abonnement Unibet Coolblue
pi_196818830
quote:
Deel Sydney in lockdown vanwege terugkeer coronavirus
Een deel van Sydney moet de komende dagen in lockdown omdat het coronavirus er weer is opgedoken. Voor de nieuwe uitbraak had Australië juist twee weken zonder binnenlandse besmettingen achter de rug. De afgelopen dagen zijn aan de noordkant van Sydney tot nog toe 39 besmettingen aan het licht gekomen.
https://www.telegraaf.nl/(...)erugkeer-coronavirus
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 20 december 2020 @ 19:20:21 #202
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_196847643
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 12:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Precies, dat kan je nu nog doen als je geen reisbubbel hebt. Maar als deze er eenmaal is dan kan je echt niet zomaar die bubbel stopzetten en allemaal (lokale) lockdown invoeren.
Althans, dat kan uiteraard wel, maar dan zorg je er wel voor dat mensen vast komen te zitten, met als gevolg dat het vertrouwen in die bubbel er niet meer is en dus de vraag instort.

De weg die Nieuw Zeeland heeft gekozen is een weg waar ze niet meer van af kunnen wijken. Want toestaan dat je nu dus het virus uit Australië importeert, want het virus is simpelweg in Australië, het is nu zomer, dus minder zichtbaar, zorgt ervoor dat je eerdere beleid dus voor niets is geweest....
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 19:31:39 #203
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197729091
twitter
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zondag 31 januari 2021 @ 20:20:56 #204
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_197751877
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 19:20 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Precies, dat kan je nu nog doen als je geen reisbubbel hebt. Maar als deze er eenmaal is dan kan je echt niet zomaar die bubbel stopzetten en allemaal (lokale) lockdown invoeren.
Althans, dat kan uiteraard wel, maar dan zorg je er wel voor dat mensen vast komen te zitten, met als gevolg dat het vertrouwen in die bubbel er niet meer is en dus de vraag instort.

De weg die Nieuw Zeeland heeft gekozen is een weg waar ze niet meer van af kunnen wijken. Want toestaan dat je nu dus het virus uit Australië importeert, want het virus is simpelweg in Australië, het is nu zomer, dus minder zichtbaar, zorgt ervoor dat je eerdere beleid dus voor niets is geweest....
I stand corrected.

Want Australië had een one way reisbubbel ingevoerd, waar je bij aankomst uit Nieuw Zeeland niet in quarantaine hoefde, maar heeft dat tot 2 x toe met 72 uur opgeschort.
Inmiddels mag het weer wel, maar dit soort geintjes kost echt kapitalen in de air cargo sector, want naast dat bepaalde capaciteit opeens er niet meer is, is de capaciteit die er wel is wel weer erg gelimiteerd omdat export producten uit Nieuw Zeeland veel minder makkelijk de Australische markt op kunnen door extra maatregelen.

Ik begrijp dat men de nadruk legt op het feit dat de lokale economie groeit, ongetwijfeld waar, maar de aankondiging dat de grenzen pas weer open kunnen als de hele wereld zo ongeveer is ingeënt, dat duurt voorlopig erg lang...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_197767305
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 20:20 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

I stand corrected.

Want Australië had een one way reisbubbel ingevoerd, waar je bij aankomst uit Nieuw Zeeland niet in quarantaine hoefde, maar heeft dat tot 2 x toe met 72 uur opgeschort.
Inmiddels mag het weer wel, maar dit soort geintjes kost echt kapitalen in de air cargo sector, want naast dat bepaalde capaciteit opeens er niet meer is, is de capaciteit die er wel is wel weer erg gelimiteerd omdat export producten uit Nieuw Zeeland veel minder makkelijk de Australische markt op kunnen door extra maatregelen.

Ik begrijp dat men de nadruk legt op het feit dat de lokale economie groeit, ongetwijfeld waar, maar de aankondiging dat de grenzen pas weer open kunnen als de hele wereld zo ongeveer is ingeënt, dat duurt voorlopig erg lang...
Gesloten grenzen hebben geen nadelig effect op de trade en export van Nieuw-Zeeland. Sterker nog, afgelopen augustus, toen die circus toch al even aan de gang was, werd nog gemeld dat de export van NZ in 2020 hoger was dan in 2019. Zijn inmiddels vast ook al nieuwe cijfers voor te vinden.
In the coolest little capital of the world
  maandag 1 februari 2021 @ 19:49:25 #206
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_197767516
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 19:38 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Gesloten grenzen hebben geen nadelig effect op de trade en export van Nieuw-Zeeland. Sterker nog, afgelopen augustus, toen die circus toch al even aan de gang was, werd nog gemeld dat de export van NZ in 2020 hoger was dan in 2019. Zijn inmiddels vast ook al nieuwe cijfers voor te vinden.
Vanaf 17 september zit Nieuw Zeeland in een recessie. En de vooruitzichten zijn niet goed omdat de grenzen gesloten blijven en ook voor cargo zijn er veel restricties.

Nieuw Zeeland kan zijn producten door de hoge kosten voor transport niet goed op de markten kwijt waar het van oorsprong op opereert.
Op dit moment kan voor cargo door de lucht 6 tot 7 x de normale prijs gevraagd worden. Ik kan je verzekeren, dan haken bepaalde spelers af, simpelweg omdat het niet rendabel is.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_197767768
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 19:49 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Vanaf 17 september zit Nieuw Zeeland in een recessie. En de vooruitzichten zijn niet goed omdat de grenzen gesloten blijven en ook voor cargo zijn er veel restricties.

Nieuw Zeeland kan zijn producten door de hoge kosten voor transport niet goed op de markten kwijt waar het van oorsprong op opereert.
Op dit moment kan voor cargo door de lucht 6 tot 7 x de normale prijs gevraagd worden. Ik kan je verzekeren, dan haken bepaalde spelers af, simpelweg omdat het niet rendabel is.
Precies en bijdrage tourisme aan bnp is alleen al 6 procent laat staan alle internationale studenten die komen studeren kamers huren etc. Alleen omdat ze een woke vrouw als mp hebben vinden sommigen helemaal te gek. Laat je niet dom maken. Ze gaan regelrecht een resessie in
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_197773870
Covid 19 coronavirus: NZ imports fell sharply in 2020 while exports held their ground - Stats NZ

Nauurlijk heeft NZ een klap gekregen, met name de toerisme industrie, maar welke economie ter wereld heeft geen last van de pandemie? Nederland zit ook dicht tegen die recessie aan... en als ik moest kiezen waar ik dan liever zat dan wist ik het wel.

Mijn voorkeur gaat naar een samenleving waar mensen gezond en gelukkig zijn, niet naar een land waar mensen zelfs overwegen om levens van de zwakkeren in de samenleving letterlijk op te offeren om die economie te kunnen redden.. of waar imbecielen de stad slopen uit verveling.

Mijn leven is hier in NZ zo goed als volledig normaal geweest, sterker nog, in mijn industrie is het drukker dan ooit, en ik geniet met volle teugen van de zomerfestivals en evenementen.
In the coolest little capital of the world
pi_197774054
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:16 schreef Drebbelman het volgende:
Covid 19 coronavirus: NZ imports fell sharply in 2020 while exports held their ground - Stats NZ

Nauurlijk heeft NZ een klap gekregen, met name de toerisme industrie, maar welke economie ter wereld heeft geen last van de pandemie? Nederland zit ook dicht tegen die recessie aan... en als ik moest kiezen waar ik dan liever zat dan wist ik het wel.

Mijn voorkeur gaat naar een samenleving waar mensen gezond en gelukkig zijn, niet naar een land waar mensen zelfs overwegen om levens van de zwakkeren in de samenleving letterlijk op te offeren om die economie te kunnen redden.. of waar imbecielen de stad slopen uit verveling.

Mijn leven is hier in NZ zo goed als volledig normaal geweest, sterker nog, in mijn industrie is het drukker dan ooit, en ik geniet met volle teugen van de zomerfestivals en evenementen.
Precies! Behalve een mondkapje als ik in de bus zit, of in het vliegtuig zit en niet te vergeten de QR codes, merk ik verder niks van het virus. Het leven is gewoon weer normaal hier. Daarnaast zijn heel veel kiwi's op vakantie geweest in hun eigenland ipv het buitenland, dus dat is ook goed voor de toerisme industrie.

In Australië gaat het ook de goede kant op. Het kan zijn dat over een paar maanden de Australiërs hier vakantie komen vieren. Dat is ook weer goed voor de economie.
pi_197774083
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:16 schreef Drebbelman het volgende:
Covid 19 coronavirus: NZ imports fell sharply in 2020 while exports held their ground - Stats NZ

Nauurlijk heeft NZ een klap gekregen, met name de toerisme industrie, maar welke economie ter wereld heeft geen last van de pandemie? Nederland zit ook dicht tegen die recessie aan... en als ik moest kiezen waar ik dan liever zat dan wist ik het wel.

Mijn voorkeur gaat naar een samenleving waar mensen gezond en gelukkig zijn, niet naar een land waar mensen zelfs overwegen om levens van de zwakkeren in de samenleving letterlijk op te offeren om die economie te kunnen redden.. of waar imbecielen de stad slopen uit verveling.

Mijn leven is hier in NZ zo goed als volledig normaal geweest, sterker nog, in mijn industrie is het drukker dan ooit, en ik geniet met volle teugen van de zomerfestivals en evenementen.
Oprecht jaloers :D
-nee-
  dinsdag 2 februari 2021 @ 10:30:06 #211
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197774790
Kies maar, wat zou je liever hebben?

POLL

quote:
Twee miljoen inwoners van Perth in Australië vijf dagen in lockdown wegens één vastgestelde coronabesmetting

Tien maanden lang kon het leven in de deelstaat West-Australië zo goed als normaal zijn gang gaan. Maar nu moeten de twee miljoen inwoners van de hoofdstad Perth en ook de mensen uit de regio’s rondom de stad opnieuw binnen blijven.

Alleen voor noodzakelijke verplaatsingen mogen ze de volgende dagen naar buiten, als dat moet voor het werk bijvoorbeeld, of om naar de dokter te gaan of eten te kopen, of voor lichaamsbeweging. De scholen moeten dicht, bars en restaurants ook, en de bioscopen en sportzalen.

“Het zal voor de inwoners een hele schok zijn”, zei de regionale premier McGowan. “Maar het moet. Onze manier om een uitbraak te voorkomen, is meteen de grote middelen inzetten”, zei hij. “We zien in andere landen wat er gebeurt als je dat niet doet.”

Toiletpapier

“De lockdown ging vrijwel meteen na de aankondiging ook effectief in”, vertelt correspondente Eveline Masco, die in Perth woont. “Wij waren net een weekendje gaan kamperen, kwamen thuis en hoorden dat we in lockdown moesten.”

“Mensen liepen holderdebolder naar de supermarkt, het toiletpapier was in geen tijd op”, lacht ze. “Ikzelf kon nog net op het werk mijn computer ophalen, en nu bekijken we hoe we het de komende dagen gaan organiseren, met twee kleine kinderen.”

De lockdown ging bijna direct in. Mensen liepen holderdebolder naar de supermarkt, het toiletpapier was in geen tijd op. Ik kon nog net mijn computer ophalen op het werk, en nu bekijken we hoe we het de volgende dagen gaan organiseren.

Deze eerste plaatselijk opgelopen besmetting in tien maanden is gevonden bij een bewakingsagent. De man werkt in een hotel dat gebruikt wordt om reizigers in quarantaine te plaatsen als ze het land binnenkomen.

Een blik op Perth (archieffoto).
Coronacrisis
Kerstmis vieren in T-shirt en korte broek bij 40 graden én bij vrienden: het kan en mag in Perth in Australië

Op de verdieping waar de man werkte, zat iemand die besmet was met de Britse variant van het coronavirus. Er wordt dus gevreesd dat ook de bewakingsagent met die variant is besmet. De man en zijn familie zijn in isolatie geplaatst.

Australië heeft corona tot nu toe met succes onder controle weten te houden. Sinds het begin van de pandemie zijn er maar 29.000 besmettingen vastgesteld, en zijn er 909 doden geteld, op een bevolking van 25 miljoen.

Bij elke vaststelling van een besmetting wordt meteen hard ingegrepen. Inwoners mogen ook niet reizen, behalve naar Nieuw-Zeeland. Australiërs die toch terugkeren uit het buitenland, moeten op eigen kosten veertien dagen in quarantaine in een door de overheid aangeduid hotel. In heel het land was er de laatste twee weken geen enkele besmetting vastgesteld, behalve bij zulke reizigers.

Eerder deze maand is ook in de stad Brisbane, in de deelstaat Queensland, in het oosten van het land, één besmetting opgedoken. De hele stad moest toen ook drie dagen in lockdown.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)d-perth-in-lockdown/
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  dinsdag 2 februari 2021 @ 10:40:38 #212
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197774950
Kan een moderator de titel van het topic wijzigen naar Australië en Nieuw Zeeland: coronavirus geëlimineerd?
Lijkt me wel op z'n plaats. Een extra topic openen voor hoe Australië het coronavirus naar nul heeft gebracht lijkt me een beetje dubbelpop.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  dinsdag 2 februari 2021 @ 10:43:47 #213
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197774985
De belangrijkste bottleneck van Australië blijven de medewerkers die in hun werk van doen hebben met terugkerende reizigers uit risicogebieden. De enkele lokale besmettingen van de afgelopen maanden zijn hier door ontstaan. Onderstaand artikel gaat over de extra veiligheidsmaatregelen die dienen te worden genomen om te voorkomen dat ze weer een situatie krijgen zoals nu in Perth, waar een korte lockdown van kracht is als gevolg van 1 besmette beveiligingsman.

quote:
Perth is the latest city to suffer a COVID quarantine breach. Why does this keep happening?
Michael Toole February 2, 2021 5.08am GMT
Here’s a newspaper headline from May 27, 2020: “Worker at Melbourne quarantine hotel tests positive for COVID-19”. And here’s one from yesterday: “Coronavirus lockdown announced for Perth and South West after quarantine hotel worker tests positive.”

Melbourne, Sydney, Adelaide, Brisbane and now Perth have all seen the coronavirus escape from quarantine. Why does this keep happening, especially given the harsh lessons learned from Melbourne’s outbreak? The short answer is there is no national standard, and a stubborn resistance to taking aerosol transmission seriously.

In Melbourne back in May, several more hotel staff and security guards tested positive at two hotels over the ensuing days, triggering Victoria’s severe second coronavirus wave. The hotel quarantine system was cancelled on June 30 as the number of new cases accelerated, peaking at almost 700 per day. Genomic testing showed that 99% of Victoria’s second wave of COVID-19 cases in the community came from transmission events related to returned travellers infecting people working at the two hotels.

Much media attention focused on why poorly trained and supervised private security guards were employed at hotels hosting recently arrived overseas travellers. On July 2, the Victorian government announced a judicial inquiry into the state’s hotel quarantine system, headed by Judge Jennifer Coate. An interim report was published in early November with recommendations to guide the planning of a new system, and a final report was issued in late December.

The inquiry noted that if the recommendations of a 2009 federal review of the H1N1 influenza epidemic had been followed, there would already have been a set of guiding principles and a framework for the COVID hotel quarantine program, avoiding the need to set it up on a hasty, ad hoc basis.

Crucially, the report also concluded that casually employed security guards were not appropriate for quarantine hotels, which should instead be staffed by dedicated, appropriately remunerated staff who should not work at more than one location.

Groundhog Day

Fast forward to February 2021. Over the past three months, we have seen breaches of hotel quarantine in Adelaide, Sydney, Brisbane and now Perth. Short, hard lockdowns stopped the spread of the virus in Adelaide and Brisbane, although Sydney’s clusters continued for a month, with a total of around 180 cases. Perth has entered a circuit-breaker lockdown, prompted by a guard who was infected at a CBD quarantine hotel and then visited well over a dozen locations across the city, reportedly including other casual security gigs.

It seems hard to believe that private security guards are still employed on casual contracts in quarantine hotels.

Sign saying 'Four Points by Sheraton'
Perth’s circuit-breaker lockdown was triggered by a security guard who was infected while working at a quarantine hotel. Richard Wainwright/AAP
Lessons have not been learned, neither from Victoria’s extensive inquiries nor from the subsequent national review of hotel quarantine led by former Department of Health chief Jane Halton.

Given the very low number of community-transmitted COVID cases in Australia, our number-one priority should be the quality of our border health security system, and crucially our quarantine arrangements. This is more vital than ever now that more dangerous variants of the virus that originated in the UK and South Africa have arrived in Australia.

What’s more, although National Cabinet authorised daily testing of quarantine hotel and transport staff on January 8, it was not implemented in Western Australia until January 29, so the infected hotel security guard was not tested until at least four days after he was infected.

Read more: Victoria’s hotel quarantine overhaul is a step in the right direction, but issues remain

Urgently needed: a national quarantine standard

It’s time for a coordinated, standardised national hotel quarantine strategy. This should be based on the recommendations in the two reports previously cited as well as lessons learned — both positive and negative — from the current systems in states and territories. Victoria had the benefit of designing a new system from scratch, which is often an easier task than modifying an old system.

The key elements of the Victorian system that could inform national standards include:

a high level of attention to the ventilation systems in hotels and transport vehicles

all staff are employed by a central government agency and are prohibited from having second jobs

all staff who have close contact with an infected guest or anyone who may be infected must wear adequate PPE, including a respiratory mask

all staff are tested daily using a PCR test

hotel guests cannot leave their room for any reason.

It’s not yet clear exactly how the Perth security guard became infected. He worked on the same floor as quarantine guests but reportedly did not enter their rooms.

But regardless of the specific details of this case, attention to ventilation and adequate PPE is more important than ever, given the growing body of evidence the coronavirus can spread via small particles (aerosols).

The security guard in Adelaide and the hotel cleaner in Brisbane were almost certainly infected via aerosols, as was likely the case for the driver of a Sydney shuttle bus for flight crew. Moreover, when the virus was imported from Sydney’s Northern Beaches to suburban Melbourne, the initial cluster of cases in a Thai restaurant were probably infected via aerosols.

Quarantine protocols need to take account of the fact that aerosols can travel further than larger droplets, and should ensure proper PPE precautions are taken. Ventilation ducts should also not be positioned in a way that allows contaminated air to flow through indoor public areas such as corridors or lobbies.

As we await the vaccine rollout, our primary line of defence against a resurgence of infections is the quarantine system for international arrivals. This needs to be urgently raised to the highest level of federal and state and territory decision-makers, and implemented on a consistent basis nationwide, based on Victoria’s new best-practice standards. Otherwise there will be more groundhog days.
https://theconversation.c(...)eep-happening-154375
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  dinsdag 2 februari 2021 @ 10:56:05 #214
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_197775146
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 19:38 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Gesloten grenzen hebben geen nadelig effect op de trade en export van Nieuw-Zeeland. Sterker nog, afgelopen augustus, toen die circus toch al even aan de gang was, werd nog gemeld dat de export van NZ in 2020 hoger was dan in 2019. Zijn inmiddels vast ook al nieuwe cijfers voor te vinden.
Op zich zijn die grenzen net niet helemaal gesloten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_197775209
@Gretzl Ik ben zeer benieuwd: hoe kijk je nu tegen zero-covid aan? Geloof je nog dat een aanpak zoals in Australië en Nieuw-Zeeland haalbaar is in Nederland? Ik vraag dit omdat naar mijn mening het inmiddels wel duidelijk is dat de prijs voor het uitroeien van het virus veel te hoog is.
pi_197784206
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:00 schreef Oidipous het volgende:
@:Gretzl Ik ben zeer benieuwd: hoe kijk je nu tegen zero-covid aan? Geloof je nog dat een aanpak zoals in Australië en Nieuw-Zeeland haalbaar is in Nederland? Ik vraag dit omdat naar mijn mening het inmiddels wel duidelijk is dat de prijs voor het uitroeien van het virus veel te hoog is.
Elimineren was in Nederland nooit haalbaar geweest, maar er is een groot verschil tussen eliminatie en de situatie waar het land nu in zit.
Ondanks wat mensen denken heeft Nieuw-Zeeland niet het virus bedwongen omdat we een eiland zijn of vanwege de 'lage dichtheid', maar vooral vanwege een helder en daadkrachtig optreden van de overheid.
Persconferenties waren duidelijk, het doel was duidelijk en geen eindeloos gedebatteer of gezemel. Dit is wat we gaan doen en het hele land weet wat hun taak is. En het werkte, dus dat geeft vertrouwen en het hele land werkt mee.

Het idee van Rutte om de verantwoordelijkheid bij de burger te laten is nobel in theorie maar zo naief. Mensen hebben inmiddels toch wel laten zien dat ze de maatregelen massaal negeren. Dat heeft niets met bevolkingsdichtheid te maken maar met een te kwakkelend afwachtend beleid, reactief in plaats van preventief, waarbij elke mogelijke beslissing dood gedebatteerd moet worden en een politiek issue moet worden waar politici meer met zichzelf bezig zijn dan met het welzijn van het land. Vervolgens denkt iedereen in NL dat ze er ook een mening over moeten hebben en, nog erger, is het zelfs hip om 'tegen' te zijn. Dat is echt niet bevordelijk voor het verloop. De mensen die moeilijk doen over de regels zijn precies de reden waarom de regels nog zo lang nodig zijn. Uiteindelijk is het een gebrek aan daadkracht en helderheid van Rutte en co. Nederland had het nooit naar nul kunnen krijgen, maar had echt wel de 'curve' veel platter kunnen krijgen en dan waren er ook niet zoveel strenge regels nodig geweest.
In the coolest little capital of the world
  dinsdag 2 februari 2021 @ 20:05:54 #217
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_197785007
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 19:38 schreef Drebbelman het volgende:
Ondanks wat mensen denken heeft Nieuw-Zeeland niet het virus bedwongen omdat we een eiland zijn of vanwege de 'lage dichtheid', maar vooral vanwege een helder en daadkrachtig optreden van de overheid.
Het feit dat Nieuw Zeeland een eiland is, en daarnaast ook nogal afgelegen ligt, zorgt er natuurlijk wel voor dat je voor een eliminatie strategie kunt gaan.
In Europa is dat simpelweg door allemaal landsgrenzen simpelweg onmogelijk, één feit die dat benadrukt is dat er nog elke week honderden asielzoekers binnenkomen, en die volgen dus nooit de immigratieprocedures.

Daarnaast is het onzin om te zeggen dat een lage bevolkingsdichtheid niet meespeelt, natuurlijk speelt dat mee, want zo kan je hotspots wat eenvoudiger isoleren natuurlijk.

Al moet worden gezegd dat Nieuw Zeeland met de gekozen strategie op dit moment de beste keus heeft gemaakt omdat vrij reizen in andere delen van de wereld ook niet mogelijk is.
Wel is Nieuw Zeeland zoals men zelf ook aangeeft de laatste die de eigen grenzen weer kan opengooien zonder quarantaine als de rest van de wereld gevaccineerd is, want op dit moment openen van de grenzen zorgt zeer zeker voor een golf van besmettingen.

Wat dat aangaande heeft Australië hierin een groter probleem, daar is het niet weg, de zomer gaat op zijn einde lopen en immigranten komen nog steeds in Australië aan. De cijfers zullen daar naar verwachting flink hoger gaan worden.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_197785919
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:05 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Het feit dat Nieuw Zeeland een eiland is, en daarnaast ook nogal afgelegen ligt, zorgt er natuurlijk wel voor dat je voor een eliminatie strategie kunt gaan.
In Europa is dat simpelweg door allemaal landsgrenzen simpelweg onmogelijk, één feit die dat benadrukt is dat er nog elke week honderden asielzoekers binnenkomen, en die volgen dus nooit de immigratieprocedures.

Daarnaast is het onzin om te zeggen dat een lage bevolkingsdichtheid niet meespeelt, natuurlijk speelt dat mee, want zo kan je hotspots wat eenvoudiger isoleren natuurlijk.

Al moet worden gezegd dat Nieuw Zeeland met de gekozen strategie op dit moment de beste keus heeft gemaakt omdat vrij reizen in andere delen van de wereld ook niet mogelijk is.
Wel is Nieuw Zeeland zoals men zelf ook aangeeft de laatste die de eigen grenzen weer kan opengooien zonder quarantaine als de rest van de wereld gevaccineerd is, want op dit moment openen van de grenzen zorgt zeer zeker voor een golf van besmettingen.

Wat dat aangaande heeft Australië hierin een groter probleem, daar is het niet weg, de zomer gaat op zijn einde lopen en immigranten komen nog steeds in Australië aan. De cijfers zullen daar naar verwachting flink hoger gaan worden.
Ik probeer juist te zeggen dat er wel iets zit tussen eliminatie en het virus zijn gang laten gaan, en daar heeft NL echt wel wat laten liggen. Natuurlijk heeft NZ een voordeel met de relatieve isolatie en lagere dichtheid, maar, zoals ik zei, dat is niet de hoofdreden voor het succes van de strategie.

Het virus is hier niet vanzelf weggegaan omdat we op een eiland zitten, en we hebben nog steeds een aantal relatief grote steden waar het virus snel had kunnen verspreiden als er niet snel en daadkrachtig was opgetreden. Er zijn bijvoorbeeld ook andere eilanden waar het virus uit de hand is gelopen (Engeland?) en ook landen die landsgrenzen hebben die de impact minimaal hebben weten te houden (Vietnam, Taiwan).
In the coolest little capital of the world
pi_197786274
Ja op een klein eiland is dat ook niet zo moeilijk, in Nederland gaat dat niet gebeuren ook al krijgen wij een strenge lockdown waarbij niemand de deur uit mag.

Via de grenzen stroomt het zo weer naar binnen, we hebben het gezien hoe dondersrap vanuit China hier naar toe kwam, met dank aan carnaval btw wat het nog even een flinke boost gaf.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 20:57:03 #220
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_197786508
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:36 schreef Drebbelman het volgende:
Het virus is hier niet vanzelf weggegaan omdat we op een eiland zitten, en we hebben nog steeds een aantal relatief grote steden waar het virus snel had kunnen verspreiden als er niet snel en daadkrachtig was opgetreden. Er zijn bijvoorbeeld ook andere eilanden waar het virus uit de hand is gelopen (Engeland?) en ook landen die landsgrenzen hebben die de impact minimaal hebben weten te houden (Vietnam, Taiwan).
Taiwan is een eiland. Je bedoelt Thailand, en daar zijn op dit moment de cijfers opvallend hoog, en dat komt door proactief testen in één bepaalde zone waar een uitbraak was vastgesteld, als men ook proactief zou gaan testen in Bangkok dan zullen ook daar de cijfers exploderen.
Vietnam lijkt inderdaad een succesverhaal, maar je moet niet vergeten dat daar natuurlijk door eerdere corona virussen al enige vorm van immuniteit is, bijvoorbeeld ook een land als Thailand die pas in April de grenzen sloot en tot die tijd allemaal (Chinese) toeristen op bezoek had, had natuurlijk zichtbaar moeten zijn in de ziekenhuizen, maar dat bleef uit.
Vietnam heeft daarnaast het voordeel dat men niet heel veel immigranten heeft om te werken, enkel wat handel met China die zelf ook streng in kan grijpen.

Engeland heeft een zwalkend beleid en had daarnaast EU regels waar ze niet makkelijk vanaf konden.

Uiteraard is de strenge lockdown die Nieuw Zeeland heeft gevoerd succesvol uitgevoerd omdat men er relatief vroeg bij was en uitermate hard in lockdown ging en direct de grenzen sloot.
Iets wat je goed kan doen als je een relatief klein eiland bent en afgelegen ligt waardoor ook het risico op illegale migratie zeer beperkt is.
In Nederland, of een andere land in Europa een keiharde lockdown zoals Nieuw Zeeland heeft door de landsgrenzen simpelweg geen zin, die zijn niet te bewaken, en je ziet in de Europese landen met een keiharde lockdown dat ook daar de cijfers weer stegen, uitbannen gaat simpelweg niet.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  donderdag 4 februari 2021 @ 14:15:16 #221
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197813886
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:05 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

In Europa is dat simpelweg door allemaal landsgrenzen simpelweg onmogelijk, één feit die dat benadrukt is dat er nog elke week honderden asielzoekers binnenkomen, en die volgen dus nooit de immigratieprocedures.
Waar haal je dit getal precies vandaan?

Ik kan best geloven dat het om enkele honderden asielzoekers gaat die wekelijks de illegaal de EU-grens passeren. Maar je kunt niet stellen dat dit gegeven het onmogelijk maakt voor landen om een succesvol containmentbeleid te voeren. Zelfs al zijn sommige binnenkomende asielzoekers coronapositief, dan zorgen ze nog niet meteen voor massale uitbraken. Zolang landen nieuwe besmettingen vroegtijd opsporen en effectief BCO + quarantainemaatregelen toepassen kun je ook met grenzen die niet volledig dicht zijn de boel onder controle houden. Het aantal van die kleine groep asielzoekers op de hoogte van reproductiegetal is immers maar beperkt.

Wel is het zo dat één EU-lidstaat op het vasteland niet zomaar een afwijkende strategie kan volgen als de rest niet meedoet. De EU heeft immers bepaald dat de binnengrenzen open moeten blijven, dus als de buurlanden het veel slechter doen onderga je daar uiteindelijk toch weer de gevolgen van. Precies zoals we in Duitsland, Denemarken vanaf oktober hebben gezien nadat het in omringende landen al eerder mis ging.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  donderdag 4 februari 2021 @ 14:22:39 #222
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197814032
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:05 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Wat dat aangaande heeft Australië hierin een groter probleem, daar is het niet weg, de zomer gaat op zijn einde lopen en immigranten komen nog steeds in Australië aan. De cijfers zullen daar naar verwachting flink hoger gaan worden.
Corona is praktisch weg in Australië, al meerdere maanden lang. De geregistreerde besmettingen die je nog kunt dellen zijn grotendeels afkomstig van inkomende reizigers. Een paar medewerkers die in hun werk van doen hadden met die terugkerende reizigers zijn ook besmet geraakt, en daar hebben steden als Sydney, Brisbane en Perth tijdelijk korte lockdownmaatregelen voor moeten treffen. Als verwacht is dit vooralsnog succesvol geweest, want met max. enkele binnenlandse gevallen is een uitbraak zo weer gedoofd. Het duurt een hele tijd voordat je van 1-2 gevallen op tientallen zit, met een gemiddeld reproductiegetal.

Ik snap niet waar je die immigranten nu weer vandaan haalt. Waar is het feitelijke bewijs dat die een grote rol spelen? Voor zover ik weet heeft Australië detentiecentra op eilanden ver van de kust. Hoe zouden die immigranten nu ongezien het land binnen kunnen komen?

Verder is het ook een denkfout dat het huidige Australische coronabeleid succesvol is omdat ze nu in de zomer zitten. Waarom hadden landen in Nederland in juli dan nog net zoveel besmettingen als Australië op het hoogste punt van de tweede golf?

Mijn verwachting is dat Australië dit containmentbeleid gemakkelijk vol gaat houden totdat ze de hele bevolking hebben kunnen vaccineren :) Ze zijn daar echt niet zo knettergek om dezelfde fouten als Europa/Amerika te maken en een lange winter last te houden van een nieuwe grote golf aan besmettingen.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_197814050
quote:
16s.gif Op donderdag 4 februari 2021 14:15 schreef Gretzl het volgende:
Waar haal je dit getal precies vandaan?

Ik kan best geloven dat het om enkele honderden asielzoekers gaat die wekelijks de illegaal de EU-grens passeren
Grapjas, 4-500 per week in Nederland, over de hele EU heb je het over vele duizenden per week....
quote:
Maar je kunt niet stellen dat dit gegeven het onmogelijk maakt voor landen om een succesvol containmentbeleid te voeren. Zelfs al zijn sommige binnenkomende asielzoekers coronapositief, dan zorgen ze nog niet meteen voor massale uitbraken. Zolang landen nieuwe besmettingen vroegtijd opsporen en effectief BCO + quarantainemaatregelen toepassen kun je ook met grenzen die niet volledig dicht zijn de boel onder controle houden. Het aantal van die kleine groep asielzoekers op de hoogte van reproductiegetal is immers maar beperkt.

Wel is het zo dat één EU-lidstaat op het vasteland niet zomaar een afwijkende strategie kan volgen als de rest niet meedoet. De EU heeft immers bepaald dat de binnengrenzen open moeten blijven, dus als de buurlanden het veel slechter doen onderga je daar uiteindelijk toch weer de gevolgen van. Precies zoals we in Duitsland, Denemarken vanaf oktober hebben gezien nadat het in omringende landen al eerder mis ging.
Hier de asielinstroom per week uit 2020
https://www.rijksoverheid(...)stroom-per-week-2020
En 2021
https://www.rijksoverheid(...)stroom-per-week-2021
"like clockwork" komen er elke week 3-4-500, soms wel 600 asielzoekers zich aanmelden bij het COA aanmeldcentrum in Ter Apel
Alleen in Maart, April en Mei was er even een daling tot 100-200 per week doordat er toen overal in Europa grenscontroles waren en de mensensmokkelaars niet meer onbeperkt door Europa konden reizen.

Dat aanmeldcentrum zit 6m van de Duitse grens, 20km van de Duitse Autobahn
Al die agenten en Marechaussee`s die nu druk zijn met die avondklok zouden eens wat beter moeten controleren op mensensmokkelaars....
pi_197814067
quote:
16s.gif Op donderdag 4 februari 2021 14:22 schreef Gretzl het volgende:
Corona is praktisch weg in Australië, al meerdere maanden lang
Het is daar zomer, toen was Corona hier ook weg, zelfs als het daar winter is, is het ook zomer
  donderdag 4 februari 2021 @ 14:43:17 #225
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197814445
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 14:23 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Grapjas, 4-500 per week in Nederland, over de hele EU heb je het over vele duizenden per week....
[..]
Ja, als je zoals Nederland toestaat dat legale asielzoekers het land binnenkomen met het vliegtuig. Bij een containmentbeleid kun je ze natuurlijk bij aankomst testen en verplicht twee weken opsluiten in quarantaine. Verder komen er ook wel eens bootvluchtelingen aan land, maar dan hebben we het lang niet over de aantallen van het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis.

En nogmaals, vluchtelingen zijn niet besmettelijker. Het hoeft een een goed indambeleid niet in de weg te staan.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 14:23 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Grapjas, 4-500 per week in Nederland, over de hele EU heb je het over vele duizenden per week....
[..]
Al die agenten en Marechaussee`s die nu druk zijn met die avondklok zouden eens wat beter moeten controleren op mensensmokkelaars....
Wat er in AZC Ter Apel binnenkomt lijkt me niet voor het overgrote deel afkomstig van mensensmokkelaars. Je weet dat er ook genoeg asielzoekers zijn die legaal het land binnenkomen? Die kun je juist wel controleren.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')