Andere maatschappijen krijgen geen steun?quote:Op maandag 25 mei 2020 07:35 schreef xminator het volgende:
Hoezo wordt klm als nationale trots gezien? Sinds wanneer zijn franse bedrijven een nationale trots in NL?
Klm had gewoon failliet moeten gaan, hoezo lukt het andere maatschappijen wel om het kopje nog boven te houden?
Velen niet aan een staat gerelateerde maatschappij krijgen toch alleen privaat gefinancierde extra leningen, en hebben ook al flinke reorganisaties doorgevoerd.quote:Op maandag 25 mei 2020 07:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Andere maatschappijen krijgen geen steun?
KLM krijgt ook enkel privaat gefinancierde leningen.quote:Op maandag 25 mei 2020 09:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Velen niet aan een staat gerelateerde maatschappij krijgen toch alleen privaat gefinancierde extra leningen, en hebben ook al flinke reorganisaties doorgevoerd.
Vooral bij het lezen van de ambities op het gebied van de netwerkfunctie van Schiphol roept dit vragen op. Zo wordt er gesteld: “Nederland moet goed verbonden blijven met de belangrijke bestemmingen in de wereld. […] Het kabinet wil daarom zoveel mogelijk voorrang geven aan luchtvaart met de grootst mogelijk waarde voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid.” Wat die luchtvaart met de grootst mogelijk waarde is, wordt ook duidelijk gemaakt door middel van drie kenmerken waar nieuwe routes aan moeten voldoen. Het moet gaan om (1) intercontinentale bestemmingen naar (2) economisch mondiale top-100 steden die (3) het hele jaar door worden bediend.quote:Met die gedachte in het achterhoofd is het echter extra opvallend dat de Luchtvaartnota weinig aandacht besteedt aan het 14% belang dat de Nederlandse staat heeft genomen in Air France-KLM. Er staat wel dat Nederland aandeelhouder is geworden om “invloed en zeggenschap op het hoogste niveau binnen het bedrijf” te hebben en daarmee “het Nederlandse publieke belang te borgen”. Wat de praktische gevolgen hiervan zijn blijft echter onduidelijk.
quote:Wat dat betreft zou minder dedain van beide heren op radio en tv wel op zijn plaats zijn. Op een echte aandeelhoudersvergadering zou ík ze weg stemmen. En u?
quote:Maar die voor de lange termijn staat nog wel op de agenda. De hoogte van de bonus hangt af van de prestaties in de komende tijd.
Zo spannend wordt het niet. Ik denk dat jij.en de nederlandse tokkies ervoor moeten betalen.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 15:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ance-klm-naar-climax
Wordt nu echt gezellig daar![]()
Spannend wordt het idd niet, de vraag is alleen voor hoeveel en hoe hard we nu weer genaaid worden door diequote:Op dinsdag 26 mei 2020 16:06 schreef xminator het volgende:
Zo spannend wordt het niet. Ik denk dat jij.en de nederlandse tokkies ervoor moeten betalen.
Goed artikelquote:Op maandag 25 mei 2020 13:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
De KLM Klucht Brevet van onvermogen
Top kan KLM niet in de lucht houden, maar mag met staatssteun toch gezagvoerder blijven. Wat moet anders?
De leiding vervangen. Dat is één van de eerste dingen die je als interim manager of professionele bankier doet, als een bedrijf gered moet worden. De staatssteun voor KLM en AirFrance-KLM vraagt daar echter niet om. Waarom had dat wel moeten gebeuren?
De afgelopen periode hebben zowel KLM CEO Pieter Elbers als Airfrance-KLM CEO Ben Smith bij herhaling laten zien dat ze niet de mindset en ook niet de juiste soft en hard skills hebben om van 'groeistrategie' naar 'overlevingsstrategie' te gaan. Ze zijn niet in staat om met hun bedrijf een haalbaar overlevingsplan en een goede overlevingsstrategie uit te voeren.
Daarmee laten ze bovendien wederom zien waarom hun bedrijven in de problemen zijn geraakt: jarenlang mismanagement. Zo maar wat voorbeelden:
Elbers is van mening dat er 'niets mis is met het business model en het verdienmodel'. Maar natuurlijk is er wél iets mis. De huidige problemen zijn grotendeels te wijten aan een verkeerde stuck-in-the-middle strategie en bij de grootsten te willen horen, door mee te willen gaan in prijzenoorlogen met kleine lean & mean bedrijven en geen oog te hebben voor betalende klanten. En dat in combinatie met gigantische niet noodzakelijke overheadkosten op Airfrance-KLM niveau, bij KLM in Nederland zelf, en een enorme zware externe schuldenlast om dat allemaal te financieren.
'Met 1,5 meter tussen passagiers vliegen is niet rendabel'. Natuurlijk wel, alleen niet als je als strategie hebt zoveel mogelijk mensen zonder ruimte, eten en drinken in een vliegtuig voor 30 euro per persoon te vervoeren. Kijk eens waar 80 procent van de inkomsten van de KLM uit komt? Niet van klanten met te goedkope tickets. Waarom wil je dan toch massaal zoveel mogelijk mensen zo goedkoop mogelijk rondvliegen? Echt: je kán een hele rendabele anderhalvemeter luchtvaartmaatschappij neerzetten zónder cross-subsidising.
Volgens Elbers is de definitie van rendabel dat je 'met je huidige strategie, met je huidige overhead, en met je huidige business- en verdienmodel genoeg inkomsten hebt om je huidige kosten goed te maken'. Die inkomsten omvatten ook gelden van staat en banken. Die kosten omvatten ook de veel te hoge salarissen voor mensen die geen enkele waarde toevoegen aan de bottom-line. Die bottom-line is de winstgevende klant. Zijn definitie klopt dus niet.
Met de miljarden euro staatssteun hoopt Elbers 'vooral een bijdrage te leveren aan het versterken van de economie'. Maar hoe? Die staatssteun gaat naar leasemaatschappijen in Ierland, futures op de prijzen van kerosine, en naar banken. Of bedoelt hij eigenlijk dat hij gewoon wil doorgaan op de oude manier?
En dan Smith. Hij pleit voor 'terugschroeven van het personeelsbestand'. Goed idee. Alleen de vraag is, 'welk personeelsbestand. Het meest logische zou zijn om te beginnen aan de top en de lagen daaronder, gooi die mensen eruit die op geen enkele manier bijdragen leveren aan het geld verdienen met betalende klanten, maar die wel voor heel veel kosten zorgen (directe en organisatiekosten in de onnodige bureaucratie). Kortom, begin met jezelf … goed voorbeeld doet goed volgen immers. Doe desnoods vrijwillig afstand van 40 procent van jouw salaris en van de mensen in de leemlaag er direct onder.
Senior managers van het oude type, zoals deze twee, zijn gewend om de kaasschaaf toe te passen en dan vooral van beneden naar boven. Echter, daarmee verkleinen ze juist de kans om weer geld te gaan verdienen door de juiste dingen voor de juiste klanten te doen.
Is dit allemaal rocket-science? Nee hoor. Je moet gewoon:
• echt sturen op cashflow,
• ondernemen, door naar betalende klanten te kijken,
• onnodige en niet-noodzakelijke kosten zo laag mogelijk houden, en
• zo min mogelijk onder verkeerde voorwaarden extern financieren.
Zowel de Nederlandse als de Franse overheid had daarom als een van de voorwaarden voor staatssteun moeten stellen dat de huidige leiding vervangen zou worden, want met deze heren wordt het niets. En dat zeg ik hier als belastingbetaler en dus ongevraagd aandeelhouder. Want 4 miljard euro betekent dat elke werkende Nederlander Elbers en KLM steunt met zo'n 450 euro (reken eens uit hoe lang u moet werken om Elbers te steunen?).
[..]![]()
https://financieel-manage(...)revet-van-onvermogen
Nou Wopke kom er maar weer in met prietpraat
quote:Toch bonus van bijna acht ton voor topman Air France-KLM, ondanks bezwaar staat
De Nederlandse staat heeft op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM tegen een voorstel gestemd om topman Ben Smith een langetermijnbonus toe te kennen. Het voorstel werd desondanks aangenomen, met een ruime meerderheid van 84 procent van de stemmen. Het levert Smith over 2019 een kleine acht ton op.
https://www.ad.nl/economi(...)waar-staat~a1a3380b/
In 2019 was er nog geen crisis he.quote:
Ja nogmaals, er is wat voor te zeggen dat het nog een betaling is die voorkomt uit de resultaten over 2019.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 22:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het eerste kwartaal van 2020 draaide de luchtvaartmaatschappij maar liefst een verlies van 1,8 miljard euro. Steunpakketten uit Frankrijk en Nederland van miljarden euro’s moeten ervoor zorgen dat een groter verlies kan worden afgewend.
AirFrance-KLM topman Ben Smith ontvangt een bonus van ruim 768.000 euro vanwege de goede resultaten die de luchtvaartmaatschappij maakte in 2019. Dit ondanks dat het bedrijf in zwaar weer zit dankzij de coronacrisis.
https://www.hartvannederl(...)-van-ruim-zeven-ton/
Dan kan die bonus er toch ook wel bij van 768.000 euro![]()
![]()
En Elbers dieernaar en voelt zich weer genaaid
Ceo Smith pakt ¤4,8 miljoen aan bonussen bij Air France KLMquote:Op dinsdag 26 mei 2020 22:41 schreef Drekkoning het volgende:
Ja nogmaals, er is wat voor te zeggen dat het nog een betaling is die voorkomt uit de resultaten over 2019.
Maar dan moet je niet aan de andere kant bij KLM al het personeel hun winstuitkering over 2019 onthouden om “het bedrijf te redden”.
Yup dat was te verwachten.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 23:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]
Even het verschil tussen nederland en Frankrijk in beeld
4746456 vs 342000
14:1
Zo die zit er weer lekker diep in![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |