abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193293323
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:46 schreef Fisherman het volgende:

Afschaffen van HRA is natuurlijk een ding wat ze momenteel met de lage rente straffeloos kunnen doen, zonder dat mensen daardoor in de problemen komen.
Vroeger zag je nog weleens dat mensen op basis van het netto maandbedrag hun vaste lasten bepaalden. Het blijft natuurlijk politiek gezien een doorn in het oog, dit hele verhaal.
Ze zouden ook kunnen beginnen om bijvoorbeeld de aflossingsvrije hypotheken uit te sluiten van HRA, ook voor hypotheken die voor 2013 afgesloten zijn.
Schaffen "ze" dan ook 't Eigen Woning Forfait af? Net zoals de OZB (wordt alleen door woningeigenaren betaald) en de huursubsidie?

Ik vind die HRA wel fijn nl...
pi_193293379
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 17:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En het traject heeft nagenoeg overal IVF/ICSI omdat het enige verschil de locatie van bevruchting is. Na ICSI kun je naar het buitenland, overigens niet altijd zelf betaald, er zijn Duitse locaties met Nederlandse artsen die keurig vergoed worden. Het kost overigens ook geen 6250§ per keer, een terugplaatsing kost ongeveer 1600§, een geheel traject heeft dus een variabele prijs gelet op de hoeveelheid eicellen die geoogst zijn en de hoeveelheid embryos hieruit gevormd worden. Maar dit heeft verder bar weinig te maken met dit verhaal, dus zullen we ontopic gaan?
[..]

Het arme kind, dat end fietsen haha
[..]

Ik zou als ik jou was naar bestaande bouw gaan kijken op een uur reizen van een zeker inkomen.
Ik weet niet of TS het hier over wil hebben.. vruchtbaarheid. Maar aangezien iedereen het er over heeft, tegen ons is gezegd waarschijnlijk zijn jullie beide onvruchtbaar.. meerdere IUI behandelingen gehad, na een tijdje echt mee gestopt omdat het een relatie killer is, en toen lukte het ineens zonder ziekenhuis.. inmiddels 5 jaar verder en hebben wij 3 gezonde kids.

Ik denk dat je het moet doen TS, verhuizen.. een andere mindset kan voor mooie dingen zorgen :)
Ik was hier...
  zondag 24 mei 2020 @ 19:58:14 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193293411
quote:

[..]

Van een aantal dingen zijn voornemens of wetsvoorstellen. Een wetsvoorstel is bijvoorbeeld minimaal eigen inbreng van 20 procent. Nog te weinig overigens, zeker als je ziet dat een aantal andere landen gewoon gemiddeld 40 procent aanbetalen uit eigen middelen.

Afschaffen van HRA is natuurlijk een ding wat ze momenteel met de lage rente straffeloos kunnen doen, zonder dat mensen daardoor in de problemen komen.
Vroeger zag je nog weleens dat mensen op basis van het netto maandbedrag hun vaste lasten bepaalden. Het blijft natuurlijk politiek gezien een doorn in het oog, dit hele verhaal.
Ze zouden ook kunnen beginnen om bijvoorbeeld de aflossingsvrije hypotheken uit te sluiten van HRA, ook voor hypotheken die voor 2013 afgesloten zijn.

Wat je zelf al aanhaalde is inderdaad geen voorstel of voornemen zoals eerder genoemde punten, maar het financieren van een huis gebaseerd op 2 salarissen is buiten gewoon onverstandig natuurlijk. Er zijn zelfs mensen die maximaal gaan lenen op basis van 2 salarissen.
Zeker als je op de top koopt momenteel en je huis straks onder water komt te staan en een van de 2 zijn/haar baan kwijt raakt komend jaar, hebben ze echt een probleem. De kan is veel minder groot dat je allebei tegelijk ontslagen wordt, zal gaan we hele rare tijden tegemoet kan ik je verzekeren.
Hoezo kan het beŽindigen van HRA nu straffeloos? Iedereen heeft een RVP die toevallig nu net afloopt?
Overigens ben ik er voor geen HRA meer toe te passen op hypotheken die niet afgelost worden, dat staat buiten kijf, neemt niet weg dat dat ook mensen in problemen kan brengen, zeker als dat niet samenvalt met een lagere rente.

Wie aflost heeft al een kleine kans op een onderwaterstand van een huis, we daarnaast ook nog eens een LTV van minder dan 90% heeft en aflost zal nagenoeg altijd kunnen verkopen zonder met een restschuld achter te blijven.
Neemt niet weg dat er dan wel omstandigheden kunnen zijn waaronder je moet verkopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193293824
quote:

[..]

Van een aantal dingen zijn voornemens of wetsvoorstellen. Een wetsvoorstel is bijvoorbeeld minimaal eigen inbreng van 20 procent. Nog te weinig overigens, zeker als je ziet dat een aantal andere landen gewoon gemiddeld 40 procent aanbetalen uit eigen middelen.

Wat je zelf al aanhaalde is inderdaad geen voorstel of voornemen zoals eerder genoemde punten, maar het financieren van een huis gebaseerd op 2 salarissen is buiten gewoon onverstandig natuurlijk. Er zijn zelfs mensen die maximaal gaan lenen op basis van 2 salarissen.
Zeker als je op de top koopt momenteel en je huis straks onder water komt te staan en een van de 2 zijn/haar baan kwijt raakt komend jaar, hebben ze echt een probleem. De kan is veel minder groot dat je allebei tegelijk ontslagen wordt, zal gaan we hele rare tijden tegemoet kan ik je verzekeren.
Waar kan ik dat 20% wetsvoorstel terug vinden? Overigens is het ineens afschaffen van HRA wel wat knullig he als je bedenkt dat in 2010 de hypotheekrente nog rond de 5% stond.
  maandag 25 mei 2020 @ 00:41:33 #80
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_193298224
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:56 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Ik weet niet of TS het hier over wil hebben.. vruchtbaarheid. Maar aangezien iedereen het er over heeft, tegen ons is gezegd waarschijnlijk zijn jullie beide onvruchtbaar.. meerdere IUI behandelingen gehad, na een tijdje echt mee gestopt omdat het een relatie killer is, en toen lukte het ineens zonder ziekenhuis.. inmiddels 5 jaar verder en hebben wij 3 gezonde kids.

Ik denk dat je het moet doen TS, verhuizen.. een andere mindset kan voor mooie dingen zorgen :)
Schijnbaar speelt dat mee idd hierzo🙈 goed er mogen er momenteel 3 per week starten hierzo.. dus door Corona voorlopig nog uitgesteld.. en dat het een relatie killer is klopt wel.. maar die fase hebben we al gehad! Vandaag op funda mooi huis gezien. ( budget iets verhoogt dat wel.. ( ja wel bestaande bouw al ) maar leuke tuin er bij. Gaan nu eens goed nadenken wat en of.
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  maandag 25 mei 2020 @ 07:54:15 #81
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_193299554
Na heel dit topic te hebben gevolgd ben ik wel benieuwd welke regio je voor ogen hebt? ;)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_193306028
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Schaffen "ze" dan ook 't Eigen Woning Forfait af? Net zoals de OZB (wordt alleen door woningeigenaren betaald) en de huursubsidie?

Ik vind die HRA wel fijn nl...
Ik vind de hra ook een leuk extraatje. Ik vraag het altijd 1 keer per jaar terug. Leuke aanvulling op het vakantiegeld deze maand. Voorlopige teruggave moeten ze gewoon afschaffen, anders gaan mensen hun vaste lasten afstemmen op iets wat kan verdwijnen. Je moet er gewoon niet van afhankelijk zijn, dat is niet gezond.
pi_193306074
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo kan het beŽindigen van HRA nu straffeloos? Iedereen heeft een RVP die toevallig nu net afloopt?
Overigens ben ik er voor geen HRA meer toe te passen op hypotheken die niet afgelost worden, dat staat buiten kijf, neemt niet weg dat dat ook mensen in problemen kan brengen, zeker als dat niet samenvalt met een lagere rente.

Wie aflost heeft al een kleine kans op een onderwaterstand van een huis, we daarnaast ook nog eens een LTV van minder dan 90% heeft en aflost zal nagenoeg altijd kunnen verkopen zonder met een restschuld achter te blijven.
Neemt niet weg dat er dan wel omstandigheden kunnen zijn waaronder je moet verkopen.
Als iemand er onterecht vanuit gaat dat HRA blijft bestaan en zijn uitgavenpatroon van vaste lasten afhankelijk daarvan is, dan maakt diegene zichzelf onnodig kwetsbaar. Het is een bewuste keuze, dus eigen schuld.

Volgens mij ben je pas met een ltv van 70 procent of lager momenteel veilig. Naar schatting zit er ongeveer 30 procent lucht in de huizen. Bij nieuwbouw nog een stuk meer. Bij de vorige crisis zag je dat de prijzen ook daalden, totdat alle lucht eruit was.
pi_193306111
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 20:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Waar kan ik dat 20% wetsvoorstel terug vinden? Overigens is het ineens afschaffen van HRA wel wat knullig he als je bedenkt dat in 2010 de hypotheekrente nog rond de 5% stond.
Wat ik hier oven al zei is het gewoon een bewuste keuze van mensen om ervan afhankelijk te zijn.

Het is een wetsvoorstel van dijsselbloem en was de volgende stap na de verlaging van het maximum van 100 procent ltv. Maximaal 80 procent ltv zou in 2018 in hebben moeten gaav, maar dat hebben ze toen uitgesteld en er is toegezegd dat gedurende het huidige kabinet er niets aan veranderd wordt. Maar het ligt nog steeds op de plank en dit zal er zeker een keer van komen de volgende periode.
Het is een van de manieren om een gezonde huizenmarkt te creŽren en dit is wel een hele essentiŽle.

Overigens leggen starters gemiddeld al 10 procent eigen geld in. Je bent dus in de minderheid als je dat niet doet.
Doorstromers leggen gemiddeld 20 procent eigen geld in.
  maandag 25 mei 2020 @ 20:38:09 #85
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_193310030
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Oh ja, ook ruim aangeboden dat soort constructies...
Ik pretendeer niet voor heel Nederland te spreken maar in de diverse gemeenten waar ik mee te maken heb: ja.

Los daarvan, een constructie als erfpacht meteen opzij zetten als min of meer een misdadig soort eigendomsrecht is kortzichtig wanneer je niet naar de voorwaarden kijkt.
klerkje
pi_193314518
Ik ben vanuit regio Den Haag naar Tilburg verhuisd.

Je moet van Tilburg leren houden, maar scheelde meer dan 50% op de vierkante meterprijs. En Tilburg ligt toch nog redelijk centraal, Rotterdam is drie kwartier met trein en auto, en Breda, Den Bosch, Eindhoven en Nijmegen liggen met trein en auto allemaal redelijk in de buurt. En voorzieningen zijn in Tilburg verder prima, scheelt ook dat er een universiteit is.

Anders zou ik het gebied achter de Veluwe nemen, wat mij betreft de beste combinatie van huizenprijs, natuurschoon, en niet helemaal achterlijk ver weg. Zutphen of Deventer bijvoorbeeld.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 07:01:53 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193315418
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:30 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Als iemand er onterecht vanuit gaat dat HRA blijft bestaan en zijn uitgavenpatroon van vaste lasten afhankelijk daarvan is, dan maakt diegene zichzelf onnodig kwetsbaar. Het is een bewuste keuze, dus eigen schuld.

Volgens mij ben je pas met een ltv van 70 procent of lager momenteel veilig. Naar schatting zit er ongeveer 30 procent lucht in de huizen. Bij nieuwbouw nog een stuk meer. Bij de vorige crisis zag je dat de prijzen ook daalden, totdat alle lucht eruit was.
Bij nieuwbouw meer? Hoe verklaar je dat? Zelfs hypotheekbanken zien nieuwbouw als een kleiner risico dan bestaande bouw, want lagere hypotheekrente voor nieuwbouw.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193323649
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 07:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bij nieuwbouw meer? Hoe verklaar je dat? Zelfs hypotheekbanken zien nieuwbouw als een kleiner risico dan bestaande bouw, want lagere hypotheekrente voor nieuwbouw.
In nieuwbouw zit meer “lucht”, doordat een nieuwbouw woning tegenwoordig veel meer kost tov van een vergelijkbaar bestaand huis. Als je je weet dat er bij bestaande woningen momenteel meer dan 30 procent “lucht” in zit, dat direct zal verdwijnen nadat er definitief een zware crisis of depressie aankomt, dan weet je dat er in nieuwbouw nog meer lucht zit.
Het is overigens ook een tijd andersom geweest. Nieuwbouw was voorheen goedkoper dan bestaande bouw.
Uiteindelijk zal het niet uitmaken, zolang je je hypotheek kan blijven betalen. Alleen zal het voor een groot aantal waarschijnlijk lastig worden, omdat ze hun baan kwijt zullen raken. Voor nieuwbouw zul je dan een grotere restschuld overhouden.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 18:00:39 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193323882
Nieuwbouw is duurder omdat het met de huidige eisen simpelweg meer kost om het te bouwen dan 10 jaar geleden, arbeidsloon en grondprijs buiten beschouwing gelaten.

Als je nu een huis zou kunnen laten bouwen dat wat dat betreft aan de normen van 2010 voldoet zijn de bouwkosten ook lager.

Ik zie het automatisme van "nieuwbouw is duurder dan bestaande bouw en bestaande bouw heeft 30% lucht dus.... nieuwbouw heeft nog meer lucht" ook niet.

Overigens zijn wij bezig een huis te laten bouwen (zelf, geen projectwoning) dus ik ben redelijk op de hoogte van de kosten van het bouwen van ons huis.
Als van het totaalplaatje meer dan 30% lucht zou zijn dan zou dat vooral betekenen dat de grond eigenlijk niets meer waard zou zijn.
Want die 30% kan ik niet van de bouwkosten van het huis afhalen zonder er een veel minder waardevol huis van te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')