FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Buitenboordmotor 2-takts, moeilijk te starten, veel rook en
gogoswedenzondag 24 mei 2020 @ 21:08
Buitenboordmotor 2-takts, moeilijk te starten, veel rook en kapt er mee als je hem stationair laat draaien.

Heb vorig weekend een 2e hands 6pk Johnson buitenboordmotor gekocht met bouwjaar 1990. Deze motor heeft net nieuwe bougies, waterpomp, en een schoongemaakte carburator.

Heb er donderdag en vrijdag leuk mee zitten varen een aantal uurtjes, startte op de eerste of 2e ruk met 50% choken, wel ietsjes zwaar draaiend als je hem stationair had en ging toen een enkele keer uit maar ging daarna altijd op de eerste ruk weer aan.

Gisteren regende het hier dus niet gevaren. Zou vannochtend eventjes vissen maar dat kreng wou eerst maar niet aan, rukte harder dan aan mijn puberale leuter toendertijd met en zonder choke, meer gas, minder gas, en uiteindelijk pufte die aan met een rookwolk van hier tot tokyo de eerste minuten.

Motor bleef wat putterig maar bleef wel draaien met veel gas. Zodra ik stationair-gas gaf kapte die er mee. Zodra ik een versnelling er in gooide kapte hij er ook direct mee.

Zag wat olie bij de bovenste bougie wegkomen dus die checkte ik even. Bougie zat ietsjes los maar zag er verder goed uit. Goed aangespand en nog even in het brandstoffilter gekeken waar een heeeel klein beetje troep in zat, heb dat weggehaald en weer die motor proberen aan te slingeren. Deze keer kwam de motor op gang en kon wel stationair draaien maar het was iets putterig. Als ik gas geef kapt de motor er mee (lekker omgekeerd probleem ineens :')__ ) maar hij rookt wel minder. Nog steeds redelijk moeilijk te starten, 3 rukjes ongeveer.

Heb dat ding nog 5 minuten warm laten draaien maar het mocht niet helpen, zodra ik gas er bij doe blubbert ie en stopt hij d'r mee. Toen was ik het allemaal wel zat en ben maar weer naar huis gegaan.

Enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik draai hem op alkylaatbensine (benzine zonder die schadelijke meuk die vissen kan verpesten) en meng 2% 2-stroke olie er door heen.
gogoswedenmaandag 25 mei 2020 @ 08:36
Niemand? ;(
Circle.Of.Filthmaandag 25 mei 2020 @ 09:25
Is die motor " bouwjaar 1990 " wel geschik voor alkylaatbensine ?
Geelmanmaandag 25 mei 2020 @ 09:31
Lijkt mij niet dat er olie uit de bougieschacht hoort te komen. Wellicht loopt hij te rijk / krijgt hij teveel olie.

Ik zou zelf starten ( :D ) met het schoonmaken van de carburateur. Als je weet dat de benzinetoevoer goed werkt, kan je dat alvast uitsluiten.
Basp1maandag 25 mei 2020 @ 09:34
Bougies die hand vast zitten lijkt me ook niet de bedoeling. :D
gogoswedenmaandag 25 mei 2020 @ 11:25
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:34 schreef Basp1 het volgende:
Bougies die hand vast zitten lijkt me ook niet de bedoeling. :D
Nee precies, dat ding draaide ineens veel beter toen ik hem er goed in schroefde :')

quote:
5s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:25 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Is die motor " bouwjaar 1990 " wel geschik voor alkylaatbensine ?
Zou geen verschil in moeten zitten toch? Het is gewoon meer gereinigde benzine.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:31 schreef Geelman het volgende:
Lijkt mij niet dat er olie uit de bougieschacht hoort te komen. Wellicht loopt hij te rijk / krijgt hij teveel olie.

Ik zou zelf starten ( :D ) met het schoonmaken van de carburateur. Als je weet dat de benzinetoevoer goed werkt, kan je dat alvast uitsluiten.
Is dat moeilijk? Hoe doe je dat? Zat hier zelf ook al aan te denken maar heb gehoord dat die instellingen nog wel eens kut kunnen zijn om terug te krijgen.

Waar maak je het mee schoon trouwens? Een beetje met de compressor blazen of toch wat anders?
Geelmanmaandag 25 mei 2020 @ 13:35
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 11:25 schreef gogosweden het volgende:
Is dat moeilijk? Hoe doe je dat? Zat hier zelf ook al aan te denken maar heb gehoord dat die instellingen nog wel eens kut kunnen zijn om terug te krijgen.

Waar maak je het mee schoon trouwens? Een beetje met de compressor blazen of toch wat anders?
Carburateur losmaken, uit elkaar halen en het liefste ultrasoon laten reinigen. Onderdelen in schone benzine laten weken en daarna doorblazen met perslucht kan ook.

Is het moeilijk? Hangt van je skillset af. Maar die motor doet het nu toch niet dus veel kan je niet verpesten.
gogoswedenmaandag 25 mei 2020 @ 13:59
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 13:35 schreef Geelman het volgende:

[..]

Carburateur losmaken, uit elkaar halen en het liefste ultrasoon laten reinigen. Onderdelen in schone benzine laten weken en daarna doorblazen met perslucht kan ook.

Is het moeilijk? Hangt van je skillset af. Maar die motor doet het nu toch niet dus veel kan je niet verpesten.
Hoe lang moet die in de benzine liggen ongeveer? Uurtje?
Geelmanmaandag 25 mei 2020 @ 14:03
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 13:59 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Hoe lang moet die in de benzine liggen ongeveer? Uurtje?
Totdat eventuele vervuiling weg is. Desnoods even schrobben en doorblazen.
spectrumanalysermaandag 25 mei 2020 @ 14:07
met name de jets in de carburateur zijn gevoelig voor vuil. dan slipt het gaatje dicht en komt er te weinig brandstof.
dit zijn de elementen die in de carburateur geschroefd zitten, waar hele kleine gaatjes in zitten. daar komt de brandstof door.
doorspuiten met carburateur-reiniger of met een dunne visleiding vrij maken.

deze buitenboordmotor zal een membraanpomp hebben die de brandstof moet aanvoeren. vaak is het membraan uitgedroogd waardoor de terugslagklepjes niet meer goed werken. of het membraan zelf is gescheurd. kijk of de brandstofaanvoer goed is, door de brandstofslang los te koppelen.
gogoswedenmaandag 25 mei 2020 @ 14:41
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:03 schreef Geelman het volgende:

[..]

Totdat eventuele vervuiling weg is. Desnoods even schrobben en doorblazen.
Zal ik doen, vanavond even dat ding afmonteren en kiekn hoe het er allemaal uit ziet.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
met name de jets in de carburateur zijn gevoelig voor vuil. dan slipt het gaatje dicht en komt er te weinig brandstof.
dit zijn de elementen die in de carburateur geschroefd zitten, waar hele kleine gaatjes in zitten. daar komt de brandstof door.
doorspuiten met carburateur-reiniger of met een dunne visleiding vrij maken.

deze buitenboordmotor zal een membraanpomp hebben die de brandstof moet aanvoeren. vaak is het membraan uitgedroogd waardoor de terugslagklepjes niet meer goed werken. of het membraan zelf is gescheurd. kijk of de brandstofaanvoer goed is, door de brandstofslang los te koppelen.
Dankjewel! Ja had al gehoord over die rubbertjes, volgens mij kan je die zelfs nog bestellen. Zal even kijken hoe dat er allemaal uitziet vanavond!
spectrumanalysermaandag 25 mei 2020 @ 16:02
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:41 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Zal ik doen, vanavond even dat ding afmonteren en kiekn hoe het er allemaal uit ziet.
[..]

Dankjewel! Ja had al gehoord over die rubbertjes, volgens mij kan je die zelfs nog bestellen. Zal even kijken hoe dat er allemaal uitziet vanavond!
het probleem met de membraanpomp is dat het membraan op den duur uitdroogt als het droog staat.
onder de benzine blijft het soepel. soms helpt het om het een dagje in de benzine te laten weken.

je kunt het membraan inderdaad vervangen, echter is dit niet de garantie dat eventuele problemen met de pomp verholpen zijn. ik heb ook de hele pomp bij AliExpress gezien.
gogoswedendinsdag 26 mei 2020 @ 08:46
Zo, ik heb gisteren de bogies nog een keer bekeken en de carburateur er uit gesloopt en schoongemaakt.

Toen ik de bougies er uit haalde waren die nat en zagen er zo uit:

DilXhE3.jpg

Heb ze afgedroogd en schoongemaakt. Liet ook de cylinders drogen terwijl ik met de carb bezig was.
Het er uit slopen van dat ding was ietsjes moeilijk omdat de trekstart in de weg was, maar nadat ik die opzij had gedaan kwam ik er bij. Gelijk toen ik de onderkant van de carburateur er af haalde zag ik dit aan de onderkant van de naald:

p9baCPg.jpg

Dat weggeblazen met perslucht, en nog even brake-cleaner door de rest van dat ding gespoten en gereinigd met perslucht en toen alles weer inmekaar gezet.

Eerste paar keer starten ging niet echt, en toen de motor nog koud was stopte hij er een keer of 2 mee op stationair draaien maar toen hij wat warmer werd ging het allemaal wel.

Nu zijn er nog 2 problemen waar ik zelf de oplossing niet echt van weet:

• Stationair draaiend hakt hij nogal wat en rookt veel.

• Als je bij stationair gas geeft moet je dat heel voorzichtig doen want anders stopt de motor er mee.

Enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn?
Circle.Of.Filthdinsdag 26 mei 2020 @ 10:23
Te rijk mengsel dus veel te veel benzine of te weining lucht.

Stel m zuiniger af ;)
Circle.Of.Filthdinsdag 26 mei 2020 @ 10:24
En check ook even in de handleiding hoeveel % mengsmering je moet gebruiken.
gogoswedendinsdag 26 mei 2020 @ 10:29
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 10:23 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Te rijk mengsel dus veel te veel benzine of te weining lucht.

Stel m zuiniger af ;)
Hoe stel je dat in? :D
quote:
19s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 10:24 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
En check ook even in de handleiding hoeveel % mengsmering je moet gebruiken.
Ja die handleiding heb ik jammer genoeg niet omdat dit een 4ehands motortje is ofzo. Ik gooi er 2% in maar dat is dus misschien te veel?
Circle.Of.Filthdinsdag 26 mei 2020 @ 10:45
[quote]0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 10:29 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Hoe stel je dat in? :D
[..]
Er zal vast wel ergens op de carburateur een stelschroef zitten
gogoswedendinsdag 26 mei 2020 @ 12:56
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 10:45 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 26 mei 2020 10:29 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Hoe stel je dat in? :D
[..]
Er zal vast wel ergens op de carburateur een stelschroef zitten
Welk schroefje zou dat kunnen zijn?

wa9zqp5.jpg
spectrumanalyserdinsdag 26 mei 2020 @ 13:03
een carburateur van een kleine motor zoals deze heeft meestal een stelschroef die afgeschermd/afgesloten is met een plaatje. normaal gesproken zou je deze stelschroef namelijk nooit moeten gebruiken/verstellen.

ik zie op jouw foto zo'n klein rond plaatje zitten, exact in het midden, linksonder de aansturing van de gasklep
gogoswedendinsdag 26 mei 2020 @ 13:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
normaal gesproken zou je deze stelschroef namelijk nooit moeten gebruiken/verstellen.
Is het dan niet dat ik meer de symptomen van het probleem weghaal inplaats van het probleem op te lossen?
spectrumanalyserdinsdag 26 mei 2020 @ 14:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:10 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Is het dan niet dat ik meer de symptomen van het probleem weghaal inplaats van het probleem op te lossen?
klopt. dit ventiel is niet voor niets afgesloten met een dekseltje.
het probleem zal elders zitten.
is de motor ooit ondergedompeld?
heb je goede compressie?
komt er voldoende brandstof?
gaat de chokeklep goed dicht?
ik weet niet hoe de ontsteking in deze motor werkt maar het is de moeite dit te onderzoeken. krijg je een sterke vonk?
MisChrartinwoensdag 27 mei 2020 @ 10:24
Als je bougie niet goed vast zit had je waarschijnlijk geen goede compressie.

Als ie nu nog slecht loopt heb je waarschijnlijk te rijk mengsel. Je kunt het zelf proberen door de motor de starten en de choke een klein beetje uit te trekken (niet volledig). Loopt de motor beter, dan had je een te arm mengsel. Loopt ie nog slecht dan is je mengsel te rijk. Ik denk het laatste aangezien je bougie zelf nattig is en aan de donkere kant.
Dan moet je motor meer lucht geven of minder benzine, afhankelijk wat je af kunt stellen. Kan ook zijn dat je sproeier niet meer goed vernevelt maar ik zou eerst beginnen met de andere punten.
gogoswedenwoensdag 27 mei 2020 @ 14:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 14:08 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

klopt. dit ventiel is niet voor niets afgesloten met een dekseltje.
het probleem zal elders zitten.
is de motor ooit ondergedompeld?

Niet dat ik weet, zit bijna geen roest op dat ding ook dus ik denk het niet.

quote:
heb je goede compressie?
Het was nogal kut om dat zelf te checken, moest de compressie tester tegen het gat drukken terwijl ik met links aan de trekstart moest trekken. Kwam bij beide cylinders op ca 4.5bar voordat ik het niet meer bij kon trekken. Wss is de compressie wat hoger dan dat. Kwam op ongeveer 4.5bar op alle 2 voordat ik het niet meer trok dus.

quote:
komt er voldoende brandstof?
Geen idee, hoe check ik dit?

Toen ik de carbureteur er uit haalde was de "floater" van kurk zag er niet helemaal fris meer uit, maar dat zorgt er eerder voor dat dat resevourtje te vol word dan andersom toch?

quote:
gaat de chokeklep goed dicht?
Jazeker

quote:
ik weet niet hoe de ontsteking in deze motor werkt maar het is de moeite dit te onderzoeken.
Klein zwart doosje aan de rechterkant van de motor en zo'n vliegwiel dinges op de top. Hier is een link waar alle delen op staan:

https://www.crowleymarine(...)47285.cfm?mdl=5DOEVK

quote:
krijg je een sterke vonk?
Niet gechecked, zal ik even doen. Bougie er uit halen en tegen het motorblok houden en aan het starttouwtje trekken toch?
gogoswedenwoensdag 27 mei 2020 @ 14:08
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 10:24 schreef MisChrartin het volgende:
Als je bougie niet goed vast zit had je waarschijnlijk geen goede compressie.

Ja precies, toen ik de bougie goed aandraaide ging het gelijk veel beter.

quote:
Als ie nu nog slecht loopt heb je waarschijnlijk te rijk mengsel. Je kunt het zelf proberen door de motor de starten en de choke een klein beetje uit te trekken (niet volledig). Loopt de motor beter, dan had je een te arm mengsel. Loopt ie nog slecht dan is je mengsel te rijk. Ik denk het laatste aangezien je bougie zelf nattig is en aan de donkere kant.
Dan moet je motor meer lucht geven of minder benzine, afhankelijk wat je af kunt stellen. Kan ook zijn dat je sproeier niet meer goed vernevelt maar ik zou eerst beginnen met de andere punten.
De motor loopt veel beter zonder choke. De rpm's gaan omhoog en hij klinkt "beter". Dus dan is het wss dat hij teveel benzine krijgt?

Hoe kan je dat instellen? Is dat bij de brandstofpomp of ergens anders?

Toen ik de carbureteur er uit haalde was de "floater" van kurk zag er niet helemaal fris meer uit, dan komt er teveel benzine in dat kleine resevourtje toch, kan dat de oorzaak zijn of moet ik ergens anders gaan kijken?
spectrumanalyserwoensdag 27 mei 2020 @ 14:17
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 14:03 schreef gogosweden het volgende:
Toen ik de carbureteur er uit haalde was de "floater" van kurk zag er niet helemaal fris meer uit, maar dat zorgt er eerder voor dat dat resevourtje te vol word dan andersom toch?
dit kan het probleem zijn. de vlotter moet echt vrij kunnen bewegen en het ventiel kunnen afsluiten als de vlotterkamer vol staat. zo niet dan komt de brandstof op plekken waar het niet moet zijn en verzuipt de motor.

op de ontstekingsmodule kun je de aansluitingen opschuren met scotch brite.
gogoswedenwoensdag 27 mei 2020 @ 14:21
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 14:17 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

dit kan het probleem zijn. de vlotter moet echt vrij kunnen bewegen en het ventiel kunnen afsluiten als de vlotterkamer vol staat. zo niet dan komt de brandstof op plekken waar het niet moet zijn en verzuipt de motor.

op de ontstekingsmodule kun je de aansluitingen opschuren met scotch brite.
Hmm zal even kijken of ik nog ergens nieuwe delen voor dat ding kan vinden. Weet jij toevallig nog een goede site waar je die dingen kan bestellen binnen europa?
spectrumanalyserwoensdag 27 mei 2020 @ 15:13
allesmarine.nl heeft vrij veel. zelf heb ik ooit de carburateur van m'n suzuki naar een motorzaak gebracht in de buurt, die weten er ook alles van.

https://www.allesmarine.n(...)at-0375919-0396.html
spectrumanalyserwoensdag 27 mei 2020 @ 15:20
er zijn carburateur revisie kits waar alle pakkingen, de jet en float bij zitten.
zie ze helaas alleen niet in Nederland te koop staan.

heeft wel de voorkeur, is maar een paar euro meer en je hebt de hele carb weer als nieuw.
s-l1600.jpg
gogoswedenwoensdag 27 mei 2020 @ 15:49
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 15:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
er zijn carburateur revisie kits waar alle pakkingen, de jet en float bij zitten.
zie ze helaas alleen niet in Nederland te koop staan.

heeft wel de voorkeur, is maar een paar euro meer en je hebt de hele carb weer als nieuw.
[ afbeelding ]
Ah ja zo'n setje zou perfect zijn idd!

Zal even kijken waar ik er een op de kop kan tikken! :D
spectrumanalyserwoensdag 27 mei 2020 @ 17:44
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 15:49 schreef gogosweden het volgende:
Op woensdag 27 mei 2020 15:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Oké bij mijn-voertuig.nl zag ik de kit staan voor 17 euro. Maar omdat dit een boevenwebshop is ga ik dat niet aanraden. Hij zal het in china voor je bestellen en dan mag je 6 weken wachten.
Het keurmerk is al ingetrokken van deze webshop terwijl het logo er nog op staat. even verder zoeken.

let er op goed op dat een webshop het product daadwerkelijk in voorraad heeft. het krioelt van de shops die eigenlijk verkapte chinese webshops zijn met vertaalde content, zoals bigdennis.com. dergelijke shops hebben levertijden van 6 weken.

[ Bericht 9% gewijzigd door spectrumanalyser op 27-05-2020 18:28:20 ]
gogoswedenzaterdag 13 juni 2020 @ 19:40
Hey mensen, ik heb weer een probleem:

Was aan het varen vandaag en 200m voor de haven met motor op vol gas ging ineens het toerental veel omhoog en de boot ging niet meer naar voren. Eerst dacht ik dat de prop los gegaan was maar die zat er nog op en ook nog vast aan de drijfstang.

Motor weer proberen te starten en zag toen dat er alleen maar stoom uit dat gat kwam waar koelwater uit hoort te komen.

Even geprobeerd forward en reverse in te zetten en met de hand de prop proberen te draaien. Dat ging zwaar. Met de versnelling in neutraal ging het makkelijk.


Ben bang dat er iets tussen de motor en de versnellingsbak kapot is gegaan. Wat denken jullie?

Begin die motor wel een beetje beu te worden :')
MisChrartinzaterdag 13 juni 2020 @ 20:29
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 19:40 schreef gogosweden het volgende:
Hey mensen, ik heb weer een probleem:

Was aan het varen vandaag en 200m voor de haven met motor op vol gas ging ineens het toerental veel omhoog en de boot ging niet meer naar voren. Eerst dacht ik dat de prop los gegaan was maar die zat er nog op en ook nog vast aan de drijfstang.

Motor weer proberen te starten en zag toen dat er alleen maar stoom uit dat gat kwam waar koelwater uit hoort te komen.

Even geprobeerd forward en reverse in te zetten en met de hand de prop proberen te draaien. Dat ging zwaar. Met de versnelling in neutraal ging het makkelijk.


Ben bang dat er iets tussen de motor en de versnellingsbak kapot is gegaan. Wat denken jullie?

Begin die motor wel een beetje beu te worden :')
Met alle respect, dit ligt niet aan de motor maar aan jou. Als de motor niet kan koelen wordt ie veel te heet en krijg je schade. Op sommige motoren is het schakelmechanisme in kunststof uitgevoerd dus het zou best kunnen dat door motormishandeling die zooi gesmolten is.
Sounddragonzaterdag 13 juni 2020 @ 20:31
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 17:44 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Oké bij mijn-voertuig.nl zag ik de kit staan voor 17 euro. Maar omdat dit een boevenwebshop is ga ik dat niet aanraden. Hij zal het in china voor je bestellen en dan mag je 6 weken wachten.
Het keurmerk is al ingetrokken van deze webshop terwijl het logo er nog op staat. even verder zoeken.

let er op goed op dat een webshop het product daadwerkelijk in voorraad heeft. het krioelt van de shops die eigenlijk verkapte chinese webshops zijn met vertaalde content, zoals bigdennis.com. dergelijke shops hebben levertijden van 6 weken.
Ik doe tegenwoordig gewoon bellen, je wordt idd keer op keer besodemieterd, óók bij de grote boys.. Er rest altijd het kutexcuus dat het 'in de computer' op voorraad was, dus ik wil dat ze fysiek gaan kijken, het item aantikken en een kusje geven, en dan mij aan de telefoon komen vertellen dat ze het fysiek hebben gezien.. Dáárna pas ram ik op 'bestellen'. willen ze dat niet, druk ik op het kruisje, jammer voor ze :W

Had pas nog zo'n akkefietje met VidaXl.. ook een notoire leugenaar.. nadat ik ze een PayPal geschilletje cadeau had gedaan kon ineens dezelfde week nog het item worden geleverd.. stond op de site op 3-5 dagten levertijd, we zaten inmiddels in week 3 zonder ook maar énig contact vanuit hen..

dus, bijtip : Paypal 14.gif
gogoswedenzondag 14 juni 2020 @ 01:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 20:29 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Met alle respect, dit ligt niet aan de motor maar aan jou. Als de motor niet kan koelen wordt ie veel te heet en krijg je schade. Op sommige motoren is het schakelmechanisme in kunststof uitgevoerd dus het zou best kunnen dat door motormishandeling die zooi gesmolten is.
Dat is gewoon snel een conclusie trekken.

Ik kijk regelmatig naar dat spuitje waar koelwater uit hoort te spuiten. Ten minste 1x per 5 a 10 minuten. Als je in een wat moeilijker gebied vaart moet je je ogen op de "weg" hebben en kan je niet constant achteruit naar de motor kijken.

Toen ik startte en ook een paar keer onder het varen kwam er gewoon een harde spuit met koelwater uit.

Maar een kunstof koppeling dus. Dan zou het dus kunnen zijn dat de impeller ofzo er mee gekapt is en daardoor de koppeling heeft gesmolten?
gogoswedenmaandag 15 juni 2020 @ 13:33
Bump
spectrumanalyserdinsdag 16 juni 2020 @ 12:29
lijkt mij onwaarschijnlijk. de koppeling zit op jouw motor toch ook in het staarthuis?
MisChrartindinsdag 16 juni 2020 @ 13:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
lijkt mij onwaarschijnlijk. de koppeling zit op jouw motor toch ook in het staarthuis?
Klopt. De tandwielen waarmee je schakelt zitten in de staart. De bediening van de tandwielen zit wel tegen het motorblok aan en dat deel van het schakelmechanisme is soms uitgevoerd in plastic. Dus als je motor maar heet genoeg wordt kan dat soort rommel wel zachter worden.

Uit het verhaal wat ik van TS hoor zit er wel meer weerstand op als die in de versnelling staat dus het is niet dat er een spie ofzo is gebroken.
gogoswedenwoensdag 17 juni 2020 @ 08:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
lijkt mij onwaarschijnlijk. de koppeling zit op jouw motor toch ook in het staarthuis?
Ja precies
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 13:22 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Klopt. De tandwielen waarmee je schakelt zitten in de staart. De bediening van de tandwielen zit wel tegen het motorblok aan en dat deel van het schakelmechanisme is soms uitgevoerd in plastic. Dus als je motor maar heet genoeg wordt kan dat soort rommel wel zachter worden.

Uit het verhaal wat ik van TS hoor zit er wel meer weerstand op als die in de versnelling staat dus het is niet dat er een spie ofzo is gebroken.
Heb even met de garage gebeld die denkt dat de aandrijfas stuk is. Zou het geld niet waard zijn om er naar te kijken maar die gozer vond dat ik m beter gewoon weg kon gooien.

Daar was ik al bang voor, maar wat een kutzooi. Een van de slechtere 2e hands dingen die ik gekocht heb ;(

Zit nu te dubben of ik nog een 2e-handsje zal proberen of gelijk een nieuwe kopen.

Voor een nieuwe motor zit ik te denken aan of een Parsun (chinamerk) 6hp 4stroke die hier 1000 euro kosten Of een Tohatsu (japannertje) 6hp 4stroke die 1200 euro kost.

Maar voor een 4 meter lang plastic bootje uit 1980 voelt dat ook een beetje duur :')
MisChrartinwoensdag 17 juni 2020 @ 09:53
Je wilde geen rommel meer toch? Parsun presteren het best als anker.
gogoswedenwoensdag 17 juni 2020 @ 12:58
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:53 schreef MisChrartin het volgende:
Je wilde geen rommel meer toch? Parsun presteren het best als anker.
Alright geen parsun, dan maar een tohatsu.

Heb trouwens deze motor op marktplaats gegooid, binnen een uur al 5 berichtjes en een hoogste bod van 90 euro. Wtf :')
MisChrartinwoensdag 17 juni 2020 @ 13:45
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 12:58 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Alright geen parsun, dan maar een tohatsu.

Heb trouwens deze motor op marktplaats gegooid, binnen een uur al 5 berichtjes en een hoogste bod van 90 euro. Wtf :')
Tohatsu zijn prima motoren, maar nog wel wat onbekender bij niet-boten mensen. Wil je je motor later goed doorverkopen dan zou ik een Yamaha of Honda nemen (of evt Suzuki), die zijn waardevaster dan Tohatsu.
fathankzaterdag 20 juni 2020 @ 12:10
Honda's lopen lang niet zo hard als vergelijkbare mercury's.
gogoswedenmaandag 20 juli 2020 @ 16:09
Zo eventjes een update voor dit topic:

Heb een maandje geleden een Tohatsu 6pk gekocht, 4stroke met 5 jaar garantie.

Nu een maandje mee rondgevaren en ben er enorm tevreden mee. Hoef geen olie meer te mengen en hij start altijd bij de eerste ruk. Wat een genot om een motor te hebben waar je op kan vertrouwen.

Jammer genoeg is de topsnelheid van de motor wel lager dan de johnson die ook 6pk had. Komt dat door het verschil tussen 2 stroke 2 cylinders en 4 stroke 1 cylinder?
Geerdmaandag 20 juli 2020 @ 16:09
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:09 schreef gogosweden het volgende:
Zo eventjes een update voor dit topic:

Heb een maandje geleden een Tohatsu 6pk gekocht, 4stroke met 5 jaar garantie.

Nu een maandje mee rondgevaren en ben er enorm tevreden mee. Hoef geen olie meer te mengen en hij start altijd bij de eerste ruk. Wat een genot om een motor te hebben waar je op kan vertrouwen.

Jammer genoeg is de topsnelheid van de motor wel lager dan de johnson die ook 6pk had. Komt dat door het verschil tussen 2 stroke 2 cylinders en 4 stroke 1 cylinder?
Jup
gogoswedenmaandag 20 juli 2020 @ 16:15
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:09 schreef Geerd het volgende:

[..]

Jup
Je zou zeggen dat 6pk 6pk zou moeten zijn toch
spectrumanalysermaandag 20 juli 2020 @ 16:21
de schroef kan een verschil maken.
gogoswedenmaandag 20 juli 2020 @ 16:30
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
de schroef kan een verschil maken.
Hmm daar zeg je me wat.

2takt werken het beste op hoge toeren toch, en hebben daar ook een schroef voor.

De 4takt die ik heb gebruik ik eigenlijk alleen op vol gas of op stationair draaiend om zo met een hengeltje lekker rond te tuffen. Dan kan ik dus een schroef met een hogere stijging pakken die het toerental wat naar beneden trekt maar daarmee wel een hogere topsnelheid heeft, of hoe werkt dat? :')
gogoswedenmaandag 20 juli 2020 @ 16:30
Zit hier een beetje voor mezelf te lullen, snap dat het een beetje buiten PTA valt
vannellemaandag 20 juli 2020 @ 17:11
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:30 schreef gogosweden het volgende:
Zit hier een beetje voor mezelf te lullen, snap dat het een beetje buiten PTA valt
Wat lul je nou? Je hebt binnen een uur reacties gehad van 2 verschillende personen.
gogoswedenmaandag 20 juli 2020 @ 21:05
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 17:11 schreef vannelle het volgende:

[..]

Wat lul je nou? Je hebt binnen een uur reacties gehad van 2 verschillende personen.
Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.
Hojdhopperdinsdag 21 juli 2020 @ 11:41
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 21:05 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.
Nou ja wat dat betreft zou het ook PTAB kunnen heten. Gewoon alles wat beweegt. ;)
MisChrartindinsdag 21 juli 2020 @ 13:01
Je hebt evenveel pk bij volgas. Maar vaak vaar je niet volgas of trek je op en dan merk je dat een tweecilinder veel meer motorinhoud heeft en trekkracht in het gehele toerengebied.
De schroef maakt over het algemeen bij lichte motoren niet zoveel uit. Die zijn voor een redelijk gemiddelde boot gemaakt. Alleen als je de motor achter een surfplank hebt of achter een zware stalen boot loont het om bij een 6pk er een andere schroef op te zetten.
vannelledinsdag 21 juli 2020 @ 17:43
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 21:05 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Bedoelde het niet op die manier, meer dat dit misschien een beetje buiten PTA valt omdat het over een boot gaat.
Zou niet uit moeten maken, het gaat over een verbrandingsmotor dus wmb zit je hier prima. ;)
gogoswedenwoensdag 22 juli 2020 @ 14:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 13:01 schreef MisChrartin het volgende:
Je hebt evenveel pk bij volgas. Maar vaak vaar je niet volgas of trek je op en dan merk je dat een tweecilinder veel meer motorinhoud heeft en trekkracht in het gehele toerengebied.
De schroef maakt over het algemeen bij lichte motoren niet zoveel uit. Die zijn voor een redelijk gemiddelde boot gemaakt. Alleen als je de motor achter een surfplank hebt of achter een zware stalen boot loont het om bij een 6pk er een andere schroef op te zetten.
Hmm ik draai meestal volgas OF stationair, niet zoveel er tussenin. Gebruik hem om te vissen dus wil snel tussen de visplekjes gaan en stationair draai ik om te trawlen zegmaar.

Misschien dat die nieuwe motor nog wat ingedraaid moet worden oid, heb er nu ca 20 uur op zitten en merk wel dat ie nu iets soepeler draait dan in het begin maar qua snelheid merk ik er niet zoveel van. De boot komt met 1 persoon er in net niet op plané terecht. Kom op het punt waar de voorkant de lucht in gaat maar hij duwt hem er net niet overheen. Redelijk irritant wel.
Scarlet_Dragonflywoensdag 22 juli 2020 @ 16:11
Ik zou als ik jou was ook eens kijken wat het snelheidsverschil is tussen half gas en vol gas, en wat het verschil in brandstofverbruik is.
In mijn ervaring ga je tussen half gas en vol gas maar een heel klein beetje sneller, terwijl je wel heel veel meer benzine verbruikt.
gogoswedendonderdag 23 juli 2020 @ 13:24
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 16:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zou als ik jou was ook eens kijken wat het snelheidsverschil is tussen half gas en vol gas, en wat het verschil in brandstofverbruik is.
In mijn ervaring ga je tussen half gas en vol gas maar een heel klein beetje sneller, terwijl je wel heel veel meer benzine verbruikt.
Ja precies, vooral als ik in mijn eentje in de boot zit.

Kom rond een 25km/uur met de boot op vol gas, 75% rond de 22km/uur.

EDIT: met gps op de telefoon gemeten
Scarlet_Dragonflyvrijdag 24 juli 2020 @ 11:53
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:24 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Ja precies, vooral als ik in mijn eentje in de boot zit.

Kom rond een 25km/uur met de boot op vol gas, 75% rond de 22km/uur.

EDIT: met gps op de telefoon gemeten
25km/uur? Dan moet je nog wel even oppassen! Als je boot harder kan varen dan 20km/u dan valt die in de categorie "snelle motorboot" en dan heeft die een registratiebewijs (met zichtbaar kenteken) nodig, en heb jij als bestuurder een vaarbewijs nodig om er mee te mogen varen.

https://www.vaarbewijzen.(...)ht-aan-boord-hebben/
gogoswedenwoensdag 29 juli 2020 @ 10:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 11:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

25km/uur? Dan moet je nog wel even oppassen! Als je boot harder kan varen dan 20km/u dan valt die in de categorie "snelle motorboot" en dan heeft die een registratiebewijs (met zichtbaar kenteken) nodig, en heb jij als bestuurder een vaarbewijs nodig om er mee te mogen varen.

https://www.vaarbewijzen.(...)ht-aan-boord-hebben/
Heb ik even mazzel dat ik in Zweden woon waar je pas een vaarbewijs nodig hebt als de boot groter dan 12x4 meter is :D

[ Bericht 1% gewijzigd door gogosweden op 29-07-2020 11:14:14 ]
gogoswedenwoensdag 29 juli 2020 @ 11:13
-oops dit was een quote ipv een edit-
spectrumanalyserdonderdag 30 juli 2020 @ 22:34
woensdag fijn gevaren op de Vinkeveense plassen. motortje gaf geen rook.
als je buitenboordmotor rookt dan kan het nog weleens smeerolie zijn die dan de carburateur in gekomen is. dan is de motor op de verkeerde kant terecht gekomen. een buitenboordmotor mag maar op 1 kant neergelegd worden, altijd met de sticker "deze kant boven" aan de bovenzijde.
de zijde waarop je de motor kunt neerleggen is vaak -maar niet altijd- de kant van de stuurknuppel

nog een tip voor als je een rubberboot hebt.
als je denkt dat er een ventiel lek is, dan is het de moeite om het ventiel los te draaien en dan goed schoon te maken aan de onderkant. er komen nog weleens zandkorreltjes tussen waardoor het ventiel niet luchtdicht sluit.
ventiel losdraaien doe je met een speciaal gereedschap wat bij een plaksetje inbegrepen zit.
gogoswedenvrijdag 31 juli 2020 @ 08:48
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 22:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
woensdag fijn gevaren op de Vinkeveense plassen. motortje gaf geen rook.
als je buitenboordmotor rookt dan kan het nog weleens smeerolie zijn die dan de carburateur in gekomen is. dan is de motor op de verkeerde kant terecht gekomen. een buitenboordmotor mag maar op 1 kant neergelegd worden, altijd met de sticker "deze kant boven" aan de bovenzijde.
de zijde waarop je de motor kunt neerleggen is vaak -maar niet altijd- de kant van de stuurknuppel
Geld alleen voor 4-strokes toch? Die 2 taktjes kan je toch gewoon ondersteboven bewaren als je dat wil? :D

Die 2taktjes worden wel steeds meer zeldzaam dus een goede tip.
boertievrijdag 31 juli 2020 @ 10:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 08:48 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Geld alleen voor 4-strokes toch? Die 2 taktjes kan je toch gewoon ondersteboven bewaren als je dat wil? :D

Sterker nog, een 2taktmotor kan in alle posities gewoon werken.Denk aan kettingzagen ed. Alleen moet de carburateur er wel op aangepast zijn. Een standaard crab werk nog steeds op zwaartekracht.(vlotter ed)
spectrumanalyservrijdag 31 juli 2020 @ 10:27
bij tweetakt maakt het niet veel uit. eventueel als er een intern brandstoftankje bij de motor zit kan je de brandstof eruit halen.
het heeft de voorkeur om de motor op de gashendel neer te leggen omdat op de andere zijde meestal de versnellingshendel zit.
gogoswedenvrijdag 31 juli 2020 @ 11:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 10:19 schreef boertie het volgende:

[..]

Sterker nog, een 2taktmotor kan in alle posities gewoon werken.Denk aan kettingzagen ed. Alleen moet de carburateur er wel op aangepast zijn. Een standaard crab werk nog steeds op zwaartekracht.(vlotter ed)
Jammer dat die 2taktjes niet zo lekker zijn voor het milieu maar ik vind ze echt tof. Enorme simpele constructie die veel kan hebben.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 10:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
bij tweetakt maakt het niet veel uit. eventueel als er een intern brandstoftankje bij de motor zit kan je de brandstof eruit halen.
het heeft de voorkeur om de motor op de gashendel neer te leggen omdat op de andere zijde meestal de versnellingshendel zit.
Ja precies.