abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192837158
En even vooraf, alle kutgeintjes kunne bij deze achterwege blijven, want loop net nog het half dorp door.

Waarom dus waarom ik dit vraag. Want mijn oma ging dood eraan na een heel lange tragische periode. En wil het er niet eens over hebben dat, maar het was niet leuk.

Ok nou m’n ma, dochter van dus, ok nu was het weer, sleutels vergeten en echt na24:00 uur, nu is dat niet raar want ze loopt wel meer rond die tijd net de twee honden van dr een rondje,
Maar weeeer gewoon sleutel vergeten. Nu woon ik niet heel ver weg en hoef morgen niet te werken dus maar weer de reserve gebracht.

tja ik weet het niet het kan best toeval zijn. Maar om het in het meer algemeen te laten, wat zijn de dingen waar je op moet letten dan? Ik maak me wel beetje zorgen nl toch?
Do what you love, love what you do!
pi_192837176
Ik maak me zorgen, omdat ik niet als zoon eigenlijk nu de reservering sleutel had moeten afgeven omdat m’n ma een kettinkje in dr broekzak stopt ipv de sleutel van haar eigen huis.

Kan toeval zijn,....... tja maar weet niet, tis wel tweede keer ook dit.
pi_192837292
Ik heb geen verstand hiervan maar ik heb de afgelopen maanden 4x de buren moeten bellen omdat ik mijzelf had buiten gesloten.

Misschien helpt praten met je moeder? Misschien heeft zij vaker dit door?
pi_192837326
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 02:27 schreef Ffokjs1328 het volgende:
Ik heb geen verstand hiervan maar ik heb de afgelopen maanden 4x de buren moeten bellen omdat ik mijzelf had buiten gesloten.

Doe ik ook wel, maar punt is ze geven het niet toe en 9f weten welligt zelf niet een? En ik baseer dit op mij. Oma he dus moeder van m’n ma waar het eigenlijk soort van gelijkelijk totdat op straat de weg kwijt was en in een tehuis belande.

Dus neem dit dan een keer echt wel serieus van mij. En ik weet niet of dit met mijn ma is nog. Maar aangezien t erfelijk is, ik zie soort van eerste verschijnselen alweer en dat is mijn heel grote vrees.

Ik ben alle van mijn grootouders pa etc al verloren, m’n ma is is de enige nog die nog wel in levende lijve is zeg maar.

Maar daarom vraag ik het me af, want normaal zou idd zoiets zijn van ta foutje en vergeten. ,maar euhm weet het dus niet en maak me wel zorgen.
pi_192837436
Snap heel goed dat je je zorgen maakt :(. Maar goed als je er op let dan merk je steeds meer en meer, dan wel terecht of onterecht.
pi_192837462
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 03:07 schreef Ffokjs1328 het volgende:
Snap heel goed dat je je zorgen maakt :(. Maar goed als je er op let dan merk je steeds meer en meer, dan wel terecht of onterecht.
Wellicht dus, dat is dus waar ik over twijfel, want het is nu niet erg extreem als in sleutels vergeten ofzo. Maar bet zijn kleine dingen die wel optellen en met voorgeschiedenis..

Denken jullie niet iets om zorgen over te maken? Of wel? Het is erfelijk hen m’n ma is wel de enige nog die ik dan heb afgezien van broertje en zusje. Ik maak me er dus wel zorgen om omdat ik dit herken van mijn oma.
  Moderator dinsdag 28 april 2020 @ 09:23:43 #7
441859 crew  Lenny77
pi_192838939
Hoe oud is ze?

Er bestaat een MMSE-test die ze zou kunnen doen (is een lijst die ze moet invullen). Maar het punt gaat zijn: hoe ga je haar die lijst laten invullen? Want ze gaat waarschijnlijk ontkennen of zeggen dat het echt niet nodig is.
Als ze het zelf ook wat doorheeft dan gaat ze ook bang zijn natuurlijk!
Niet gemakkelijk.. Is je band goed? Kan je erover praten met haar?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_192839262
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 09:23 schreef Lenny77 het volgende:
Hoe oud is ze?

Er bestaat een MMSE-test die ze zou kunnen doen (is een lijst die ze moet invullen). Maar het punt gaat zijn: hoe ga je haar die lijst laten invullen? Want ze gaat waarschijnlijk ontkennen of zeggen dat het echt niet nodig is.
Its m’n ma he, maar tegen de 70

En normaal zou ik er denk ik niet zoveel aandacht aan schenken. Maar het is dat m’n oma (ma van m’n ma dus) daar last van kreeg en was wel even oud genoeg om dat mee te maken en het is een groot drama.

En misschien zie ik wel beren die er niet zijn hoor nu, hoop het maar. Maar ik herken toch soort van begin van wel. En tja wat moet je ermee? Sowieso is er niks aan te doen wel. Maar hoop zo dat het niet voor mij met m’n ma gaat worden als m’n ma met haar ma.
Want tis aftakeling gewoon.

Zie ik er nu het begin in of moet ik me maar geen zorgen over maken? Ik weet het niet ?
pi_192839355
quote:
Hoe oud is ze?

En nog even meer in detail, haar een vragenlijst voorleggen., euhm. Haha omg dat gaat het niet worden zal ze denk ik niet doen.

De band is wel (weer) ok trouwens nu. Dus wil er ff geen drama van maken ofzo. Maar heb het wel rechtstreeks gezegd van joh wordt je dement ofzo. Maar ik kan natuurlijk geen conclusie trekken op paar keer sleutels vergeten ofzo.

Dus Naja moet er zeg zeg maar beetje voorzichtig mee zijn. Of denk toch iets meer opletten. Als het echt zo is dan zullen me er wel meer dingen opvallen verder op.

Maarja he, brrrrrr geen leuke vooruitvoordachte
pi_192839371
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 03:14 schreef kree het volgende:
Wellicht dus, dat is dus waar ik over twijfel, want het is nu niet erg extreem als in sleutels vergeten ofzo. Maar bet zijn kleine dingen die wel optellen en met voorgeschiedenis..
Het begint met hele kleine dingen. Juist die 'vanzelfsprekende' dingen die ineens raar gaan.

Merk je dat je moeder zich iets meer begint af te zonderen? Krijg je signalen van anderen dat ze zich zorgen maken over je moeder? Merk je dat je moeder niet meer zo ad-rem of vlot meepraat? Of dat haar huis ineens volhangt met allemaal briefjes? Onverklaarbaar uitstelgedrag? Dat haar persoonlijke verzorging minder wordt, of dat de koelkast niet zo gevuld meer is? Veel tijd voor de schermen?
quote:
Denken jullie niet iets om zorgen over te maken? Of wel? Het is erfelijk hen m’n ma is wel de enige nog die ik dan heb afgezien van broertje en zusje. Ik maak me er dus wel zorgen om omdat ik dit herken van mijn oma.
Als ik jouw verhaal lees, gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Het gaat heel lang nog 'goed', en ineens kan het sneller gaan. Hou het in de gaten. Serieus. Op het moment dat je het 'ziet', ga je steeds meer en sneller dingen zien die niet 'kloppen'. Observeer het, maar benoem het niet. Dementie is nog steeds een taboe-onderwerp.

Ga kijken of je bepaalde 'moeilijke' / gevoelige dingen nu geregeld kunt krijgen, of het bij de familie 'in de week' kan leggen. Met name op het 'zakelijke' vlak (volmacht voor het in geval van handelsonbekwaamheid, (levens)testament, vermogensplanning) wil je tijdig besproken en geregeld hebben. Daar heb je de tijd voor nodig, zeker als de rest van jouw familie het nog 'niet zo' ziet, en je ma nu handelingsbekwaam is. Op het moment dat zij 'te ver' is wordt het heel lastig om dat soort zaken gedaan te krijgen.
pi_192839464
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 09:56 schreef Shodan het volgende:

[..]

Het begint met hele kleine dingen. Juist die 'vanzelfsprekende' dingen die ineens raar gaan.

Merk je dat je moeder zich iets meer begint af te zonderen? Krijg je signalen van anderen dat ze zich zorgen maken over je moeder? Merk je dat je moeder niet meer zo ad-rem of vlot meepraat? Of dat haar huis ineens volhangt met allemaal briefjes? Onverklaarbaar uitstelgedrag? Dat haar persoonlijke verzorging minder wordt, of dat de koelkast niet zo gevuld meer is? Veel tijd voor de schermen?
[..]

Als ik jouw verhaal lees, gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Het gaat heel lang nog 'goed', en ineens kan het sneller gaan. Hou het in de gaten. Serieus. Op het moment dat je het 'ziet', ga je steeds meer en sneller dingen zien die niet 'kloppen'. Observeer het, maar benoem het niet. Dementie is nog steeds een taboe-onderwerp.

Ga kijken of je bepaalde 'moeilijke' / gevoelige dingen nu geregeld kunt krijgen, of het bij de familie 'in de week' kan leggen. Met name op het 'zakelijke' vlak (volmacht voor het in geval van handelsonbekwaamheid, (levens)testament, vermogensplanning) wil je tijdig besproken en geregeld hebben. Daar heb je de tijd voor nodig, zeker als de rest van jouw familie het nog 'niet zo' ziet, en je ma nu handelingsbekwaam is. Op het moment dat zij 'te ver' is wordt het heel lastig om dat soort zaken gedaan te krijgen.
Nouja min of meer dus wat je zegt.

Je stelt heel veel vragen, maar om het samen te vatten, bij m’n ma thuis is er niks van te merken eigenlijk.
En sterker nog bij ieder ander zou ik denken van jah joh zal wel en kan. Maar omdat ik met m’n oma dat heb meegemaakt enzo en het toch soort erfelijk is volgens mij. Het zijn echt nog hele kleine dingen. Maar toch waarvan ik denk, Euhmmmm tja weet niet. Niks om zorgen over te maken wss nu. Maargoed m’n oma fietste in het wilde weg in midden in de nacht en liefs dingen op fornuis staan enzo. Tot zover dan maar in verzorgings tehuis. (Erger nog werd naar haar gebracht als je gaat op vakantie). Gvd zeg.

Daarom maak ik me beetje bang wel dat dit me nu weer een keer gaat overkomen nog een keer gewoon.
En m’n ma is de laatste he oma’s opa’s allemaal dood m’n pa ook. Ough.

Maar kleine dingen toch, die niemand opvalt maar mij wel. Tja hoe kom je erachter enzo.?
  Moderator dinsdag 28 april 2020 @ 10:25:55 #12
441859 crew  Lenny77
pi_192839706
Je komt erachter door die test.
En er is wat medicatie. Je moet er geen wonderen van verwachten maar ze remt wel! En die kan je niet meer nemen als het te laat is.
Je zou moeten duidelijk maken dat ze best een test aflegt zodat ze tijdig iets kan doen.
Dit is absoluut niet makkelijk!
Maar als je gaat wachten tot het echt overduidelijk is dan is ze al veel te ver weg..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_192840257
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 10:25 schreef Lenny77 het volgende:
Je komt erachter door die test.
En er is wat medicatie. Je moet er geen wonderen van verwachten maar ze remt wel! En die kan je niet meer nemen als het te laat is.
Je zou moeten duidelijk maken dat ze best een test aflegt zodat ze tijdig iets kan doen.
Dit is absoluut niet makkelijk!
Maar als je gaat wachten tot het echt overduidelijk is dan is ze al veel te ver weg..
Dat laatste dus, mijn angst. Kan ik het niet beetje testen zonder dat ik het officieel over een test moet hebben ofzo?
Zeg maar terloops vragen of dingen?

Ze gaat zo pissed worden nl als ik haar een test voor ga leggen.
pi_192841023
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 11:11 schreef kree het volgende:

[..]

Dat laatste dus, mijn angst. Kan ik het niet beetje testen zonder dat ik het officieel over een test moet hebben ofzo?

Kort gezegd: nee.
Want dan weet je niet of het een begin van dementie is of gewoon vergeetachtigheid.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_192845647
Bij mijn schoonvader dachten ze eerst dat het een burn out was, maar die was nog wat jonger.
Misschien kan je hier meer informatie vinden waar je iets mee kan. Sterkte
Fake it till you make it...
  Spellchecker dinsdag 28 april 2020 @ 17:02:30 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192845742
Als jij die lijst gaat halen kun je haar een boel van die vragen telefonisch stellen.
Volgende dag weer een paar vragen.
pi_192846046
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 17:02 schreef maily het volgende:
Als jij die lijst gaat halen kun je haar een boel van die vragen telefonisch stellen.
Volgende dag weer een paar vragen.
En dan krijgt hij elke dag een paar antwoorden. En dan?
Die moeten geïnterpreteerd worden. Of niet natuurlijk, dan kan dokter Kree zelf de diagnose stellen en daar een hoop stress om hebben of valse geruststelling.

En stel dat eruit lijkt te komen dat er een begin van dementie is? Hoe pak je het dan aan?
‘Hee ma, ik heb stiekem een test bij je afgenomen en daar blijkt uit dat er iets met je geheugen is’. Nee, dat is een leuke en vertrouwenwekkende binnenkomer...

Meer dan in de gaten houden en afwachten kan hij nu niet doen, als het nu geen goed moment in de relatie is om ‘lastige’ gesprekken te voeren.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 28 april 2020 @ 17:37:28 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192846197
Ik zou ook zeker niet aanraden om zelf zo’n test af te gaan nemen.

Betrek je broer en zus erbij. Wees allen alert, maar ga haar niet overmatig controleren. Er gaan bij mij nog niet onmiddellijk alarmbellen rinkelen bij je voorbeelden, maar het is ook niet uitgesloten dat dit beginnende dementie is.

In ons geval (mijn moeder) is er een casemanager dementie (vanuit een thuiszorgorganisatie) actief mee gaan kijken. Gelukkig vond mijn moeder het prima dat zij eens in de zoveel weken even langskwam voor een gesprekje. Zij heeft ons uiteindelijk fantastisch geholpen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_192846477
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 11:11 schreef kree het volgende:

[..]

Misschien kun je de test inkapselen als een spel die je speelt?

Online staat hier hoe die test is.
https://mens-en-gezondhei(...)xamination-mmse.html

En je kunt dan eerst even zelf het spel spelen voor haar. Dus jij bent aan de beurt. En dan zij?

En dan kun je het aan haar geven of gewoon mondeling als een spel laten overkomen zonder dat het lijkt als een test.

Ik weet het is erg als iemand dement wordt.

Maar wat je kunt doen als het echt zover is als ze dement is. Toch proberen het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Genieten van de kleine dingen met haar.

Dus maak je vooral geen zorgen. Probeer gewoon te genieten van wanneer ze wel bij je is. En ALS het zo ver is dat ze dement wordt.
Dan nog is het niet het einde van de wereld. Jullie kunnen nog gezamenlijk een wandeling maken, gezamenlijk een kopje koffie drinken. Een spelletje spelen etc. De kleine dingen doen.

Sterkte!
pi_192846565
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 18:01 schreef Twintig het volgende:

[..]

Misschien kun je de test inkapselen als een spel die je speelt?

Online staat hier hoe die test is.
https://mens-en-gezondhei(...)xamination-mmse.html

En je kunt dan eerst even zelf het spel spelen voor haar. Dus jij bent aan de beurt. En dan zij?

En dan kun je het aan haar geven of gewoon mondeling als een spel laten overkomen zonder dat het lijkt als een test.

Ik weet het is erg als iemand dement wordt.

Maar wat je kunt doen als het echt zover is als ze dement is. Toch proberen het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Genieten van de kleine dingen met haar.

Dus maak je vooral geen zorgen. Probeer gewoon te genieten van wanneer ze wel bij je is. En ALS het zo ver is dat ze dement wordt.
Dan nog is het niet het einde van de wereld. Jullie kunnen nog gezamenlijk een wandeling maken, gezamenlijk een kopje koffie drinken. Een spelletje spelen etc. De kleine dingen doen.

Sterkte!
Thanks :) zal het eens bekijken, maar weet wel het zijn echt heeeele kleine aanwijzingen en min of meer door voorgeschiedenis met oma weet ik het dus,.

Sowieso niemand die m’n ma gewoon kent zou er iets over denken hoor nu of sowieso helemaal niks.
Maar het zijn net die paar kleine dingen die mij wel opvallen en wat niemand anders wss zal doen voor als nog.

En ja in het algemeen nou weet hoe het met m’n oma ging. En al met al probeerde iedereen er het beste van te maken. Maarja uiteindelijk is het eigenlijk wel een sleep geworden van jaren enzo en aftakeling. Niet leuk om te zien en ook onwijs lastig om mee om te gaan ook nog wel.

Maar ik zal niet de enigste zijn die met dit te maken krijgt denk ik? Dus ok beetje in het algemeen erover praten mag wmb ook wel in dit topic.

Hoe ga je ermee om of mss moet ik vragen voor meesten hoe ging je ermee om en hoe was dat?
  dinsdag 28 april 2020 @ 18:30:28 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192846894
Ik post uit ervaring, maar daar reageer je dan weer niet op.
pi_192846989
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 18:08 schreef kree het volgende:

[..]

Thanks :) zal het eens bekijken, maar weet wel het zijn echt heeeele kleine aanwijzingen en min of meer door voorgeschiedenis met oma weet ik het dus,.
Maar wie weet is het misschien niet zo of valt het bij haar mee.
Erfelijkheid betekent dat de kans vergroot is dat je het krijgt.

quote:
Sowieso niemand die m’n ma gewoon kent zou er iets over denken hoor nu of sowieso helemaal niks.
Maar het zijn net die paar kleine dingen die mij wel opvallen en wat niemand anders wss zal doen voor als nog.

En ja in het algemeen nou weet hoe het met m’n oma ging. En al met al probeerde iedereen er het beste van te maken. Maarja uiteindelijk is het eigenlijk wel een sleep geworden van jaren enzo en aftakeling. Niet leuk om te zien en ook onwijs lastig om mee om te gaan ook nog wel.

Maar ik zal niet de enigste zijn die met dit te maken krijgt denk ik? Dus ok beetje in het algemeen erover praten mag wmb ook wel in dit topic.

Hoe ga je ermee om of mss moet ik vragen voor meesten hoe ging je ermee om en hoe was dat?
Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt. Maar ik kan me wel voorstellen dat het erg is als je midden in de nacht de weg op gaat om te fietsen. Of vaker gewoon je sleutels vergeet en spullen op andere plekken legt. En dat je als naasten je daar zorgen over gaat maken.
pi_192847145
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 17:37 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou ook zeker niet aanraden om zelf zo’n test af te gaan nemen.

Betrek je broer en zus erbij. Wees allen alert, maar ga haar niet overmatig controleren. Er gaan bij mij nog niet onmiddellijk alarmbellen rinkelen bij je voorbeelden, maar het is ook niet uitgesloten dat dit beginnende dementie is.

In ons geval (mijn moeder) is er een casemanager dementie (vanuit een thuiszorgorganisatie) actief mee gaan kijken. Gelukkig vond mijn moeder het prima dat zij eens in de zoveel weken even langskwam voor een gesprekje. Zij heeft ons uiteindelijk fantastisch geholpen.
Jaja sorry kwam er nog op, ik heb het er met m’n broertje iig wel over gehad hoor. Maar eigenlijk is het al na een tijdje dat mij dingen op gingen vielen. Maar het is allemaal zo nog klein en onberekend dat ik er nooit echt verder op door ben gegaan.

Het is ook totaal nog geen drama ofzo he. Met mijn oma was het verhaal al veeeeeeel jaren verder voordat het zover kwam dat het gewoon gevaarlijk was om haar zelf in huis te laten.

Mjah en dit doet me nog pijn btw. Ze is met de smoes in het verzorgings tehuis terecht gekomen voor dementen (overduin katwijk is dat btw). Maar het is zo onwijs niet eerlijk. Maar er was gewoon geen andere mogenlijkheid om het nog op te pakken met familie.

En op nog beetje mijn punt te komen, ik ben zo bang he dat we dit als kinderen van zelfs nog een keer gaan meemaken.
En het is niet zover hoor. Nog lang niet maar toch ik kan er wakker om liggen soms.

Maar erover praten met broertje en zusje is wss wel handig jah. Maar hun vinden het meevallen tot nu toe. Ik ook. Maar hele kleine dingen he. Het zal maar het begin zijn ofzo.
pi_192847191
Gvd je gaat op vakantie (deed ze meer nl met boot ofzo over de rijn).

En echt ik denk dat je zoiets niet kan maken, maar het was toen niet mijn keus natuurlijk en was stuk jonger nog als in 15 ofzo.

En zo werd ze weggestopt in een verzorgingstehuis. En ik weet het ze haatte het daar. Maarja gvd zeg nah vindt t al lastig om over te praten. Maar jaren later daar ook overleden.
  dinsdag 28 april 2020 @ 18:57:37 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192847321
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 18:45 schreef kree het volgende:

[..]

Jaja sorry kwam er nog op, ik heb het er met m’n broertje iig wel over gehad hoor. Maar eigenlijk is het al na een tijdje dat mij dingen op gingen vielen. Maar het is allemaal zo nog klein en onberekend dat ik er nooit echt verder op door ben gegaan.

Het is ook totaal nog geen drama ofzo he. Met mijn oma was het verhaal al veeeeeeel jaren verder voordat het zover kwam dat het gewoon gevaarlijk was om haar zelf in huis te laten.

Mjah en dit doet me nog pijn btw. Ze is met de smoes in het verzorgings tehuis terecht gekomen voor dementen (overduin katwijk is dat btw). Maar het is zo onwijs niet eerlijk. Maar er was gewoon geen andere mogenlijkheid om het nog op te pakken met familie.

En op nog beetje mijn punt te komen, ik ben zo bang he dat we dit als kinderen van zelfs nog een keer gaan meemaken.
En het is niet zover hoor. Nog lang niet maar toch ik kan er wakker om liggen soms.

Maar erover praten met broertje en zusje is wss wel handig jah. Maar hun vinden het meevallen tot nu toe. Ik ook. Maar hele kleine dingen he. Het zal maar het begin zijn ofzo.
Ja, mijn moeder zelfde verhaal.

En de kans is wel aanwezig dat dit de eerste signalen zijn. Ik kan daarin je zorgen ook niet wegnemen.

Maar ik denk dat je nu nog niet zo gek veel kunt doen. Behalve dus alert blijven. Controleer haar niet openlijk, maar informeer wel naar dingen. Voorzichtig de vinger aan de pols houden. Hoe gaat ze om met doktersafspraken? Zijn de financiën een beetje op orde?

Bij mijn moeder bleek ze in een bepaalde fase vervolgafspraken bij specialisten in het ziekenhuis helemaal ‘kwijt’ te zijn en wij wisten ook van niks. Ze bleek een waslijst aan goede doelen te steunen. Onderhoudsabonnementen te hebben voor onzinnige dingen, etc. Dus toen we dat in de gaten kregen ging ik altijd mee naar afspraken in het ziekenhuis, ik heb gesnoeid (met haar toestemming) in de goede doelen, etc.

Kan niet zeggen dat het makkelijk was, want je probeert ook steeds haar vertrouwen te houden.
  Spellchecker dinsdag 28 april 2020 @ 19:08:28 #26
197773 crew  maily
pi_192847470
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 18:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, mijn moeder zelfde verhaal.

En de kans is wel aanwezig dat dit de eerste signalen zijn. Ik kan daarin je zorgen ook niet wegnemen.

Maar ik denk dat je nu nog niet zo gek veel kunt doen. Behalve dus alert blijven. Controleer haar niet openlijk, maar informeer wel naar dingen. Voorzichtig de vinger aan de pols houden. Hoe gaat ze om met doktersafspraken? Zijn de financiën een beetje op orde?

Bij mijn moeder bleek ze in een bepaalde fase vervolgafspraken bij specialisten in het ziekenhuis helemaal ‘kwijt’ te zijn en wij wisten ook van niks. Ze bleek een waslijst aan goede doelen te steunen. Onderhoudsabonnementen te hebben voor onzinnige dingen, etc. Dus toen we dat in de gaten kregen ging ik altijd mee naar afspraken in het ziekenhuis, ik heb gesnoeid (met haar toestemming) in de goede doelen, etc.

Kan niet zeggen dat het makkelijk was, want je probeert ook steeds haar vertrouwen te houden.
Ze worden inderdaad erg wantrouwig .... afschuwelijke ziekte.
  dinsdag 28 april 2020 @ 19:15:38 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192847567
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 19:08 schreef maily het volgende:

[..]

Ze worden inderdaad erg wantrouwig .... afschuwelijke ziekte.
Dat is zeker niet voor iedereen met dementie hetzelfde, maar de kans is er zeker.
  Spellchecker dinsdag 28 april 2020 @ 19:46:21 #28
197773 crew  maily
pi_192848132
@kree : als je bv vraagt wat ze gisteren of vorige week heeft gegeten, of dat je broer/zus haar nog gebeld hebben. Wat voor antwoord krijg je dan?
En vind je weleens dingen op rare plekken terug? Balpennen in de bestekbak bv ...
  dinsdag 28 april 2020 @ 20:04:39 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_192848595
Speelt de huisarts een rol?
pi_192852907
Even kijken ik reageer even in het algemeen op de posts hierboven hoor. Omdat ik alleen een ipad heb nu en gaat lastig met multi quote enzo.. ;)

En @Lienekien en de rest.

Mjah het gaat allemaal nog niet zo heel ver (denk ik) btw.
Het blijft voor zover ik weet echt bij kleine dingen nog wel en ok ik weet de ergere variant van m’n oma (rip) dus.

Maar nee over het algemeen weet ze alles nog wel als ik eens terug vraag. Nu lopen we de deur ook niet plat bij elkaar ofzo dus de hele dagelijkse dingen weet ik niet.
Maar het is bv wel eens zo dat als ik dan bel of dingen vertel dat ze dan echt gewoon zegt, ja dat heb je nooit verteld of ik krijg er een soort verdraaide vorm van terug.
Terwijl ik zeker weet van jah dat heb ik zeker wel zo verteld enzo. Maarja dan zijn het vaak dingen waarvan ik zelf ook niet meer 100% weet hoe ik het verteld heb enzo. Dus ja dan zou je haast kunnen zeggen ben ik dement. Maar het is vaak zo klein dat ik denk ach, laat gaan weet het ook niet meer zeker. Dus tsja in die zin.. mjah nee dan maak ik me geen zorgen nog.

Het is me ook nog niet opgevallen dat ik als ik bij haar ben dan dingen op rare plekken terug vind.
Maaaar aan de andere kant, heb ik er ook nooit echt onwijs op gelet.

Dus nou ik verwacht dat het nog niet zo ver is allemaal om me echt in de praktijk zorgen te gaan maken ook. maarja het zijn dus juist die kleine dingen en als het al dementie is dus, dan is het echt onwijs totaal in een soort begin stadium.
Maar ok heb het met mijn oma gezien toen al, dat begon vast ook zo. En ok was nog net ff te jong om er toen dus zelf aan te twijfelen. Maar m’n ma en dus ooms en tantes van mij hebben dat toen ook wel gezien.
Het vervelende is het gaat natuurlijk onwijs in stapjes die eerst heel klein zijn maar wel steeds (veel) sneller erger kunnen gaan worden.

Om nu met m’n ma te gaan zitten en het er serieus over te hebben gaat ze zo niet in dank afnemen van me denk ik? Maar dat is juist het verneukeratieve van die hele ziekte dus.

Ik heb het btw wel gezegd toen ik die reserve sleutel naar haar bracht, maar even meer in het algemeen zo van joh je gaat toch niet dement worden enzo :D

Maar toch iets in me zegt van mwah mss klopt dit niet helemaal, ketting in je zak doen ipv de huissleutel, tja kijk het kan he, wie weet maak ik me wel teveel zorgen nu gelijk. Ik weet het niet.

Daarom mag het topic ook beetje algemeen ook voor iedereen hoor, weet ook niet echt wat ik speciefiek nu zou moeten doen of er wat aan doen al.
Maar inderdaad goed in de gaten houden iig en hopen dat dit met die sleutel gewoon toeval was.

Trouwens thanks voor jullie eerlijkheid? Wow zeg Lienekien dat is ook wel een verhaal?

[ Bericht 6% gewijzigd door kree op 29-04-2020 06:38:03 ]
pi_192852937
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Speelt de huisarts een rol?
Neuh althans niet voor dat specifiek. Ze is wel geopereerd en nieuwe knie enzo vorige zomer. Maar dat had hier niks mee te maken. Voor zover ik weet gaat ze ook gewoon naar huisarts afspraken en opzich zijn we wel open naar elkaar wat dat aan gaat.
En ok ik controleer haar niet op elke afspraak en of ze gaat etc. Maar voorzover ik weet komt ze die wel na en zie verder ook nog niet echt onwijs erge dingen die verkeerd gaan behalve nu even dat met die sleutels. En dit is niet de eerste keer ook natuurlijk. Maar de vorige keer is wel al een tijd terug dat ze zich buiten sloot terwijl ze de honden aan het uitlaten was. Maar toen heb ik er al helemaal niet verder over gedacht. Maar nu dacht ik van hmmmmms tsja “ het zal toch niet”. Enzo, gewoon twijfel erover. Terecht/onterecht ik weet het niet. Maar het kan nooit kwaad denk ik om het even in de gaten te houden iig een beetje vanaf afstand zo zonder gelijk er een drama van te maken. Want ja... het kan ineens toch wel snel gaan zo zag ik bij m’n oma
  woensdag 29 april 2020 @ 12:23:17 #32
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192856470
quote:

Ik vergeet zo vaak mijn sleutel , of ik heb mezelf buitengesloten :)
Dat zegt verder niet veel wat mij betreft
Behalve dan dat je weer eens een raampje moet forceren om naar binnen te kunnen :') :@
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_192860315
Hoi Kree,

Ik hou net even pauze van de administratie van mijn schoonvader, die aan beginnende dementie leidt. Dus dit leek me wel een goed onderwerp om even te reageren ;)

Mijn opa is aan (de gevolgen van) Alzheimer overleden en mijn schoonvader staat nu helaas hetzelfde lot te wachten.

In het begin is dementie voor een leek niet te onderscheiden van "gewone" ouderdomsvergeetachtigheid. Wel zie je dat mensen steeds meer vergeetachtig worden en ook steeds vaker even kwijt zijn waar ze zijn, hoe laat het is en wie mensen zijn. Ook dingen die altijd goed gingen (mijn opa kon prima pannnenkoeken bakken) lukken niet meer. Dementie is heel ingrijpend en angstig voor de patient.

Mijn belangrijkste advies: maak en houd vooral via je gevoel contact. Het heeft helemaal geen zin om in discussie te gaan over wie nou wel of niet de sleutels vergeten is of waar ze lagen. Ook rechtstreeks zeggen "volgens mij ben je dement" heeft geen zin. Mensen met dementie zullen het zolang mogelijk voor zichzelf en anderen ontkennen.

Je hoeft niet "serieus" met haar te gaan zitten. Vraag gewoon regelmatig hoe het gaat, laat merken dat je er bent voor haar als het nodig is. En let dan vooral op of de gewone simpele dingen zoals koken, wassen en schoonmaken goed blijven gaan. Als ze daar over begint te twijfelen kun je aanbieden of daar meer hulp voor geregeld moet worden (en dan kom je op een gegeven moment vanzelf wel bij de huisarts uit die eventueel een test kan laten doen). Dus vooral liefde, aandacht en dichtbij blijven.

Dan nog een absolute aanrader: een levenstestament. Niet alleen voor je moeder, maar voor iedereen: zorg dat je er een hebt of laat maken. Zie Google voor meer info. Maar ik heb er nu enorm veel gemak van dat mijn schoonvader ruim van te voren heeft bedacht wat hij wil met zorg, zijn geld en wie er als hij dat zelf niet meer kan de beslissingen voor hem neemt.

Heel veel sterkte en blijf vooral in de buurt & benaderbaar voor je moeder,
pi_192862543
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 12:23 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Ik vergeet zo vaak mijn sleutel , of ik heb mezelf buitengesloten :)
Dat zegt verder niet veel wat mij betreft
Behalve dan dat je weer eens een raampje moet forceren om naar binnen te kunnen :') :@
Nou het is dat ik nog niet sliep maar anders had ze de politie gebeld zei ze :D
Haha zie m’n ma nog niet echt door een raampje klimmen eerlijk gezegd.

Maargoed doe er luchtig over (wat nog kan gelukkig). Maar het zijn juist dus die stomme dingetjes dan waarom ik me zorgen maak. Zoals hier boven ook alweer gezegd wordt.
" normaal" denk je er verder niks bij over zoiets. Maar juist omdat ik die ervaring heb met mijn oma ik wel.
  woensdag 29 april 2020 @ 19:19:02 #35
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192862577
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:16 schreef kree het volgende:

[..]

Nou het is dat ik nog niet sliep maar anders had ze de politie gebeld zei ze :D
Haha zie m’n ma nog niet echt door een raampje klimmen eerlijk gezegd.
Het is mij wel gelukt :P
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_192862590
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:19 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Het is mij wel gelukt :P
Haha ;) nou mij lukt het ook wel om binnen te komen daar als er nog iets van een raampje ofzo open is. Vaak genoeg gedaan even over de schuur klimmen etc. Maar euhm nee m’n ma is daar echt te oud voor. ;)
  woensdag 29 april 2020 @ 19:28:30 #37
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_192862714
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 17:00 schreef Avondmens het volgende:
Hoi Kree,

Ik hou net even pauze van de administratie van mijn schoonvader, die aan beginnende dementie leidt. Dus dit leek me wel een goed onderwerp om even te reageren ;)

Mijn opa is aan (de gevolgen van) Alzheimer overleden en mijn schoonvader staat nu helaas hetzelfde lot te wachten.

In het begin is dementie voor een leek niet te onderscheiden van "gewone" ouderdomsvergeetachtigheid. Wel zie je dat mensen steeds meer vergeetachtig worden en ook steeds vaker even kwijt zijn waar ze zijn, hoe laat het is en wie mensen zijn. Ook dingen die altijd goed gingen (mijn opa kon prima pannnenkoeken bakken) lukken niet meer. Dementie is heel ingrijpend en angstig voor de patient.

Mijn belangrijkste advies: maak en houd vooral via je gevoel contact. Het heeft helemaal geen zin om in discussie te gaan over wie nou wel of niet de sleutels vergeten is of waar ze lagen. Ook rechtstreeks zeggen "volgens mij ben je dement" heeft geen zin. Mensen met dementie zullen het zolang mogelijk voor zichzelf en anderen ontkennen.

Je hoeft niet "serieus" met haar te gaan zitten. Vraag gewoon regelmatig hoe het gaat, laat merken dat je er bent voor haar als het nodig is. En let dan vooral op of de gewone simpele dingen zoals koken, wassen en schoonmaken goed blijven gaan. Als ze daar over begint te twijfelen kun je aanbieden of daar meer hulp voor geregeld moet worden (en dan kom je op een gegeven moment vanzelf wel bij de huisarts uit die eventueel een test kan laten doen). Dus vooral liefde, aandacht en dichtbij blijven.

Dan nog een absolute aanrader: een levenstestament. Niet alleen voor je moeder, maar voor iedereen: zorg dat je er een hebt of laat maken. Zie Google voor meer info. Maar ik heb er nu enorm veel gemak van dat mijn schoonvader ruim van te voren heeft bedacht wat hij wil met zorg, zijn geld en wie er als hij dat zelf niet meer kan de beslissingen voor hem neemt.

Wat een mooi stuk...
pi_192862861
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 17:00 schreef Avondmens het volgende:
Hoi Kree,

Thanks man mooi stuk, zo is wel een beetje hoe ik er ook in sta hoor, wel in de gaten houden maar niet een drama ervan maken voorlopig.
Sowieso is die sleutel een paar keer vergeten te weinig denk ik om er nu al echt op in te gaan. Maar daarom ook dit topic.

Het helpt trouwens wel om de ervaringen van anderen te lezen. En over dat laatste testament enzo ik heb het daar ook wel eens over gehad. Eerder al trouwens vooral om het dan voor ons (dus met mijn broertje en zusje) duidelijk te hebben hoe en wat mocht het het ergste geval zijn en het niet meer weten.

Maar ook dat is weer een onderwerp waar ik wel eens over begonnen ben. Maar dat is ook lastig om gewoon zo te bespreken.
En dan nog moet m’n ma dat uiteindelijk ook zelf willen en doen. En tja dwingen kan ik niet natuurlijk kan het hooguit zeggen. Maar dat loopt meestal dan weer uit in een discussie blabla.

Nu kon/kan ik soms ook niet echt door 1 deur met m;’n ma, maar we leggen het altijd wel weer bij.
Dus de liefde is er wel. Maarja oef het zijn moeilijke onderwerpen die sowieso niet makkelijk aan te snijden zijn.
pi_192869717
Bel met je huisarts en/of een specialist en vraag op tekenen waar je op moet letten. Houdt vervolgens een soort dagboekje bij om enigszins wat lijn in het verhaal te krijgen. Mocht het echt duidelijk zijn dan zijn er specialisten die een dergelijke aandoening behoorlijk goed in beeld kunnen krijgen, maar ga a.u.b. niet zelf onbekende variabelen invullen want daar wordt niemand gelukkig van, het is vaak heel confronterend voor de mensen die het betreft.
pi_192869836
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 08:41 schreef nickhguitar het volgende:
Bel met je huisarts en/of een specialist en vraag op tekenen waar je op moet letten. Houdt vervolgens een soort dagboekje bij om enigszins wat lijn in het verhaal te krijgen. Mocht het echt duidelijk zijn dan zijn er specialisten die een dergelijke aandoening behoorlijk goed in beeld kunnen krijgen, maar ga a.u.b. niet zelf onbekende variabelen invullen want daar wordt niemand gelukkig van, het is vaak heel confronterend voor de mensen die het betreft.
Owh dat doe ik ook niet hoor. En wellicht komt dat zo over door dit topic. Maar toch het zijn een paar kleine dingetjes. En het zou heel goed een begin van kunnen zijn wel ook. Maar dat werd min of meer hier ook al gezegd. Ik heb er tot nu toe helemaal geen drama van gemaakt of al speciefiek over gevraagd bij m’n ma. Maar dacht kan het hier altijd even vragen.

Afgezien daarvan, ik zal ook niet de enige zijn die dit zich wellicht afvraagt. Dus vond een topic wel op zijn plaats ervoor.

Ik hoop echt en dat meen ik dat niemand zoiets mee moet maken maar ok dan is er een plek wel om het verhaal te posten nu ;)
pi_192869934
quote:

Wtf??
  donderdag 30 april 2020 @ 14:19:02 #42
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192874237
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:20 schreef kree het volgende:

[..]

Haha ;) nou mij lukt het ook wel om binnen te komen daar als er nog iets van een raampje ofzo open is. Vaak genoeg gedaan even over de schuur klimmen etc. Maar euhm nee m’n ma is daar echt te oud voor. ;)
Heeft ze jou ge-appt of gebeld toen ze haar sleutel kwijt was?
Of stond ze bij jou aan de deur voor de sleutel?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_192874382
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:19 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Heeft ze jou ge-appt of gebeld toen ze haar sleutel kwijt was?
Of stond ze bij jou aan de deur voor de sleutel?
Gebeld
  donderdag 30 april 2020 @ 14:31:46 #44
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192874405
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:30 schreef kree het volgende:

[..]

Gebeld
Dan zou ik me voorlopig niet al te veel zorgen maken,...
Ze is haar sleutel dan misschien een aantal keren vergeten, maar haar mobieltje iig niet :)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Spellchecker donderdag 30 april 2020 @ 14:32:20 #45
197773 crew  maily
pi_192874418
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:31 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Ze is haar sleutel dan misschien een aantal keren vergeten, maar haar mobieltje iig niet :)
En ze weet nog wie ze moet bellen ^O^
  donderdag 30 april 2020 @ 14:32:55 #46
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192874433
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:32 schreef maily het volgende:

[..]

En ze weet nog wie ze moet bellen ^O^
En dat idd :Y
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_192874439
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:31 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Klopt daarom ook en ik hoef me denk ook niet onwijs zorgen te maken direct. Maargoed beetje toch iets meer in de gaten houden denk.
pi_192874466
Ik zeg ook niet jongens dat dit nu gelijk een drama is, maar ik vroeg het me af. Maar ok duidelijk moet gewoon er een beetje op letten en me verder nog niet zoveel zorgen maken ;)

Maar ok graag omdat het met mijn oma wel downhill is gegaan hou ik het nog even beetje open hier, ook voor evt iemand anders die er vragen over heeft ofzo.
  donderdag 30 april 2020 @ 14:39:44 #49
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192874511
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:33 schreef kree het volgende:

[..]

Klopt daarom ook en ik hoef me denk ook niet onwijs zorgen te maken direct. Maargoed beetje toch iets meer in de gaten houden denk.
Ik zou als ik jou was eerst nu gaan werken aan jezelf, zorgen dat je zelf weer alles wat beter op een rijtje krijgt, en wat met je eigen angsten gaan doen... :)
Want die kunnen soms ook irreëel zijn. Maar het kan ook goed mogelijk zijn dat er meer aan de hand is.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_192874548
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:39 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Ik zou als ik jou was eerst nu gaan werken aan jezelf, zorgen dat je zelf weer alles wat beter op een rijtje krijgt, en wat met je eigen angsten gaan doen... :)
Want die kunnen soms ook irreëel zijn. Maar het kan ook goed mogelijk zijn dat er meer aan de hand is.
Nou nee ja snap trouwens wel wat je bedoelt hoor. Maar of het nu angst te noemen is direct? Nee ook weer niet. Mss is vrees dan een beter woord. En het stomme is hoezeer me ma en ik ook zo van mening kunnen verschillen echt tot ruzies of uit huis zetten toen. Er is nog steeds wel die band en die gaat denk nooit weg en ja dan maak ik me zorgen. Is het gelijk bezorgd zijn over., nee dat is het ook weer niet.
  donderdag 30 april 2020 @ 15:00:01 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192874782
Het kan helemaal geen kwaad om hier bij stil te staan. En het is ook wel verstandig om je een beetje te realiseren wat er op je af kán komen. Zodat je je al een beetje voorbereidt op wat straks misschien op jullie afkomt.

Maar mijn advies is om je er nu nog niet heel erg druk om te maken. Komt tijd, komt raad.

(En je weet nog helemaal niet hoe het gaat lopen. Ik wist ook nog de verhalen over mijn oma, dus had ook scenario’s op grond daarvan in mijn hoofd en het is toch anders gelopen.)
pi_192874915
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 15:00 schreef Lienekien het volgende:
Het kan helemaal geen kwaad om hier bij stil te staan. En het is ook wel verstandig om je een beetje te realiseren wat er op je af kán komen. Zodat je je al een beetje voorbereidt op wat straks misschien op jullie afkomt.

Maar mijn advies is om je er nu nog niet heel erg druk om te maken. Komt tijd, komt raad.

(En je weet nog helemaal niet hoe het gaat lopen. Ik wist ook nog de verhalen over mijn oma, dus had ook scenario’s op grond daarvan in mijn hoofd en het is toch anders gelopen.)
Ja eens en denk dat je gelijk hebt ook hoor. Maar soms hmmms ik weet het wel en moet me niet druk erover maken. Maarja dat is dan mss beetje mijn karakter doe het dus wel. Maargoed ok het helpt om ook verhalen van jullie te horen. En daarmee wil ik het niet minder erg maken, maar het is wellicht wat meer relativeren dan voor mij.
  donderdag 30 april 2020 @ 15:18:59 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192875027
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 15:10 schreef kree het volgende:

[..]

Ja eens en denk dat je gelijk hebt ook hoor. Maar soms hmmms ik weet het wel en moet me niet druk erover maken. Maarja dat is dan mss beetje mijn karakter doe het dus wel. Maargoed ok het helpt om ook verhalen van jullie te horen. En daarmee wil ik het niet minder erg maken, maar het is wellicht wat meer relativeren dan voor mij.
Ja, dat relativeren is wel goed.

Het is een geleidelijk proces. En je hebt een stap gezet door er hier eens over te beginnen. Afwachten wat er gaat gebeuren. En in de tussentijd... Maar weer even loslaten.
pi_192875107
quote:
Hoe oud is ze?

Let op: het is niet verstandig om zelf een MMSE af te nemen bij iemand. Dat kan echt niet en moet door een expert gebeuren, want de interpretatie van de antwoorden is best belangrijk.

Daarnaast bestaat het gevaar dat mensen de test "aanleren" doordat ze er zelf mee gaan oefenen / uitproberen; en dan verliest het zijn waarde als er echt problemen zijn.

Nogmaals: niet zelf doen. Ga naar de huisarts of de geheugenpoli.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_192875398
quote:
13s.gif Op donderdag 30 april 2020 15:26 schreef papernote het volgende:

[..]

Let op: het is niet verstandig om zelf een MMSE af te nemen bij iemand. Dat kan echt niet en moet door een expert gebeuren, want de interpretatie van de antwoorden is best belangrijk.

Daarnaast bestaat het gevaar dat mensen de test "aanleren" doordat ze er zelf mee gaan oefenen / uitproberen; en dan verliest het zijn waarde als er echt problemen zijn.

Nogmaals: niet zelf doen. Ga naar de huisarts of de geheugenpoli.
Jawel ik laat het ook wel aan de experts als het zo ver komt.

Maar hoe simpel jij je laatste zin typed, zo moeilijk is het dus om dat voor elkaar te krijgen.
pi_192875421
Wat denk je dat mijn ma gaat zeggen als ik dat even voorstel aan haar? Zo van joh cool ga mee en we gaan dat even doen>? Don’t think zo wss meer shitload aan gezeik meer
  donderdag 30 april 2020 @ 16:05:56 #57
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192875696
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 14:43 schreef kree het volgende:

[..]

Nou nee ja snap trouwens wel wat je bedoelt hoor. Maar of het nu angst te noemen is direct? Nee ook weer niet. Mss is vrees dan een beter woord. En het stomme is hoezeer me ma en ik ook zo van mening kunnen verschillen echt tot ruzies of uit huis zetten toen. Er is nog steeds wel die band en die gaat denk nooit weg en ja dan maak ik me zorgen. Is het gelijk bezorgd zijn over., nee dat is het ook weer niet.
Fijn dat het contact met jou en je moeder nu iig weer beter is.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_192875839
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 16:05 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Fijn dat het contact met jou en je moeder nu iig weer beter is.
Goh owh je wil niet weten dat, maar dat gaat beetje teveel offtopic om er uitgebreid over te vertellen hier nu. ;)
Maar het gaat nu inmiddels wel weer ok op de paar botsinkjes na met elkaar, maar ok dat zal altijd wel zo blijven.
  donderdag 30 april 2020 @ 16:19:24 #59
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192875891
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 15:49 schreef kree het volgende:
Wat denk je dat mijn ma gaat zeggen als ik dat even voorstel aan haar? Zo van joh cool ga mee en we gaan dat even doen>? Don’t think zo wss meer shitload aan gezeik meer
Ik vind wat ik hier lees best wel tricky allemaal...
Ze heeft een paar keer haar sleutels vergeten toen ze de honden uitliet.
Je oma werd dement en is er aan overleden. Ik lees over dementie dubbele dingen: wel/niet erfelijk geen idee , maar probeer niet al in te vullen ...
Dat je oma dement werd wil niet direct zeggen dat je moeder dat ook wordt.
Daarom fijn dat jullie contact al weer beter is , en hopelijk ook in de communicatie tussen jullie. Dat is alleen maar positief.
Maar ik vind het heel erg eng om al stickers te plakken voor een paar keer de sleutel vergeten.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  donderdag 30 april 2020 @ 16:20:10 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192875901
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 16:19 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Je oma werd dement en is er aan overleden. Ik lees over dementie dubbele dingen: wel/niet erfelijk geen idee , maar probeer niet al in te vullen ...
Daarom fijn dat jullie contact al weer beter is , en hopelijk ook in de communicatie tussen jullie. Dat is alleen maar positief.
Maar ik vind het heel erg eng om al stickers te plakken voor een paar keer de sleutel vergeten.
Waarom is dat ‘eng’?
  donderdag 30 april 2020 @ 16:20:43 #61
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192875908
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 16:15 schreef kree het volgende:

[..]

Goh owh je wil niet weten dat, maar dat gaat beetje teveel offtopic om er uitgebreid over te vertellen hier nu. ;)
Maar het gaat nu inmiddels wel weer ok op de paar botsinkjes na met elkaar, maar ok dat zal altijd wel zo blijven.
Ik bots ook nog regelmatig net mijn moeder, ook dat zal wel zo blijven :P
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  donderdag 30 april 2020 @ 16:21:23 #62
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_192875922
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 16:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom is dat ‘eng’?
Omdat ik ergens ook denk dat er nog weinig aanleiding is om al zo ver te gaan in de angst .
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_192875945
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 16:19 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Nee maar dat klopt ook, daarom heb ik het ook niet echt met m’n ma erover gehad serieus. Behalve van dat ik na 12 uur nachts zei toen ik de sleutel gaf, je gaat toch niet dement worden. Maar dat was allemaal grappig bedoelt.

Maar zat er later eens over te denken en “wat als”. Dus tsja toen dacht ik weet je wat open er een topic over mss weten anderen meer als ik.

Voor nu ga ik er gewoon wel van uit dat m’n ma gewoon ok is nog hoor. Maar het zit beetje in mijn gedachten wel van hoe het zou kunnen gaan. En met de nadruk op kunnen dus. Ik weet het niet. Hoop natuurlijk van niet. Maarja we zullen het zien.
  donderdag 30 april 2020 @ 16:23:40 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192875949
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 16:21 schreef puzziepie het volgende:

[..]

Omdat ik ergens ook denk dat er nog weinig aanleiding is om al zo ver te gaan in de angst .
Dat ‘ver gaan’ valt ook nog wel mee, hoor.
pi_192876001
Nou ik snap het wel. En of het tever gaat. Mwah nee denk ik toch niet? Bedoel er heeft hier niemand een sticker gekregen van te voren al m’n ma ook niet. Maar het is best ok om eens over te praten toch?

Dit soort onderwerp zie je ook niet zo super vaak op internet.
  donderdag 30 april 2020 @ 16:36:46 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192876118
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 16:27 schreef kree het volgende:
Nou ik snap het wel. En of het tever gaat. Mwah nee denk ik toch niet? Bedoel er heeft hier niemand een sticker gekregen van te voren al m’n ma ook niet. Maar het is best ok om eens over te praten toch?

Dit soort onderwerp zie je ook niet zo super vaak op internet.
Ik raad het je ook niet echt aan. Lotgenotencontact (zo noem ik het dan maar even) kan best heel nuttig zijn, maar persoonlijk haak ik toch meestal weer vrij snel af omdat je meestal ook met veel ellende van anderen wordt geconfronteerd.
pi_192876139
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 16:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik raad het je ook niet echt aan. Lotgenotencontact (zo noem ik het dan maar even) kan best heel nuttig zijn, maar persoonlijk haak ik toch meestal weer vrij snel af omdat je meestal ook met veel ellende van anderen wordt geconfronteerd.
Nee klopt en dat gaat me ook tever nog iig voor nu wel. Maar daarom topic op fok was wel mooie middenweg denk.

Het gaat echt nog veels te ver nl om pro hulp in te schakelen want ok laten we wel wezen er is nog niks echts vreemds gebeurt tot nu toe.
pi_192897450
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 01:52 schreef kree het volgende:
En even vooraf, alle kutgeintjes kunne bij deze achterwege blijven, want loop net nog het half dorp door.

Waarom dus waarom ik dit vraag. Want mijn oma ging dood eraan na een heel lange tragische periode. En wil het er niet eens over hebben dat, maar het was niet leuk.

Ok nou m’n ma, dochter van dus, ok nu was het weer, sleutels vergeten en echt na24:00 uur, nu is dat niet raar want ze loopt wel meer rond die tijd net de twee honden van dr een rondje,
Maar weeeer gewoon sleutel vergeten. Nu woon ik niet heel ver weg en hoef morgen niet te werken dus maar weer de reserve gebracht.

tja ik weet het niet het kan best toeval zijn. Maar om het in het meer algemeen te laten, wat zijn de dingen waar je op moet letten dan? Ik maak me wel beetje zorgen nl toch?
Niet helemaal relevant maar toch:

ik word gedreven door krachten die voor de meesten onbekend zijn.
I have not come to unite, but to divide." ~Jesus Christ
pi_192904891
Dat hoeft nog niet zoveel te betekenen, vergeet ze vrijwel nooit, maar soms heb ik zo'n moment dan sluit ik me in 2 week 3 keer buiten.
Soms heb je gewoon veel aan je hoofd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')