Oke, hoe moeilijk het is om te halen is per persoon verschillend. De ene doet er 3x zo lang over als een ander.
Anders dan bij autorijden heb je regelmatig maar 10cm ruimte tussen stoepranden. Bijv. bij bochten, wegversmallingen etc. Je moet heel goed je plaats op de weg weten en hoe de draai van je wagen gaat. Je moet dus vaak op de +- 10 cm nauwkeurig kunnen rijden.
Daarvoor heb je wel wat ruimtelijk inzicht nodig. Dat is deels aanleg en deels ervaring. Leeftijd zegt niks. Ik ken er die 20 zijn en al naar Engeland rijden naar de nauwste straatjes en natuurlijk op de linker weghelft rijden.
Om te starten als chauffeur zou ik zeggen hoe jonger hoe beter. Je leert makkelijker als je jong bent. Je brein past zich makkelijker aan. Hou er rekening mee dat veel bedrijven je in het diepe gooien en slecht begeleiden. Daar moet je dus echt op aandringen / om vragen.
Economisch gezien:
Zonder werk kan zeker, sterker nog het kan heel snel. Zodra een klant/opdrachtgever wegvalt dan hoeft die auto niet te rijden dus je kan elk moment op straat komen te staan. In de 2008 crisis was de werkloosheid zo hoog dat ik weet van chauffeurs die op 2 uur rijden van hun woonplaats naar werk zochten. Dat was nieteens internationaal werk maar gewoon elke dag op de vuilniswagen. Dus er is zeker niet 'altijd werk'.
Van alle k*tbanen is chauffeur niet heel verkeerd. Je hebt een matige cao maar het is beter dan orderpicken etc. Als je zuinig leeft is het best te doen. Je kan veel uren maken.
Eenzaam, kan, hoeft niet, er is veel verschillend werk. Ga je bijv. tuinmeubels bezorgen, wasmachines etc dan kom je veel mensen tegen. Of kledingwinkels bevoorraden in het centrum. Kom je elke dag de dames tegen die daar werken etc.
Er zijn dus heel verschillende chauffeurs. Sommige zijn echte mensen mensen en anderen zijn solisten.
Ga je chemische stoffen vervoeren tussen de haven van R'dam en oost-Polen dan zie je bijna niemand. Maar ipv parkeren aan de snelweg kan je ook in de buurt van een stadje gaan staan en met een vouwfietsje erop uit. Het is wat je er zelf van maakt.
Er zijn ook steeds meer dames die het gaan doen en die doen het prima.
Nadelen, lang van huis, lange uren, rare tijden. Daarom zeggen ze weleens 'het is geen vak het is een levensstijl'. Dat kan je positief of negatief uitleggen, maar het is een manier om de nadelen een plekje te geven.
Hard werken hoeft niet, het is stamina, lang volhouden. de moeite zit 'm daarin. niet in kort kracht zetten zoals bouwvakkers, dakdekkers etc.
Ook hier maakt het weer uit welk werk je doet. Ga je dakgrind bezorgen dan zal je zware slangen moeten sjouwen de hele dag. Ga je containers rijden of grind dan kan je hele dag op je reet zitten. Lijkt makkelijk maar gaat ook vervelen.
Maar lange werkdag is het bijna altijd wel. 10 tot 12 uurtjes zit je zo aan. maar je kan dus 3 dagen werken en 32 uur pakken en daar van leven. Of 4 dagen en 40-50 uur. Dan heb je 3 dagen weekend.
Sociaal gezien en de omstandigheden;
Leuk werk als je zelf maar laat zien ook hoe je behandeld wilt worden; tegen mij zeggen ze regelmatig meneer etc. Maargoed ik trek een effen polo aan en een toonbare broek en zeg zelf netjes goedemiddag. Als je als een mongool je komt melden met slippers en een oud t-shirt tja... het werkt 2 kanten op.
Als ze bot doen dan laat ik een seconde stilte vallen, kijk ze aan vol verbazing en zeg dan 'ook goeiemiddag'. Dan snappen ze het gelijk en krijg daarna 100% medewerking. Echt grappig.
Puntje is ook, je komt een hoop idioten tegen bij magazijnen, bouwplaatsen etc etc. Van die horken die nergens anders aan de bak komen. Dus dat hoort er een beetje bij. Als je je bedenkt dat die mensen waarschijnlijk zelf in een slechte positie zitten, doodongelukkig zijn of simpelweg niet beter weten dan benader je ze van een hele andere kant. Dan kan je er meestal wel mee uit de voeten.
Sowieso zie je ze maar even dus who cares.
Er zijn heeeeel veel slechte werkgevers in het transport. Komt ook doordat de marges zo laag zijn. Dus zoeken naar een goed bedrijf is van groot belang.
Kom je bij een goede werkgever dan heb je echt wel een fijne baan.
Je komt sowieso ook bij andere transportbedrijven. Af en toe kom ik bij bedrijven waar ze echt leuk met elkaar omgaan, waar als je 3x iemand bent tegengekomen op het terrein je 3x koffie aangeboden krijgt. Waar de managers in pak ook goedemorgen zeggen op de parkeerplaats etc. Die bedrijven schrijf ik altijd op. Mocht ik werkloos raken dan weet ik waar ik moet solliciteren.
Hele goede bedrijven zijn ook waar ze het transport als bijzaak hebben. Dan mag het transport nog wat kosten.
Zo, heel verhaal.
Ik zou wel zeggen, doe iets anders erbij of probeer eerst iets anders. Het is laagwaardig werk met onzekere toekomst.
Dus prima, ga rijden, maar leer ook een vak. Of beter, leer een vak en ga ernaast af en toe een transportklus doen.
Als je alleen chauffeur wordt dan beperk je je opties flink. Maargoed, niet iedereen kan chirurg worden en dat is ook prima.
Beste is aankloppen bij een bedrijf en in de loods gaan werken of garage. Dan kan je op het terreinn al met de wagens rijden, aandokken etc.
Op youtube is er een kanaal '
smart trucking'. Is op Amerika gericht maar je leert er wel een goede houding om langdurig plezierig chauffeur te zijn.
[ Bericht 2% gewijzigd door tstile op 23-05-2020 13:23:31 ]