abonnement Unibet Coolblue
pi_193287698
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:59 schreef Arthur1983 het volgende:

[..]

[..]

Ik spreek die jongen morgen weer, zal het nog even exact navragen!

Kan zijn dat ik ongeveer 115 of 120 te hoog zit met zijn nettoloon, maar meer echt niet.
Hij rijdt elke week de zondagdiensten hè, de zondagen worden door EBS blijkbaar zeer goed betaald.

Hij zegt in ieder geval altijd dat zijn collega's die volledige werkweken draaien niet enorm veel meer verdienen dan hij met zijn 16 uurtjes waaronder dus altijd een zondagdienst.
[..]

Uiteraard.
Ik bedoel vooral stel dat je eerst het rijbewijs voor de bus haalt en later ook nog gaat voor het groot rijbewijs / vrachtwagenrijbewijs én vervolgens eventueel nog adr 1 en 2 gevaarlijke stoffen dan heb je wel echt bijna alles compleet.

En dat al op jonge leeftijd.
Hier zul je niet 7 dagen per week telkens iets aan hebben, maar het kan in een gesprek met een toekomstige werkgever toch echt wel een goed verhaal zijn. Zelfs als je ooit in pak hem beet de accountancy gaat werken en on the job dus nog vele studies moet gaan doen, gaat zo'n recruiter het zeker een pre vinden als een kandidaat alle rijbewijzen die er zijn blijkbaar moeiteloos heeft gehaald.
Wat een onzin in een post zeg.
pi_193287731
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:23 schreef tstile het volgende:
De zelfrijdende auto kan nog heel lang duren volgens recente nieuwsberichten.

Ja, er komen steeds meer hulpmiddelen etc. Maar die laatste stap om de bestuurder echt overbodig te maken schijnt een gigantische uitdaging te zijn.

"Dertig bedrijven investeerden samen al 16 miljard dollar in zelfrijdende auto’s, zonder dat duidelijk is wanneer die er zullen komen. Sterker nog, het optimisme lijkt steeds meer te verdampen."

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200217_04852504

https://www.volkskrant.nl(...)-even-zelf~b25499ab/

https://www.volkskrant.nl(...)-even-zelf~b25499ab/

Maar natuurlijk zal het wel worden gebruikt om de chauffeurssalarissen laag te houden onder het mom van 'wees maar blij dat je nu nog werk hebt want binnenkort komen de zelfrijdende trucks!'
Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?
Vakman pur sang
pi_193287949
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wat een onzin in een post zeg.
Dankjewel. :) :)

quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 00:59 schreef Arthur1983 het volgende:

zul je niet 7 dagen per week telkens iets aan hebben, maar het kan in een gesprek met een toekomstige werkgever toch een goed verhaal zijn. een recruiter het zeker een pre vinden als een kandidaat alle rijbewijzen die er zijn blijkbaar moeiteloos heeft gehaald.
Moet toegeven: was inderdaad niet mijn meest samenhangende verhaal ooit.

Bovendien zullen jij en ik in ons dagelijks leven waarschijnlijk nooit iets te maken hebben met het rijden van een truck, met urenlang in het buitenland op de weg zitten of wachten bij een douane..
Maar in deze casus denk ik dat de opener van het topic nu nog 17 is. Een tiener die nog aan het overdenken en aan het uitvogelen is wat hij wil.

Als hij straks in heel korte tijd voor al die examens slaagt, zegt dat echt wel iets. Ruimtelijk inzicht hebben, heel grote logge wagen door smalle straatjes kunnen rijden is namelijk echt wel een skill.

Papiertjes halen, wat voor diploma's & certificaten dat ook zijn, zegt namelijk echt wel wat over een kandidaat.
Het omgekeerde maak ik op sollicaties namelijk ontzettend vaak mee. Heb je een op het oog hyperintelligente gozer van 27 op gesprek die vrij goed kan vertellen wat ie allemaal al gedaan heeft.

Heeft na zijn 21e 3 jaar met een master Finance & Control lopen worstelen, heeft ie niet afgemaakt. Is daarna een tijdje in het buitenland geweest, nog ergens aan een studie in Denemarken begonnen, daarna een master Psychologie, en ook weer niet afgemaakt.
Een hoop praatjes, een hoop ambities, nooit iets afronden. Ook dat zegt ontzettend veel over iemand zijn doorzettingsvermogen en over wat voor een werknemer je krijgt.
pi_193287981
Om een lang verhaal kort te maken: een 19 of 20-jarige die al allemaal allerlei rijbewijzen heeft en duidelijk gemotiveerd is voor de transportbranche, je weet meteen wat je aan hem hebt.

Vaak meer dan aan iemand met een IQ van 144 die vrijwel alleen maar losse eindjes heeft.

quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?
Dit is een heel goed punt.
Niet voor niets wordt Mexrel1 geadviseerd een HBO opleiding te doen of eerst parttime te werken, dan kan hij nog vele kanten op, behoudt alle vrijheid.

Ga je heeeeeel erg jong al het (internationaal) transport in, dan zit je met een beetje pech je leven lang vast aan zulk soort werk.
pi_193288322
Ik zeg dit met alle respect richting chauffeurs.

Maar TS, als je een beetje fatsoenlijk kan leren, volg dan in godsnaam een fatsoenlijke opleiding.

Als je van het salaris van een chauffeur, in de toekomst ook nog eens een gezin moet onderhouden.
Dan sta je de rest van je leven 50 uur per week te werken.
En verdien je net genoeg om de vaste lasten te betalen.

Als je dan toch graag met je handen bezig bent, ga dan bijvoorbeeld iets in de techniek doen.
Verdiend beter, en scheelt je ongeveer 10 tot 15 uur werken per week
pi_193288504
Ex-chauffeur hier. Zijinstromer, dus op latere leeftijd (27-28) mijn rijbewijzen gehaald en op de bok beland.
Begonnen in het vervoer van bouwmateriaal. Betonelementen, stenen enzo. Ook vaak gereden met breedtevrachten. Ik zocht altijd de uitdaging op. Dat gaat eigenlijk als vanzelf, je collega's rijden 60-70 uur in de week, dus jij rijdt er minstens evenveel.

In het begin was ik ook hele weken van huis, maar dat was ook makkelijk omdat ik destijds vrijgezel was, en vond ik het ook een way of life. Als je lang en ver van huis was is het net of je continue in een roadtrip hangt. Lekker de cowboy uithangen, lange dagen maken, tachoschijven zwart trappen, het boeide me allemaal geen zak. Later gingen andere dingen meespelen, zoals verantwoordelijkheid en een gezin thuis. Toen heb ik mijn lzv-certificaat gehaald en ben ik met een eco-combi groenten gaan rijden voor de dc's van Albert Heijn. Het rijden met zo'n combi is wel tof, maar is zwaar ondergewaardeerd, de kleine negen meter extra achter je levert niets extra's op.
Dat was ook de tijd dat ik voornamelijk 's nachts en in het weekend ben gaan rijden. Maandag en dinsdag vrij, woensdagavond tot maandagochtend was een standaardweek. Dat was dan wel lekker verdienen met al die toeslagen.

Even een kanttekening over het financiële deel: Als je inkomen regelmatig is, kijkt een hypotheekverstrekker al snel naar je gemiddelde inkomen, en niet naar je kale loon. Gelukkig maar, anders had ik nog geen garagebox kunnen kopen, laat staan de eengezinswoning die ik nu heb.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 24 mei 2020 @ 14:11:55 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193288889
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:57 schreef Arthur1983 het volgende:

Als hij straks in heel korte tijd voor al die examens slaagt, zegt dat echt wel iets. Ruimtelijk inzicht hebben, heel grote logge wagen door smalle straatjes kunnen rijden is namelijk echt wel een skill.

Papiertjes halen, wat voor diploma's & certificaten dat ook zijn, zegt namelijk echt wel wat over een kandidaat.
Het omgekeerde maak ik op sollicaties namelijk ontzettend vaak mee. Heb je een op het oog hyperintelligente gozer van 27 op gesprek die vrij goed kan vertellen wat ie allemaal al gedaan heeft.

Heeft na zijn 21e 3 jaar met een master Finance & Control lopen worstelen, heeft ie niet afgemaakt. Is daarna een tijdje in het buitenland geweest, nog ergens aan een studie in Denemarken begonnen, daarna een master Psychologie, en ook weer niet afgemaakt.
Een hoop praatjes, een hoop ambities, nooit iets afronden. Ook dat zegt ontzettend veel over iemand zijn doorzettingsvermogen en over wat voor een werknemer je krijgt.
Het zegt dat iemand belandde op een plek waar diegene niet thuishoorde.

Ik heb ook een aantal studies niet afgemaakt maar toen ik per ongeluk in de logistiek terechtkwam, wist ik het gelijk: dit is het. 10 jaar later ben ik manager van een afdeling waar 100 man werkt. En daar ben ik niet gekomen wegens gebrek aan doorzettingsvermogen, ik heb een tikgeitdiploma en 3 andere studies niet afgemaakt.

Hoe dan ook: ik zou een 17-jarige havist NOOIT aanraden om direct voor het beroep te kiezen, want het gooit ook een hoop deuren dicht. Plus, welke gek wil nou 70 uur werken met 17 jaar, hij heeft nog 40 jaar om krom te liggen.
Resistance is futile.
pi_193288928
@ Seven: jij bent dus op de plek terecht gekomen waar je snel wist dat je er thuis hoorde. Flink goed opgeklommen ook nog.

Dat is gewoon zeer netjes gedaan: sommigen zullen echter altijd dolende blijven.
pi_193289077
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:57 schreef Arthur1983 het volgende:

[..]

Dankjewel. :) :)
[..]

Moet toegeven: was inderdaad niet mijn meest samenhangende verhaal ooit.

Bovendien zullen jij en ik in ons dagelijks leven waarschijnlijk nooit iets te maken hebben met het rijden van een truck, met urenlang in het buitenland op de weg zitten of wachten bij een douane..
Maar in deze casus denk ik dat de opener van het topic nu nog 17 is. Een tiener die nog aan het overdenken en aan het uitvogelen is wat hij wil.

Als hij straks in heel korte tijd voor al die examens slaagt, zegt dat echt wel iets. Ruimtelijk inzicht hebben, heel grote logge wagen door smalle straatjes kunnen rijden is namelijk echt wel een skill.

Papiertjes halen, wat voor diploma's & certificaten dat ook zijn, zegt namelijk echt wel wat over een kandidaat.
Het omgekeerde maak ik op sollicaties namelijk ontzettend vaak mee. Heb je een op het oog hyperintelligente gozer van 27 op gesprek die vrij goed kan vertellen wat ie allemaal al gedaan heeft.

Heeft na zijn 21e 3 jaar met een master Finance & Control lopen worstelen, heeft ie niet afgemaakt. Is daarna een tijdje in het buitenland geweest, nog ergens aan een studie in Denemarken begonnen, daarna een master Psychologie, en ook weer niet afgemaakt.
Een hoop praatjes, een hoop ambities, nooit iets afronden. Ook dat zegt ontzettend veel over iemand zijn doorzettingsvermogen en over wat voor een werknemer je krijgt.
Het halen van diploma's zegt zeker iets, maar het halen van een aantal rijbewijzen zegt niets als je in de accountancy wilt gaan werken. Waarbij eveneens het onzin deel ook sloeg op je post over het loon in de buschauffeurssector. Je hebt het over 33 euro netto per uur bij 8 uursdiensten. Not gonna happen.

quote:
7s.gif Op zondag 24 mei 2020 14:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het zegt dat iemand belandde op een plek waar diegene niet thuishoorde.

Ik heb ook een aantal studies niet afgemaakt maar toen ik per ongeluk in de logistiek terechtkwam, wist ik het gelijk: dit is het. 10 jaar later ben ik manager van een afdeling waar 100 man werkt. En daar ben ik niet gekomen wegens gebrek aan doorzettingsvermogen, ik heb een tikgeitdiploma en 3 andere studies niet afgemaakt.

Hoe dan ook: ik zou een 17-jarige havist NOOIT aanraden om direct voor het beroep te kiezen, want het gooit ook een hoop deuren dicht. Plus, welke gek wil nou 70 uur werken met 17 jaar, hij heeft nog 40 jaar om krom te liggen.
En een bewijs dat je een loopbaan niet voor je leven kiest. Wat imho compleet waar is.
pi_193291133
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 13:38 schreef Ridocar het volgende:

Dat was ook de tijd dat ik voornamelijk 's nachts en in het weekend ben gaan rijden. Maandag en dinsdag vrij, woensdagavond tot maandagochtend was een standaardweek. Dat was dan wel lekker verdienen met al die toeslagen.

De zondagtoeslag is leuk, 200%. Zaterdag 150% gaat ook nog wel. Maar voor de nachten... vind het tegenvallen. Ook normale overuren a 130% zijn eigenlijk maar matig. Want daarover bouw je geen pensioen op maar betaal je wel extra belasting. Dus eigenlijk ben je gekke henkie met die overuren. Tenminste, zo zie ik het.

En inderdaad het gebrek aan extra beloning met zo'n LZV certificaat... Ze geven het liefst geen dubbeltje teveel uit.

Door deze dingen doe ik juist zo min mogelijk uren. Dan gaat er bijna geen belasting vanaf en bouw ik toch wat pensioen op. En lekker de tijd om uit te rusten en te hobbyen.
pi_193291150
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 13:25 schreef GM78 het volgende:
Ik zeg dit met alle respect richting chauffeurs.

Maar TS, als je een beetje fatsoenlijk kan leren, volg dan in godsnaam een fatsoenlijke opleiding.
Klopt helemaal, als je iets anders kan doen, doe dat dan. Of probeer het op z'n minst. Chauffeuren kan altijd nog.
pi_193291172
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?
Mwah dat valt ook wel weer mee. Er zijn een hoop beroepen die over 20 jaar zullen zijn verdwenen als ik de nieuwsberichten mag geloven.

Wel is het zo dat je met uitsluitend een vrachtwagenrijbewijs weinig mogelijkheden hebt op ander werk...
pi_193291288
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 18:42 schreef tstile het volgende:

[..]

Laagwaardig in de zin dat de waardering vanuit de maatschappij laag is.

Een vrachtwagenchauffeur is makkelijk in te wisselen voor een ander.

Het is een beroep waarvan je de papieren in een maandje of 3 (of zelfs korter) kunt halen. Het is lbo niveau. Dat wil niet zeggen dat iedereen het kan, maar genoeg die het wel kunnen zodat bedrijven meer dan genoeg sollicitanten hebben.

Er is natuurlijjk een hoop gelul van waardering, maar als je zelf chauffeur bent en gaat solliciteren dan kom je er wel achter wat de realiteit is.

Kijk maar naar de voorwaarden. Chauffeurs moeten op de gekste tijden beschikbaar zijn. Een werkdag mag zelfs 15 uur duren volgens de CAO.

Uit het salaris blijkt het ook wel. De meesten komen nooit verder dan D5. Dat is 14,77 bruto per uur. Ik ken studenten in callcenters die dat al verdienen.

Ik dacht door de nieuwsberichten over de chauffeurstekorten dat bedrijven wel stonden de springen om chauffeurs maar dat viel vies tegen. Alleen als SJOUWfeur kon ik gelijk aan de slag of tegen een bedroevend laag loon(lees minder dan achter de kassa bij de supermarkt. Gelukkig uiiteindelijk wel werk gevonden wat net ietsje beter is.

Dusja, orderpicker is ook laagwaardig werk. Ja ze doen belangrijk werk, nee er is weinig maatschappelijke waardering voor. Etc
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. ^O^
Maatschappelijke waardering had ik niet over nagedacht maar je hebt wel gelijk, veel ongelukken en/of vertragingen op de weg te vinden waar het publiek de vrachtwagenchauffeurs de schuld van geven. Terwijl het juist vaak de schuld is van een onoplettende of onkundige automobilist.
In het begin van de coronacrisis werd er nog wel waardering uitgesproken voor de vrachtwagenchauffeurs en volgens mij is er toen ook opgeroepen om 's avonds 2 minuten voor hun te klappen.
Maar de meeste weggebruikers zullen dat al wel weer vergeten zijn en zich nadat de regels verder versoepeld zijn gewoon weer gaan ergeren aan deze beroepsgroep. :')
Mensen leren wel van bepaalde situaties maar vergeten ook enorm snel wat ze geleerd hebben.
  zondag 24 mei 2020 @ 17:50:53 #64
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193291426
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 12:44 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het is zwaar. Er zijn veel slechte werkgevers. Chauffeurs worden zelden met open armen ontvangen. Basissalaris is vaak laag, meer dan de helft van je inkomen komt uit onregelmatigheidstoeslag en overuren. Weinig sociaal contact. Vaak zware impact op je gezin, want veel weg en onregelmatig, dus lastig om bijvoorbeeld de verjaardag van je dochtertje te plannen.
En slecht betaald/ regelingen. Wachttijden zijn vaak voor de helft je eigen tijd. Veel moeten het hebben overuren.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193292436
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:32 schreef tstile het volgende:

[..]

Mwah dat valt ook wel weer mee. Er zijn een hoop beroepen die over 20 jaar zullen zijn verdwenen als ik de nieuwsberichten mag geloven.

Wel is het zo dat je met uitsluitend een vrachtwagenrijbewijs weinig mogelijkheden hebt op ander werk...
Dus dan valt het niet mee eigenlijk?
Vakman pur sang
pi_193293021
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dus dan valt het niet mee eigenlijk?
Jij zegt je kiest een beroep voor het leven. Dat hoeft niet. Sterker nog dat is vaak niet meer zo. Je kan best een tijd chauffeuren en dan iets anders gaan doen of omgekeerd.

Of iemand nu chauffeur of administrateur is. Grote kans dat over 20 jaar de truck zelf rijdt en Artificial Intelligence het admin baantje heeft overgenomen.

Maar als TS het in zich heeft om rechter te worden met benoeming voor het leven dan zeg ik Doen:)
Of idd iets anders waar net wat meer skills uit groeien.

Tja en anderen harken de plantsoentjes aan en zullen nooit verder komen dan dat.
pi_193294250
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:38 schreef tstile het volgende:

[..]

Jij zegt je kiest een beroep voor het leven. Dat hoeft niet. Sterker nog dat is vaak niet meer zo. Je kan best een tijd chauffeuren en dan iets anders gaan doen of omgekeerd.

Je lult veel maar zegt eigenlijk nog steeds dat het niet meevalt. Als je een baan kiest waarvan je weet dat je een keer totaal wat anders moet doen dan heb je aan chauffeurs diploma ook echt helemaal niks hè?
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')