abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 13 juni 2020 @ 20:31:30 #33
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_193618178
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 17:44 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Oké bij mijn-voertuig.nl zag ik de kit staan voor 17 euro. Maar omdat dit een boevenwebshop is ga ik dat niet aanraden. Hij zal het in china voor je bestellen en dan mag je 6 weken wachten.
Het keurmerk is al ingetrokken van deze webshop terwijl het logo er nog op staat. even verder zoeken.

let er op goed op dat een webshop het product daadwerkelijk in voorraad heeft. het krioelt van de shops die eigenlijk verkapte chinese webshops zijn met vertaalde content, zoals bigdennis.com. dergelijke shops hebben levertijden van 6 weken.
Ik doe tegenwoordig gewoon bellen, je wordt idd keer op keer besodemieterd, óók bij de grote boys.. Er rest altijd het kutexcuus dat het 'in de computer' op voorraad was, dus ik wil dat ze fysiek gaan kijken, het item aantikken en een kusje geven, en dan mij aan de telefoon komen vertellen dat ze het fysiek hebben gezien.. Dáárna pas ram ik op 'bestellen'. willen ze dat niet, druk ik op het kruisje, jammer voor ze :W

Had pas nog zo'n akkefietje met VidaXl.. ook een notoire leugenaar.. nadat ik ze een PayPal geschilletje cadeau had gedaan kon ineens dezelfde week nog het item worden geleverd.. stond op de site op 3-5 dagten levertijd, we zaten inmiddels in week 3 zonder ook maar énig contact vanuit hen..

dus, bijtip : Paypal 14.gif
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_193622749
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 20:29 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Met alle respect, dit ligt niet aan de motor maar aan jou. Als de motor niet kan koelen wordt ie veel te heet en krijg je schade. Op sommige motoren is het schakelmechanisme in kunststof uitgevoerd dus het zou best kunnen dat door motormishandeling die zooi gesmolten is.
Dat is gewoon snel een conclusie trekken.

Ik kijk regelmatig naar dat spuitje waar koelwater uit hoort te spuiten. Ten minste 1x per 5 a 10 minuten. Als je in een wat moeilijker gebied vaart moet je je ogen op de "weg" hebben en kan je niet constant achteruit naar de motor kijken.

Toen ik startte en ook een paar keer onder het varen kwam er gewoon een harde spuit met koelwater uit.

Maar een kunstof koppeling dus. Dan zou het dus kunnen zijn dat de impeller ofzo er mee gekapt is en daardoor de koppeling heeft gesmolten?
pi_193639465
Bump
pi_193654122
lijkt mij onwaarschijnlijk. de koppeling zit op jouw motor toch ook in het staarthuis?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193654893
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
lijkt mij onwaarschijnlijk. de koppeling zit op jouw motor toch ook in het staarthuis?
Klopt. De tandwielen waarmee je schakelt zitten in de staart. De bediening van de tandwielen zit wel tegen het motorblok aan en dat deel van het schakelmechanisme is soms uitgevoerd in plastic. Dus als je motor maar heet genoeg wordt kan dat soort rommel wel zachter worden.

Uit het verhaal wat ik van TS hoor zit er wel meer weerstand op als die in de versnelling staat dus het is niet dat er een spie ofzo is gebroken.
pi_193666673
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
lijkt mij onwaarschijnlijk. de koppeling zit op jouw motor toch ook in het staarthuis?
Ja precies
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 13:22 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Klopt. De tandwielen waarmee je schakelt zitten in de staart. De bediening van de tandwielen zit wel tegen het motorblok aan en dat deel van het schakelmechanisme is soms uitgevoerd in plastic. Dus als je motor maar heet genoeg wordt kan dat soort rommel wel zachter worden.

Uit het verhaal wat ik van TS hoor zit er wel meer weerstand op als die in de versnelling staat dus het is niet dat er een spie ofzo is gebroken.
Heb even met de garage gebeld die denkt dat de aandrijfas stuk is. Zou het geld niet waard zijn om er naar te kijken maar die gozer vond dat ik m beter gewoon weg kon gooien.

Daar was ik al bang voor, maar wat een kutzooi. Een van de slechtere 2e hands dingen die ik gekocht heb ;(

Zit nu te dubben of ik nog een 2e-handsje zal proberen of gelijk een nieuwe kopen.

Voor een nieuwe motor zit ik te denken aan of een Parsun (chinamerk) 6hp 4stroke die hier 1000 euro kosten Of een Tohatsu (japannertje) 6hp 4stroke die 1200 euro kost.

Maar voor een 4 meter lang plastic bootje uit 1980 voelt dat ook een beetje duur :')
pi_193667285
Je wilde geen rommel meer toch? Parsun presteren het best als anker.
pi_193669515
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:53 schreef MisChrartin het volgende:
Je wilde geen rommel meer toch? Parsun presteren het best als anker.
Alright geen parsun, dan maar een tohatsu.

Heb trouwens deze motor op marktplaats gegooid, binnen een uur al 5 berichtjes en een hoogste bod van 90 euro. Wtf :')
pi_193670034
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 12:58 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Alright geen parsun, dan maar een tohatsu.

Heb trouwens deze motor op marktplaats gegooid, binnen een uur al 5 berichtjes en een hoogste bod van 90 euro. Wtf :')
Tohatsu zijn prima motoren, maar nog wel wat onbekender bij niet-boten mensen. Wil je je motor later goed doorverkopen dan zou ik een Yamaha of Honda nemen (of evt Suzuki), die zijn waardevaster dan Tohatsu.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 12:10:02 #42
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_193710332
Honda's lopen lang niet zo hard als vergelijkbare mercury's.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_194177938
Zo eventjes een update voor dit topic:

Heb een maandje geleden een Tohatsu 6pk gekocht, 4stroke met 5 jaar garantie.

Nu een maandje mee rondgevaren en ben er enorm tevreden mee. Hoef geen olie meer te mengen en hij start altijd bij de eerste ruk. Wat een genot om een motor te hebben waar je op kan vertrouwen.

Jammer genoeg is de topsnelheid van de motor wel lager dan de johnson die ook 6pk had. Komt dat door het verschil tussen 2 stroke 2 cylinders en 4 stroke 1 cylinder?
pi_194177952
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:09 schreef gogosweden het volgende:
Zo eventjes een update voor dit topic:

Heb een maandje geleden een Tohatsu 6pk gekocht, 4stroke met 5 jaar garantie.

Nu een maandje mee rondgevaren en ben er enorm tevreden mee. Hoef geen olie meer te mengen en hij start altijd bij de eerste ruk. Wat een genot om een motor te hebben waar je op kan vertrouwen.

Jammer genoeg is de topsnelheid van de motor wel lager dan de johnson die ook 6pk had. Komt dat door het verschil tussen 2 stroke 2 cylinders en 4 stroke 1 cylinder?
Jup
Ik zwaai naar dieren.
pi_194178053
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:09 schreef Geerd het volgende:

[..]

Jup
Je zou zeggen dat 6pk 6pk zou moeten zijn toch
pi_194178133
de schroef kan een verschil maken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_194178248
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
de schroef kan een verschil maken.
Hmm daar zeg je me wat.

2takt werken het beste op hoge toeren toch, en hebben daar ook een schroef voor.

De 4takt die ik heb gebruik ik eigenlijk alleen op vol gas of op stationair draaiend om zo met een hengeltje lekker rond te tuffen. Dan kan ik dus een schroef met een hogere stijging pakken die het toerental wat naar beneden trekt maar daarmee wel een hogere topsnelheid heeft, of hoe werkt dat? :')
pi_194178251
Zit hier een beetje voor mezelf te lullen, snap dat het een beetje buiten PTA valt
pi_194178860
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:30 schreef gogosweden het volgende:
Zit hier een beetje voor mezelf te lullen, snap dat het een beetje buiten PTA valt
Wat lul je nou? Je hebt binnen een uur reacties gehad van 2 verschillende personen.
pi_194182622
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 17:11 schreef vannelle het volgende:

[..]

Wat lul je nou? Je hebt binnen een uur reacties gehad van 2 verschillende personen.
Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.
pi_194189704
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 21:05 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.
Nou ja wat dat betreft zou het ook PTAB kunnen heten. Gewoon alles wat beweegt. ;)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_194190555
Je hebt evenveel pk bij volgas. Maar vaak vaar je niet volgas of trek je op en dan merk je dat een tweecilinder veel meer motorinhoud heeft en trekkracht in het gehele toerengebied.
De schroef maakt over het algemeen bij lichte motoren niet zoveel uit. Die zijn voor een redelijk gemiddelde boot gemaakt. Alleen als je de motor achter een surfplank hebt of achter een zware stalen boot loont het om bij een 6pk er een andere schroef op te zetten.
pi_194194153
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 21:05 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.
Zou niet uit moeten maken, het gaat over een verbrandingsmotor dus wmb zit je hier prima. ;)
pi_194207486
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 13:01 schreef MisChrartin het volgende:
Je hebt evenveel pk bij volgas. Maar vaak vaar je niet volgas of trek je op en dan merk je dat een tweecilinder veel meer motorinhoud heeft en trekkracht in het gehele toerengebied.
De schroef maakt over het algemeen bij lichte motoren niet zoveel uit. Die zijn voor een redelijk gemiddelde boot gemaakt. Alleen als je de motor achter een surfplank hebt of achter een zware stalen boot loont het om bij een 6pk er een andere schroef op te zetten.
Hmm ik draai meestal volgas OF stationair, niet zoveel er tussenin. Gebruik hem om te vissen dus wil snel tussen de visplekjes gaan en stationair draai ik om te trawlen zegmaar.

Misschien dat die nieuwe motor nog wat ingedraaid moet worden oid, heb er nu ca 20 uur op zitten en merk wel dat ie nu iets soepeler draait dan in het begin maar qua snelheid merk ik er niet zoveel van. De boot komt met 1 persoon er in net niet op plané terecht. Kom op het punt waar de voorkant de lucht in gaat maar hij duwt hem er net niet overheen. Redelijk irritant wel.
pi_194208773
Ik zou als ik jou was ook eens kijken wat het snelheidsverschil is tussen half gas en vol gas, en wat het verschil in brandstofverbruik is.
In mijn ervaring ga je tussen half gas en vol gas maar een heel klein beetje sneller, terwijl je wel heel veel meer benzine verbruikt.
pi_194221688
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 16:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zou als ik jou was ook eens kijken wat het snelheidsverschil is tussen half gas en vol gas, en wat het verschil in brandstofverbruik is.
In mijn ervaring ga je tussen half gas en vol gas maar een heel klein beetje sneller, terwijl je wel heel veel meer benzine verbruikt.
Ja precies, vooral als ik in mijn eentje in de boot zit.

Kom rond een 25km/uur met de boot op vol gas, 75% rond de 22km/uur.

EDIT: met gps op de telefoon gemeten
pi_194236884
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:24 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Ja precies, vooral als ik in mijn eentje in de boot zit.

Kom rond een 25km/uur met de boot op vol gas, 75% rond de 22km/uur.

EDIT: met gps op de telefoon gemeten
25km/uur? Dan moet je nog wel even oppassen! Als je boot harder kan varen dan 20km/u dan valt die in de categorie "snelle motorboot" en dan heeft die een registratiebewijs (met zichtbaar kenteken) nodig, en heb jij als bestuurder een vaarbewijs nodig om er mee te mogen varen.

https://www.vaarbewijzen.(...)ht-aan-boord-hebben/
pi_194304916
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

25km/uur? Dan moet je nog wel even oppassen! Als je boot harder kan varen dan 20km/u dan valt die in de categorie "snelle motorboot" en dan heeft die een registratiebewijs (met zichtbaar kenteken) nodig, en heb jij als bestuurder een vaarbewijs nodig om er mee te mogen varen.

https://www.vaarbewijzen.(...)ht-aan-boord-hebben/
Heb ik even mazzel dat ik in Zweden woon waar je pas een vaarbewijs nodig hebt als de boot groter dan 12x4 meter is :D

[ Bericht 1% gewijzigd door gogosweden op 29-07-2020 11:14:14 ]
pi_194305182
-oops dit was een quote ipv een edit-
pi_194331493
woensdag fijn gevaren op de Vinkeveense plassen. motortje gaf geen rook.
als je buitenboordmotor rookt dan kan het nog weleens smeerolie zijn die dan de carburateur in gekomen is. dan is de motor op de verkeerde kant terecht gekomen. een buitenboordmotor mag maar op 1 kant neergelegd worden, altijd met de sticker "deze kant boven" aan de bovenzijde.
de zijde waarop je de motor kunt neerleggen is vaak -maar niet altijd- de kant van de stuurknuppel

nog een tip voor als je een rubberboot hebt.
als je denkt dat er een ventiel lek is, dan is het de moeite om het ventiel los te draaien en dan goed schoon te maken aan de onderkant. er komen nog weleens zandkorreltjes tussen waardoor het ventiel niet luchtdicht sluit.
ventiel losdraaien doe je met een speciaal gereedschap wat bij een plaksetje inbegrepen zit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_194335041
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 22:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
woensdag fijn gevaren op de Vinkeveense plassen. motortje gaf geen rook.
als je buitenboordmotor rookt dan kan het nog weleens smeerolie zijn die dan de carburateur in gekomen is. dan is de motor op de verkeerde kant terecht gekomen. een buitenboordmotor mag maar op 1 kant neergelegd worden, altijd met de sticker "deze kant boven" aan de bovenzijde.
de zijde waarop je de motor kunt neerleggen is vaak -maar niet altijd- de kant van de stuurknuppel
Geld alleen voor 4-strokes toch? Die 2 taktjes kan je toch gewoon ondersteboven bewaren als je dat wil? :D

Die 2taktjes worden wel steeds meer zeldzaam dus een goede tip.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 10:19:05 #62
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_194335971
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 08:48 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Geld alleen voor 4-strokes toch? Die 2 taktjes kan je toch gewoon ondersteboven bewaren als je dat wil? :D

Sterker nog, een 2taktmotor kan in alle posities gewoon werken.Denk aan kettingzagen ed. Alleen moet de carburateur er wel op aangepast zijn. Een standaard crab werk nog steeds op zwaartekracht.(vlotter ed)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_194336067
bij tweetakt maakt het niet veel uit. eventueel als er een intern brandstoftankje bij de motor zit kan je de brandstof eruit halen.
het heeft de voorkeur om de motor op de gashendel neer te leggen omdat op de andere zijde meestal de versnellingshendel zit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_194336572
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 10:19 schreef boertie het volgende:

[..]

Sterker nog, een 2taktmotor kan in alle posities gewoon werken.Denk aan kettingzagen ed. Alleen moet de carburateur er wel op aangepast zijn. Een standaard crab werk nog steeds op zwaartekracht.(vlotter ed)
Jammer dat die 2taktjes niet zo lekker zijn voor het milieu maar ik vind ze echt tof. Enorme simpele constructie die veel kan hebben.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 10:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
bij tweetakt maakt het niet veel uit. eventueel als er een intern brandstoftankje bij de motor zit kan je de brandstof eruit halen.
het heeft de voorkeur om de motor op de gashendel neer te leggen omdat op de andere zijde meestal de versnellingshendel zit.
Ja precies.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')