abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193038902
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 21:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Maurice de Hond schatte toen ook in dat de LPF de grootste zou worden.

Peilingen onderschatten aanhang Fortuyn
Ai, als je het daar van moet hebben als populist...
pi_193039685
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 22:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Ai, als je het daar van moet hebben als populist...
Nou, wat klopt er inhoudelijk gezien niet?
pi_193039922
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 22:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nou, wat klopt er inhoudelijk gezien niet?
Van de peilingen en voorspellingen van De Hond?
Best veel eigenlijk, hij peilt tegen betaling partijen gezellig omhoog. En dan bij voorkeur de populistische.
CDA en PvdA schat hij in dit artikel, vergeleken met de werkelijke verkiezingen, overigens ook radicaal verkeerd in, alleen de VVD was toevallig redelijk ok.
Overigens was de trend voor de LPF in de week voor de verkiezingen niet erg positief. Het is heel crux en triest maar juist de moord op Fortuyn heeft heel erg bijgedragen aan de hoge score van de LPF.
pi_193040400
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Van de peilingen en voorspellingen van De Hond?
Best veel eigenlijk, hij peilt tegen betaling partijen gezellig omhoog. En dan bij voorkeur de populistische.
Partijen tegen betaling omhoog peilen. Dat is nogal wat. Als dat waar is dan kan De Hond wel inpakken.

Dus daar heb je vast een hele goede bron bij.

quote:
CDA en PvdA schat hij in dit artikel, vergeleken met de werkelijke verkiezingen, overigens ook radicaal verkeerd in, alleen de VVD was toevallig redelijk ok.
Omdat de wereld er totaal anders uitzag na de moord op Fortuyn.

quote:
Overigens was de trend voor de LPF in de week voor de verkiezingen niet erg positief.
En ook daar heb je een bron van?
pi_193040606
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Partijen tegen betaling omhoog peilen. Dat is nogal wat. Als dat waar is dan kan De Hond wel inpakken.

Dus daar heb je vast een hele goede bron bij.
[..]

Omdat de wereld er totaal anders uitzag na de moord op Fortuyn.
[..]

En ook daar heb je een bron van?
Aha, de inschatting van De Hond voor de LPF was wel realistisch maar die voor PvdA en CDA niet? En dat terwijl juist op de LPF die moord natuurlijk logischerwijs de meeste invloed had. Het was, het klinkt weer heel naar, toch een soort van postuum eerbetoon.

En over de peilingen van De Hond, heb je wel eens gevolgd hoe partijen als Trots op Nederland, PVV, FvD en dergelijke door hem heen en weer werden gepeild?
pi_193040783
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:28 schreef KareldeStoute het volgende:
Aha, de inschatting van De Hond voor de LPF was wel realistisch maar die voor PvdA en CDA niet?
De inschatting van De Hond was dat de aanhang van het Pim Fortuyn onderschat werd. Dat is geen tegenstelling.

quote:
En over de peilingen van De Hond, heb je wel eens gevolgd hoe partijen als Trots op Nederland, PVV, FvD en dergelijke door hem heen en weer werden gepeild?
Nou vertel?

En dat betekent dat Maurice de Hond tegen betaling partijen 'gezellig' omhoog peilt?
pi_193040953
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De inschatting van De Hond was dat de aanhang van het Pim Fortuyn onderschat werd. Dat is geen tegenstelling.
[..]

Nou vertel?

En dat betekent dat Maurice de Hond tegen betaling partijen 'gezellig' omhoog peilt?
En zelf onderschat De Hond in dat artikel het CDA en overschat de PvdA flink, waarom zou zijn voorspelling voor de LPF wel ergens op slaan?

En over dat andere, dat hij TON op een gegeven moment als eerste of tweede partij van Nederland peilde zegt toch wel genoeg?
pi_193040998
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:40 schreef KareldeStoute het volgende:
En zelf onderschat De Hond in dat artikel het CDA en overschat de PvdA flink, waarom zou zijn voorspelling voor de LPF wel ergens op slaan?
Omdat het een historische trend is dat nieuwe partijen onderschat worden? En omdat dit bij Leefbaar Rotterdam, met Fortuyn aan het roer, ook zo was?

quote:
En over dat andere, dat hij TON op een gegeven moment als eerste of tweede partij van Nederland peilde zegt toch wel genoeg?
Nou, tante Rita is ook een tijdje populair geweest.

Dat zegt niets over tegen betaling partijen omhoog peilen.
pi_204251984
Naar aanleiding van de huidige tv-serie deze vragen maar eens in dit topic gegooid.

Met welke politieke partij zou Fortuyn nu het meest te vergelijken zijn geweest? Zijn potentiėle stemmers kwamen vooral uit de hoek van de lui die nu PVV of Baudet stemmen. Toch heb ik het idee dat hij iets milder was wat betreft, JA21 is denk ik het meest vergelijkbaar. Eerdmans is niet voor niets leider van die club. (Was altijd een grote bewonderaar van hem.)

Wat waren nou eigenlijk zijn meest schokkende uitspraken? Ik meen dat hij voorstander was van het afschaffen van artikel 1 van de grondwet? Wat ik nu zelf vaak hoor in mijn omgeving zijn vage teksten als "hij zei best goede dingen" maar volgens mij weet vrijwel niemand meer wat hij allemaal precies gezegd heeft.

Het is ergens toch wel verbazingwekkend dat die man zoveel aandacht genereerde in dat halfjaartje tijd, want voor 11 september kende helemaal niemand hem.
pi_204252044
Eerdmans is denk ik wel nog steeds de politicus die zijn gedachtegoed het meest uitdraagt. Behoorlijk rechts maar niet bruin-rechts zoals Wilders en Baudet.

maandag 28 maart 2022 @ 15:22:28 #61
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_204252103
Ik ben FVD'er en ik vond Fortuyn erg goed, maar ik ben het eens met de OP.

Ik denk dat LPF veel stemmen kreeg omdat iedereen tegen de moord was.

Een stem op hem was meer een stem tegen het grote onrecht dat hem was aangedaan, maar niet zo zeer een stem op zijn politieke idealen. Ik betwijfel of die mensen allemaal op hem zouden stemmen.

Toen Fortuyn leefde was hij minstens net zo controversieel als een Baudet en Wilders nu. Omdat het toen nog nieuw was waren de meeste mensen extra kritisch. Men had veel meer vertrouwen in de gevestigde partijen dan nu en iemand die daar zo hard tegenin ging was veel schokkender. Men ging er vanuit dat de gevestigde politiek het beste met ons voor had en iemand die tegen die gevestigde politiek was was een uitzondering. Dat een vertegenwoordiger daarvan zo groot zou worden was ondenkbaar.

Ik denk ook dat veel mensen die normaalgesproken helemaal nooit stemmen wel op Fortuyn gestemd hebben en daarna niet meer.

Ik denk dat het wantrouwen in deze politici ten onrechte aangewakkerd worden door de media, dat een applausmachine is van de regering. Eigenlijk is het ordinaire propaganda.

De grote schandalen van verschillende (VVD) ministers zijn heel erg onder de pet gehouden en weggepoetst door het establishment.

Als ze een kans zien om de oppositie (en dan bedoel ik niet de controlled opposition uit het kartel) in kwaad daglicht te zetten of te stigmatiseren, dan wordt dit zeer breed uitgemeten overal. Bij Baudet gebeurde dit al sinds zijn doorbraak.
  maandag 28 maart 2022 @ 15:22:59 #62
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_204252110
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 15:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Eerdmans is denk ik wel nog steeds de politicus die zijn gedachtegoed het meest uitdraagt. Behoorlijk rechts maar niet bruin-rechts zoals Wilders en Baudet.

[ afbeelding ]
Wilders zit links van het midden en is totaal niet rechts.
  maandag 28 maart 2022 @ 15:24:07 #63
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_204252115
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 15:22 schreef Ixnay het volgende:

[..]
En Noord Korea is een democratische volksrepubliek _O-
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_204252186
quote:

[..]
Economisch gezien ja, cultureel natuurlijk zwaar rechts en dat is toch nog steeds waar het grote publiek in geļnteresseerd is.
pi_204252199
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 15:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Economisch gezien ja, cultureel natuurlijk zwaar rechts en dat is toch nog steeds waar het grote publiek in geļnteresseerd is.
Economisch praat hij links, maar als het nodig is voor een meerderheid stemt hij altijd rechts.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 28 maart 2022 @ 15:36:55 #66
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_204252219
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 20:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Nou, zo overtuigend was dat niet.

Deze peiler peilde LPF en CDA gelijk.
[..]

Deze peiler zegt dat PvdA de grootste zou worden met 30 zetels en zat er gigantisch naast. PvdA halveerde met Melkert in werkelijkheid van 45 naar 23.

Ook zit hij er compleet naast wat CDA betreft. Hij noemt 29 zetels voor CDA maar dat werden er 43.

Hij zegt het niet als eerste in dat artikel omdat hij het heeft over dat LPF en CDA gelijkstaan. Maar hij zegt het wel.

Zelden zo'n slechte peiling gezien.
pi_204252246
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 15:36 schreef Ixnay het volgende:

[..]
Deze peiler zegt dat PvdA de grootste zou worden met 30 zetels en zat er gigantisch naast. PvdA halveerde met Melkert in werkelijkheid van 45 naar 23.

Ook zit hij er compleet naast wat CDA betreft. Hij noemt 29 zetels voor CDA maar dat werden er 43.

Hij zegt het niet als eerste in dat artikel omdat hij het heeft over dat LPF en CDA gelijkstaan. Maar hij zegt het wel.

Zelden zo'n slechte peiling gezien.
Peiling is van 20 maart, voor de moord op Fortuyn, de verkiezingen waren op 15 mei.
  maandag 28 maart 2022 @ 15:47:21 #68
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204252277
quote:

[..]
Wilders zijn PVV is in alle opzichten een rechtse partij.
pi_204252818
Nog steeds niet echt antwoorden op mijn vragen.

Mijn indruk van Fortuyn is nu ongeveer dit: Intelligente kerel met oog voor de problemen in de samenleving. Moeizaam in staat tot het maken van compromissen. Benoemt problemen maar komt zelden met werkbare oplossingen.
Achterban: Grootste deel laagopgeleiden. Mogelijke partijleden: Voor het grootste deel een zooitje ongeregeld.

Zoals het waarschijnlijk zou zijn gegaan is ongeveer zoals het met de LPF gegaan is, behalve dat deze onder Fortuyn aanzienlijk langer had bestaan. Een korte deelname aan het kabinet, gevolgd door allerlei ruzies. Fortuyn was in 2002 zelfs met 26 zetels bij lange na niet de grootste dus was gewoon in het kabinet Balkenende gaan zitten. Na een snelle exit (binnen het jaar zo ongeveer) behoudt hij voor een paar jaar een vaste club mensen en zetels en blijft roepen dat de zittende partijen falen en er niets van bakken.

Wellicht was Wilders een concurrent van Fortuyn geworden in 2006 en hadden ze de 30 populistische zetels in de jaren erna onderling verdeeld. Wellicht had Fortuyn (die wat betreft charisma Wilders toch wel de baas was) iets meer kansen gehad op deelname aan latere kabinetten, maar premier was hij nooit geworden.
pi_204253015
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Mijn indruk van Fortuyn is nu ongeveer dit: Intelligente kerel met oog voor de problemen in de samenleving. Moeizaam in staat tot het maken van compromissen. Benoemt problemen maar komt zelden met werkbare oplossingen.
Fortuyn beschreef in zijn boeken wel een bepaalde visie, met oplossingen.

quote:
Achterban: Grootste deel laagopgeleiden. Mogelijke partijleden: Voor het grootste deel een zooitje ongeregeld.

Zoals het waarschijnlijk zou zijn gegaan is ongeveer zoals het met de LPF gegaan is, behalve dat deze onder Fortuyn aanzienlijk langer had bestaan. Een korte deelname aan het kabinet, gevolgd door allerlei ruzies.
Ik denk dat de kans groot was dat het met de ruzies wel mee zou vallen. Fortuyn was namelijk de aanvoerder, de partijleider en de naamgever van de partij. Pas toen hij wegviel, brak er een grote pleurisbende uit. Dat was met de nummer één nog in leven, waarschijnlijk anders geweest.

quote:
Fortuyn was in 2002 zelfs met 26 zetels bij lange na niet de grootste dus was gewoon in het kabinet Balkenende gaan zitten. Na een snelle exit (binnen het jaar zo ongeveer) behoudt hij voor een paar jaar een vaste club mensen en zetels en blijft roepen dat de zittende partijen falen en er niets van bakken.
Wat de uitslag geweest zou zijn, als Fortuyn nog had geleefd, zullen we niet weten. Maar het lijkt me logisch dat een levende Fortuyn beter gescoord had dan een dode Fortuyn.

quote:
Wellicht was Wilders een concurrent van Fortuyn geworden in 2006 en hadden ze de 30 populistische zetels in de jaren erna onderling verdeeld. Wellicht had Fortuyn (die wat betreft charisma Wilders toch wel de baas was) iets meer kansen gehad op deelname aan latere kabinetten, maar premier was hij nooit geworden.
Ik denk dat Wilders gewoon uit de politiek vertrokken was als Fortuyn nog geleefd had. Wilders sprong nu in het electorale gat dat Fortuyn achter liet, als Fortuyn nog geleefd had, denk ik niet dat een electoraal succes gelukt was.
pi_204253020
quote:

Zoals het waarschijnlijk zou zijn gegaan is ongeveer zoals het met de LPF gegaan is, behalve dat deze onder Fortuyn aanzienlijk langer had bestaan. Een korte deelname aan het kabinet, gevolgd door allerlei ruzies. Fortuyn was in 2002 zelfs met 26 zetels bij lange na niet de grootste dus was gewoon in het kabinet Balkenende gaan zitten. Na een snelle exit (binnen het jaar zo ongeveer) behoudt hij voor een paar jaar een vaste club mensen en zetels en blijft roepen dat de zittende partijen falen en er niets van bakken.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat de LPF langer had bestaan met Fortuyn, eerder korter en met meer afsplitsingen.
pi_204253034
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de LPF langer had bestaan met Fortuyn, eerder korter en met meer afsplitsingen.
Leefbaar Rotterdam bestaat ook nog steeds.
pi_204253042
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:17 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Leefbaar Rotterdam bestaat ook nog steeds.
Maar die partij bestond al voordat Fortuyn er bij kwam en is redelijk stabiel gebleven toen ze in de raad kwamen, dat kan je van de LPF niet zeggen.
pi_204253052
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar die partij bestond al voordat Fortuyn er bij kwam en is redelijk stabiel gebleven toen ze in de raad kwamen, dat kan je van de LPF niet zeggen.
Ik denk dat het meer komt omdat er een duidelijke hiėrarchie was. De lijsttrekker daar bleef gewoon op zijn post.
pi_204253078
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat het meer komt omdat er een duidelijke hiėrarchie was. De lijsttrekker daar bleef gewoon op zijn post.
Het blijft koffiedik kijken maar er waren fundamentale verschillen tussen LPF en LR en de persoon Fortuyn stond niet bekend om zijn capaciteit om de boel bij elkaar te houden, natuurlijk.

Ik denk dat hij zich al snel helemaal dood had verveeld in de 2e kamer, premier was hij sowieso niet geworden (ook geen idee of hij dat echt wilde of dat het weer zo'n kreet was van hem) en Kamerlid was te weinig aandacht geweest voor hem.
  maandag 28 maart 2022 @ 17:24:22 #76
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_204253121
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 12:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]
Hee, zelfs de fucking SP heeft ooit op 37 zetels gestaan. Deal with THAT.

https://joop.bnnvara.nl/n(...)aar-nieuw-hoogtepunt
Bizar hoe dat in een maand is veranderd.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_204253135
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het blijft koffiedik kijken maar er waren fundamentale verschillen tussen LPF en LR en de persoon Fortuyn stond niet bekend om zijn capaciteit om de boel bij elkaar te houden, natuurlijk.
Ik denk dat het beeld ''Fortuyn veroorzaakt ruzie'', ook niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Fortuyn heeft tal van hoge functies gehad, en heeft financieel goed geboerd, dat is toch een kwaliteit. Het is was geen Thierry Baudet, die nergens lang gewerkt had, en in geldnood verkeerde vlak voor zijn politieke carričre.

Neem de invoering van de OV-studentenkaart. Dat was een ingewikkeld proces, de politiek wilde bezuinigen, dus de studentenbeurs kleiner maken, en dan de studenten een extraatje geven in de vorm van gratis reizen. Er moest geopereerd worden tussen verschillende partijen, de politiek, de ambtenarij, de studenten en de nationale spoorwegen. Dat proces is door Fortuyn toch goed uitgevoerd. Dat lukt niet als je niet kan samenwerken.

quote:
Ik denk dat hij zich al snel helemaal dood had verveeld in de 2e kamer, premier was hij sowieso niet geworden (ook geen idee of hij dat echt wilde of dat het weer zo'n kreet was van hem) en Kamerlid was te weinig aandacht geweest voor hem.
En ook dit zullen we niet weten.
pi_204253145
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:24 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Bizar hoe dat in een maand is veranderd.
De SP voert al 10 jaar een net niet-beleid. Ze hebben geen zin om bij de progressieve jongens van GL en D66 aan te sluiten maar ze zijn ook niet fanatiek genoeg voor de rechtse tokkies die willen dat alle buitenlanders oprotten uit Nederland.

Waar staan ze momenteel nog voor? Beetje vakbondslui en dat is het verder wel.
pi_204253172
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat het beeld ''Fortuyn veroorzaakt ruzie'', ook niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Fortuyn heeft tal van hoge functies gehad, en heeft financieel goed geboerd, dat is toch een kwaliteit. Het is was geen Thierry Baudet, die nergens lang gewerkt had, en in geldnood verkeerde vlak voor zijn politieke carričre.

Neem de invoering van de OV-studentenkaart. Dat was een ingewikkeld proces met allemaal politieke belangen, de politiek wilde bezuinigen, dus de studentenbeurs kleiner maken, en dan de studenten een extraatje geven in de vorm van reizen. Dus er moest geopereerd worden tussen verschillende partijen, de politiek, de ambtenarij, de studenten en de nationale spoorwegen. Dat proces is door Fortuyn toch goed uitgevoerd. Die man kon echt wel wat.
[..]
Dat vind ik wel een terecht punt van je. Zijn reputatie komt wellicht wel wat door de manier waarop hij in de landelijke politiek terecht kwam, uit conflicten met Leefbaar Rotterdam.

Maar misschien was dat ook gewoon een voorgekookt plan.
pi_204253186
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat het beeld ''Fortuyn veroorzaakt ruzie'', ook niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Fortuyn heeft tal van hoge functies gehad, en heeft financieel goed geboerd, dat is toch een kwaliteit. Het is was geen Thierry Baudet, die nergens lang gewerkt had, en altijd geldnood had.

Neem de invoering van de OV-studentenkaart. Dat was een ingewikkeld proces met allemaal politieke belangen, de politiek wilde bezuinigen, dus de studentenbeurs kleiner maken, en dan de studenten een extraatje geven in de vorm van reizen. Dus er moest geopereerd worden tussen verschillende partijen, de politiek, de ambtenarij, de studenten en de nationale spoorwegen. Dat proces is door Fortuyn toch goed uitgevoerd. Die man kon echt wel wat.
[..]
Je legt mij woorden in de mond, ik heb nooit gezegd dat hij niets kon, ik heb gezegd dat hij niet bekend stond om zijn capaciteit de boel bij elkaar te houden, da's toch een ietwat ander verhaal.

Als je wat doorleest over Fortuyns zakelijke en andere bezigheden dan zie je vooral dat hij vaak de mist in ging vanwege zijn karakter.
pi_204253201
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat vind ik wel een terecht punt van je. Zijn reputatie komt wellicht wel wat door de manier waarop hij in de landelijke politiek terecht kwam, uit conflicten met Leefbaar Rotterdam.

Welnee, die reputatie komt juist van voor zijn tijd in de politiek. Enerzijds een hele begaafde, intelligente man die uitermate eerlijk was en anderzijds zo koppig en eigenwijs als maar zijn kan.
pi_204253208
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je legt mij woorden in de mond, ik heb nooit gezegd dat hij niets kon, ik heb gezegd dat hij niet bekend stond om zijn capaciteit de boel bij elkaar te houden, da's toch een ietwat ander verhaal.

Als je wat doorleest over Fortuyns zakelijke en andere bezigheden dan zie je vooral dat hij vaak de mist in ging vanwege zijn karakter.
In hoeverre kan zo'n positie dan veranderen als iemand daadwerkelijk de hoogste positie naar zich toetrekt? (En dus een soort van alleenheerser van de partij wordt)

Wilders heeft ook al 15 jaar dezelfde kliek om zich heen en maakt ook al heel lang ruzie.
pi_204253211
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Dat was het conflict met Leefbaar Nederland (niet Leefbaar Rotterdam).

Fortuyn sloot zich bij Leefbaar Nederland aan omdat zij al een organisatie hadden, een netwerk van mensen, een partijapparaat enz.

Uiteindelijk was dat niet zo slim, want ideologisch en politiek inhoudelijk waren de verschillen te groot. Die LPF was ook te snel in elkaar gezet. Al blijft het grote issue dat de voorman vermoord werd, met Fortuyn aan het hoofd zou de partij logischerwijs beter bij elkaar gebleven zijn.
pi_204253218
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:31 schreef Tijger_m het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:33 schreef Tijger_m het volgende:
Welnee, die reputatie komt juist van voor zijn tijd in de politiek.
En daar heb je voorbeelden bij?
pi_204253219
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
In hoeverre kan zo'n positie dan veranderen als iemand daadwerkelijk de hoogste positie naar zich toetrekt? (En dus een soort van alleenheerser van de partij wordt)

Wilders heeft ook al 15 jaar dezelfde kliek om zich heen en maakt ook al heel lang ruzie.
Wilders maakt ruzie naar buiten, niet naar binnen omdat hij onvoorwaardelijke loyaliteit eist en krijgt. Kan ook nogal makkelijk omdat de enige die controle over de partij heeft Wilders is. Er is geen ander lid van de PVV dan Geert Wilders.
pi_204253223
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]
[..]
En daar heb je voorbeelden bij?
Zie zijn tijd als ondernemer in Rotterdam, zie zijn tijd bij de Erasmus. Bronnen genoeg van maar hier staat een summier overzicht:

https://www.versbeton.nl/2012/05/waar-pim-komt-is-ruzie/
pi_204253247
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zie zijn tijd als ondernemer in Rotterdam, zie zijn tijd bij de Erasmus. Bronnen genoeg van maar hier staat een summier overzicht:

Mag wat mij betreft nog wel wat extra onderbouwing en bronvermelding bij maar goed, die zal er ook wel zijn.
pi_204253264
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Een summier artikel. Waarin slechts één persoon bij naam genoemd wordt:

''Zo stelt oud-collega Ton Kee van de Universiteit van Groningen namelijk: “Fortuyn kon buitengewoon veel. Maar hij was een onmogelijk mens met veel arrogantie”. Ook de uitspraak “waar Pim komt is ruzie” van Kee is Fortuyn op het lijf geschreven.''

En eerlijk is eerlijk, je kunt bij mij ook wel een oud-collega optakelen die iets negatiefs over me wil zeggen.
  maandag 28 maart 2022 @ 17:42:01 #89
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_204253267
Ik denk hier ook wel eens over na. Ik denk dat Pim met 26 zetels in de oppositie terecht was gekomen en dat er een regeling was gekomen met CDA, VVD, D66 en Leefbaar Nederland. Die laatste partij was niet eens nodig voor een meerderheid, maar kon wel een signaal afgeven dat er naar Het Volk geluisterd werd en natuurlijk ook om Pim te treiteren. Fred Teeven namens Leefbaar Nederland als Stas Justitie.
Met types als Winnie de Jong in de TK zouden als snel taferelen plaatsvinden als ni bij Volt. Pim zou snel charisma verliezen en de LPF zou de rol krijgen die de pvv nu heeft.
Non possumus non loqui
  maandag 28 maart 2022 @ 17:53:16 #90
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_204253368
quote:

Nieuwe partijen hebben vaak 1 of meerdere kartrekkers in het begin en hebben vaak moeite om kwalitatief goede kamerleden te vinden. Ook Volt heeft dat nu bijvoorbeeld.

Het "noemt wel problemen maar komt niet met oplossingen" argument wordt heel vaak gebruikt tegen populistische partijen, ook bij de SP deden ze dat. Echter noemen ze wel hele duidelijke oplossingen, maar dat vindt het partijkartel en aanhangers daarvan geen goede oplossingen, daarom zeggen ze maar dat het geen oplossingen zijn.
  maandag 28 maart 2022 @ 18:46:20 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204253862
quote:

Als Fortuyn was blijven leven was hij denk ik ook een soort mix tussen Geert Wilders en Henk Krol geworden. Een populistische partij van een zetel of 15-20 waar iedere keer hommeles en gedoe is, maar die door het merk van de leider blijft voortbestaan. Maar een partij die totaal niet stabiel is en voortdurend de verkeerde types op afkomen. En die waarschijnlijk het pensioen van Fortuyn niet zou overleven.

Wilders zou in zo'n geval waarschijnlijk geen enkele voet tussen de deur gekregen hebben.
pi_204254003
Pim heeft meerdere partijen versleten voor hij de LPF oprichtte. Hij heeft zelfs de PVDA zijn diensten aangeboden maar die hadden er geen trek in. Waar Pim komt komt ook ruzie ging echt wel op hoor.

'De puinhopen van Pim Fortuyn' is niet uitgebracht omdat het na de moord niet helemaal netjes was maar ik zou dat graag eens willen lezen.
  maandag 28 maart 2022 @ 19:08:38 #93
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_204254082
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:01 schreef qajariaq het volgende:
'De puinhopen van Pim Fortuyn
\https://www.bol.com/nl/nl(...)viLUU-BoCYgMQAvD_BwE
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_204254143
quote:
Dank, gelijk besteld.
Ik dacht dat het nooit uitgebracht was.
  maandag 28 maart 2022 @ 19:13:48 #95
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204254151
quote:
:D

Ik wist niet dat dat door de One Day Fly boys geschreven was.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_204254408
quote:
Recensie eronder van 7 mei 2002. :')

quote:
Ik denk dat het respectvol zou zijn om dit boek uit de handel te nemen. Men maakt toch grappen t.o.v. Pim Fortuyn, ik denk niet dat het goed is om dit boek langer in de handel te houden.
Ben nu wel benieuwd eigenlijk.
pi_204254450
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:13 schreef -XOR- het volgende:

[..]
:D

Ik wist niet dat dat door de One Day Fly boys geschreven was.
Peter is altijd wel vermakelijk, Hans Sibbel vind ik echt :') . Viggo heeft zijn momenten. Dacht trouwens dat Peter in die tijd ook altijd typetjes van politieke figuren (zoals Dijkstal) nadeed?
  maandag 28 maart 2022 @ 19:58:07 #98
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204254660
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Peter is altijd wel vermakelijk, Hans Sibbel vind ik echt :') . Viggo heeft zijn momenten. Dacht trouwens dat Peter in die tijd ook altijd typetjes van politieke figuren (zoals Dijkstal) nadeed?
DIe typetjes waren vooral Owen Schumacher, Paul Groot, Mike Bodde, Thomas van Luyn en Sanne Wallis de Vries volgens mij. Waas en Heerschop behoorden tot een eerdere generatie Kopspijkers cabaret.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_204254981
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 19:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
DIe typetjes waren vooral Owen Schumacher, Paul Groot, Mike Bodde, Thomas van Luyn en Sanne Wallis de Vries volgens mij. Waas en Heerschop behoorden tot een eerdere generatie Kopspijkers cabaret.
Heerschop speelt hier toch echt Hans Dijkstal kort voor de moord op Fortuyn.

maandag 28 maart 2022 @ 21:15:04 #100
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204255732
Overigens is door Mark Rutte het hyperneoliberalisme dat Fortuyn voorstond voor een groot deel verwezenlijkt dus de geest van Pim leeft voort in de hedendaagse VVD.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')