ik wil hem graag winnen voor heywoodyquote:Op woensdag 22 april 2020 20:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is er eens iets wat ik écht graag wil winnen
timmmmmquote:Op donderdag 23 april 2020 23:39 schreef timmmmm het volgende:
[..]
ik wil hem graag winnen voor heywoody
Zo'n 1050 gramquote:Op donderdag 23 april 2020 11:08 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
nog even een vraag: dit boek gaat over zwaartekracht, dus hoeveel weegt zo'n boek eigenlijk?
Ja, dat bedoelde ik uiteraardquote:Op donderdag 23 april 2020 14:46 schreef D. het volgende:
[..]
Jonge geest? Jong van geest mag ook toch?
Gefeliciteerd met (het uitgeven worden/verschijnen van) je boek
Dank!quote:Op donderdag 23 april 2020 14:52 schreef Morrigan het volgende:
Gefeliciteerd.
Lijkt me een interessant boek. Denk je dat het ook te behappen is voor mensen die geen natuurkunde hebben gestudeerd?
Dank! Aan iedereen trouwens hier; het enthousiasme en de positieve reacties zijn overweldigend, en betekende/betekent veel voor me de afgelopen jaren. Ik kan alleen maar hopen dat het boek een beetje aan de verwachtingen voldoet en mensen net zoveel plezier beleven aan het lezen ervan als ik heb beleefd aan het schrijven.quote:Op donderdag 23 april 2020 20:51 schreef Dropbox het volgende:
Bijzonder interessante materie en ik zou het boek graag winnen! Ik lees al een tijdlang mee in het betreffende topic en ik vind het een prachtige prestatie. Gefeliciteerd Haushofer!
Inderdaad. Het boek is ook bedoeld om je te laten beseffen wat voor vertekend beeld wij mensen van de werkelijkheid hebben. Dit behandel ik met name in de introductie: onze zintuigen zijn afgesteld en geëvolueerd op een piepklein stukje van de werkelijkheid, waardoor we kwantummechanica, gekromde ruimtetijd etc. heel tegenintuïtief vinden.quote:Op vrijdag 24 april 2020 07:32 schreef manny het volgende:
wil em graag winnen.
En wens de auteur uiteraard veel succes.
Persoonlijk blijft dit onderwerp, precies zoals de ondertitel zegt, hersenkrakend en "on-intuïtief" en daardoor razend interessant.
Er komt ook een braille-editie!quote:
leuk. ben benieuwdquote:Op vrijdag 24 april 2020 10:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inderdaad. Het boek is ook bedoeld om je te laten beseffen wat voor vertekend beeld wij mensen van de werkelijkheid hebben. Dit behandel ik met name in de introductie: onze zintuigen zijn afgesteld en geëvolueerd op een piepklein stukje van de werkelijkheid, waardoor we kwantummechanica, gekromde ruimtetijd etc. heel tegenintuïtief vinden.
Als je hier op aarde bijvoorbeeld om je heen kijkt, zie je voornamelijk vaste materie. Terwijl, zeg, 99% van het heelal bestaat uit plasma, een fasetoestand die verreweg de meeste mensen nog nooit hebben gezien, laat staan überhaupt kennen. Of neem het feit dat atomen voor het allergrootste deel "leeg zijn". Dat soort "The Matrix"-achtige inzichten, dat de werkelijkheid zo anders is dan dat wij dagelijks waarnemen, boeit me mateloos, en komt schitterend samen in het onderwerp "kwantumzwaarterkracht"
Echt tof dat je dat gedaan hebt en het gepubliceerd wordtquote:Op vrijdag 24 april 2020 10:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dank!
Ja, dat is wel de bedoeling. Je hoeft zeker geen natuurkunde te hebben gestudeerd. Wel bevat het boek de nodige wiskundige afleidingen, maar dat is allemaal wiskunde van het niveau, zeg, havo/vwo. Maar ook dat leid ik voor het grootste deel weer in.
Van een proeflezer kreeg ik te horen dat, ook al zou je de formules niet begrijpen, het boek nog steeds fijn wegleest. Dat is wel ongeveer het compliment waar ik op hoopte
Het boek is ook een reactie op de trend van tegenwoordig om populaire wetenschap zo kort mogelijk weer te geven. Daar is an sich niks mis mee als je wetenschap oppervlakkig wilt begrijpen. Maar meer dan dat krijg je dan ook niet; een soort oppervlakkig 'snapgevoel'. Wat ik heb proberen te doen, is een stap verder gaan dan veel populaire wetenschap doet. Er zijn al legio boeken die kwantummechanica, zwarte gaten en de theorieën van Stephen Hawking behandelen, maar veel boeken doen dat imho zodanig dat ze de werkelijkheid eigenlijk geweld aan.
Een typisch voorbeeld hiervan is hoe "Hawkingstraling" vaak wordt uitgelegd, het voorspelde fenomeen dat zwarte gaten vreemd genoeg heel gestaag deeltjes uitzenden. Dit wordt heel vaak uitgelegd alsof "volgens de kwantummechanica constant deeltjes ontstaan en verdwijnen, en dat wanneer dit bij een zwart gat gebeurt, 1 deeltje wordt opgezogen en het andere deeltje kan ontsnappen.'
Dit heuristische idee is ooit eens door Hawking bedacht om enigszins een beeld te krijgen, maar vervolgens is dit opgepikt door allerlei populair-wetenschappelijke schrijvers om mensen een snapgevoel te verkopen. De uitleg is namelijk flauwekul, en leidt bovendien tot allerlei verwarring (schendt de kwantummechanica dan energiebehoud? waarom ontsnapt het ene deeltje wel, en het andere deeltje niet? etc.etc.) Het lijkt ook alsof kwantummechanica expres exotischer en mysterieuzer wordt gemaakt dan nodig is.
Ik heb geprobeerd om het hele verhaal te vertellen met de minimale hoeveelheid wiskunde, en die hoeveelheid blijkt verrassend weinig te zijn: je hebt alleen wat kennis van algebra nodig (optellen/aftrekken).
Dit is slechts 1 voorbeeld; ik kan je een hele lijst geven van fundamentele natuurkunde die in mijn ogen vaak verkeerd en bovendien verwarrend wordt weergegeven. Je krijgt zo een "snapgevoel" verkocht, terwijl je er eigenlijk nog steeds geen biet van begrijpt. Het past ook in de trend van dat alles tegenwoordig simpel en snel moet zijn. Dit boek is bedoeld voor mensen die desdanig geïnteresseerd zijn in fundamentele wetenschap, dat ze voorbij die hapsnap-uitleg willen kijken, en echt willen begrijpen wat er aan de hand is; voor zover dat mogelijk is zonder universitaire achtergrond in de wis- en natuurkunde. Dat boek was, in mijn ogen, nog niet geschreven.
In deze zoektocht kwam ik ook talloze bruggetjes tegen tussen allerlei onderwerpen in de natuurkunde zelf, en ook daarbuiten. Zo is bijvoorbeeld het Higgsmechanisme, de moderne verklaring waarom elementaire deeltjes een massa bezitten, heel sterk verwant aan supergeleiding (elektrische stromen die zonder weerstand kunnen lopen). En grappig genoeg is het kernidee achter beide mechanismen ook weer in religieuze doctrines (hoe ontstaat een wereld van lijden vanuit een ideale schepping?)![]()
Nou ja, lang antwoord, maar hopelijk schetst dit wat beter het beeld dat ik met dit boek voor ogen had
Leuk! Ik behandel het fenomeen "Hawkingstraling" en zijn "No Boundary Proposal" (hoe het heelal "vanuit een imaginaire tijd heeft kunnen ontstaan zodat je de gebruikelijke rompslomp van de oerknal ontwijkt) uitvoerigquote:Op vrijdag 24 april 2020 11:08 schreef Starflyer het volgende:
Ik ben zeker geïnteresseerd in dit boek. Heb ook al een paar boeken van Stephen Hawking en daar past deze zeker bij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |