Nou ja wat dat betreft zou het ook PTAB kunnen heten. Gewoon alles wat beweegt.quote:Op maandag 20 juli 2020 21:05 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.
Zou niet uit moeten maken, het gaat over een verbrandingsmotor dus wmb zit je hier prima.quote:Op maandag 20 juli 2020 21:05 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.
Hmm ik draai meestal volgas OF stationair, niet zoveel er tussenin. Gebruik hem om te vissen dus wil snel tussen de visplekjes gaan en stationair draai ik om te trawlen zegmaar.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:01 schreef MisChrartin het volgende:
Je hebt evenveel pk bij volgas. Maar vaak vaar je niet volgas of trek je op en dan merk je dat een tweecilinder veel meer motorinhoud heeft en trekkracht in het gehele toerengebied.
De schroef maakt over het algemeen bij lichte motoren niet zoveel uit. Die zijn voor een redelijk gemiddelde boot gemaakt. Alleen als je de motor achter een surfplank hebt of achter een zware stalen boot loont het om bij een 6pk er een andere schroef op te zetten.
Ja precies, vooral als ik in mijn eentje in de boot zit.quote:Op woensdag 22 juli 2020 16:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zou als ik jou was ook eens kijken wat het snelheidsverschil is tussen half gas en vol gas, en wat het verschil in brandstofverbruik is.
In mijn ervaring ga je tussen half gas en vol gas maar een heel klein beetje sneller, terwijl je wel heel veel meer benzine verbruikt.
25km/uur? Dan moet je nog wel even oppassen! Als je boot harder kan varen dan 20km/u dan valt die in de categorie "snelle motorboot" en dan heeft die een registratiebewijs (met zichtbaar kenteken) nodig, en heb jij als bestuurder een vaarbewijs nodig om er mee te mogen varen.quote:Op donderdag 23 juli 2020 13:24 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Ja precies, vooral als ik in mijn eentje in de boot zit.
Kom rond een 25km/uur met de boot op vol gas, 75% rond de 22km/uur.
EDIT: met gps op de telefoon gemeten
Heb ik even mazzel dat ik in Zweden woon waar je pas een vaarbewijs nodig hebt als de boot groter dan 12x4 meter isquote:Op vrijdag 24 juli 2020 11:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
25km/uur? Dan moet je nog wel even oppassen! Als je boot harder kan varen dan 20km/u dan valt die in de categorie "snelle motorboot" en dan heeft die een registratiebewijs (met zichtbaar kenteken) nodig, en heb jij als bestuurder een vaarbewijs nodig om er mee te mogen varen.
https://www.vaarbewijzen.(...)ht-aan-boord-hebben/
Geld alleen voor 4-strokes toch? Die 2 taktjes kan je toch gewoon ondersteboven bewaren als je dat wil?quote:Op donderdag 30 juli 2020 22:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
woensdag fijn gevaren op de Vinkeveense plassen. motortje gaf geen rook.
als je buitenboordmotor rookt dan kan het nog weleens smeerolie zijn die dan de carburateur in gekomen is. dan is de motor op de verkeerde kant terecht gekomen. een buitenboordmotor mag maar op 1 kant neergelegd worden, altijd met de sticker "deze kant boven" aan de bovenzijde.
de zijde waarop je de motor kunt neerleggen is vaak -maar niet altijd- de kant van de stuurknuppel
Sterker nog, een 2taktmotor kan in alle posities gewoon werken.Denk aan kettingzagen ed. Alleen moet de carburateur er wel op aangepast zijn. Een standaard crab werk nog steeds op zwaartekracht.(vlotter ed)quote:Op vrijdag 31 juli 2020 08:48 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Geld alleen voor 4-strokes toch? Die 2 taktjes kan je toch gewoon ondersteboven bewaren als je dat wil?
Jammer dat die 2taktjes niet zo lekker zijn voor het milieu maar ik vind ze echt tof. Enorme simpele constructie die veel kan hebben.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 10:19 schreef boertie het volgende:
[..]
Sterker nog, een 2taktmotor kan in alle posities gewoon werken.Denk aan kettingzagen ed. Alleen moet de carburateur er wel op aangepast zijn. Een standaard crab werk nog steeds op zwaartekracht.(vlotter ed)
Ja precies.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 10:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
bij tweetakt maakt het niet veel uit. eventueel als er een intern brandstoftankje bij de motor zit kan je de brandstof eruit halen.
het heeft de voorkeur om de motor op de gashendel neer te leggen omdat op de andere zijde meestal de versnellingshendel zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |