osodevo | maandag 25 mei 2020 @ 12:37 |
https://www.geenstijl.nl/(...)s-vliegen-het-meest/
[ Bericht 35% gewijzigd door Frutsel op 26-05-2020 14:14:14 ] | |
Scheepskok | maandag 25 mei 2020 @ 12:38 |
Een ander moet zich er aan houden, niet jezelf. Zo werkt dat. | |
Weltschmerz | maandag 25 mei 2020 @ 12:39 |
Hoezo zijn die mensen milieubewust dan? | |
nils7 | maandag 25 mei 2020 @ 12:39 |
Mwoah iedereen vliegt en rijdt auto. Denk dat de klavertjes en jetjes meer voor het klimaat doen dan Osodevo en zijn gevolg. | |
Confetti | maandag 25 mei 2020 @ 12:41 |
Wat is dit nou voor gelul. Henkie in zijn stinkdiesel zorgt voor ontelbaar minder vervuiling dan Rob met 10 vliegreizen per jaar. | |
Circle.Of.Filth | maandag 25 mei 2020 @ 12:43 |
Doe wat ik zeg doe niet wat ik doe! | |
nils7 | maandag 25 mei 2020 @ 12:43 |
Als Henkie nou ook zo'n impact maakt als Robje dan is het te vergelijken. Laten we wel wezen je noemt nu een Henk maar die is zo anoniem als de kat z'n kut (dan zou het eigenlijk een poes zijn maar goed) terwijl dat Robje dat niet is. | |
RTR | maandag 25 mei 2020 @ 12:45 |
Rob Easyjetten | |
Piles | maandag 25 mei 2020 @ 12:45 |
Dat vinden ze zelf Maar ze zijn het (objectief) niet, omdat ze dus veel vliegen. Dat is de hele paradox. | |
nils7 | maandag 25 mei 2020 @ 12:46 |
Je weet 1 dinger zeker, als je met hen of Ryanair vliegt weet je zeker dat je genaaid wordt | |
RTR | maandag 25 mei 2020 @ 12:46 |
Klopt ja ! | |
RTR | maandag 25 mei 2020 @ 12:47 |
laten we wel wezen of er nou 199 man of 200 man in een vliegtuig zit maakt qua vervuiling niks uit. | |
Harvest89 | maandag 25 mei 2020 @ 12:49 |
Hetzelfde met die salonsocialisten die de hele tijd zeiken over solidariteit maar zichzelf verheven voelen boven de ander en in een dikke villawijk wonen. | |
osodevo | maandag 25 mei 2020 @ 12:51 |
Hypocriet, nu kunnen de mensen met minder geld niet meer vliegen. | |
wollah | maandag 25 mei 2020 @ 12:51 |
Sowieso mensen die zich drukmaken om het milieu dan ben je echt kansloos | |
PiyeReloaded | maandag 25 mei 2020 @ 12:51 |
De GS vertaling van het Trouw artikel is wel weer een beetje matig. Een oververtegenwoordiging in vliegen betekent namelijk niet direct een grotere ecologische voetafdruk dan een andere groep. Natuurlijk moet de uitstoot veroorzaakt door vliegreizen omlaag, maar daaruit volgt niet dat de mensen die vliegen het grote probleem zijn en er nergens anders milieumaatregelen genomen mogen worden. | |
PzKpfw | maandag 25 mei 2020 @ 13:01 |
Relatief misschien niet, absoluut zeker wel. | |
skrn | maandag 25 mei 2020 @ 13:07 |
Bewust is er mee bezig zijn, maar hoeft niet te betekenen dat je daar naar handelt. Prima omschrijving dus. | |
probeer | maandag 25 mei 2020 @ 13:15 |
Dat zijn ze niet. Dikke discrepantie tussen zelfbeeld en werkelijkheid. | |
herverwijderd | maandag 25 mei 2020 @ 13:16 |
Had je ook maar bij de elite moeten horen he. Jammer voor je weer. | |
GemMagic | maandag 25 mei 2020 @ 13:23 |
Geef vliegen een realistischere prijs, voor alle tickets, kleine en grote afstanden, baten naar compenserende maatregelen voor het milieu en omgeving. Wie dan vliegt, draagt dan gegarandeerd ook bij aan de compensatie van de negatieve effecten. Wie het niet meer kan betalen, zoekt een alternatief. Elkaar verwijten dat we vliegen helpt niets. | |
PiyeReloaded | maandag 25 mei 2020 @ 13:28 |
Probleem is natuurlijk wel dat daar in de praktijk bijzonder weinig van komt. Dan hou je alleen nog maar dat rijken hun vervuiling kunnen afkopen en de overheid steeds afhankelijker wordt van de extra inkomsten, waardoor die steeds minder belang heeft bij minder vliegreizen. | |
GemMagic | maandag 25 mei 2020 @ 13:35 |
Dat klopt omdat in de praktijk het argument wordt misbruikt voor de invoering van een 'ontmoedingstax' maw meer geld naar algemene middelen ipv naar een doel dat aansluit bij de onderbouwing van de invoering van de extra kosten. Ik denk dat het echter wel mogelijk moet zijn om het zo vorm te geven dat dat niet gebeurd, als daar een politieke wil is. Bij alle auto 'milieu' belastingen is dat helaas niet gebeurt.. bpm, mrb en accijns gaan regelrecht naar de staatkas en komen zeker niet ten bate van compenserende maatregelen. Zelfs als elke cent wordt ingezet ten bate van compensatie zal het zo zijn dan 'de rijken' hun vervuiling afkopen, maar goed, de rijken is ook maar een lijntje om mensen heen die iets wel kunnen betalen. Als je een product duurder maakt, sluit je altijd mensen uit die het net aan konden betalen. Vliegen is nu niet volledig beprijsd zoals andere vormen van vervoer dat zijn. | |
tfors | maandag 25 mei 2020 @ 13:38 |
Dit is wel een stokpaardje van me, maar dan de andere kant. Het is helemaal NIET zo dat het tegenstrijdig is als iemand vanwege het milieu bijv. voor hogere belasting op vliegen is, en tegelijkertijd bovenmatig vliegt. Hypocriet zegt men dan. Nee, eerder realistisch. Als die zelfde persoon namelijk minder vliegt, dan heeft dat geen enkel meetbaar effect op het milieu, maar als de hele bevolking minder vliegt omdat het duurder wordt, dan heeft dat wel zeker een meetbaar effect. Dus al die mensen die altijd roepen van: jij kunt niet voor het milieu zijn want jij vliegt, of jij rijdt auto, of wat dan ook, dat is niet een correct argument! En het is zo'n dooddoener dat niemand meer iets goed kan doen, want alleen een holbewoner kan zo nog voor het milieu zijn zonder dat meteen iemand met hypocriet te roepen de discussie dood verklaart. | |
RTR | maandag 25 mei 2020 @ 13:38 |
Volgens mij doen ze standaard ook meer plekken verkopen dan ze hebben omdat er toch vaak mensen niet op komen dagen. | |
RTR | maandag 25 mei 2020 @ 13:39 |
Naja practice what you preach. | |
tfors | maandag 25 mei 2020 @ 13:40 |
Ga jij maar eens zonder telefoon (bauxiet door kinderslaven in Afrika gedolven) door het leven, slavenhandelaar. of vindt je dat wel prima? | |
FlippingCoin | maandag 25 mei 2020 @ 13:41 |
Onzin, Jetten vliegt heel de wereld over en Osodevo heeft geen drie koters. | |
RTR | maandag 25 mei 2020 @ 13:42 |
Dat slaat natuurlijk nergens op. Klaver kan bv ook een elektrische auto kopen, geld zal het probleem niet zijn. Tis een beetje of je anti-roken bent maar wel een pakje per dag rookt. | |
tfors | maandag 25 mei 2020 @ 13:44 |
Met een beetje moeite kan jij ook wel zonder telefoon overleven hoor, ouwe slavendrijver | |
RTR | maandag 25 mei 2020 @ 13:45 |
Ik heb zelf liever geen telefoon dan wel eerlijk gezegd | |
PiyeReloaded | maandag 25 mei 2020 @ 13:47 |
Klopt, het is ook niet erg als rijkere mensen meer kunnen doen dan mensen met minder geld. Maar het moet inderdaad niet alleen duurder worden om mensen te ontmoedigen en hoe je dat nou vorm moet geven, zodat regeringen niet vrijuit het geld kunnen besteden aan zaken die het milieu niet ten goede komen weet ik niet. Het zijn ook nooit de mensen die het milieu belangrijk vinden en op zoek zijn naar oplossingen die dit roepen. Het is enkel bedoeld als 'argument' tegen milieumaatregelen. | |
luxerobots | maandag 25 mei 2020 @ 13:50 |
Elektronica is in onze maatschappij noodzakelijk. Een werkgever wil dat je bereikbaar bent, roosters raadpleegt etc. Een vliegvakantie is een luxeproduct. Niemand heeft dat echt nodig. | |
tfors | maandag 25 mei 2020 @ 13:52 |
Misschien dat je een telefoon voor je werk moet hebben, maar daarbuiten is electronica zoals een mobiel echt niet noodzakelijk hoor. Ja, je leven wordt er door bemoeilijkt, maar je moet er wel wat voor hebben. Je bent toch niet voor kinderarbeid? | |
luxerobots | maandag 25 mei 2020 @ 13:56 |
Los van je werk is het ook handig dat je 112 kan bellen als er een ongeluk plaatsvindt. Mijn punt is dat een vliegvakantie en een telefoon twee verschillende dingen zijn. | |
tfors | maandag 25 mei 2020 @ 13:58 |
Het is een glijdende schaal natuurlijk van dingen die meer een luxeproduct zijn dan anderen. Mijn punt was dat als iemand die voor maatregelen tegen vliegen is, maar zelf wel veel vliegt geen geldig argument is om iemand een hypocriet noemen (en zo de discussie dood te verklaren). Dat punt blijft hetzelfde bij zowel meer als minder luxeproducten. | |
DDDDDaaf | maandag 25 mei 2020 @ 15:42 |
Dat is in het geval van Jetten dus wél hypocriet. Om de jaarlijkse vliegvakantie van de belastingslaafjes, die zijn meer dan riante salaris betalen, te voorkomen moet vliegen peperduur gemaakt worden. Meneer de kosmopoliet vliegt vervolgens zelf wel nog minimaal tien keer per jaar de wereld over, want hij compenseert de CO2 uitstoot toch gewoon via de hogere ticketprijs? | |
Grrrrrrrr | maandag 25 mei 2020 @ 16:12 |
Als iemand die zelf nogal eens vliegt en tienduizenden kilometers per jaar rijdt maar vervolgens anderen de maat gaat zitten nemen omtrent hun gedrag, dan ís het ook gewoon behoorlijk hypocriet Vliegen zorgt ook écht voor een gigantische uitstoot. Als jij jaarlijks of meerdere keren per jaar in het vliegtuig stapt voor je plezier dan kan je imo niet meer met droge ogen beweren dat je milieubewust bent. | |
PiyeReloaded | maandag 25 mei 2020 @ 16:18 |
Neemt Rob Jetten zoveel mensen de maat eigenlijk? Of pleit ie vooral voor maatregelen die de co2 uitstoot zouden moeten verminderen? | |
Grrrrrrrr | maandag 25 mei 2020 @ 16:35 |
Geen idee, had het dan ook niet over een specifiek persoon. | |
thedeedster | maandag 25 mei 2020 @ 16:47 |
Allemaal Yolootjes. Na ons de zondvloed. | |
thedeedster | maandag 25 mei 2020 @ 16:54 |
En omdat vrijwel iedereen zo denkt, schieten we niets op. | |
Hexagon | maandag 25 mei 2020 @ 16:55 |
Nou heel goed dat Jetten en Klaver hun eigen achterban durven aan te pakken Veel beter dan FvD-leugenaars die vervuiltokkies naar de mond praten | |
Hexagon | maandag 25 mei 2020 @ 16:57 |
Rob Jetten wil het enkel zwaarder belasten. Dus zoeken allerlei onderbuikmeneertjes natuurlijk naar manieren om hem monddood te maken. Want het moet natuurlijk niet zo zijn dat het echt wordt ingevoerd. | |
Poepz0r | maandag 25 mei 2020 @ 16:59 |
Jetten is een schoolvoorbeeld van iemand die vooral wijst naar anderen en zelf het slechte voorbeeld geeft. | |
Hexagon | maandag 25 mei 2020 @ 17:01 |
Hij zegt toch niet dat je niet mag vliegen? Alleen dat je meer moet betalen. | |
Eendenkooi | maandag 25 mei 2020 @ 17:02 |
Daarom CO2 taks, het enige wat helpt. | |
thedeedster | maandag 25 mei 2020 @ 17:25 |
De verhogingen van de tabaksaccijns zijn bedoeld als ontmoediging, hetzelfde geldt voor deze eventuele prijsverhoging. Waar ik het overigens mee eens ben. | |
Hexagon | maandag 25 mei 2020 @ 18:06 |
Ja maar het mag dus nog steeds En als je dat zou stellen mag geen politicus meer autorijden of een biertje drinken. | |
thedeedster | maandag 25 mei 2020 @ 18:09 |
Da’s een ander verhaal, inderdaad. Halsema was/is bijvoorbeeld een zware roker. Dat vond ik persoonlijk altijd wel grappig. | |
Glazenmaker | maandag 25 mei 2020 @ 18:21 |
Wat we nodig hebben is een cap and trade systeem. Iedereen krijgt jaarlijks airmiles en als je daarboven komt, mag je ze kopen bij Henk en Ingrid die geen geld voor de 5e zonvakantie hebben. Dan kan Jette gewoon doorvliegen en maken we de zonvakantie niet onmogelijk, of duurder, maar wel onaantrekkelijker voor veel mensen. | |
DDDDDaaf | maandag 25 mei 2020 @ 18:32 |
Als Jetten écht zo begaan was met het klimaat zou hij pleiten voor een jaarlijks maximum aantal vluchten in plaats van een vliegtax. Nu lijkt het er vooral op dat 'ie de belastingslaafjes, die nota bene zijn salaris (en daarmee al die vliegreisjes van hem) financieren, hun jaarlijkse vliegvakantie naar Allinya misgunt. Al dat gevlieg van hem is toch ook maar gewoon luxe; een beetje de hippe kosmopoliet op Instagram uithangen, meer is het niet. | |
SnertMetChoco | maandag 25 mei 2020 @ 18:33 |
Ik weet, je maakt een grapje, maar we hebben op Europees niveau een cap & trade systeem. https://ec.europa.eu/clima/policies/ets_en | |
Glazenmaker | maandag 25 mei 2020 @ 18:37 |
Ik ben bloedserieus. Het enige wat mij twijfels aan het plan geeft, is de administratieve uitvoering door de overheid met ICT. Ze gaan de komende jaren stappen zetten om vliegen kut te maken, maar alles wat er nu ligt, zal de mensen die weinig vliegen het hardste treffen en dat vind ik zeer kwalijk. Het D66 publiek zal niet wakker liggen van een kleine extra belasting, maar de mensen die het hele jaar of meer gespaard hebben voor twee weken Spanje wel. | |
probeer | maandag 25 mei 2020 @ 18:37 |
Veel vliegen valt simpelweg niet te rijmen met zeggen dat je milieubewust bent. Heeft verder niets te maken met of je voor of tegen hogere prijzen voor vliegen bent. | |
Glazenmaker | maandag 25 mei 2020 @ 18:40 |
Als een politicus roept dat jij iets niet zou moeten doen terwijl hij een veel grotere zondaar is, mag je daar best wat van zeggen. Oh het een geldig argument is om dan nooit wat aan vliegreizen te doen is een tweede. | |
Hexagon | maandag 25 mei 2020 @ 18:40 |
Maar hij misgunt niemand iets. Je wilt gewoon die belasting niet betalen. | |
SnertMetChoco | maandag 25 mei 2020 @ 18:43 |
Nou, in dat geval ... goed nieuws. Het bestaat al, maar dan niet specifiek voor de luchtvaart, maar in algemene zin! Overigens, linksom of rechtsom betaal je de belasting aan de overheid en anders had een andere belasting hoger geweest... als je de verdeling oneerlijk vindt kan dat, maar dat is een ander punt. | |
Weltschmerz | maandag 25 mei 2020 @ 18:47 |
Inderdaad, als we en hij in het bijzonder zo doorgaan kan hij in Nederland genoeg homovijandige cultuur opsnuiven. Dat massale vliegen creeert een naar soort toerisme, ontzettend oppervlakkige types die overal eventjes komen rondneuzen maar met zoveel zijn dat ze een stuk meer kapot maken terwijl ze heel weinig bijdragen. | |
FlippingCoin | maandag 25 mei 2020 @ 18:53 |
Dat willen d66 mensen niet want dan moeten ze zelf iets opgeven voor het klimaat. Ze hebben liever dat arme lui dat doen, die henk en ingrid waar ze op kankeren. | |
Morrigan | maandag 25 mei 2020 @ 18:55 |
Het alternatief is treinreizen aantrekkelijk maken en promoten dat je ook leuk dichtbij op vakantie kunt gaan. | |
probeer | maandag 25 mei 2020 @ 18:56 |
Dat kan best zo zijn, maar dat zou dan ook helemaal niet de kritiek op het vlieggedrag van Jetten moeten zijn. Dat is namelijk dat hij door zijn eigen gedrag mbt vliegreizen (net zoals vele van de mensen die trouw in het nieuwsartikel noemt) uitdraagt dat verantwoordelijkheid over het eigen gebruik niet zo veel uit maakt voor het terugdringen van dit soort vervuiling. Dat 'er meer geld tegenaan gooien' door vervuiling duurder te maken wel genoeg zal zijn om dit probleem op te lossen. Maar je eigen gedrag daadwerkelijk aanpassen? Nah. Als ik 50.000+ km per jaar in een diesel rijd, ben ik simpelweg niet milieubewust. Daar verandert mijn standpunt over wat de prijs van / accijnzen op diesel zou moeten zijn, helemaal niets aan. En als ik dan verkondig dat het belangrijk is dat we onze hoeveelheid uitlaatgassen terugdringen, dan ben ik op dat moment compleet ongeloofwaardig. [ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 25-05-2020 19:05:23 ] | |
TresBon | maandag 25 mei 2020 @ 18:58 |
En zijn vliegreisjes zijn belangrijker, dan die van de simpele all-inclusievelingen. Als die door de hogere milieubelastingen niet meer weg kunnen, is er niks aan de hand. Maar Rob, hij ziet echt wat van de wereld, hij waardeert andere culturen en als bekende Nederlander kan hij andere mensen middels instagram laten genieten van (de beelden van) waardevolle reizen . | |
DDDDDaaf | maandag 25 mei 2020 @ 19:07 |
Ik vlieg bijna nooit en heb dan ook weinig zin om die ene keer in de 7 jaar ofzo dat ik vlieg de zoveelste extra belasting te moeten betalen. Het gaat er om het vliegverkeer te verminderen, niet om schuldgevoelens of CO2-uitstoot af te kopen. Glazenmakers idee van een jaarlijks maximum aantal vliegmijlen, maar dan bijvoorbeeld met de mogelijkheid om niet gevlogen mijlen op te sparen. Wil je vaker of verder vliegen? Prima, even een paar jaartjes niet met het vliegtuig op reis en je hebt genoeg mijlen. | |
Eiwitshake | maandag 25 mei 2020 @ 19:09 |
Met de auto op vakantie is ook al bijna niet meer te doen, ook dat moest bizar veel gaan kosten. Mogen we straks überhaupt nog wel weg? | |
Eiwitshake | maandag 25 mei 2020 @ 19:10 |
Dat zou idd een eerlijkere regeling zijn. | |
SnertMetChoco | maandag 25 mei 2020 @ 19:14 |
Eerlijker dan wat? Hoe wou je dit doortrekken naar alle andere producten, want praktisch overal komt broeikasgas bij vrij? Koop je 1 biefstukje in de week is het onbelast, maar bij de 2e gaat de belasting tellen? 1 pak printerpapier per jaar moet wel genoeg zijn, maar bij je 2e gaat de teller lopen? | |
torentje | maandag 25 mei 2020 @ 19:17 |
We mogen pas weg als de gelovigen klaar zijn met het bouwen van enorme kerken, moskeeën, tempels en andere religieuze uitingen overal op de wereld, Zodat er nergens meer plek is voor niet-gelovigen. | |
Eiwitshake | maandag 25 mei 2020 @ 19:22 |
Tja, daar heb je natuurlijk ook een punt. Ik vind het zelf allemaal sowieso maar onzin. Ik denk dat het gewoon een gegeven is dat waar mensen zijn vervuiling optreedt, dit zit gewoon in het DNA van ons soort. WIj utiliseren alles wat de natuur ons brengt om daar beter van te worden. Zo begonnen we ooit als apen met het verbranden van hout om ons te verwarmen en ons eten op te koken. Later werden we van nomaden stadsbewoners en kapten we complete bossen weg voor het bouwen van onze huizen en om die te verwarmen. Je snapt waarschijnlijk waar ik naartoe wil. Sinds het begin der tijden hebben wij alles in onze omgeving gebruikt om ons leven gemakkelijker te maken, dat is wat ons onderscheid van andere dieren. Dat doen we nu onder andere ook met olie. Ja het is goed dat we onderzoek doen naar manieren om onze afdruk te verminderen maar zolang die manieren nog geen fatsoenlijk alternatief vormen zullen we ook gewoon een realistisch verwachtingspatroon moeten hebben en eerlijk zijn over wat en wie wij zijn. De gewone man zal telkens moeten opdraaien voor een 'probleem' dat vooral is ontstaan door wie wij zijn en dat we in aantallen gewoon gigantisch aan het toenemen zijn. De vraag naar transport en electriciteit zal alleen nog maar meer groeien in de wereld, laten we met alternatieven komen die passen bij de ontwikkeling van de mens. De huidige 'groene' maatregelen zijn er op gericht om het merendeel van de bevolking het vliegen gewoon te duur te maken en voor energieopwekking gaan we naar slechte ontoerijkende vormen die nooit kunnen voldoen aan de vraag. | |
Arkai | maandag 25 mei 2020 @ 23:19 |
Binnenkort CO2-neutrale kerosine als de waterstofeconomie van start gaat. Dan mogen we vliegen zoveel wij willen! |