Veel protestantse, en dan vooral in de evangelische hoek hebben natuurlijk het imago 'moderner' te zijn meegaand in de tijd waaronder kerkdiensten met muziek. Daar hoort een organisatie als de EO ook bij. Maar je heb ook de bevindelijk gereformeerden, en dat zien veel buitenstaanders als een gedateerd iets maar veel mensen hebben wel respect voor die mensen. Werken hard en zijn mensen niet tot last. Aan de andere kant zijn mensen huiverig als de SGP meer invloed zou krijgen en vindt men het Vaticaan niet van deze tijd.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 20:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja die hele topdown structuur waar elkaar benoemdende conservatieve regenten uit Rome van bovenaf alles bepalen en voor de hele wereld hetzelfde recept willen handhaven, werkt in de huidige tijd steeds slechter in westerse landen.
Dat is al rond 1970 ontstaan. Toen waren er in Nederland wel progressieve katholieke stromingen. Maar dat werd door Rome beantwoord door hier types als Gijsen en Simonis te benoemen die alles dat naar modern neigde de kop in hebben gedrukt. Mede daardoor hebben ze in die tijd ongeveer ieder jong persoon van zich vervreemd en ook verder de boot gemist wat betreft kansen tot een aantrekkelijk imago.
Ik denk dat die Joannes Gijsen wel symbool staat voor waar het mis is gegaan.
https://www.anderetijden.nl/aflevering/346/Bisschop-Gijsen
Dat lukt de kleinschaliger georganiseerde protestanten een stuk beter. Het succes van de EO is een prima voorbeeld van hoe die dat hebben aangepakt
Hier ook een cultuur-christen. Paradoxaal, ik weet het niet. Je hoeft niet in de kerk te zitten of naar de hemel te kijken om de boodschap uit het NT in de praktijk te brengen. Aan de andere kant heb je de bijbel ook niet nodig om er van overtuigd te zijn dat moorden en stelen slecht zijn, en dat een samenleving er fijner op wordt als je je naaste lief hebt.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 20:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha, een cultuur-christen gespot
Nee, maar zo staan er veel conservatief-liberaal rechtse mensen er in hoor, include me. We neigen allemaal naar een christelijk Europa, maar weinigen zijn zelf christen of belijdend kerklid. Best wel paradoxaal eigenlijk, je voorkeur geven naar een maatschappijrichting, maar zelf niet actief bijdragen aan die richting.
Waarom is dat een probleem ? Genoeg toffe mensen die ik ken met een migratieachtergrond en op en top Limburger zijn. We hebben zelfs een tijdje terug een donkere prins carnaval gehad. Fun fact, niemand die daar de focus op legde in nieuwsberichten rondom de carnavalsvereniging. Kan de randstad nog eens wat van leren.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 06:53 schreef RTR het volgende:
[..]
Zelfs in Limburg zitten al 'immigranten' man man man.
Heeft de boodschap van de Bijbel je niet meer te zeggen ?quote:Op woensdag 27 mei 2020 09:26 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hier ook een cultuur-christen. Paradoxaal, ik weet het niet. Je hoeft niet in de kerk te zitten of naar de hemel te kijken om de boodschap uit het NT in de praktijk te brengen. Aan de andere kant heb je de bijbel ook niet nodig om er van overtuigd te zijn dat moorden en stelen slecht zijn, en dat een samenleving er fijner op wordt als je je naaste lief hebt.
Voor mij is het ook dat je Nederland en Europa, inclusief de complete geschiedenis, en überhaupt het westerse denken veel minder tot misschien wel niet kunt begrijpen als je ook niet het christendom begrijpt. Zoveel van onze fundamentele waarden zijn gestoeld op, of beïnvloed op door christelijke principes en denken.
En die is? Vreest de oud-testamentische God der Wrake? De wederkomst van Jezus komt nu echt heel snel?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Heeft de boodschap van de Bijbel je niet meer te zeggen ?
Zo maar vraag uit interesse.
Oh, Kees van der Staaij wordt de mond gesnoerd?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Maar inderdaad, de remmen zijn veel te los gegaan en iedereen die consequent christelijk wil denken ( zoals de refo's van nu) worden gemuilband
Nee, eigenlijk niet. Ik zie het als een historische bron (van zeer beperkte wetenschappelijke waarde) en als een "ethiek voor beginners". Anno nu voor een groot deel achterhaald door de tijd.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 10:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Nee dat niet, maar er is natuurlijk steeds minder plaats voor dergelijke denkbeelden en organisaties. Overigens boeit mij dat geen flikker hoor, maar ik zie wel dat dergelijke denkbeelden meer en meer in de verdrukking komen. Zijn ook stuk minder assertief dan andere religies.quote:Op vrijdag 5 juni 2020 13:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh, Kees van der Staaij wordt de mond gesnoerd?
Ethiek voor beginners?quote:Op vrijdag 5 juni 2020 16:37 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk niet. Ik zie het als een historische bron (van zeer beperkte wetenschappelijke waarde) en als een "ethiek voor beginners". Anno nu voor een groot deel achterhaald door de tijd.
Ik denk dat jij behoorlijk wat bijbelkennis mist. Kan gebeuren, maar dan is zo'n post gewoon misplaatst. Ik kan zo 50 zeer actuele bijbelteksten voor je uit mijn hoofd oplepelen.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 09:09 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Ethiek voor beginners?Er staat vrijwel niets in de bijbel wat voor de 21ste eeuw nog van belang is. Alleen als je teksten echt in allerlei bochten gaat wringen, maar dat kun je met elk boek ter wereld doen.
Zeker niet. Ben aardig op de hoogte.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 09:25 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat jij behoorlijk wat bijbelkennis mist. Kan gebeuren, maar dan is zo'n post gewoon misplaatst. Ik kan zo 50 zeer actuele bijbelteksten voor je uit mijn hoofd oplepelen.
Jaquote:
Orthodox, maar niet reformatorisch. CU christen, om het naar politiek te vertalen. Ben dan ook CU lid.quote:
Dan ben je in ieder geval consequent.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 09:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Orthodox, maar niet reformatorisch. CU christen, om het naar politiek te vertalen. Ben dan ook CU lid.
Nee, GKV. Zelfde kerkgenootschap als de ministers Schouten en Slob.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 09:35 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Dan ben je in ieder geval consequent.PKN?
Dan heb ik een aardig beeld. Niets mis mee hoor, maar ik vind je morele principes uit de bijbel halen wel erg naïef. Of in ieder geval subjectief.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, GKV. Zelfde kerkgenootschap als de ministers Schouten en Slob.
Natuurlijk is het subjectief, niemand kan objectief staan tov de bijbel. Iemand die zegt dat hij Gods Zoon is, is of een grote idioot of het is waar. Een tussenvariant bestaat niet.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 09:42 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Dan heb ik een aardig beeld. Niets mis mee hoor, maar ik vind je morele principes uit de bijbel halen wel erg naïef. Of in ieder geval subjectief.
Er bestaan tientallen tussenvarianten. Jij neemt al aan dat Jezus daadwerkelijk heeft gezegd dat hij Gods zoon is, maar wie zegt dat? Misschien hebben mensen dat later wel opgetekend en toegeschreven aan hem maar heeft hij dat soort uitspraken zelf nooit gedaan. Daar zijn best goede aanwijzingen voor. In het Marcusevangelie wordt Jezus nauwelijks zoon van God genoemd, maar gaat het vaker over mensenzoon etc.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 10:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is het subjectief, niemand kan objectief staan tov de bijbel. Iemand die zegt dat hij Gods Zoon is, is of een grote idioot of het is waar. Een tussenvariant bestaat niet.
Jij pakt hier de Nederlandse vertaling 'mensenzoon'. Het is alleen geschreven in het Grieks en daar staat een woord dat wij verder niet gebruiken en alleen verder voor komt in Griekse vertalingen van het oude testament (het boek Daniël, waar de mensenzoon in de hemel het koningschap over de hele wereld krijgt). Maar goed, dat gaat veel te ver in POL en zeker in een CDA topic.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 10:09 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Er bestaan tientallen tussenvarianten. Jij neemt al aan dat Jezus daadwerkelijk heeft gezegd dat hij Gods zoon is, maar wie zegt dat? Misschien hebben mensen dat later wel opgetekend en toegeschreven aan hem maar heeft hij dat soort uitspraken zelf nooit gedaan. Daar zijn best goede aanwijzingen voor. In het Marcusevangelie wordt Jezus nauwelijks zoon van God genoemd, maar gaat het vaker over mensenzoon etc.
En dat is de oudste bron die we tot onze beschikking hebben.
Lijkt me niet verstandig om de C grondig te gaan oppoetsen, CDA moet het van oudsher hebben van pkn-leden (of haar voorgangers) en katholieken in het zuiden. De ideale positie voor het CDA is een centrum-rechts geluid met hooguit een christelijk sausje erbij.quote:
Ik bedoelde ook niet dat ze er een CU van moeten maken (al mag dat altijd), maar inderdaad wel een menselijker beleid wat betreft integratie. Dat kinderpardon, nu die oproepen om die weeskinderen hierheen te laten. Dat past bij het oude CDA. Dat zijn ze onder Verhagen en Buma kwijt geraakt.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 12:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lijkt me niet verstandig om de C grondig te gaan oppoetsen, CDA moet het van oudsher hebben van pkn-leden (of haar voorgangers) en katholieken in het zuiden. De ideale positie voor het CDA is een centrum-rechts geluid met hooguit een christelijk sausje erbij.
Pleiten voor soepele opvang voor kinder uit migratie landen, pro-life, zondag ter discussie stellen, en streng klimaat beleid is het gouden recept om nooit meer de grootste partij te worden.
Niet mee eens. Ik denk overigens dat het CDA zich wat betreft immigratie en integratie beter aan de bijbel houdt dan CU.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 12:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet dat ze er een CU van moeten maken (al mag dat altijd), maar inderdaad wel een menselijker beleid wat betreft integratie. Dat kinderpardon, nu die oproepen om die weeskinderen hierheen te laten. Dat past bij het oude CDA. Dat zijn ze onder Verhagen en Buma kwijt geraakt.
Je weet dat meer dan de helft van de immigranten in Nederland christelijk is?quote:Op zaterdag 6 juni 2020 13:48 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Niet mee eens. Ik denk overigens dat het CDA zich wat betreft immigratie en integratie beter aan de bijbel houdt dan CU.![]()
(En ook daar zijn weer prachtige oudtestamentische bijbelteksten bij te pakken.)
Jazeker, dat heeft daar echter niets mee te maken lijkt me. Ik snap totaal niet hoe een lief, zacht en vredelievend immigratiebeleid beter te rijmen is met het christendom dan een boodschap van grenzen dicht en strenge regels op integratie.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 13:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat meer dan de helft van de immigranten in Nederland christelijk is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |