quotequote:Een lekker bordje voedsel thuis laten bezorgen en een plaatje op Instagram knallen met de #supportyourlocal. Heel lief, maar het zijn de tech-giganten van deze wereld die ’t hardst lachen.
Ook in deze coronacrisis consumeren de (Randstedelijke) yuppen nog altijd dure bordjes pasta, gebraden kippetjes of burgers belegd met avocado. Harstikke goed dat de hand nog niet massaal op de knip gaat. Alleen het besef dat de centen die nu (nog) gespendeerd kunnen worden aan vers gedraaide pasta en een blik tomatensaus, voor een aanzienlijk deel in de zak verdwijnt van ondernemers die niet bepaald met hun nagels aan de afrond hangen, lijkt wat minder goed te zijn doorgedrongen.
Het werkt als volgt. Als consument betaalt u, mits u de fooi overslaat, geen cent extra voor uw aan huis bezorgde maaltijd. Wie dan wel het bonnetje oppakt? De horecaondernemer die alle zeilen bij moet zetten om de zaak in leven te houden. Een rondgang langs wat mensen werkzaam in de horeca bezorgt ons weinig concrete antwoorden op de vraag welk percentage de bezorgdiensten per maaltijd pakken. Veel horecaondernemers die nog iets aan omzet kunnen binnenhalen zijn hartstikke afhankelijk van de bezorgdiensten, en dus niet erg happig om te kletsen over dit onderwerp. ‘Dat verschilt per horecazaak’ en ‘Ik weet niet of het slim is om dat on record te vertellen.’
Toch lijkt wel duidelijk dat ondernemers per maaltijd ergens tussen de 10-30% moeten afstaan aan de bezorgdienst die ze gebruiken. Ook komt het geregeld voor dat bezorgdiensten exclusiviteit bedingen. Dat je als horecaondernemer ook je mannetje staat tegenover goed getrainde salestijgers, die miljardenbedrijven als Uber en Thuisbezorgd ongetwijfeld in dienst hebben, is dus ook van belang.
Tuurlijk kiezen ondernemers er zelf voor om gebruik te maken van clubs als Uber en Thuisbezorgd. Zoals hoteliers evenmin met een pistool op ’t hoofd een kamer verhuren via Booking.com. Toch zouden horecaondernemers in deze corona-ellende, meer gesteund worden wanneer mobiele en gezonde klanten wat vaker zelf op de fiets springen richting die favoriete pastatent of burgerbar.
Diezelfde 4 pizza's kosten als je ze zelf ophaalt ook gewoon 32 euro.quote:Op woensdag 22 april 2020 22:54 schreef LXIV het volgende:
Maar is die 10-30% dan voor het bestellen en ook het bezorgen? Dan valt het toch wel mee? Dat wil zeggen wanneer ik 4 pizza's bestel voor 32 euro, er 6,40 voor de portal en het bezorgen is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Dat klopt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. 'De horeca' is niet georganiseerd en soms zijn het directe concurrenten.quote:Op woensdag 22 april 2020 22:56 schreef TyVole het volgende:
Of de horeca begint zelf een platform waar een lagere commissie gerekend wordt.
Ze maken het een Thuisbezorgd of Booking ook niet echt moeilijk.
Er zijn tal van alternatieven maar men weigert veelal uit pure luiheid en gewenning om die te gebruiken.quote:Op woensdag 22 april 2020 22:56 schreef TyVole het volgende:
Of de horeca begint zelf een platform waar een lagere commissie gerekend wordt.
Ze maken het een Thuisbezorgd of Booking ook niet echt moeilijk.
Thuisbezorgd vraagt 13% exclusief allerlei verborgen kosten zoals 'administratiekosten'quote:Op woensdag 22 april 2020 22:54 schreef LXIV het volgende:
Maar is die 10-30% dan voor het bestellen en ook het bezorgen? Dan valt het toch wel mee? Dat wil zeggen wanneer ik 4 pizza's bestel voor 32 euro, er 6,40 voor de portal en het bezorgen is.
Eens, die ondernemers mogen inderdaad wel weer moeite doen om ook al die alternatieven onder de aandacht van de consument te krijgen.quote:Op woensdag 22 april 2020 22:59 schreef JoshCampbell het volgende:
Er zijn tal van alternatieven maar men weigert veelal uit pure luiheid en gewenning om die te gebruiken.
Sowieso is het wel een gekke ontwikkeling om te zien dat ondernemers hier zo op een voetstuk staan en altijd onderwerp zijn van gesprek in de politiek. De ondernemers dit, de ondernemers dat. En ondertussen loop je in loondienst bijna meer risico dan een ondernemer. Die verhoudingen zijn scheef.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:08 schreef Fred het volgende:
Als die horeca nou eens een collectief nou eens tegen Thuisbezorgd zegt: dikke vinger Thuisbezorgd, of het tarief gaat omlaag of per morgen zijn we allemaal gesloten voor Thuisbezorgd-klanten.
Lef en ondernemerschap zijn echt tot een dieptepunt gezakt onder de Nederlandse ondernemer anno 2020, alleen maar klagen en handje ophouden.
Aan aandacht geen gebrek maar als er geen gebruik van word gemaakt heb je weinig aan aandacht.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:10 schreef Fred het volgende:
[..]
Eens, die ondernemers mogen inderdaad wel weer moeite doen om ook al die alternatieven onder de aandacht van de consument te krijgen.
In Goes hebben ze dat gedaan en verbouwt men daardoor bijvoorbeeld hun zaak, neemt nieuw personeel aan etcetera maar dan heb je het over een dorp met twintig restaurants, in een stad word dat al anders.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:08 schreef Fred het volgende:
Als die horeca nou eens een collectief nou eens tegen Thuisbezorgd zegt: dikke vinger Thuisbezorgd, of het tarief gaat omlaag of per morgen zijn we allemaal gesloten voor Thuisbezorgd-klanten.
Lef en ondernemerschap zijn echt tot een dieptepunt gezakt onder de Nederlandse ondernemer anno 2020, alleen maar klagen en handje ophouden.
De horeca is wel degeliink georganiseerd via Koninklijke Horeca Nederland. En goed ook, met bijna 250 afdelingen.quote:Op woensdag 22 april 2020 22:58 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. 'De horeca' is niet georganiseerd en soms zijn het directe concurrenten.
VInd je?quote:Op woensdag 22 april 2020 23:17 schreef JoshCampbell het volgende:
Aan aandacht geen gebrek maar als er geen gebruik van word gemaakt heb je weinig aan aandacht.
quote:Op woensdag 22 april 2020 23:21 schreef FernandoMartinez het volgende:
Gelukkig maak ik weinig gebruik van thuisbezorgd, bij de volgende bestelling gebruik ik de website van het betreffende restaurant. Of ik haal zelf af, wat ik al doe bij de shoarmazaak om de hoek![]()
Het Lubach filmpje legt wel de vinger op de zere plek.
Bezorgrestaurants zijn een apart segment binnen de horeca voorwie dit niet opgaat daar het veelal gaat om lokale Chinezen, Turken etcetera.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
De horeca is wel degeliink georganiseerd via Koninklijke Horeca Nederland. En goed ook, met bijna 250 afdelingen.
Zie mijn vorige post. Ze voegen het belangrijkste toe voor een bezorgrestaurant: een voor de klant begrijpbare en bruikbare connectie met de potentiële klant.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:24 schreef JoshCampbell het volgende:
Daarnaast zijn restaurants hierdoor minder snel geneigd om de prijzen omhoog te gooien en steek je een middelvinger op naar parasieten die niets toevoegen.
Maar Thuisbezorgd voegt wel degelijk iets toe op de markt. Anders zouden ze nooit zo'n grote speler geworden zijn. Blijkbaar hebben ze toch iets waar de consument meerwaarde in ziet.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:24 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]. Dit is één van die dingen die je als consument niets kost maar waarmee je elkaar wel helpt, in tegenstelling tot die vouchers die veel restaurants nu aanbieden en waarvan het maar de vraag is of je ze kunt verzilveren. Daarnaast zijn restaurants hierdoor minder snel geneigd om de prijzen omhoog te gooien en steek je een middelvinger op naar parasieten die niets toevoegen.
Dat is alleen in de grote steden, in alle andere plaatsen vragen ze een commissie puur om als tussenpersoon te fungeren en regel je het bezorgen zelf.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:25 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Vreemd. Ze krijgen duidelijk iets terug, namelijk bezorging. Anders moeten ze dat zelf regelen / betalen
Ze zijn zo groot geworden door alle concurrenten op te kopen met geleend geld, ze noteren miljardenverliezen maar kunnen dat permitteren doordat ze gesteund worden door investeerders die zodoende een monopolie proberen te creëren.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maar Thuisbezorgd voegt wel degelijk iets toe op de markt. Anders zouden ze nooit zo'n grote speler geworden zijn. Blijkbaar hebben ze toch iets waar de consument meerwaarde in ziet.
Voor slechts 325 euro per jaar kunnen zij ook lid worden.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:26 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
Bezorgrestaurants zijn een apart segment binnen de horeca voorwie dit niet opgaat daar het veelal gaat om lokale Chinezen, Turken etcetera.
Oh neequote:Op woensdag 22 april 2020 23:28 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
Ze zijn zo groot geworden door alle concurrenten op te kopen met geleend geld, ze noteren miljardenverliezen maar kunnen dat permitteren doordat ze gesteund worden door investeerders die zodoende een monopolie proberen te creëren.
Als kanaal dus. % commissie zal daar ook lager liggen?quote:Op woensdag 22 april 2020 23:27 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
Dat is alleen in de grote steden, in alle andere plaatsen vragen ze een commissie puur om als tussenpersoon te fungeren en regel je het bezorgen zelf.
Dat concept op zich is bruikbaar maar niet tegen elke prijs, en die prijs is nu juist de crux, die is meer dan verdubbeld sinds ze de concurrentie opkopen en de bezorgrestaurants zich dan haast wel moeten aansluiten op TB. Overigens bieden vrijwel alle bezorgrestaurants tegenwoordig vergelijkbare services maar door de gewenning weigeren veelal daar gebruik van te maken. Je kunt mensen niet verplichten maar ik de k dat velen niet begrijpen dat men met een relatief kleine wijziging de horeca als geheel echt helpt en daar uiteindelijk zelf ook van profiteert.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:26 schreef Fred het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post. Ze voegen het belangrijkste toe voor een bezorgrestaurant: een voor de klant begrijpbare en bruikbare connectie met de potentiële klant.
En waarom zou de logische conclusie daaruit niet zijn dat al die andere bedrijven die zo opereren dan ook moreel niet zo heel zuiver handelen?quote:Op woensdag 22 april 2020 23:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Oh nee![]()
Denk je dat Thuisbezorgd het enige bedrijf is dat zo opereert?
En je gaat totaal voorbij aan de meerwaarde die ze blijkbaar bieden aan de klant.
13% + overige kosten, totaal ongeveer 16%. In de horeca met marges van 25-30% betekent dat dus dat een restaurant de helft van de winst moet afstaan.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:30 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Als kanaal dus. % commissie zal daar ook lager liggen?
Dus als je genocide pleegt is dat prima want dat doen er wel meer?quote:Op woensdag 22 april 2020 23:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Oh nee![]()
Denk je dat Thuisbezorgd het enige bedrijf is dat zo opereert?
En je gaat totaal voorbij aan de meerwaarde die ze blijkbaar bieden aan de klant.
Dat zeg ik natuurlijk niet. Alleen ik weiger op 1 punt te doen alsof ik roomser ben dan de paus, terwijl de pijlers van onze totale economie op dit principe gestoeld zijn. Je kunt hier als consument niet aan ontsnappen en de oplossing ligt bij het bedrijfsleven in plaats van bij de consument.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:33 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En waarom zou de logische conclusie daaruit niet zijn dat al die andere bedrijven die zo opereren dan ook moreel niet zo heel zuiver handelen?
Je kan mensen wel verplichten een ander platform te gebruiken door je simpelweg niet aan te sluiten bij Thuisbezorgd. Als je eten lekker en betaalbaar genoeg is dan komen de klanten echt wel. Ook als je niet via Thuisbezorgd te vinden bent.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:32 schreef JoshCampbell het volgende:
Dat concept op zich is bruikbaar maar niet tegen elke prijs, en die prijs is nu juist de crux, die is meer dan verdubbeld sinds ze de concurrentie opkopen en de bezorgrestaurants zich dan haast wel moeten aansluiten op TB. Overigens bieden vrijwel alle bezorgrestaurants tegenwoordig vergelijkbare services maar door de gewenning weigeren veelal daar gebruik van te maken. Je kunt mensen niet verplichten maar ik de k dat velen niet begrijpen dat men met een relatief kleine wijziging de horeca als geheel echt helpt en daar uiteindelijk zelf ook van profiteert.
Handjevol plaatsen waar je telefonisch kunt bestellen? Waar woon je als ik vragen mag?quote:Op woensdag 22 april 2020 23:23 schreef Fred het volgende:
[..]
VInd je?
Ik ken maar een handjevol zaken waar het überhaupt mogelijk is om
a) telefonisch te bestellen
b) online te bestellen
In het eerste geval krijg je 9 van de 10 keer een gast aan de lijn die amper Nederlands praat, twintigduizend andere dingen lijkt te doen en enorm geïrriteerd overkomt en bijna geïrriteerd lijkt dat je hem belt.
In het tweede geval werken die websites van bezorgrestaurants maar matig en mag je blij zijn dat er iets niet ontbreekt omdat de verwerking niet helemaal goed gaat.
Als er dan een platform is waar ik zonder gedoe kan bestellen wat ik wil hebben, dan kies ik daarvoor.
Als de ondernemer vindt dat hij daarvoor te veel moet betalen, moet hij beter zijn best doen mij te verleiden om geen gebruik van te maken.
Hun platform is gewoon supergoed en fijn in gebruik, dat is hun meerwaarde. Als een product of dienst geen meerwaarde heeft, dan heeft het geen bestaansrecht. Zo simpel is dat nu eenmaal, dat kun je wel ontkennen maar dan kun je net zo goed zeggen dat de aarde plat is.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:36 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
Dus als je genocide pleegt is dat prima want dat doen er wel meer?
Je gaat er verder klakkeloos vanuit dat ze meerwaarde bieden maar als dat zo is waarom noteren ze dan miljardenverliezen en hebben ze nog nooit een cent winst gemaakt, dat is immers niet de gang van zaken bij een bedrijf met bestaansrecht.
Er zijn zat andere goede platformen, het enige dat hen echt van Thuisbezorgd scheidt is dat ze geen (bijna-)monopolie hebben.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hun platform is gewoon supergoed en fijn in gebruik, dat is hun meerwaarde. Als een product of dienst geen meerwaarde heeft, dan heeft het geen bestaansrecht. Zo simpel is dat nu eenmaal, dat kun je wel ontkennen maar dan kun je net zo goed zeggen dat de aarde plat is.
Je vergelijking met genocide slaat als een tang op een varken trouwens, en je leest helemaal niet wat een ander probeert te zeggen.
Rotterdam Centrum, praktisch naast het stadhuis.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:39 schreef JoshCampbell het volgende:
Handjevol plaatsen waar je telefonisch kunt bestellen? Waar woon je als ik vragen mag?
Dan had je als ondernemer betere voorwaarden moeten bedingen toen je het contract aanging bij Thuisbezorgd.quote:Verder wel eens dat de websites niet altijd goed functioneren maar laat dat nu net een groot issue zijn voor de restaurants, vooral sinds corona. TB heeft regelmatig storingen waardoor bestellingen niet of later doorkomen en vervolgens is TB niet bereikbaar waardoor jij mag uitleggen waarom het zo lang duurde.
Men vergeet ook dat in alle grotere steden er een operatie is waar al die zaken een schil is voor andere zaken. Wegnemen van mogelijke omzet vinden ze niet zo leuk.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:45 schreef Notorious_Roy het volgende:
Men vergeet alleen wel het bereik dat je met thuisbezorgd hebt. Als je niet aangesloten bent heb je simpelweg minder klanten. Veel minder.
Voor de consument is het ook zoveel makkelijker om via dat platform te bestellen dan telkens tig sites afstruinen om te kijken waar je zin in hebt.
Of een makelaar etc... Mensen maken graag dramaquote:Op donderdag 23 april 2020 00:15 schreef Cattivo het volgende:
Een uitzendbureau doet t zelfde eigenlijk.
Je woont wss niet eens in Rotterdam dus bestel gewoon wat anders.quote:Op donderdag 23 april 2020 00:03 schreef Nikonlover het volgende:
Laat ze eerst maar eens een fatsoenlijke kapsalon maken. Dan overweeg ik wel bij het betreffende restaurant te bestellen.
Dat kan met thuisbezorgd ook.quote:Op donderdag 23 april 2020 00:14 schreef Fer het volgende:
Gaan we weer terug naar vroeger:
- Na 1,5 uur wachten (oh we zijn je bestelling vergeten.
- hier je Quattro stagioni (ik heb quattro formaggi besteld
- Ziek geworden, nee kanniet, het is rundgehakt, dat bederft niet
- de adres is Stekkerstraat toch (nee, Steppelaan)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |