abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193257064
Het valt mij op dat bepaalde mensen het fijn vinden om kwetsbare mensen, (in mijn geval sociaal wat zwakker) omlaag te halen of zelfs belachelijk te maken in hun omgeving.

Is dit een uniek geval of zijn meer mensen die dit gedrag herkennen? Kan over alles gaan, handicap of andere beperking.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 14:37:12 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193257149
Nee hoor, sommige mensen vinden dat gewoon leuk. In jouw specifieke geval komt het natuurlijk ook een beetje doordat je op het forum al heel lang continu over dezelfde dingen post zonder dat er ooit iets verandert, dat kan voor mensen ook op de lachspieren gaan werken.

[ Bericht 1% gewijzigd door herverwijderd op 22-05-2020 14:43:28 ]
pi_193257227
Ik denk dat TS eens een schop onder zijn kont moet krijgen. Met zielepieterij kom je nergens.

Je zou ook eens naar jezelf kunnen kijken in plaats van naar een ander.
pi_193257245
Survival of the fittest: zwakkere examplaren worden uit de roedel verstoten.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 14:45:49 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193257258
Dat doen meestal onzekere mannetjes die daarmee denken een betere positie te krijgen.
pi_193257262
quote:
9s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:37 schreef herverwijderd het volgende:
Nee hoor, sommige mensen vinden dat gewoon leuk. In jouw specifieke geval komt het natuurlijk ook een beetje doordat je op het forum al heel lang continu over dezelfde dingen post zonder dat er ooit iets verandert, dat kan voor mensen ook op de lachspieren gaan werken.
In het geval van osodevo schromen mensen ook niet om de spot met hem te drijven, omdat hij zo hypocriet is. Soort koekje van eigen deeg.
  Moderator vrijdag 22 mei 2020 @ 14:49:20 #7
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_193257295
Onzekere mensen neigen dat soort gedrag te vertonen vaak. Zegt meer over hun dan over jou TS.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 22 mei 2020 @ 14:49:23 #8
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193257296
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:46 schreef Chia het volgende:

[..]

In het geval van osodevo schromen mensen ook niet om de spot met hem te drijven, omdat hij zo hypocriet is. Soort koekje van eigen deeg.
Dat doet zijn reputatie op het forum geen goed inderdaad.
pi_193257372
Zielig gedrag is dat. Ze zullen zich er wel goed bij voelen.
  Spellchecker vrijdag 22 mei 2020 @ 15:10:12 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193257534
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat TS eens een schop onder zijn kont moet krijgen. Met zielepieterij kom je nergens.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 20:31 schreef maily het volgende:
Jeetje, kom je niet meer buiten dan?
Klinkt niet best ....
Buk eens, dan geef ik je een schop onder je kont.
pi_193257686
Zijn vaak onzekere mensen, mensen die waarde hechten aan een reputatie op het internet, mensen die persoonlijk wat hebben meegemaakt en waardoor er (waarschijnlijk terechte, maar niet persoonlijk bedoelde) emotie achter zit. Mensen die gewoon willen trollen. Kan van alles zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:10 schreef maily het volgende:

[..]

[..]

Daar heb jij wel een handje vol van ja. Zou je dat ook recht in zijn gezicht durven zeggen? :s)
  Spellchecker vrijdag 22 mei 2020 @ 15:25:15 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193257722
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:22 schreef Gruj0 het volgende:
Zijn vaak onzekere mensen, mensen die waarde hechten aan een reputatie op het internet, mensen die persoonlijk wat hebben meegemaakt en waardoor (waarschijnlijk terechte, maar niet persoonlijk bedoelde) emotie achter zit. Mensen die gewoon willen trollen. Kan van alles zijn.
[..]

Daar heb jij wel een handje vol van ja. Zou je dat ook recht in zijn gezicht durven zeggen? :s)
Ja.
En niet omdat hij "kwetsbaar" is, maar omdat hij zichzelf zielig vindt.
En in het betreffende topic zocht hij motivatie om uit bed te komen.
pi_193257761
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:25 schreef maily het volgende:

[..]

Ja.
En niet omdat hij "kwetsbaar" is, maar omdat hij zichzelf zielig vindt.
Makkelijk antwoorden met "ja", als je toch al weet dat die kans nooit komt.
Je kent TS niet, behalve zijn posts op het internet. Mss komt er ooit een periode dat jij in zelfmedelijden zal baden. Wie weet.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 15:29:17 #14
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193257801
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:26 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Makkelijk antwoorden met "ja", als je toch al weet dat die kans nooit komt.
Je kent TS niet, behalve zijn posts op het internet. Mss komt er ooit een periode dat jij in zelfmedelijden zal baden. Wie weet.
Waarom stel je die vraag dan?
pi_193257862
quote:
9s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:29 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

Waarom stel je die vraag dan?
Omdat "nee" ook een antwoord kan zijn en "makkelijk antwoorden" voor "nee", niet geldt in deze context.
pi_193258008
quote:

En jij zelf ook!
pi_193258028
Ik herken dat gedrag zeker. Vreselijk. :') Als je überhaupt andere mensen belachelijk wilt maken, ben je zelf diep vanbinnen onzeker en heb je issues.
Een normaal mens met een gezond zelfvertrouwen kijkt niet teveel op of neer op andere mensen en heeft gewoon respect voor zichzelf en anderen.
pi_193258038
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:10 schreef maily het volgende:

[..]

[..]

Girl een kusje voor jou :* Die heb je verdiend.
pi_193258075
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:32 schreef osodevo het volgende:
Het valt mij op dat bepaalde mensen het fijn vinden om kwetsbare mensen, (in mijn geval sociaal wat zwakker) omlaag te halen of zelfs belachelijk te maken in hun omgeving.

Is dit een uniek geval of zijn meer mensen die dit gedrag herkennen? Kan over alles gaan, handicap of andere beperking.
Waar? Irl of op FOK!?
Irl durven mensen meestal niet hun ware aard te tonen.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 15:47:56 #20
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193258082
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:33 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Omdat "nee" ook een antwoord kan zijn en "makkelijk antwoorden" voor "nee", niet geldt in deze context.
Oh zo. Voor de statistieken: "Je hebt een schop onder je kont nodig" zou ik ook wel zeggen tegen mensen in het echt, dat valt bij mij eerder onder het kopje advies dan belachelijk maken.
Maar ach, anderen zullen er weer anders over denken.
pi_193258086
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:44 schreef ToT het volgende:
Survival of the fittest: zwakkere examplaren worden uit de roedel verstoten.
Het is maar wat je zwak vind. De mensen die zelf mensen verstoten, worden later ook zelf verstoten.. iets met karma.
pi_193258099
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:47 schreef Amee het volgende:

[..]

Waar? Irl of op FOK!?
Denk beide. Irl gebeurt het minder direct, maar onderhuids.
pi_193258173
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:48 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Denk beide. Irl gebeurt het minder direct, maar onderhuids.
Dat bedoel ik dus eigenlijk. Op internet leer je mensen hun aard kennen. Want anoniem wanen ze zich veilig. Dus gaan ze los. Dat zie je hier op FOK! ook continue.
Ze willen je vaak wel wijsmaken dat ze irl niet zo asociaal zijn. Maar als je van nature niet asociaal bent, kun je het ook niet op internet zijn, denk ik. Hoe verzin je anders zo'n gedrag? Hoe kom je erbij om mensen zo hatelijk te behandelen als je van nature een normaal, fatsoenlijk persoon bent?
pi_193258176
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:47 schreef Amee het volgende:

[..]

Waar? Irl of op FOK!?
Niet online.

IRL, in nieuwe groepjes mensen die ik leer kennen, soms ook zomaar op straat door groepen jongeren.
pi_193258189
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:48 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Het is maar wat je zwak vind. De mensen die zelf mensen verstoten, worden later ook zelf verstoten.. iets met karma.
Iets breder kijken, zie de natuur. (Ook al zijn er wel diersoorten die voor oude en gewonde roedel-genoten zorgen.)
pi_193258204
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:53 schreef osodevo het volgende:

[..]

Niet online.

IRL, in nieuwe groepjes mensen die ik leer kennen, soms ook zomaar op straat door groepen jongeren.
Vermijd ze. Tussen hen wil je niet horen.
pi_193258270
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:53 schreef ToT het volgende:

[..]

Iets breder kijken, zie de natuur. (Ook al zijn er wel diersoorten die voor oude en gewonde roedel-genoten zorgen.)
Dat weet ik wel hoor :) Maar dat neemt niet weg dat het gedrag best wel zwak is, ook al werkt het op instinct. In deze tijd kunnen we prima overleven, en is al dat bullshit zoals andere afstoten niet nodig. Dat is juist zwak op de langere termijn en je gaat jezelf tegenkomen in deze tijd.

Ben je goed voor de ander? (met uiteraard oog voor jezelf/ jezelf niet vergeet) dan kom je er wel en trek je veel meer oprechte en goede mensen aan in je leven.
What goes around turns around.
pi_193258302
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:54 schreef Amee het volgende:

[..]

Vermijd ze. Tussen hen wil je niet horen.
Amen :Y
pi_193258378
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:52 schreef Amee het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus eigenlijk. Op internet leer je mensen hun aard kennen. Want anoniem wanen ze zich veilig. Dus gaan ze los. Dat zie je hier op FOK! ook continue.
Ze willen je vaak wel wijsmaken dat ze irl niet zo asociaal zijn. Maar als je van nature niet asociaal bent, kun je het ook niet op internet zijn, denk ik. Hoe verzin je anders zo'n gedrag? Hoe kom je erbij om mensen zo hatelijk te behandelen als je van nature een normaal, fatsoenlijk persoon bent?
Klopt dat is ook zo. De grap is dat ze dan denken dat het echt werkt om je zo te gedragen, maar op de langere termijn struikelen ze.

Ik adviseer dan ook gevoelige mensen om juist op dat soort figuren neer te kijken.. het is enorm zwak om kracht te krijgen door anderen zo neer te halen. Dan word je gewoon een naar figuur en blijft niemand bij je hoor.

Maar neemt niet weg dat het enorm vervelend en irritant kan zijn natuurlijk. Dat soort mensen.
pi_193258415
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:52 schreef Amee het volgende:

[..]

Jij lijkt mij btw wel aardig en iig sociaal intelligent dat je dit inziet. :)
  vrijdag 22 mei 2020 @ 16:09:50 #31
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193258506
Oh het gaat om het echte leven. Tja dan is het tweede stukje van mijn post niet van toepassing (y)
pi_193258590
Zoals jij jezelf omlaag haalt, TS, kan niemand dat.
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
pi_193258622
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:53 schreef osodevo het volgende:

[..]

soms ook zomaar op straat door groepen jongeren.
Hoe dit dan? Je loopt op straat langs een groep en ze schelden je uit ofzo?
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
pi_193258684
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 16:14 schreef TTSS het volgende:
Zoals jij jezelf omlaag haalt, TS, kan niemand dat.
Goede shade
pi_193261514
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:47 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

Oh zo. Voor de statistieken: "Je hebt een schop onder je kont nodig" zou ik ook wel zeggen tegen mensen in het echt, dat valt bij mij eerder onder het kopje advies dan belachelijk maken.
Maar ach, anderen zullen er weer anders over denken.
Een schop onder de kont is idd vrij normaal om tegen iemand in het echt te zeggen en valt wmb in het rijtje van advies.

Maar sommige users zijn echt in elk topic van TS aanwezig met denigrerende posts die wel verder gaan dan "een schop onder de kont". Posts uit een ander topic hier citeren en daarmee opscheppen zegt gewoon dat men bewust TS wil bashen.

TS schrijft van zich af, hij klaagt wellicht en wie weet wat nog meer, maar hoe valt hij hen daarmee lastig? Ze hoeven geen posts van TS te lezen. Hij doet ze geen enkel kwaad. Er is geen reden om zo denigrerend te doen over TS. Niet op het net, noch IRL.
pi_193262289
Ik las de TT en waagde een gok dat deze TS het topic geopend had, klikte erop en kreeg een slappe lach van het gelijk hebben.
TS, je bent goed bezig. Mijn steun heb je i.i.g. Jij hebt een groot rechtvaardigheidsgevoel.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_193265322
quote:

Wat een krachtige taal zeg! Voel je je daardoor beter? Geef je jezelf ook weleens een schop voor de dingen die jou minder goed afgaan, of trap je alleen maar mensen naar beneden waar je op neerkijkt?

Als TS heel veel van dit soort topics post, geeft dat vooral aan hoe erg hij worstelt met zijn problemen. Als jij vervolgens de behoefte om hem de les te lezen met kritiek waar hij helemaal niks constructiefs uit kan halen, dan ben jij het vooral die een trap onder zijn reet nodig heeft. Grow up! Als jij je zogenaamd ergert aan zijn topics, dan ben jij de idioot die zo debiel is om er toch op te klikken. :{w
pi_193265535
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 22:42 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Wat een krachtige taal zeg! Voel je je daardoor beter? Geef je jezelf ook weleens een schop voor de dingen die jou minder goed afgaan, of trap je alleen maar mensen naar beneden waar je op neerkijkt?

Als TS heel veel van dit soort topics post, geeft dat vooral aan hoe erg hij worstelt met zijn problemen. Als jij vervolgens de behoefte om hem de les te lezen met kritiek waar hij helemaal niks constructiefs uit kan halen, dan ben jij het vooral die een trap onder zijn reet nodig heeft. Grow up! Als jij je zogenaamd ergert aan zijn topics, dan ben jij de idioot die zo debiel is om er toch op te klikken. :{w
Ik kijk op niemand neer. Wat ik ermee wil zeggen is dat je niks oplost door maar in het negatieve te blijven hangen. En ja, dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Maar meegaan in het negatieve en medelijden hebben etc., daar is hij al helemaal niet bij gebaat lijkt me.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 22:48:53 #39
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193265599
Doe ik ook. Lig altijd helemaal in een deuk om First Dates. Of op het terras, beetje mensen afzeiken.

Maar goed, dat zullen ze nooit horen en doe ik nagenoeg niet bij mensen die ik ken.
pi_193265896
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:32 schreef osodevo het volgende:

Dat is helaas een kenmerk van een maatschappij. Zeg maar survival of the fittest.
pi_193265918
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 22:59 schreef stokj het volgende:

[..]

Dat is helaas een kenmerk van een maatschappij. Zeg maar survival of the fittest.
Apart is wel dat degene die eigenlijk zwakker is dat doet.
pi_193265933
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 23:00 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Apart is wel dat degene die eigenlijk zwakker is dat doet.
Dergelijke pogingen zwakken juist af als ze niet het doel bereiken.
En de sterkste heeft niks te verliezen tegen een zwakke.
pi_193266483
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 22:46 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik kijk op niemand neer. Wat ik ermee wil zeggen is dat je niks oplost door maar in het negatieve te blijven hangen. En ja, dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Maar meegaan in het negatieve en medelijden hebben etc., daar is hij al helemaal niet bij gebaat lijkt me.
Denk jij dat hij dit voor zijn lol doet? Ik maak er juist uit op dat hij het helemaal schijtzat is om elke keer tegen dezelfde problemen aan te lopen, waardoor zijn leven stil blijft staan.

TS heeft in meerdere topics aangegeven dat hij autisme heeft. Dat houdt o.a. in dat hij meer moeite heeft om te begrijpen wat het verband is tussen zijn eigen gedrag en hoe mensen daarop kunnen reageren.

Je bedoelt het misschien goed, maar met een antwoord als "je moet niet in het negatieve blijven hangen" kan hij denk ik helemaal niks.

Als je hem wilt helpen, dan zou je kunnen uitleggen dat hij met de manier hoe hij zijn hulpvragen stelt negatieve reacties over zichzelf afroept, waarom dat zo is en hoe hij het anders zou kunnen doen.

~~~~~~~~

Overigens vind ik het schandalig dat er voor mensen die met dezelfde soort problemen als TS nauwelijks hulp is.

Ik zie op FOK! meer mensen met vergelijkbare problemen die wel hulp zoeken, maar vervolgens worden ze van het kastje naar de muur gestuurd.
pi_193266723
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 22:59 schreef stokj het volgende:

[..]

De maatschappij is ook een survival of the fittest. Dat was het vroeger en nu nog steeds.

Daar komt bovenop dat anderzijds in onze maatschappij de schijn opgehouden wordt dat het allemaal zo makkelijk is en dat voor elk probleem voorzieningen bestaan die het oplossen. We leren niet hoe we met tegenslag om moeten gaan.

Mensen blijven raar. Toen de corona-pandemie uitbrak, ging een groot deel pleepapier hamsteren. Het is toch te zot voor woorden dat je in tijden van crisis gaat bedenken of er genoeg papier is om je reet mee af te vegen? Als ik denk aan primaire levensbehoeften, dan denk ik allereerst aan eten.
pi_193267245
Voor de duidelijkheid heb ik het niet over online, daar raakt het mij minder.

Ik heb het over totaal wildvreemden of vrienden van vrienden. Die wanneer zij opmerken bij de kennismaking dat ik sociaal niet zo heel vlot ben daar een beetje misbruik van maken, vreemde dingen zeggen of belachelijk maken. In het beste geval mij negeren.

Op straat is het meer dat hufterige, om kleine dingen uitgescholden worden. Mensen die voordringen of boos worden wanneer je niet snel genoeg afrekent.

Omdat ik zelf geen steungroep heb gaan dit soort incidenten mij meer dwarszitten. Ook door een gebrek aan positieve ervaringen waar negatieve overheersen.

Snappen jullie mij nu?
pi_193267255
Ja maar Lawrence is dus sociaal niet echt heel vaardig, desalniettemin heeft hij een arrogante waffel erop zitten van hier tot Tokyo, ja dan vraag je erom
pi_193271902
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 23:59 schreef osodevo het volgende:
Voor de duidelijkheid heb ik het niet over online, daar raakt het mij minder.

Ik heb het over totaal wildvreemden of vrienden van vrienden. Die wanneer zij opmerken bij de kennismaking dat ik sociaal niet zo heel vlot ben daar een beetje misbruik van maken, vreemde dingen zeggen of belachelijk maken. In het beste geval mij negeren.

Op straat is het meer dat hufterige, om kleine dingen uitgescholden worden. Mensen die voordringen of boos worden wanneer je niet snel genoeg afrekent.

Omdat ik zelf geen steungroep heb gaan dit soort incidenten mij meer dwarszitten. Ook door een gebrek aan positieve ervaringen waar negatieve overheersen.

Snappen jullie mij nu?
Ik kan wel begrijpen dat als jij dit soort dingen vaak meemaakt je dit soort situaties in het algemeen sneller opmerkt.

Het hoeft niet persé zo te zijn dat wanneer iemand jou negeert of op een andere manier reageert waardoor jij je gekwetst voelt, dat die persoon een hekel heeft aan jou.

Je geeft zelf aan dat je moeite hebt met sociale contacten. Anderen merken dat op maar weten vervolgens niet goed hoe ze jou moeten benaderen, want ze zijn bang dat ze iets kunnen zeggen wat jij als beledigend of kwetsend kan ervaren, terwijl ze het helemaal niet zo bedoelen. Dezelfde onzekerheid en stress die jij ervaart als jij contact probeert te maken met anderen, ervaren zij op dat moment ook met jou.

Probeer het eens als volgt voor je te zien:

Stel, er worden op TV op hetzelfde moment twee films uitgezonden die je allebei even leuk vindt. De eerste wordt op NPO3 uitgezonden en de ander op Net 5. Echter op Net 5 is de ontvangst niet goed: het geluid loopt niet synchroon met het videobeeld en het beeld loopt geregeld vast en er is blokvorming. Zodoende besluit jij om de film op NPO3 te kijken; niet omdat de film op Net 5 minder leuk is, maar omdat de uitzending stoort en daardoor kost het jou meer moeite om die betreffende film te volgen.

Een vergelijkbaar issue gebeurt in het contact wat jij probeert te maken met andere mensen. Jij probeert te communiceren met anderen, maar omdat jouw sociale vaardigheden nog niet helemaal optimaal zijn ontwikkeld, is het voor jou extra moeilijker om in te schatten hoe de boodschap die jij wilt overbrengen goed zal aankomen. Ook de boodschap die zij naar jou willen overbrengen naar jou, wordt soms niet door jou geinterpreteerd zoals die is bedoeld.

Dat is denk ik in de meeste gevallen aan de hand bij de problemen die jij ervaart. Het staat helemaal los van of mensen jou aardig vinden.

Gelukkig kan je sociale vaardigheden trainen en blijven ontwikkelen. Ieder mens heeft sociale vaardigheden moeten leren - niemand wordt daarmee geboren. Niemand is daarmee ook beter of slechter dan jij. Jij hebt helaas wat minder geluk gehad in de sociale ontwikkeling. Dat hoeft overigens niet alleen met autisme hebben te maken. Het zou heel goed kunnen dat alle angsten en onzekerheden die jij door negatieve ervaringen hebt opgedaan in jouw leven de grootste blokkade hierin vormen.

Maar wat je nog niet kan, kan je leren. Op YouTube en elders op internet staat het vol van de informatie waar jij sowieso wat van op zal steken. Over sociaal contact en communicatie zijn daarbij zo ontzettend veel boeken en artikelen geschreven.

Ook de negatieve ervaringen op FOK! kan je hoe dan ook beschouwen als leerzaam, want daarmee weet je in ieder geval dat je iets moet veranderen in jouw aanpak.

Probeer ook niet te snel conclusies voor jezelf te trekken. Je kan bijvoorbeeld concluderen dat mensen een hekel hebben aan jou, omdat jij negatieve ervaringen hebt gehad met ze. Maar het enige wat je daarbij hebt meegemaakt, is hun gedrag op een bepaald moment. Je kan niet zien wat ze denken of voelen - dat zou weleens anders kunnen zijn dan hetgeen waar jij bang voor bent. Het kan dus positiever zijn dan je denkt.
pi_193271964
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 11:00 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik kan wel begrijpen dat als jij dit soort dingen vaak meemaakt je dit soort situaties in het algemeen sneller opmerkt.

Het hoeft niet persé zo te zijn dat wanneer iemand jou negeert of op een andere manier reageert waardoor jij je gekwetst voelt, dat die persoon een hekel heeft aan jou.

Je geeft zelf aan dat je moeite hebt met sociale contacten. Anderen merken dat op maar weten vervolgens niet goed hoe ze jou moeten benaderen, want ze zijn bang dat ze iets kunnen zeggen wat jij als beledigend of kwetsend kan ervaren, terwijl ze het helemaal niet zo bedoelen. Dezelfde onzekerheid en stress die jij ervaart als jij contact probeert te maken met anderen, ervaren zij op dat moment ook met jou.

Probeer het eens als volgt voor je te zien:

Stel, er worden op TV op hetzelfde moment twee films uitgezonden die je allebei even leuk vindt. De eerste wordt op NPO3 uitgezonden en de ander op Net 5. Echter op Net 5 is de ontvangst niet goed: het geluid loopt niet synchroon met het videobeeld en het beeld loopt geregeld vast en er is blokvorming. Zodoende besluit jij om de film op NPO3 te kijken; niet omdat de film op Net 5 minder leuk is, maar omdat de uitzending stoort en daardoor kost het jou meer moeite om die betreffende film te volgen.

Een vergelijkbaar issue gebeurt in het contact wat jij probeert te maken met andere mensen. Jij probeert te communiceren met anderen, maar omdat jouw sociale vaardigheden nog niet helemaal optimaal zijn ontwikkeld, is het voor jou extra moeilijker om in te schatten hoe de boodschap die jij wilt overbrengen goed zal aankomen. Ook de boodschap die zij naar jou willen overbrengen naar jou, wordt soms niet door jou geinterpreteerd zoals die is bedoeld.

Dat is denk ik in de meeste gevallen aan de hand bij de problemen die jij ervaart. Het staat helemaal los van of mensen jou aardig vinden.

Gelukkig kan je sociale vaardigheden trainen en blijven ontwikkelen. Ieder mens heeft sociale vaardigheden moeten leren - niemand wordt daarmee geboren. Niemand is daarmee ook beter of slechter dan jij. Jij hebt helaas wat minder geluk gehad in de sociale ontwikkeling. Dat hoeft overigens niet alleen met autisme hebben te maken. Het zou heel goed kunnen dat alle angsten en onzekerheden die jij door negatieve ervaringen hebt opgedaan in jouw leven de grootste blokkade hierin vormen.

Maar wat je nog niet kan, kan je leren. Op YouTube en elders op internet staat het vol van de informatie waar jij sowieso wat van op zal steken. Over sociaal contact en communicatie zijn daarbij zo ontzettend veel boeken en artikelen geschreven.

Ook de negatieve ervaringen op FOK! kan je hoe dan ook beschouwen als leerzaam, want daarmee weet je in ieder geval dat je iets moet veranderen in jouw aanpak.

Probeer ook niet te snel conclusies voor jezelf te trekken. Je kan bijvoorbeeld concluderen dat mensen een hekel hebben aan jou, omdat jij negatieve ervaringen hebt gehad met ze. Maar het enige wat je daarbij hebt meegemaakt, is hun gedrag op een bepaald moment. Je kan niet zien wat ze denken of voelen - dat zou weleens anders kunnen zijn dan hetgeen waar jij bang voor bent. Het kan dus positiever zijn dan je denkt.
Films op NPO3?
pi_193272275
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 11:06 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Films op NPO3?
Absoluut! Niet vaak, maar als ze komen, dan is het vaak een goede film
pi_193274970
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 23:23 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Overigens vind ik het schandalig dat er voor mensen die met dezelfde soort problemen als TS nauwelijks hulp is.

Ik zie op FOK! meer mensen met vergelijkbare problemen die wel hulp zoeken, maar vervolgens worden ze van het kastje naar de muur gestuurd.
Er zijn behoorlijk wat initiatieven om mensen met autisme socialer te maken en te helpen zich te redden in de maatschappij. Ik heb al eens in een ander topic van TS een paar van die initiatieven gepost. Punt is dat TS wil dat er morgen een meisje in een cadeaubox voor hem op de stoep staat, terwijl dat niet gaat werken als je sociaal onhandig bent, geen werk hebt en voor de rest nauwelijks buiten komt door een depressie. Eerst moeten deze punten worden aangepakt voordat TS gaat daten. Osodevo zou eens kunnen aankaarten bij zijn psycholoog of hij mee kan doen aan zo'n project.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')