op dit moment is er een kleine minderheid voor inderdaad.....quote:Op donderdag 28 mei 2020 18:14 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Dat is de enige manier waarop het kan werken. Maar die oplossing wilt waarschijnlijk niemand.
De Randstad moet ook voor Drenthe en Overijssel betalen hequote:Op donderdag 28 mei 2020 19:39 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Wat ik nóg grappiger vind, is dat die Lega-koekebakkers destijds zaten te janken dat Noord-Italië de hele tijd voor het armere Zuid-Italië moest betalen.
En nu het andersom is, zijn ze heel schijnheilig.
Edit; ik bedoel natuurlijk niet dat Zuid-Italië moet betalen.
Beieren ook voor Sachsen-Anhalt en île-de-France voor Grand Est, maar alleen in het eerste geval wordt er (serieus) over geklaagd. In sommige landen gaat het soepeler dan anderen, daar is niet echt een lijn op te trekken.quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Randstad moet ook voor Drenthe en Overijssel betalen he
Dit is helemaal geen historisch moment, dit is gewoon een versnelling hoger schakelen door de EU. De EU heeft Nederlanders nu eenmaal de rol van slaafjes en Nederland de rol van wingewest toebedeeld.quote:Op donderdag 28 mei 2020 16:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Gek dat hier niet meer over wordt gepost. Dit is een historisch moment en waarschijnlijk het begin van het einde van onze welvaart. Beter je geld uitgeven voor het niks meer waard is, want die EU wordt onze ondergang.
Dat is nogal een vreemde stelling. Drenthe en Overijssel zijn bepaald niet arm. De meeste banen zijn in de randstad, ook mensen uit de rest van het land werken daar. En mensen verhuizen tussen de provincies. Die zogenaamde scheiding tussen randstad en de rest van het land bestaat niet echt.quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het werkt ook niet met een politieke unie. België kan al geen regering maken. De crisis waarvan we sinds de Griekse crisis al zeker wisten dat hij ging komen is gekomen. We hadden jaren om deze achterlijke munt te ontmantelen, maar er gebeurde niet eens een hervorming. De transferunie gaat het systeem weer een paar jaar omhoog houden, maar als je slecht gedrag beloond en goed gedrag bestraft dan is de uitkomst gegarandeerd kut. Deze laatste stunt is het definitieve einde van al die geopolitieke dromen die de EU een jaar terug nog had. De bevolking mag blij zijn als het welvaardsniveau 20% daald.quote:Op donderdag 28 mei 2020 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het werkt wel met een politieke unie, zie landen als provincies en europa met 1 regering.
Ja eigenlijk is deze situatie net Groningen en de randstad. Jarenlang de provincie leegroven om uitkeringen in de randstad te betalen en als bedankje is de halve provincie in puin en zeggen randstedelingen dat Groningen zich niet aan moet stellen.quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nederland vermoedelijk. Die goudvoorraad zegt niet zoveel. Een moderne flexibele economie is veel belangrijker.quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:20 schreef raptorix het volgende:
Weet je wat de grap is, Italie heeft de 4 na grootste goud voorraad ter wereld, stel dat de Euro fuck raakt, weet je wie dan spekverkoper is?
Degenen die al tijdens de eurocrisis spekkoper waren en dat ook altijd zullen blijven; Duitse en Franse banken...quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:20 schreef raptorix het volgende:
Weet je wat de grap is, Italie heeft de 4 na grootste goud voorraad ter wereld, stel dat de Euro fuck raakt, weet je wie dan spekverkoper is?
Je denkt serieus dat landen massaal hun BBP gaan tanken, puur en alleen om netto-ontvanger te worden/blijven? Dat is echt wat je hier zegt?quote:Op donderdag 28 mei 2020 17:16 schreef Eendenkooi het volgende:
Ook een transferunie zal niet werken, dat is helaas nog tot bijna niemand in NL doorgedrongen. Volgens mij ben ik de enige die het zo ziet.
Waarom werkt een transferunie niet? Omdat je een haasje over effect gaat krijgen van landen die de uitgaven van andere landen willen overtreffen. Immers het is of op kosten van de ander leven, of er wordt op jouw kosten geleefd. Dan kan je maar beter de situatie hebben dat jij op kosten van de ander leeft.
Mocht die transferunie er daadwerkelijk komen (hij is er al: ecb ) dan zal Nederland het spel volop mee moeten spelen. Dus pensioenleeftijd massaal verlagen, belastingen omlaag, etc.
Elk land gaat dit doen. Op den duur explodeert dit natuurlijk.
Conclusie: een transferunie kan niet bestaan. QED
Het gebeurt al, zie Italië. Zie Frankrijk. Die maken massaal schulden.quote:Op woensdag 3 juni 2020 12:20 schreef probeer het volgende:
[..]
Je denkt serieus dat landen massaal hun BBP gaan tanken, puur en alleen om netto-ontvanger te worden/blijven? Dat is echt wat je hier zegt?
Klopt. Maar niet met als reden om relatief gezien net even iets armer dan de rest te blijven, en zo meer EU geld te krijgen.quote:Op woensdag 3 juni 2020 12:24 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Het gebeurt al, zie Italië. Zie Frankrijk. Die maken massaal schulden.
Heel het land betaalt bijvoorbeeld voor zeedijk-onderhoud, terwijl alleen het deel dat onder de zeespiegel ligt daar profijt van heeft.quote:Op donderdag 28 mei 2020 20:15 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat is nogal een vreemde stelling. Drenthe en Overijssel zijn bepaald niet arm. De meeste banen zijn in de randstad, ook mensen uit de rest van het land werken daar. En mensen verhuizen tussen de provincies. Die zogenaamde scheiding tussen randstad en de rest van het land bestaat niet echt.
Als ik nu zou verhuizen van Gelderland naar Rotterdam dan is het niet zo dat ik opeens ga betalen voor het oosten van Nederland. Sterker nog, ik denk dat er in het westen meer geld uitgegeven wordt en daar meer problemen zijn waar voor betaald moet worden.
Zijn Frankrijk en Italië armer dan wij? De gemiddelde Italiaan is juist rijker dan ons. In Italië zijn de burgers rijk maar de overheid arm, bij ons is het andersom. Van schulden maken wordt je niet arm als vervolgens de ECB ze opkoopt. Dat is juist een slimme manier om rijk te worden. Waarom zou schulden maken de economie groots schaden?quote:Op woensdag 3 juni 2020 12:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Klopt. Maar niet met als reden om relatief gezien net even iets armer dan de rest te blijven, en zo meer EU geld te krijgen.
Sorry maar dat is gewoon de grootste bullshit die ik vandaag gelezen heb. Echt, hoe kom je er bij dat men de eigen economie zo groots wil schaden om meer aanspraak te maken op een potje wat gevuld wordt met ~1% van de waarde van die economie.
Okquote:Op woensdag 3 juni 2020 12:30 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Zijn Frankrijk en Italië armer dan wij? De gemiddelde Italiaan is juist rijker dan ons. In Italië zijn de burgers rijk maar de overheid arm, bij ons is het andersom. Van schulden maken wordt je niet arm als vervolgens de ECB ze opkoopt. Dat is juist een slimme manier om rijk te worden. Waarom zou schulden maken de economie groots schaden?
Italianen hebben inderdaad meer netto vermogen. Dat komt voornamelijk omdat Nederland, iets wat normaal is in Noord-Europa overigens, een laag eigen wonen bezit hebben en daarnaast die huizen vaak veel hypotheek hebben.quote:
Zijn de pensioenfondsen hierin ook meegerekend? Want daarin zit nogal wat Nederlands vermogen.quote:Op woensdag 3 juni 2020 12:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Italianen hebben inderdaad meer netto vermogen. Dat komt voornamelijk omdat Nederland, iets wat normaal is in Noord-Europa overigens, een laag eigen wonen bezit hebben en daarnaast die huizen vaak veel hypotheek hebben.
Qua hypotheken is NL zelfs koploper.
Dit is wellicht wel een wat eenzijdige kijk op "welvaart en/of rijkdom".
[ afbeelding ]
Dit gaat om huizenbezit met hypotheek en zoals ik al aangaf is dit een redelijk eenzijdige kijk op de zaak. Qua pensioenbezit gaat het om zo'n 90.000 euro per Nederlander meen ik.quote:Op woensdag 3 juni 2020 17:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zijn de pensioenfondsen hierin ook meegerekend? Want daarin zit nogal wat Nederlands vermogen.
Merci.quote:Op woensdag 3 juni 2020 17:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit gaat om huizenbezit met hypotheek en zoals ik al aangaf is dit een redelijk eenzijdige kijk op de zaak. Qua pensioenbezit gaat het om zo'n 90.000 euro per Nederlander meen ik.
Nee.quote:Op woensdag 3 juni 2020 17:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zijn de pensioenfondsen hierin ook meegerekend? Want daarin zit nogal wat Nederlands vermogen.
In Euro’s gemeten is dat daardoor juist aardig geëxplodeerd de afgelopen jaren (al is er nu natuurlijk een forse coronaterugslag).quote:Op woensdag 3 juni 2020 17:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee.
Dat vermogen verdampt natuurlijk ook door alle QE.
De hypotheken ook, dat scheelt al een hoop.quote:Op woensdag 3 juni 2020 17:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee.
Dat vermogen verdampt natuurlijk ook door alle QE.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |