Meeste van die gasten zitten nu al 4 maanden thuis. Op 9500 p/m van de belastingbetaler en de KLM vult die andere 11.000 p/m aan. Ook van de belasting betaler...quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dus zo onwelwillend is die beroepsgroep niet, maar het moet wel op een normale manier in overleg tot stand komen ipv een dictaat.
Idd gewoon op zijn Amerikaans alles ontslaan bij slecht weer, en onder veel slechtere arbeidsvoorwaarden weer aannemen bij beter weer.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:39 schreef riazop het volgende:
[..]
Meeste van die gasten zitten nu al 4 maanden thuis. Op 9500 p/m van de belastingbetaler en de KLM vult die andere 11.000 p/m aan. Ook van de belasting betaler...
Waarom ontslaat KLM niet een deel van haar piloten? Er is geen werk meer voor ze en er zal straks voor velen ook geen werk zijn.
Omdat er in de CAO een vertrekvergoeding is vastgelegd van 2 jaar (of 3,5 jaar suppletie van het inkomen tot het oude salaris).quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:39 schreef riazop het volgende:
[..]
Meeste van die gasten zitten nu al 4 maanden thuis. Op 9500 p/m van de belastingbetaler en de KLM vult die andere 11.000 p/m aan. Ook van de belasting betaler...
Waarom ontslaat KLM niet een deel van haar piloten? Er is geen werk meer voor ze en er zal straks voor velen ook geen werk zijn.
Zijn ze er uit ja dat er lifo wordt ontslagen?quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:45 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Omdat er in de CAO een vertrekvergoeding is vastgelegd van 2 jaar (of 3,5 jaar suppletie van het inkomen tot het oude salaris).
En er is bepaald dat piloten volledig LIFO ontslagen moeten worden.
Je ontslaat dus je goedkoopste krachten (copiloten op de Europavloot) vervolgens moet je allemaal duurdere captains gaan omscholen op naar kleinere vliegtuigen tegen hun oude salaris etc.
Vervolgens ben je ook je flexibiliteit kwijt als er weer opgeschakeld moet worden.
Dus denk dat dat niet zo snel gaat gebeuren.
Dat is gewoon vastgelegd in de CAO met ontslagcommissie etc dus ja.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:53 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Zijn ze er uit ja dat er lifo wordt ontslagen?
Een flink macht dan die oude garde overbetaalde piloten die in deze cao heeft bedongen dat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van het afspiegelingsbeginsel.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:53 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Zijn ze er uit ja dat er lifo wordt ontslagen?
Ik had begrepen dat in extreme situaties KLM zich niet daaraan hoeft te houden. Ze grijpen deze crisis aan om daar gebruik van te maken.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is gewoon vastgelegd in de CAO met ontslagcommissie etc dus ja.
Er is een CAO artikel dat er in overleg met VNV afgewekene kan worden van afspraken. In overleg dus. Die gaan dat niet kado geven .quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:56 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat in extreme situaties KLM zich niet daaraan hoeft te houden. Ze grijpen deze crisis aan om daar gebruik van te maken.
Mwa, met de eisen van de overheid en alleen maar overblijven met de dure krachten. KLM ziet dit als moment om ze te lozen. Zal een harde strijd worden. Snapte trouwens niet dat na de vorige crisis grondig hebben hervormd.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:58 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er is een CAO artikel dat er in overleg met VNV afgewekene kan worden van afspraken. In overleg dus. Die gaan dat niet kado geven .
Sowieso is die hele bijlage opgenomen in geval van overtolligheid.
Dat is juist in tijden van crisis.
Dus ook bij een rechter gaat KLM er denk ik niet zomaar onderuit komen, ze hebben dit willens en wetens afgesproken en je weet dat het vooral tijdens een crisis gebruikt gaat worden.
We gaan het meemaken, het zijn rare tijden en ik ben geen jurist.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 13:11 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Mwa, met de eisen van de overheid en alleen maar overblijven met de dure krachten. KLM ziet dit als moment om ze te lozen. Zal een harde strijd worden. Snapte trouwens niet dat na de vorige crisis grondig hebben hervormd.
Ah, als ze in april hebben getekend wordt het wel een lastig verhaal om vol te houden.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 13:20 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
We gaan het meemaken, het zijn rare tijden en ik ben geen jurist.
Maar in april heeft het MT van KLM nog een handtekening gezet onder het akkoord om een ontslagcommissie in te stellen voor de LIFO-regeling, dus dat spreekt ook niet echt in hun voordeel bij een rechter als ze toch opeens willen afspiegelen .
Maar zelfs al mogen ze afspiegelen, dan nog blijf je met die ontslagvergoeding zitten.
Na de vorige crisis waren er overigens weer hartstikke veel vliegers nodig en je moet toch je productie draaien, dus dan heeft het niet veel nut om er mensen uit te gooien met 2 jaarsalarissen als je ze een jaar of 2 later weer aan moet nemen (Er is namelijk ook een aannameverplichting waarbij KLM tot 5 jaar na ontslag de vacatures met de ontslagenen moet vullen).
Ik las onlangs ergens dat LIFO juist niet in de laatste CAO staat en daarmee dus niet opgaat. Jammer, heb dat artikel niet opgeslagen.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 12:55 schreef Drekkoning het volgende:
Dat is gewoon vastgelegd in de CAO met ontslagcommissie etc dus ja.
Dat gold voor de CAO van het cabinepersoneel. Die zijn vergeten om een ontslagcommissie te regelen in de CAO wat sinds 2015 verplicht is als je van de wettelijk geregelde afspiegeling wilt afwijken.quote:Op maandag 27 juli 2020 19:19 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik las onlangs ergens dat LIFO juist niet in de laatste CAO staat en daarmee dus niet opgaat. Jammer, heb dat artikel niet opgeslagen.
Wordt een politiek potje blufpoker met een hoge inzetquote:Op maandag 27 juli 2020 19:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
Aandeelhouder Air France KLM kraakt noodpakket: ’Voortbestaan staat op spel’
De piloten van luchtvaartmaatschappij KLM, tevens aandeelhouder van moedermaatschappij Air France KLM roepen op tot heronderhandeling van de voorwaarde van de salariskorting van het KLM personeel. „De continuïteit van KLM staat op het spel”, zeggen ze.
Dat meldt Stichting Piloten Aandelen Air France KLM (SPAAK) maandag, die 2,5% van de aandelen in de moedermaatschappij van KLM heeft. Minister Hoekstra (Financiën), de tweede aandeelhouder, heeft als voorwaarde van zijn noodhulp aan de luchtvaartmaatschappij gesteld dat het KLM-personeel tot 20% salaris moet inleveren. Pas dan kan KLM een beroep doen op garanties en leningen van de staat ter waarde van ¤3,4 miljard.
Arbeidsrecht
„Die voorwaarde is in strijd met internationaal arbeidsrecht, zo blijkt uit de reactie van hoog aangeschreven juristen”, zegt SPAAK-bestuurder Hans Tettero. „Daarnaast hebben alle betrokken vakbonden aangegeven dat deze specifieke voorwaarde niet valt te realiseren.” Vrijdag wordt er mogelijk meer bekend over hoe veel KLM zal krimpen.
KLM heeft de leningen nodig om de coronacrisis te overleven. Het vliegverkeer is sinds een maand weer wat op gang gekomen, maar het duurt naar verwachting nog een paar jaar voordat het terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Tettero constateert dat de voorwaarde van het inleveren van salaris niet gerealiseerd zal worden. „Daarmee kan de benodigde liquiditeit, en dus de continuïteit van KLM in gevaar kan komen”, aldus de aandeelhouder.
’Opnieuw onderhandelen’
SPAAK roept het bestuur van Air France KLM op om deze voorwaarden opnieuw te onderhandelen. „Het opleggen van een dergelijk dictaat aan werknemers is in strijd is met de interne principes waarop binnen Air France KLM onderhandelingen met personeel plaatsvinden: vertrouwen, respect, transparantie en vertrouwelijkheid”, vindt de aandeelhouder.
De KLM-vliegers werden een paar jaar geleden aandeelhouder in de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie, om zo betrokken te worden bij de besluitvorming aan de top. Nog altijd wachten de piloten op de hun beloofde bestuurszetel. Ook werden er geen aandelen uitgegeven ten behoeve van de piloten, maar moesten ze zelf aandelen op de vrije markt kopen. SPAAK koerste op een belang van 5%, maar dat verwaterde toen de Air France KLM partners China Eastern en het Amerikaanse Delta aandeelhouder werden in 2017.
https://www.telegraaf.nl/(...)estaan-staat-op-spel
Lekker bezig weer
Trek die steun lekker in en laat dat prehistorische bedrijf lekker in elkaar zakken. Wat een ondankbaarheid is dit zeg. Heronderhandelen? Niet akkoord gaan? Welke drenkeling gaat er in discussie over de kleur an de reddingsboei? Blauw bloed m’n reet, als het bedrijf op apegapen ligt stappen ze naar de rechter. Er zijn goddomme zat airlines die dit genereuze aanbod niet krijgen van de Staat. Die moeten het zelf rooien. Ontslaggolven, salaris inleveren, niets geen keuze of een minister die wil helpen voor een Ryanair of een Norwegian. KLM is al twintig jaar aan het sterven en elke keer kruipen ze weer door het oog van de naald door geholpen te worden, te fuseren. KLM is een museum, met verworven rechten uit de oudheid. De wereld heeft zich al duizend keer moeten aanpassen maar zelfs in zo’n crisis is het personeel van KLM wéér niet in staat om te onderzien wat er aan de hand is en hoe dit de wereld veranderd. Horeca heeft net zo’n schade maar die moesten het doen met WOW. Deze beperkte hulp had precies het effect dat deze bedrijven konden voortbestaan maar wel creatief moesten zijn. En wendbaar. En hoe pijnlijk ook, het zuivert ook ongezonde bedrijven er uit. Deze overmaat aan hulp bij KLM maakt het dat het nooit veranderd. Nooit aanpast aan de wereld die al een halve eeuw verder is. Het wordt een zombiebedrijf en NLD moet daar niet aan meewerken.quote:Op maandag 27 juli 2020 19:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
Aandeelhouder Air France KLM kraakt noodpakket: ’Voortbestaan staat op spel’
De piloten van luchtvaartmaatschappij KLM, tevens aandeelhouder van moedermaatschappij Air France KLM roepen op tot heronderhandeling van de voorwaarde van de salariskorting van het KLM personeel. „De continuïteit van KLM staat op het spel”, zeggen ze.
Dat meldt Stichting Piloten Aandelen Air France KLM (SPAAK) maandag, die 2,5% van de aandelen in de moedermaatschappij van KLM heeft. Minister Hoekstra (Financiën), de tweede aandeelhouder, heeft als voorwaarde van zijn noodhulp aan de luchtvaartmaatschappij gesteld dat het KLM-personeel tot 20% salaris moet inleveren. Pas dan kan KLM een beroep doen op garanties en leningen van de staat ter waarde van ¤3,4 miljard.
Arbeidsrecht
„Die voorwaarde is in strijd met internationaal arbeidsrecht, zo blijkt uit de reactie van hoog aangeschreven juristen”, zegt SPAAK-bestuurder Hans Tettero. „Daarnaast hebben alle betrokken vakbonden aangegeven dat deze specifieke voorwaarde niet valt te realiseren.” Vrijdag wordt er mogelijk meer bekend over hoe veel KLM zal krimpen.
KLM heeft de leningen nodig om de coronacrisis te overleven. Het vliegverkeer is sinds een maand weer wat op gang gekomen, maar het duurt naar verwachting nog een paar jaar voordat het terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Tettero constateert dat de voorwaarde van het inleveren van salaris niet gerealiseerd zal worden. „Daarmee kan de benodigde liquiditeit, en dus de continuïteit van KLM in gevaar kan komen”, aldus de aandeelhouder.
’Opnieuw onderhandelen’
SPAAK roept het bestuur van Air France KLM op om deze voorwaarden opnieuw te onderhandelen. „Het opleggen van een dergelijk dictaat aan werknemers is in strijd is met de interne principes waarop binnen Air France KLM onderhandelingen met personeel plaatsvinden: vertrouwen, respect, transparantie en vertrouwelijkheid”, vindt de aandeelhouder.
De KLM-vliegers werden een paar jaar geleden aandeelhouder in de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie, om zo betrokken te worden bij de besluitvorming aan de top. Nog altijd wachten de piloten op de hun beloofde bestuurszetel. Ook werden er geen aandelen uitgegeven ten behoeve van de piloten, maar moesten ze zelf aandelen op de vrije markt kopen. SPAAK koerste op een belang van 5%, maar dat verwaterde toen de Air France KLM partners China Eastern en het Amerikaanse Delta aandeelhouder werden in 2017.
https://www.telegraaf.nl/(...)estaan-staat-op-spel
Lekker bezig weer
Spijker, kop.quote:Op maandag 27 juli 2020 22:03 schreef Vetplant het volgende:
... KLM is een museum, met verworven rechten uit de oudheid. ...
Een claimemissie werkt alleen als beleggers geloven dat de totale waarde van het bedrijf positief is. Die gaan geen geld besteden om gaten te vullen. Het is nog zeer de vraag of alle cashflow die ooit uit KLM gaat komen meer is dan er nu wordt ingestopt.quote:Op donderdag 28 mei 2020 12:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat ik niet snap bij die staatssteun aan bedrijven in het algemeen is waarom er niet extra aandelen worden uitgegeven. Die aandeelhouders hebben vaak winstuitkeringen genoten waardoor er minder kapitaal in het bedrijf zit, en dat moet de belastingbetaler dan ophoesten om het bedrijf en de werkgelegenheid te behouden.
Zo'n bedrijf kan toch ook gewoon nieuwe aandelen uitgeven, dan worden die van de aandeelhouders minder waard ja, maar als het bedrijf failliet gaat zijn ze het helemaal kwijt. Dus het is in principe sowieso hun probleem. Met die aandelen haal je dan nieuw geld op, is daar te weinig interesse in dan kan de overheid alsnog die aandelen kopen, dat is dan ook steun, maar dan hebben ze wel een groter deel van het bedrijf, wat ze dan over een paar jaar weer zouden kunnen verkopen.
Zijn natuurlijk niet alleen de piloten, geen enkele vakbond is het eens met de gang van zaken. Wat boeit het de overheid nou waar de besparing vandaan komt? En zoals de overheid het nu eist komt het echt niet alleen uit de topsalarissen.quote:Op maandag 27 juli 2020 22:21 schreef elcastel het volgende:
[..]
Spijker, kop.
Ga maar aandelen uitgeven en kijk maar of je er kopers voor kunt vinden. Zo niet, dan aanpassen aan de realiteit. KLM is belangrijk voor Schiphol en Schiphol voor de economie, maar die pilotenmacht trekt het kleine beetje levensvatbaarheid (als je daar nog van kunt spreken) keihard onderuit. Dit is een schip van bijleggen. Als je niet in de top(-salarissen) mag/kunt snoeien, dan flikkert de boom maar om.
Met die CDA er Debiel Eurlings aan het roer was het ook zo een succesquote:Op maandag 27 juli 2020 22:40 schreef LXIV het volgende:
.........Helaas zit de VVD ook heel diep in KLM, anders was er allang ander beleid gevoerd.
Stel je voor dat Eurlings er niet uit was geschopt, dan had dit topic niet eens bestaanquote:Op maandag 27 juli 2020 23:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Met die CDA er Debiel Eurlings aan het roer was het ook zo een succes
Maar jij hebt er dan ook niet zoveel verstand van. Wat de Nederlande Staat nu aan salarissen betaalt (wat ze overigens voor elke bedrijf in Nederland doet die de NOW-regeling hebben aangevraagd) is peanuts als je het vergelijkt met de honderden miljarden die de luchtvaart de Nederlandse Staat heeft opgeleverd in de afgelopen decennia. En de lening die de KLM straks krijgt, wordt binnen zes jaar terugbetaald met 8% rente. Dus de Nederlandse belastingbetaler krijgt zelfs meer terug.quote:Op maandag 27 juli 2020 22:40 schreef LXIV het volgende:
Wat mij betreft is er geen enkele reden om KLM in de lucht te houden. Gezonde bedrijven en burgers betalen nu belasting voor een ‘investering’ waar geen enkele belegger heil in ziet.
Je vergeet de geniale zet van Wopke om achter de rug van de Fransen voor de hoofdprijs van ruim 12 euro 14% belang te kopen a 750 miljoen euro met nu al 500 euro koersverliesquote:Op dinsdag 28 juli 2020 00:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:....
Dus ophouden met janken.
Ja, want Wopke wist als enige op deze aardkloot dat de Corona-crisis er aan zat te komen. Echt een hele intellente opmerking van jou.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 01:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je vergeet de geniale zet van Wopke om achter de rug van de Fransen voor de hoofdprijs van ruim 12 euro 14% belang te kopen a 750 miljoen euro met nu al 500 euro koersverlies
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |