen voorwaarden stellen vooraf? Dat zie ik nergens.quote:Op zondag 7 juni 2020 04:35 schreef Ringo het volgende:
Je ziet dat burgemeesters in andere Nederlandse steden de strategie van Halsema grotendeels overnemen. Dat gaat ook overal goed.
De strategie van bij grotere opkomst toch niet afbreken.quote:Op zondag 7 juni 2020 13:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De strategie van geen voorwaarden stellen vooraf? Dat zie ik nergens.
Je ziet bovendien dat organisatoren ook een stuk beter voorbereid zijn. Dan hoef je als burgemeester ook weinig te doen.
Duizend man meer dan toegestaan maar toch kon de demonstratie van de gemeente gewoon doorgaan. Dus in dit geval strikte voorwaarden vooraf en tijdens de demonstratie pragmatisch handelen.quote:In de beschikkingsbrief van de gemeente Eindhoven hield de organisatie het daarom op mogelijk „200 deelnemers”. De gemeente zelf trok in diezelfde brief bij zevenhonderd demonstranten een harde grens.
In werkelijkheid waren er zaterdag ruim twee keer zoveel mensen aanwezig als toegestaan. De gemeente schat het aantal op 1.700 demonstranten. Hoe kon het dat de gemeente die duizend man extra toch toestond? Waarom is de demonstratie niet alsnog afgebroken?
Wat ik van de situatie in Eindhoven begreep was daar ondanks de veel grotere opkomst toch de 1,5 meter gewaarborgd. Dat betekend dat je als burgemeester in het voortraject goede keuzes hebt gemaakt.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De strategie van bij grotere opkomst toch niet afbreken.
[..]
Duizend man meer dan toegestaan maar toch kon de demonstratie van de gemeente gewoon doorgaan. Dus in dit geval strikte voorwaarden vooraf en tijdens de demonstratie pragmatisch handelen.
Ah weer iemand met aandacht tekort.quote:Op zondag 7 juni 2020 13:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
De voormalig voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)
Ok, wat mij betreft is het redelijk vergelijkbaar. De situatie is door alle commotie anders maar de aanpak redelijk vergelijkbaar. Ben benieuwd hoe het woensdag gaat.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat ik van de situatie in Eindhoven begreep was daar ondanks de veel grotere opkomst toch de 1,5 meter gewaarborgd. Dat betekend dat je als burgemeester in het voortraject goede keuzes hebt gemaakt.
Ik reken dat Halsema niet heel zwaar aan. Ze was de eerste en had kort de tijd. Maar de situatie is natuurlijk wel onvergelijkbaar.
wat ik het kwalijke vind aan haar excuus is dat ze deed of ze het niet wist en daarom niet anders kon terwijl de feiten anders liggen, ze heeft dan wel weer het geluk dat het qua openbare orde goed is afgelopenquote:Op zondag 7 juni 2020 14:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ok, wat mij betreft is het redelijk vergelijkbaar. De situatie is door alle commotie anders maar de aanpak redelijk vergelijkbaar. Ben benieuwd hoe het woensdag gaat.
Qua openbare orde was het zoals het ging ook de eenvoudigste optie.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat ik het kwalijke vind aan haar excuus is dat ze deed of ze het niet wist en daarom niet anders kon terwijl de feiten anders liggen, ze heeft dan wel weer het geluk dat het qua openbare orde goed is afgelopen
dat weten we dus niet, het had om andere redenen kunnen escalerenquote:Op zondag 7 juni 2020 14:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Qua openbare orde was het zoals het ging ook de eenvoudigste optie.
Zou de ophef wat de maken met onevenredige Femke-haat?twitter:Leolucassen twitterde op zondag 07-06-2020 om 09:19:28Ja, maar die button https://t.co/CZbQkve9m1 reageer retweet
Natuurlijk heeft de ophef ook te maken met de persoon van Halsema, ze is bij een heel deel van de bevolking nou eenmaal zeer onpopulair. Maar gezegd mag wel worden dat ze dit niet handig heeft aangepakt. De aanwezigheid zonder mondkapje, de slechte voorbereiding, te weinig initiatief om de instroomte beperken/uitstroom te vergroten. Ook dat getwitter met Grapperhaus was niet handig.quote:Op zondag 7 juni 2020 19:47 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Zou de ophef wat de maken met onevenredige Femke-haat?twitter:Leolucassen twitterde op zondag 07-06-2020 om 09:19:28Ja, maar die button https://t.co/CZbQkve9m1 reageer retweet
Maar natuurlijk. 80% van de #ophef is afkomstig van rauwrechts, types ą la Jan Roos en Wierd Duk. Witte mannen met kleine piemels.quote:Op zondag 7 juni 2020 19:47 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ik vind juist de foutieve inschatting het slechtste teken: dit betekent dat ze niet genoeg feeling heeft met wat er speelt onder het Amsterdamse burger en slechte adviseurs heeft.quote:Op zondag 7 juni 2020 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft de ophef ook te maken met de persoon van Halsema, ze is bij een heel deel van de bevolking nou eenmaal zeer onpopulair. Maar gezegd mag wel worden dat ze dit niet handig heeft aangepakt. De aanwezigheid zonder mondkapje, de slechte voorbereiding, te weinig initiatief om de instroomte beperken/uitstroom te vergroten. Ook dat getwitter met Grapperhaus was niet handig.
Dat ze van te voren niet verwacht hadden dat er zo veel mensen zouden komen kan gebeuren. Dat is ook niet aan Halsema zelf om dat te berekenen, die moet daar op haar experts (en de organisatie) kunnen vertrouwen. Maar dat ze bij een hogere instroom volledig overvallen is en praktisch niks doet is gewoon niet goed.
Of het genoeg is om haar weg te sturen? Daar twijfel ik over. Ik weet ook niet wat ik zelf zou zeggen als ik in de raad zat.
Al is het wel zo dat Halsema uitdrukkelijk gewaarschuwd werd door een raadslid: https://www.telegraaf.nl/(...)p-verkeerd-uitgelegd
(Een raadslid wat ik zeer kan waarderen en waar ik de afgelopen 2ekamer verkiezingen op heb gestemd, trouwens)
Naast de foutieve "inschatting" (wat gewoonweg het negeren van signalen bleek te zijn) kan haar zeker worden aangerekend dat er helemaal niet werd ingegrepen toen de aanwas groter bleek te zijn. Gewoon echt helemaal niks. Nada. 0. Radiostilte.quote:Op zondag 7 juni 2020 20:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind juist de foutieve inschatting het slechtste teken: dit betekent dat ze niet genoeg feeling heeft met wat er speelt onder het Amsterdamse burger en slechte adviseurs heeft.
Maar als dit genoeg is om af te treden, dan zullen er wel heel veel burgemeesters van grote steden wereldwijd moeten aftreden de komende tijd.
Niet overal is men zo kleingeestig als in Nederland.quote:Op zondag 7 juni 2020 20:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Maar als dit genoeg is om af te treden, dan zullen er wel heel veel burgemeesters van grote steden wereldwijd moeten aftreden de komende tijd.
Maar die inschatting maken is niet echt haar werk, de politie moet die inschatting maken. Halsema werd daar gewoon fout geļnformeerd.quote:Op zondag 7 juni 2020 20:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind juist de foutieve inschatting het slechtste teken: dit betekent dat ze niet genoeg feeling heeft met wat er speelt onder het Amsterdamse burger en slechte adviseurs heeft.
Vreselijk.quote:Op zondag 7 juni 2020 20:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Naast de foutieve "inschatting" (wat gewoonweg het negeren van signalen bleek te zijn) kan haar zeker worden aangerekend dat er helemaal niet werd ingegrepen toen de aanwas groter bleek te zijn. Gewoon echt helemaal niks. Nada. 0. Radiostilte.
Ja, politie gaf ook aan veel minder mensen te verwachten, die gingen uit van hooguit 600 mensen (dat gaven ze om 12 uur s middags nog aan).quote:
quote:Op maandag 8 juni 2020 04:20 schreef Ringo het volgende:
Haha, zo'n rake column van Sander Schimmelpenninck:
Onsmakelijk hoe fatsoenlijke mensen corona-angst omzetten in een morele overtoep
Waarheid.quote:Als Femke Halsema geen burgemeester was, en het onderwerp van de demonstratie niet racisme was, zou de opwinding een factor tien kleiner zijn geweest, zo simpel is het. Er is daarnaast iets ontzettend onsmakelijks aan de manier waarop normaliter best fatsoenlijke mensen hun eigen angst voor corona omzetten in een morele overtoep, als het ultieme argument dat alle andere opzij zet. Als puntje bij paaltje komt, zijn we net zulke regeltjesfetsjisten als de Duitsers; regels zijn regels en als zij dan wij ook, en appels zijn ook heus peren. Terwijl leiders zich juist onderscheiden door niet altijd de regels te volgen, anders kun je er net zo goed een boa neerzetten.
Opgehouden met lezen bij Ingrid.quote:Op maandag 8 juni 2020 04:20 schreef Ringo het volgende:
Onsmakelijk hoe fatsoenlijke mensen corona-angst omzetten in een morele overtoep
"Terwijl leiders zich juist onderscheiden door niet altijd de regels te volgen, anders kun je er net zo goed een boa neerzetten."quote:Op maandag 8 juni 2020 04:20 schreef Ringo het volgende:
Mooi!quote:Op maandag 8 juni 2020 04:20 schreef Ringo het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |