abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 30 mei 2020 @ 22:13:04 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193391321



https://everydayastronaut(...)irst-crewed-mission/

quote:
Historische lancering succesvol verlopen: Crew Dragon raast richting ISS

NASA-astronauten Bob Behnken en Doug Hurley zijn zojuist vertrokken vanaf Cape Canaveral in Florida met de Crew Dragon van SpaceX. De historische lancering verliep zonder problemen en het duo raast nu met 27.000 kilometer per uur richting ruimtestation ISS. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een commercieel bedrijf mensen naar de ruimte brengt.

Iets voor half tien vanavond (Nederlandse tijd) is de Crew Dragon gelanceerd vanaf het legendarische platform 39A op lanceerbasis Cape Canaveral in Florida. Met behulp van een Falcon 9 raket werden astronauten Bob Behnken en Doug Hurley richting het International Space Station (ISS) geschoten. Lange tijd was het onzeker of de lancering door zou gaan vanwege de slechte weersomstandigheden. Uiteindelijk bleken deze goed genoeg om de historische vlucht door te laten gaan.



De lancering verliep vlekkeloos. De eerste trap van de raket, die ervoor zorgde dat de capsule loskwam van de grond, landde ongeveer 10 minuten na de lancering veilig en gecontroleerd op een speciaal schip op de Atlantische Oceaan. Het schip, Ofcourse I Still Love You genaamd, brengt de draagraket naar de wal voor hergebruik.

Het is voor het eerst sinds 2011 dat er mensen de ruimte in worden geschoten vanaf Amerikaanse bodem. Crew Dragon heeft het ISS ruimtestation als bestemming, een vlucht van 19 uur. De ruimtereis heeft nog een primeur. Het is voor het eerst dat mensen door een commercieel bedrijf, SpaceX is van Tesla-baas Elon Musk, in de ruimte worden gebracht.



President Donald Trump en vice-president Mike Pence waren bij de lancering aanwezig. Daarmee is Trump pas de derde zittende president die een lancering bijwoont. Ook zijn er ondanks corona duizenden mensen in de buurt om te kijken. Vanuit Nederland is er niets te zien; het is even rond half tien, als de Crew Dragon over Europa schiet, nog niet donker genoeg.

https://www.ad.nl/buitenl(...)chting-iss~a93f2d19/

Bemanning:


quote:
Robert Louis Behnken

Robert (Bob) Louis Behnken (Creve Coeur, 28 juli 1970) is een Amerikaans ruimtevaarder. Behnkens eerste ruimtevlucht was STS-123 met de spaceshuttle Endeavour en vond plaats op 11 maart 2008. Tijdens de missie werd het eerste deel van de Japanse Experimentmodule naar het Internationaal ruimtestation ISS gebracht.

In totaal heeft Behnken twee ruimtevluchten op zijn naam staan. Tijdens zijn missies maakte hij zes ruimtewandelingen. Hij is getrouwd met astronaute Megan McArthur. Behnken is een van de vier astronauten die trainen en feedback geven aan ruimtevaartuig-ontwikkelaars Boeing en SpaceX om deel te nemen aan het Commercial Crew programma van NASA. Op 3 augustus 2018 werd de selectie van Behnken als astronaut voor SpaceX testvlucht SpX-DM2 bekendgemaakt. Dit is de eerste bemande vlucht met een ruimtevaartuig van het type Dragon 2 (ook wel Crew Dragon).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Behnken

quote:
Douglas Gerald Hurley


Douglas Gerald Hurley (Endicott (New York), 21 oktober 1966) is een Amerikaans ruimtevaarder. Hurley zijn eerste ruimtevlucht was STS-127 met de spaceshuttle Endeavour en vond plaats op 15 juli 2009. Tijdens de missie werd het laatste onderdeel van de Japanse Experimentmodule Kibo naar het Internationaal ruimtestation ISS gebracht.

In totaal heeft Hurley twee ruimtevluchten op zijn naam staan. Hij is een van de vier astronauten die trainen en feedback geven aan ruimtevaartuig-ontwikkelaars Boeing en SpaceX om deel te nemen aan het Commercial Crew programma van NASA. Op 3 augustus 2018 werd de selectie van Hurley als astronaut voor SpaceX testvlucht SpX-DM2 bekendgemaakt. Dit is de eerste bemande vlucht met een ruimtevaartuig van het type Dragon 2 (ook wel Crew Dragon). Hij is getrouwd met astronaute Karen Nyberg.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Douglas_Hurley

Livestreams:
NASATV:

SpaceX:

SpaceX Mission Control:

NASASpaceflight:

Everyday Astronaut:


Everyday Astronaut op bezoek bij SpaceX en Crew Dragon:

Crew Dragon Pad Abort test 06-05-2015:

Crew Dragon Demo-1 02-03-2019:


Crew Dragon In-Flight abort 19-01-2020:

OP vul ik nog aan ;)

[ Bericht 17% gewijzigd door Starhopper op 30-05-2020 22:18:33 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 30 mei 2020 @ 22:13:47 #2
243135 5thencounter
Shit, nog steeds hier..
pi_193391339
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:10 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Ja, deze waren ook allemaal achterstevoren? :D

Jahh de échte mislukkingen mislukken prachtig… daar wil Elon niets van weten…
  zaterdag 30 mei 2020 @ 22:14:05 #3
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193391346
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:59 schreef Remco het volgende:
De Russen hebben het het best voor elkaar de Soyuz is zo degelijk en betrouwbaar als wat. Weliswaar nog steeds naar ontwerp uit 1970. Al is de cockpit wel iets geupdate is het natuurlijk geen gezicht naast de Crew Dragon.
Soyuz was en is nog steeds het meest succesvolle ruimteschip uit de geschiedenis. Maar met Crew Dragon en Starliner hebben de Amerikanen voor de nabije toekomst toch wel de betere en modernere oplossingen in handen. Nu de Russen geen geld meer van de Amerikanen krijgen zal het toch wel lastig worden om Soyuz relevant te houden.
pi_193391365
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:11 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Zo te zien via MArco LAngbroek :T
Ja, idd:

https://sattrackcam.blogs(...)crtew-dragon-on.html
pi_193391371
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:10 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Kan je niet met elkaar vergelijken. Oneerlijke vergelijking. Tech uit de jaren 60 tegen tech uit de laatste eeuw.

De tech achter de Soyuz is de tech die vele malen als eerste dingen in de ruimte stuurde, waaronder de 1e mens in de ruimte.
Is ook geen kritiek, ik zeg juist dat de Soyuz een prima ruimteschip is. Relatief goedkoop voor veel vluchten en enorm betrouwbaar. En inderdaad tech uit de jaren 60, vind alleen daarom het verschil de Crew Dragon nu bijzonder om te zien als je ze gaat vergelijken.
pi_193391380
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:10 schreef Tourniquet het volgende:
Trajectory gevonden van de omloop van 23:18, maar dat is zo laag aan de horizon dat ik niet de moeite ga doen.

[ afbeelding ]
Stomme vraag maar vanaf welke kant komt ie?
pi_193391386


Zo ziet het er uit als ze met 7 zouden gaan.
pi_193391387
Helaas konden we het niet zien hier... Anders nog toffer..

Ja straks om 23.15 oid. Maar niet de eerste ronde..
Love is in the air!
  zaterdag 30 mei 2020 @ 22:15:59 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_193391390
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:08 schreef Gruj0 het volgende:
Geslaagde lancering. _O_
Nu maar hopen dat de tests en de docking ook goed verlopen. *O*
[..]

De Russen hebben geen antwoord nodig. Hun ruimtevaart historie en de laatste 19 jaar (!) bemande ruimtevaart zeggen alles. Waarom moet alles en iedereen hier opeens een wedstrijd van maken? :?
[..]

Meer dat Rusland er best goed aan verdiende, en die inkomsten nu wegvallen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_193391397
Ze gaan ook nog 8 uur slapen he! :)
Dat ding doet zijn werk!
Love is in the air!
  zaterdag 30 mei 2020 @ 22:16:58 #11
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193391406
Scott Manley zat in een hele rommelige maar wel grappige live stream van de lancering:

pi_193391412
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:14 schreef beantherio het volgende:

[..]

Soyuz was en is nog steeds het meest succesvolle ruimteschip uit de geschiedenis. Maar met Crew Dragon en Starliner hebben de Amerikanen voor de nabije toekomst toch wel de betere en modernere oplossingen in handen. Nu de Russen geen geld meer van de Amerikanen krijgen zal het toch wel lastig worden om Soyuz relevant te houden.
idd, niks mis met vooruitgang.

Respect voor de Soyuz hoor, echt werkpaard, idem met zoiets als de Ariane5, al is die wel wat nieuwer.
pi_193391415
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Stomme vraag maar vanaf welke kant komt ie?
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Stomme vraag maar vanaf welke kant komt ie?
Volgens mij vanaf de noordzee, wel onder de maan.
pi_193391421
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:14 schreef beantherio het volgende:

[..]

Soyuz was en is nog steeds het meest succesvolle ruimteschip uit de geschiedenis. Maar met Crew Dragon en Starliner hebben de Amerikanen voor de nabije toekomst toch wel de betere en modernere oplossingen in handen. Nu de Russen geen geld meer van de Amerikanen krijgen zal het toch wel lastig worden om Soyuz relevant te houden.
De Russen zijn bezig met de Orel die de Soyuz zou moeten vervangen. Het plan was eerst om met de Orel naar het ISS, de maan en de deep space te vliegen. Nu willen ze de Orel aanhouden voor de maan en de deep space. De Soyuz zal nog steeds als een lift dienen naar het ISS of een Russisch station nadat het ISS uit gebruik wordt genomen.

Die 80 miljoen per astronaut is heel wat, maar het is niet zo alsof ze volledig kansloos staan nu.
De enige verliezer in dit alles is Europa. Want wel een ruimtevaartagentschap, maar geen eigen bemande ruimtevaart missies kunnen doen.

Fransen lanceren af en toe wat onbemand, maar de tugs zijn allemaal Soyuz techniek.
pi_193391427
De luier vraag werd net gesteld hoor bij Op1 :')
Moeten zij weten
pi_193391430
Waarom is ESA/Frankrijk eigenlijk nooit begonnen met bemande lanceringen vanaf Guyana?
pi_193391446
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Stomme vraag maar vanaf welke kant komt ie?
https://james.darpinian.com/satellites/

Adres ingeven, en je weet hoe je moet kijken (de baan het ISS)
pi_193391450
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef H0D3NPYL het volgende:
De luier vraag werd net gesteld hoor bij Op1 :')
Heb jij ook een luier om?

CC naar: @monkyyy
  zaterdag 30 mei 2020 @ 22:18:58 #19
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_193391453
Ze trekken hun pakken uit! :o
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 30 mei 2020 @ 22:19:41 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193391467
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:13 schreef 5thencounter het volgende:

[..]

Jahh de échte mislukkingen mislukken prachtig… daar wil Elon niets van weten…
Hij heeft het filmpje zelf gepost.
En nog een keer. Tyft lekker op als je er toch niet in geloofd. Ga lekker naar BNW of naar een van de Aluhoedjes forums
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 30 mei 2020 @ 22:19:43 #21
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_193391468
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef Zipportal het volgende:

[..]

Heb jij ook een luier om?

CC naar: @:monkyyy
Ik neem afstand van deze uitspraak.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_193391480
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef tjoptjop het volgende:
Waarom is ESA/Frankrijk eigenlijk nooit begonnen met bemande lanceringen vanaf Guyana?
Omdat het meer geld kost dan meeliften met de Amerikanen of de Russen. Europa is niet eensgezind en dan krijg je afspraken moeilijk voor elkaar.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 30 mei 2020 @ 22:20:38 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193391485
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:18 schreef H0D3NPYL het volgende:
De luier vraag werd net gesteld hoor bij Op1 :')
_O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193391487
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Stomme vraag maar vanaf welke kant komt ie?
Van west naar zuid, zie je ook aan de tijden die erbij staan. :+
  zaterdag 30 mei 2020 @ 22:20:52 #25
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_193391491
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:58 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Jammer want hij was wel multifunctioneel met zijn robotarm die alles kon in de ruimte...
Oh, ambitieus was de Space Shuttle absoluut. Maar helaas iets té ambitieus voor 70's tech, gekoppeld aan onrealistische verwachtingen.



Verwachting vs Realiteit. Van even een kleine servicebeurt naar $450 miljoen per individuele lancering en dus een streep door veel andere projecten van NASA.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')