Ai, als je het daar van moet hebben als populist...quote:Op zaterdag 9 mei 2020 21:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maurice de Hond schatte toen ook in dat de LPF de grootste zou worden.
Peilingen onderschatten aanhang Fortuyn
Nou, wat klopt er inhoudelijk gezien niet?quote:Op zaterdag 9 mei 2020 22:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ai, als je het daar van moet hebben als populist...
Van de peilingen en voorspellingen van De Hond?quote:Op zaterdag 9 mei 2020 22:58 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nou, wat klopt er inhoudelijk gezien niet?
Partijen tegen betaling omhoog peilen. Dat is nogal wat. Als dat waar is dan kan De Hond wel inpakken.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Van de peilingen en voorspellingen van De Hond?
Best veel eigenlijk, hij peilt tegen betaling partijen gezellig omhoog. En dan bij voorkeur de populistische.
Omdat de wereld er totaal anders uitzag na de moord op Fortuyn.quote:CDA en PvdA schat hij in dit artikel, vergeleken met de werkelijke verkiezingen, overigens ook radicaal verkeerd in, alleen de VVD was toevallig redelijk ok.
En ook daar heb je een bron van?quote:Overigens was de trend voor de LPF in de week voor de verkiezingen niet erg positief.
Aha, de inschatting van De Hond voor de LPF was wel realistisch maar die voor PvdA en CDA niet? En dat terwijl juist op de LPF die moord natuurlijk logischerwijs de meeste invloed had. Het was, het klinkt weer heel naar, toch een soort van postuum eerbetoon.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Partijen tegen betaling omhoog peilen. Dat is nogal wat. Als dat waar is dan kan De Hond wel inpakken.
Dus daar heb je vast een hele goede bron bij.
[..]
Omdat de wereld er totaal anders uitzag na de moord op Fortuyn.
[..]
En ook daar heb je een bron van?
De inschatting van De Hond was dat de aanhang van het Pim Fortuyn onderschat werd. Dat is geen tegenstelling.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:28 schreef KareldeStoute het volgende:
Aha, de inschatting van De Hond voor de LPF was wel realistisch maar die voor PvdA en CDA niet?
Nou vertel?quote:En over de peilingen van De Hond, heb je wel eens gevolgd hoe partijen als Trots op Nederland, PVV, FvD en dergelijke door hem heen en weer werden gepeild?
En zelf onderschat De Hond in dat artikel het CDA en overschat de PvdA flink, waarom zou zijn voorspelling voor de LPF wel ergens op slaan?quote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De inschatting van De Hond was dat de aanhang van het Pim Fortuyn onderschat werd. Dat is geen tegenstelling.
[..]
Nou vertel?
En dat betekent dat Maurice de Hond tegen betaling partijen 'gezellig' omhoog peilt?
Omdat het een historische trend is dat nieuwe partijen onderschat worden? En omdat dit bij Leefbaar Rotterdam, met Fortuyn aan het roer, ook zo was?quote:Op zaterdag 9 mei 2020 23:40 schreef KareldeStoute het volgende:
En zelf onderschat De Hond in dat artikel het CDA en overschat de PvdA flink, waarom zou zijn voorspelling voor de LPF wel ergens op slaan?
Nou, tante Rita is ook een tijdje populair geweest.quote:En over dat andere, dat hij TON op een gegeven moment als eerste of tweede partij van Nederland peilde zegt toch wel genoeg?
Wilders zit links van het midden en is totaal niet rechts.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Eerdmans is denk ik wel nog steeds de politicus die zijn gedachtegoed het meest uitdraagt. Behoorlijk rechts maar niet bruin-rechts zoals Wilders en Baudet.
[ afbeelding ]
En Noord Korea is een democratische volksrepubliekquote:Op maandag 28 maart 2022 15:22 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Wilders zit links van het midden en is totaal niet rechts.
Economisch gezien ja, cultureel natuurlijk zwaar rechts en dat is toch nog steeds waar het grote publiek in geļnteresseerd is.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:22 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Economisch praat hij links, maar als het nodig is voor een meerderheid stemt hij altijd rechts.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Economisch gezien ja, cultureel natuurlijk zwaar rechts en dat is toch nog steeds waar het grote publiek in geļnteresseerd is.
Deze peiler zegt dat PvdA de grootste zou worden met 30 zetels en zat er gigantisch naast. PvdA halveerde met Melkert in werkelijkheid van 45 naar 23.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 20:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nou, zo overtuigend was dat niet.
Deze peiler peilde LPF en CDA gelijk.
[..]
Peiling is van 20 maart, voor de moord op Fortuyn, de verkiezingen waren op 15 mei.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:36 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Deze peiler zegt dat PvdA de grootste zou worden met 30 zetels en zat er gigantisch naast. PvdA halveerde met Melkert in werkelijkheid van 45 naar 23.
Ook zit hij er compleet naast wat CDA betreft. Hij noemt 29 zetels voor CDA maar dat werden er 43.
Hij zegt het niet als eerste in dat artikel omdat hij het heeft over dat LPF en CDA gelijkstaan. Maar hij zegt het wel.
Zelden zo'n slechte peiling gezien.
Wilders zijn PVV is in alle opzichten een rechtse partij.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:22 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Fortuyn beschreef in zijn boeken wel een bepaalde visie, met oplossingen.quote:Op maandag 28 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nog steeds niet echt antwoorden op mijn vragen.
Mijn indruk van Fortuyn is nu ongeveer dit: Intelligente kerel met oog voor de problemen in de samenleving. Moeizaam in staat tot het maken van compromissen. Benoemt problemen maar komt zelden met werkbare oplossingen.
Ik denk dat de kans groot was dat het met de ruzies wel mee zou vallen. Fortuyn was namelijk de aanvoerder, de partijleider en de naamgever van de partij. Pas toen hij wegviel, brak er een grote pleurisbende uit. Dat was met de nummer één nog in leven, waarschijnlijk anders geweest.quote:Achterban: Grootste deel laagopgeleiden. Mogelijke partijleden: Voor het grootste deel een zooitje ongeregeld.
Zoals het waarschijnlijk zou zijn gegaan is ongeveer zoals het met de LPF gegaan is, behalve dat deze onder Fortuyn aanzienlijk langer had bestaan. Een korte deelname aan het kabinet, gevolgd door allerlei ruzies.
Wat de uitslag geweest zou zijn, als Fortuyn nog had geleefd, zullen we niet weten. Maar het lijkt me logisch dat een levende Fortuyn beter gescoord had dan een dode Fortuyn.quote:Fortuyn was in 2002 zelfs met 26 zetels bij lange na niet de grootste dus was gewoon in het kabinet Balkenende gaan zitten. Na een snelle exit (binnen het jaar zo ongeveer) behoudt hij voor een paar jaar een vaste club mensen en zetels en blijft roepen dat de zittende partijen falen en er niets van bakken.
Ik denk dat Wilders gewoon uit de politiek vertrokken was als Fortuyn nog geleefd had. Wilders sprong nu in het electorale gat dat Fortuyn achter liet, als Fortuyn nog geleefd had, denk ik niet dat een electoraal succes gelukt was.quote:Wellicht was Wilders een concurrent van Fortuyn geworden in 2006 en hadden ze de 30 populistische zetels in de jaren erna onderling verdeeld. Wellicht had Fortuyn (die wat betreft charisma Wilders toch wel de baas was) iets meer kansen gehad op deelname aan latere kabinetten, maar premier was hij nooit geworden.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de LPF langer had bestaan met Fortuyn, eerder korter en met meer afsplitsingen.quote:Op maandag 28 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mijn indruk van Fortuyn is nu ongeveer dit: Intelligente kerel met oog voor de problemen in de samenleving. Moeizaam in staat tot het maken van compromissen. Benoemt problemen maar komt zelden met werkbare oplossingen.
Achterban: Grootste deel laagopgeleiden. Mogelijke partijleden: Voor het grootste deel een zooitje ongeregeld.
Zoals het waarschijnlijk zou zijn gegaan is ongeveer zoals het met de LPF gegaan is, behalve dat deze onder Fortuyn aanzienlijk langer had bestaan. Een korte deelname aan het kabinet, gevolgd door allerlei ruzies. Fortuyn was in 2002 zelfs met 26 zetels bij lange na niet de grootste dus was gewoon in het kabinet Balkenende gaan zitten. Na een snelle exit (binnen het jaar zo ongeveer) behoudt hij voor een paar jaar een vaste club mensen en zetels en blijft roepen dat de zittende partijen falen en er niets van bakken.
Wellicht was Wilders een concurrent van Fortuyn geworden in 2006 en hadden ze de 30 populistische zetels in de jaren erna onderling verdeeld. Wellicht had Fortuyn (die wat betreft charisma Wilders toch wel de baas was) iets meer kansen gehad op deelname aan latere kabinetten, maar premier was hij nooit geworden.
Leefbaar Rotterdam bestaat ook nog steeds.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de LPF langer had bestaan met Fortuyn, eerder korter en met meer afsplitsingen.
Maar die partij bestond al voordat Fortuyn er bij kwam en is redelijk stabiel gebleven toen ze in de raad kwamen, dat kan je van de LPF niet zeggen.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Leefbaar Rotterdam bestaat ook nog steeds.
Ik denk dat het meer komt omdat er een duidelijke hiėrarchie was. De lijsttrekker daar bleef gewoon op zijn post.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar die partij bestond al voordat Fortuyn er bij kwam en is redelijk stabiel gebleven toen ze in de raad kwamen, dat kan je van de LPF niet zeggen.
Het blijft koffiedik kijken maar er waren fundamentale verschillen tussen LPF en LR en de persoon Fortuyn stond niet bekend om zijn capaciteit om de boel bij elkaar te houden, natuurlijk.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer komt omdat er een duidelijke hiėrarchie was. De lijsttrekker daar bleef gewoon op zijn post.
Bizar hoe dat in een maand is veranderd.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Hee, zelfs de fucking SP heeft ooit op 37 zetels gestaan. Deal with THAT.
https://joop.bnnvara.nl/n(...)aar-nieuw-hoogtepunt
Ik denk dat het beeld ''Fortuyn veroorzaakt ruzie'', ook niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Fortuyn heeft tal van hoge functies gehad, en heeft financieel goed geboerd, dat is toch een kwaliteit. Het is was geen Thierry Baudet, die nergens lang gewerkt had, en in geldnood verkeerde vlak voor zijn politieke carričre.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het blijft koffiedik kijken maar er waren fundamentale verschillen tussen LPF en LR en de persoon Fortuyn stond niet bekend om zijn capaciteit om de boel bij elkaar te houden, natuurlijk.
En ook dit zullen we niet weten.quote:Ik denk dat hij zich al snel helemaal dood had verveeld in de 2e kamer, premier was hij sowieso niet geworden (ook geen idee of hij dat echt wilde of dat het weer zo'n kreet was van hem) en Kamerlid was te weinig aandacht geweest voor hem.
De SP voert al 10 jaar een net niet-beleid. Ze hebben geen zin om bij de progressieve jongens van GL en D66 aan te sluiten maar ze zijn ook niet fanatiek genoeg voor de rechtse tokkies die willen dat alle buitenlanders oprotten uit Nederland.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:24 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Bizar hoe dat in een maand is veranderd.
Dat vind ik wel een terecht punt van je. Zijn reputatie komt wellicht wel wat door de manier waarop hij in de landelijke politiek terecht kwam, uit conflicten met Leefbaar Rotterdam.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat het beeld ''Fortuyn veroorzaakt ruzie'', ook niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Fortuyn heeft tal van hoge functies gehad, en heeft financieel goed geboerd, dat is toch een kwaliteit. Het is was geen Thierry Baudet, die nergens lang gewerkt had, en in geldnood verkeerde vlak voor zijn politieke carričre.
Neem de invoering van de OV-studentenkaart. Dat was een ingewikkeld proces met allemaal politieke belangen, de politiek wilde bezuinigen, dus de studentenbeurs kleiner maken, en dan de studenten een extraatje geven in de vorm van reizen. Dus er moest geopereerd worden tussen verschillende partijen, de politiek, de ambtenarij, de studenten en de nationale spoorwegen. Dat proces is door Fortuyn toch goed uitgevoerd. Die man kon echt wel wat.
[..]
En ook dit zullen we niet weten.
Je legt mij woorden in de mond, ik heb nooit gezegd dat hij niets kon, ik heb gezegd dat hij niet bekend stond om zijn capaciteit de boel bij elkaar te houden, da's toch een ietwat ander verhaal.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat het beeld ''Fortuyn veroorzaakt ruzie'', ook niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Fortuyn heeft tal van hoge functies gehad, en heeft financieel goed geboerd, dat is toch een kwaliteit. Het is was geen Thierry Baudet, die nergens lang gewerkt had, en altijd geldnood had.
Neem de invoering van de OV-studentenkaart. Dat was een ingewikkeld proces met allemaal politieke belangen, de politiek wilde bezuinigen, dus de studentenbeurs kleiner maken, en dan de studenten een extraatje geven in de vorm van reizen. Dus er moest geopereerd worden tussen verschillende partijen, de politiek, de ambtenarij, de studenten en de nationale spoorwegen. Dat proces is door Fortuyn toch goed uitgevoerd. Die man kon echt wel wat.
[..]
En ook dit zullen we niet weten.
Welnee, die reputatie komt juist van voor zijn tijd in de politiek. Enerzijds een hele begaafde, intelligente man die uitermate eerlijk was en anderzijds zo koppig en eigenwijs als maar zijn kan.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een terecht punt van je. Zijn reputatie komt wellicht wel wat door de manier waarop hij in de landelijke politiek terecht kwam, uit conflicten met Leefbaar Rotterdam.
Maar misschien was dat ook gewoon een voorgekookt plan.
In hoeverre kan zo'n positie dan veranderen als iemand daadwerkelijk de hoogste positie naar zich toetrekt? (En dus een soort van alleenheerser van de partij wordt)quote:Op maandag 28 maart 2022 17:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je legt mij woorden in de mond, ik heb nooit gezegd dat hij niets kon, ik heb gezegd dat hij niet bekend stond om zijn capaciteit de boel bij elkaar te houden, da's toch een ietwat ander verhaal.
Als je wat doorleest over Fortuyns zakelijke en andere bezigheden dan zie je vooral dat hij vaak de mist in ging vanwege zijn karakter.
Dat was het conflict met Leefbaar Nederland (niet Leefbaar Rotterdam).quote:Op maandag 28 maart 2022 17:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een terecht punt van je. Zijn reputatie komt wellicht wel wat door de manier waarop hij in de landelijke politiek terecht kwam, uit conflicten met Leefbaar Rotterdam.
Maar misschien was dat ook gewoon een voorgekookt plan.
quote:Op maandag 28 maart 2022 17:31 schreef Tijger_m het volgende:
Als je wat doorleest over Fortuyns zakelijke en andere bezigheden dan zie je vooral dat hij vaak de mist in ging vanwege zijn karakter.
En daar heb je voorbeelden bij?quote:Op maandag 28 maart 2022 17:33 schreef Tijger_m het volgende:
Welnee, die reputatie komt juist van voor zijn tijd in de politiek.
Wilders maakt ruzie naar buiten, niet naar binnen omdat hij onvoorwaardelijke loyaliteit eist en krijgt. Kan ook nogal makkelijk omdat de enige die controle over de partij heeft Wilders is. Er is geen ander lid van de PVV dan Geert Wilders.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
In hoeverre kan zo'n positie dan veranderen als iemand daadwerkelijk de hoogste positie naar zich toetrekt? (En dus een soort van alleenheerser van de partij wordt)
Wilders heeft ook al 15 jaar dezelfde kliek om zich heen en maakt ook al heel lang ruzie.
Zie zijn tijd als ondernemer in Rotterdam, zie zijn tijd bij de Erasmus. Bronnen genoeg van maar hier staat een summier overzicht:quote:Op maandag 28 maart 2022 17:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
En daar heb je voorbeelden bij?
Mag wat mij betreft nog wel wat extra onderbouwing en bronvermelding bij maar goed, die zal er ook wel zijn.quote:Op maandag 28 maart 2022 17:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zie zijn tijd als ondernemer in Rotterdam, zie zijn tijd bij de Erasmus. Bronnen genoeg van maar hier staat een summier overzicht:
https://www.versbeton.nl/2012/05/waar-pim-komt-is-ruzie/
Een summier artikel. Waarin slechts één persoon bij naam genoemd wordt:quote:Op maandag 28 maart 2022 17:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zie zijn tijd als ondernemer in Rotterdam, zie zijn tijd bij de Erasmus. Bronnen genoeg van maar hier staat een summier overzicht:
https://www.versbeton.nl/2012/05/waar-pim-komt-is-ruzie/
Nieuwe partijen hebben vaak 1 of meerdere kartrekkers in het begin en hebben vaak moeite om kwalitatief goede kamerleden te vinden. Ook Volt heeft dat nu bijvoorbeeld.quote:Op maandag 28 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Achterban: Grootste deel laagopgeleiden. Mogelijke partijleden: Voor het grootste deel een zooitje ongeregeld.
Zoals het waarschijnlijk zou zijn gegaan is ongeveer zoals het met de LPF gegaan is, behalve dat deze onder Fortuyn aanzienlijk langer had bestaan. Een korte deelname aan het kabinet, gevolgd door allerlei ruzies. Fortuyn was in 2002 zelfs met 26 zetels bij lange na niet de grootste dus was gewoon in het kabinet Balkenende gaan zitten. Na een snelle exit (binnen het jaar zo ongeveer) behoudt hij voor een paar jaar een vaste club mensen en zetels en blijft roepen dat de zittende partijen falen en er niets van bakken.
Wellicht was Wilders een concurrent van Fortuyn geworden in 2006 en hadden ze de 30 populistische zetels in de jaren erna onderling verdeeld. Wellicht had Fortuyn (die wat betreft charisma Wilders toch wel de baas was) iets meer kansen gehad op deelname aan latere kabinetten, maar premier was hij nooit geworden.
Als Fortuyn was blijven leven was hij denk ik ook een soort mix tussen Geert Wilders en Henk Krol geworden. Een populistische partij van een zetel of 15-20 waar iedere keer hommeles en gedoe is, maar die door het merk van de leider blijft voortbestaan. Maar een partij die totaal niet stabiel is en voortdurend de verkeerde types op afkomen. En die waarschijnlijk het pensioen van Fortuyn niet zou overleven.quote:Op maandag 28 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dank, gelijk besteld.quote:Op maandag 28 maart 2022 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
\https://www.bol.com/nl/nl(...)viLUU-BoCYgMQAvD_BwE
quote:Op maandag 28 maart 2022 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Recensie eronder van 7 mei 2002.quote:Op maandag 28 maart 2022 19:08 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ben nu wel benieuwd eigenlijk.quote:Ik denk dat het respectvol zou zijn om dit boek uit de handel te nemen. Men maakt toch grappen t.o.v. Pim Fortuyn, ik denk niet dat het goed is om dit boek langer in de handel te houden.
Peter is altijd wel vermakelijk, Hans Sibbel vind ik echtquote:Op maandag 28 maart 2022 19:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]![]()
Ik wist niet dat dat door de One Day Fly boys geschreven was.
DIe typetjes waren vooral Owen Schumacher, Paul Groot, Mike Bodde, Thomas van Luyn en Sanne Wallis de Vries volgens mij. Waas en Heerschop behoorden tot een eerdere generatie Kopspijkers cabaret.quote:Op maandag 28 maart 2022 19:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Peter is altijd wel vermakelijk, Hans Sibbel vind ik echt. Viggo heeft zijn momenten. Dacht trouwens dat Peter in die tijd ook altijd typetjes van politieke figuren (zoals Dijkstal) nadeed?
Heerschop speelt hier toch echt Hans Dijkstal kort voor de moord op Fortuyn.quote:Op maandag 28 maart 2022 19:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
DIe typetjes waren vooral Owen Schumacher, Paul Groot, Mike Bodde, Thomas van Luyn en Sanne Wallis de Vries volgens mij. Waas en Heerschop behoorden tot een eerdere generatie Kopspijkers cabaret.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |