quote:Op zondag 17 mei 2020 10:41 schreef Nashipeer het volgende:
Een reflectie:
Ik zie op Twitter ook heel veel reacties waarbij mensen teleurgesteld zijn en hadden gehoopt dat de show ze op kon vrolijken (ook Matt helaas). Maar ik vraag me af of ze dan niet de lat onrealistisch hoog voor zichzelf hebben gelegd. De kracht achter de "vrolijkheid" van het sf is het live-publiek dat leven brengt... Dat was van tevoren ook wel te verwachten. Dan kun je live-optredens doen in de nationale studio's en er een wedstrijdelement in zetten, of 41 liedjes voor 3 min afspelen als een YouTube-playlist, of zoals in 2016 opbeurende vrolijke EDM gebruiken. Maar dan blijft dat deprimerende alsnog aanwezig omdat er geen publiek, applaus of gejuich is, maar een lege zaal. En ik denk dat Chantal, Edsilia, Jan en Nikkie het fantastisch deden, maar zonder live-feedback van het publiek is sws alles vlak, hoe goed of slecht een grap ook is. (Probeer maar een sitcom te kijken met en zonder de lachband, de tweede voelt vlak aan).
Ik heb het gevoel dat een hoop fans dit jaar teveel vasthielden (begrijpelijk) aan het normale sf, en dan is alles wat een beetje afwijkt al gelijk deprimerend en teleurstellend..
Maar om eerlijk te zijn, als je kijkt hoeveel elementen ze hebben kunnen invoegen in maar een paar weken tijd (alle deelnemende landen en artiesten mobiliseren, mooie shots van steden, oud-kandidaten laten zingen op straat, complete stage bouwen, visuals, etc.) dan heeft de organisatie het ongelooflijk goed gedaan.![]()
En ik vond dat de artiesten en liedjes prima zijn geëerd: 30 sec + ze aan het woord laten klonk eerst kort, maar het liet wel de essentie zien. 26 liedjes in een finale is al een lange zit; stel je voor dat je 41 liedjes van 3 minuten moet uithouden, ook nog televoting toevoegt plus de show daar omheen, zoals sommige fans graag wilden zien. (En ook voorspelbaar:) dat bv IJsland wint, en dat diezelfde fans die graag een wedstrijdelement wilden zien, maar ook tegelijkertijd Rotterdam 2021 gunden, achteraf toch maanden gaan zeiken dat het Reykjavik 2021 zou moet zijn omdat ze het eerlijk hebben verdiend
nee ik vond de show gisteren echt heel goed gedaan ondanks de beperkingen!
Die was wel een beetje onnodig zuur over liedjes ja, terwijl het geen competitie was.quote:Op zondag 17 mei 2020 11:22 schreef FruitofUtopia het volgende:
Cornald was niet te harden gister! Waar had die last van joh? Ben naar de Belg gezapt.
Ik weet dat het totaal geen wedstrijd was, maar elke keer bij het shot van de Zwitserse vlag op de Matterhorn denk ik meteen: "Ok, Zwitserland wint".quote:Op zondag 17 mei 2020 09:53 schreef Prisha het volgende:
Keek net weer naar de Love Shine a light met Rotterdams philharmonisch orkest en de landmarks.
Damn. Wederom tranen. Wat was dat prachtig gedaan.
Het mooiste shot van de avond!quote:Op zondag 17 mei 2020 11:46 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik weet dat het totaal geen wedstrijd was, maar elke keer bij het shot van de Zwitserse vlag op de Matterhorn denk ik meteen: "Ok, Zwitserland wint".
Het eindresultaat had zeker een aantal mooie optredens, maar het is natuurlijk de vraag of hiermee de wens van zowel de fans als de casual viewers beantwoord werd. Ik heb mijn mening eerder kenbaar gemaakt, dus ik zal het kort houden, maar ik denk toch echt dat de show die donderdag werd uitgezonden in Zweden meer enthousiasme had opgeleverd dan ESAL. Dat was gewoon 25 liedjes, met oude postcards, oude intervalacts (o.a.Love Love Peace Peace kwam langs) en enkele live optredens (o.a. Dotter en The Mama's) en aan het einde de puntentelling. Daar zat minder werk in, maar de liefde voor het ESF spatte er vanaf en werkte aanstekelijk.quote:Op zondag 17 mei 2020 10:41 schreef Nashipeer het volgende:
Een reflectie:
Ik zie op Twitter ook heel veel reacties waarbij mensen teleurgesteld zijn en hadden gehoopt dat de show ze op kon vrolijken (ook Matt helaas). Maar ik vraag me af of ze dan niet de lat onrealistisch hoog voor zichzelf hebben gelegd. De kracht achter de "vrolijkheid" van het sf is het live-publiek dat leven brengt... Dat was van tevoren ook wel te verwachten. Dan kun je live-optredens doen in de nationale studio's en er een wedstrijdelement in zetten, of 41 liedjes voor 3 min afspelen als een YouTube-playlist, of zoals in 2016 opbeurende vrolijke EDM gebruiken. Maar dan blijft dat deprimerende alsnog aanwezig omdat er geen publiek, applaus of gejuich is, maar een lege zaal. En ik denk dat Chantal, Edsilia, Jan en Nikkie het fantastisch deden, maar zonder live-feedback van het publiek is sws alles vlak, hoe goed of slecht een grap ook is. (Probeer maar een sitcom te kijken met en zonder de lachband, de tweede voelt vlak aan).
Ik heb het gevoel dat een hoop fans dit jaar teveel vasthielden (begrijpelijk) aan het normale sf, en dan is alles wat een beetje afwijkt al gelijk deprimerend en teleurstellend.
Dat was wel werkelijk een prachtige shot en dan met die muziek erbijquote:Op zondag 17 mei 2020 11:46 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik weet dat het totaal geen wedstrijd was, maar elke keer bij het shot van de Zwitserse vlag op de Matterhorn denk ik meteen: "Ok, Zwitserland wint".
https://www.aftonbladet.s(...)us-eurovision-fiaskoquote:De vervanger van de EBU voor de geannuleerde Eurovisie-wedstrijd werd in plaats daarvan een complete totale depressie. Waar we vreugde en wat licht in het donker nodig hadden, kregen we in plaats daarvan pretentieuze ernst van producenten die zichzelf duidelijk te serieus namen.
Eigenlijk verbaast me dat niks, veel mensen kijken toch voor het competitie element (wat ik zelf trouwens niet passend had gevonden gisteravond). Een vriendschappelijk voetbalduel trekt waarschijnlijk ook minder kijkers.quote:Op zondag 17 mei 2020 11:50 schreef Fred_B het volgende:
Overigens zijn de kijkcijfers wel een serieus bloedbad geworden, met tussen de 1.1 en 1.6 miljoen kijkers in Spanje, Frankrijk en Duitsland. Italië iets hoger met 2.6 miljoen, waarschijnlijk door Diadato. Daar heb ik dan ook wel gemengde gevoelens bij. Binnen de ESF-wereld is er niemand die ik zo weinig een kijkcijferflop gun als Sietze, zeker gezien het harde werk dat hij met zijn team heeft gedaan om deze uitzending van de grond te krijgen. Anderzijds ben ik persoonlijk blij dat wat er volgend jaar ook speelt, dit format nooit meer gebruikt gaat worden.
Ja, maar Zweden onderschat het hele coronaverhaal.quote:Op zondag 17 mei 2020 11:48 schreef lashatumbai het volgende:
Dit artikel vanuit Zweden is alles behalve mals over gisterenavond:
De kern:
[..]
https://www.aftonbladet.s(...)us-eurovision-fiasko
Ja, had een beetje hetzelfde gevoel.quote:Op zondag 17 mei 2020 11:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het eindresultaat had zeker een aantal mooie optredens, maar het is natuurlijk de vraag of hiermee de wens van zowel de fans als de casual viewers beantwoord werd. Ik heb mijn mening eerder kenbaar gemaakt, dus ik zal het kort houden, maar ik denk toch echt dat de show die donderdag werd uitgezonden in Zweden meer enthousiasme had opgeleverd dan ESAL. Dat was gewoon 25 liedjes, met oude postcards, oude intervalacts (o.a.Love Love Peace Peace kwam langs) en enkele live optredens (o.a. Dotter en The Mama's) en aan het einde de puntentelling. Daar zat minder werk in, maar de liefde voor het ESF spatte er vanaf en werkte aanstekelijk.
Nu had je 41 gelukswensen, fragmenten van onbekende liedjes en een paar oude nummers, wat ondanks hoe mooi sommige dingen gedaan waren, toch niet echt aanspreekt.
Als er echt een festival zou zijn met deze opzet hadden denk ik meer landen gekozen voor arena'squote:Op zondag 17 mei 2020 09:35 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja, het had nooit een eerlijke Contest geweest! Helemaal mee eens!
Maar ben wel superblij met deze uitvoering zo. Voor de bewaar.
Beetje hard en respectloos, maar de uitzending ging wel ten onder aan de goede bedoelingen. Dat de kijkcijfers laag waren ligt volgens mij niet alleen aan het ontbreken van competitie, het was ook gewoon een beetje saai en wollig. Met Ilse die Ein Bisschen Frieden zingt voor mij als dieptepunt, jezus wat was dat cheesy. Wie zit daarop te wachten?quote:Op zondag 17 mei 2020 11:48 schreef lashatumbai het volgende:
Dit artikel vanuit Zweden is alles behalve mals over gisterenavond:
De kern:
[..]
https://www.aftonbladet.s(...)us-eurovision-fiasko
Dat was wel tof ja.quote:Op zondag 17 mei 2020 11:46 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik weet dat het totaal geen wedstrijd was, maar elke keer bij het shot van de Zwitserse vlag op de Matterhorn denk ik meteen: "Ok, Zwitserland wint".
Smaken verschillen, Ein bischen Frieden in het Vredespaleis vond ik dan weer heel mooi sentiment.quote:Op zondag 17 mei 2020 12:15 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Beetje hard en respectloos, maar de uitzending ging wel ten onder aan de goede bedoelingen. Dat de kijkcijfers laag waren ligt volgens mij niet alleen aan het ontbreken van competitie, het was ook gewoon een beetje saai en wollig. Met Ilse die Ein Bisschen Frieden zingt voor mij als dieptepunt, jezus wat was dat cheesy. Wie zit daarop te wachten?
Eens, het sentiment dat deze show uitstraalde was een maand geleden nog heel anders ontvangen...quote:Op zondag 17 mei 2020 12:16 schreef FruitofUtopia het volgende:
Naast allemaal nieuwe liedjes (waarvan je slechts een fragment hoort) zijn het ook nog volslagen onbekenden natuurlijk voor de niet-fans. En je kreeg ook geen kans om ze te leren kennen. Het bleven wat dat betreft inwisselbare personen die ook nog eens allemaal dezelfde boodschap verkondigden.
De "interval acts" waarbij er wat meer ruimte was voelden daarom als een verademing, maar die waren eigenlijk allemaal in mineur. Als je nog niet somber was, werd je het wel. Dat terwijl de meeste landen juist weer langzaam openen en het virus op de terugweg is. Dat mensen inmiddels corona-moe zijn helpt natuurlijk ook niet mee.
En ze hebben het hele jaar nog niets positiefs weten te zeggen over de Nederlandse organisatiequote:Op zondag 17 mei 2020 11:56 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ja, maar Zweden onderschat het hele coronaverhaal.
Dat was echt zo'n kippenvelmomentjequote:Op zondag 17 mei 2020 11:46 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik weet dat het totaal geen wedstrijd was, maar elke keer bij het shot van de Zwitserse vlag op de Matterhorn denk ik meteen: "Ok, Zwitserland wint".
Dit is toch ook voor het eerst in vele jaren dat Christer Björkman niet bij de organisatie betrokken is/mocht zijn? Misschien dat daar dan wat zuurheid zit.quote:Op zondag 17 mei 2020 13:02 schreef Funhouse het volgende:
[..]
En ze hebben het hele jaar nog niets positiefs weten te zeggen over de Nederlandse organisatie
Ik denk inderdaad dat wat hierboven is gezegd dat ze het nooit voor iedereen goed hadden kunnen doen. Ik lees op zich ook wel veel positieve berichtenquote:Op zondag 17 mei 2020 13:12 schreef Guanabana het volgende:
Ik snap eerlijk gezegd maar weinig van alle kritiek. Was toch een prima show met veel hoogtepunten. En dat het deprimerend zou zijn, tja, oneens. Het is misschien ontroerend of wat serieus, maar dat lijkt me niet hetzefde. Je kan toch moeilijk een schijtlollige toon gaan voeren.
Dit vind ik dus ook. Hier kennen de meesten alle inzendingen wel. En de artiesten zullen vast op Twitter en Youtube al de nodige aandacht hebben gehad de afgelopen weken. Er zijn alleen genoeg kijkers die dat niet hebben meegekregen. Die kregen nu korte fragmenten van 20 tot 30 seconden voorgeschoteld. Nauwelijks de tijd om de liedjes goed te luisteren en te leren kennen.quote:Op zondag 17 mei 2020 12:16 schreef FruitofUtopia het volgende:
M'n moeder - die echt alleen op de avond zelf kijkt en verder het songfestival niet volgt - zei ook dat het allemaal veel te snel ging. Wij kennen natuurlijk de liedjes grotendeels al en dan is 30 seconden misschien nog te behappen, maar voor iemand die er nog niets van heeft meegekregen was het eigenlijk niet te doen.
Naast allemaal nieuwe liedjes (waarvan je slechts een fragment hoort) zijn het ook nog volslagen onbekenden natuurlijk voor de niet-fans. En je kreeg ook geen kans om ze te leren kennen. Het bleven wat dat betreft inwisselbare personen die ook nog eens allemaal dezelfde boodschap verkondigden.
Erg onprettig stemgeluid om naar te luisteren.quote:Op zondag 17 mei 2020 13:18 schreef tralalala het volgende:
Sow, dat stukje zang van Jantje Smit was echt vals, haha.
Herhaling nu
Ik begrijp de kritiek ook niet. Ik vond het bij vlagen echt ontroerend. Vooral dat love shine a light met al die instrumenten. Kippenvel.quote:Op zondag 17 mei 2020 13:12 schreef Guanabana het volgende:
Ik snap eerlijk gezegd maar weinig van alle kritiek. Was toch een prima show met veel hoogtepunten en aandacht voor iedereen. En dat het deprimerend zou zijn, tja, oneens. Het is misschien ontroerend of wat serieus, maar dat lijkt me niet hetzelfde. Je kan toch moeilijk een schijtlollige toon gaan voeren gezien de omstandigheden.
"Check out our streaming platforms and stay safe"quote:Op zondag 17 mei 2020 13:49 schreef Fascination het volgende:
Wat de zangeres van Hooverphonic zei was nog het meest oprecht. De mannen wilden vooral henzelf en de groep aanprijzen.
oh wow prachtig verwoord inderdaadquote:Op zondag 17 mei 2020 15:04 schreef Greys het volgende:
https://eurostory.nl/eurovisie-2020-de-dag-erna/
Ik vind deze 'day after' gedachten mooi verwoord door Eurostory.
Dat klopt, je hebt nooit iedereen tevreden en ja de situatie had nog serieuzer kunnen zijn, maar... dan had je ook voor een neutralere toon kunnen kiezen dan nu is gedaan.quote:Op zondag 17 mei 2020 12:56 schreef Greys het volgende:
Op het moment dat ze deze show aan het maken waren is het ook heel gevaarlijk te kiezen voor een vrolijke lachen gieren brullen show. Want voor hetzelfde geld was er inmiddels een gruwelijke tweede golf om maar iets te noemen. En héél veel mensen in al die landen hebben geliefden verloren. Een hysterische glittershow hadden velen dan weer zeer respectloos gevonden.
Je doet het toch nooit goed voor iedereen.
quote:
Het is Aftonbladet, de krant voor boze Zweden. Als het niet Zweeds is vinden zij het niks.quote:Op zondag 17 mei 2020 13:02 schreef Funhouse het volgende:
[..]
En ze hebben het hele jaar nog niets positiefs weten te zeggen over de Nederlandse organisatie
Vergeet ook niet dat de Zweden wat minder bang zijn voor corona dan de rest van de wereld.quote:Op zondag 17 mei 2020 16:48 schreef DJ11 het volgende:
Ik snap de kritiek vanuit Zweden prima en ben het er ook volledig mee eens.
Het verbaast me eigenlijk dat de vele ESF-kenners hier die kritiek niet herkennen. Het is echt heel simpel: Zweden is echt veel meer een muziek-minded land dan Nederland. Niet voor niets is hun Nationaal Songfestival daar een mega-evenement, minstens zo groot als het Songfestival zelf.
Dus vanuit Zweeds perspectief is het volstrekt logisch dat ze zich storen aan de korte fragmentjes van de nummers. Als er één land is van waaruit je dergelijke kritiek kunt verwachten is het Zweden wel. Hun muziekcultuur is superieur aan de onze en aan veruit de meeste andere deelnemende landen.
De insteek van gisteravond is totaal anders. Als de Zweden het zitten te vergelijken met een regulier ESF dan slaan ze de plank mis.quote:Op zondag 17 mei 2020 16:48 schreef DJ11 het volgende:
Ik snap de kritiek vanuit Zweden prima en ben het er ook volledig mee eens.
Het verbaast me eigenlijk dat de vele ESF-kenners hier die kritiek niet herkennen. Het is echt heel simpel: Zweden is echt veel meer een muziek-minded land dan Nederland. Niet voor niets is hun Nationaal Songfestival daar een mega-evenement, minstens zo groot als het Songfestival zelf.
Ging net weer even wat optredens bekijken en Youtube reacties zijn gewoon leuk om te lezenquote:Op zondag 17 mei 2020 16:01 schreef grazz het volgende:
Ik zit me weer op te vreten na het lezen van vele negatieve reacties. Ik had deze reactie even nodig
[..]
quote:Op zondag 17 mei 2020 17:14 schreef Cee het volgende:
Ik neem aan dat ze de kritieken ook wel gebruiken voor volgend jaar. Had wel het idee dat die wat serieuze, no-nonsense toon óók voor het echte ESF de bedoeling was. Dat was vooraf een beetje mijn vrees. Dat het iets te nieuwsbulletin-achtig zou worden. Dus hopelijk wordt dat nu wat losgeschud.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |