Ik neem afstand van deze uitspraak.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Heb jij ook een luier om?
CC naar: @:monkyyy
Omdat het meer geld kost dan meeliften met de Amerikanen of de Russen. Europa is niet eensgezind en dan krijg je afspraken moeilijk voor elkaar.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef tjoptjop het volgende:
Waarom is ESA/Frankrijk eigenlijk nooit begonnen met bemande lanceringen vanaf Guyana?
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef H0D3NPYL het volgende:
De luier vraag werd net gesteld hoor bij Op1
Van west naar zuid, zie je ook aan de tijden die erbij staan.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Stomme vraag maar vanaf welke kant komt ie?
Oh, ambitieus was de Space Shuttle absoluut. Maar helaas iets té ambitieus voor 70's tech, gekoppeld aan onrealistische verwachtingen.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 21:58 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Jammer want hij was wel multifunctioneel met zijn robotarm die alles kon in de ruimte...
ESA en Ariane voelen wel meer en meer als een "me too" projectje. Er zijn wel wat plannen voor de toekomst (o.a. een herbruikbare raket en nog steeds voor een transportcapsule) maar het is allemaal een beetje halfslachtig. Het ziet er niet zo positief uit voor de Europese ruimtevaart.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:17 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
De Russen zijn bezig met de Orel die de Soyuz zou moeten vervangen. Het plan was eerst om met de Orel naar het ISS, de maan en de deep space te vliegen. Nu willen ze de Orel aanhouden voor de maan en de deep space. De Soyuz zal nog steeds als een lift dienen naar het ISS of een Russisch station nadat het ISS uit gebruik wordt genomen.
Die 80 miljoen per astronaut is heel wat, maar het is niet zo alsof ze volledig kansloos staan nu.
De enige verliezer in dit alles is Europa. Want wel een ruimtevaartagentschap, maar geen eigen bemande ruimtevaart missies kunnen doen.
Fransen lanceren af en toe wat onbemand, maar de tugs zijn allemaal Soyuz techniek.
De Russen werken ook aan een moderne vervanger en ook aan de raketten die deze vervanger moeten dragen.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:14 schreef beantherio het volgende:
[..]
Soyuz was en is nog steeds het meest succesvolle ruimteschip uit de geschiedenis. Maar met Crew Dragon en Starliner hebben de Amerikanen voor de nabije toekomst toch wel de betere en modernere oplossingen in handen. Nu de Russen geen geld meer van de Amerikanen krijgen zal het toch wel lastig worden om Soyuz relevant te houden.
Omdat de Hermes, het Europese ruimteveer, volgens mij gewoon te duur zou zijn geworden. Volgens mij zou Fokker de robotarm er voor ontwikkelen.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef tjoptjop het volgende:
Waarom is ESA/Frankrijk eigenlijk nooit begonnen met bemande lanceringen vanaf Guyana?
Is dat zo'n gekke vraag dan?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef H0D3NPYL het volgende:
De luier vraag werd net gesteld hoor bij Op1
Einde van de ESA denk ik. Zelfs de Russen zijn verder met de ontwikkeling van een herbruikbare raketquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:21 schreef beantherio het volgende:
[..]
ESA en Ariane voelen wel meer en meer als een "me too" projectje. Er zijn wel wat plannen voor de toekomst (o.a. een herbruikbare raket en nog steeds voor een transportcapsule) maar het is allemaal een beetje halfslachtig. Het ziet er niet zo positief uit voor de Europese ruimtevaart.
Het Europese ruimteveer heet Hermes?quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Omdat de Hermes, het Europese ruimteveer, volgens mij gewoon te duur zou zijn geworden. Volgens mij zou Fokker de robotarm er voor ontwikkelen.
De Russen hadden het idee voor een herbruikbare raket al ten tijde van de Sovjet Unie. Volgens mij zou die raket deel uitmaken van het "Uragan" systeem. Een nieuwere variant op het "Energiya-Buran" systeem.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:23 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Einde van de ESA denk ik. Zelfs de Russen zijn verder met de ontwikkeling van een herbruikbare raket
Nu is bemande ruimtevaart weer hot.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:21 schreef beantherio het volgende:
[..]
ESA en Ariane voelen wel meer en meer als een "me too" projectje. Er zijn wel wat plannen voor de toekomst (o.a. een herbruikbare raket en nog steeds voor een transportcapsule) maar het is allemaal een beetje halfslachtig. Het ziet er niet zo positief uit voor de Europese ruimtevaart.
Het project is volgens mij al ergens in de jaren 80 gesneuveld.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het Europese ruimteveer heette Hermes?
Prachtige foto!quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:20 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Oh, ambitieus was de Space Shuttle absoluut. Maar helaas iets té ambitieus voor 70's tech, gekoppeld aan onrealistische verwachtingen.
[ afbeelding ]
Verwachting vs Realiteit. Van even een kleine servicebeurt naar $450 miljoen per individuele lancering en dus een streep door veel andere projecten van NASA.
Vooral betaalbaar moet het zijnquote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:25 schreef Bocaj het volgende:
Maargoed andere tijden! Lean and Sleek moet het zijn!
quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:26 schreef 5thencounter het volgende:
Voor de liefhebber… de "signal loss" van een miljarden project..
https://www.dailymotion.com/video/x7u7jo8
Ze hadden nog 2 projecten min of met met de Russen lopen. Iets wat op de Orion van de Boeing lijkt en de Klipper. De Klipper was een 100% Russisch design, waarbij ze de ESA aanboden om mee te doen. Maar die wilde niet omdat de ratio kosten-baten voor hen niet goed in verhouding was (schijnt het), maar dat is niet zo onlogisch.quote:Op zaterdag 30 mei 2020 22:25 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het project is volgens mij al ergens in de jaren 80 gesneuveld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |