Het rijbewijs halen is niet moeilijk, zeker niet als je er een beetje aanleg voor hebt. Ik heb zelf geen rijbewijs trouwens maar ik ken honderden chauffeurs.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 00:49 schreef Mexrel1 het volgende:
ik ben op zoek naar een vervolg na mijn havo diploma en ben vandaag met mijn oom meegeweest op de vrachtwagen en vind dit wel wat. Ik heb een vraag aam vrachtwagenchauffeurs of mensen die er kennis van hebben. Op welke leeftijd zijn jullie begonnen? Bij wat voor soort bedrijf? Ik heb nog 0 ervaring met auto of ook maar iets rijden naast mijn fiets natuurlijk en nou is minn vraag: is het moeilijk om zo het rijbewijs te halen? (Nadat ik natuurlijk het gewone rijbewijs heb gehaald)
Staat hier prima.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 00:50 schreef Mexrel1 het volgende:
misschien moest ik heb toch in 'planes, trains & automobiles' plaatsen
Mooie ambitie om deze op 17 of 18-jarige leeftijd al te hebben!quote:Op zaterdag 23 mei 2020 00:49 schreef Mexrel1 het volgende:
ik ben op zoek naar een vervolg na mijn havo diploma en ben vandaag met mijn oom meegeweest op de vrachtwagen en vind dit wel wat. Ik heb een vraag aam vrachtwagenchauffeurs of mensen die er kennis van hebben. Op welke leeftijd zijn jullie begonnen? Bij wat voor soort bedrijf? Ik heb nog 0 ervaring met auto of ook maar iets rijden naast mijn fiets natuurlijk en nou is minn vraag: is het moeilijk om zo het rijbewijs te halen? (Nadat ik natuurlijk het gewone rijbewijs heb gehaald)
Waar zeurt men niet over. Het is een Nederlands trekje om overal over te zeuren.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:07 schreef lighted het volgende:
Waarom zijn er zoveel zeiksnorren als het zo'n mooi beroep is?
Het is zwaar. Er zijn veel slechte werkgevers. Chauffeurs worden zelden met open armen ontvangen. Basissalaris is vaak laag, meer dan de helft van je inkomen komt uit onregelmatigheidstoeslag en overuren. Weinig sociaal contact. Vaak zware impact op je gezin, want veel weg en onregelmatig, dus lastig om bijvoorbeeld de verjaardag van je dochtertje te plannen.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:07 schreef lighted het volgende:
Waarom zijn er zoveel zeiksnorren als het zo'n mooi beroep is?
2 dagen per week buschauffeur en 2300 euro netto verdienen??quote:Op zaterdag 23 mei 2020 02:02 schreef Arthur1983 het volgende:
Aangezien je nog jong bent en nog heeeeeeel veel jaren kunt gaan werken (de tijd dat iemand van arme komaf 12 of 13 en noodgedwongen in een zwaar beroep meteen al ging werken, simpelweg omdat er geen andere kansen waren is gelukkig voorbij --althans in de westerse wereld--) wil ik nog een ander plan opperen.
Wellicht wil je buschauffeur worden? Een vriend van mij is politieagent en klust nog regelmatig bij als de RET iemand nodig heeft voor een dienst op de bus. Met busritten, zeker de onregelmatige diensten verdient hij gewoon een stuk meer dan een agent met pas een paar jaar ervaring. Hij betaalt zijn verre reizen met zijn RET verdiensten.
Een andere jongen die ik ken is buschauffeur bij EBS. Hij doet daarnaast ook iets anders, maar voor EBS rijdt hij slechts 2 dagen per week. Altijd zondag en maandag. Dat levert hem al 2.290 euro netto per maand op.
Ik wil je niet flink pushen of heel dringend adviseren om buschauffeur te worden hoor. Uiteraard moet iedereen altijd zelf zijn eigen levenskeuzes maken. Maar het is wel een beroep waar je best wel lol in kunt hebben, de hele tijd contact met reizigers en vooral ook de andere chauffeurs die je telkens op je ritten tegemoet rijdt en tijdens de pauzes gezellig mee babbelt in je koffie keet bij de stations.
In ieder geval is het op fysiek vlak een veel minder zwaar beroep, ze zijn altijd wel op zoek naar mensen en zeker iemand die net de HAVO heeft gedaan en op enthousiaste toon komt solliciteren nemen ze dolgraag aan.
Kun je later altijd nog overstappen en heb je op jonge leeftijd én een rijbewijs B én een rijbewijs om op de bus te mogen rijden en vervolgens ook nog je groot rijbewijs voor vrachtverkeer in de pocket.
Dat kan zijn, maar als TS het graag wil dan moeten we hem niet gaan ontmoedigen...quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is zwaar. Er zijn veel slechte werkgevers. Chauffeurs worden zelden met open armen ontvangen. Basissalaris is vaak laag, meer dan de helft van je inkomen komt uit onregelmatigheidstoeslag en overuren. Weinig sociaal contact. Vaak zware impact op je gezin, want veel weg en onregelmatig, dus lastig om bijvoorbeeld de verjaardag van je dochtertje te plannen.
Lijkt mij inderdaad wat veel: ik doe het fulltime en heb maar 100 euro meer. Wel gemiddelde OT en we hebben geen nachtdiensten (laatste bussen rond 0.30u), dus als je alleen maar in het weekend en 's nachts zou rijden kom je natuurlijk wel hoger uit.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:51 schreef Ace1 het volgende:
[..]
2 dagen per week buschauffeur en 2300 euro netto verdienen??
Lijkt mij onmogelijk. Hij zal wel bedoelen incluis andere werkzaamheden.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:51 schreef Ace1 het volgende:
[..]
2 dagen per week buschauffeur en 2300 euro netto verdienen??
Wel als TS een IQ van 120 heeft en daarmee nog vele andere deuren kan openen voor zichzelf.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat kan zijn, maar als TS het graag wil dan moeten we hem niet gaan ontmoedigen...
Je toeslag telt mee voor een hypotheekaanvraag etc. Dat noemt men bij ons garantieloon.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wel als TS een IQ van 120 heeft en daarmee nog vele andere deuren kan openen voor zichzelf.
Vooral het lage basissalaris is een enorm nadeel later in je leven want het bepaalt domweg de hoogte van je hypotheek, en dus ook in welke buurten je kunt gaan zoeken, in welk milieu je kinderen opgroeien, hoeveel pensioen je opbouwt etc.
Ik denk niet dat dat geldt voor vrachtwagenchauffeurs.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je toeslag telt mee voor een hypotheekaanvraag etc. Dat noemt men bij ons garantieloon.
Ik weet het eerlijk gezegd niet zeker. Maar als je voor een transport bedrijf werkt heb je toch ook een cao neem ik aan. Zeker een aandachtspuntje.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat geldt voor vrachtwagenchauffeurs.
Misschien dat tstile daar meer over kan vertellen?quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik weet het eerlijk gezegd niet zeker. Maar als je voor een transport bedrijf werkt heb je toch ook een cao neem ik aan. Zeker een aandachtspuntje.
In het algemeen telt de toeslag gewoon mee als het gaat om een hypoaanvraag, pensioenopbouw, ww opbouw etc. Ook mijn partner die in de zorg werkt telt die toeslag gewoon mee.
CAO ja met vaste vergoedingen voor overstaan, eten onderweg, nachturen etc.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik weet het eerlijk gezegd niet zeker. Maar als je voor een transport bedrijf werkt heb je toch ook een cao neem ik aan. Zeker een aandachtspuntje.
In het algemeen telt de toeslag gewoon mee als het gaat om een hypoaanvraag, pensioenopbouw, ww opbouw etc. Ook mijn partner die in de zorg werkt telt die toeslag gewoon mee.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Misschien dat tstile daar meer over kan vertellen?
Ik vraag me af of het meetelt omdat ik zie dat onze internationale chauffeurs netto tussen 3000-3500 euro per maand verdienen, maar ze wonen niet in huizen van 400k of zo.
Duidelijk verhaal. Ik denk ook dat je echt een soort liefde moet hebben voor dit soort werk. Het is gelijk aan mijn werk dat altijd al een jongensdroom was en nooit is overgewaaid.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:27 schreef tstile het volgende:
[..]
CAO ja met vaste vergoedingen voor overstaan, eten onderweg, nachturen etc.
Hypotheekaanvraag nooit gedaan dus ik zou niet weten hoe dat zit.
Wel is het zo dat chauffeur vroeger een bovenmodaal en goed gewaardeerd beroep was en nu niet meer.
Bijv. in de scheepvaart ben je bijv. 2 weken op en 2 weken af en die verdienen meer geld.
Het is gewoon echt een matig beroep waar geen rek in zit. Dat komt door de open grenzen. Er zijn altijd wel ergens in Europa arme mensen te vinden die werken voor de helft van het geld van een NL chauffeur.
Busrijbewijs en Vrachtwagenrijbewijs met E achter C aanhangwagen plus chauffeursdiploma en adr 1 en 2 gevaarlijke stoffen zijn twee heel verschillende beroepen en rijbewijzen.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 02:02 schreef Arthur1983 het volgende:
én een rijbewijs B én een rijbewijs om op de bus te mogen rijden en vervolgens ook nog je groot rijbewijs voor vrachtverkeer in de pocket.
Vaak wel maar hoeft niet. Zelf doe ik het omdat ik een slechte gezondheid heb en dankzij dit werk kan ik lekker zittend m'n geld verdienen zonder gezeik aan m'n hoofd. Eigen muziekje erbij, lekker onderweg.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Duidelijk verhaal. Ik denk ook dat je echt een soort liefde moet hebben voor dit soort werk. Het is gelijk aan mijn werk dat altijd al een jongensdroom was en nooit is overgewaaid.
Leuke en interessante info.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:40 schreef tstile het volgende:
[..]
Vaak wel maar hoeft niet. Zelf doe ik het omdat ik een slechte gezondheid heb en dankzij dit werk kan ik lekker zittend m'n geld verdienen zonder gezeik aan m'n hoofd. Eigen muziekje erbij, lekker onderweg.
Dusja je kan het doen omdat je gek bent op vrachtwagens of omdat je bepaalde werkomstandigheden zoekt die toevallig in het transport zijn te vinden.
Sommige noemen dat geen chauffeurs maar stuurvasthouders etc. Of ze kijken neer op mensen die geen 60u willen werken. Maargoed, niks van aantrekken.
Het is ook nog zo. Over de eerste 20 uur verdien je 13 netto per uur. Daarna gaat het rap naar beneden en boven de 40u hou je nog maar 8,- netto per uur over en over die uren bouw je ook al geen pensioen meer op.
PS de mensen die zich echt chauffeur vinden in hart en nieren zijn ook degene die hun eigen lichaam naar de klote helpen door aan lading van 2000kg te gaan trekken, kans lopen onder een heftruck te komen. Halve leven in dezelfde stoel zitten en reuma etc krijgen. Maargoed ieder z'n keuze. Ga dit ook nooit zeggen tegen die lui want dan haten ze je voor het leven:p
Haha ja 'de échte chauffeur'.. het is wel een apart wereldje, dat truckerswereldje.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:40 schreef tstile het volgende:
[..]
Vaak wel maar hoeft niet. Zelf doe ik het omdat ik een slechte gezondheid heb en dankzij dit werk kan ik lekker zittend m'n geld verdienen zonder gezeik aan m'n hoofd. Eigen muziekje erbij, lekker onderweg.
Dusja je kan het doen omdat je gek bent op vrachtwagens of omdat je bepaalde werkomstandigheden zoekt die toevallig in het transport zijn te vinden.
Sommige noemen dat geen chauffeurs maar stuurvasthouders etc. Of ze kijken neer op mensen die geen 60u willen werken. Maargoed, niks van aantrekken.
Het is ook nog zo. Over de eerste 20 uur verdien je 13 netto per uur. Daarna gaat het rap naar beneden en boven de 40u hou je nog maar 8,- netto per uur over en over die uren bouw je ook al geen pensioen meer op.
PS de mensen die zich echt chauffeur vinden in hart en nieren zijn ook degene die hun eigen lichaam naar de klote helpen door aan lading van 2000kg te gaan trekken, kans lopen onder een heftruck te komen. Halve leven in dezelfde stoel zitten en reuma etc krijgen. Maargoed ieder z'n keuze. Ga dit ook nooit zeggen tegen die lui want dan haten ze je voor het leven:p
Bus en vrachtwagen heeft ook grote verschilllen.
Bus rijdt vaak op de minuut.
Vrachtwagen moet soms 5 min. wachten en soms 1,5 uur. Ruim de tijd om een wandeling te maken, te eten, schijten, nieuws te lezen en dat allemaal in de baas z'n tijd. Oh en de lading heeft nooit een grote mond
Gevaarlijke stoffen (ADR heet dat) is bijna altijd tussen bedrijven onderling. Dus de adressen zijn makkelijker te bereiken. Minder nauwe straatjes. Laden en lossen is beter geregeld. Er zijn altijd heftrucks, doks etc. Dus ideaal als je houdt van voorspelbaar werk. Gespreid bedje. Alles volgens de regeltjes en weinig zelf hoeven oplossen of improviseren. Je moet echt je verstand op 0 kunnen zetten. Zelfs onder de strakblauwe hemel moet je nog een helm opzetten etc.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:45 schreef Cherni het volgende:
Overigens. Is er een groot verschil in chauffeurs die met gevaarlijke stoffen rijden of met andere goederen?
Niet echt. Het is domweg een extra certificaat. Gevaarlijke stoffen komt in allerlei gradaties.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:45 schreef Cherni het volgende:
Overigens. Is er een groot verschil in chauffeurs die met gevaarlijke stoffen rijden of met andere goederen?
Oké, ik dacht vanwege veiligheid, certificaten etc dat er juist minder concurrentie zou zijn van Oostblokkers. Maar dat blijkt dus juist van niet.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:51 schreef tstile het volgende:
[..]
Gevaarlijke stoffen (ADR heet dat) is bijna altijd tussen bedrijven onderling. Dus de adressen zijn makkelijker te bereiken. Minder nauwe straatjes. Laden en lossen is beter geregeld. Er zijn altijd heftrucks, doks etc. Dus ideaal als je houdt van voorspelbaar werk. Gespreid bedje. Alles volgens de regeltjes en weinig zelf hoeven oplossen of improviseren. Je moet echt je verstand op 0 kunnen zetten. Zelfs onder de strakblauwe hemel moet je nog een helm opzetten etc.
Het is wel wat minder spannend, al die industrieterreinen. Je moet vaak wachten op papieren etc. Dus geen gejaagd werk. Er is minder nadruk op haast en meer op veiligheid. Er gaat ook zo ontzettend veel geld om in dat wereldje dat ze niet op een dubbeltje zitten.
Maar ook dit zal verschillen per bedrijf. Bij veel bedrijven zitten ze sowieso altijd hun chauffeurs op te jutten.
Als je langer rijdt dan ga je het ook wel leuk vinden als je eens in een nauw straatje moet zijn, gewoon voor de afwisseling en de uitdaging. Maar dat kan heel snel omslaan naar 'gloeiende gloeiende hoe kom ik hier in vredesnaam uit
Je vroeg naar verschil in chauffeurs, ik denk met gevaarlijke stoffen gemiddeld net iets oudere chauffeurs. Kalm en veilig rijden is van groot belang. Maar elke leeftijd kan.
Sowieso zal je daar nog meer oostblokkers tegenkomen dan normaal want bij die industrieterreinen maakt het al helemaal niet uit hoelang je niet gedoucht hebt en welke taal je al dan niet spreekt.
PS dat niet douchen bedoel ik niet negatief. De omstandigheden met weken van huis en elke cent willen sparen maken het moeilijk voor hun.
Je kan misschien ook net een eurootje meer verdienen met ADR dus het heeft zeker zin. Je komt ook makkelijker aan werk.
Zo'n certificaat halen kost al gauw zo'n 800 euro. Bedrijven willen vaak geen rooie cent uitgeven. Dus als je het hebt dan heb je een streepje voor.
Je hebt dus niet meer zekerheid en beduidend meer salaris als ik het goed heb begrepen.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Niet echt. Het is domweg een extra certificaat. Gevaarlijke stoffen komt in allerlei gradaties.
Je kunt een trailer vol aanstekers vervoeren onder limited quantities zonder enige restricties, maar je kunt ook zwaar giftig/vervuilend materiaal vervoeren in een tankwagen. Dan heb je het over speciale apparatuur (tankwagen met allerlei speciale uitrusting) en dan moet je als chauffeur aan kunnen tonen dat je de juiste certificaten hebt. En in de praktijk leer je van je collega's omgaan met de apparatuur, de certificaten gaan over de theorie.
Ach wat is zekerheid. Ga je brandstoffen rijden, bijv. tankstations bevoorraden dan zal je wel een redelijke baanzekerheid hebben. Goed genoeg vergeleken met andere beroepen. Of je moet ambtenaar worden.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 14:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je hebt dus niet meer zekerheid en beduidend meer salaris als ik het goed heb begrepen.
Het geeft wel een voordeel tov oostblokkers.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 14:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Oké, ik dacht vanwege veiligheid, certificaten etc dat er juist minder concurrentie zou zijn van Oostblokkers. Maar dat blijkt dus juist van niet.
Niet meer salaris, wel wat minder concurrentie. Je moet een dangerous goods note kunnen begrijpen en de lokale wetten. Voor dit soort werk kun je eigenlijk geen Roemeen gebruiken die de taal niet machtig is.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 14:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je hebt dus niet meer zekerheid en beduidend meer salaris als ik het goed heb begrepen.
Pardon?quote:
Laagwaardig in de zin dat de waardering vanuit de maatschappij laag is.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 18:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Pardon?
Gezien de rest van je verhaal denk ik niet dat je dit negatief bedoelt maar wat je dan wél precies bedoelt weet ik ook niet.
Wil je uitleggen hoe je dit bedoelt?
Waarom zou je niet voor iets kiezen dat je leuk zou vinden. Wat ik wel zou adviseren is om toch eerst een hbo opleiding af te ronden en daar eerst een tijdje mee aan de slag gaan. Dan kun je later nog altijd een switch maken. Mits je uiteraard de capaciteiten bezit om een hbo af te ronden.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 21:43 schreef Borisboemboem het volgende:
Ik vraag me af of je nog wel voor dit soort beroepen moet kiezen, omdat de intrede van autonome voertuigen niet heel lang meer op zich laat wachten. In dit beroep kun je zeker niet oud worden als je nu nog moet beginnen.
quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:51 schreef Ace1 het volgende:
[..]
2 dagen per week buschauffeur en 2300 euro netto verdienen??
Ik spreek die jongen morgen weer, zal het nog even exact navragen!quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:56 schreef dennistd het volgende:
Lijkt mij inderdaad wat veel: ik doe het fulltime en heb maar 100 euro meer. Wel gemiddelde OT en we hebben geen nachtdiensten (laatste bussen rond 0.30u), dus als je alleen maar in het weekend en 's nachts zou rijden kom je natuurlijk wel hoger uit.
Uiteraard.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 13:35 schreef Everythingexist het volgende:
[..]
Busrijbewijs en Vrachtwagenrijbewijs met E achter C aanhangwagen plus chauffeursdiploma en adr 1 en 2 gevaarlijke stoffen zijn twee heel verschillende beroepen en rijbewijzen.
Waarom zou dat voor bijvoorbeeld accountancy een pre zijn?quote:Op zondag 24 mei 2020 00:59 schreef Arthur1983 het volgende:
[..]
[..]
Ik spreek die jongen morgen weer, zal het nog even exact navragen!
Kan zijn dat ik ongeveer 115 of 120 te hoog zit met zijn nettoloon, maar meer echt niet.
Hij rijdt elke week de zondagdiensten hè, de zondagen worden door EBS blijkbaar zeer goed betaald.
Hij zegt in ieder geval altijd dat zijn collega's die volledige werkweken draaien niet enorm veel meer verdienen dan hij met zijn 16 uurtjes waaronder dus altijd een zondagdienst.
[..]
Uiteraard.
Ik bedoel vooral stel dat je eerst het rijbewijs voor de bus haalt en later ook nog gaat voor het groot rijbewijs / vrachtwagenrijbewijs én vervolgens eventueel nog adr 1 en 2 gevaarlijke stoffen dan heb je wel echt bijna alles compleet.
En dat al op jonge leeftijd.
Hier zul je niet 7 dagen per week telkens iets aan hebben, maar het kan in een gesprek met een toekomstige werkgever toch echt wel een goed verhaal zijn. Zelfs als je ooit in pak hem beet de accountancy gaat werken en on the job dus nog vele studies moet gaan doen, gaat zo'n recruiter het zeker een pre vinden als een kandidaat alle rijbewijzen die er zijn blijkbaar moeiteloos heeft gehaald.
Wat een onzin in een post zeg.quote:Op zondag 24 mei 2020 00:59 schreef Arthur1983 het volgende:
[..]
[..]
Ik spreek die jongen morgen weer, zal het nog even exact navragen!
Kan zijn dat ik ongeveer 115 of 120 te hoog zit met zijn nettoloon, maar meer echt niet.
Hij rijdt elke week de zondagdiensten hè, de zondagen worden door EBS blijkbaar zeer goed betaald.
Hij zegt in ieder geval altijd dat zijn collega's die volledige werkweken draaien niet enorm veel meer verdienen dan hij met zijn 16 uurtjes waaronder dus altijd een zondagdienst.
[..]
Uiteraard.
Ik bedoel vooral stel dat je eerst het rijbewijs voor de bus haalt en later ook nog gaat voor het groot rijbewijs / vrachtwagenrijbewijs én vervolgens eventueel nog adr 1 en 2 gevaarlijke stoffen dan heb je wel echt bijna alles compleet.
En dat al op jonge leeftijd.
Hier zul je niet 7 dagen per week telkens iets aan hebben, maar het kan in een gesprek met een toekomstige werkgever toch echt wel een goed verhaal zijn. Zelfs als je ooit in pak hem beet de accountancy gaat werken en on the job dus nog vele studies moet gaan doen, gaat zo'n recruiter het zeker een pre vinden als een kandidaat alle rijbewijzen die er zijn blijkbaar moeiteloos heeft gehaald.
Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?quote:Op zondag 24 mei 2020 12:23 schreef tstile het volgende:
De zelfrijdende auto kan nog heel lang duren volgens recente nieuwsberichten.
Ja, er komen steeds meer hulpmiddelen etc. Maar die laatste stap om de bestuurder echt overbodig te maken schijnt een gigantische uitdaging te zijn.
"Dertig bedrijven investeerden samen al 16 miljard dollar in zelfrijdende auto’s, zonder dat duidelijk is wanneer die er zullen komen. Sterker nog, het optimisme lijkt steeds meer te verdampen."
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200217_04852504
https://www.volkskrant.nl(...)-even-zelf~b25499ab/
https://www.volkskrant.nl(...)-even-zelf~b25499ab/
Maar natuurlijk zal het wel worden gebruikt om de chauffeurssalarissen laag te houden onder het mom van 'wees maar blij dat je nu nog werk hebt want binnenkort komen de zelfrijdende trucks!'
Dankjewel.quote:
Moet toegeven: was inderdaad niet mijn meest samenhangende verhaal ooit.quote:Op zondag 24 mei 2020 00:59 schreef Arthur1983 het volgende:
zul je niet 7 dagen per week telkens iets aan hebben, maar het kan in een gesprek met een toekomstige werkgever toch een goed verhaal zijn. een recruiter het zeker een pre vinden als een kandidaat alle rijbewijzen die er zijn blijkbaar moeiteloos heeft gehaald.
Dit is een heel goed punt.quote:Op zondag 24 mei 2020 12:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?
Het zegt dat iemand belandde op een plek waar diegene niet thuishoorde.quote:Op zondag 24 mei 2020 12:57 schreef Arthur1983 het volgende:
Als hij straks in heel korte tijd voor al die examens slaagt, zegt dat echt wel iets. Ruimtelijk inzicht hebben, heel grote logge wagen door smalle straatjes kunnen rijden is namelijk echt wel een skill.
Papiertjes halen, wat voor diploma's & certificaten dat ook zijn, zegt namelijk echt wel wat over een kandidaat.
Het omgekeerde maak ik op sollicaties namelijk ontzettend vaak mee. Heb je een op het oog hyperintelligente gozer van 27 op gesprek die vrij goed kan vertellen wat ie allemaal al gedaan heeft.
Heeft na zijn 21e 3 jaar met een master Finance & Control lopen worstelen, heeft ie niet afgemaakt. Is daarna een tijdje in het buitenland geweest, nog ergens aan een studie in Denemarken begonnen, daarna een master Psychologie, en ook weer niet afgemaakt.
Een hoop praatjes, een hoop ambities, nooit iets afronden. Ook dat zegt ontzettend veel over iemand zijn doorzettingsvermogen en over wat voor een werknemer je krijgt.
Het halen van diploma's zegt zeker iets, maar het halen van een aantal rijbewijzen zegt niets als je in de accountancy wilt gaan werken. Waarbij eveneens het onzin deel ook sloeg op je post over het loon in de buschauffeurssector. Je hebt het over 33 euro netto per uur bij 8 uursdiensten. Not gonna happen.quote:Op zondag 24 mei 2020 12:57 schreef Arthur1983 het volgende:
[..]
Dankjewel.
[..]
Moet toegeven: was inderdaad niet mijn meest samenhangende verhaal ooit.
Bovendien zullen jij en ik in ons dagelijks leven waarschijnlijk nooit iets te maken hebben met het rijden van een truck, met urenlang in het buitenland op de weg zitten of wachten bij een douane..
Maar in deze casus denk ik dat de opener van het topic nu nog 17 is. Een tiener die nog aan het overdenken en aan het uitvogelen is wat hij wil.
Als hij straks in heel korte tijd voor al die examens slaagt, zegt dat echt wel iets. Ruimtelijk inzicht hebben, heel grote logge wagen door smalle straatjes kunnen rijden is namelijk echt wel een skill.
Papiertjes halen, wat voor diploma's & certificaten dat ook zijn, zegt namelijk echt wel wat over een kandidaat.
Het omgekeerde maak ik op sollicaties namelijk ontzettend vaak mee. Heb je een op het oog hyperintelligente gozer van 27 op gesprek die vrij goed kan vertellen wat ie allemaal al gedaan heeft.
Heeft na zijn 21e 3 jaar met een master Finance & Control lopen worstelen, heeft ie niet afgemaakt. Is daarna een tijdje in het buitenland geweest, nog ergens aan een studie in Denemarken begonnen, daarna een master Psychologie, en ook weer niet afgemaakt.
Een hoop praatjes, een hoop ambities, nooit iets afronden. Ook dat zegt ontzettend veel over iemand zijn doorzettingsvermogen en over wat voor een werknemer je krijgt.
En een bewijs dat je een loopbaan niet voor je leven kiest. Wat imho compleet waar is.quote:Op zondag 24 mei 2020 14:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het zegt dat iemand belandde op een plek waar diegene niet thuishoorde.
Ik heb ook een aantal studies niet afgemaakt maar toen ik per ongeluk in de logistiek terechtkwam, wist ik het gelijk: dit is het. 10 jaar later ben ik manager van een afdeling waar 100 man werkt. En daar ben ik niet gekomen wegens gebrek aan doorzettingsvermogen, ik heb een tikgeitdiploma en 3 andere studies niet afgemaakt.
Hoe dan ook: ik zou een 17-jarige havist NOOIT aanraden om direct voor het beroep te kiezen, want het gooit ook een hoop deuren dicht. Plus, welke gek wil nou 70 uur werken met 17 jaar, hij heeft nog 40 jaar om krom te liggen.
De zondagtoeslag is leuk, 200%. Zaterdag 150% gaat ook nog wel. Maar voor de nachten... vind het tegenvallen. Ook normale overuren a 130% zijn eigenlijk maar matig. Want daarover bouw je geen pensioen op maar betaal je wel extra belasting. Dus eigenlijk ben je gekke henkie met die overuren. Tenminste, zo zie ik het.quote:Op zondag 24 mei 2020 13:38 schreef Ridocar het volgende:
Dat was ook de tijd dat ik voornamelijk 's nachts en in het weekend ben gaan rijden. Maandag en dinsdag vrij, woensdagavond tot maandagochtend was een standaardweek. Dat was dan wel lekker verdienen met al die toeslagen.
Klopt helemaal, als je iets anders kan doen, doe dat dan. Of probeer het op z'n minst. Chauffeuren kan altijd nog.quote:Op zondag 24 mei 2020 13:25 schreef GM78 het volgende:
Ik zeg dit met alle respect richting chauffeurs.
Maar TS, als je een beetje fatsoenlijk kan leren, volg dan in godsnaam een fatsoenlijke opleiding.
Mwah dat valt ook wel weer mee. Er zijn een hoop beroepen die over 20 jaar zullen zijn verdwenen als ik de nieuwsberichten mag geloven.quote:Op zondag 24 mei 2020 12:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 18:42 schreef tstile het volgende:
[..]
Laagwaardig in de zin dat de waardering vanuit de maatschappij laag is.
Een vrachtwagenchauffeur is makkelijk in te wisselen voor een ander.
Het is een beroep waarvan je de papieren in een maandje of 3 (of zelfs korter) kunt halen. Het is lbo niveau. Dat wil niet zeggen dat iedereen het kan, maar genoeg die het wel kunnen zodat bedrijven meer dan genoeg sollicitanten hebben.
Er is natuurlijjk een hoop gelul van waardering, maar als je zelf chauffeur bent en gaat solliciteren dan kom je er wel achter wat de realiteit is.
Kijk maar naar de voorwaarden. Chauffeurs moeten op de gekste tijden beschikbaar zijn. Een werkdag mag zelfs 15 uur duren volgens de CAO.
Uit het salaris blijkt het ook wel. De meesten komen nooit verder dan D5. Dat is 14,77 bruto per uur. Ik ken studenten in callcenters die dat al verdienen.
Ik dacht door de nieuwsberichten over de chauffeurstekorten dat bedrijven wel stonden de springen om chauffeurs maar dat viel vies tegen. Alleen als SJOUWfeur kon ik gelijk aan de slag of tegen een bedroevend laag loon(lees minder dan achter de kassa bij de supermarkt. Gelukkig uiiteindelijk wel werk gevonden wat net ietsje beter is.
Dusja, orderpicker is ook laagwaardig werk. Ja ze doen belangrijk werk, nee er is weinig maatschappelijke waardering voor. Etc
En slecht betaald/ regelingen. Wachttijden zijn vaak voor de helft je eigen tijd. Veel moeten het hebben overuren.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is zwaar. Er zijn veel slechte werkgevers. Chauffeurs worden zelden met open armen ontvangen. Basissalaris is vaak laag, meer dan de helft van je inkomen komt uit onregelmatigheidstoeslag en overuren. Weinig sociaal contact. Vaak zware impact op je gezin, want veel weg en onregelmatig, dus lastig om bijvoorbeeld de verjaardag van je dochtertje te plannen.
Dus dan valt het niet mee eigenlijk?quote:Op zondag 24 mei 2020 17:32 schreef tstile het volgende:
[..]
Mwah dat valt ook wel weer mee. Er zijn een hoop beroepen die over 20 jaar zullen zijn verdwenen als ik de nieuwsberichten mag geloven.
Wel is het zo dat je met uitsluitend een vrachtwagenrijbewijs weinig mogelijkheden hebt op ander werk...
Jij zegt je kiest een beroep voor het leven. Dat hoeft niet. Sterker nog dat is vaak niet meer zo. Je kan best een tijd chauffeuren en dan iets anders gaan doen of omgekeerd.quote:Op zondag 24 mei 2020 19:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus dan valt het niet mee eigenlijk?
Je lult veel maar zegt eigenlijk nog steeds dat het niet meevalt. Als je een baan kiest waarvan je weet dat je een keer totaal wat anders moet doen dan heb je aan chauffeurs diploma ook echt helemaal niks hè?quote:Op zondag 24 mei 2020 19:38 schreef tstile het volgende:
[..]
Jij zegt je kiest een beroep voor het leven. Dat hoeft niet. Sterker nog dat is vaak niet meer zo. Je kan best een tijd chauffeuren en dan iets anders gaan doen of omgekeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |