abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 26 mei 2020 @ 22:34:18 #101
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_193329389
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja die hele topdown structuur waar elkaar benoemdende conservatieve regenten uit Rome van bovenaf alles bepalen en voor de hele wereld hetzelfde recept willen handhaven, werkt in de huidige tijd steeds slechter in westerse landen.

Dat is al rond 1970 ontstaan. Toen waren er in Nederland wel progressieve katholieke stromingen. Maar dat werd door Rome beantwoord door hier types als Gijsen en Simonis te benoemen die alles dat naar modern neigde de kop in hebben gedrukt. Mede daardoor hebben ze in die tijd ongeveer ieder jong persoon van zich vervreemd en ook verder de boot gemist wat betreft kansen tot een aantrekkelijk imago.

Ik denk dat die Joannes Gijsen wel symbool staat voor waar het mis is gegaan.
https://www.anderetijden.nl/aflevering/346/Bisschop-Gijsen

Dat lukt de kleinschaliger georganiseerde protestanten een stuk beter. Het succes van de EO is een prima voorbeeld van hoe die dat hebben aangepakt
Veel protestantse, en dan vooral in de evangelische hoek hebben natuurlijk het imago 'moderner' te zijn meegaand in de tijd waaronder kerkdiensten met muziek. Daar hoort een organisatie als de EO ook bij. Maar je heb ook de bevindelijk gereformeerden, en dat zien veel buitenstaanders als een gedateerd iets maar veel mensen hebben wel respect voor die mensen. Werken hard en zijn mensen niet tot last. Aan de andere kant zijn mensen huiverig als de SGP meer invloed zou krijgen en vindt men het Vaticaan niet van deze tijd.

Veel katholieke landen zijn minder gelovig, maar in een land als Polen is men erg praktiserend en het aantal % niet gelovigen ligt daar rond de 3%. Hier iets meer dan 50%. Maar ook veel van oudsher protestantse landen zoals Scandinavische landen zijn niet perse heel gelovig. 'Luthers Zweden' is heden ten dage ongeveer niet zo gelovig als 'katholiek Frankrijk'. Beide landen kennen veel atheïsten, maar toch kent Frankrijk van de praktiserende katholieken wel een deel ultraconservatieve traditionalisten. Ook het verzet tegen het homohuwelijk bv. was daar groter dan waar dan ook.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  woensdag 27 mei 2020 @ 09:26:35 #102
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193333656
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:55 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Haha, een cultuur-christen gespot :D

Nee, maar zo staan er veel conservatief-liberaal rechtse mensen er in hoor, include me. We neigen allemaal naar een christelijk Europa, maar weinigen zijn zelf christen of belijdend kerklid. Best wel paradoxaal eigenlijk, je voorkeur geven naar een maatschappijrichting, maar zelf niet actief bijdragen aan die richting.
Hier ook een cultuur-christen. Paradoxaal, ik weet het niet. Je hoeft niet in de kerk te zitten of naar de hemel te kijken om de boodschap uit het NT in de praktijk te brengen. Aan de andere kant heb je de bijbel ook niet nodig om er van overtuigd te zijn dat moorden en stelen slecht zijn, en dat een samenleving er fijner op wordt als je je naaste lief hebt.
Voor mij is het ook dat je Nederland en Europa, inclusief de complete geschiedenis, en überhaupt het westerse denken veel minder tot misschien wel niet kunt begrijpen als je ook niet het christendom begrijpt. Zoveel van onze fundamentele waarden zijn gestoeld op, of beïnvloed op door christelijke principes en denken.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193425726
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 06:53 schreef RTR het volgende:

[..]

Zelfs in Limburg zitten al 'immigranten' man man man.
Waarom is dat een probleem ? Genoeg toffe mensen die ik ken met een migratieachtergrond en op en top Limburger zijn. We hebben zelfs een tijdje terug een donkere prins carnaval gehad. Fun fact, niemand die daar de focus op legde in nieuwsberichten rondom de carnavalsvereniging. Kan de randstad nog eens wat van leren.
pi_193485620
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 09:26 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Hier ook een cultuur-christen. Paradoxaal, ik weet het niet. Je hoeft niet in de kerk te zitten of naar de hemel te kijken om de boodschap uit het NT in de praktijk te brengen. Aan de andere kant heb je de bijbel ook niet nodig om er van overtuigd te zijn dat moorden en stelen slecht zijn, en dat een samenleving er fijner op wordt als je je naaste lief hebt.
Voor mij is het ook dat je Nederland en Europa, inclusief de complete geschiedenis, en überhaupt het westerse denken veel minder tot misschien wel niet kunt begrijpen als je ook niet het christendom begrijpt. Zoveel van onze fundamentele waarden zijn gestoeld op, of beïnvloed op door christelijke principes en denken.
Heeft de boodschap van de Bijbel je niet meer te zeggen ?
Zo maar vraag uit interesse.
Maar inderdaad, de remmen zijn veel te los gegaan en iedereen die consequent christelijk wil denken ( zoals de refo's van nu) worden gemuilband
  vrijdag 5 juni 2020 @ 11:08:25 #105
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_193486015
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:42 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Heeft de boodschap van de Bijbel je niet meer te zeggen ?
Zo maar vraag uit interesse.
En die is? Vreest de oud-testamentische God der Wrake? De wederkomst van Jezus komt nu echt heel snel?
  vrijdag 5 juni 2020 @ 13:11:01 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193488191
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:42 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Heeft de boodschap van de Bijbel je niet meer te zeggen ?
Zo maar vraag uit interesse.
Maar inderdaad, de remmen zijn veel te los gegaan en iedereen die consequent christelijk wil denken ( zoals de refo's van nu) worden gemuilband
Oh, Kees van der Staaij wordt de mond gesnoerd?
  vrijdag 5 juni 2020 @ 16:37:53 #107
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193490760
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:42 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Heeft de boodschap van de Bijbel je niet meer te zeggen ?
Zo maar vraag uit interesse.
Nee, eigenlijk niet. Ik zie het als een historische bron (van zeer beperkte wetenschappelijke waarde) en als een "ethiek voor beginners". Anno nu voor een groot deel achterhaald door de tijd.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193491160
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 13:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Oh, Kees van der Staaij wordt de mond gesnoerd?
Nee dat niet, maar er is natuurlijk steeds minder plaats voor dergelijke denkbeelden en organisaties. Overigens boeit mij dat geen flikker hoor, maar ik zie wel dat dergelijke denkbeelden meer en meer in de verdrukking komen. Zijn ook stuk minder assertief dan andere religies.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193500443
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 16:37 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet. Ik zie het als een historische bron (van zeer beperkte wetenschappelijke waarde) en als een "ethiek voor beginners". Anno nu voor een groot deel achterhaald door de tijd.
Ethiek voor beginners? _O- Er staat vrijwel niets in de bijbel wat voor de 21ste eeuw nog van belang is. Alleen als je teksten echt in allerlei bochten gaat wringen, maar dat kun je met elk boek ter wereld doen.
pi_193500662
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:09 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Ethiek voor beginners? _O- Er staat vrijwel niets in de bijbel wat voor de 21ste eeuw nog van belang is. Alleen als je teksten echt in allerlei bochten gaat wringen, maar dat kun je met elk boek ter wereld doen.
Ik denk dat jij behoorlijk wat bijbelkennis mist. Kan gebeuren, maar dan is zo'n post gewoon misplaatst. Ik kan zo 50 zeer actuele bijbelteksten voor je uit mijn hoofd oplepelen.
Hoe vaak heb jij de bijbel van begin tot eind gelezen, dat jij zo denkt te moeten oordelen? Of moet je nu toegeven dat je alles alleen van horen zeggen hebt?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193500728
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:25 schreef Hanca het volgende:

Ik denk dat jij behoorlijk wat bijbelkennis mist. Kan gebeuren, maar dan is zo'n post gewoon misplaatst. Ik kan zo 50 zeer actuele bijbelteksten voor je uit mijn hoofd oplepelen.

Zeker niet. Ben aardig op de hoogte. ;) En natuurlijk zijn er bijbelteksten die je kunt vertalen naar nu maar die staan ook in boeken uit de Griekse oudheid en miljoenen andere boeken.

Ben je christen?
pi_193500748
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:29 schreef Generationalpha het volgende:

[..]
Ben je christen?
Ja
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193500756
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:30 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja
Orthodox? Vrijzinnig? :)
pi_193500763
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:31 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Orthodox? Vrijzinnig? :)
Orthodox, maar niet reformatorisch. CU christen, om het naar politiek te vertalen. Ben dan ook CU lid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193500805
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Orthodox, maar niet reformatorisch. CU christen, om het naar politiek te vertalen. Ben dan ook CU lid.
Dan ben je in ieder geval consequent. ;) PKN?
pi_193500821
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:35 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Dan ben je in ieder geval consequent. ;) PKN?
Nee, GKV. Zelfde kerkgenootschap als de ministers Schouten en Slob.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193500871
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, GKV. Zelfde kerkgenootschap als de ministers Schouten en Slob.
Dan heb ik een aardig beeld. Niets mis mee hoor, maar ik vind je morele principes uit de bijbel halen wel erg naïef. Of in ieder geval subjectief.
pi_193501111
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:42 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Dan heb ik een aardig beeld. Niets mis mee hoor, maar ik vind je morele principes uit de bijbel halen wel erg naïef. Of in ieder geval subjectief.
Natuurlijk is het subjectief, niemand kan objectief staan tov de bijbel. Iemand die zegt dat hij Gods Zoon is, is of een grote idioot of het is waar. Een tussenvariant bestaat niet.
Maar goed, dat gaat hier behoorlijk offtopic, al ben ik wel benieuwd of CDA de C weer meer op gaat poetsen. De Jonge heeft het in elk geval nog vrij regelmatig over zijn geloof. Hoekstra hoor ik daar minder over, maar dat hoeft niks te zeggen. De Jonge is PKN lid, Hoekstra lid van Remonstrantse Broederschap en dat is een vrijzinnig kerkgenootschap.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193501176
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Natuurlijk is het subjectief, niemand kan objectief staan tov de bijbel. Iemand die zegt dat hij Gods Zoon is, is of een grote idioot of het is waar. Een tussenvariant bestaat niet.
Er bestaan tientallen tussenvarianten. Jij neemt al aan dat Jezus daadwerkelijk heeft gezegd dat hij Gods zoon is, maar wie zegt dat? Misschien hebben mensen dat later wel opgetekend en toegeschreven aan hem maar heeft hij dat soort uitspraken zelf nooit gedaan. Daar zijn best goede aanwijzingen voor. In het Marcusevangelie wordt Jezus nauwelijks zoon van God genoemd, maar gaat het vaker over mensenzoon etc.

En dat is de oudste bron die we tot onze beschikking hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2020 10:09:39 ]
pi_193501231
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:09 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Er bestaan tientallen tussenvarianten. Jij neemt al aan dat Jezus daadwerkelijk heeft gezegd dat hij Gods zoon is, maar wie zegt dat? Misschien hebben mensen dat later wel opgetekend en toegeschreven aan hem maar heeft hij dat soort uitspraken zelf nooit gedaan. Daar zijn best goede aanwijzingen voor. In het Marcusevangelie wordt Jezus nauwelijks zoon van God genoemd, maar gaat het vaker over mensenzoon etc.

En dat is de oudste bron die we tot onze beschikking hebben.

Jij pakt hier de Nederlandse vertaling 'mensenzoon'. Het is alleen geschreven in het Grieks en daar staat een woord dat wij verder niet gebruiken en alleen verder voor komt in Griekse vertalingen van het oude testament (het boek Daniël, waar de mensenzoon in de hemel het koningschap over de hele wereld krijgt). Maar goed, dat gaat veel te ver in POL en zeker in een CDA topic.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193502887
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:04 schreef Hanca het volgende:
Remonstrantse Broederscha
Lijkt me niet verstandig om de C grondig te gaan oppoetsen, CDA moet het van oudsher hebben van pkn-leden (of haar voorgangers) en katholieken in het zuiden. De ideale positie voor het CDA is een centrum-rechts geluid met hooguit een christelijk sausje erbij.

Pleiten voor soepele opvang voor kinder uit migratie landen, pro-life, zondag ter discussie stellen, en streng klimaat beleid is het gouden recept om nooit meer de grootste partij te worden.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193502970
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 12:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Lijkt me niet verstandig om de C grondig te gaan oppoetsen, CDA moet het van oudsher hebben van pkn-leden (of haar voorgangers) en katholieken in het zuiden. De ideale positie voor het CDA is een centrum-rechts geluid met hooguit een christelijk sausje erbij.

Pleiten voor soepele opvang voor kinder uit migratie landen, pro-life, zondag ter discussie stellen, en streng klimaat beleid is het gouden recept om nooit meer de grootste partij te worden.
Ik bedoelde ook niet dat ze er een CU van moeten maken (al mag dat altijd), maar inderdaad wel een menselijker beleid wat betreft integratie. Dat kinderpardon, nu die oproepen om die weeskinderen hierheen te laten. Dat past bij het oude CDA. Dat zijn ze onder Verhagen en Buma kwijt geraakt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193503879
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 12:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook niet dat ze er een CU van moeten maken (al mag dat altijd), maar inderdaad wel een menselijker beleid wat betreft integratie. Dat kinderpardon, nu die oproepen om die weeskinderen hierheen te laten. Dat past bij het oude CDA. Dat zijn ze onder Verhagen en Buma kwijt geraakt.
Niet mee eens. Ik denk overigens dat het CDA zich wat betreft immigratie en integratie beter aan de bijbel houdt dan CU. _O-

(En ook daar zijn weer prachtige oudtestamentische bijbelteksten bij te pakken.)
pi_193503900
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:48 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Niet mee eens. Ik denk overigens dat het CDA zich wat betreft immigratie en integratie beter aan de bijbel houdt dan CU. _O-

(En ook daar zijn weer prachtige oudtestamentische bijbelteksten bij te pakken.)
Je weet dat meer dan de helft van de immigranten in Nederland christelijk is?
Dat lijken Buma en Verhagen ook te zijn vergeten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193503908
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je weet dat meer dan de helft van de immigranten in Nederland christelijk is?
Jazeker, dat heeft daar echter niets mee te maken lijkt me. Ik snap totaal niet hoe een lief, zacht en vredelievend immigratiebeleid beter te rijmen is met het christendom dan een boodschap van grenzen dicht en strenge regels op integratie.

Die laatste categorie heeft op basis van de bijbel een stuk meer recht van spreken.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2020 13:52:49 ]
pi_193503925
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:51 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Jazeker, dat heeft daar echter niets mee te maken lijkt me. Ik snap totaal niet hoe een lief, zacht en vredelievend immigratiebeleid beter te rijmen is met het christendom dan een boodschap van grenzen dicht en strenge regels op integratie.

Die laatste categorie heeft op basis van de bijbel een stuk meer recht van spreken.
Dan snap je gewoon helemaal niks, nog geen 1%, van het christendom.
Naastenliefde is het allerbelangrijkste voor een christen en net zo belangrijk als God lief hebben. Wie zijn naaste niet lief heeft, is geen christen. En ja, dat gaat om alle mensen over de hele wereld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193503944
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan snap je gewoon helemaal niks, nog geen 1%, van het christendom.
Als "het christendom snappen" het oude testament volledig negeren en wat leuke uitspraken van Jezus erbij halen om een verhaal van liefde, barmhartigheid en vrede te fabriceren is, dan snap ik dat inderdaad niet nee.

Dat is dan misschien jouw versie van het christendom, maar je moet je wel realiseren dat je die zelf bij elkaar hebt verzameld. Een kruisridder die in de middeleeuwen tegen de moslims vocht is net zo zeer een christen als jij dat nu bent.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2020 13:55:50 ]
pi_193503968
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:55 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Als "het christendom snappen" het oude testament volledig negeren en wat leuke uitspraken van Jezus erbij halen om een verhaal van liefde, barmhartigheid en vrede te fabriceren is, dan snap ik dat inderdaad niet nee.

Dat is dan misschien jouw versie van het christendom, maar je moet je wel realiseren dat je die zelf bij elkaar hebt verzameld. Een kruisridder die in de middeleeuwen tegen de moslims vocht is net zo zeer een christen als jij dat nu bent.
Zoek 1 johannes 4 maar eens op. Daar staat exact wat ik zeg: wie zijn naaste niet lief heeft, is geen christen.

En dan kun je het oude testament er bij halen, maar daar staat ook van in de bijbel dat het is vervuld.


Maar goed, ik ga jou niet kunnen overtuigen, jij denkt meer van de bijbel te weten dan ik, al doe ik al mijn hele leven bijbelstudie en heb jij hem waarschijnlijk nog niet eens 1 keer helemaal gelezen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193504002
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zoek 1 johannes 4 maar eens op. Daar staat exact wat ik zeg: wie zijn naaste niet lief heeft, is geen christen.
Al je spullen en bezit al verkocht vriend? :)

quote:
Eens kwam iemand naar Jezus toe om te vragen: "Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwig leven te verwerven?" Hij zei hem: "Waarom wilt ge van Mij weten wat goed is? Eén slechts is er goed. Als gij het Leven wilt binnengaan, onderhoud dan de geboden." "Welke" - vroeg hij. Jezus antwoordde: "De bekende: Gij zult niet doden, gij zult geen echtbreuk plegen, gij zult niet stelen, gij zult niet vals getuigen, eer uw vader en uw moeder en gij zult uw naaste beminnen als uzelf." "Dat heb ik allemaal onderhouden" - verklaarde de jongeman - "waarin schiet ik nog tekort?" Jezus sprak tot hem: "Wilt ge volmaakt zijn, ga dan naar huis, verkoop wat ge bezit en geef het aan de armen; daarmee zult ge een schat in de hemel bezitten. En kom dan terug om Mij te volgen." Maar toen de jongeman deze raad hoorde, ging hij ontdaan heen, omdat hij vele goederen bezat.


[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2020 13:59:57 ]
pi_193504048
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:59 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Al je spullen en bezit al verkocht vriend? :)
[..]

Je toont weer aan geen bijbelkennis te hebben, want je rukt een verhaal uit zijn verband. Je mist de uitleg.

Daarnaast geef ik wel ruim meer dan 10% van mijn inkomen aan goede doelen, inderdaad. Ondanks dat ik met mijn gezin op één ruim onder modaal inkomen leef.

En je springt van CDA weer naar mij, dat is nogal offtopic.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 6 juni 2020 @ 14:04:09 #131
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193504063
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:09 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Ethiek voor beginners? _O- Er staat vrijwel niets in de bijbel wat voor de 21ste eeuw nog van belang is. Alleen als je teksten echt in allerlei bochten gaat wringen, maar dat kun je met elk boek ter wereld doen.
Ik omkleed het niet voor niets met allerlei mitsen en maren. Maar "heb uw naaste lief" en "moord en steel niet" inclusief alle verhalende voorbeelden, ja; daar zie ik prima een ethiek voor beginners.

En inderdaad, als je verder wilt kijken dan is er genoeg te vinden. Maar laten we wel zijn, veel mensen kijken niet verder. En het geloof / religie wordt vaak met de paplepel ingegoten en daarmee is het voor veel mensen een eerste (en enige) kennismaking met ethiek. Ik zou het ook liever opvolgen met Kant of Aristoteles, maar goed..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193504069
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je toont weer aan geen bijbelkennis te hebben, want je rukt een verhaal uit zijn verband. Je mist de uitleg.

Daarnaast geef ik wel ruim meer dan 10% van mijn inkomen aan goede doelen, inderdaad. Ondanks dat ik met mijn gezin op één ruim onder modaal inkomen leef.
Mijn bijbelkennis is echt meer dan prima. Wat ik hiermee wil aantonen is dat het begrip christen nogal subjectief is.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 14:08:39 #133
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193504122
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar goed, dat gaat hier behoorlijk offtopic, al ben ik wel benieuwd of CDA de C weer meer op gaat poetsen. De Jonge heeft het in elk geval nog vrij regelmatig over zijn geloof. Hoekstra hoor ik daar minder over, maar dat hoeft niks te zeggen. De Jonge is PKN lid, Hoekstra lid van Remonstrantse Broederschap en dat is een vrijzinnig kerkgenootschap.
Ik hoop het niet. Genoeg smaken in die C, bij de CU of de SGP, of de partij voor de dieren (lol). Zoals ik al eerder zei: wat mij betreft maken ze van die C conservatief, als in: het conservatisme. De C als in christelijk resoneert steeds minder binnen een bevolking die steeds minder gelovig wordt.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193504149
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:04 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik omkleed het niet voor niets met allerlei mitsen en maren. Maar "heb uw naaste lief" en "moord en steel niet" inclusief alle verhalende voorbeelden, ja; daar zie ik prima een ethiek voor beginners.

En inderdaad, als je verder wilt kijken dan is er genoeg te vinden. Maar laten we wel zijn, veel mensen kijken niet verder. En het geloof / religie wordt vaak met de paplepel ingegoten en daarmee is het voor veel mensen een eerste (en enige) kennismaking met ethiek. Ik zou het ook liever opvolgen met Kant of Aristoteles, maar goed..
Als je het zo interpreteert staan er in het nieuwe testament inderdaad wel wat mooie teksten ja. Daartegenover staan dan weer ontelbare passages waarin de afschuwelijkste dingen worden gepredikt.

In de Koran zullen vast ook wel wat mooie teksten staan.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 14:11:52 #135
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193504172
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:10 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Als je het zo interpreteert staan er in het nieuwe testament inderdaad wel wat mooie teksten ja. Daartegenover staan dan weer ontelbare passages waarin de afschuwelijkste dingen worden gepredikt.

In de Koran zullen vast ook wel wat mooie teksten staan.
Eens. Ik vind beide boeken op zichzelf dan ook totaal ongeschikt als fundament voor een goed (in klassiek filosofische zin) leven.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193504229
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:11 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Eens. Ik vind beide boeken op zichzelf dan ook totaal ongeschikt als fundament voor een goed (in klassiek filosofische zin) leven.
Als je het zo vertelt ben ik het wel met je eens ja. Maar dan kun je wat mij betreft de C uit CDA echt wel schrappen.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 14:18:20 #137
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193504255
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:16 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Als je het zo vertelt ben ik het wel met je eens ja. Maar dan kun je wat mij betreft de C uit CDA echt wel schrappen.
Dat is dan ook mijn voorstel, maar omdat ik in het Nederlandse politieke landschap verder geen conservatief alternatief in het midden zie kan ik leven met de huidige invulling van de C. Mede omdat ik zelf ook zo gevormd ben.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193504564
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:08 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik hoop het niet. Genoeg smaken in die C, bij de CU of de SGP, of de partij voor de dieren (lol). Zoals ik al eerder zei: wat mij betreft maken ze van die C conservatief, als in: het conservatisme. De C als in christelijk resoneert steeds minder binnen een bevolking die steeds minder gelovig wordt.
Ik bedoel dus niet dat ze een kopie van CU zouden moeten worden. Maar wel naar mensen als Van Agt en Wijffels luisteren. Verhagen en Buma probeerden VVD rechts in te halen, dan laat je het politieke midden wat ze altijd waren gewoon vallen. Je moet je als CDA ook niet teveel richting FvD/PVV laten slepen, dat is niet het juiste antwoord op die partijen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 6 juni 2020 @ 14:41:56 #139
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193504599
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik bedoel dus niet dat ze een kopie van CU zouden moeten worden. Maar wel naar mensen als Van Agt en Wijffels luisteren. Verhagen en Buma probeerden VVD rechts in te halen, dan laat je het politieke midden wat ze altijd waren gewoon vallen. Je moet je als CDA ook niet teveel richting FvD/PVV laten slepen, dat is niet het juiste antwoord op die partijen.
Eens. Op die manier verword je een VVD-light. Terwijl de kracht van het CDA in mijn beleving in de nadruk op de (lokale) gemeenschap moet liggen. O.a. aandacht voor kleine ondernemers, tegen het aandelen- en rentekapitalisme - itt de VVD.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193504754
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:41 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Eens. Op die manier verword je een VVD-light. Terwijl de kracht van het CDA in mijn beleving in de nadruk op de (lokale) gemeenschap moet liggen. O.a. aandacht voor kleine ondernemers, tegen het aandelen- en rentekapitalisme - itt de VVD.
Juist vanwege de rechts-nationalistische koers stem ik de laatste jaren CDA. Als ze op dat gebied naar links gaan stap ik naar de VVD.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 16:43:43 #141
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193505708
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 13:51 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Jazeker, dat heeft daar echter niets mee te maken lijkt me. Ik snap totaal niet hoe een lief, zacht en vredelievend immigratiebeleid beter te rijmen is met het christendom dan een boodschap van grenzen dicht en strenge regels op integratie.

Die laatste categorie heeft op basis van de bijbel een stuk meer recht van spreken.
Dus alle kerken die opkomen voor vluchtelingen snappen het ook niet?
pi_193505723
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus alle kerken die opkomen voor vluchtelingen snappen het ook niet?
Heeft niet zoveel met snappen te maken, ik zeg alleen dat er talloze versies van het christendom zijn. De schreeuwende Trumpstemmer die zegt dat iedereen kut is, is net zo goed een christen als de hippie-christen die elke vluchteling ter wereld in zijn huis wil opnemen.

(Zie ook het kruisvaardersverhaal.)
pi_193505731
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus alle kerken die opkomen voor vluchtelingen snappen het ook niet?
Typisch hoe de laatste tijd er steeds meer mensen overal vandaan komen die de bijbel beter zeggen te kennen dan de christenen, Baudet heeft daar ook een handje van. Echt een vreemd fenomeen dat je vooral rond politieke discussies met rechtse mensen ziet. Alles om hun angst en haat voor 'buitenlanders' te legitimeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193505751
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:46 schreef Hanca het volgende:

[..]

Typisch hoe de laatste tijd er steeds meer mensen overal vandaan komen die de bijbel beter zeggen te kennen dan de christenen, Baudet heeft daar ook een handje van. Echt een vreemd fenomeen dat je vooral rond politieke discussies met rechtse mensen ziet. Alles om hun angst en haat voor 'buitenlanders' te legitimeren.
Ik ken de bijbel van haver tot gort en weet er veel en veel meer vanaf dan Baudet.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 16:48:55 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193505761
Overigens moet het CDA helemaal niet bezig gaan hoe hun positie is tov andere partijen. Dat soort visieloos opportunisme is altijd een doodlopende weg,

Ze moeten gewoon helemaal zelf inventariseren wat nu de rol van het CDA in de politiek is en hoe Nederland eruit moet komen te zien volgens hun principes.
pi_193505785
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:48 schreef Hexagon het volgende:
Overigens moet het CDA helemaal niet bezig gaan hoe hun positie is tov andere partijen. Dat soort visieloos opportunisme is altijd een doodlopende weg,

Ze moeten gewoon helemaal zelf inventariseren wat nu de rol van het CDA in de politiek is en hoe Nederland eruit moet komen te zien volgens hun principes.
Je moet soms toch ook gewoon een scherpe grens trekken tussen je directe concurrenten? Op dit moment weet ik nauwelijks wat het verschil tussen VVD en CDA is.
pi_193505803
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:48 schreef Hexagon het volgende:
Overigens moet het CDA helemaal niet bezig gaan hoe hun positie is tov andere partijen. Dat soort visieloos opportunisme is altijd een doodlopende weg,
Misschien wel, maar als ze gaan reflecteren zien ze wel dat ze na Balkenende flink naar rechts zijn opgeschoven en daar zouden ze wel gewoon, na ook uitspraken van Van Agt en Wijffels, van terug kunnen komen. Zij-aan-zij was daar een heel goed voorbeeld van.

Juist dat naar rechts schuiven was om PVV de loef af te steken en Limburg en Brabant terug te winnen, maar dat is niet succesvol en past ook niet bij de traditionele waarden van het CDA.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 6 juni 2020 @ 17:35:08 #148
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193506392
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:50 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Je moet soms toch ook gewoon een scherpe grens trekken tussen je directe concurrenten? Op dit moment weet ik nauwelijks wat het verschil tussen VVD en CDA is.
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Misschien wel, maar als ze gaan reflecteren zien ze wel dat ze na Balkenende flink naar rechts zijn opgeschoven en daar zouden ze wel gewoon, na ook uitspraken van Van Agt en Wijffels, van terug kunnen komen. Zij-aan-zij was daar een heel goed voorbeeld van.

Juist dat naar rechts schuiven was om PVV de loef af te steken en Limburg en Brabant terug te winnen, maar dat is niet succesvol en past ook niet bij de traditionele waarden van het CDA.
Daarom is het dus belangrijk dat het CDA gewoon duidelijk nagaat wat hun kernwaarden nu eigenlijk zijn en wat voor soort politieke houding daarbij hoort en wat voor oplossingen voor vraagstukken van dit moment daarbij horen. En hoe dat ten opzichte van andere partijen staat zou daaraan ondergeschikt moeten zijn.

De ontkerkelijking verandert het karakter van mensen niet dus het potentieel van kiezers is er gewoon. En het CDA valt potentieel in de smaak bij mensen die een wat grotere behoefte aan voorspelbaarheid, vastigheid en zekerheid hebben dan een gemiddelde D66-kiezer. Geen partij voor de early-adapters maar wel een die het doel heeft ook deze mensen mee te krijgen in veranderingen die volgens de partijwaarden noodzakelijk zijn.

Overigens was Verhagen wel de meest dramatische leider die ze gehad hebben. Die was gewoon de personificatie van het woord opportunisme. Ik zou hem niet eens rechts willen noemen omdat ik niet het idee had dat hij uberhaupt ergens voor stond. Buma was wel authentiek. Maar teveel een ouderwetse plattelandspoliticus uit het noorden. Ik kan me herinneren dat de lokale CDA-afdeling bij de GR-verkiezingen in 2014 niet echt op hem zat te wachten om in Eindhoven campagne te komen voeren.
pi_193506765
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

[..]

Daarom is het dus belangrijk dat het CDA gewoon duidelijk nagaat wat hun kernwaarden nu eigenlijk zijn en wat voor soort politieke houding daarbij hoort en wat voor oplossingen voor vraagstukken van dit moment daarbij horen. En hoe dat ten opzichte van andere partijen staat zou daaraan ondergeschikt moeten zijn.

De ontkerkelijking verandert het karakter van mensen niet dus het potentieel van kiezers is er gewoon. En het CDA valt potentieel in de smaak bij mensen die een wat grotere behoefte aan voorspelbaarheid, vastigheid en zekerheid hebben dan een gemiddelde D66-kiezer. Geen partij voor de early-adapters maar wel een die het doel heeft ook deze mensen mee te krijgen in veranderingen die volgens de partijwaarden noodzakelijk zijn.

Overigens was Verhagen wel de meest dramatische leider die ze gehad hebben. Die was gewoon de personificatie van het woord opportunisme. Ik zou hem niet eens rechts willen noemen omdat ik niet het idee had dat hij uberhaupt ergens voor stond. Buma was wel authentiek. Maar teveel een ouderwetse plattelandspoliticus uit het noorden. Ik kan me herinneren dat de lokale CDA-afdeling bij de GR-verkiezingen in 2014 niet echt op hem zat te wachten om in Eindhoven campagne te komen voeren.
Ik vond Verhagen juist prima. Zakelijk, rechts en to the point.
pi_193506957
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:56 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Ik vond Verhagen juist prima. Zakelijk, rechts en to the point.
Ja dat dus, lekker conservatief en ook niet vies om te zeggen waar het op staat.
Alleen iets te pro EU.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')