abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 mei 2020 @ 22:47:24 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193248707
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:45 schreef Merkie het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies? Als je niet aflost heb je toch ook last van de inflatie?
Dan werkt de inflatie in je voordeel!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 21 mei 2020 @ 22:49:32 #52
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_193248743
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan werkt de inflatie in je voordeel!
Voor je hypotheekschuld, maar niet voor het geld op de bank.
2000 light years from home
  donderdag 21 mei 2020 @ 22:50:01 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193248748
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:49 schreef Merkie het volgende:

[..]

Voor je hypotheekschuld, maar niet voor het geld op de bank.
De meeste mensen zullen meer hypotheekschuld hebben dan geld op de bank
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 21 mei 2020 @ 23:21:32 #54
451005 Grems
Clown World
pi_193249201
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:49 schreef Merkie het volgende:

[..]

Voor je hypotheekschuld, maar niet voor het geld op de bank.
De meeste Nederlanders hebben geen geld op de bank.
pi_193253602
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 23:21 schreef Grems het volgende:

[..]

De meeste Nederlanders hebben geen geld op de bank.
Mensen zonder geld op de bank zouden ook geen hypotheek moeten hebben.
pi_193255401
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 17:52 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Tenzij je in een krimpregio wil wonen, waar je inderdaad voor een habbekrats een huis kan kopen, ben je eigenlijk overal in nederland toch zeker wel tussen de 5 en 7 ton kwijt voor een fatsoenlijk vrijstaand huis. En dan heb je weinig bijzonders.
Nieuwbouw is relatief duur momenteel en verliest natuurlijk bij dalende prijzen als eersre een hoop lucht.
Daarnaast betalen de lossenkavels vaak een deel van de rest van het project. Goedkopere woningen betalen niet evenredig minder. Een deel van de gezamenlijke projectkosten belanden altijd bij de duurdere woningen.
Vergeet niet dat de klimaateisen van nieuwbouw vereisen dat ze bijna energie neutraal moeten worden. Ook dit speelt een rol in de kosten van een nieuwbouwwoning.
Als je echt voor de rest van je leven in je huis wil wonen, kun je best op zoek gaan naar 'vreemde' woningen, woningen die op een of andere manier niet lekker in de markt liggen.

Zeker als je redelijk flexibel bent in locatie.

Betuwe is ook een gebied dat relatief goed is geprijsd vind ik, of land van Maas en Waal. Met de auto echt niet heel ver van alles vandaan, maar het OV is natuurlijk een drama.

Brabantse dorpen vind ik ook niet bijzonder duur, trouwens.
pi_193257135
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 12:28 schreef skrn het volgende:

[..]

Als je echt voor de rest van je leven in je huis wil wonen, kun je best op zoek gaan naar 'vreemde' woningen, woningen die op een of andere manier niet lekker in de markt liggen.

Zeker als je redelijk flexibel bent in locatie.

Betuwe is ook een gebied dat relatief goed is geprijsd vind ik, of land van Maas en Waal. Met de auto echt niet heel ver van alles vandaan, maar het OV is natuurlijk een drama.

Brabantse dorpen vind ik ook niet bijzonder duur, trouwens.
Brabant is vooral aan de bovenkant goedkoop. Het hele gebied ten oosten van den bosch is heel goedkoop en het westelijke noordelijke deel ervan.
Volgens mij is de rest relatief duur door ernstig woningtekort. Met name rond eindhoven zie je dat expats wel voorzien worden van woningen ten koste van lokale bevolking. Overigens blij dat ik daar niet woon al was het alleen al vanwege de luchtkwaliteit.

Overigens is het natuurlijk wel makkelijk goedkoop ergens te gaan wonen, maar je moet er wel werk kunnen vinden. Ik verwacht dat het gros van de bevolking heel veel minder mobiel gaat worden in de toekomst. Zeker als het aankomt op woon werk verkeer. Dan wil je echt niet te ver van je werk wonen. Ik die goedkope regio's is vaak minder werk te vinden.
pi_193257193
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:36 schreef Fisherman het volgende:
Overigens is het natuurlijk wel makkelijk goedkoop ergens te gaan wonen, maar je moet er wel werk kunnen vinden. Ik verwacht dat het gros van de bevolking heel veel minder mobiel gaat worden in de toekomst. Zeker als het aankomt op woon werk verkeer. Dan wil je echt niet te ver van je werk wonen. Ik die goedkope regio's is vaak minder werk te vinden.
Da's dus het hele punt: wonen waar werk is en/of komt, gaa de mensen heen met druk op de woningmarkt als gevolg.

Maar ook een stuk beeldvorming: Groningen heeft een flinke industrie t.g.v. gaswinning en processing, de Eemshaven en centrales. Toch hoor je weinig over de beroepsperspectieven daar (had er bijna gewerkt en dus naartoe moeten verhuizen…. :X )
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193257304
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's dus het hele punt: wonen waar werk is en/of komt, gaa de mensen heen met druk op de woningmarkt als gevolg.

Maar ook een stuk beeldvorming: Groningen heeft een flinke industrie t.g.v. gaswinning en processing, de Eemshaven en centrales. Toch hoor je weinig over de beroepsperspectieven daar (had er bijna gewerkt en dus naartoe moeten verhuizen…. :X )
Je weet nooit of werk op een plek blijft. Een reden dat vroeger de woningmarkt niet zo snel op slot ging, was dat het heel normaal was om met je werk (of na veranderen van baan) mee te verhuizen. Je hield dus eigenlijk altijd wel een bepaalde mate van beweging.
Door mobiliteit is die urgentie om te verhuizen teruggedrongen. Dat gaat zeker weer veranderen.
pi_193257333
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:50 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Je weet nooit of werk op een plek blijft. Een reden dat vroeger de woningmarkt niet zo snel op slot ging, was dat het heel normaal was om met je werk (of na veranderen van baan) mee te verhuizen. Je hield dus eigenlijk altijd wel een bepaalde mate van beweging.
Door mobiliteit is die urgentie om te verhuizen teruggedrongen. Dat gaat zeker weer veranderen.
Je hebt tegenwoordig twee inkomens, waardoor kinderopvang en toegang tot (groot)ouders belangrijker In geworden.
pi_193257490
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:53 schreef skrn het volgende:

[..]

Je hebt tegenwoordig twee inkomens, waardoor kinderopvang en toegang tot (groot)ouders belangrijker In geworden.
Dat hebben we met zijn alleen zo veroorzaakt inderdaad. Overigens is niet iedereen afhankelijk van 2 inkomens. Dat zou niemand moeten zijn. Er zal dus een hoop moeten veranderen. Het is aan de politiek om dat voor elkaar te krijgen.
Hoe groter de crisis gaat worden hoe drastischer de maatregelen gaan worden. Dit wordt allemaal mogelijk op dat moment.
  zaterdag 23 mei 2020 @ 20:38:53 #62
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_193278705
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 15:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit vooral, ik weet niet voor wat voor bedrag TS denkt een kavel te kunnen kopen, maar bouwen is idd duur, voor die 250K van TS heb je amper een huis op een kavel staan, en dan de grond dus nog.
TS zou wellicht de grond in erfpacht kunnen verkrijgen, scheelt weer kosten.
klerkje
pi_193283757
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 20:38 schreef Spiegelei het volgende:
TS zou wellicht de grond in erfpacht kunnen verkrijgen, scheelt weer kosten.
Zit je panty strak of zo? Grond in erfpacht is een wurgconstructie waar je niet meer uitkomt en steeds maar voor moet betalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193283765
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 15:07 schreef Fisherman het volgende:
Dat hebben we met zijn alleen zo veroorzaakt inderdaad. Overigens is niet iedereen afhankelijk van 2 inkomens. Dat zou niemand moeten zijn. Er zal dus een hoop moeten veranderen. Het is aan de politiek om dat voor elkaar te krijgen.
Hoe groter de crisis gaat worden hoe drastischer de maatregelen gaan worden. Dit wordt allemaal mogelijk op dat moment.
Verwacht je nou echt dat de politiek iets wezenlijks gaat veranderen? Iets drastisch zelfs??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193284245
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 01:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Verwacht je nou echt dat de politiek iets wezenlijks gaat veranderen? Iets drastisch zelfs??
Op het moment dat er werkelijk een grote crisis of depressie uitbreekt wel ja. Er zijn een hoop veranderingen die ze nog niet door hebben willen voeren. Maar een goede crisis is juist het perfecte moment om dit erdoor te drukken.
pi_193285219
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 01:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Zit je panty strak of zo? Grond in erfpacht is een wurgconstructie waar je niet meer uitkomt en steeds maar voor moet betalen.
_O- _O_

Heb het altijd vermeden, zelfs eeuwig afgekochte varianten.
pi_193285638
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 02:30 schreef Fisherman het volgende:
Op het moment dat er werkelijk een grote crisis of depressie uitbreekt wel ja. Er zijn een hoop veranderingen die ze nog niet door hebben willen voeren. Maar een goede crisis is juist het perfecte moment om dit erdoor te drukken.
Ben benieuwd!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193286020
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 09:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben benieuwd!
Anders ik wel. We gaan sowieso spannende tijden tegemoet.
  zondag 24 mei 2020 @ 15:52:23 #69
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_193290033
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 01:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Zit je panty strak of zo? Grond in erfpacht is een wurgconstructie waar je niet meer uitkomt en steeds maar voor moet betalen.
? Want alle erfpachtvoorwaarden zijn hetzelfde?

Gewoon nieuw uitgegeven eeuwigdurende erfpacht bij een gemeente met normale indexatie en een mogelijkheid om altijd de bloot eigendom erbij te kopen voor een nu al vastgeprikte vierkante meter prijs die exact gelijk is aan de vierkante meter prijs van dezelfde kavels wanneer je volle eigendom verkrijgt.

Wat is daar wurgcontract aan?

Volgens mij wordt er eerder iets bij jou afgekneld.
klerkje
  zondag 24 mei 2020 @ 17:21:14 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193291033
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 20:38 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

TS zou wellicht de grond in erfpacht kunnen verkrijgen, scheelt weer kosten.
Ik ben er persoonlijk geen fan van, daarbij zou hij dan nog steeds jaarlijkse kosten hebben.
Maar het idee dat je met 250.000 waar dan ook in NL een huis zou kunnen laten bouwen is sowieso een beetje onrealistisch als je de grond niet al in bezit hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 mei 2020 @ 17:23:13 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193291053
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 02:30 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Op het moment dat er werkelijk een grote crisis of depressie uitbreekt wel ja. Er zijn een hoop veranderingen die ze nog niet door hebben willen voeren. Maar een goede crisis is juist het perfecte moment om dit erdoor te drukken.
Dat zou dus betekenen dat 2 mensen ieder los wel een appartement of huisje van 300.000 zouden kunnen kopen maar samen geen huis van 400.000.... dat zou wel ehm, bijzonder zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193291128
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 15:52 schreef Spiegelei het volgende:
Gewoon nieuw uitgegeven eeuwigdurende erfpacht bij een gemeente met normale indexatie en een mogelijkheid om altijd de bloot eigendom erbij te kopen voor een nu al vastgeprikte vierkante meter prijs die exact gelijk is aan de vierkante meter prijs van dezelfde kavels wanneer je volle eigendom verkrijgt.
Oh ja, ook ruim aangeboden dat soort constructies...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193291188
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat zou dus betekenen dat 2 mensen ieder los wel een appartement of huisje van 300.000 zouden kunnen kopen maar samen geen huis van 400.000.... dat zou wel ehm, bijzonder zijn.
Ik weet niet op welk wetsvoorstel je doelt. Maar goed buiten dat zou ik niet weten waarom dat bijzonder zou moeten zijn.
  zondag 24 mei 2020 @ 18:18:04 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193291741
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:34 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik weet niet op welk wetsvoorstel je doelt. Maar goed buiten dat zou ik niet weten waarom dat bijzonder zou moeten zijn.
Je had het over het niet langer mogelijk maken dat beide inkomens meetellen voor een hyptoheek, dat is geen wetsvoorstel, dat is een suggestie voor "verbetering" die jij hier deed.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193293176
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je had het over het niet langer mogelijk maken dat beide inkomens meetellen voor een hyptoheek, dat is geen wetsvoorstel, dat is een suggestie voor "verbetering" die jij hier deed.
Van een aantal dingen zijn voornemens of wetsvoorstellen. Een wetsvoorstel is bijvoorbeeld minimaal eigen inbreng van 20 procent. Nog te weinig overigens, zeker als je ziet dat een aantal andere landen gewoon gemiddeld 40 procent aanbetalen uit eigen middelen.

Afschaffen van HRA is natuurlijk een ding wat ze momenteel met de lage rente straffeloos kunnen doen, zonder dat mensen daardoor in de problemen komen.
Vroeger zag je nog weleens dat mensen op basis van het netto maandbedrag hun vaste lasten bepaalden. Het blijft natuurlijk politiek gezien een doorn in het oog, dit hele verhaal.
Ze zouden ook kunnen beginnen om bijvoorbeeld de aflossingsvrije hypotheken uit te sluiten van HRA, ook voor hypotheken die voor 2013 afgesloten zijn.

Wat je zelf al aanhaalde is inderdaad geen voorstel of voornemen zoals eerder genoemde punten, maar het financieren van een huis gebaseerd op 2 salarissen is buiten gewoon onverstandig natuurlijk. Er zijn zelfs mensen die maximaal gaan lenen op basis van 2 salarissen.
Zeker als je op de top koopt momenteel en je huis straks onder water komt te staan en een van de 2 zijn/haar baan kwijt raakt komend jaar, hebben ze echt een probleem. De kan is veel minder groot dat je allebei tegelijk ontslagen wordt, zal gaan we hele rare tijden tegemoet kan ik je verzekeren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')