SPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Fiets cafe'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.everyone's a critic...
even you ! !
Ik vind te laag ten koste gaan van wegligging in de bocht. De band wringt te veel en kan zelfs aflopen.quote:Op vrijdag 24 april 2020 22:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Volgens mij rijd jij gewoon met heel erg weinig. Te weinig denk ik zelfs...
[..]
Ik moet volgens de specificaties minimaal 6 bar (85 PSI) in mijn 25mm Tubeless.
Schwalbe's recommended tyre pressure:
[ afbeelding ]
Met te lage bandendruk kun je ook de band zelf kapot rijden en je loopt meer kans op beschadigingen aan de velg.quote:Op vrijdag 24 april 2020 23:16 schreef Lospedrosa het volgende:
Oh sorry zag niet dat ik laatste post had.
Maar hier verder.
[..]
Ik vind te laag ten koste gaan van wegligging in de bocht. De band wringt te veel en kan zelfs aflopen.
5,5b is wel min bij 25mm.
Bij mijn tubeless 2.3inch banden is lager dan 1,9bar ook wel averechts qua grip.
Ik heb hetzelfde. Bij lager dan 6,5 bar begint het al te wringen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik nog vooral met smalle velgen rijd en zwaar ben. Als ik een soepel bandje met latex biba op 8,5 bar zet dan zie je de wangen nog gewoon inveren. Met minder druk voelt het aan alsof-ie leeg aan het lopen is. Na een lekke band kom je met een handpompje niet verder dan 6 bar ofzo en dat voelt altijd een heel stuk minder prettig.quote:Op vrijdag 24 april 2020 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind te laag ten koste gaan van wegligging in de bocht. De band wringt te veel en kan zelfs aflopen.
5,5b is wel min bij 25mm.
Bij mijn tubeless 2.3inch banden is lager dan 1,9bar ook wel averechts qua grip.
8,5 bar is dan wel weer overdreven veel. Moderne 25mm banden is 7 bar wel de max. daarna is het gewoon oncomfortabel hard en inefficiënt.quote:Op vrijdag 24 april 2020 23:24 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde. Bij lager dan 6,5 bar begint het al te wringen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik nog vooral met smalle velgen rijd en zwaar ben. Als ik een soepel bandje met latex biba op 8,5 bar zet dan zie je de wangen nog gewoon inveren. Met minder druk voelt het aan alsof-ie leeg aan het lopen is. Na een lekke band kom je met een handpompje niet verder dan 6 bar ofzo en dat voelt altijd een heel stuk minder prettig.
Om die reden zal ik voor de racefiets ook nooit op tubeless overstappen, dat is me veel teveel gedoe en is m.i. alleen zinvol als je met heel lage bandenspanning wilt rijden zonder snakebites (dus offroad).
met binnenband ga ik ook voor 5.5 / 5 ja, tubeless dus bar minderquote:Op vrijdag 24 april 2020 22:15 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ook als ik er een binnenband in heb? Racefiets 25mm zet ik op 5.5 achter en 5 voor.
Wat is te weinig ?quote:Op vrijdag 24 april 2020 22:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Volgens mij rijd jij gewoon met heel erg weinig. Te weinig denk ik zelfs...
Al gedaan, maar zoals ik al zei, het is niet anders dan rondtrappen. Had net zo goed een ander fitnessapparaat kunnen zijn. Heeft verder niets met wielrennen te maken.quote:Op vrijdag 24 april 2020 11:23 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
ga maar eens een paar wedstrijdjes op Zwift rijden, dan praat je daarna wel anders
je hebt wel gelijk. Mijn uitspraak dat het nergens op slaat was veel te scherp gesteld. Laten we zeggen dat Zwiften net zoveel op wielrennen lijkt als dat triatlon op wielrennen lijkt. Triatleten rijden ook niet in een peloton, kunnen ook niet sturen en hebben ook geen koersinzicht. Toch is triatlon een mooie sport en kan Zwisten dat ook worden. Maar dat maakt het nog geen wielrennen.quote:Op vrijdag 24 april 2020 11:42 schreef the_critic het volgende:
[..]
Heeft niets met wegwielrennen te maken inderdaad.. Maar het slaat nergens op vind ik een rare uitspraak.
Heeft meer te maken met fietsen, dan FIFA met voetbal te maken heeft of f1-playstation met autosport
Te weinig is het als je onder de minimale druk rijd van de fabrikant. En volgens de Enve site weeg jij dus maar 60kg. Want dat is wanneer je met 4.5bar zou kunnen rijden.quote:Op vrijdag 24 april 2020 23:35 schreef ddx het volgende:
[..]
met binnenband ga ik ook voor 5.5 / 5 ja, tubeless dus bar minder
[..]
Wat is te weinig ?
Niet overal zijn wegen even vlak en soms stukje onverhard meepakken op de racefiets is ook best leuk.
ook wel mooi overzicht :
https://www.enve.com/en/tirepressure/
en komt redelijk overeen waarmee ik rijd
quote:Op zaterdag 25 april 2020 00:00 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Te weinig is het als je onder de minimale druk rijd van de fabrikant. En volgens de Enve site weeg jij dus maar 60kg. Want dat is wanneer je met 4.5bar zou kunnen rijden.
Volgens enve zou ik idd 4.93 moeten doen, maar zo precies gaat mijn pomp niet haha.quote:Your mileage may vary - the listed tire pressures are meant to serve as a starting point to dialing in your tire pressure. At the end of the day, run the tire pressure that you like the best, just mind the maximum inflation ratings of your rim and tire.
Ben jij iemand die snoeihard bochten neemt?quote:Op zaterdag 25 april 2020 00:27 schreef ddx het volgende:
[..]
[..]
Volgens enve zou ik idd 4.93 moeten doen, maar zo precies gaat mijn pomp niet haha.
Naja het bevalt mij het best, net wat meer comfort met lange ritten.
Ik rijd op de crosser met 33mm banden 1.6 bar. En als ik daar clinchers in doe voor een ritje mss 2-3 deels verhard/onverhard. Op de racer met 25mm meestal 7 bar, of iets minder ook soms, als het glad is bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 25 april 2020 06:05 schreef Tommeke het volgende:
Ik rij met tubeless Schwalbe One op 5,5-6 bar. Daarmee heb ik ook een paar wedstrijden gereden en dat ding prima. Reed heerlijk zelfs. Met ‘normale’ banden rij ik met zo’n 7 bar.
Op m’n crosser heb ik Grifo’s. Die zet ik in de zomer vrij hard; 3,5 bar denk ik. In de winter 2-2,5 bar.
Heel veel factoren van invloed op de bandenspanning.quote:Op zaterdag 25 april 2020 08:36 schreef MarcoD het volgende:
Het is allemaal ook van de band afhankelijk, met bepaalde band/velg combinaties kan rijdt ik makkelijk ~5 bar zonder nadelen en dan kan hij wat mij betreft prima aflopen naar de 4,5 bar.
Maar schwalbe pro one bandjes moet ik dan weer harder oppompen omdat die bij iets lagere druk geen fijn gevoel geeft.
Rij wel met brede velgen..
Ja eens. Rij nu op schwalbe one dus 5.5-5 en dat voelt goed. Vittoria corsa cx op 5 bar voelt nog veel soepeler. Ga wel eens wat testen op trainingskoersjes.quote:Op zaterdag 25 april 2020 08:36 schreef MarcoD het volgende:
Het is allemaal ook van de band afhankelijk, met bepaalde band/velg combinaties kan rijdt ik makkelijk ~5 bar zonder nadelen en dan kan hij wat mij betreft prima aflopen naar de 4,5 bar.
Maar schwalbe pro one bandjes moet ik dan weer harder oppompen omdat die bij iets lagere druk geen fijn gevoel geeft.
Rij wel met brede velgen.. en dit is met biba.
Menig clubkoers met die drukken gereden, incl scherpbochtje. 50/50 klinkers/asfalt.
Nou de spanning is veel belangrijker met race dan met training.quote:Op zaterdag 25 april 2020 09:32 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja eens. Rij nu op schwalbe one dus 5.5-5 en dat voelt goed. Vittoria corsa cx op 5 bar voelt nog veel soepeler. Ga wel eens wat testen op trainingskoersjes.
@:kaasplankje je zegt toepassing race of training, wat voor verschil pas jij toe daar tussen?
Rijd jij nog op 23mm? Of nog minder?quote:Op zaterdag 25 april 2020 09:43 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nou de spanning is veel belangrijker met race dan met training.
Ga ik trainen dan duw ik net als Zwansen even met de duim erin of die hard genoeg is. Als je een race hebt dan denk ik erover na. Op de weg valt dat wel mee. Op de club (100% asfalt) gewoon 7. Met de Crosswedstrijden ligt het nog wat gevoeliger. Dan pomp ik een paar tienden bar te hard, en met inrijden/verkennen laat ik de bandspanning aflopen tot gewenste druk. Eerst een rondje rijden; tufje lucht eruit, enz.
Haha een salade, vrouwen houden ook van lekker zondig eten op zijn tijd hoor!quote:Op vrijdag 24 april 2020 19:55 schreef Gripper het volgende:
[..]
Super dat jij je eigen draai aan de vrijdagmiddagborrel geeft! Toen ik bovenstaande ooit postte begon Maraca te sputteren dat ze op het verkeerde moment binnenkwam. Ik zei dat ze rustig voor dr eigen gerief wat mooie mannen met een respectabele bobbel in de fietsbroek en flessen wijn en een salade kon posten maar dat liet ze maar.
En jij doet het gewoon
Inderdaad heel lekkere biertjes van gebrouwen door vrouwen
Jawel. 23mm deed ik 7.5-8 Op goed asfalt kan dat wel. Ik ken btw nog amateurs die nu nog altijd op 23mm rijden met 8 bar erin. En ze rijden nog goed ook.quote:Op zaterdag 25 april 2020 16:33 schreef cafca het volgende:
[..]
pomp jij 25mm tot 7 bar? Is da nie un bietje veul?
Zo zwaar ben jij toch ook niet?
Dat had slechter kunnen aflopen.quote:Op zaterdag 25 april 2020 16:07 schreef Mykonos het volgende:
Bijna het ziekenhuis in gereden door een kat. Kwam echt als een idioot van een erf rennen toen ik rustig aan het toeren was op een boerenweggetje. Kon echt maar net recht blijven. Daarna vond dat beest het nodig om nog een keer voor m'n wielen langs te kruisen. Nou ja, in ieder geval de tegemoetkomende bejaarden geamuseerd met m'n capriolen om overeind te blijven
Als je een rare stok tegenkomt, doe dan de groetjes aan Kano.quote:Op zaterdag 25 april 2020 16:48 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Haha een salade, vrouwen houden ook van lekker zondig eten op zijn tijd hoor!
Vanavond heb ik zo'n biertje verdiend denk ik, vandaag heb ik een snelle 5km gelopen. De duurconditie is heel best na 3 maanden voornamelijk fietsen, maar voor de echte snelheid moet ik toch weer wat meer looptrainingen kunnen doen.
En morgen de beentjes weer losfietsen op een lange duurrit. Ik ga bij mijn ouders in de voortuin een kopje koffie drinken, dus ik kom door territorium @:kanovinnie en @:DDX!
Oh en ik ga altijd voor de 6-6,5 bar in mijn 28mm bandjes, maar ik pomp ze niet elke rit op.
Heb wel eens half over een eend heen gereden die op een smal weggetje plotseling uit het riet kwam. De veren zaten in m'n cassette maar hij overleefde het gelukkig wel...quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:51 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dat had slechter kunnen aflopen.
Er schijnt ergens een foto te circuleren van een kat helemaal verwrongen in een achterwiel tijdens de toerders-AGR
quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:08 schreef kaasplankje het volgende:
Ik reed op de West Kruiskade met een flinke vaart jaren geleden. Een duif kruiste mijn pad en ik stuurde netjes achter de duif langs. Toen had de duif op het laatste moment ineens bedacht de andere kant op te lopen en kraakte ik met mijn voorwiel hoorbaar en voelbaar zijn ruggegraat. Toen ik omkeek zag ik nog net hoe een vrouw met een hoofddoek het stuiptrekkende beest in haar tas stopte.
Een waargebeurd verhaal.
Ik vraag mij dus serieus af of meer bar in je band ook automatisch sneller is. Heb wel eens gelezen dat een band beter iets zachter kan zodat je meer tractie houdt. Bij klinkers is zachter duidelijk beter, vooral ook in de bochten, maar zelfs strak asfalt heeft oneffenheid. Op een wielerbaan (velodrome) kan een band wel extra hard omdat die mega vlak is.quote:Op zaterdag 25 april 2020 19:06 schreef kaasplankje het volgende:
Dat scheelt zeker. In de wedstrijd ga je niet voor comfort maar voor de snelste setup.
Nouja daar zit wel een bepaald optimum in natuurlijk. Maar waar dat punt precies ligt is niet echt absoluut? Harder is zeker niet altijd beter maar op de weg imo wel zo hard als de ondergrond toelaat?quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:20 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik vraag mij dus serieus af of meer bar in je band ook automatisch sneller is. Heb wel eens gelezen dat een band beter iets zachter kan zodat je meer tractie houdt. Bij klinkers is zachter duidelijk beter, vooral ook in de bochten, maar zelfs strak asfalt heeft oneffenheid. Op een wielerbaan (velodrome) kan een band wel extra hard omdat die mega vlak is.
Ja bij klinkers wel gehad dat in snelle bochten het achterwiel ging stuiteren, dan staan ze denk ik te hard.quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:27 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nouja daar zit wel een bepaald optimum in natuurlijk. Maar waar dat punt precies ligt is niet echt absoluut? Harder is zeker niet altijd beter maar op de weg imo wel zo hard als de ondergrond toelaat?
Rolweerstand is voor een groot deel vervorming van de band en de energie die daar in gaat. Lagere druk en bredere banden zouden minder energie nodig hebben om te vervormen en kunnen daardoor sneller zijn.quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:20 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik vraag mij dus serieus af of meer bar in je band ook automatisch sneller is. Heb wel eens gelezen dat een band beter iets zachter kan zodat je meer tractie houdt. Bij klinkers is zachter duidelijk beter, vooral ook in de bochten, maar zelfs strak asfalt heeft oneffenheid. Op een wielerbaan (velodrome) kan een band wel extra hard omdat die mega vlak is.
Is natuurlijk ook bullshit.quote:Op zaterdag 25 april 2020 23:56 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Rolweerstand is voor een groot deel vervorming van de band en de energie die daar in gaat. Lagere druk en bredere banden zouden minder energie nodig hebben om te vervormen en kunnen daardoor sneller zijn.
Wat bedoel je?quote:Op zondag 26 april 2020 00:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook bullshit.
Meer vervorming over een groter oppervlakte.
Door vervorming is je contactoppervlak met het asfalt groter en daardoor heb je meer weerstand.quote:
Ik denk dat hij bedoelt dat bredere banden meer oppervlak hebben, maar dat lijkt dus niet het geval.quote:Op zondag 26 april 2020 00:39 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Door vervorming is je contactoppervlak met het asfalt groter en daardoor heb je meer weerstand.
Ik denk dat het in deze topic reeks gewaardeerd zal worden als je het wat respectvoller aangeeft als je het er niet mee eens bent.quote:Op zondag 26 april 2020 00:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook bullshit.
Meer vervorming over een groter oppervlakte.
Ik waardeer je stelling en wil hier een een andere zienswijze aan toevoegen.quote:Op zondag 26 april 2020 09:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik denk dat het in deze topic reeks gewaardeerd zal worden als je het wat respectvoller aangeeft als je het er niet mee eens bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |