Nee markt was in 2015 nog lang niet hersteld.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:20 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?
5 jaar geleden in 2015 was de markt alweer hersteld van de crisis uit 2009. Maar nog niet zo hoog als nu, dat klopt.
Maar als je het voor 73k verkocht heb dan heeft je man toch echt iets fout gedaan. Zeker in DH.

Die gebeurtenissen die je noemt vallen in het niet bij de depressie van de jaren 30.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:32 schreef fathank het volgende:
[..]
Hoe wil je de crisis van 2008 noemen? De dotcom-bubble? De oliecrisis? WO2?
Zomaar een paar gebeurtenissen die nogal invloed hebben gehad sinds de jaren '30.

Je kunt niet echt plannen, maar rekening houden met.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:29 schreef Kamover het volgende:
[..]
Iets dat 90 jaar geleden is gebeurd dus. Hoe kun je plannen met iets dat een keer per eeuw(?) voorbij komt? Je mag hopen dat je überhaupt zo lang leeft. Een horizon van 30 jaar lijkt mij heel gezond en realistisch.

Exact. Met wat hulp van de buren (dak) en YouTube en vrienden (auto) kom je heel ver. En je leert nogeens wat.quote:Op woensdag 20 mei 2020 09:30 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is top, dan bespaar je een hoop geld wat je anders aan garages en dakdekkers moest uitgeven

Nee, gewoon nee.quote:Op woensdag 20 mei 2020 13:02 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je kunt niet echt plannen, maar rekening houden met.
Zeker met het feit dat het al bijna een eeuw geleden is en het er weer aan zit te komen statistisch gezien.
Overigens zijn er heel veel voortekenen die overeen komen met de gebeurtenissen die zich afspeelden in de direct voorgaande jaren voor de grote depressie.

Het is gewoon een kwestie van er rekening mee willen houden. Het is je goed recht je kwetsbaar te maken voor economische krimp en massa ontslagrondes en faillissementen.quote:

Dat is sowieso slim om te doen. Ik ben ook voor om zoveel mogelijk af te lossen. Maar zit wel snor, ca. 250k overwaarde nu.quote:Op woensdag 20 mei 2020 17:10 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Het is gewoon een kwestie van er rekening mee willen houden. Het is je goed recht je kwetsbaar te maken voor economische krimp en massa ontslagrondes en faillissementen.

Ik weeet niet hoe duur je huis is, ik heb nu ongeveer 37 procent overwaarde, maar mijn huis kost maar 4 ton, omdat ik hem alleen makkelijk op mijn salaris wilde kunnen betalen. Mijn werkgever kan niet failliet, en mijn vrouw kan haar baan kwijtraken, zonder dat ons dit raakt.quote:Op woensdag 20 mei 2020 18:42 schreef Kamover het volgende:
[..]
Dat is sowieso slim om te doen. Ik ben ook voor om zoveel mogelijk af te lossen. Maar zit wel snor, ca. 250k overwaarde nu.

Deze post is sooooo sad.quote:Op woensdag 20 mei 2020 20:27 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ik weeet niet hoe duur je huis is, ik heb nu ongeveer 37 procent overwaarde, maar mijn huis kost maar 4 ton, omdat ik hem alleen makkelijk op mijn salaris wilde kunnen betalen. Mijn werkgever kan niet failliet, en mijn vrouw kan haar baan kwijtraken, zonder dat ons dit raakt.
Als je weet dat huizenprijzen 30 procent gaan zakken in geval van een crisis en je hebt meer dan 30 procent afgelost, dan zit je best veilig.
Ik heb daarnaar gelukkig nog een buffer om het minimaal 3 jaar makkelijk zonder enige vorm van inkomsten kan redden.
2 belangrijke zekerheden zoals zorgen dat je huis niet onder water komt en een zoveel mogelijk liquide buffer is het minste wat je kan doen.

Kenmerkend van het neo-liberale gedachtengoed (mijn ideale wereldbeeld), is dat dergelijke gebeurtenissen (crises) leiden tot verbetering van de economische en sociale situatie en inherent zijn aan de ontwikkeling van de mens en zijn situatie in de neo-liberale wereld.quote:Op woensdag 20 mei 2020 13:02 schreef Fisherman het volgende:
Zeker met het feit dat het al bijna een eeuw geleden is en het er weer aan zit te komen statistisch gezien.
Overigens zijn er heel veel voortekenen die overeen komen met de gebeurtenissen die zich afspeelden in de direct voorgaande jaren voor de grote depressie.

Vind je? Ik vind 't nog niet zo gek. Tegenslagen horen bij het leven; het is maar net hoe je ermee omgaat. Een eigen buffer, lage lasten en een attitude dat je zelf je problemen moet oplossen, zijn in mijn (neo-..) beeld, de beste manier om vooruit te komen.quote:

Alles wat je na dit stukje noemt draagt allemaal bij dat het niet altijd in mindere mate slecht gaat. Er komt opeens een grote klap. Het systeem wat we nu kennen probeert de klappen gestuurd op te vangen. Een van de mogelijkheden is het sturen van de rente. Als ze voelen dat er een crisis aan zit te komen gaan ze doorgaans de rente opschroeven. Tijdens de crisis verlagen ze de rente dan weer, zodat er goedkoop geleend kan worden en bedrijven het dan wel weer redden. Met een negatieve rente is het moeilijk om die te verlagen.quote:Op woensdag 20 mei 2020 20:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Statistiek is dan niet toepasbaar : het is gebeurd, we hebben ervan geleerd en het gaat volgende keer minder slecht (maar kan wel in mindere mate gebeuren).

Je moet gewoon in de mogelijkheid zijn om wat op te bouwen. Als je dat kan, zeker doen.quote:Op woensdag 20 mei 2020 20:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Vind je? Ik vind 't nog niet zo gek. Tegenslagen horen bij het leven; het is maar net hoe je ermee omgaat. Een eigen buffer, lage lasten en een attitude dat je zelf je problemen moet oplossen, zijn in mijn (neo-..) beeld, de beste manier om vooruit te komen.

Want je eigen bedruipen ipv steun bij de overheid zoeken en in de schuldsanering komen te zitten?quote:

Het is niks meer met die rente, en wordt ook nooit meer wat met die rente. De rol van het lang beproefde rente-instrument om economieën te sturen, is volledig uitgespeeld.quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:02 schreef Fisherman het volgende:
Een van de mogelijkheden is het sturen van de rente. Als ze voelen dat er een crisis aan zit te komen gaan ze doorgaans de rente opschroeven. Tijdens de crisis verlagen ze de rente dan weer, zodat er goedkoop geleend kan worden en bedrijven het dan wel weer redden. Met een negatieve rente is het moeilijk om die te verlagen.

De hoge huizenprijzen komen niet (alleen) door de lage rentestand. In andere landen is de huizenbubbel er momenteel niet of veel minder errg, maar ook daar is de rente net zo laag.quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is niks meer met die rente, en wordt ook nooit meer wat met die rente. De rol van het lang beproefde rente-instrument om economieën te sturen, is volledig uitgespeeld.
Decennia was het gedachtegoed: lage rente stuurt de beurskoersen en groeicijfers omhoog en vise versa. Alleen is dat beleid sinds 2008 finaal ontspoort, het oeverloos verlagen van de rente, heeft vooral de huizenprijzen opgejaagd, tot verdriet van starters en iedereen t/m 2x modaal. Alleen landen met hoge schulden, lachen zich het schompes.

De financiering van die bubbel, is nog veel ongezonder; weten we sinds de vorige huizencrisis 2008 - 2014quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:24 schreef Fisherman het volgende:
De prijzen zullen fors dalen, maar er zal niet snel meer een bubbel ontstaan daarna.
Die 30 procent lucht in de huizen is echt ongezond.

Je bedoelt financiering van schulden of het feit dat mensen bereid zijn die 30 procent lucht te betalen?quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:26 schreef blomke het volgende:
[..]
De financiering van die bubbel, is nog veel ongezonder; weten we sinds de vorige huizencrisis 2008 - 2014

Het eerste, inherent gevolgd door het tweede. M.a.w. potentiele kopers krijgen te horen van hun hypotheekadviseur dat ze gerust 2 ton voor 200m3 lucht omgeven door betonplakken met woonrecht en een VvE kunnen betalen (valt binnen uw budget dus: doen!!). Dus gaan ze daarmee "de markt op". En de NVM spreekt dan van "een gezonde huizenmarkt".quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:29 schreef Fisherman het volgende:
Je bedoelt financiering van schulden of het feit dat mensen bereid zijn die 30 procent lucht te betalen?

Jat gewoon alle kinderen en verkoop ze op de zwarte markt. Wijk zal een slechte naam krijgen en de huizen dus goedkoper. En jij hebt extra geld om een bod te doen.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:28 schreef DJEblender het volgende:
Het is trouwens Alphen, geen Amsterdam ofso. En gewoon een simpel appartement in een woonwijk met kinderen.
63 M2, dus 1 woonkamer en 1 slaapkamer. Zit niet eens een vaatwasser in.
220 is de waarde, niet 235. Snap niet dat mensen zoveel willen overboeken.

Klopt, velen kijken blijkbaar eerst wat ze maximaal kunnen lenen en bieden dat dan. Geen idee waarom je maximaal zou willen lenen om vervolgens financieel op je tenen te moeten lopen.quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Het eerste, inherent gevolgd door het tweede. M.a.w. potentiele kopers krijgen te horen van hun hypotheekadviseur dat ze gerust 2 ton voor 200m3 lucht omgeven door betonplakken met woonrecht en een VvE kunnen betalen (valt binnen uw budget dus: doen!!). Dus gaan ze daarmee "de markt op". En de NVM spreekt dan van "een gezonde huizenmarkt".

Heb je cijfers hiervan?quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:41 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Klopt, velen kijken blijkbaar eerst wat ze maximaal kunnen lenen en bieden dat dan. Geen idee waarom je maximaal zou willen lenen om vervolgens financieel op je tenen te moeten lopen.
Als iedereen bereid is het maximale leenbedrag op 2 salarissen te bieden, dan is er niet alleen een ongezonde huizenmarkt. Er is dan ook een ongezonde kopersmarkt.

Grafiek ook goed?quote:

Als een grafiek zegt index 2015=100 en er is geen enkel lijn op 100 in 2015, dan ga ik meteen twijfelen.quote:

Onzin. In London, je weet wel met die Brexit, zijn de prijzen het afgelopen jaar met ruim 2,5% gestegen. Inclusief het laatste kwartaal een daling van maar liefst 0,15%. Een tijdlang naar beneden gaan wil ik dat niet noemen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:09 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Blijf jij lekker in je Nederlandse bubbel zitten terwijl prijzen in de grote wereldsteden al een tijdlang naar beneden gaan....misschien heb ik het mis maar waren genoeg mensen die in 2008 op het hoogtepunt een huis kochten en jarenlang onder water stonden.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |