Nee precies, dat ding draaide ineens veel beter toen ik hem er goed in schroefdequote:Op maandag 25 mei 2020 09:34 schreef Basp1 het volgende:
Bougies die hand vast zitten lijkt me ook niet de bedoeling.
Zou geen verschil in moeten zitten toch? Het is gewoon meer gereinigde benzine.quote:Op maandag 25 mei 2020 09:25 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Is die motor " bouwjaar 1990 " wel geschik voor alkylaatbensine ?
Is dat moeilijk? Hoe doe je dat? Zat hier zelf ook al aan te denken maar heb gehoord dat die instellingen nog wel eens kut kunnen zijn om terug te krijgen.quote:Op maandag 25 mei 2020 09:31 schreef Geelman het volgende:
Lijkt mij niet dat er olie uit de bougieschacht hoort te komen. Wellicht loopt hij te rijk / krijgt hij teveel olie.
Ik zou zelf starten () met het schoonmaken van de carburateur. Als je weet dat de benzinetoevoer goed werkt, kan je dat alvast uitsluiten.
Carburateur losmaken, uit elkaar halen en het liefste ultrasoon laten reinigen. Onderdelen in schone benzine laten weken en daarna doorblazen met perslucht kan ook.quote:Op maandag 25 mei 2020 11:25 schreef gogosweden het volgende:
Is dat moeilijk? Hoe doe je dat? Zat hier zelf ook al aan te denken maar heb gehoord dat die instellingen nog wel eens kut kunnen zijn om terug te krijgen.
Waar maak je het mee schoon trouwens? Een beetje met de compressor blazen of toch wat anders?
Hoe lang moet die in de benzine liggen ongeveer? Uurtje?quote:Op maandag 25 mei 2020 13:35 schreef Geelman het volgende:
[..]
Carburateur losmaken, uit elkaar halen en het liefste ultrasoon laten reinigen. Onderdelen in schone benzine laten weken en daarna doorblazen met perslucht kan ook.
Is het moeilijk? Hangt van je skillset af. Maar die motor doet het nu toch niet dus veel kan je niet verpesten.
Totdat eventuele vervuiling weg is. Desnoods even schrobben en doorblazen.quote:Op maandag 25 mei 2020 13:59 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Hoe lang moet die in de benzine liggen ongeveer? Uurtje?
Zal ik doen, vanavond even dat ding afmonteren en kiekn hoe het er allemaal uit ziet.quote:Op maandag 25 mei 2020 14:03 schreef Geelman het volgende:
[..]
Totdat eventuele vervuiling weg is. Desnoods even schrobben en doorblazen.
Dankjewel! Ja had al gehoord over die rubbertjes, volgens mij kan je die zelfs nog bestellen. Zal even kijken hoe dat er allemaal uitziet vanavond!quote:Op maandag 25 mei 2020 14:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
met name de jets in de carburateur zijn gevoelig voor vuil. dan slipt het gaatje dicht en komt er te weinig brandstof.
dit zijn de elementen die in de carburateur geschroefd zitten, waar hele kleine gaatjes in zitten. daar komt de brandstof door.
doorspuiten met carburateur-reiniger of met een dunne visleiding vrij maken.
deze buitenboordmotor zal een membraanpomp hebben die de brandstof moet aanvoeren. vaak is het membraan uitgedroogd waardoor de terugslagklepjes niet meer goed werken. of het membraan zelf is gescheurd. kijk of de brandstofaanvoer goed is, door de brandstofslang los te koppelen.
het probleem met de membraanpomp is dat het membraan op den duur uitdroogt als het droog staat.quote:Op maandag 25 mei 2020 14:41 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Zal ik doen, vanavond even dat ding afmonteren en kiekn hoe het er allemaal uit ziet.
[..]
Dankjewel! Ja had al gehoord over die rubbertjes, volgens mij kan je die zelfs nog bestellen. Zal even kijken hoe dat er allemaal uitziet vanavond!
Hoe stel je dat in?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 10:23 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Te rijk mengsel dus veel te veel benzine of te weining lucht.
Stel m zuiniger af
Ja die handleiding heb ik jammer genoeg niet omdat dit een 4ehands motortje is ofzo. Ik gooi er 2% in maar dat is dus misschien te veel?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 10:24 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
En check ook even in de handleiding hoeveel % mengsmering je moet gebruiken.
Welk schroefje zou dat kunnen zijn?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 10:45 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 26 mei 2020 10:29 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Hoe stel je dat in?
[..]
Er zal vast wel ergens op de carburateur een stelschroef zitten
Is het dan niet dat ik meer de symptomen van het probleem weghaal inplaats van het probleem op te lossen?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 13:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
normaal gesproken zou je deze stelschroef namelijk nooit moeten gebruiken/verstellen.
klopt. dit ventiel is niet voor niets afgesloten met een dekseltje.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 13:10 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Is het dan niet dat ik meer de symptomen van het probleem weghaal inplaats van het probleem op te lossen?
Niet dat ik weet, zit bijna geen roest op dat ding ook dus ik denk het niet.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 14:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
klopt. dit ventiel is niet voor niets afgesloten met een dekseltje.
het probleem zal elders zitten.
is de motor ooit ondergedompeld?
Het was nogal kut om dat zelf te checken, moest de compressie tester tegen het gat drukken terwijl ik met links aan de trekstart moest trekken. Kwam bij beide cylinders op ca 4.5bar voordat ik het niet meer bij kon trekken. Wss is de compressie wat hoger dan dat. Kwam op ongeveer 4.5bar op alle 2 voordat ik het niet meer trok dus.quote:heb je goede compressie?
Geen idee, hoe check ik dit?quote:komt er voldoende brandstof?
Jazekerquote:gaat de chokeklep goed dicht?
Klein zwart doosje aan de rechterkant van de motor en zo'n vliegwiel dinges op de top. Hier is een link waar alle delen op staan:quote:ik weet niet hoe de ontsteking in deze motor werkt maar het is de moeite dit te onderzoeken.
Niet gechecked, zal ik even doen. Bougie er uit halen en tegen het motorblok houden en aan het starttouwtje trekken toch?quote:krijg je een sterke vonk?
Ja precies, toen ik de bougie goed aandraaide ging het gelijk veel beter.quote:Op woensdag 27 mei 2020 10:24 schreef MisChrartin het volgende:
Als je bougie niet goed vast zit had je waarschijnlijk geen goede compressie.
De motor loopt veel beter zonder choke. De rpm's gaan omhoog en hij klinkt "beter". Dus dan is het wss dat hij teveel benzine krijgt?quote:Als ie nu nog slecht loopt heb je waarschijnlijk te rijk mengsel. Je kunt het zelf proberen door de motor de starten en de choke een klein beetje uit te trekken (niet volledig). Loopt de motor beter, dan had je een te arm mengsel. Loopt ie nog slecht dan is je mengsel te rijk. Ik denk het laatste aangezien je bougie zelf nattig is en aan de donkere kant.
Dan moet je motor meer lucht geven of minder benzine, afhankelijk wat je af kunt stellen. Kan ook zijn dat je sproeier niet meer goed vernevelt maar ik zou eerst beginnen met de andere punten.
dit kan het probleem zijn. de vlotter moet echt vrij kunnen bewegen en het ventiel kunnen afsluiten als de vlotterkamer vol staat. zo niet dan komt de brandstof op plekken waar het niet moet zijn en verzuipt de motor.quote:Op woensdag 27 mei 2020 14:03 schreef gogosweden het volgende:
Toen ik de carbureteur er uit haalde was de "floater" van kurk zag er niet helemaal fris meer uit, maar dat zorgt er eerder voor dat dat resevourtje te vol word dan andersom toch?
Hmm zal even kijken of ik nog ergens nieuwe delen voor dat ding kan vinden. Weet jij toevallig nog een goede site waar je die dingen kan bestellen binnen europa?quote:Op woensdag 27 mei 2020 14:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dit kan het probleem zijn. de vlotter moet echt vrij kunnen bewegen en het ventiel kunnen afsluiten als de vlotterkamer vol staat. zo niet dan komt de brandstof op plekken waar het niet moet zijn en verzuipt de motor.
op de ontstekingsmodule kun je de aansluitingen opschuren met scotch brite.
Ah ja zo'n setje zou perfect zijn idd!quote:Op woensdag 27 mei 2020 15:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
er zijn carburateur revisie kits waar alle pakkingen, de jet en float bij zitten.
zie ze helaas alleen niet in Nederland te koop staan.
heeft wel de voorkeur, is maar een paar euro meer en je hebt de hele carb weer als nieuw.
[ afbeelding ]
Oké bij mijn-voertuig.nl zag ik de kit staan voor 17 euro. Maar omdat dit een boevenwebshop is ga ik dat niet aanraden. Hij zal het in china voor je bestellen en dan mag je 6 weken wachten.quote:Op woensdag 27 mei 2020 15:49 schreef gogosweden het volgende:
Op woensdag 27 mei 2020 15:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Met alle respect, dit ligt niet aan de motor maar aan jou. Als de motor niet kan koelen wordt ie veel te heet en krijg je schade. Op sommige motoren is het schakelmechanisme in kunststof uitgevoerd dus het zou best kunnen dat door motormishandeling die zooi gesmolten is.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 19:40 schreef gogosweden het volgende:
Hey mensen, ik heb weer een probleem:
Was aan het varen vandaag en 200m voor de haven met motor op vol gas ging ineens het toerental veel omhoog en de boot ging niet meer naar voren. Eerst dacht ik dat de prop los gegaan was maar die zat er nog op en ook nog vast aan de drijfstang.
Motor weer proberen te starten en zag toen dat er alleen maar stoom uit dat gat kwam waar koelwater uit hoort te komen.
Even geprobeerd forward en reverse in te zetten en met de hand de prop proberen te draaien. Dat ging zwaar. Met de versnelling in neutraal ging het makkelijk.
Ben bang dat er iets tussen de motor en de versnellingsbak kapot is gegaan. Wat denken jullie?
Begin die motor wel een beetje beu te worden
Ik doe tegenwoordig gewoon bellen, je wordt idd keer op keer besodemieterd, óók bij de grote boys.. Er rest altijd het kutexcuus dat het 'in de computer' op voorraad was, dus ik wil dat ze fysiek gaan kijken, het item aantikken en een kusje geven, en dan mij aan de telefoon komen vertellen dat ze het fysiek hebben gezien.. Dáárna pas ram ik op 'bestellen'. willen ze dat niet, druk ik op het kruisje, jammer voor zequote:Op woensdag 27 mei 2020 17:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Oké bij mijn-voertuig.nl zag ik de kit staan voor 17 euro. Maar omdat dit een boevenwebshop is ga ik dat niet aanraden. Hij zal het in china voor je bestellen en dan mag je 6 weken wachten.
Het keurmerk is al ingetrokken van deze webshop terwijl het logo er nog op staat. even verder zoeken.
let er op goed op dat een webshop het product daadwerkelijk in voorraad heeft. het krioelt van de shops die eigenlijk verkapte chinese webshops zijn met vertaalde content, zoals bigdennis.com. dergelijke shops hebben levertijden van 6 weken.
Dat is gewoon snel een conclusie trekken.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 20:29 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Met alle respect, dit ligt niet aan de motor maar aan jou. Als de motor niet kan koelen wordt ie veel te heet en krijg je schade. Op sommige motoren is het schakelmechanisme in kunststof uitgevoerd dus het zou best kunnen dat door motormishandeling die zooi gesmolten is.
Klopt. De tandwielen waarmee je schakelt zitten in de staart. De bediening van de tandwielen zit wel tegen het motorblok aan en dat deel van het schakelmechanisme is soms uitgevoerd in plastic. Dus als je motor maar heet genoeg wordt kan dat soort rommel wel zachter worden.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
lijkt mij onwaarschijnlijk. de koppeling zit op jouw motor toch ook in het staarthuis?
Ja preciesquote:Op dinsdag 16 juni 2020 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
lijkt mij onwaarschijnlijk. de koppeling zit op jouw motor toch ook in het staarthuis?
Heb even met de garage gebeld die denkt dat de aandrijfas stuk is. Zou het geld niet waard zijn om er naar te kijken maar die gozer vond dat ik m beter gewoon weg kon gooien.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 13:22 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Klopt. De tandwielen waarmee je schakelt zitten in de staart. De bediening van de tandwielen zit wel tegen het motorblok aan en dat deel van het schakelmechanisme is soms uitgevoerd in plastic. Dus als je motor maar heet genoeg wordt kan dat soort rommel wel zachter worden.
Uit het verhaal wat ik van TS hoor zit er wel meer weerstand op als die in de versnelling staat dus het is niet dat er een spie ofzo is gebroken.
Alright geen parsun, dan maar een tohatsu.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:53 schreef MisChrartin het volgende:
Je wilde geen rommel meer toch? Parsun presteren het best als anker.
Tohatsu zijn prima motoren, maar nog wel wat onbekender bij niet-boten mensen. Wil je je motor later goed doorverkopen dan zou ik een Yamaha of Honda nemen (of evt Suzuki), die zijn waardevaster dan Tohatsu.quote:Op woensdag 17 juni 2020 12:58 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Alright geen parsun, dan maar een tohatsu.
Heb trouwens deze motor op marktplaats gegooid, binnen een uur al 5 berichtjes en een hoogste bod van 90 euro. Wtf
Jupquote:Op maandag 20 juli 2020 16:09 schreef gogosweden het volgende:
Zo eventjes een update voor dit topic:
Heb een maandje geleden een Tohatsu 6pk gekocht, 4stroke met 5 jaar garantie.
Nu een maandje mee rondgevaren en ben er enorm tevreden mee. Hoef geen olie meer te mengen en hij start altijd bij de eerste ruk. Wat een genot om een motor te hebben waar je op kan vertrouwen.
Jammer genoeg is de topsnelheid van de motor wel lager dan de johnson die ook 6pk had. Komt dat door het verschil tussen 2 stroke 2 cylinders en 4 stroke 1 cylinder?
Hmm daar zeg je me wat.quote:Op maandag 20 juli 2020 16:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
de schroef kan een verschil maken.
Wat lul je nou? Je hebt binnen een uur reacties gehad van 2 verschillende personen.quote:Op maandag 20 juli 2020 16:30 schreef gogosweden het volgende:
Zit hier een beetje voor mezelf te lullen, snap dat het een beetje buiten PTA valt
Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.quote:Op maandag 20 juli 2020 17:11 schreef vannelle het volgende:
[..]
Wat lul je nou? Je hebt binnen een uur reacties gehad van 2 verschillende personen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |