Ja dat is het. maar een virus is wel anders dan andere, ze zijn nooit het zelfde als aan elkaar. Maar ik ben echt geen viroloog, echter is het zo dat een virus of ziekte een heel andere werking heeft om hoe een mens zieker kan maken.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:55 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Zodra er een vaccin is, is dit virus niet anders dan enig ander virus dat we op die manier onder controle hebben.
Maar je kunt dat wel verschillend wegen natuurlijk. Vind je in die strijd alles geoorloofd of zitten er beperkingen aan? Wat een extra complicerende factor is is dat het virus voor een hele laag van de bevolking eigenlijk maar beperkt gevaarlijk is. (De 35 minners) Die dus bij besmetting hoogst waarschijnlijk ook geen beslag gaan leggen op ziekenhuiscapaciteit.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook aan de regering om dat draagvlak te creëren, door goed uit te leggen op basis waarvan ze hun beslissingen nemen. Het beschermen van de capaciteit van de zorg lijkt me in elk geval een doel waar de meeste mensen achter kunnen staan, want iedereen wil naar een dokter kunnen wanneer dat nodig is.
Kijk, wie zware diabetes, obesitas, COPD of een ernstige ziekte heeft meer kans op zware variant van het coronavirus, waar ook ze meestal op ic liggen. Meeste coronapatienten hebben vaak een mildere variant, ook sommige moeten zich laten opnemen op in het ziekenhuis waar ze ook op cohortafdeling liggen. En anderen konden thuis maar uitzieken.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar je kunt dat wel verschillend wegen natuurlijk. Vind je in die strijd alles geoorloofd of zitten er beperkingen aan? Wat een extra complicerende factor is is dat het virus voor een hele laag van de bevolking eigenlijk maar beperkt gevaarlijk is. (De 35 minners) Die dus bij besmetting hoogst waarschijnlijk ook geen beslag gaan leggen op ziekenhuiscapaciteit.
Kun je van die groep vragen dat ze zich jarenlang gaan voegen naar een zware beperking van hun bewegingsvrijheid?
Ik weet het antwoord niet hoor. Er zitten heel duidelijk twee kanten aan het hele verhaal en voor beide standpunten valt iets te zeggen.
Ook 35-minners willen naar het ziekenhuis kunnen wanneer ze dat nodig hebben. Daarvoor is het dus belangrijk dat er voldoende capaciteit is. De enige manier om te zorgen dat die capaciteit bestaat, is het aantal besmettingen van het coronavirus in te perken, want anders worden de ziekenhuizen overspoeld door patiënten met covid-19 en is er daardoor voor niemand meer plek. En de enige manier om het aantal besmettingen in te perken is door maatregelen in te voeren die verkeer tussen mensen minimaliseert.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar je kunt dat wel verschillend wegen natuurlijk. Vind je in die strijd alles geoorloofd of zitten er beperkingen aan? Wat een extra complicerende factor is is dat het virus voor een hele laag van de bevolking eigenlijk maar beperkt gevaarlijk is. (De 35 minners) Die dus bij besmetting hoogst waarschijnlijk ook geen beslag gaan leggen op ziekenhuiscapaciteit.
Kun je van die groep vragen dat ze zich jarenlang gaan voegen naar een zware beperking van hun bewegingsvrijheid?
Ik weet het antwoord niet hoor. Er zitten heel duidelijk twee kanten aan het hele verhaal en voor beide standpunten valt iets te zeggen.
Ze hebben er zich maar naar te voegen. Anders lopen de IC's weer vol.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Precies dit. Jammer voor ze, maar de wereld is wel iets groter dan alleen maar 35-minners.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ook 35-minners willen naar het ziekenhuis kunnen wanneer ze dat nodig hebben. Daarvoor is het dus belangrijk dat er voldoende capaciteit is. De enige manier om te zorgen dat die capaciteit bestaat, is het aantal besmettingen van het coronavirus in te perken, want anders worden de ziekenhuizen overspoeld door patiënten met covid-19 en is er daardoor voor niemand meer plek. En de enige manier om het aantal besmettingen in te perken is door maatregelen in te voeren die verkeer tussen mensen minimaliseert.
Zelfs als we een tijdje naar het nieuwe normaal gaan (met contactberoepen, sporten, terrassen etc) zal dat nog niet zo hard gaan want er zijn nog altijd mensen zoals jou die tot 2021 veilig thuis blijven.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:03 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Ze hebben er zich maar naar te voegen. Anders lopen de IC's weer vol.
Ja, maar veel oudere mensen zijn gestorven aan het coronavirus. vooral 70+,quote:Op zondag 10 mei 2020 21:04 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Precies dit. Jammer voor ze, maar de wereld is wel iets groter dan alleen maar 35-minners.
Ik bedoel juist dat die 35-minners niet zo moeten miepen en zich moeten voegen naar ouderen, natuurlijk.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:06 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Ja, maar veel oudere mensen zijn gestorven aan het coronavirus. vooral 70+,
Gisteren lekker een bbq gehad met 35 man. Je mocht ook wel langskomen hoorquote:Op zondag 10 mei 2020 21:05 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Ja ik ben er weer.
En ik strijd tegen al die asociale jongeren. Bah bah bah, wat een ongehoorzaamheid tone zijn en wat ze zo niet solidair zeg. Zijn bijna alle jongeren wel.
Maar heiligt dat doel alle middelen? En dan kom je weer bij mijn punt. Als een meerderheid vind dat dat niet het geval is dan zou je als overheid bij jezelf moeten nagaan waarom je het nog doet?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ook 35-minners willen naar het ziekenhuis kunnen wanneer ze dat nodig hebben. Daarvoor is het dus belangrijk dat er voldoende capaciteit is. De enige manier om te zorgen dat die capaciteit bestaat, is het aantal besmettingen van het coronavirus in te perken, want anders worden de ziekenhuizen overspoeld door patiënten met covid-19 en is er daardoor voor niemand meer plek. En de enige manier om het aantal besmettingen in te perken is door maatregelen in te voeren die verkeer tussen mensen minimaliseert.
Een fok! corona bbq?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Gisteren lekker een bbq gehad met 35 man. Je mocht ook wel langskomen hoor
Lekker makkelijk. Kom eens met een onderbouwing. Want de 35-ers komen maar heel beperkt op de Ic hoor.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:03 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Ze hebben er zich maar naar te voegen. Anders lopen de IC's weer vol.
Ja de economie is voor latere zorg. En zal na deze crisis weer opbloeien als ervoor.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar heiligt dat doel alle middelen? En dan kom je weer bij mijn punt. Als een meerderheid vind dat dat niet het geval is dan zou je als overheid bij jezelf moeten nagaan waarom je het nog doet?
Nu wil ik niet gaan pleiten voor een twee-stromen samenleving. Want daar kleven ook grote nadelen aan. Maar het zou wel meer recht doen aan de situatie volgens mij.
Die hele lockdown is er juist omdat men niet kan omgaan met vrijheden hier in Nederlandquote:Op zondag 10 mei 2020 21:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar heiligt dat doel alle middelen? En dan kom je weer bij mijn punt. Als een meerderheid vind dat dat niet het geval is dan zou je als overheid bij jezelf moeten nagaan waarom je het nog doet?
Nu wil ik niet gaan pleiten voor een twee-stromen samenleving. Want daar kleven ook grote nadelen aan. Maar het zou wel meer recht doen aan de situatie volgens mij.
Omdat zij juist ouderen moeten beschermen. En dat doen ze door thuis te blijven en zo weinig moeilijk contact op te zoeken met anderen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lekker makkelijk. Kom eens met een onderbouwing. Want de 35-ers komen maar heel beperkt op de Ic hoor.
Goed punt.quote:Op zondag 10 mei 2020 19:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De lockdown vermindert verspreiding tussen groepen, maar niet in groepen (woonzorgcentra etc.). Dus zal de R0 niet constant zijn, die neemt af naarmate het aantal onbesmette personen in besmette groepen afneemt.
[..]
Er is nog veel onzekerheid over het generation interval (serial interval). Een aantal modellen wijzen op pre-symptomatische transmissie in meer dan de helft van de gevallen wanneer containment maatregelen van kracht waren. Als je een waarde van 5 dagen neemt wordt het 0.70.
[..]
of 0.75 bij een periode van 5 dagen.
Er is echt geen enkele reden om te denken dat er nu of in de toekomst niet voldoende draagvlak zou zijn voor de maatregelen.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja dat is nu nog steeds gaande.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:08 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Die hele lockdown is er juist omdat men niet kan omgaan met vrijheden hier in Nederland
Wat stoer. Wauw.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Gisteren lekker een bbq gehad met 35 man. Je mocht ook wel langskomen hoor
Ik kan me niet voorstellen dat de meerderheid van de mensen daadwerkelijk zou instemmen met het overbelasten van de zorg. Iedereen wil toch naar een dokter kunnen wanneer ze dat nodig hebben?quote:Op zondag 10 mei 2020 21:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom blijven zij niet lekker binnen met z'n alle? Kan de rest werken, geld uitgeven.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:06 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Ja, maar veel oudere mensen zijn gestorven aan het coronavirus. vooral 70+,
Het zou juist goed zijn om alle 35-ers zoveel mogelijk te besmetten, zodat zij (inclusief ikzelf) als een barriere zouden kunnen dienen voor de ouderen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lekker makkelijk. Kom eens met een onderbouwing. Want de 35-ers komen maar heel beperkt op de Ic hoor.
Dus de jongeren moeten thuis blijven omdat de ouderen dat zelf niet willen. Jammer dan 1 juni lekker terrasje op.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:08 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Omdat zij juist ouderen moeten beschermen. En dat doen ze door thuis te blijven en zo weinig moeilijk contact op te zoeken met anderen.
Bah bah bah. Dat hij er zo mee pronkt. Zegt precies het probleem met alle jongeren die zich willens en wetens niet aan de maatregelen willen houden. Na mij de zonvloed en fuck de ouderen die creperen!quote:
Dit gaat verder dan alleen economie. Dit begint een kwestie van burgerlijke vrijheden te worden.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:08 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Ja de economie is voor latere zorg. En zal na deze crisis weer opbloeien als ervoor.
En anders jammer, ietsje minder welvaart zal een Nederlander het toch ook mee moeten kunnen? We gaan heus niet naar Somalieachterige taferelen. Dus het zal wel meevallen.
Kom je weer met een doel. De vraag is of dat doel alle middelen heiligt.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat de meerderheid van de mensen daadwerkelijk zou instemmen met het overbelasten van de zorg. Iedereen wil toch naar een dokter kunnen wanneer ze dat nodig hebben?
Maar oudere mensen willen toch graag naar buiten, dus kan nog niet.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:09 schreef Neef_Wuppie het volgende:
[..]
Waarom blijven zij niet lekker binnen met z'n alle? Kan de rest werken, geld uitgeven.
Dan zit je weet op die twee stromen samenleving, dat zie ik ook nog niet zo zitten hoor.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:09 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het zou juist goed zijn om alle 35-ers zoveel mogelijk te besmetten, zodat zij (inclusief ikzelf) als een barriere zouden kunnen dienen voor de ouderen.
Dus omdat de ouderen zo graag naar buiten willen moet de rest maar lijden? Over een gebrek aan solidariteit gesproken.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:11 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Maar oudere mensen willen toch graag naar buiten, dus kan nog niet.
Dan zal er gewoon harder gehandhaafd moeten worden. Bescherming van levens binnen praktische grenzen is een plicht van de overheid die een risicogroep bij de rechter kan afdwingen.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar goed. Van uit een wat meer helikopterblik zou je je ook kunnen afvragen of je maatregelen die de vrijheid van mensen behoorlijk inperken moet volhouden als er geen draagvlak meer voor is. Wat is dan nog de legitimatie? Kijk ik snap die strenge houding als een kleine minderheid het verpest voor de meerderheid.
Maar als een meerderheid er klaar mee is. Wat is dan nog de legitimatie (en dan bedoel ik in een meer maatschappelijke zin)?
Iedereen blijft maar zolang mogelijk binnen. Dus als doel is dit prima. En we mogen, en moeten dit nog tot eind dit jaar volhouden. Dat kan haast niet anders.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kom je weer met een doel. De vraag is of dat doel alle middelen heiligt.
Artikel 2 EVRM is een goede bron:quote:Op zondag 10 mei 2020 20:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Bron? Bovendien is dat natuurlijk onvergelijkbaar. Dit gaat om behoorlijke inperking van basale grondrechten. Een snelheidslimiet op de snelweg is dat natuurlijk niet. Bij een zware inperking van grondrechten hoort volgens mij een breed maatschappelijk draagvlak.
quote:Artikel 2
1. Het recht van een ieder op leven wordt beschermd door de wet. Niemand mag opzettelijk van het leven worden beroofd, behoudens door de tenuitvoerlegging van een gerechtelijk vonnis wegens een misdrijf waarvoor de wet in de doodstraf voorziet.
2. De beroving van het leven wordt niet geacht in strijd met dit artikel te zijn geschied ingeval zij het gevolg is van geweld, dat absoluut noodzakelijk is:
a. ter verdediging van wie dan ook tegen onrechtmatig geweld;
b. teneinde een rechtmatige arrestatie te bewerkstelligen of het ontsnappen van iemand, die op rechtmatige wijze is gedetineerd, te voorkomen;
c. teneinde in overeenstemming met de wet een oproer of opstand te onderdrukken.
quote:Op zondag 10 mei 2020 21:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit gaat verder dan alleen economie. Dit begint een kwestie van burgerlijke vrijheden te worden.
Bovendien is die 35 min generatie wel de generatie die het bonnetje mag gaan betalen. Dat maakt het zo dubbel.
Pech gehad dan. En zo erg worden de burgerlijke vrijheden niet ingeperkt. Dus dat melodramatische mogen ze ook wel laten voor wat het is.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit gaat verder dan alleen economie. Dit begint een kwestie van burgerlijke vrijheden te worden.
Bovendien is die 35 min generatie wel de generatie die het bonnetje mag gaan betalen. Dat maakt het zo dubbel.
Mijn punt is dat wanneer de zorg overbelast raakt, je ook niet in vrijheid kunt leven. Je gaat immers niet de deur uit als er geen dokters zijn die je weer kunnen oplappen, in het geval er wat mocht gebeuren.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kom je weer met een doel. De vraag is of dat doel alle middelen heiligt.
Hahah mooi ook hoe je dit vol blijft houden terwijl de versoepelingen al lang en breed zijn aangekondigd. Sterker nog woensdag gaat Rutte zeggen dat het niet 1 juni gaat worden. Maar per direct!! Zo goed gaat het!quote:Op zondag 10 mei 2020 21:12 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Iedereen blijft maar zolang mogelijk binnen. Dus als doel is dit prima. En we mogen, en moeten dit nog tot eind dit jaar volhouden. Dat kan haast niet anders.
En vervolgens zegt de overheid “Zweden heeft een stuk losser regime en dar gaat het niet verschrikkelijk mis”. Bovendien is de discretionaire ruimte van de overheid in dit soort zaken gigantisch.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:12 schreef mark6791 het volgende:
[..]
Dan zal er gewoon harder gehandhaafd moeten worden. Bescherming van levens binnen praktische grenzen is een plicht van de overheid die een risicogroep bij de rechter kan afdwingen.
Vergelijkbaar met Urgenda, maar dit is dan vele malen duidelijker, omdat het om rechtstreekse bescherming gaat en Urgenda min of meer ging over de bescherming van het leven van toekomstige generaties..
Van wat ik zie, valt dat echt heel erg mee, “al die ouderen die maar buiten zijn en zich nergens iets van aantrekken”. Natuurlijk zijn die er, het zijn net mensen ook al zijn ze oud. Veel meer zitten binnen en zien niemand, bijna letterlijk niemand.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:12 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Dus omdat de ouderen zo graag naar buiten willen moet de rest maar lijden? Over een gebrek aan solidariteit gesproken.
Ja en vervolgens kom ik met 8 family life aan. En dan wordt het een weging, met een ongetwijfeld gigantische discretionaire ruimte.quote:
Dat binnenblijven was inderdaad een daverend succes in Spanje en Italiëquote:Op zondag 10 mei 2020 21:12 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Iedereen blijft maar zolang mogelijk binnen. Dus als doel is dit prima. En we mogen, en moeten dit nog tot eind dit jaar volhouden. Dat kan haast niet anders.
Dat besef moet vooral indalen bij al die jongeren, die en masse lak aan de regels hebben. En de overheid werkt dat in de hand door de maatregelen te versoepelen. Geen enige versoepeling is op de plaats wat mij betreft.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:15 schreef S95Sedan het volgende:
Leeftijd heeft echt 0.0 te maken met de hele corona discussie, het feit dat men juist in groepen denkt zegt voor mij dat het besef maar ver te zoeken is.
Zolang men denkt dat met 100 man een tompouce hier bij de bakker om de hoek halen op koningsdag belangrijker is mogen ze wat mij betreft de boel dicht houden.
Als we eenmaal een wijdverspreid en goed werkend vaccin hebben dan hebben we weinig te vrezen van dit virus. Kijk maar naar bijvoorbeeld de mazelen. Zonder vaccin is het een van de meest dodelijke ziektes, maar als je je in Nederland laat vaccineren dan heb je weinig te vrezen van voor de rest van je leven.quote:Op zondag 10 mei 2020 20:58 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Ja dat is het. maar een virus is wel anders dan andere, ze zijn nooit het zelfde als aan elkaar. Maar ik ben echt geen viroloog, echter is het zo dat een virus of ziekte een heel andere werking heeft om hoe een mens zieker kan maken.
Ik mag mijn denkbeeldige oma in het verpleeghuis niet meer bezoeken. De vrijheid van vergadering is effectief opgeschort. Maar vertelde vooral dat dit niet aan burgerlijke vrijheden raakt hoorquote:Op zondag 10 mei 2020 21:13 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
[..]
Pech gehad dan. En zo erg worden de burgerlijke vrijheden niet ingeperkt. Dus dat melodramatische mogen ze ook wel laten voor wat het is.
Precies ja, daar wachten we met zijn allen op!quote:Op zondag 10 mei 2020 21:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als we eenmaal een wijdverspreid en goed werkend vaccin hebben dan hebben we weinig te vrezen van dit virus. Kijk maar naar bijvoorbeeld de mazelen. Zonder vaccin is het een van de meest dodelijke ziektes, maar als je je in Nederland laat vaccineren dan heb je weinig te vrezen van voor de rest van je leven.
En voor mij maakt dat ik daar graag een kapper of kroegbezoek voor wil uitstellen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:17 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Precies ja, daar wachten we met zijn allen op!
Anton heeft gelijkquote:Op zondag 10 mei 2020 21:16 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Dan heb je je er maar naar te voegen, die vrijheid komt wel als er een vaccin is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |