abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:06:07 #1
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193219900


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)


Vermijd drukte!


Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:08:36 #2
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193219916
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:05 schreef RAVW het volgende:

[..]

We hadden geen Computers Xboxen , mobile telefoons , als het regende werden wij gewoon naar buiten stuurt of je ging zelf wel naar buiten ...
En daar bij we gingen dan vaak naar vrienden of we zochten elkaar op ergens waar je droog kon staan maar we zaten niet de hele dag naar een scherm te kijken
anders is natuurlijk niet meteen beter of slechter
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:11:19 #3
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_193219944
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:05 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Jouw kind heeft snorharen?
Ik weet niet waar zijn moeder dan mee haar tijd door brengt maar je zal maar zo'n voorkeur hebben o|O

net zo als die mop

moeder net bevalen van een kind .... ach als het zwart is niet klagen , ik ben met een neger naar bed geweest , maar als het blond haar heeft dan kandat ook wel want ik ben ook met een blanke man naar bed geweest ....

maar als het een staart heb dan moet je je mond houden .. ~O>
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:14:57 #4
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193220001
Ik lees het al

VrOeGeR wAs aLlEs bEtEr!!!
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:16:43 #5
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_193220033
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:11 schreef RAVW het volgende:

[..]

Ik weet niet waar zijn moeder dan mee haar tijd door brengt maar je zal maar zo'n voorkeur hebben o|O

net zo als die mop

moeder net bevalen van een kind .... ach als het zwart is niet klagen , ik ben met een neger naar bed geweest , maar als het blond haar heeft dan kandat ook wel want ik ben ook met een blanke man naar bed geweest ....

maar als het een staart heb dan moet je je mond houden .. ~O>
Wtf lees ik hier.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:17:22 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193220044
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 08:53 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Zelf leraar?

Want dit is wel dat typische in problemen blijven denken in plaats van in oplossingen, wat de afgelopen maanden veelvuldig gehoord hebben.
Je klas in een lokaal laten en de leraren laten wisselen kan prima en verkleint -natuurlijk- de bewegingen in een schoolgebouw. Punt is dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van je onderwijs, en dat wordt nogal eens over het hoofd gezien.

En daarnaast, die anderhalve meter regel in een schoolgebouw is gewoon echt niet houdbaar. Als je dat wil handhaven dan kun je de hele dag politieagent gaan spelen en dat heeft al helemaal niks meer met onderwijs te maken. Zeker niet na een periode die toch al onveilig was voor veel leerlingen. Pubers zoeken elkaar op, hangen aan elkaar. Dat is wat ze doen. Dat gaan wij met onze protocollen en draaiboeken echt niet voorkomen. En je moet dat, wat mij betreft, ook niet eens willen.

quote:
4s.gif Op woensdag 20 mei 2020 08:57 schreef Leonos het volgende:
En dan weer lekker staken over een maandje met ze alle.
:')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:18:05 #7
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193220057
Maar ik denk dat er op een school mensen werken die slim genoeg zijn om hier iets voor te bedenken. Zoals, leraren rouleren m.u.v. praktica, dan verklein je de stroom al enorm.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_193220060
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:16 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Wtf lees ik hier.
Mijn kat heeft zo nu en dan eens een gek-doen-kwartiertje. Dan springt ze alle kanten op, geen flauw idee waar het heen gaat en waarom.

Misschien is dat kwartiertje hier ook aangebroken.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:18:54 #9
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_193220071
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:18 schreef Salina het volgende:

[..]

Mijn kat heeft zo nu en dan eens een gek-doen-kwartiertje. Dan springt ze alle kanten op, geen flauw idee waar het heen gaat en waarom.

Misschien is dat kwartiertje hier ook aangebroken.
Dit zou nog een van de meest logische verklaringen kunnen zijn inderdaad.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:18:58 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193220072
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:18 schreef Salina het volgende:

[..]

Mijn kat heeft zo nu en dan eens een gek-doen-kwartiertje. Dan springt ze alle kanten op, geen flauw idee waar het heen gaat en waarom.

Misschien is dat kwartiertje hier ook aangebroken.
Haha, dat deed mijn vorige kat ook, meestal halverwege de avond. Ineens helemaal gek in de kop :D
pi_193220091
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:18 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Haha, dat deed mijn vorige kat ook, meestal halverwege de avond. Ineens helemaal gek in de kop :D
En je huidige kat doet dat niet? :P

Mijn kat doet dat meestal nadat ze van de pot/bak afkomt. Bizar.

Anyway, ontopic maar weer. Mooie dag vandaag. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:20:13 #12
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193220093
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je klas in een lokaal laten en de leraren laten wisselen kan prima en verkleint -natuurlijk- de bewegingen in een schoolgebouw. Punt is dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van je onderwijs, en dat wordt nogal eens over het hoofd gezien.

En daarnaast, die anderhalve meter regel in een schoolgebouw is gewoon echt niet houdbaar. Als je dat wil handhaven dan kun je de hele dag politieagent gaan spelen en dat heeft al helemaal niks meer met onderwijs te maken. Zeker niet na een periode die toch al onveilig was voor veel leerlingen. Pubers zoeken elkaar op, hangen aan elkaar. Dat is wat ze doen. Dat gaan wij met onze protocollen en draaiboeken echt niet voorkomen. En je moet dat, wat mij betreft, ook niet eens willen.
[..]

:')
Ja had volstaan.

Leraren rouleren behalve bij praktica, klassen zo delen dat er mensen met hetzelfde pakket bij elkaar zitten, etc. etc. Dan kom je toch al een heel eind.

Heel de wereld past zich aan op het moment hè? Maar voor leraren is niks haalbaar.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:20:58 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193220106
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:20 schreef Fretwork het volgende:
Maar voor leraren is niks haalbaar.
Nou, als dat is wat je wil lezen dan moet je daar vooral in blijven hangen. Succes ermee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:22:00 #14
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193220123
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:20 schreef Salina het volgende:

[..]

En je huidige kat doet dat niet? :P

Mijn kat doet dat meestal nadat ze van de pot/bak afkomt. Bizar.

Anyway, ontopic maar weer. Mooie dag vandaag. :)
Er is even geen kat nu, binnenkort wel weer waarschijnlijk :)

Klopt inderdaad vaak na bezoek aan de bak.

Offtopic verder dit ;)
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:23:00 #15
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193220136
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou, als dat is wat je wil lezen dan moet je daar vooral in blijven hangen. Succes ermee.
Ik lees anders voornamelijk onmogelijkheden en redenen waarom het niet zou werken, geen enkele manier om het wel te laten werken.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_193220138
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:22 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Er is even geen kat nu, binnenkort wel weer waarschijnlijk :)

Klopt inderdaad vaak na bezoek aan de bak.

Offtopic verder dit ;)
Ah, maar dan is dat dus je laatste kat geweest, niet je vorige kat, technisch gezien, toch? :P

Enniewee, genoeg gemuggenzift nu. Moet aan het werk.

PS. Ik wil ook wel weer een kitten, mijn andere kat is al 4 jaar geleden overleden, of 5 jaar nu. Wordt weer tijd. Maar is het verstandig nu iets in huis te nemen....
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:23:38 #17
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193220154
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:23 schreef Salina het volgende:

[..]

Ah, maar dan is dat dus je laatste kat geweest, niet je vorige kat, technisch gezien, toch? :P

Enniewee, genoeg gemuggenzift nu. Moet aan het werk.
Haha klopt. Tijd voor work inderdaad!
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:30:48 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_193220274
De regering heeft toch over een aantal dingen niet helemaal goed nagedacht. Dat studenten bijvoorbeeld niet in de spits mogen. Leuk idee, maar sommige studenten wonen twee uur van de universiteit af, dus dan kun je nog steeds geen lessen inplannen zonder dat je het onmogelijk maakt voor een deel van je studenten. Middelbare scholen moeten persoonlijk vervangend vervoer regelen voor kinderen die ver weg wonen? Sinds wanneer is een school een logistiek bedrijf? Ik zat zelf op een speciale middelbare school in Rotterdam, de ene scholier kwam uit Gouda, de ander uit Hoek van Holland en weer een ander uit Dordrecht. Toedeledokie.
Maar misschien was dit wel onderdeel van het plan, dat voor veel scholen en hoger onderwijs nog steeds niets verandert, alleen zodat Rutte kon zeggen dat het wel zo was.

En dan te bedenken dat veel van dit opgelost kon worden als het OMT over haar trots heen kon stappen om mondkapjes te verplichten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_193220281
Mexico krijgt het ook nog niet echt onder controle he, 2700 besmettingen en 334 doden, hoogste tot nu toe. Volgens mij zijn die daar ook veel te laat in lockdown gegaan. Waarom heeft bijna elk land toch dezelfde fout gemaakt.
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:33:03 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193220307
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:23 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Ik lees anders voornamelijk onmogelijkheden en redenen waarom het niet zou werken, geen enkele manier om het wel te laten werken.
Nee, ik laat de andere kant zien. Wat we in de tussentijd gedaan hebben om digitaal onderwijs op te tuigen, en waar nu aan gewerkt wordt om op 2 juni weer leerlingen te kunnen ontvangen in het schoolgebouw, daar heb ik nog niemand over horen klagen en dat is ook niet meer dan logisch want dat is gewoon ons werk. Linksom of rechtsom: na Pinksteren lopen er weer leerlingen door onze school en daar ben ik blij om.

Maar het gaat me om het volgende: al die protocollen en in beleidsgebouwen bedachte plannen hebben praktische onmogelijkheden en nadelen, en daar wordt te makkelijk aan voorbij gegaan. Dat is het punt wat ik wil maken. Net zoals de IC-verpleegkundigen protesteren omdat de kwaliteit van hun zorg lijdt onder een groter aantal patiënten, zo loopt de kwaliteit van ons onderwijs ook zware klappen op als gevolg van de maatregelen. Per saldo zal een leerling na 2 juni bijvoorbeeld minder zuivere lestijd hebben ten opzichte van nu. Het terug naar school krijgen van de kinderen weegt uit sociaal oogpunt zwaarder dus dat is wat we gaan doen - maar het gaat ten koste van de lestijd. En ja, we gaan de lessen in het lokaal wel streamen voor het gedeelte dat er niet is - maar de leeropbrengst daarvan is bijzonder laag.

Dat is voor een groot deel onvermijdelijk, maar het is voor een mbo-opleiding met veel praktijkonderdelen niet te doen om een leerling een schooljaar te laten afsluiten als je altijd afstand moet bewaren, of als je gebonden bent aan een lokaal. Het is voor een 3 vmbo-b/k klas niet mogelijk om hun hele PTA af te sluiten als bepaalde dingen niet mogen - en daar hebben die leerlingen vooral last van. Wij lossen het wel op, maar het gaat ten koste van de kinderen.

Er wordt te makkelijk gedacht 'dit kan wel'. Vanuit mijn optiek: afstand houden kan niet. Al het andere kan wel, maar dat trekt een grote wissel op de kwaliteit van het onderwijs en daar wordt te makkelijk aan voorbij gegaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:33:40 #21
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193220314
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:30 schreef speknek het volgende:
De regering heeft toch over een aantal dingen niet helemaal goed nagedacht. Dat studenten bijvoorbeeld niet in de spits mogen. Leuk idee, maar sommige studenten wonen twee uur van de universiteit af, dus dan kun je nog steeds geen lessen inplannen zonder dat je het onmogelijk maakt voor een deel van je studenten. Middelbare scholen moeten persoonlijk vervangend vervoer regelen voor kinderen die ver weg wonen? Sinds wanneer is een school een logistiek bedrijf? Ik zat zelf op een speciale middelbare school in Rotterdam, de ene scholier kwam uit Gouda, de ander uit Hoek van Holland en weer een ander uit Dordrecht. Toedeledokie.
Maar misschien was dit wel onderdeel van het plan, dat voor veel scholen en hoger onderwijs nog steeds niets verandert, alleen zodat Rutte kon zeggen dat het wel zo was.
Er zal daar wellicht nog wat aan bijgedraaid worden, dat de school kinderen machtigt om met het ov te komen ofzo.
Beleid maken in crisis tijd is altijd in grote mate, situaties die daarbuiten vallen komen nu aan het licht.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:35:15 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193220331
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:30 schreef speknek het volgende:
Middelbare scholen moeten persoonlijk vervangend vervoer regelen voor kinderen die ver weg wonen?
Die is ook leuk ja. De twee leerlingen uit mijn klassen die het verste van de school wegwonen hebben een onderlinge afstand van 47 kilometer.

Ik neem niet aan dat de bedoeling is dat de leraren ze zelf in de auto zetten, dus het zal wel taxivervoer worden. Wie betaalt dat?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 20 mei 2020 @ 09:37:43 #23
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193220356
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:31 schreef Simmertje het volgende:
Mexico krijgt het ook nog niet echt onder controle he, 2700 besmettingen en 334 doden, hoogste tot nu toe. Volgens mij zijn die daar ook veel te laat in lockdown gegaan. Waarom heeft bijna elk land toch dezelfde fout gemaakt.
wat is fout, zolang er geen vaccin is en het virus ook niet dooft is er nog geen goed of fout, er zijn landen waar veel mensen snel sterven of landen waar het " gedoseerd" gebeurt of compleet isoleren wat ook niet vol te houden is.
pi_193220425
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:35 schreef Janneke141 het volgende:
Ik neem niet aan dat de bedoeling is dat de leraren ze zelf in de auto zetten, dus het zal wel taxivervoer worden. Wie betaalt dat?
Je kunt wellicht iets met ouders regelen (een "pooltje" maken) voor kinderen die te ver weg wonen.
pi_193220431
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 09:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die is ook leuk ja. De twee leerlingen uit mijn klassen die het verste van de school wegwonen hebben een onderlinge afstand van 47 kilometer.

Ik neem niet aan dat de bedoeling is dat de leraren ze zelf in de auto zetten, dus het zal wel taxivervoer worden. Wie betaalt dat?
Ze moeten gewoon gaan fietsen en docenten moedigen ze dan aan met een speciale app.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')