Wat een onzin in een post zeg.quote:Op zondag 24 mei 2020 00:59 schreef Arthur1983 het volgende:
[..]
[..]
Ik spreek die jongen morgen weer, zal het nog even exact navragen!
Kan zijn dat ik ongeveer 115 of 120 te hoog zit met zijn nettoloon, maar meer echt niet.
Hij rijdt elke week de zondagdiensten hè, de zondagen worden door EBS blijkbaar zeer goed betaald.
Hij zegt in ieder geval altijd dat zijn collega's die volledige werkweken draaien niet enorm veel meer verdienen dan hij met zijn 16 uurtjes waaronder dus altijd een zondagdienst.
[..]
Uiteraard.
Ik bedoel vooral stel dat je eerst het rijbewijs voor de bus haalt en later ook nog gaat voor het groot rijbewijs / vrachtwagenrijbewijs én vervolgens eventueel nog adr 1 en 2 gevaarlijke stoffen dan heb je wel echt bijna alles compleet.
En dat al op jonge leeftijd.
Hier zul je niet 7 dagen per week telkens iets aan hebben, maar het kan in een gesprek met een toekomstige werkgever toch echt wel een goed verhaal zijn. Zelfs als je ooit in pak hem beet de accountancy gaat werken en on the job dus nog vele studies moet gaan doen, gaat zo'n recruiter het zeker een pre vinden als een kandidaat alle rijbewijzen die er zijn blijkbaar moeiteloos heeft gehaald.
Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?quote:Op zondag 24 mei 2020 12:23 schreef tstile het volgende:
De zelfrijdende auto kan nog heel lang duren volgens recente nieuwsberichten.
Ja, er komen steeds meer hulpmiddelen etc. Maar die laatste stap om de bestuurder echt overbodig te maken schijnt een gigantische uitdaging te zijn.
"Dertig bedrijven investeerden samen al 16 miljard dollar in zelfrijdende auto’s, zonder dat duidelijk is wanneer die er zullen komen. Sterker nog, het optimisme lijkt steeds meer te verdampen."
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200217_04852504
https://www.volkskrant.nl(...)-even-zelf~b25499ab/
https://www.volkskrant.nl(...)-even-zelf~b25499ab/
Maar natuurlijk zal het wel worden gebruikt om de chauffeurssalarissen laag te houden onder het mom van 'wees maar blij dat je nu nog werk hebt want binnenkort komen de zelfrijdende trucks!'
Dankjewel.quote:
Moet toegeven: was inderdaad niet mijn meest samenhangende verhaal ooit.quote:Op zondag 24 mei 2020 00:59 schreef Arthur1983 het volgende:
zul je niet 7 dagen per week telkens iets aan hebben, maar het kan in een gesprek met een toekomstige werkgever toch een goed verhaal zijn. een recruiter het zeker een pre vinden als een kandidaat alle rijbewijzen die er zijn blijkbaar moeiteloos heeft gehaald.
Dit is een heel goed punt.quote:Op zondag 24 mei 2020 12:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?
Het zegt dat iemand belandde op een plek waar diegene niet thuishoorde.quote:Op zondag 24 mei 2020 12:57 schreef Arthur1983 het volgende:
Als hij straks in heel korte tijd voor al die examens slaagt, zegt dat echt wel iets. Ruimtelijk inzicht hebben, heel grote logge wagen door smalle straatjes kunnen rijden is namelijk echt wel een skill.
Papiertjes halen, wat voor diploma's & certificaten dat ook zijn, zegt namelijk echt wel wat over een kandidaat.
Het omgekeerde maak ik op sollicaties namelijk ontzettend vaak mee. Heb je een op het oog hyperintelligente gozer van 27 op gesprek die vrij goed kan vertellen wat ie allemaal al gedaan heeft.
Heeft na zijn 21e 3 jaar met een master Finance & Control lopen worstelen, heeft ie niet afgemaakt. Is daarna een tijdje in het buitenland geweest, nog ergens aan een studie in Denemarken begonnen, daarna een master Psychologie, en ook weer niet afgemaakt.
Een hoop praatjes, een hoop ambities, nooit iets afronden. Ook dat zegt ontzettend veel over iemand zijn doorzettingsvermogen en over wat voor een werknemer je krijgt.
Het halen van diploma's zegt zeker iets, maar het halen van een aantal rijbewijzen zegt niets als je in de accountancy wilt gaan werken. Waarbij eveneens het onzin deel ook sloeg op je post over het loon in de buschauffeurssector. Je hebt het over 33 euro netto per uur bij 8 uursdiensten. Not gonna happen.quote:Op zondag 24 mei 2020 12:57 schreef Arthur1983 het volgende:
[..]
Dankjewel.
[..]
Moet toegeven: was inderdaad niet mijn meest samenhangende verhaal ooit.
Bovendien zullen jij en ik in ons dagelijks leven waarschijnlijk nooit iets te maken hebben met het rijden van een truck, met urenlang in het buitenland op de weg zitten of wachten bij een douane..
Maar in deze casus denk ik dat de opener van het topic nu nog 17 is. Een tiener die nog aan het overdenken en aan het uitvogelen is wat hij wil.
Als hij straks in heel korte tijd voor al die examens slaagt, zegt dat echt wel iets. Ruimtelijk inzicht hebben, heel grote logge wagen door smalle straatjes kunnen rijden is namelijk echt wel een skill.
Papiertjes halen, wat voor diploma's & certificaten dat ook zijn, zegt namelijk echt wel wat over een kandidaat.
Het omgekeerde maak ik op sollicaties namelijk ontzettend vaak mee. Heb je een op het oog hyperintelligente gozer van 27 op gesprek die vrij goed kan vertellen wat ie allemaal al gedaan heeft.
Heeft na zijn 21e 3 jaar met een master Finance & Control lopen worstelen, heeft ie niet afgemaakt. Is daarna een tijdje in het buitenland geweest, nog ergens aan een studie in Denemarken begonnen, daarna een master Psychologie, en ook weer niet afgemaakt.
Een hoop praatjes, een hoop ambities, nooit iets afronden. Ook dat zegt ontzettend veel over iemand zijn doorzettingsvermogen en over wat voor een werknemer je krijgt.
En een bewijs dat je een loopbaan niet voor je leven kiest. Wat imho compleet waar is.quote:Op zondag 24 mei 2020 14:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het zegt dat iemand belandde op een plek waar diegene niet thuishoorde.
Ik heb ook een aantal studies niet afgemaakt maar toen ik per ongeluk in de logistiek terechtkwam, wist ik het gelijk: dit is het. 10 jaar later ben ik manager van een afdeling waar 100 man werkt. En daar ben ik niet gekomen wegens gebrek aan doorzettingsvermogen, ik heb een tikgeitdiploma en 3 andere studies niet afgemaakt.
Hoe dan ook: ik zou een 17-jarige havist NOOIT aanraden om direct voor het beroep te kiezen, want het gooit ook een hoop deuren dicht. Plus, welke gek wil nou 70 uur werken met 17 jaar, hij heeft nog 40 jaar om krom te liggen.
De zondagtoeslag is leuk, 200%. Zaterdag 150% gaat ook nog wel. Maar voor de nachten... vind het tegenvallen. Ook normale overuren a 130% zijn eigenlijk maar matig. Want daarover bouw je geen pensioen op maar betaal je wel extra belasting. Dus eigenlijk ben je gekke henkie met die overuren. Tenminste, zo zie ik het.quote:Op zondag 24 mei 2020 13:38 schreef Ridocar het volgende:
Dat was ook de tijd dat ik voornamelijk 's nachts en in het weekend ben gaan rijden. Maandag en dinsdag vrij, woensdagavond tot maandagochtend was een standaardweek. Dat was dan wel lekker verdienen met al die toeslagen.
Klopt helemaal, als je iets anders kan doen, doe dat dan. Of probeer het op z'n minst. Chauffeuren kan altijd nog.quote:Op zondag 24 mei 2020 13:25 schreef GM78 het volgende:
Ik zeg dit met alle respect richting chauffeurs.
Maar TS, als je een beetje fatsoenlijk kan leren, volg dan in godsnaam een fatsoenlijke opleiding.
Mwah dat valt ook wel weer mee. Er zijn een hoop beroepen die over 20 jaar zullen zijn verdwenen als ik de nieuwsberichten mag geloven.quote:Op zondag 24 mei 2020 12:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kiest een beroep voor de rest van je leven. Wat is er over 10 of 20 jaar?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 18:42 schreef tstile het volgende:
[..]
Laagwaardig in de zin dat de waardering vanuit de maatschappij laag is.
Een vrachtwagenchauffeur is makkelijk in te wisselen voor een ander.
Het is een beroep waarvan je de papieren in een maandje of 3 (of zelfs korter) kunt halen. Het is lbo niveau. Dat wil niet zeggen dat iedereen het kan, maar genoeg die het wel kunnen zodat bedrijven meer dan genoeg sollicitanten hebben.
Er is natuurlijjk een hoop gelul van waardering, maar als je zelf chauffeur bent en gaat solliciteren dan kom je er wel achter wat de realiteit is.
Kijk maar naar de voorwaarden. Chauffeurs moeten op de gekste tijden beschikbaar zijn. Een werkdag mag zelfs 15 uur duren volgens de CAO.
Uit het salaris blijkt het ook wel. De meesten komen nooit verder dan D5. Dat is 14,77 bruto per uur. Ik ken studenten in callcenters die dat al verdienen.
Ik dacht door de nieuwsberichten over de chauffeurstekorten dat bedrijven wel stonden de springen om chauffeurs maar dat viel vies tegen. Alleen als SJOUWfeur kon ik gelijk aan de slag of tegen een bedroevend laag loon(lees minder dan achter de kassa bij de supermarkt. Gelukkig uiiteindelijk wel werk gevonden wat net ietsje beter is.
Dusja, orderpicker is ook laagwaardig werk. Ja ze doen belangrijk werk, nee er is weinig maatschappelijke waardering voor. Etc
En slecht betaald/ regelingen. Wachttijden zijn vaak voor de helft je eigen tijd. Veel moeten het hebben overuren.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 12:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is zwaar. Er zijn veel slechte werkgevers. Chauffeurs worden zelden met open armen ontvangen. Basissalaris is vaak laag, meer dan de helft van je inkomen komt uit onregelmatigheidstoeslag en overuren. Weinig sociaal contact. Vaak zware impact op je gezin, want veel weg en onregelmatig, dus lastig om bijvoorbeeld de verjaardag van je dochtertje te plannen.
Dus dan valt het niet mee eigenlijk?quote:Op zondag 24 mei 2020 17:32 schreef tstile het volgende:
[..]
Mwah dat valt ook wel weer mee. Er zijn een hoop beroepen die over 20 jaar zullen zijn verdwenen als ik de nieuwsberichten mag geloven.
Wel is het zo dat je met uitsluitend een vrachtwagenrijbewijs weinig mogelijkheden hebt op ander werk...
Jij zegt je kiest een beroep voor het leven. Dat hoeft niet. Sterker nog dat is vaak niet meer zo. Je kan best een tijd chauffeuren en dan iets anders gaan doen of omgekeerd.quote:Op zondag 24 mei 2020 19:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus dan valt het niet mee eigenlijk?
Je lult veel maar zegt eigenlijk nog steeds dat het niet meevalt. Als je een baan kiest waarvan je weet dat je een keer totaal wat anders moet doen dan heb je aan chauffeurs diploma ook echt helemaal niks hè?quote:Op zondag 24 mei 2020 19:38 schreef tstile het volgende:
[..]
Jij zegt je kiest een beroep voor het leven. Dat hoeft niet. Sterker nog dat is vaak niet meer zo. Je kan best een tijd chauffeuren en dan iets anders gaan doen of omgekeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |