abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 18:18:10 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193474008
Na wat gezocht te hebben bleek dat er binnen DIG geen topic is over smart home / thuis automatisering / Home Automation (HA). Ik weet niet of er hier meer mensen zijn die daar mee bezig zijn, maar ik dacht, laat ik er eens een topic over openen :)

Met HA kun je op verschillende manieren beginnen. Neem de Klik Aan Klik Uit units die je vroeger (en nog steeds) hebt, waarmee je met een druk op de afstandsbediening een lamp aan kunt laten gaan, zonder op te moeten staan van de bank. Handig.

Of je thermostaat, een Nest bv, die best veel mensen hebben (maar CoolGuy niet), waardoor je op afstand je temperatuur in huis kunt regelen, zodat je in een lekker warm huis thuis komt. Philips Hue, waarmee je lampen automatisch aan uit of uit kunt laten gaan, of aan of uit kunt zetten met de app. Het zijn allemaal dingen die in principe je wooncomfort een beetje verhogen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om mee bezig te zijn :P

Maar wat nou als je wat meer wil dan dat? Wat als je dingen automatisch wil laten gaan, zonder dat er handelingen van jou nodig zijn? Dan kom je al snel uit bij een HA Controller. Die komen er in allerlei soorten, maten en prijzen. Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, maar de ene kan wat meer dan de andere, of werkt net wat handiger.

Die KaKu waar ik eerder over sprak? Dat werkt met een 433Mhz signaal. Maar die Philips Hue? Die werken obv het zogenaamde Zigbee protocol. Ze spreken elkaars taal niet dus heb je gescheiden systemen.

Toen ik mijn huidige huis kocht wilde ik eens voorzichtig gaan beginnen met wat aan HA te doen, maar welke controller koop je dan? Belangrijk om te weten is dat veel bedrijven die een controller uitbrengen, ook zelf direct sensoren en andere slimmigheden op de markt brengen, die te koppelen zijn met hun eigen sensoren. Dat is mooi, want dan heb je het bovenstaande issue dat ze elkaars taal niet spreken dus ook niet. Sommige controllers gaan iets verder dan hun eigen producten. Neem bijvoorbeeld Somfy. Iedereen kent deze wel, van de rolluikmotoren etc. Somfy kun je koppelen met bijvoorbeeld Philips Hue. Is het avond? Mooi, rolluik(en) naar beneden, en tegelijkertijd de lampen aan. Tof!

Maar ja, die lamp in de hoek daar, die zit nog op een KaKu schakelaar, die doet dus niet mee. Tevens heeft bijvoorbeeld Somfy ook hun eigen deur/raam sensoren. Dat is leuk, dan weet je wanneer een deur open gaat (bijvoorbeeld als je niet thuis bent), maar zo'n sensor kost wel rond de 80 euro per stuk.

Zijn er dan geen goedkopere alternatieven? Jawel, maar die zijn niet altijd zomaar koppelbaar met je controller. Sure, je kunt bijvoorbeeld een USB dongle kopen die de mogelijkheid geeft tot bijvoorbeeld het Z-Wave (Plus) protocol, maar ja, dan moet je alweer een uitbreiding kopen op het systeem dat je al hebt, kost dus weer extra geld.

Bovenstaande is ongeveer het proces waar ik doorheen liep, toen ik op zoek ging naar de (on)mogelijkheden van de verschillende controllers die er op de markt zijn. Ik wilde een controller die zoveel mogelijk protocollen sprak, right out of the box. En ik kwam uit bij de Homey, van Athom.



Ik heb dit apparaat gekocht, omdat deze meerdere protocollen spreekt, namelijk:

433.92 MHz, 868 Mhz, Bluetooth, Bluetooth Smart, Somfy RTS, Z-wave, Z-wave Plus, ZigBee, Infrarood.

Daarmee heb je de 'grote protocollen' wel te pakken. Het grote voordeel hiervan is dat je niet meer vast zit aan een bepaald merk (met bijbehorende prijzen).

Met andere woorden, het is nu mogelijk om als een bewegingssensor van Philips Hue (zigbee) beweging detecteert, een lamp die op een Kaku unit (433Mhz) zit aan te laten gaan, maar kan bijvoorbeeld ook dienen als input om een Fibaro tussenstekker (Z-Wave Plus) aan of uit te laten gaan.

Stel je gaat in de ochtend werken, en je staat op. Je loopt voorbij de sensor die beneden in de keuken een lamp aan zet, en direct ook de stekker aan schakelt waar je koffie machine op zit, zodat je koffie klaar is op het moment dat jij klaar bent op de badkamer, waar ook nog een lampje is aan gegaan vanwege diezelfde (of een andere) bewegingssensor.

Je kunt ook zo ver gaan dat die lamp na een X aantal minuten weer uit gaat, of als diezelfde sensor bijvoorbeeld 60 seconden lang geen beweging meer heeft gedetecteerd. Omdat je een wekker hebt gezet en Homey dat weet, kan hij ook al je Nest / andere thermostaat) een uur van tevoren vertellen om te gaan verwarmen, zodat het warm is als je beneden komt.

Dat is de grote kracht van Homey. Het aantal verschillende protocollen dat hij aan kan, gecombineerd met de apps die je kunt installeren op Homey, waardoor ineens een hele range aan apparaten van bv een bepaald merk aan te sturen zijn.

Ik heb zelf in huis:

Athom Homey.
Verschillende Z-Wave Plus deur/raam sensoren.
Z-Wave Plus bewegingssensor.
2 Philips Hue Sensoren.
Philips Hue lampen.
KlikAan KlikUit units voor lampen.
Somfy RTS motor voor het rolluik (wordt in toekomst uitgebreid).

Is het alleen maar leuk, of levert het ook voordelen op?

Dat is maar hoe je het wil zien. Ik vind het makkelijk dat alles automatisch kunt laten gaan, of als je bv bent vergeten je droger uit te schakelen, je dat vanaf je telefoon kunt doen. Meest recente voorbeeld van wat ik heb gedaan is dat ik een Fibaro tussenstekker (die ook het verbruik bijhoudt) heb gezet tussen het stopcontact in de muur, en de verlengkabel waarop alle stekkers zitten van de audio/video op onze slaapkamer. Daardoor kwam ik er achter dat het standby hebben van de verschillende apparaten 87 watt per uur kostte ongeveer, en dat 24 uur per dag, 7 dagen per week. Omdat die stekker op afstand uit te schakelen is staat alles nu uit.

Kosten

Tja, dat is altijd een belangrijke natuurlijk. Niet elke sensor kost evenveel, maar ook niet elke sensor kán even veel. Bijvoorbeeld. De Fibaro sensoren die ik heb op de buitendeur en de tuindeuren hebben ook een ingebouwde temperatuursensor. De sensoren die ik heb op de binnendeuren hebben dat niet, maar zijn daarom ook een stukje goedkoper.

De Homey Controller kost 299 euro.
Ik heb meerdere sensoren van Hank op de binnendeuren, die kosten ongeveer 35 euro per stuk.
De Fibaro multi-sensor kost rond de 60 euro, net als de deursensoren op de buitendeuren/ramen.
De tussenstekkers van Fibaro kosten ook rond de 60 euro. Daarvan heb ik er momenteel 5. Dan heb ik ook nog een NodOn tussenstekker, en die kost ongeveer 45 euro. Het prijsverschil zit hem (denk ik) in de grootte (of juist niet) van de stekker. De NodOn is een stukje lomper dan de Fibaro. De Fibaro hebben ook nog een lichtring die verandert op basis van het verbruik van dat moment. Overigens is dit (en nog héél veel meer) allemaal instelbaar op de stekker.

Je hebt ook goedkopere stekkers die schakelbaar zijn, van Neo Coolcam, maar die hebben een belangrijk nadeel. Ze dienen niet als repeaters voor het Z-Wave mesh netwerk.

Wat betekent dat?

Z-Wave is het protocol, en veel sensoren en stekkers praten via dat protocol met de controller. Maar die controller heeft geen ongelimiteerd bereik. Met andere woorden, een deur sensor die in ons geval op de zolder hangt, en door een batterijtje gevoed wordt, kan niet Homey rechtstreeks bereiken, want een te grote afstand, en krijgt zijn signalen dus bij Homey door over verschillende nodes heen te gaan. Die vertraging merk je niet, maar je hebt wél nodes nodig om je gehele huis 'gedekt' te krijgen. Die nodes worden gevormd door alles wat géén batterijvoeding, maar netstroomvoeding heeft', in dit geval dus mijn Fibaro tussenstekkers. Die van Neo Coolcam doen dit niet, daarom heb ik die niet.

Hoe ziet mijn Z-Wave Mesh er dan uit? Nou, zo:



Het is een beetje een rommelige OP geworden, maar dat wil ik nog aanpassen/verder uitbreiden, dan wel met meer posts komen.

Hopelijk zijn er meer mensen hier die bezig zijn met HA. Vragen? Opmerkingen? Ervaringen? Moeilijkheden? Deel ze hier! :)

Openingspost komt van CoolGuy ©

Nieuw deeltje :)
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 4 juni 2020 @ 19:11:03 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193475058
In theorie wel leuk, die mesh. Maar in jouw geval maakt het weinig uit omdat alles dicht genoeg bij je controller zit om er direct verbinding mee te hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb overigens nog steeds geen Homey gekocht. Te veel projecten die ik nog af moet ronden, maar ik merk ook wat gerommel in die community door de houding vanuit Athom. Herkennen jullie hier in dat beeld?
  donderdag 4 juni 2020 @ 19:28:48 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193475440
Ah, vers topic ^O^
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 20:02:37 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193476413
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 19:11 schreef bleiblei het volgende:
In theorie wel leuk, die mesh. Maar in jouw geval maakt het weinig uit omdat alles dicht genoeg bij je controller zit om er direct verbinding mee te hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb overigens nog steeds geen Homey gekocht. Te veel projecten die ik nog af moet ronden, maar ik merk ook wat gerommel in die community door de houding vanuit Athom. Herkennen jullie hier in dat beeld?
Dat zie je verkeerd want ik heb een stuk of wat tussenstekkers die de mesh versterken omdat ik anders de zolder niet kon bereiken. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 4 juni 2020 @ 20:51:08 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193477498
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 20:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat zie je verkeerd want ik heb een stuk of wat tussenstekkers die de mesh versterken omdat ik anders de zolder niet kon bereiken. :)
Na goed bestuderen zie ik er idd. een paar die niet direct aan de Homey vast zitten :P .
Is dat grafiekje door de homey gegenereerd? Kan ie dat ook met Zigbee?
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 20:52:02 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193477526
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 20:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Na goed bestuderen zie ik er idd. een paar die niet direct aan de Homey vast zitten :P .
Is dat grafiekje door de homey gegenereerd? Kan ie dat ook met Zigbee?
Oh, dat is al een heel oud plaatje, dat zit er niet meer in. Dat grafiekje was door Homey gegenereerd ja. Euhhh, Zigbee? even kijken..
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 4 juni 2020 @ 20:53:31 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193477560
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 20:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh, dat is al een heel oud plaatje, dat zit er niet meer in. Dat grafiekje was door Homey gegenereerd ja. Euhhh, Zigbee? even kijken..
Wel een toffe feature :Y .
  Moderator donderdag 4 juni 2020 @ 20:59:18 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193477695
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 20:53 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wel een toffe feature :Y .
Ja, maar die is er uit. Voor Zigbee en Z-Wave kun je beiden een overzicht zien ja, maar dan bv 1 - 13 - 28 - 49

Dus waarbij 1 Homey zelf is, en dan 13 en 28 het pad is via welke device 49 bij Homey komt.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 juni 2020 @ 09:51:47 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193484860
We hebben voor onze rolluiken uiteindelijk gekozen voor shelly trouwens. Als het goed is hebben we vanmiddag weer wifi en dan kunnen we testen.

Wifi heeft er 2 weken uitgelegen. Wat wel gruwelijk vervelend was, was het niet kunnen casten dus geen tv en beamer want we hebben helemaal geen gewone tv aansluiting meer :+ . En de lampen moesten we ineens weer bedienen met lichtknoppen. En toen kwamen we tot de ontdekking dat de Hue lichtknoppen het wel gewoon nog deden zonder wifi (mesh netwerk) *O* . Ook de innr's die daarop gekoppeld zijn deden het gewoon.

Maar we hebben dus ook lampen zonder fysieke lichtknoppen (voordeur, tuin). Die bedienen we via de app. De lamp bij de voordeur heeft 2 weken aan gestaan :+ .
Resistance is futile.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 09:55:35 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193484909
Oh ja, we krijgen straks dus glasvezel. Dan verplaatsen we de router naar de meterkast. En dan gaat ook onze Amplify accesspoint daar naartoe. Verder gaat dan de hue bridge ook naar de meterkast.

De tweede Amplify access point hang ik mogelijk net boven het trapgat naar zolder voor optimaal bereik in huis, maar zal ook een kwestie van testen zijn.
Resistance is futile.
  Moderator vrijdag 5 juni 2020 @ 09:55:42 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193484911
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 09:51 schreef Seven. het volgende:
We hebben voor onze rolluiken uiteindelijk gekozen voor shelly trouwens. Als het goed is hebben we vanmiddag weer wifi en dan kunnen we testen.

Wifi heeft er 2 weken uitgelegen. Wat wel gruwelijk vervelend was, was het niet kunnen casten dus geen tv en beamer want we hebben helemaal geen gewone tv aansluiting meer :+ . En de lampen moesten we ineens weer bedienen met lichtknoppen. En toen kwamen we tot de ontdekking dat de Hue lichtknoppen het wel gewoon nog deden zonder wifi (mesh netwerk) *O* . Ook de innr's die daarop gekoppeld zijn deden het gewoon.

Maar we hebben dus ook lampen zonder fysieke lichtknoppen (voordeur, tuin). Die bedienen we via de app. De lamp bij de voordeur heeft 2 weken aan gestaan :+ .
Shelly hoor ik wel meer over, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 juni 2020 @ 10:01:39 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193484987
M'n Tado bestelling had ik teruggestuurd naar Tink. Die gasten hebben fantastische aanbiedingen maar wel hele vagen pakketsamenstellingen. Uiteindelijk kwam ik een extensionkit tekort en we hadden een knop teveel. Dat laatste kwam dan weer omdat we hebben besloten om de verwarming in de keuken alvast af te koppelen, over een paar jaar komt daar vloerverwarming.

Ondertussen een nieuwe bestelling geplaatst. Let in ieder geval goed op de foto's want hun klantenservice is behoorlijk traag met antwoorden, kan echt dagen duren dus wel zo prettig als de bestelling in 1x goed gaat.
Resistance is futile.
  Moderator vrijdag 5 juni 2020 @ 10:11:22 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193485123
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:01 schreef Seven. het volgende:
M'n Tado bestelling had ik teruggestuurd naar Tink. Die gasten hebben fantastische aanbiedingen maar wel hele vagen pakketsamenstellingen. Uiteindelijk kwam ik een extensionkit tekort en we hadden een knop teveel. Dat laatste kwam dan weer omdat we hebben besloten om de verwarming in de keuken alvast af te koppelen, over een paar jaar komt daar vloerverwarming.

Ondertussen een nieuwe bestelling geplaatst. Let in ieder geval goed op de foto's want hun klantenservice is behoorlijk traag met antwoorden, kan echt dagen duren dus wel zo prettig als de bestelling in 1x goed gaat.
Ah, tja, ik heb 'm niet bij Tink besteld. Ik gaf je die link wel, omdat het de goedkoopste was die ik vond, maar ik heb je ook gezegd dat ik geen ervaring had met Tink.

Zo te lezen maar goed ook, want dingen moeten terug sturen omdat het niet klopt etc irriteren me gigantisch.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 juni 2020 @ 10:16:06 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193485190
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ah, tja, ik heb 'm niet bij Tink besteld. Ik gaf je die link wel, omdat het de goedkoopste was die ik vond, maar ik heb je ook gezegd dat ik geen ervaring had met Tink.

Zo te lezen maar goed ook, want dingen moeten terug sturen omdat het niet klopt etc irriteren me gigantisch.
Op zich valt Tink niets te verwijten buiten trage communicatie, zij hebben gepickt en geleverd wat ik besteld heb.

En ik spaar 200 euro uit.
Resistance is futile.
  Moderator vrijdag 5 juni 2020 @ 10:16:42 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193485198
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

Op zich valt Tink niets te verwijten buiten trage communicatie, zij hebben gepickt en geleverd wat ik besteld heb.

En ik spaar 200 euro uit.
200 euro is wel veel. wat had je allemaal besteld dan?
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 juni 2020 @ 11:59:35 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193486970
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

200 euro is wel veel. wat had je allemaal besteld dan?
1x thermostaat
1x bridge
1x extension kit
5x verwarmingsknop

Voor 430 euro, bij andere aanbieders kwam het neer op minimaal 600 euro.
Resistance is futile.
pi_193488834
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 11:59 schreef Seven. het volgende:

[..]

1x thermostaat
1x bridge
1x extension kit
5x verwarmingsknop

Voor 430 euro, bij andere aanbieders kwam het neer op minimaal 600 euro.
Mag ik vragen waarom je voor Tado bent gegaan en bijvoorbeeld niet voor Evohome? Met die maandelijkse kosten ben je met Evohome over de hele levensduur stukken goedkoper uit lijkt me.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  vrijdag 5 juni 2020 @ 17:45:32 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193491531
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 13:52 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarom je voor Tado bent gegaan en bijvoorbeeld niet voor Evohome? Met die maandelijkse kosten ben je met Evohome over de hele levensduur stukken goedkoper uit lijkt me.
Er zijn geen maandelijkse kosten tenzij je dat zelf wil (35 euro per jaar trouwens). Zeker geen abonnement nodig voor de functionaliteit, tenzij je geofencing en open raam detectie wil.

Tado sluit goed aan bij onze wensen, ik heb nog vergeleken met Google Nest want wij zijn google mensen met Google Home. Maar dat viel af omdat Google geen afzonderlijke knoppen levert. Wij wilden wel de afzonderlijke ruimtes kunnen verwarmen dus toen kwamen we al snel bij Tado terecht. Evohome nooit echt diepgravend uitgepluisd.
Resistance is futile.
pi_193492642
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 17:45 schreef Seven. het volgende:

[..]

Er zijn geen maandelijkse kosten tenzij je dat zelf wil (35 euro per jaar trouwens). Zeker geen abonnement nodig voor de functionaliteit, tenzij je geofencing en open raam detectie wil.

Tado sluit goed aan bij onze wensen, ik heb nog vergeleken met Google Nest want wij zijn google mensen met Google Home. Maar dat viel af omdat Google geen afzonderlijke knoppen levert. Wij wilden wel de afzonderlijke ruimtes kunnen verwarmen dus toen kwamen we al snel bij Tado terecht. Evohome nooit echt diepgravend uitgepluisd.
Ah, thanks. Ik ben er ook naar aan het kijken, maar ik had Tado meteen afgeschreven toen ik iets las over abonnementskosten. Nu toch maar weer op de shortlist gezet.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_193492878
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:04 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Ah, thanks. Ik ben er ook naar aan het kijken, maar ik had Tado meteen afgeschreven toen ik iets las over abonnementskosten. Nu toch maar weer op de shortlist gezet.
Ik haat ook echt abonnementen. Al vragen ze een euro per maand. Ik betaal nog liever 100 euro extra.

Overigens heb ik ook Tado. Maar destijds hadden ze nog geen abonnementen. Ik zit ook nog bewust op een oude versie dus. :)
  Moderator vrijdag 5 juni 2020 @ 21:37:56 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193494932
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik haat ook echt abonnementen. Al vragen ze een euro per maand. Ik betaal nog liever 100 euro extra.

Overigens heb ik ook Tado. Maar destijds hadden ze nog geen abonnementen. Ik zit ook nog bewust op een oude versie dus. :)
Hebben ze nu ook niet tenzij je perse geofencing en open raam detectie wil, maar geofencing regel ik via Homey en open raam detectie kan ik zelf bouwen (maar nog niet gedaan) dus ik heb ook geen abo en ik heb een V3+ tado.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 6 juni 2020 @ 08:44:43 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193500199
Shelly werkt prima trouwens! Zeer uitgebreide app, je kunt in hoge mate de instellingen per relay aanpassen etc.

Nog ff linken aan google home en dan zijn we weer ff uitgespeeld tot de Tado's komen.
Resistance is futile.
pi_193500216
Weet iemand of je via homey spraakopdrachten kunt sturen naar Sonos?

Ik wil dat homey in de ochtend wat tegen me zegt, maar dan wel over de Sonos in de slaapkamer.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 09:02:50 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193500371
Er komen trouwens nog 2 google home mini's bij in ons huis. We gaan op zolder (3 slaapkamers, overloop en badkamer) ook over op Hue/Innr, Tado en de shelly's bedienen de rolluiken op zolder. En daar slapen onze 2 pubers om het weekend, die wilden ook wel graag GH's nu ze echt ook apparaten hebben die met rolluiken te bedienen zijn.

Dan hebben we echt niets meer in huis dat nog handmatig bediend moet worden, met uitzondering van het zonnescherm maar die verbouwing komt over een paar jaar pas (keuken/woonkamer).
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 17:51:54 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193506696
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 08:47 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Weet iemand of je via homey spraakopdrachten kunt sturen naar Sonos?

Ik wil dat homey in de ochtend wat tegen me zegt, maar dan wel over de Sonos in de slaapkamer.
Ja, dat kan volgens mij.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 17:53:29 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193506721
Ik heb nog wat slimme stekkers gekocht, want ik wil zo volledig mogelijk het stroomverbruik in kaart kunnen brengen.

Daartoe heb ik een Excel gemaakt die automatisch wat grafiekjes voor me maakt/bijwerkt zodra ik gegevens invul. Dat laatste is vooralsnog handmatig, maar dat automatiseer ik ook nog.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193506865
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat kan volgens mij.
Weet je ook hoe? Ik kan het nergens vinden. :9
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 18:05:48 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193506923
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 18:02 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Weet je ook hoe? Ik kan het nergens vinden. :9
Ehhh, nee, want ik heb geen Sonos, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het kan. Daarom schreef ik ook 'volgens mij' ,want zeker ben ik niet. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 7 juni 2020 @ 10:21:37 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193518897
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 18:02 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Weet je ook hoe? Ik kan het nergens vinden. :9
https://gathering.tweaker(...)ge/62632760#62632760
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193716682
Ik schreef 18/5 dat ik aan het rondneuzen was voor wat meer “automatische gadgets” zoals de vrouw dat noemt. Inmiddels een maand verder en ben er best wel warm voor gelopen. Ben druk aan het klussen in het nieuwe huis dus probeer het stap voor stap een beetje mee te nemen.

Uiteindelijk ben ik toch voor Hue gegaan, al 8x GU10, 4x E27, 3x Hue Being, 5x dimmer switch, 2x FOH schakelaars en 1x smart plug verder :p. Op het lijstje staat nog een ledstrip, maar vind die van Hue wel duur. Heb bijna 5m nodig. Eind van het jaar de tuin aanpakken, dus daar kan ik ook nog wel wat Hue spul in kwijt.
Ben ook nog aan het zoeken naar een kleine, zwarte deursensor, maar bijna niet te vinden op zigbee (wel die van Fibaro gezien).
De tradfri hub en lampen staan nog in het oude huis, maar icm met Hue reageerden die duidelijk trager dan Hue. Denk dat ik die maar weg ga doen.

Ook voor de honeywell lyric t6 thermostaat (als ik het goed heb) gegaan want via via gekregen. Dus niet voor Tado gegaan. Als las ik ergens dat dit toch niet lekker scheen te werken icm vloerverwarming.

Rolluiken blijven helaas voorlopig nog “domme” rolluiken. Vrouw vindt het nog steeds zonde geld en een afstandsbediening als gadgetachtig genoeg.

Iemand trouwens ervaring met een camera als babyfoon te gebruiken? Zou dan zowel
op je telefoon als bv de GH hub het beeld willen zien en horen. De GH hub zou dan misschien ook weer bruikbaar kunnen zijn als scherm voor een slimme deurbel ooit.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 22:28:36 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193717134
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 22:08 schreef Bliks het volgende:
Ik schreef 18/5 dat ik aan het rondneuzen was voor wat meer “automatische gadgets” zoals de vrouw dat noemt. Inmiddels een maand verder en ben er best wel warm voor gelopen. Ben druk aan het klussen in het nieuwe huis dus probeer het stap voor stap een beetje mee te nemen.

Uiteindelijk ben ik toch voor Hue gegaan, al 8x GU10, 4x E27, 3x Hue Being, 5x dimmer switch, 2x FOH schakelaars en 1x smart plug verder :p. Op het lijstje staat nog een ledstrip, maar vind die van Hue wel duur. Heb bijna 5m nodig. Eind van het jaar de tuin aanpakken, dus daar kan ik ook nog wel wat Hue spul in kwijt.
Ben ook nog aan het zoeken naar een kleine, zwarte deursensor, maar bijna niet te vinden op zigbee (wel die van Fibaro gezien).
De tradfri hub en lampen staan nog in het oude huis, maar icm met Hue reageerden die duidelijk trager dan Hue. Denk dat ik die maar weg ga doen.

Ook voor de honeywell lyric t6 thermostaat (als ik het goed heb) gegaan want via via gekregen. Dus niet voor Tado gegaan. Als las ik ergens dat dit toch niet lekker scheen te werken icm vloerverwarming.

Rolluiken blijven helaas voorlopig nog “domme” rolluiken. Vrouw vindt het nog steeds zonde geld en een afstandsbediening als gadgetachtig genoeg.

Iemand trouwens ervaring met een camera als babyfoon te gebruiken? Zou dan zowel
op je telefoon als bv de GH hub het beeld willen zien en horen. De GH hub zou dan misschien ook weer bruikbaar kunnen zijn als scherm voor een slimme deurbel ooit.
Rolluiken hebben wij ook over zitten te twijfelen. Uiteindelijk uitgekomen op Shelly 2.5, dan kun je besturen met Google Home en je telefoon ^O^ . Geen afstandsbediening nodig.

Geen ervaring met camera en babyfoon maar ik zou wel graag mijn GH mini's in willen zetten als babyfoon! Eens checken of dat kan.

Wat is Hue Being :@ en wat is een FOH schakelaar?
Resistance is futile.
pi_193720241
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 22:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Rolluiken hebben wij ook over zitten te twijfelen. Uiteindelijk uitgekomen op Shelly 2.5, dan kun je besturen met Google Home en je telefoon ^O^ . Geen afstandsbediening nodig.

Geen ervaring met camera en babyfoon maar ik zou wel graag mijn GH mini's in willen zetten als babyfoon! Eens checken of dat kan.

Wat is Hue Being :@ en wat is een FOH schakelaar?
Ah, zal me eens inlezen over die shelly, misschien is dat inderdaad wat.

Maar met een mini heb je geen beeld. Ik wil dr graag ook zien, dus ga nog even doorgooglen 😉

De Being is een plafondlamp van Hue en de schakelaars zijn “Friends of Hue”. Dan kun je ook met de lichtknoppen gewoon de Hue lampen aan/uitzetten zonder dat je ze van stroom haalt. Vonden we wel zo handig in bad- en slaapkamer waar we niet met bewegings/deursensoren willen werken
pi_193722863
klein vraagje: ik overweeg wat fibaro wallplugs te kopen ivm geintegreerde verbruikmeter.

hoe kan ik die zo goedkoop mogelijk uitlezen?

een goedkoop z-wave stickie in pc?
is evt in synology nas een optie?

-edit-

dat lijkt te kunnen, zelfs in een nas.. ik ga het gewoon proberen

[ Bericht 6% gewijzigd door mschol op 21-06-2020 13:45:36 ]
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 14:45:50 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193724084
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 13:18 schreef mschol het volgende:
klein vraagje: ik overweeg wat fibaro wallplugs te kopen ivm geintegreerde verbruikmeter.

hoe kan ik die zo goedkoop mogelijk uitlezen?

een goedkoop z-wave stickie in pc?
is evt in synology nas een optie?

-edit-

dat lijkt te kunnen, zelfs in een nas.. ik ga het gewoon proberen
Maar goed dat je zelf een antwoord hebt, want ik had t niet geweten :P Homey is niet per se de goedkoopste oplossing inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 14:50:49 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193724167
We hebben hier een namaak klik aan klik uit setje liggen; maar ik zit er aan te denken om deze te vervangen voor een iets wat je met je telefoon kunt schakelen en waar je eenvoudig scenario's mee kunt instellen, zodat schemerlampen bijvoorbeeld op x tijd en of dag aan en weer uit gaan.

Ik verzuip een beetje in de mogelijkheden. Het hoeft niet te werken met google of alexa o.i.d.
En het moet een beetje betaalbaar blijven :)
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 14:53:46 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193724210
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 14:50 schreef Vonkenboer het volgende:
We hebben hier een namaak klik aan klik uit setje liggen; maar ik zit er aan te denken om deze te vervangen voor een iets wat je met je telefoon kunt schakelen en waar je eenvoudig scenario's mee kunt instellen, zodat schemerlampen bijvoorbeeld op x tijd en of dag aan en weer uit gaan.

Ik verzuip een beetje in de mogelijkheden. Het hoeft niet te werken met google of alexa o.i.d.
En het moet een beetje betaalbaar blijven :)
Dat is afhankelijk van wat je 'betaalbaar' noemt :) Dat is voor iedereen anders. Wil je het laten bij wat je nu zegt, of wil je verder gaan?

Beter gezegd, wil je straks ook allerlei andere niet-kaku-lampen gaan schakelen? Hue ofzo? of wil je ook raam/deursensoren gaan gebruiken etc, want alles wat je nu koopt en geen mogelijkheid tot uitbreiden (tenzij nóg hogere investeringen) biedt, betekent dat je later meer systemen naast elkaar hebt draaien, wat het uiteindelijk ook duurder maakt. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 14:56:58 #37
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193724246
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 14:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van wat je 'betaalbaar' noemt :) Dat is voor iedereen anders. Wil je het laten bij wat je nu zegt, of wil je verder gaan?

Beter gezegd, wil je straks ook allerlei andere niet-kaku-lampen gaan schakelen? Hue ofzo? of wil je ook raam/deursensoren gaan gebruiken etc, want alles wat je nu koopt en geen mogelijkheid tot uitbreiden (tenzij nóg hogere investeringen) biedt, betekent dat je later meer systemen naast elkaar hebt draaien, wat het uiteindelijk ook duurder maakt.
Nou, onder de ¤ 100,- ? Zie veel van dit soort Woox smart plug setjes https://www.wehkamp.nl/woox-r5024-smartplug-set-van-5-16329386/ maar heb het idee dat ik dan onvoorwaardelijk alle data met onze chinese vrienden deel. Wat dat betreft hou ik het liever wat meer in eigen beheer.

HUE van philips vind ik zonder meer veelste duur, ik zie daar de meerwaarde ook niet echt van.

Denk niet dat ik heel veel meer zou willen automatiseren; misschien voorkomen dat het elektrische screen na beneden kan wanneer het klapraam open staat. Maar voor de screens hebben we geen somfy verbindingshub gekocht en die heb je weer nodig om ze aan te kunnen sturen.

Verdere slimme apparaten hier in huis zijn alleen een thermostaat, de airco en een camera binnen.
  zondag 21 juni 2020 @ 15:09:54 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193724440
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 14:50 schreef Vonkenboer het volgende:
We hebben hier een namaak klik aan klik uit setje liggen; maar ik zit er aan te denken om deze te vervangen voor een iets wat je met je telefoon kunt schakelen en waar je eenvoudig scenario's mee kunt instellen, zodat schemerlampen bijvoorbeeld op x tijd en of dag aan en weer uit gaan.

Ik verzuip een beetje in de mogelijkheden. Het hoeft niet te werken met google of alexa o.i.d.
En het moet een beetje betaalbaar blijven :)
Wat betreft de moeilijkheidsgraad is het juist het makkelijkst om de koppeling met google of alexa te maken (dat is de laatste stap).

Google en Alexa zijn gewoon apps die al je verschillende systemen onder 1 app besturen.

De duurdere systemen zijn wel vaak gebruiksvriendelijker ;) .
Resistance is futile.
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 15:52:53 #39
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193725045
quote:
2s.gif Op zondag 21 juni 2020 15:09 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat betreft de moeilijkheidsgraad is het juist het makkelijkst om de koppeling met google of alexa te maken (dat is de laatste stap).

Google en Alexa zijn gewoon apps die al je verschillende systemen onder 1 app besturen.

De duurdere systemen zijn wel vaak gebruiksvriendelijker ;) .
Ik had al even gekeken naar iets als fibaro maar ik vind honderden euro's voor zo'n centrale hub gewoon te veel geld. Ik heb wel een synology nas staan kan ik daar niet iets lokaals op draaien waar ik mee schakelen kan ?

Verder lees ik wat over zigbee en zwavel. Geen idee wat je daar verder mee kunt.

Spraakgestuurd vind ik niet zo nodig :)
  zondag 21 juni 2020 @ 16:46:32 #40
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193725655
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 15:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik had al even gekeken naar iets als fibaro maar ik vind honderden euro's voor zo'n centrale hub gewoon te veel geld. Ik heb wel een synology nas staan kan ik daar niet iets lokaals op draaien waar ik mee schakelen kan ?

Verder lees ik wat over zigbee en zwavel. Geen idee wat je daar verder mee kunt.

Spraakgestuurd vind ik niet zo nodig :)
Spraaksturing is slechts een toevoeging, de app op je telefoon is de basis waaraan je de verschillende hardware koppelt. En je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om dan nog een microfoon/speaker aan te hangen voor spraaksturing (google home mini of Alexa).

Heb jij android of apple? Indien android: gewoon gratis google home app downloaden (anders Apple homekit app). Die koppel je als eerste aan je wifi. Dat is je basis setup.

Daarna kun je via de instellingen bijvoorbeeld een koppeling maken met je hardware, zolang die compatible is. Er is inmiddels een enorm aanbod. Voor sommige hardware (hue bijvoorbeeld) is een bridge nodig voor de koppeling met googl home. Voor andere hardware is geen bridge nodig en die kun je rechtsreeks koppelen. Denk dan aan chromecast.

Het uitzoekwerk zit 'm in uitpluizen of je wel of geen bridge nodig hebt. De kosten zitten 'm in de hardware (en de hoeveelheid hardware) die je er uiteindelijk aan verbindt.

En voor google home en apple homekit zijn ook weer alternatieven (homey bijvoorbeeld vervult dezelfde functie maar dan moet je wel een hub van 200 aanschaffen).

Met alleen al een chromecast kun je heel veel in combinatie met de googl home app of apple homekit. Netflixen vanaf je foon, je foon foto's laten zien op je TV enzo.
Resistance is futile.
pi_193725686
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 14:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar goed dat je zelf een antwoord hebt, want ik had t niet geweten :P Homey is niet per se de goedkoopste oplossing inderdaad.
zie wel een ander dingetje dat mij nu tegen houdt: wil een mob. airco aansluiten en dat ding heeft vermogen van 3000w, een fibaro stekker is dan niet genoeg ;(

verkeerd gelezen, ik kan et toch proberen

[ Bericht 7% gewijzigd door mschol op 22-06-2020 21:22:03 ]
  zondag 21 juni 2020 @ 16:54:09 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193725752
Synology NAS: geen idee wat het doet maar is wel te koppelen aan google home.

Hier een voorbeeld, in dit geval 2 hardware koppelingen aan de google home app: synology NAS en google home speaker. Die speaker is in principe niet van belang, het belangrijkste is dat deze bestuurd wordt door de google home app.

Resistance is futile.
  Moderator zondag 21 juni 2020 @ 19:25:19 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193727938
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2020 16:54 schreef Seven. het volgende:
Synology NAS: geen idee wat het doet maar is wel te koppelen aan google home.
Ik gebruik de nas voornamelijk om foto's en video's eenvoudig te kunnen delen tussen alle telefoons hier in huis. Ook worden de foto's hier naar gebackuped die we met onze telefoons maken, en die op de pc staan. Via de app van synology kun je de nas waar dan ook weer benaderen en je data bekijken. Ook draait er een beveiligingscamera'tje op die we op die manier kunnen benaderen.

Één keer in x periode draai ik een backup van de nas op de externe harde schijf die dan vervolgens buitenshuis (off site) ergens bewaard word.

quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2020 16:46 schreef Seven. het volgende:
Spraaksturing is slechts een toevoeging, de app op je telefoon is de basis waaraan je de verschillende hardware koppelt. En je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om dan nog een microfoon/speaker aan te hangen voor spraaksturing (google home mini of Alexa).

Heb jij android of apple? Indien android: gewoon gratis google home app downloaden (anders Apple homekit app). Die koppel je als eerste aan je wifi. Dat is je basis setup.
Hier hebben we android toestellen in huis; beide telefoons hebben Android 10 ^O^
Maar theoretisch kun je dus dit soort stekkers ( https://www.bol.com/nl/p/(...)5/?s2a=#productTitle ) koppelen aan die app ? En dan in de app van alles instellen wat je er mee wilt doen ?

quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2020 16:46 schreef Seven. het volgende:
Het uitzoekwerk zit 'm in uitpluizen of je wel of geen bridge nodig hebt. De kosten zitten 'm in de hardware (en de hoeveelheid hardware) die je er uiteindelijk aan verbindt.
Voor wat ik in eerste instantie wil heb ik geen hub nodig denk ik, het is vrij simpel wat dat betreft.
Verwacht ook niet dat ik het verder ga uitbouwen eigenlijk. ^O^
pi_193728277
Even inlezen voor ons nieuwbouwhuis. Ben benieuwd!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 21 juni 2020 @ 22:03:07 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193729897
@Vonkenboer die kun je zeker koppelen! Handig voor schemerlampjes enzo.

Ikzelf hang dan gewoon een hue of innr peertje in de lamp zelf (goedkoper dan zo'n stekker).
Resistance is futile.
pi_193737044
Ik ben trouwens nog op zoek naar een (aantal) redelijk geprijsde rookmelders. Heb er nu een x aantal hangen op netstroom, maar zijn nogal lelijke bruinige dingen. Iemand een suggestie? Begreep dat de nest niet meer met Hue werkt?
  Moderator maandag 22 juni 2020 @ 14:29:13 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193737121
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 14:23 schreef Bliks het volgende:
Ik ben trouwens nog op zoek naar een (aantal) redelijk geprijsde rookmelders. Heb er nu een x aantal hangen op netstroom, maar zijn nogal lelijke bruinige dingen. Iemand een suggestie? Begreep dat de nest niet meer met Hue werkt?
Ik heb 4x een Heiman op Z-Wave hangen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193737480
Die Homey ziet er goed uit, eens even inlezen. Ik heb in mijn vorige huis een hoop z-wave spullen gehad en draaide domoticz + usb dongle om het aan te sturen, Maar dat was nooit lekker stabiel, nodes werden random uit de mesh gegooid en heb het maar opgegeven. Ik heb nu wat simpele lichtschakelaars en thermostaat die ik via zo'n amazon geval aanstuur, maar ik wil toch meer automatisering. In het najaar ga ik weer verhuizen, dus nu even oriënteren wat er allemaal op de markt is.

Oftewel: tvp ;)
pi_193743581
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 14:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb 4x een Heiman op Z-Wave hangen.
Heb zelf tot nu toe alleen zigbee..
Homey zal er ooit wel komen, maar eerst nog even de verhuizing doorkomen en financieel van bekomen
  maandag 22 juni 2020 @ 21:36:11 #50
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193744136
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 14:23 schreef Bliks het volgende:
Ik ben trouwens nog op zoek naar een (aantal) redelijk geprijsde rookmelders. Heb er nu een x aantal hangen op netstroom, maar zijn nogal lelijke bruinige dingen. Iemand een suggestie? Begreep dat de nest niet meer met Hue werkt?
Google heeft de Nest api dicht gegooid. Maar ik lijk er met ifttt nog wel bij te kunnen (nog niet geprobeerd trouwens). Icm. Homey werkt het inderdaad niet meer.
Qua homey zie ik sinds begin dit jaar wel een hoop gemor in de community. En dat zijn net de mensen die gratis zorgen voor de coolheid van het ding. Dus ik begin steeds meer te twijfelen of Homey nu een goeie zet is.
  Moderator maandag 22 juni 2020 @ 21:40:10 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193744242
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2020 21:36 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Google heeft de Nest api dicht gegooid. Maar ik lijk er met ifttt nog wel bij te kunnen (nog niet geprobeerd trouwens). Icm. Homey werkt het inderdaad niet meer.
Qua homey zie ik sinds begin dit jaar wel een hoop gemor in de community. En dat zijn net de mensen die gratis zorgen voor de coolheid van het ding. Dus ik begin steeds meer te twijfelen of Homey nu een goeie zet is.
Dat is al letterlijk ja-ren zo. En in al die tijd is t ding alleen maar beter geworden.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 22 juni 2020 @ 21:52:38 #52
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193744602
quote:
7s.gif Op zondag 21 juni 2020 22:03 schreef Seven. het volgende:
@:Vonkenboer die kun je zeker koppelen! Handig voor schemerlampjes enzo.

Ikzelf hang dan gewoon een hue of innr peertje in de lamp zelf (goedkoper dan zo'n stekker).
Ik kan er dan altijd nog andere zaken mee schakelen, dat is voornamelijk de reden dat ik eerder voor een wandcontactdoos opbouw dingetje kies dan een losse lamp. Hue vind ik voor heel duur eigenlijk.. ;) ^O^

Denk dat ik eerst zoiets die wandcontactdozen) maar eens bestel; dan kunnen we er even wat mee pielen..
  maandag 22 juni 2020 @ 22:30:46 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193745305
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 21:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik kan er dan altijd nog andere zaken mee schakelen, dat is voornamelijk de reden dat ik eerder voor een wandcontactdoos opbouw dingetje kies dan een losse lamp. Hue vind ik voor heel duur eigenlijk.. ;) ^O^

Denk dat ik eerst zoiets die wandcontactdozen) maar eens bestel; dan kunnen we er even wat mee pielen..
Uitstekende manier om te beginnen.

Trigger warning: mogelijk is je halve huis geautomatiseerd over een jaar :+
Resistance is futile.
  maandag 22 juni 2020 @ 22:35:28 #54
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193745395
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 19:49 schreef -J-D- het volgende:
Even inlezen voor ons nieuwbouwhuis. Ben benieuwd!
Al ingelezen? En al ideeën wat bij jullie past?
Resistance is futile.
pi_193759667
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2020 22:35 schreef Seven. het volgende:

[..]

Al ingelezen? En al ideeën wat bij jullie past?
We krijgen een prachtig nieuwbouwhuis met allerlei mogelijkheden.
Toch ben ik nog niet verliefd op het idee van lampen bedienen met je telefoon of zo. Ik zie daar de charme nog niet echt van in. Maar goed, misschien komt dat nog.
Ik ben wel aan het kijken naar een Google Home of Sonos (One? Three? Five) voor in de keuken. Puur als leuk experiment en Spotify tijdens het koken. Misschien komt het later dan ook op andere plekken, geen idee.
Maar verder nog geen technische snufjes of foefjes gezien waar ik van denk "Ja, dat wil ik graag hebben". Best verrassend vind ik zelf, aangezien ik me er wel erg in interesseer en graag nieuwe dingen uitprobeer. :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 22:09:55 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193759734
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:07 schreef -J-D- het volgende:

[..]

We krijgen een prachtig nieuwbouwhuis met allerlei mogelijkheden.
Toch ben ik nog niet verliefd op het idee van lampen bedienen met je telefoon of zo. Ik zie daar de charme nog niet echt van in. Maar goed, misschien komt dat nog.
Ik ben wel aan het kijken naar een Google Home of Sonos (One? Three? Five) voor in de keuken. Puur als leuk experiment en Spotify tijdens het koken. Misschien komt het later dan ook op andere plekken, geen idee.
Maar verder nog geen technische snufjes of foefjes gezien waar ik van denk "Ja, dat wil ik graag hebben". Best verrassend vind ik zelf, aangezien ik me er wel erg in interesseer en graag nieuwe dingen uitprobeer. :)
Als je het goed doet hoef je je telefoon ook niet te gebruiken voor het licht ;)
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 23 juni 2020 @ 22:34:36 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193760166
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:07 schreef -J-D- het volgende:

[..]

We krijgen een prachtig nieuwbouwhuis met allerlei mogelijkheden.
Toch ben ik nog niet verliefd op het idee van lampen bedienen met je telefoon of zo. Ik zie daar de charme nog niet echt van in. Maar goed, misschien komt dat nog.
Ik ben wel aan het kijken naar een Google Home of Sonos (One? Three? Five) voor in de keuken. Puur als leuk experiment en Spotify tijdens het koken. Misschien komt het later dan ook op andere plekken, geen idee.
Maar verder nog geen technische snufjes of foefjes gezien waar ik van denk "Ja, dat wil ik graag hebben". Best verrassend vind ik zelf, aangezien ik me er wel erg in interesseer en graag nieuwe dingen uitprobeer. :)
Spotify hebben we hier regelmatig op de google home mini's.

Niks beters dan 'Hey google, speel Teskey Brothers' terwijl je met een kop koffie in bed ligt. Of op alle google homes tegelijk als je bezig bent met de was of opruimen.

Hey google, waar is m'n telefoon?
Hey google, speel Vikings van Netflix op de beamer

En dan zet google de beamer aan voor me, en hij eerstvolgende aflevering zoekt en terwijl je met 1 oor al op je kussen ligt, vragen aan google of 'ie de beamer weer uit wil zetten. Ik heb de knoppen van m'n beamer werkelijk nog nooit gebruikt :+ .
Resistance is futile.
  Moderator dinsdag 23 juni 2020 @ 22:39:36 #58
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193760256
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2020 22:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Uitstekende manier om te beginnen.

Trigger warning: mogelijk is je halve huis geautomatiseerd over een jaar :+
Mwah, mijn bankrekening zegt nee :+ _O-
pi_193760805
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mwah, mijn bankrekening zegt nee :+ _O-
als ik de kans zou krijgen zou ik mijn bankrekening laten bloeden voor het automatiseren van een boel
pi_193763897
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als je het goed doet hoef je je telefoon ook niet te gebruiken voor het licht ;)
Ja, ok, bedacht ik me ook later. Maar dan nog.... ik weet niet of ik dat zo boeiend vind :)
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

Spotify hebben we hier regelmatig op de google home mini's.

Niks beters dan 'Hey google, speel Teskey Brothers' terwijl je met een kop koffie in bed ligt. Of op alle google homes tegelijk als je bezig bent met de was of opruimen.

Hey google, waar is m'n telefoon?
Hey google, speel Vikings van Netflix op de beamer

En dan zet google de beamer aan voor me, en hij eerstvolgende aflevering zoekt en terwijl je met 1 oor al op je kussen ligt, vragen aan google of 'ie de beamer weer uit wil zetten. Ik heb de knoppen van m'n beamer werkelijk nog nooit gebruikt :+ .
Hehe mooi ja :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_193764105
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

Spotify hebben we hier regelmatig op de google home mini's.

Niks beters dan 'Hey google, speel Teskey Brothers' terwijl je met een kop koffie in bed ligt. Of op alle google homes tegelijk als je bezig bent met de was of opruimen.

Hey google, waar is m'n telefoon?
Hey google, speel Vikings van Netflix op de beamer

En dan zet google de beamer aan voor me, en hij eerstvolgende aflevering zoekt en terwijl je met 1 oor al op je kussen ligt, vragen aan google of 'ie de beamer weer uit wil zetten. Ik heb de knoppen van m'n beamer werkelijk nog nooit gebruikt :+ .
Ik merk ook dat ik er vrij lui van word. Ik zet ook zelden nog lampen aan/uit met het knopje. Zelfs niet als ik er langs loop. Als ik in de avond naar de slaapkamer ga, dan mompel ik wat tegen Google dat hij lampen beneden uit moet doen.

In de ochtend inderdaad muziekje aan, rolluiken open. Alles via spraak.

Bij rolluiken open doet hij heel fanatiek al mijn rolluiken open. Dus ook andere slaapkamers en badkamer. En volgens mij beneden de screens ook. :')

Mijn beamer heb ik nog niet gekoppeld. Weet niet of ie dat kan.
  woensdag 24 juni 2020 @ 09:45:01 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193764686
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mwah, mijn bankrekening zegt nee :+ _O-
Zegt de mijne ook steeds :P
Resistance is futile.
pi_193764689
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 14:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb 4x een Heiman op Z-Wave hangen.
Laten die ook de CO2 waardes zien?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator woensdag 24 juni 2020 @ 09:46:39 #64
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193764708
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Laten die ook de CO2 waardes zien?
Nee, daar heb ik een Netatmo weerstation voor met binnen modules op elke verdieping. Die laten wel CO2 en luchtvochtigheid en luchtdruk zien.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193894113
Gisteren weer een Hue Being, filament, 4m lightstrip, 2x smart plug en bewegingssensor gekocht. Eigenlijk was ik aan het kijken naar een babyfoon en rookmelders. Not sure what went wrong.. 🙈
  donderdag 2 juli 2020 @ 20:15:14 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193894165
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 20:10 schreef Bliks het volgende:
Gisteren weer een Hue Being, filament, 4m lightstrip, 2x smart plug en bewegingssensor gekocht. Eigenlijk was ik aan het kijken naar een babyfoon en rookmelders. Not sure what went wrong.. 🙈
>:)

Verslavend he?
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 2 juli 2020 @ 20:16:06 #67
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193894181
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 20:10 schreef Bliks het volgende:
Gisteren weer een Hue Being, filament, 4m lightstrip, 2x smart plug en bewegingssensor gekocht. Eigenlijk was ik aan het kijken naar een babyfoon en rookmelders. Not sure what went wrong.. 🙈
Lol, ik heb van de week 3 Hue buitenlampen gekocht en een buitencamera. Het is verslavend ja :P
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 2 juli 2020 @ 20:16:12 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193894182
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 08:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik merk ook dat ik er vrij lui van word. Ik zet ook zelden nog lampen aan/uit met het knopje. Zelfs niet als ik er langs loop. Als ik in de avond naar de slaapkamer ga, dan mompel ik wat tegen Google dat hij lampen beneden uit moet doen.

In de ochtend inderdaad muziekje aan, rolluiken open. Alles via spraak.

Bij rolluiken open doet hij heel fanatiek al mijn rolluiken open. Dus ook andere slaapkamers en badkamer. En volgens mij beneden de screens ook. :')

Mijn beamer heb ik nog niet gekoppeld. Weet niet of ie dat kan.
Als je beamer USB heeft: Chromecast is je vriend ^O^
Resistance is futile.
  donderdag 2 juli 2020 @ 20:36:45 #69
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193894428
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 20:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Lol, ik heb van de week 3 Hue buitenlampen gekocht en een buitencamera. Het is verslavend ja :P
We hebben een HUE ambassador actie momenteel. 40% korting op adviesprijzen (dus alsnog minimaal 5% korting op internetprijzen).
Heb het wensenlijstje al klaar liggen. Nog 3 LilyXL spots, 5 Lily's, een 2de hub en nog wat spul (we zitten al over de grens heen qua aantal lampen dat HUE officieel support :') ).
  donderdag 2 juli 2020 @ 20:48:07 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193894594
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 20:36 schreef bleiblei het volgende:

[..]

We hebben een HUE ambassador actie momenteel. 40% korting op adviesprijzen (dus alsnog minimaal 5% korting op internetprijzen).
Heb het wensenlijstje al klaar liggen. Nog 3 LilyXL spots, 5 Lily's, een 2de hub en nog wat spul (we zitten al over de grens heen qua aantal lampen dat HUE officieel support :') ).
LOL, meer dan 50 lampen :+
Wij zitten nu aan 34. Daar komen er nog wel een stuk of 16 bij maar dan is het hele huis voorzien.
Resistance is futile.
  donderdag 2 juli 2020 @ 20:54:46 #71
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193894724
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juli 2020 20:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

LOL, meer dan 50 lampen :+
Wij zitten nu aan 34. Daar komen er nog wel een stuk of 16 bij maar dan is het hele huis voorzien.
Ja, we hebben wat lampen hangen waar gelijk 5 van die krengen in gaan.
En buiten zitten er 7 in de oprit en staan er staan 5 impress sokkels rond het terras. Dus totaal zitten we al op ruim 60 :X . Werkt overigens nog prima verder, maar ik begreep dat de echte grens op 64 zit, maar vanaf pak en beet 55 reageren de laatste 9 a 10 apparaten wat trager op acties.
pi_193896190
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juli 2020 20:15 schreef Seven. het volgende:

[..]

>:)

Verslavend he?
Zo en of. Ik ben nog bezig pleisters te plakken op mn bankrekening. Nu maar weer even rustig houden
  Moderator donderdag 2 juli 2020 @ 22:51:48 #73
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193897029
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 22:13 schreef Bliks het volgende:

[..]

Zo en of. Ik ben nog bezig pleisters te plakken op mn bankrekening. Nu maar weer even rustig houden
Haha ja, dat denk ik ook steeds. Ik ben momenteel mijn tuin opnieuw aan aan het laten leggen, maar tegelijkertijd heb ik al wat offertes opgevraagd en als een van die offertes me aan staat die ik heb opgevraagd liggen er nog voor het eind van het jaar ook zonnepanelen op het dak, en zo heb ik nog wel wat projectjes in de pijplijn zitten.

Elke keer zeg ik opnieuw 'zo, nu is het even klaar', en dan komt er toch weer het volgende :')

[ Bericht 3% gewijzigd door CoolGuy op 02-07-2020 23:39:34 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 19 juli 2020 @ 17:19:12 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194163168
Ik wou ff zeggen dat ik blij ben met onze Tado, zelfs al hebben we er alleen de vloerverwarming op de begane grond aan hangen. Tado meet temperatuur, luchtvochtigheid, pollen, en allerlei andere dingen.

Hier een paar screenshots:







We wisten het al wel, maar wij hebben dus nog wat te doen op het gebied van luchtkwaliteit. Met name de luchtvochtigheid is een probleem, dit is ontstaan doordat wel wel zijn gaan isoleren maar niet genoeg stilgestaan hebben bij ventilatie. We zien ook steevast de luchtvochtigheid stijgen om 07:45 als ik douche. Mijn man heeft geen vaste tijden om te douchen. Dus mechanische ventilatie gaat er binnenkort komen (alle buizen liggen er al).

[ Bericht 3% gewijzigd door Seven. op 19-07-2020 20:53:26 ]
Resistance is futile.
  zondag 19 juli 2020 @ 17:23:41 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194163240
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 08:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik merk ook dat ik er vrij lui van word. Ik zet ook zelden nog lampen aan/uit met het knopje. Zelfs niet als ik er langs loop. Als ik in de avond naar de slaapkamer ga, dan mompel ik wat tegen Google dat hij lampen beneden uit moet doen.

In de ochtend inderdaad muziekje aan, rolluiken open. Alles via spraak.

Bij rolluiken open doet hij heel fanatiek al mijn rolluiken open. Dus ook andere slaapkamers en badkamer. En volgens mij beneden de screens ook. :')

Mijn beamer heb ik nog niet gekoppeld. Weet niet of ie dat kan.
Wij hebben dat gedaan met zo'n chromecast ultra, werkt perfect (en HD O+ ). Verder een enorme subwoofer onder ons bed gemonteerd die op de muur naar het voeteneinde gericht staat. Resultaat: bioscoopgeluid zonder zichtbare boxen en draden. Verduisterende gordijnen en netflixen maar.

_O_
Resistance is futile.
  zondag 19 juli 2020 @ 19:40:00 #76
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194165257
@Seven: je adres staat ergens op 1 van de screenshot. Wel fancy trouwens. Dat met die pollen is wel handig!
  zondag 19 juli 2020 @ 20:54:00 #77
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194166734
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:40 schreef bleiblei het volgende:
@:seven: je adres staat ergens op 1 van de screenshot. Wel fancy trouwens. Dat met die pollen is wel handig!
Aangepast ;)
Resistance is futile.
  Moderator zondag 19 juli 2020 @ 21:13:08 #78
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194167108
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:40 schreef bleiblei het volgende:
@:seven: je adres staat ergens op 1 van de screenshot. Wel fancy trouwens. Dat met die pollen is wel handig!
Ik heb dat ding ook, werkt op zich wel aardig maar soms detecteert ie dat een raam open is terwijl dat niet zo is, en omgekeerd :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194168127
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:40 schreef bleiblei het volgende:
@:seven: je adres staat ergens op 1 van de screenshot. Wel fancy trouwens. Dat met die pollen is wel handig!
Pollen is toch gewoon online data die hij ophaalt? Of meet hij daadwerkelijk pollen? :o
  zondag 19 juli 2020 @ 22:46:46 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194168915
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 22:02 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Pollen is toch gewoon online data die hij ophaalt? Of meet hij daadwerkelijk pollen? :o
Denk ik ook, ik ben benieuwd of Tado zich daar dan nog op afstemt.

Open raam detectie werkt wel als een tiet bij ons, krijg direct een melding op m'n foon.
Resistance is futile.
  Moderator dinsdag 21 juli 2020 @ 22:24:48 #81
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194198388
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2020 22:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Uitstekende manier om te beginnen.

Trigger warning: mogelijk is je halve huis geautomatiseerd over een jaar :+
Oké. Ik moet toegeven het werkt best heel aardig al heb ik hier geen stemgestuurde zaken.
Het zijn nog steeds die paar schakelbare stopcontacten. Drie daarvan zijn geautomatiseerd met een tijdschema, de andere bedien ik nog handmatig via de app :+
pi_194206691
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2020 17:19 schreef Seven. het volgende:
Ik wou ff zeggen dat ik blij ben met onze Tado, zelfs al hebben we er alleen de vloerverwarming op de begane grond aan hangen. Tado meet temperatuur, luchtvochtigheid, pollen, en allerlei andere dingen.

Hier een paar screenshots:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

We wisten het al wel, maar wij hebben dus nog wat te doen op het gebied van luchtkwaliteit. Met name de luchtvochtigheid is een probleem, dit is ontstaan doordat wel wel zijn gaan isoleren maar niet genoeg stilgestaan hebben bij ventilatie. We zien ook steevast de luchtvochtigheid stijgen om 07:45 als ik douche. Mijn man heeft geen vaste tijden om te douchen. Dus mechanische ventilatie gaat er binnenkort komen (alle buizen liggen er al).
Tado zijn toch thermostaatknoppen? Hoe meten die die waarden allemaal?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 22 juli 2020 @ 20:17:41 #83
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194212329
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 13:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Tado zijn toch thermostaatknoppen? Hoe meten die die waarden allemaal?
Zijn waarden die Tado op basis van mijn adres van het internet haalt ;) . Luchtvochtigheid wordt denk ik wel gemeten via de radiatorknoppen.
Resistance is futile.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:04:32 #84
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194504387
Wat ik mij nu zit af te vragen he.
Waarom kan je amper apparaten laten schakelen op home automation?
Denk bijv. aan een wasmachine en droger.
Dat je een flow maakt met:
Als (wasmachine = closed & zonnepanelen > 1000wp opbrengst)
Dan (start wasmachine)

Veel van die home automation meuk genereert data. zoals een koelkast die verteld hoeveel ie gebruikt, en een wasmachine die verteld dat ie klaar is. Maar wat is daar nu smart aan? De actie die door het apparaat volgt na verzamelen van data is veel interessanter.
En dit los je niet op met een slimme stekker ertussen (wat evt. wel kan met andere devices).

Zijn er nog meer van dit soort voorbeelden te verzinnen?
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:12:42 #85
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194504474
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:04 schreef bleiblei het volgende:
Wat ik mij nu zit af te vragen he.
Waarom kan je amper apparaten laten schakelen op home automation?
Denk bijv. aan een wasmachine en droger.
Dat je een flow maakt met:
Als (wasmachine = closed & zonnepanelen > 1000wp opbrengst)
Dan (start wasmachine)

Veel van die home automation meuk genereert data. zoals een koelkast die verteld hoeveel ie gebruikt, en een wasmachine die verteld dat ie klaar is. Maar wat is daar nu smart aan? De actie die door het apparaat volgt na verzamelen van data is veel interessanter.
En dit los je niet op met een slimme stekker ertussen (wat evt. wel kan met andere devices).

Zijn er nog meer van dit soort voorbeelden te verzinnen?
Maar, wil je een oplossing voor een voorbeeld wat je eigenlijk niet kunt bedenken? :P

Want dat wat jij zegt, dat kan wel degelijk. Het punt is natuurlijk wel dat je dan wel al een wasmachine moet hebben die smart is. Kijk, ik zou dat wel kunnen maken wat jij zegt, maar dat betekent net zo goed dat ik wel al in de kelder moet zijn geweest om de knop fysiek naar het programma te draaien, wat dan start zodra de stekker stroom krijgt zeg maar.

Daarbij, je zult er altijd heen moeten om er was in te doen natuurlijk he, maar als je natuurlijk op afstand je wasmachine kunt programmeren, dan maakt dat het wel makkelijker.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:06:41 #86
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194505117
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar, wil je een oplossing voor een voorbeeld wat je eigenlijk niet kunt bedenken? :P

Want dat wat jij zegt, dat kan wel degelijk. Het punt is natuurlijk wel dat je dan wel al een wasmachine moet hebben die smart is. Kijk, ik zou dat wel kunnen maken wat jij zegt, maar dat betekent net zo goed dat ik wel al in de kelder moet zijn geweest om de knop fysiek naar het programma te draaien, wat dan start zodra de stekker stroom krijgt zeg maar.

Daarbij, je zult er altijd heen moeten om er was in te doen natuurlijk he, maar als je natuurlijk op afstand je wasmachine kunt programmeren, dan maakt dat het wel makkelijker.
Nee, het probleem is dat 90% van dat smart gedoe is niet smart. Het genereert output. Zonde van de potentie.

Dus ik zat te denken... Nu wordt je gecompenseerd als je zonnepaneelstroom teruglevert. Dadelijk niet meer.
Idealiter automatiseer je je huis zodanig dat zoveel mogelijk van de elektriciteit die je opwekt direct verbruikt wordt. Een voorbeeld zou zijn dat je dus een volgeladen vaatwasser-wasmachine-droger klaar hebt staan. Die aan gaan zodra er genoeg elektriciteit gegenereerd wordt.

Ik kan nu bijv. niet de wasmachine aan zetten, terwijl zonnekracht optimaal is. Volgooien en dichtdoen kan altijd.
Of de wasmachine start als ie via de knop aangezet is, maar er geen stroom op staat weet ik eigenlijk niet. Maar goed, die tussenstekkers zijn gewoon halfbakken oplossingen uiteindelijk.

Heb je namelijk alleen nog accucapaciteit nodig voor de activiteit die je niet kan/wil timen ;) .
Maar goed, wellicht zijn er nog meer van dit soort ideeen die een smart home echt smart maakt.
Lampjes aan/uit zetten en gordijnen open/dicht is geinig, maar dat konden we 20 jaar geleden al :P .
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:18:45 #87
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194505318
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 15:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nee, het probleem is dat 90% van dat smart gedoe is niet smart. Het genereert output. Zonde van de potentie.

Dus ik zat te denken... Nu wordt je gecompenseerd als je zonnepaneelstroom teruglevert. Dadelijk niet meer.
Idealiter automatiseer je je huis zodanig dat zoveel mogelijk van de elektriciteit die je opwekt direct verbruikt wordt. Een voorbeeld zou zijn dat je dus een volgeladen vaatwasser-wasmachine-droger klaar hebt staan. Die aan gaan zodra er genoeg elektriciteit gegenereerd wordt.

Ik kan nu bijv. niet de wasmachine aan zetten, terwijl zonnekracht optimaal is. Volgooien en dichtdoen kan altijd.
Of de wasmachine start als ie via de knop aangezet is, maar er geen stroom op staat weet ik eigenlijk niet. Maar goed, die tussenstekkers zijn gewoon halfbakken oplossingen uiteindelijk.

Heb je namelijk alleen nog accucapaciteit nodig voor de activiteit die je niet kan/wil timen ;) .
Maar goed, wellicht zijn er nog meer van dit soort ideeen die een smart home echt smart maakt.
Lampjes aan/uit zetten en gordijnen open/dicht is geinig, maar dat konden we 20 jaar geleden al :P .
Maar dat kan toch? Je kunt toch gewoon automatiseren dat je stekkers aan gaan op het moment dat je panelen > X output genereren? Maar als je dat doet, dat is allemaal leuk en aardig, maar dat betekent dus dat je de was al in de machine moet hebben zitten, je wasmiddel er al bij, deur al dicht, en (als je geen op afstand programmeerbare wasmachine hebt) al ingesteld moet hebben op het programma dat je wil.

Maar dat geldt ook voor je droger, dat geldt voor je vaatwasser, voor eigenlijk gewoon alles. Mijn wasmachine start dan, zodra die stekker aan gaat. Maar die maken je device niet echt smart. Je kunt ze dan hoogstens op afstand aan/uit zetten en het energieverbruik lezen.

Wil je echt smart, dan zul je ook een smart device moeten hebben. Je hebt tegenwoordig wasmachines die met de droger communiceren zodat de droger zelf al weet welk programma hij nodig heeft voor die lading was, maar ja, dan moet je nog steeds wel naar de apparaten toe (of gewoon je vrouw harder slaan en dan heb je allemaal die automatiseringsshit niet meer nodig :X ) want je moet toch die was vanuit de wasmachine naar de droger doen.

Maar verdere voorbeelden weet ik ook niet. Ja, naja, je zou slimme sloten kunnen monteren, zodat je altijd je huis kunt openen/sluiten, maar ja, mij lijkt dat dan weer te risicovol.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 23 augustus 2020 @ 12:46:43 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194687111
Weer een kleine uitbreiding gedaan :@

Innr plug op de Hue bridge aangesloten zodat we daarmee op de kamer van onze oudste zo'n snoer met ledlampjes aan en uit kunnen zetten. Inmiddels ook gekoppeld aan haar google home mini :@ . De middelste van 12 heeft ook een GH mini, een innr plafondlamp en ook voor haar een plug besteld want zij heeft ook van die lampjes. :P

Binnenkort gaan de spotjes in onze badkamer, nog op zoek naar waterdichte oplossing die compatibel is met google home. Gewoon GU10, lampjes zelf hebben we al want er was bij de Gamma een 2 halen, 1 betalen actie op innr.

We moeten ook nog innr peertjes op de overloop en dan nog een paar lampjes op de kamer van onze zoon. En dan zijn we ook klaar met verbouwen, dus dan houdt het voorlopig wel even op.

Enige dat echt nog kriebelt is een Shelly knop op ons zonnescherm om te koppelen met google home. Maar dat is in de woonkamer en die knappen we over een paar jaar pas op.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 14:04:11 #89
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194688245
Hier ook een kleine uitbreiding. De tuin is gerenoveerd, en dus hebben we 2 Philips Hue lampjes aan het tuinhuisje hangen, en boven de tuindeuren hangt nu een Hue Discover lamp.

Daar het Hue is werkt het dus ook prima samen met Homey, en ik heb inmiddels wat flows gemaakt waarbij de lamp boven de tuindeuren aan gaat als de deuren open gaan, en in het weekend gaan de lampen aan het tuinhuisje geleidelijk aan als de zon onder gaat.

Aan het tuinhuisje hangt ook een buitencamera, maar boven de tuindeuren moet nog een camera komen die de andere kant op kijkt zeg maar :P
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 23 augustus 2020 @ 14:32:03 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194688606
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 14:04 schreef CoolGuy het volgende:
Hier ook een kleine uitbreiding. De tuin is gerenoveerd, en dus hebben we 2 Philips Hue lampjes aan het tuinhuisje hangen, en boven de tuindeuren hangt nu een Hue Discover lamp.

Daar het Hue is werkt het dus ook prima samen met Homey, en ik heb inmiddels wat flows gemaakt waarbij de lamp boven de tuindeuren aan gaat als de deuren open gaan, en in het weekend gaan de lampen aan het tuinhuisje geleidelijk aan als de zon onder gaat.

Aan het tuinhuisje hangt ook een buitencamera, maar boven de tuindeuren moet nog een camera komen die de andere kant op kijkt zeg maar :P
Geen motion sensor? Of ga je dat metndie extra camera doen?
Resistance is futile.
  Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 14:45:58 #91
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194688783
quote:
14s.gif Op zondag 23 augustus 2020 14:32 schreef Seven. het volgende:

[..]

Geen motion sensor? Of ga je dat metndie extra camera doen?
Nee, geen motion sensor nog, die komt wellicht nog, maar nog niet zeker, want ik heb ook een alarm in huis dus als er een raam kapot wordt geslagen of wordt geopend, of een deur, dan gaat het alarm af. Ik wil wellicht wel ook nog een buitensirene.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 7 september 2020 @ 13:27:49 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194933354
Weer 6 peertjes van innr besteld :@ . 3 voor de overloop, 1 voor de hanglamp van de oudste en 1 voor het stookhok want ik erger me binnen een week al kapot aan het omdat die lamp steeds blijft branden. M'n man vindt het onzin maar voor nog geen 20 euro verdwijnt de irritatie *O*. Dan nog 1 over voor op de slaapkamer van ons zoontje, maar die staat nog in de steigers. En 1 reserve.
Resistance is futile.
pi_194959625
Iemand interesse om een RGB led strip van 6 meter over te nemen? We zouden hem met de verbouwing inbouwen, maar is er niet van gekomen. Hij is getest na ontvangst en meer is er niet mee gebeurd.
  woensdag 9 september 2020 @ 22:13:24 #94
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_194978812
Ik heb ook een update. Airco laten installeren! Smart!
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 9 september 2020 @ 23:20:10 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194979939
quote:
99s.gif Op woensdag 9 september 2020 22:13 schreef XL het volgende:
Ik heb ook een update. Airco laten installeren! Smart!
Oeh, dat is interessant. Volgende week vuurdoop :7.

Waar heb je 'm opgehangen?
Resistance is futile.
  vrijdag 11 september 2020 @ 11:17:12 #96
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_194999188
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2020 23:20 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oeh, dat is interessant. Volgende week vuurdoop :7.

Waar heb je 'm opgehangen?
4 split units voor 4 slaapkamers
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 12:51:46 #97
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_195000990
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:17 schreef XL het volgende:

[..]

4 split units voor 4 slaapkamers
Ik neem aan een quad-split unit?

Of heb jij daadwerkelijk 4 single-split-units op laten hangen?
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 11 september 2020 @ 13:44:13 #98
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_195002174
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik neem aan een quad-split unit?

Of heb jij daadwerkelijk 4 single-split-units op laten hangen?
De buren hier zijn vandaag 5 losse splitunits aan het aansluiten :D .
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 13:46:06 #99
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_195002213
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 13:44 schreef bleiblei het volgende:

[..]

De buren hier zijn vandaag 5 losse splitunits aan het aansluiten :D .
Dat is....ja, dat kan, I guess :D
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 11 september 2020 @ 19:20:27 #100
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_195008112
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik neem aan een quad-split unit?

Of heb jij daadwerkelijk 4 single-split-units op laten hangen?
1 apparaat buiten en vier binnen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 20:37:07 #101
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_195009312
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:20 schreef XL het volgende:

[..]

1 apparaat buiten en vier binnen
Ja, quad-split dus ;)
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')