abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193294655
Buitenboordmotor 2-takts, moeilijk te starten, veel rook en kapt er mee als je hem stationair laat draaien.

Heb vorig weekend een 2e hands 6pk Johnson buitenboordmotor gekocht met bouwjaar 1990. Deze motor heeft net nieuwe bougies, waterpomp, en een schoongemaakte carburator.

Heb er donderdag en vrijdag leuk mee zitten varen een aantal uurtjes, startte op de eerste of 2e ruk met 50% choken, wel ietsjes zwaar draaiend als je hem stationair had en ging toen een enkele keer uit maar ging daarna altijd op de eerste ruk weer aan.

Gisteren regende het hier dus niet gevaren. Zou vannochtend eventjes vissen maar dat kreng wou eerst maar niet aan, rukte harder dan aan mijn puberale leuter toendertijd met en zonder choke, meer gas, minder gas, en uiteindelijk pufte die aan met een rookwolk van hier tot tokyo de eerste minuten.

Motor bleef wat putterig maar bleef wel draaien met veel gas. Zodra ik stationair-gas gaf kapte die er mee. Zodra ik een versnelling er in gooide kapte hij er ook direct mee.

Zag wat olie bij de bovenste bougie wegkomen dus die checkte ik even. Bougie zat ietsjes los maar zag er verder goed uit. Goed aangespand en nog even in het brandstoffilter gekeken waar een heeeel klein beetje troep in zat, heb dat weggehaald en weer die motor proberen aan te slingeren. Deze keer kwam de motor op gang en kon wel stationair draaien maar het was iets putterig. Als ik gas geef kapt de motor er mee (lekker omgekeerd probleem ineens :')__ ) maar hij rookt wel minder. Nog steeds redelijk moeilijk te starten, 3 rukjes ongeveer.

Heb dat ding nog 5 minuten warm laten draaien maar het mocht niet helpen, zodra ik gas er bij doe blubbert ie en stopt hij d'r mee. Toen was ik het allemaal wel zat en ben maar weer naar huis gegaan.

Enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik draai hem op alkylaatbensine (benzine zonder die schadelijke meuk die vissen kan verpesten) en meng 2% 2-stroke olie er door heen.
pi_193299870
Niemand? ;(
pi_193300383
Is die motor " bouwjaar 1990 " wel geschik voor alkylaatbensine ?
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  maandag 25 mei 2020 @ 09:31:32 #4
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_193300441
Lijkt mij niet dat er olie uit de bougieschacht hoort te komen. Wellicht loopt hij te rijk / krijgt hij teveel olie.

Ik zou zelf starten ( :D ) met het schoonmaken van de carburateur. Als je weet dat de benzinetoevoer goed werkt, kan je dat alvast uitsluiten.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_193300465
Bougies die hand vast zitten lijkt me ook niet de bedoeling. :D
pi_193301798
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:34 schreef Basp1 het volgende:
Bougies die hand vast zitten lijkt me ook niet de bedoeling. :D
Nee precies, dat ding draaide ineens veel beter toen ik hem er goed in schroefde :')

quote:
5s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:25 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Is die motor " bouwjaar 1990 " wel geschik voor alkylaatbensine ?
Zou geen verschil in moeten zitten toch? Het is gewoon meer gereinigde benzine.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:31 schreef Geelman het volgende:
Lijkt mij niet dat er olie uit de bougieschacht hoort te komen. Wellicht loopt hij te rijk / krijgt hij teveel olie.

Ik zou zelf starten ( :D ) met het schoonmaken van de carburateur. Als je weet dat de benzinetoevoer goed werkt, kan je dat alvast uitsluiten.
Is dat moeilijk? Hoe doe je dat? Zat hier zelf ook al aan te denken maar heb gehoord dat die instellingen nog wel eens kut kunnen zijn om terug te krijgen.

Waar maak je het mee schoon trouwens? Een beetje met de compressor blazen of toch wat anders?
  maandag 25 mei 2020 @ 13:35:54 #7
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_193303790
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 11:25 schreef gogosweden het volgende:
Is dat moeilijk? Hoe doe je dat? Zat hier zelf ook al aan te denken maar heb gehoord dat die instellingen nog wel eens kut kunnen zijn om terug te krijgen.

Waar maak je het mee schoon trouwens? Een beetje met de compressor blazen of toch wat anders?
Carburateur losmaken, uit elkaar halen en het liefste ultrasoon laten reinigen. Onderdelen in schone benzine laten weken en daarna doorblazen met perslucht kan ook.

Is het moeilijk? Hangt van je skillset af. Maar die motor doet het nu toch niet dus veel kan je niet verpesten.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_193304074
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 13:35 schreef Geelman het volgende:

[..]

Carburateur losmaken, uit elkaar halen en het liefste ultrasoon laten reinigen. Onderdelen in schone benzine laten weken en daarna doorblazen met perslucht kan ook.

Is het moeilijk? Hangt van je skillset af. Maar die motor doet het nu toch niet dus veel kan je niet verpesten.
Hoe lang moet die in de benzine liggen ongeveer? Uurtje?
  maandag 25 mei 2020 @ 14:03:37 #9
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_193304122
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 13:59 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Hoe lang moet die in de benzine liggen ongeveer? Uurtje?
Totdat eventuele vervuiling weg is. Desnoods even schrobben en doorblazen.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_193304179
met name de jets in de carburateur zijn gevoelig voor vuil. dan slipt het gaatje dicht en komt er te weinig brandstof.
dit zijn de elementen die in de carburateur geschroefd zitten, waar hele kleine gaatjes in zitten. daar komt de brandstof door.
doorspuiten met carburateur-reiniger of met een dunne visleiding vrij maken.

deze buitenboordmotor zal een membraanpomp hebben die de brandstof moet aanvoeren. vaak is het membraan uitgedroogd waardoor de terugslagklepjes niet meer goed werken. of het membraan zelf is gescheurd. kijk of de brandstofaanvoer goed is, door de brandstofslang los te koppelen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193304625
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:03 schreef Geelman het volgende:

[..]

Totdat eventuele vervuiling weg is. Desnoods even schrobben en doorblazen.
Zal ik doen, vanavond even dat ding afmonteren en kiekn hoe het er allemaal uit ziet.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
met name de jets in de carburateur zijn gevoelig voor vuil. dan slipt het gaatje dicht en komt er te weinig brandstof.
dit zijn de elementen die in de carburateur geschroefd zitten, waar hele kleine gaatjes in zitten. daar komt de brandstof door.
doorspuiten met carburateur-reiniger of met een dunne visleiding vrij maken.

deze buitenboordmotor zal een membraanpomp hebben die de brandstof moet aanvoeren. vaak is het membraan uitgedroogd waardoor de terugslagklepjes niet meer goed werken. of het membraan zelf is gescheurd. kijk of de brandstofaanvoer goed is, door de brandstofslang los te koppelen.
Dankjewel! Ja had al gehoord over die rubbertjes, volgens mij kan je die zelfs nog bestellen. Zal even kijken hoe dat er allemaal uitziet vanavond!
pi_193305767
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:41 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Zal ik doen, vanavond even dat ding afmonteren en kiekn hoe het er allemaal uit ziet.
[..]

Dankjewel! Ja had al gehoord over die rubbertjes, volgens mij kan je die zelfs nog bestellen. Zal even kijken hoe dat er allemaal uitziet vanavond!
het probleem met de membraanpomp is dat het membraan op den duur uitdroogt als het droog staat.
onder de benzine blijft het soepel. soms helpt het om het een dagje in de benzine te laten weken.

je kunt het membraan inderdaad vervangen, echter is dit niet de garantie dat eventuele problemen met de pomp verholpen zijn. ik heb ook de hele pomp bij AliExpress gezien.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193315985
Zo, ik heb gisteren de bogies nog een keer bekeken en de carburateur er uit gesloopt en schoongemaakt.

Toen ik de bougies er uit haalde waren die nat en zagen er zo uit:



Heb ze afgedroogd en schoongemaakt. Liet ook de cylinders drogen terwijl ik met de carb bezig was.
Het er uit slopen van dat ding was ietsjes moeilijk omdat de trekstart in de weg was, maar nadat ik die opzij had gedaan kwam ik er bij. Gelijk toen ik de onderkant van de carburateur er af haalde zag ik dit aan de onderkant van de naald:



Dat weggeblazen met perslucht, en nog even brake-cleaner door de rest van dat ding gespoten en gereinigd met perslucht en toen alles weer inmekaar gezet.

Eerste paar keer starten ging niet echt, en toen de motor nog koud was stopte hij er een keer of 2 mee op stationair draaien maar toen hij wat warmer werd ging het allemaal wel.

Nu zijn er nog 2 problemen waar ik zelf de oplossing niet echt van weet:

• Stationair draaiend hakt hij nogal wat en rookt veel.

• Als je bij stationair gas geeft moet je dat heel voorzichtig doen want anders stopt de motor er mee.

Enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn?
pi_193317320
Te rijk mengsel dus veel te veel benzine of te weining lucht.

Stel m zuiniger af ;)
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193317350
En check ook even in de handleiding hoeveel % mengsmering je moet gebruiken.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193317425
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 10:23 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Te rijk mengsel dus veel te veel benzine of te weining lucht.

Stel m zuiniger af ;)
Hoe stel je dat in? :D
quote:
19s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 10:24 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
En check ook even in de handleiding hoeveel % mengsmering je moet gebruiken.
Ja die handleiding heb ik jammer genoeg niet omdat dit een 4ehands motortje is ofzo. Ik gooi er 2% in maar dat is dus misschien te veel?
pi_193317652
[quote]0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 10:29 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Hoe stel je dat in? :D
[..]
Er zal vast wel ergens op de carburateur een stelschroef zitten
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193319562
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 10:45 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 26 mei 2020 10:29 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Hoe stel je dat in? :D
[..]
Er zal vast wel ergens op de carburateur een stelschroef zitten
Welk schroefje zou dat kunnen zijn?

pi_193319645
een carburateur van een kleine motor zoals deze heeft meestal een stelschroef die afgeschermd/afgesloten is met een plaatje. normaal gesproken zou je deze stelschroef namelijk nooit moeten gebruiken/verstellen.

ik zie op jouw foto zo'n klein rond plaatje zitten, exact in het midden, linksonder de aansturing van de gasklep
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193319733
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
normaal gesproken zou je deze stelschroef namelijk nooit moeten gebruiken/verstellen.
Is het dan niet dat ik meer de symptomen van het probleem weghaal inplaats van het probleem op te lossen?
pi_193320636
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:10 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Is het dan niet dat ik meer de symptomen van het probleem weghaal inplaats van het probleem op te lossen?
klopt. dit ventiel is niet voor niets afgesloten met een dekseltje.
het probleem zal elders zitten.
is de motor ooit ondergedompeld?
heb je goede compressie?
komt er voldoende brandstof?
gaat de chokeklep goed dicht?
ik weet niet hoe de ontsteking in deze motor werkt maar het is de moeite dit te onderzoeken. krijg je een sterke vonk?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193334220
Als je bougie niet goed vast zit had je waarschijnlijk geen goede compressie.

Als ie nu nog slecht loopt heb je waarschijnlijk te rijk mengsel. Je kunt het zelf proberen door de motor de starten en de choke een klein beetje uit te trekken (niet volledig). Loopt de motor beter, dan had je een te arm mengsel. Loopt ie nog slecht dan is je mengsel te rijk. Ik denk het laatste aangezien je bougie zelf nattig is en aan de donkere kant.
Dan moet je motor meer lucht geven of minder benzine, afhankelijk wat je af kunt stellen. Kan ook zijn dat je sproeier niet meer goed vernevelt maar ik zou eerst beginnen met de andere punten.
pi_193336906
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 14:08 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

klopt. dit ventiel is niet voor niets afgesloten met een dekseltje.
het probleem zal elders zitten.
is de motor ooit ondergedompeld?

Niet dat ik weet, zit bijna geen roest op dat ding ook dus ik denk het niet.

quote:
heb je goede compressie?
Het was nogal kut om dat zelf te checken, moest de compressie tester tegen het gat drukken terwijl ik met links aan de trekstart moest trekken. Kwam bij beide cylinders op ca 4.5bar voordat ik het niet meer bij kon trekken. Wss is de compressie wat hoger dan dat. Kwam op ongeveer 4.5bar op alle 2 voordat ik het niet meer trok dus.

quote:
komt er voldoende brandstof?
Geen idee, hoe check ik dit?

Toen ik de carbureteur er uit haalde was de "floater" van kurk zag er niet helemaal fris meer uit, maar dat zorgt er eerder voor dat dat resevourtje te vol word dan andersom toch?

quote:
gaat de chokeklep goed dicht?
Jazeker

quote:
ik weet niet hoe de ontsteking in deze motor werkt maar het is de moeite dit te onderzoeken.
Klein zwart doosje aan de rechterkant van de motor en zo'n vliegwiel dinges op de top. Hier is een link waar alle delen op staan:

https://www.crowleymarine(...)47285.cfm?mdl=5DOEVK

quote:
krijg je een sterke vonk?
Niet gechecked, zal ik even doen. Bougie er uit halen en tegen het motorblok houden en aan het starttouwtje trekken toch?
pi_193336955
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 10:24 schreef MisChrartin het volgende:
Als je bougie niet goed vast zit had je waarschijnlijk geen goede compressie.

Ja precies, toen ik de bougie goed aandraaide ging het gelijk veel beter.

quote:
Als ie nu nog slecht loopt heb je waarschijnlijk te rijk mengsel. Je kunt het zelf proberen door de motor de starten en de choke een klein beetje uit te trekken (niet volledig). Loopt de motor beter, dan had je een te arm mengsel. Loopt ie nog slecht dan is je mengsel te rijk. Ik denk het laatste aangezien je bougie zelf nattig is en aan de donkere kant.
Dan moet je motor meer lucht geven of minder benzine, afhankelijk wat je af kunt stellen. Kan ook zijn dat je sproeier niet meer goed vernevelt maar ik zou eerst beginnen met de andere punten.
De motor loopt veel beter zonder choke. De rpm's gaan omhoog en hij klinkt "beter". Dus dan is het wss dat hij teveel benzine krijgt?

Hoe kan je dat instellen? Is dat bij de brandstofpomp of ergens anders?

Toen ik de carbureteur er uit haalde was de "floater" van kurk zag er niet helemaal fris meer uit, dan komt er teveel benzine in dat kleine resevourtje toch, kan dat de oorzaak zijn of moet ik ergens anders gaan kijken?
pi_193337077
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 14:03 schreef gogosweden het volgende:
Toen ik de carbureteur er uit haalde was de "floater" van kurk zag er niet helemaal fris meer uit, maar dat zorgt er eerder voor dat dat resevourtje te vol word dan andersom toch?
dit kan het probleem zijn. de vlotter moet echt vrij kunnen bewegen en het ventiel kunnen afsluiten als de vlotterkamer vol staat. zo niet dan komt de brandstof op plekken waar het niet moet zijn en verzuipt de motor.

op de ontstekingsmodule kun je de aansluitingen opschuren met scotch brite.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193337124
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 14:17 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

dit kan het probleem zijn. de vlotter moet echt vrij kunnen bewegen en het ventiel kunnen afsluiten als de vlotterkamer vol staat. zo niet dan komt de brandstof op plekken waar het niet moet zijn en verzuipt de motor.

op de ontstekingsmodule kun je de aansluitingen opschuren met scotch brite.
Hmm zal even kijken of ik nog ergens nieuwe delen voor dat ding kan vinden. Weet jij toevallig nog een goede site waar je die dingen kan bestellen binnen europa?
pi_193337895
allesmarine.nl heeft vrij veel. zelf heb ik ooit de carburateur van m'n suzuki naar een motorzaak gebracht in de buurt, die weten er ook alles van.

https://www.allesmarine.n(...)at-0375919-0396.html
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193338005
er zijn carburateur revisie kits waar alle pakkingen, de jet en float bij zitten.
zie ze helaas alleen niet in Nederland te koop staan.

heeft wel de voorkeur, is maar een paar euro meer en je hebt de hele carb weer als nieuw.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193338382
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 15:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
er zijn carburateur revisie kits waar alle pakkingen, de jet en float bij zitten.
zie ze helaas alleen niet in Nederland te koop staan.

heeft wel de voorkeur, is maar een paar euro meer en je hebt de hele carb weer als nieuw.
[ afbeelding ]
Ah ja zo'n setje zou perfect zijn idd!

Zal even kijken waar ik er een op de kop kan tikken! :D
pi_193339713
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 15:49 schreef gogosweden het volgende:
Op woensdag 27 mei 2020 15:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Oké bij mijn-voertuig.nl zag ik de kit staan voor 17 euro. Maar omdat dit een boevenwebshop is ga ik dat niet aanraden. Hij zal het in china voor je bestellen en dan mag je 6 weken wachten.
Het keurmerk is al ingetrokken van deze webshop terwijl het logo er nog op staat. even verder zoeken.

let er op goed op dat een webshop het product daadwerkelijk in voorraad heeft. het krioelt van de shops die eigenlijk verkapte chinese webshops zijn met vertaalde content, zoals bigdennis.com. dergelijke shops hebben levertijden van 6 weken.

[ Bericht 9% gewijzigd door spectrumanalyser op 27-05-2020 18:28:20 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193617613
Hey mensen, ik heb weer een probleem:

Was aan het varen vandaag en 200m voor de haven met motor op vol gas ging ineens het toerental veel omhoog en de boot ging niet meer naar voren. Eerst dacht ik dat de prop los gegaan was maar die zat er nog op en ook nog vast aan de drijfstang.

Motor weer proberen te starten en zag toen dat er alleen maar stoom uit dat gat kwam waar koelwater uit hoort te komen.

Even geprobeerd forward en reverse in te zetten en met de hand de prop proberen te draaien. Dat ging zwaar. Met de versnelling in neutraal ging het makkelijk.


Ben bang dat er iets tussen de motor en de versnellingsbak kapot is gegaan. Wat denken jullie?

Begin die motor wel een beetje beu te worden :')
pi_193618139
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 19:40 schreef gogosweden het volgende:
Hey mensen, ik heb weer een probleem:

Was aan het varen vandaag en 200m voor de haven met motor op vol gas ging ineens het toerental veel omhoog en de boot ging niet meer naar voren. Eerst dacht ik dat de prop los gegaan was maar die zat er nog op en ook nog vast aan de drijfstang.

Motor weer proberen te starten en zag toen dat er alleen maar stoom uit dat gat kwam waar koelwater uit hoort te komen.

Even geprobeerd forward en reverse in te zetten en met de hand de prop proberen te draaien. Dat ging zwaar. Met de versnelling in neutraal ging het makkelijk.


Ben bang dat er iets tussen de motor en de versnellingsbak kapot is gegaan. Wat denken jullie?

Begin die motor wel een beetje beu te worden :')
Met alle respect, dit ligt niet aan de motor maar aan jou. Als de motor niet kan koelen wordt ie veel te heet en krijg je schade. Op sommige motoren is het schakelmechanisme in kunststof uitgevoerd dus het zou best kunnen dat door motormishandeling die zooi gesmolten is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')