abonnement Unibet Coolblue
pi_193659086
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 17:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb houtsnippers liggen.
Mijn kas is geplaatst op wat een paar jaar moestuin, en dus redelijk onkruidvrij was. O.a. doordat we een paar jaar er in de winter plastic over hadden liggen.

Afdekken met plastic kan prima. Met mulch kan ook, dat voorkomt geen onkruid, maar maakt het wel veel makkelijker te trekken. Je kan ook een bovenlaag afgraven en vervangen door schone grond.

Een mooie goede kas kan je zoveel plezier van hebben. Weghalen zou wel zonde zijn hoor..
Ik ga eens plastic proberen voor de delen die ik niet gebruik. Op andere plekken heb ik nu stro liggen. Dat helpt een beetje. Het houdt onkruid niet volledig tegen maar er groeit duidelijk veel minder.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193659102
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 18:02 schreef Oceanonix het volgende:
In graaf potjes in bij de planten in de kas. Water geef ik in deze potten.
Bij de tomaten gebruik ik eigen gemaakte olla's.

Daardoor blijft de bovenlaag van de aarde droog en heb ik ook niet zo veel onkruid.
Mijn kas is niet waterdicht, dus dat zou niet helpen.

Ik heb trouwens in de tuin tientallen ingegraven plastic potten gevonden. Het is me altijd een raadsel geweest waarom de vorige bewoner dat deed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193659405
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 18:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mijn kas is niet waterdicht, dus dat zou niet helpen.

Ik heb trouwens in de tuin tientallen ingegraven plastic potten gevonden. Het is me altijd een raadsel geweest waarom de vorige bewoner dat deed.
Water geven direct op de wortels. Scheelt water.
pi_193664749
Moestuin is wel echt leuk. Hebben jullie nog tips voor iets wat ik nu nog kan zaaien. Mag ook van een stek :@
Gino ♥
  Moderator woensdag 17 juni 2020 @ 00:34:11 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193664786
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 00:28 schreef Tjacka het volgende:
Moestuin is wel echt leuk. Hebben jullie nog tips voor iets wat ik nu nog kan zaaien. Mag ook van een stek :@
Boontjes sowieso.

Sla plantjes kan ook prima.
Een vroege zomerpeen zoals Amsterdamse bak moet ook nog kunnen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193664832
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 00:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Boontjes sowieso.

Sla plantjes kan ook prima.
Een vroege zomerpeen zoals Amsterdamse bak moet ook nog kunnen.
Stengel ui ook toch? :)
Gino ♥
  Moderator woensdag 17 juni 2020 @ 00:51:03 #57
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193664883
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 00:40 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Stengel ui ook toch? :)
Geen idee wat je bedoelt eerlijk gezegd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193665032
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 00:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Geen idee wat je bedoelt eerlijk gezegd.
Ik bedoelde lente ui/bos ui/ stengelui. We hebben al best veel sla en aangezien ik 4 dagen per week niet thuis eet heeft mijn vriendin het al zwaar genoeg om alles op te eten. :P lente ui hebben we ook staan maar groeit niet zo hard dus moet nog steeds dat bij de winkel kopen. :D ik zit er aan te denken om nog wat aardbeienplanten te kopen. Ik ga op zoek naar die zomerpeen.
Gino ♥
  woensdag 17 juni 2020 @ 06:51:36 #59
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193665972
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 18:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ga eens plastic proberen voor de delen die ik niet gebruik. Op andere plekken heb ik nu stro liggen. Dat helpt een beetje. Het houdt onkruid niet volledig tegen maar er groeit duidelijk veel minder.
Ik heb colaflessen genomen. De bodem eruit gezaagd en de kant van de dop bij de wortels van de tomatenplanten. Kan er zo water in gieten en dat gaat effectief naar de wortels zonder dat de hele kas onder water hoeft te staan.

Wij hebben tot bijna meter diep afgegraven voor wij de kas gingen zetten, er zat namelijk riet.
Hoe het kan weet ik niet, maar er komt nog her en der riet op. Gekmakend taai spul
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_193666432
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 06:51 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Ik heb colaflessen genomen. De bodem eruit gezaagd en de kant van de dop bij de wortels van de tomatenplanten. Kan er zo water in gieten en dat gaat effectief naar de wortels zonder dat de hele kas onder water hoeft te staan.
Wij hebben dit bij de pompoenplanten gedaan. Ze staan buiten dus in de wind. Daarom hebben we de flessen op stukjes pvc pijp gezet. Dit werkt geweldig.

We hebben een jaar plastic gehad op ons weiland vol onkruid. Dat hielp erg goed. Zodra het plastic een paar weken weg was, kwam er overal weer onkruid op :') Dat ging veel sneller dan wij konden werken aan het plaatsen van andere dingen.
We hebben op een groot gedeelte houtsnippers en dat helpt toch wel heel goed. Er komt nog veel doorheen maar als je het vergelijkt met de delen waar geen snippers liggen, is het peanuts.
Inmiddels haalt onze buurjongen van 12 een paar keer in de week onkruid weg O+

Ik word altijd een tikje geirriteerd als van die permacultuurfiguren zeggen dat dingen onkruid noemen een keuze is. Die zijn vast niet al 4 jaar aan het vechten om 1300m2 een beetje toonbaar en vruchtbaar te maken :{w
Spoilers!
pi_193673421
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 06:51 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Ik heb colaflessen genomen. De bodem eruit gezaagd en de kant van de dop bij de wortels van de tomatenplanten. Kan er zo water in gieten en dat gaat effectief naar de wortels zonder dat de hele kas onder water hoeft te staan.
Ik leer steeds nieuwe dingen! Bij ons is dat denk ik niet nodig omdat wij in een gebied wonen dat eerder te nat dan te droog is. In de kas groeit alles niet voor niets als een gek, zelfs in deze rare, droge tijden.

quote:
Wij hebben tot bijna meter diep afgegraven voor wij de kas gingen zetten, er zat namelijk riet.
Hoe het kan weet ik niet, maar er komt nog her en der riet op. Gekmakend taai spul
Argh!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193673437
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik word altijd een tikje geirriteerd als van die permacultuurfiguren zeggen dat dingen onkruid noemen een keuze is. Die zijn vast niet al 4 jaar aan het vechten om 1300m2 een beetje toonbaar en vruchtbaar te maken :{w
_O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 17 juni 2020 @ 22:15:09 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193677633
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wij hebben dit bij de pompoenplanten gedaan. Ze staan buiten dus in de wind. Daarom hebben we de flessen op stukjes pvc pijp gezet. Dit werkt geweldig.

We hebben een jaar plastic gehad op ons weiland vol onkruid. Dat hielp erg goed. Zodra het plastic een paar weken weg was, kwam er overal weer onkruid op :') Dat ging veel sneller dan wij konden werken aan het plaatsen van andere dingen.
We hebben op een groot gedeelte houtsnippers en dat helpt toch wel heel goed. Er komt nog veel doorheen maar als je het vergelijkt met de delen waar geen snippers liggen, is het peanuts.
Inmiddels haalt onze buurjongen van 12 een paar keer in de week onkruid weg O+

Ik word altijd een tikje geirriteerd als van die permacultuurfiguren zeggen dat dingen onkruid noemen een keuze is. Die zijn vast niet al 4 jaar aan het vechten om 1300m2 een beetje toonbaar en vruchtbaar te maken :{w
Maar welke planten je onkruid noemt is per definitie een keuze. Er bestaat helemaal geen categorie planten die ‘onkruid’ is. Ik las hier al heermoeskruid. Als je dat wil hebben om thee van te zetten is het geen onkruid. Bij mij groeit het helaas/gelukkig niet. Maar dus ook geen heermoesthee uit eigen tuin. Hier groeit wel veel melde (melganzevoet) Dat gebruik ik bij de lunch als een soort rucola, dus op kaas of bij de filet americain.
Ook is het zo dat veel onkruiden precies het evenwicht herstellen in je tuin dat nodig is. Dus als je grond te dicht is krijg je kruiden die de grond losser maken, te weinig stikstof planten die de stikstof van diep halen en in hogere lagen opslaan.
Ik ben hooguit 3x een half uur per week bezig met wieden/schoffelen. Ik vind dat niet extreem.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 17 juni 2020 @ 22:17:17 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193677667
Verder beoefen ik in een groot deel van mijn tuin het zogenaamde ‘wilde tuinieren’. Dan laat ik de boel zijn gang gaan. daar komen dan verschillende wilde planten te staan en die trekken weer allerlei insecten aan. Ik heb ook een stukje bos en daar komen dan vogels te zitten die voor die insecten komen. Naast mijn moestuin is het enige dat ik wied brandnetels en doornstruiken, omdat die alles anders overwoekeren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193678354
Ik heb toch best een hekel aan het zevenblad wat we cadeau kregen bij dit huis }:| Omdat ik niet de hele border af wilde graven ben ik al jaren bezig met zevenblad uitgraven.
  woensdag 17 juni 2020 @ 23:01:59 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193678514
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:52 schreef Hupje het volgende:
Ik heb toch best een hekel aan het zevenblad wat we cadeau kregen bij dit huis }:| Omdat ik niet de hele border af wilde graven ben ik al jaren bezig met zevenblad uitgraven.
Kun je ook als groente eten, zo is het zelfs in Nederland terecht gekomen.
Kippen is het enige wat helpt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 18:03:37 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193713744
Net de eerste broccoli geplukt en in de pan gedaan. Het zijn maar kleine roosjes per plant. Je kunt er wel prima nog wat stengel en bladeren bijdoen voor wat volume. Het is immers niets dan kool.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 18:04:48 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193713757
Geen last van slakken in de kool gehad trouwens. Terwijl ik wel heel veel klimop heb bijv. Dat dank ik denk ik aan mijn kippen die overal laat scharrelen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zaterdag 20 juni 2020 @ 21:08:05 #69
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193715534
Tijd voor de eerste aardappelen. :9
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  zaterdag 20 juni 2020 @ 21:18:52 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193715712
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:08 schreef ijs_beer het volgende:
Tijd voor de eerste aardappelen. :9
Dat is wel heel vroeg. Heb je ze vroeg onder plastic gehad?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193716209
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:08 schreef ijs_beer het volgende:
Tijd voor de eerste aardappelen. :9
Lekker :9 Ik moet nog een weekje wachten.


Ik heb vandaag weer eens een rondje moestuin gedaan. Pepers opgebonden, tomaat/mais/pompoen/sperziebonen/dille geplant. Diverse planten van voeding en/of slakkenkorrels voorzien. De komende dagen moet ik nog goed wieden en snoeien zodat ik dat niet hoef te doen als het echt warm is. Dan maak ik ook een overzichtsfoto, die van vandaag is mislukt.

Ik heb gisteren de eerst blauwe bessen geoogst.


Ik krijg de pluksla, romaine, mizuna, rucola, mosterdblad en snijbiet allemaal niet op. Ik heb veel te veel :D


Mijn paprikaplant (Liebesapfel) begint in actie te komen.


De ancho chili's doen het prima.


En de pimentos de padrón ook.
Spoilers!
  Moderator zaterdag 20 juni 2020 @ 21:50:03 #72
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193716284
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is wel heel vroeg. Heb je ze vroeg onder plastic gehad?
Nee. :o Het is natuurlijk best warm geweest, en heb ze in de droge tijd best goed water gegeven, dus was erg benieuwd naar de opbrengst nu.Dus een paar bosjes gestoken. En de opbrengste isbest ok eigenlijk. De rest van de vroege aardappels laat nog een paar weekjes sta, want kan nog wel ietsje beter. :P
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_193716617
Ik oogstte woensdag 2 planten van aardappelen die ik blijkbaar vorig jaar had gemist met oogsten. Zomaar bijna 1,5 kilo van de grootste plant, nu al.
Hoop dat de geplande planten het net zo goed gaan doen, ziet er nu nog niet naar uit.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_193716718
De eerste aardappels oogsten mag ook hier vanaf vandaag; het TT-weekend.

Ik denk dat ik komende week de eerste struik eens opgraaf. De eerste coloradokevers heb ik al wel geoogst..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 20 juni 2020 @ 22:39:28 #75
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193717379
Schorseneren van vorig jaar bleken erg lekker :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193770912
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik word altijd een tikje geirriteerd als van die permacultuurfiguren zeggen dat dingen onkruid noemen een keuze is. Die zijn vast niet al 4 jaar aan het vechten om 1300m2 een beetje toonbaar en vruchtbaar te maken :{w
In had kader van planten onkruid noemen als keuze:



:'(

Ik heb het nu afgedekt met worteldoek. Geen idee of worteldoek op deze manier helpt, maar ik moest even iets.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193770945
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:52 schreef Hupje het volgende:
Ik heb toch best een hekel aan het zevenblad wat we cadeau kregen bij dit huis }:| Omdat ik niet de hele border af wilde graven ben ik al jaren bezig met zevenblad uitgraven.
Ik vind zevenblad niet zo erg. In mijn kas groeit gras met enorme penwortels en daar word ik heel chagrijnig van. Mijn lievelingsonkruid is brandnetel, want dat is heel eenvoudig weg te halen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193770957
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Lekker :9 Ik moet nog een weekje wachten.

Ik heb vandaag weer eens een rondje moestuin gedaan. Pepers opgebonden, tomaat/mais/pompoen/sperziebonen/dille geplant. Diverse planten van voeding en/of slakkenkorrels voorzien. De komende dagen moet ik nog goed wieden en snoeien zodat ik dat niet hoef te doen als het echt warm is. Dan maak ik ook een overzichtsfoto, die van vandaag is mislukt.

Ik heb gisteren de eerst blauwe bessen geoogst.
[ afbeelding ]

Ik krijg de pluksla, romaine, mizuna, rucola, mosterdblad en snijbiet allemaal niet op. Ik heb veel te veel :D
[ afbeelding ]

Mijn paprikaplant (Liebesapfel) begint in actie te komen.
[ afbeelding ]

De ancho chili's doen het prima.
[ afbeelding ]

En de pimentos de padrón ook.
[ afbeelding ]
Da's een mooie oogst!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 24 juni 2020 @ 19:51:54 #79
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_193772892
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 17:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind zevenblad niet zo erg. In mijn kas groeit gras met enorme penwortels en daar word ik heel chagrijnig van. Mijn lievelingsonkruid is brandnetel, want dat is heel eenvoudig weg te halen.
Wij komen juist niet van de brandnetel af langs de sloot
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 24 juni 2020 @ 20:18:51 #80
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193773468
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:51 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Wij komen juist niet van de brandnetel af langs de sloot
Er zijn verschillende soorten en de ene is lastiger dan de andere. Sommige hebben taaie strengen onder de grond, dat is bijna niet uit te roeien. Maar andere netels trek je zo uit de grond met een wortel en al
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_193775103
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 22:10 schreef sigme het volgende:
De eerste aardappels oogsten mag ook hier vanaf vandaag; het TT-weekend.

Ik denk dat ik komende week de eerste struik eens opgraaf. De eerste coloradokevers heb ik al wel geoogst..
heb je een goed recept? :+
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 17:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind zevenblad niet zo erg. In mijn kas groeit gras met enorme penwortels en daar word ik heel chagrijnig van. Mijn lievelingsonkruid is brandnetel, want dat is heel eenvoudig weg te halen.
en kan je als thee drinken. En je schijnt er soep van te kunnen maken dat heb ik nog nooit gedaan.
En brandnetelgier :r als middel tegen luizen en voeding voor de planten.
  Moderator woensdag 24 juni 2020 @ 22:45:53 #82
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193775628
Wat plaatjes van bij mij uit de tuin.


Hier zie je een stukje van de pastinaken en net uitgeplante boontjes, met 4 knolselderijtjes die ik van @Lucky_Strike heb gehad.

Hier de slabak(mengeling van pluksla en krulsla en andijvie). Heb nu op de lege plekken wat dille en koriander ingezaaid
Hier een groter overzichtje met ook de uien, een leegstaand stukje (komt of prei, of boerenkool/bloemkool (deze staan als in potjes als voorzaai) met daarachter die pastinaken weer, en helemaal op het eind nog een ter ziele gegane rij met erwtjes. (Omgeknakt met de hoosbuien) met daarvoor zomerworteljes)

En hier m'n courgettes, nog een rij met andijvie, mais, en de constructies voor de tomaten en pompoenen (en voor die pompoenen gaat sowieso al te klein zij, dus misschien dat ik tussen die twee gaasrekken nog wat latten vast ga maken om ze over te laten groeien.

Belangrijkste taak voor mij nu: bovenop het onkruid blijven zitten. Want het hoeft maar heel even te regenen, en het groeit massaal. :P
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  woensdag 24 juni 2020 @ 22:46:01 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193775633
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:51 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Wij komen juist niet van de brandnetel af langs de sloot
Heb je er last van langs de sloot? Als het zo is kun je de grond minder zuur maken door er kalk te strooien. Dan verander je de bodem structureel.
Als je bijv daar bloemen wil dan kun je de grond ook verarmen door een paar jaar telkens te maaien en het gemaaide weg te halen. Vooral geen mest natuurlijk. Dan komt er steeds minder stikstof in de grond en zullen bloemen zich daar beter thuisvoelen dan brandnetels.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 24 juni 2020 @ 23:26:01 #84
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_193776290
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 22:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heb je er last van langs de sloot? Als het zo is kun je de grond minder zuur maken door er kalk te strooien. Dan verander je de bodem structureel.
Als je bijv daar bloemen wil dan kun je de grond ook verarmen door een paar jaar telkens te maaien en het gemaaide weg te halen. Vooral geen mest natuurlijk. Dan komt er steeds minder stikstof in de grond en zullen bloemen zich daar beter thuisvoelen dan brandnetels.
Maaien doen we al, kalk gaat op het lijstje 👍
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  donderdag 25 juni 2020 @ 07:02:10 #85
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193777879
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2020 22:45 schreef ijs_beer het volgende:
Wat plaatjes van bij mij uit de tuin.

[ afbeelding ]
Hier zie je een stukje van de pastinaken en net uitgeplante boontjes, met 4 knolselderijtjes die ik van @:lucky_strike heb gehad.
[ afbeelding ]
Hier de slabak(mengeling van pluksla en krulsla en andijvie). Heb nu op de lege plekken wat dille en koriander ingezaaid
[ afbeelding ]Hier een groter overzichtje met ook de uien, een leegstaand stukje (komt of prei, of boerenkool/bloemkool (deze staan als in potjes als voorzaai) met daarachter die pastinaken weer, en helemaal op het eind nog een ter ziele gegane rij met erwtjes. (Omgeknakt met de hoosbuien) met daarvoor zomerworteljes)

[ afbeelding ]En hier m'n courgettes, nog een rij met andijvie, mais, en de constructies voor de tomaten en pompoenen (en voor die pompoenen gaat sowieso al te klein zij, dus misschien dat ik tussen die twee gaasrekken nog wat latten vast ga maken om ze over te laten groeien.

Belangrijkste taak voor mij nu: bovenop het onkruid blijven zitten. Want het hoeft maar heel even te regenen, en het groeit massaal. :P
Leuk, dankje voor het delen.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator donderdag 25 juni 2020 @ 10:48:47 #86
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193779715
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 07:02 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Leuk, dankje voor het delen.
:) Hoe staat het bij jullie ervoor? Ook inmiddels weer terug gortdroog?
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_193781909
Hee allemaal!

vanaf volgend jaar heb ik ook een moestuin, we gaan in juli / augustus de tuin aanpakken en dan krijg ik een moestuin gedeelte met hogere bakken! Bakken en zo ga ik zelf maken, dus heb wat speelruimte. Mijn vraag is: zijn er planten die het goed doen in de schaduw of moet alles echt in de zon staan (of gedeeltelijk)? De moestuin komt tegen mijn garage, dus op dit moment heeft ongeveer 2 meter geen zon (De 4,5 meter erna is er zon genoeg, zit het grootste gedeelte van de dag in de zon) . Of kan ik daar beter de regenton, een wormentoren, compostbak of iets anders neerzetten omdat er niks groeit?

Het wordt iig:
1x B50cm x H50cm x L540cm (plan is om daar een rek tegenaan te maken voor fruitboompjes / struiken / klimplanten zoiets)
2x B50cm x H50cm x L210cm (kruiden, aardbeien, sla, tomaten enz)

En als er iets in de schaduw kan dan ook nog :
2x B50cm x H50cm x L200cm

Ik wil makkelijk beginnen dus niet te moeilijke planten.

(ik heb wel vorige maand 3 pompoenpitten gepland gewoon in de volle grond voor de leuk, dat zijn nu al wel monsterlijk grote planten geworden :D )
pi_193782519
@ijs_beer, leuk om te zien wat er groeit! Heb je en volkstuin of is je moestuin een deel van de tuin bij je woning? Ik ben ook wel benieuwd waar je de kas precies voor gebruikt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193782780
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 13:13 schreef MeisPluis het volgende:
Hee allemaal!

vanaf volgend jaar heb ik ook een moestuin, we gaan in juli / augustus de tuin aanpakken en dan krijg ik een moestuin gedeelte met hogere bakken! Bakken en zo ga ik zelf maken, dus heb wat speelruimte. Mijn vraag is: zijn er planten die het goed doen in de schaduw of moet alles echt in de zon staan (of gedeeltelijk)? De moestuin komt tegen mijn garage, dus op dit moment heeft ongeveer 2 meter geen zon (De 4,5 meter erna is er zon genoeg, zit het grootste gedeelte van de dag in de zon) . Of kan ik daar beter de regenton, een wormentoren, compostbak of iets anders neerzetten omdat er niks groeit?

Het wordt iig:
1x B50cm x H50cm x L540cm (plan is om daar een rek tegenaan te maken voor fruitboompjes / struiken / klimplanten zoiets)
2x B50cm x H50cm x L210cm (kruiden, aardbeien, sla, tomaten enz)

En als er iets in de schaduw kan dan ook nog :
2x B50cm x H50cm x L200cm

Ik wil makkelijk beginnen dus niet te moeilijke planten.

(ik heb wel vorige maand 3 pompoenpitten gepland gewoon in de volle grond voor de leuk, dat zijn nu al wel monsterlijk grote planten geworden :D )
Leuk dat je ook gaat beginnen :)

Er zijn best wat planten die het goed doen in schaduw of halfschaduw. Radijs, rucola, mizuna, mosterdblad, pluksla, spinazie bijvoorbeeld.

Leuk om je tuin te zien @ijs_beer O+
Spoilers!
pi_193782831
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er zijn best wat planten die het goed doen in schaduw of halfschaduw. Radijs, rucola, mizuna, mosterdblad, pluksla, spinazie bijvoorbeeld.
Dat is wel hoopgevend ! Dan maak ik in de schaduw minimaal 1 bak, misschien 2. Ik vind een wormentoren of zo wel leuk, maar denk niet dat mijn vriend dat vindt (Die is sowieso van tuin met heel weinig onderhoud ;) )
  Moderator donderdag 25 juni 2020 @ 14:19:17 #91
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193782874
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 13:53 schreef Claudia_x het volgende:
@:ijs_beer, leuk om te zien wat er groeit! Heb je en volkstuin of is je moestuin een deel van de tuin bij je woning? Ik ben ook wel benieuwd waar je de kas precies voor gebruikt.
Aan huis! :) Mijn kas is een rommeltje waar momenteel niets groeit en ik de strijd tegen de rode klaver dik aan het verliezen ben. :') (Daar moet ik echt iets op verzinnen want de grond erin is helemaal uitgeput en uitgedroogd.) Vroeger vooral tomaten en komkommers in gegroeid.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  donderdag 25 juni 2020 @ 14:44:32 #92
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193783294
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 10:48 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

:) Hoe staat het bij jullie ervoor? Ook inmiddels weer terug gortdroog?
Gortdroog ja. Scheuren in de grond, en hoeveel water we ook sproeien en gieten, de tuin heeft het zwaar
Door beetje regen van laatst schiet nu wel het gras en onkruid de tuin uit.

Zal zo weer wat plaatjes schieten.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  donderdag 25 juni 2020 @ 14:46:34 #93
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193783327
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:19 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Aan huis! :) Mijn kas is een rommeltje waar momenteel niets groeit en ik de strijd tegen de rode klaver dik aan het verliezen ben. :') (Daar moet ik echt iets op verzinnen want de grond erin is helemaal uitgeput en uitgedroogd.) Vroeger vooral tomaten en komkommers in gegroeid.
Dat is ideaal, zo bij huis. En gewoon een keer echt diep en grondig aanpakken, nieuwe grond erin en je kunt zo uit de voeten met je kas. Mest, compost, zwarte aarde/zwart zand, wat plantaarde, goed vruchtbaar mengsel maken. Komt vast goed.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_193786004
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:19 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Aan huis! :) Mijn kas is een rommeltje waar momenteel niets groeit en ik de strijd tegen de rode klaver dik aan het verliezen ben. :') (Daar moet ik echt iets op verzinnen want de grond erin is helemaal uitgeput en uitgedroogd.) Vroeger vooral tomaten en komkommers in gegroeid.
uitgraven en nieuwe aarde storten. Vergeet ook de buitenrand (buiten de kas) niet in dit geval.
Zou wel wachten tot het iets minder warm is. :D
  vrijdag 26 juni 2020 @ 14:12:17 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193800733
Ik heb eigenlijk veel te veel courgettes want mijn dochter had me geholpen met voorzaaien en daarom heb ik nu 9 grote planten. Met dit weer kun je die courgettes zien groeien. Gisteren met een bak vol langs de buurt gegaan om uit te delen. Kom ik vandaag thuis, zitten er gewoon weer overal volgroeide courgettes. Fok!ers in de omgeving van Boxtel kunnen ze komen halen!

Verder ga ik vanavond soep maken met alles wat ik in de tuin kan vinden, courgettes, boontjes, maggi, broccoli, maar ook zevenblad, brandnetel, melganzevoet, klaver en andere kruiden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193803570
Daar houd ik nou van, een huisman. ^O^
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 17:19:02 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193803609
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:17 schreef Claudia_x het volgende:
Daar houd ik nou van, een huisman. ^O^
Wat koken betreft zou je aan mij misschien wel een goede hebben hoor!
De bouillon staat te pruttelen. Nog een half uurtje en dan doe ik de rest van de groenten erbij.
Heb jij ook een maggiplant Claudia? Dat is nog eens een gemakkelijke en effectieve plant.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193803679
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:19 schreef LXIV het volgende:

Heb jij ook een maggiplant Claudia? Dat is nog eens een gemakkelijke en effectieve plant.
Dat leek me een gebbetje, maar ik lees nu dat maggikruid een heuse plant is.

Mijn kinderen hebben de smaak van het koken te pakken. Ik hoop ze intussen ook wat liefde voor planten mee te geven, maar dat wil nog niet zo lukken. Er groeit nog niet zoveel eetbaars in de tuin. Vorig jaar had ik komkommers en meloenen maar die kon ik niet oogsten omdat ik toen ziek was.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 17:25:23 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193803731
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat leek me een gebbetje, maar ik lees nu dat maggikruid een heuse plant is.

Mijn kinderen hebben de smaak van het koken te pakken. Ik hoop ze intussen ook wat liefde voor planten mee te geven, maar dat wil nog niet zo lukken. Er groeit nog niet zoveel eetbaars in de tuin. Vorig jaar had ik komkommers en meloenen maar die kon ik niet oogsten omdat ik toen ziek was.
Dat dacht ik eerst ook en dat maggi de merknaam was van een soort kruidenbouillon.
Maar het is dus echt een plant. Meerjarig, je hoeft er maar weinig aan te doen. Plekje geven in de tuin en als je soep maakt knip je er wat blaadjes af. Super.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 17:27:45 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193803767
Mijn kinderen vinden het wel leuk, zoals kinderen iets leuk vinden, maar het geduld om het hele proces van zaaien t/m oogsten vol te houden hebben ze niet.
Aardbeien vind ik het meest geschikt om kinderen er bij te betrekken. Makkelijjk, snel, lekker, ziet er leuk uit.
Dit jaar voor het eerst broccoli gezaaid (uit zo’n Albert Heijn-tuintje) en die was echt heel erg lekker, onvergelijkbaar met de broccoli uit de winkel. Net zoals tomaten in de zon gerijpt onvergelijkbaar zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')