abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192695952
pi_192696042
Mijn buurvrouw vertelde het gisteren nog ja, dat ze wekenlang niets had gehoord van een leerling. Naar het huis gefietst, maar dat zat er ook stil uit, bij buren aangebeld, maar die hadden ze ook al een tijdje niet gezien. En dan?
Inmiddels was er wel weer contact gelukkig. Maar je hebt als docent natuurlijk ook beperkte middelen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  zondag 19 april 2020 @ 10:39:59 #3
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_192696145
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 10:11 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze bedoelt dat je die verantwoordelijkheid niet bij de leerkracht kunt neerleggen. Kan je een voorbeeld noemen van een onveilige situatie die erger wordt doordat er iemand onaangekondigd op de stoep staat?
Het is ook niet zo dat ik dat als een verantwoordelijkheid van de leerkracht zie of dat daar neerleg. Maar dat ik zoals ik al schreef me kan voorstellen dat leerkrachten in sommige situaties daar rekening mee houden. En dat het niet zo zwart wit is als, ik kan dat kind kan niet bereiken, ik spring op mijn fiets.

Bijvoorbeeld het voorbeeld lunapuella.
  Manager PR/Moderator zondag 19 april 2020 @ 10:47:34 #4
269689 crew  Viv
pi_192696244
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 10:32 schreef LeSage het volgende:
Naar het huis gefietst, maar dat zat er ook stil uit, bij buren aangebeld, maar die hadden ze ook al een tijdje niet gezien. En dan?
Ja, het houdt een keertje op natuurlijk. Ik las dat er ook kinderen van arbeidsmigranten uit Polen en dergelijke zonder aankondiging weer in hun geboorteland zitten. :o

Goed dat ze het geprobeerd heeft, en fijn dat het contact nu alsnog hersteld is. :)

En dat op de fiets springen zou je (zoals ik al zei) kunnen verpakken als iets dat je bij alle kinderen doet (of daadwerkelijk bij alle kinderen langs gaan), niet alleen bij de zorgelijke gevallen. Toen de scholen net dicht gingen was er een groepje docenten in het nieuws die bij iedereen thuis het huiswerk kwam brengen, met als bijbedoeling het contact in stand houden / oogje in het zeil houden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Viv op 19-04-2020 10:55:14 ]
pi_192696248
Je hebt als docent toch maar een beperkte verantwoordelijkheid en ik kan me ook voorstellen dat er veel niet eens mag. Zeker met de AVG.
Natuurlijk kan je werk langsbrengen en dan extra aanbellen bij bepaalde leerlingen en dan? Als ze niet open doen of juist wel. Noem mij een bange poeperd maar ik zou daar niet graag aanbellen. (gelukkig ben ik geen docent....)

Ik zou het normaal vinden als dat wordt gemeld en een instantie die er verstand van heeft en ervaring mee heeft het verder oppakt. Maar dat is wellicht te makkelijk en naīef gedacht.
pi_192696394
Ze hebben hier bij de jongste op school voor Pasen bij alle kinderen paaseieren bezorgd. Niet altijd door de eigen leerkracht, maar je hebt wel even een contact moment. (in ons geval een andere juf, omdat D's juf anders 32 kinderen langs moest, een deze juf als duo 'maar' 15 adressen had en al wat adressen in de buurt had hier)
En bij sommige adressen zijn ook 2 leerkrachten langs gegaan...

Ik zou denk ik met 1 keer per week 2 uur instructie of 2 keer een uur al prettig zou vinden als tussenvorm. Evt kinderen die met hulp nodig hebben wat meer. De directrice heeft in een interview ook al gezegd dat die 1,5 meter echt onmogelijk is als het ouderwets zou gaan draaien.

Er zitten bij ons toch al 3 jaar groepen per klas, dat zou wel een logische scheiding worden. Elke groep een eigen moment. maar wat doe je dan met de andere leerlingen die thuis werken en vragen hebben op zo'n moment..
pi_192696532
Ik ben ook twee van mijn minderjarige studenten al een aantal weken kwijt. Die zaten al in een klas waarin ze alleen basisvakken kregen ivm overstap naar een andere opleiding. Ik heb gemaild, uitgenodigd, via algemene apps gereageerd en dat alles meerdere keren en dan houdt het op. Leerplicht controleert nu niet, met 16 is er ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid en ik ga echt niet even met de auto 20 kilometer verderop kijken of hij thuis is. Meestal zijn ze druk met werk.

Van de andere kant, er zijn ook pubers die door het ontbreken van de schoolstructuur afglijden of heel veel gaan gamen. Ook die krijg je niet te pakken. Gelukkig hebben we een zorgteam, die pakken dat op, maar dan nog is niet iedereen in beeld. En dat is niet fijn, maar je kan niet alles. En dan stop ik mijn tijd liever in werkzaamheden die een grote groep vooruit helpen, zoals lessen en examens, in plaats van uren in een individu te steken. Mijn tijd is immers ook niet oneindig. Leuk en fijn is het niet, maar het is even niet anders.

Bij mijn eigen kinderen komen docenten niet aan huis, alles gaat digitaal. Wel is vanaf het begin geregeld dat kwetsbare kinderen op de noodopvang zijn zodat ze in beeld blijven. Toch denk ik dat er ook bij ons kinderen van de radar zijn om wat voor reden dan ook.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192697620
Hier belde de juf op om te vragen waar wij woonden, ze stond in de straat maar kon blijkbaar het huisnummer niet vinden (ze stond voor het verkeerde gebouw). Op dat moment was mijn zoon net buitenspelen (notabene in de buurt van zijn school)....toen dacht ik nog dat ze misschien iets in de brievenbus had achtergelaten (want het was de week voor Pasen en ze kwam onaangekondigd), maar dat was ook niet zo....ik vond het een beetje vreemd...
En de week eerder vroeg ze tijdens een videocall ook echt door, wie allemaal thuis waren, wat hij de hele dag ging doen, of de ouders thuis werkten, waar en met wie hij ging spelen....dat kon als gewoon interesse in de leerling doorgaan, maar was misschien ook bedoeld om het welbevinden van de kinderen te achterhalen. Met 1 april was ze daadwerkelijk bij enkele kinderen "het huiswerk gaan controleren" wat in het raam moest worden opgehangen...de andere juf woont in een andere stad, die verwacht ik niet zo snel op de stoep, maar ze heeft tot nu toe twee keer een kringgesprek georganiseerd met de hele klas via teams.
Ik ben benieuwd, hoe het verder gaat, de directeur heeft al aangegeven dat wij niet direct na de persconferentie iets horen, maar dat ze tijd nodig hebben om een plan uit te werken.
Vorige week was voor het eerst dat de kinderen opdrachten zouden insturen via padlet, foto's van hoe ze spelletjes deden om de keersommen te herhalen en een gedicht voor taal, maar dat heeft nog niet eens de helft van de kinderen uit de klas gedaan. Ook tijdens de videocalls waren misschien maar 2/3 van de kinderen aanwezig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 19-04-2020 12:50:57 ]
pi_192697710
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:47 schreef exode het volgende:
Je hebt als docent toch maar een beperkte verantwoordelijkheid en ik kan me ook voorstellen dat er veel niet eens mag. Zeker met de AVG.
Natuurlijk kan je werk langsbrengen en dan extra aanbellen bij bepaalde leerlingen en dan? Als ze niet open doen of juist wel. Noem mij een bange poeperd maar ik zou daar niet graag aanbellen. (gelukkig ben ik geen docent....)

Ik zou het normaal vinden als dat wordt gemeld en een instantie die er verstand van heeft en ervaring mee heeft het verder oppakt. Maar dat is wellicht te makkelijk en naīef gedacht.
Eerst probeert de school contact te leggen, lukt dat niet, dan kunnen ze proberen via leerplicht, en als dat niet lukt via hulpverlening die soms in een gezin is (een wijkteam oid) en als dat niet lukt, dan kunnen ze aankloppen bij veilig thuis :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_192697783
Bij de jongste starten ze elke ochtend met instructie via hangouts, wel prettig.
Ik was met de jongste bloemen halen, kwamen we haar juf tegen. Jongste helemaal verlegen... ja ze had juf al zo lang niet gezien ;). Ok, in real life was het inderdaad even geleden, maar online had ze juf die week nog gezien. Even een praatje staan maken :).
Het inbellen was de eerste week wat vrijblijvend, maar intussen is het wel de bedoeling dat iedereen er is. En volgens mij is dat in haar klas ook wel zo.

De oudste heeft les via teams, die heeft 1 klasgenoot die er grotendeels niet is.
Daar weet je dan ook niet wat er aan de hand is ofzo.
Fake it till you make it...
pi_192697823
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
  zondag 19 april 2020 @ 13:04:39 #12
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192697926
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
Nou, dit. Onze school is erg begripvol in alles, maar ik schrik ervan hoeveel scholen toch wel veel verwachten van ouders en kinderen in deze tijden. Wij zijn thuisonderwijs aan 1 kind gewend, en dan nog kost het wel wat tijd en energie om dat voor 2 kinderen te regelen ipv maar 1. Voor vrijwel alle ouders is dit compleet nieuw, en dan heb je ook nog je eigen thuiswerk en/of een vitaal beroep. Het zijn echt veel ballen om in de lucht te houden, ik waardeer het van de juffen dat we daarin een beetje terechte ruimte krijgen :)
  zondag 19 april 2020 @ 13:06:41 #13
344469 Amsel
zonder t
pi_192697946
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken.
Dit. Ik heb al van verschillende ouders gehoord dat ze belafspraken met de juf vergeten zijn, de Google classroom call maar hebben laten schieten omdat het inloggen zo ingewikkeld was, enzovoorts - gewoon omdat ze het er met de combinatie van thuiswerken niet bij kunnen hebben. Wij horen elke vrijdag een verslagje naar de juf te sturen over hoe het met de kleuter gaat en dat doe ik ook niet. Ik heb incidenteel contact met haar, de kleuter heeft nu 2x met haar gevideobeld, en ik vind het wel best zo. Ben heel blij dat ze nog maar een kleuter is en dat we het schoolwerk dus kunnen laten schieten. En eigenlijk hoop ik ook dat de juf de tijd die ze nu niet aan onze kleuter hoeft te besteden kan inzetten voor de kinderen in de klas die haar wel nodig hebben.
  zondag 19 april 2020 @ 13:07:33 #14
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192697953
Oudste is overigens twee keer geen onderdeel geweest van een digitale bijeenkomst met zijn plusklas, omdat er twee keer dezelfde spelfout in zijn mailadres werd gemaakt en de link dus nooit aan kwam. :') :D En omdat wij amper doorhebben in welk jaar we leven, laat staan dat we weten welke dag het is, hadden we dat ook echt te laat door. w/
pi_192698103
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.

Onze school is gelukkig heel laagdrempelig. Een keer per week bellen via hangouts, foto's van werkjes uploaden is allemaal facultatief en ik heb nu twee keer een mailtje gehad omdat er een lesje niet gemaakt bleek. Met daarbij duidelijk toegevoegd dat het geen probleem is, dat we er vooral niet van in paniek moeten raken en dat het fijn zou zijn als het zou lukken de lesjes nog een keer te maken. Dat bleek 2x3 minuten werk ;) We hebben vorige week zelf een filmpje gekregen met een digitaal bloemetje van de juffen dat we het prima doen als ouders en we vooral de lat niet te hoog moeten leggen O+

Ik zou ook tamelijk gestresst raken ja, als ik voortdurend door juf werd gebeld of me moest verantwoorden wanneer ik zélf aan het werk was :X
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698193
Het ligt inderdaad ook aan de leeftijd. B is dus zes en zit in groep 2. De officiele taakjes zijn veel te makkelijk voor hem en bij het extra werk heeft hij begeleiding nodig. En dan rent Juul van bijna 2 jaar rond en moeten we beide eigenlijk werken.
We doen wat we kunnen vooral omdat B het echt leuk vindt.

Mijn vriendin geeft les aan groep 7 en die zijn over het algemeen zelfstandig. In de eerste week belde veel ouders mee in nu niet meer. Ze neemt filmpjes op met instructie, dictee etc en zover ik meekrijg, doen haar leerlingen dat zelfstandig en eigenlijk ook allemaal. Daarnaast heeft ze meerdere zorgkindjes, die belt ze een paar x week 1 op 1 om te kletsen en extra instructie.
pi_192698199
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:20 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.
Dat varieert natuurlijk erg per school. En je moet, zeker met meerdere kinderen, ook maar genoeg apparaten voor iedereen in huis hebben én dat je internetverbinding al die thuiswerkers en schoolwerkjes aan kan.
pi_192698213
Dat snap ik wel dat het met meer kinderen en twee thuiswerkers heel moeilijk is om de ballen in de lucht te houden.
Hoe wenselijk het voor dat ene kind is om meer live instructie te krijgen hoe moeilijker het in een andere familie te combineren is, omdat er twee of meer kinderen en de ouders tegelijkertijd moeten werken...

Wij hadden het vorige week ook, er stond een link voor een instructievideo in de weekopdracht, die gaaf een foutmelding. Ik kwam er pas avonds laat achter, toen ik het huiswerk aan het controleren was, mijn zoon had het niet verteld, en het duurde nog twee dagen voordat wij een werkende link hadden.
Iedereen doet gewoon zijn best, dat online lesgeven en de daarmee verbondene communicatie was in onze school nooit eerder getest, dan valt het mij nog mee hoe het nu loopt.
pi_192698231
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:27 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Dat varieert natuurlijk erg per school. En je moet, zeker met meerdere kinderen, ook maar genoeg apparaten voor iedereen in huis hebben én dat je internetverbinding al die thuiswerkers en schoolwerkjes aan kan.
Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698274
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:26 schreef exode het volgende:
Het ligt inderdaad ook aan de leeftijd. B is dus zes en zit in groep 2. De officiele taakjes zijn veel te makkelijk voor hem en bij het extra werk heeft hij begeleiding nodig. En dan rent Juul van bijna 2 jaar rond en moeten we beide eigenlijk werken.
We doen wat we kunnen vooral omdat B het echt leuk vindt.

Mijn vriendin geeft les aan groep 7 en die zijn over het algemeen zelfstandig. In de eerste week belde veel ouders mee in nu niet meer. Ze neemt filmpjes op met instructie, dictee etc en zover ik meekrijg, doen haar leerlingen dat zelfstandig en eigenlijk ook allemaal. Daarnaast heeft ze meerdere zorgkindjes, die belt ze een paar x week 1 op 1 om te kletsen en extra instructie.
Dat lukt mijn 8-jarige in groep 4 ook prima. Hij kijkt zelf instructiefilmpjes als dat nodig is (sommige horen bij de programma's waarin hij werkt, andere zijn door school opgenomen) en doet zelf zijn dictee met een filmpje van juf en controleert dat dan. Ik vind het superfijn dat de leerkrachten daar tijd en energie in steken ^O^
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698684
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:30 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
Groep 4 was hier bezig met een pilot voor snappet, net een paar weken mee bezig. Groep 6 deed alles op papier. Nu werken ze beide alleen digitaal. We hebben niks op school hoeven te halen. Wel wat printables gekregen voor groep 4 schrijfwerk.
Voor pasen kwam meester van de oudste langs een paaskaartje brengen. Ze was helemaal blij want meester gezien.
Zij heeft dagelijks een team-uurtje waar ze gewoon kunnen kletsen met elkaar. Soms logt ze in, soms ook niet. Ligt er aan of ze zin heeft.
*poef* nu is het weg
pi_192698691
nou, hier deden ze niet veel digitaal op school en dat was dus wel even schakelen..
we hebben gelukkig 3 laptops, dus als wij werken kan er 1 kind iets digitaals met school doen. De kleuter moet echt geholpen worden die kan dat niet zelf en ook ons groep 4 kind moeten we helpen.. als ze eenmaal in de meeting zit gaat t prima, maar daarvoor is wel eerst hulp nodig.. de meetings zijn gelukkig niet gelijktijdig, dat zou ook niet kunnen.. mijn werk heeft al een keer tijdens een vergadering kunnen meegenieten van kleuterverhalen toen mijn geluid plotseling niet meer gedempt was..
maar evengoed vind ik t helemaal niet raar als er niet ingelogd is bij school het komt soms écht niet uit met werk en schema van het andere kind..
pi_192698692
Ik vind het sowieso super van alle leerkrachten, hoe ze de omschakeling gemaakt hebben. Veel mensen maken natuurlijk een omschakeling nu, maar van leerkrachten is het wel een erg grote omschakeling....
pi_192698813
Inloggen lukt de groep4-er wel zelf ja, hij werkt in de klas ook met een tablet en een weekplanning, maar een foto maken van gemaakt werk en dat uploaden is kan hij niet zelf. En nu wil ik ook weten wat hij doet/moet doen.

Kleuter rommelt maar wat aan met schoolwerkjes. Soms knutsel ik wat mee, maar ik vind twee kinderen begeleiden inderdaad best druk. Voor de kleuter moet alles worden aangezet en de groep4-er is snel afgeleid en vraagt meer controle. Hij weet ook heel goed hoe hij spelletjes vindt op zijn tablet. ‘Bezig met school’ zegt dus niet altijd iets :)

En school is qua hoeveelheid werk
dan wel redelijk relaxed hier, maar de verwachtingen zijn wel soms wat scheef over en weer. Als je kinderen een uur van te voren een uitnodiging stuurt voor een videogesprek per e-mail, tja, dat leest niet iedereen op tijd. Ook niet als je er een appje in de klassenapp achteraan stuurt. Andersom zijn er blijkbaar ouders die verwachten op elke opmerking/werkje binnen een half uur reactie te krijgen.

Maar idd, iedereen doet z’n best, gezien de uitdaging voor zowel ouders als school ben ik meer dan tevreden met hoe het gaat.
pi_192698920
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:05 schreef Mineola het volgende:
Inloggen lukt de groep4-er wel zelf ja, hij werkt in de klas ook met een tablet en een weekplanning, maar een foto maken van gemaakt werk en dat uploaden is kan hij niet zelf. En nu wil ik ook weten wat hij doet/moet doen.

Kleuter rommelt maar wat aan met schoolwerkjes. Soms knutsel ik wat mee, maar ik vind twee kinderen begeleiden inderdaad best druk. Voor de kleuter moet alles worden aangezet en de groep4-er is snel afgeleid en vraagt meer controle. Hij weet ook heel goed hoe hij spelletjes vindt op zijn tablet. ‘Bezig met school’ zegt dus niet altijd iets :)

En school is qua hoeveelheid werk
dan wel redelijk relaxed hier, maar de verwachtingen zijn wel soms wat scheef over en weer. Als je kinderen een uur van te voren een uitnodiging stuurt voor een videogesprek per e-mail, tja, dat leest niet iedereen op tijd. Ook niet als je er een appje in de klassenapp achteraan stuurt. Andersom zijn er blijkbaar ouders die verwachten op elke opmerking/werkje binnen een half uur reactie te krijgen.

Maar idd, iedereen doet z’n best, gezien de uitdaging voor zowel ouders als school ben ik meer dan tevreden met hoe het gaat.
Dat lastminute-gedrag hadden wij ook al toen de scholen nog open waren. Om 8 uur een appje of je alsjeblieft wasknijpers of een gereedschapsset mee naar school wil nemen :')
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 19 april 2020 @ 14:19:34 #26
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192699009
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:30 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
Praktijk voorbeeld.
Mijn klas (gr5) werkt(e) elke woensdag op de computer.
Ik heb begin dit schooljaar accounts gemaakt voor oa Bloon, Gynzy,Squla, tafeldiploma, Ambrasoft etc etc.
Ik heb ze leren inloggen op de computer. In december gingen we over naar andere Windows omgeving waardoor het inloggen is veranderd en zelfs makkelijker is geworden. (Ik heb nu over inloggen op de school omgeving. Dus niet op de accounts afzonderlijk)
Al hun inlogcodes voor de accounts hebben ze in hun eigen map geplakt.
Ik heb ze leren mailen en ik heb ze geleerd hoe ze in bijvoorbeeld PowerPoint kunnen werken.
Ik heb ze leren Googlen en noem maar op. Best een investering maar achteraf zéér de moeite waard.

Waarom moest ik ze écht alles leren? Op de 1e plaats omdat mijn gr 4 collega ze niet echt zelfredzaam heeft gemaakt.
Zij leert ze niet inloggen op hun persoonlijke account (waarmee ze bv kunnen mailen, maar waarmee ze ook automatisch inloggen op Basispoort via een zgn SSO) maar gebruikt voor elk kind een algemeen account. Dit account heeft geen mail maar ook geen SSO voor Basispoort) . Daarbij laat ze de kinderen niet zelf inloggen. Maar was ze elke keer zelf aan het inloggen (op alle laptops afzonderlijk!)voor alle kinderen. Beetje pamperen dus. En veel werk voor haar zelf. En natuurlijk geen zeurende “het lukt niet” kinderen x25 .

Ja, het is best veel werk geweest om ze álles te leren. Maar na die investering werpt het wel z’n vruchten.

Volgend jaar ga ik het precies zo doen. Eerst alle basics. Dus zelf leren inloggen. Word gebruiken. Outlook gebruiken, etc.
En daarna pas werken met de programas.
Overigens moeten ze bij ons voor de zaakvakken best veel zoeken op internet. En leren presenteren, dus alleen maar fijn als ze het kunnen.

Nu is het zo ook dat ik het leuk vindt om het ze te leren. En niet elke juf vindt dat....
  zondag 19 april 2020 @ 14:25:37 #27
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192699087
Ohja, wat ik dus wilde zeggen. Ik had dus al best wat accounts al voor mijn klas. Nogmaals. Omdat ik dat leuk vindt om te doen.
Andere collega’s moesten stel op sprong voor de hele klas diverse accounts maken.
En het helpt ook niet dat we echt net tussen 2 administratie systemen inzaten. En het niet ingelezen kon worden (door parnassys) en alles dus handmatig moest. Voor bv Gynzy.
pi_192699091
Wij krijgen op vrijdag de weekplanning van de week erna. Het ene contactmoment (kringgesprek, spelling of instructie) zet ik dan in mijn agenda. Maar dan nog missen er kinderen. Ook een vriendje die een uur later wel via dezelfde hangout voor de gezelligheid belt.

Zijn school communiceert via parro, mail en hangout. Al het digitale werk gaat via 1 website.
Maar de externe plusklas doet het via google classroom, moet ook via ander mailadres dan die van school. Wel alles op die ene plek bij elkaar.

Je moet dus alles in de gaten houden, wat wanneer af moet zijn. Dat lukt mijn kind zelf niet. Dus ik maak elke avond een grove planning voor de volgende ochtend van zijn beide klassen. Zet om 9 uur de laptop aan met de benodigde websites, en dan komt hij een end.
  zondag 19 april 2020 @ 14:26:31 #29
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192699098
Maar volgend schooljaar zijn we allemaal super digiwijs! Kinderen, juffen en ouders!
pi_192699147
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik vind het sowieso super van alle leerkrachten, hoe ze de omschakeling gemaakt hebben. Veel mensen maken natuurlijk een omschakeling nu, maar van leerkrachten is het wel een erg grote omschakeling....
O+ Thnx

Ik merk dat ik momenteel erg veel last heb van alle negatieve berichten over alles wat met onderwijs te maken heeft, ook hier. Ik heb voor alles en iedereen begrip dat het ontzettend zwaar en moeilijk is, thuislerende kinderen.

Maar men, wat trek ik alle onzekerheid, alle negatieve berichten over leerkrachten en scholen die het in de ogen van de ene ouder fantastisch doen en in de ogen van de andere ouder niet, het open van de scholen 'omdat de maatschappij dat graag wil', heel slecht. Ik ben serieus bang voor mijn eigen gezondheid en die van mijn familieleden.
En dat ligt volledig bij mij. Maar ik mis een beetje dat wij leerkrachten ook als mensen gezien worden.... En ik word daar verdrietig van. Ja, het is ons beroep, ons vak. Maar we zijn ook nog mensen, met een gezin, die met dezelfde dingen worstelen als mensen die een ander beroep hebben gekozen.

Ik kruip weer even terug onder mijn steen, afwachtend wat er dinsdag gezegd gaat worden. Ik slaap er nu al slecht van.
pi_192699241
@Peacefulll Ik had zoiets ook al een paar keer getypt en toch niet gepost. :*
  zondag 19 april 2020 @ 14:49:11 #32
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192699403
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:26 schreef amaranta het volgende:
Maar volgend schooljaar zijn we allemaal super digiwijs! Kinderen, juffen en ouders!
Wat heb jij geīnvesteerd _O_

Bij ons hebben ze een digitaal bord (met inlog) opgezet omdat ouders gek werden van mailtjes.
Daar staat op wat ze elke dag moeten doen, kunnen ze foto’s en berichtjes plaatsen, elke dag instructiefilmpje, links naar zoom voor live dictee etc.
Heel leuk om terug te lezen wat je kind daar typt.
Meer digiwijs is de mijne er zeker van geworden :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 19 april 2020 @ 14:51:18 #33
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192699424
:)

[ Bericht 25% gewijzigd door Burdie op 19-04-2020 17:25:35 ]
KuikenGuppy
pi_192699447
Leerkrachten staan natuurlijk in de spotlight, maar ik denk dat dat geldt voor heel veel werknemers peacefulll, zeker in een dienstverlenende functie. Je werkt voor de -soms onzichtbare- klant. Die wil en verwacht dingen. Zeker in deze tijd waarin veel flexibiliteit van mensen gevraagd wordt voelt kritiek niet alleen ondankbaar maar ook alsof je ondergeschikt en onbelangrijk bent. Dan kan je ergens bewust voor gekozen hebben, maar dat weegt niet altijd op tegen dat gevoel. Iedereen wil uiteindelijk gewaardeerd worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mineola op 19-04-2020 15:04:11 ]
  zondag 19 april 2020 @ 14:59:55 #35
100412 mefke79
komt goed!
pi_192699546
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:29 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

O+ Thnx

Ik merk dat ik momenteel erg veel last heb van alle negatieve berichten over alles wat met onderwijs te maken heeft, ook hier. Ik heb voor alles en iedereen begrip dat het ontzettend zwaar en moeilijk is, thuislerende kinderen.

Maar men, wat trek ik alle onzekerheid, alle negatieve berichten over leerkrachten en scholen die het in de ogen van de ene ouder fantastisch doen en in de ogen van de andere ouder niet, het open van de scholen 'omdat de maatschappij dat graag wil', heel slecht. Ik ben serieus bang voor mijn eigen gezondheid en die van mijn familieleden.
En dat ligt volledig bij mij. Maar ik mis een beetje dat wij leerkrachten ook als mensen gezien worden.... En ik word daar verdrietig van. Ja, het is ons beroep, ons vak. Maar we zijn ook nog mensen, met een gezin, die met dezelfde dingen worstelen als mensen die een ander beroep hebben gekozen.

Ik kruip weer even terug onder mijn steen, afwachtend wat er dinsdag gezegd gaat worden. Ik slaap er nu al slecht van.
Nou dat ja. Ik ben naar de school van mijn kinderen heel lovend en probeer heel precies uit te leggen wat er niet werkt bij jongste. Squla bij een kind dat niet kan lezen is gewoon rot bijvoorbeeld. School blij met uitleg en wij ook.
Diezelfde avond krijg ik een mailtje van mijn teamleider. Ouder van student had in behoorlijk grove bewoordingen geklaagd over hoe wij werkten. En dan denk ik echt van hallo, ik heb zelf ineens twee kinderen thuis, ik werk me de pleuris en dan zo'n bak stront onterecht over me heen storten. Ik ben ook maar een mens en ik doe mijn best.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zondag 19 april 2020 @ 15:34:46 #36
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192699910
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:59 schreef mefke79 het volgende:

[..]

Nou dat ja. Ik ben naar de school van mijn kinderen heel lovend en probeer heel precies uit te leggen wat er niet werkt bij jongste. Squla bij een kind dat niet kan lezen is gewoon rot bijvoorbeeld. School blij met uitleg en wij ook.
Diezelfde avond krijg ik een mailtje van mijn teamleider. Ouder van student had in behoorlijk grove bewoordingen geklaagd over hoe wij werkten. En dan denk ik echt van hallo, ik heb zelf ineens twee kinderen thuis, ik werk me de pleuris en dan zo'n bak stront onterecht over me heen storten. Ik ben ook maar een mens en ik doe mijn best.
Dat is dan ook zuur ja
pi_192700545
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:19 schreef amaranta het volgende:

[..]

Praktijk voorbeeld.
Mijn klas (gr5) werkt(e) elke woensdag op de computer.
Ik heb begin dit schooljaar accounts gemaakt voor oa Bloon, Gynzy,Squla, tafeldiploma, Ambrasoft etc etc.
Ik heb ze leren inloggen op de computer. In december gingen we over naar andere Windows omgeving waardoor het inloggen is veranderd en zelfs makkelijker is geworden. (Ik heb nu over inloggen op de school omgeving. Dus niet op de accounts afzonderlijk)
Al hun inlogcodes voor de accounts hebben ze in hun eigen map geplakt.
Ik heb ze leren mailen en ik heb ze geleerd hoe ze in bijvoorbeeld PowerPoint kunnen werken.
Ik heb ze leren Googlen en noem maar op. Best een investering maar achteraf zéér de moeite waard.

Waarom moest ik ze écht alles leren? Op de 1e plaats omdat mijn gr 4 collega ze niet echt zelfredzaam heeft gemaakt.
Zij leert ze niet inloggen op hun persoonlijke account (waarmee ze bv kunnen mailen, maar waarmee ze ook automatisch inloggen op Basispoort via een zgn SSO) maar gebruikt voor elk kind een algemeen account. Dit account heeft geen mail maar ook geen SSO voor Basispoort) . Daarbij laat ze de kinderen niet zelf inloggen. Maar was ze elke keer zelf aan het inloggen (op alle laptops afzonderlijk!)voor alle kinderen. Beetje pamperen dus. En veel werk voor haar zelf. En natuurlijk geen zeurende “het lukt niet” kinderen x25 .

Ja, het is best veel werk geweest om ze álles te leren. Maar na die investering werpt het wel z’n vruchten.

Volgend jaar ga ik het precies zo doen. Eerst alle basics. Dus zelf leren inloggen. Word gebruiken. Outlook gebruiken, etc.
En daarna pas werken met de programas.
Overigens moeten ze bij ons voor de zaakvakken best veel zoeken op internet. En leren presenteren, dus alleen maar fijn als ze het kunnen.

Nu is het zo ook dat ik het leuk vindt om het ze te leren. En niet elke juf vindt dat....
Zo ging het hier op school ook. De kinderen hebben een eigen mailadres, inlogcodes voor snappet, bloon en squla. Vanaf het moment dat ze daarmee gaan werken, leren ze ook inloggen. Logisch ook, want als zij toevallig zin hebben om te rekenen dan staat juf niet direct klaar om het uit te leggen. Verder hebben ze allemaal een eigen google drive waarin ze projecten opslaan om gedurende meerdere weken aan te werken. Ze moeten inderdaad ook regelmatig dingen bij google opzoeken. In de projectgroepjes leren de groep 3-kinderen dat zoetjes aan van de kinderen uit groep 4 en 5. En spreekbeurten (vanaf groep 4) maken ze eigenlijk standaard in powerpoint en laten dat dan vanuit hun drive op het digibord zien. Geen idee eigenlijk of dat een enorme investering voor de leerkracht is geweest, als ik jou zo hoor wel :D Het voordeel is dat de juf het ieder jaar aan 10 nieuwe groep 3-ers moet uitleggen en ze daarna drie jaar de vluchten plukken van goed geīnstrueerde kinderen. En de kinderen helpen elkaar ook veel.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192701472
Het is nu gewoon minder zichtbaar, wat de leerkrachten doen. Als ouder heb je geen idee en zie je alleen maar welke taken je eigen kind krijgt en welk contact je kind met de juf heeft.
Toevallig was de tweeling van de juf (volgens mij rond de 9 maanden) tijdens de laatste klassencall op de achtergrond bij haar thuis aanwezig en kregen ze tussendoor hun fruithapje van haar..., toen naam de andere juf even de leiding over, maar die werkt fulltime en heeft eigenlijk ook nog een groep 3...ik denk dat het ook veel afstemming vraagt, volgens mij werken de juffen denk ik ook voornamelijk van thuis. Hoewel laatst zei de juf in de videochat dat ze ook oppas was voor de kinderen die op school kwamen die dag.
Ik ben wel blij dat het niet allemaal computerwerk met meerkeuzevragen is, maar dat ze ook in hun werkboeken gewoon opdrachten hebben en oefeningen in leerboeken maken. Wel een gedoe om steeds het goede boek en de goede oefening te vinden voor mij...de kinderen en juffen zijn misschien beter eraan gewend, maar soms slaan ze een les of opdracht over en ze werken wisselend in werk- en leerboeken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 19-04-2020 18:16:08 ]
  zondag 19 april 2020 @ 18:00:05 #39
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_192701648
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:20 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.

Thuis werken we met een laptop, op school met een chromebook. En groep 3 überhaupt nog nauwelijks (alleen kinderen die moeite hebben met lezen gebruiken bouw). Dus hier echt wel begeleiding en ondersteuning nodig.
  zondag 19 april 2020 @ 18:05:08 #40
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_192701747
Ouders bemoeien zich nu ook veel meer met het onderwijs. Normaal speelt zich dat op school af, nu in de woonkamer. Online instructies, videobellen met de juf, ik hoor het nu allemaal.
pi_192701762
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 17:49 schreef Zana het volgende:
Het is nu gewoon minder zichtbaar, wat de leerkrachten doen. Als ouder heb je geen idee en zie je alleen maar welke taken je eigen kind krijgt en welk contact je kind met de juf heeft.
Toevallig was de tweeling van de juf (volgens mij rond de 9 maanden) tijdens de laatste klassencall op de achtergrond bij haar thuis aanwezig en kregen ze tussendoor hun fruithapje..., toen naam de andere juf even de leiding over, maar die werkt fulltime en heeft eigenlijk ook nog een groep 3...ik denk dat het ook veel afstemming vraagt, volgens mij werken de juffen denk ik ook voornamelijk van thuis. Hoewel last zei de juf in de videochat dat ze ook oppas was voor de kinderen die op school kwamen die dag.
Ik ben wel blij dat het niet allemaal computerwerk met meerkeuzevragen is, maar dat ze ook in hun werkboeken gewoon opdrachten hebben en oefeningen in leerboeken maken. Wel een gedoe om steeds het goede boek en de goede oefening te vinden voor mij...de kinderen en juffen zijn misschien beter eraan gewend, maar soms slaan ze een les of opdracht over en ze werken wisselend in werk- en leerboeken...
Computerwerk is toch niet per se meerkeuzevragen? Ze moeten gewoon de antwoorden zelf typen hoor :? Edit: ik vind het superhandig, digitaal rekenen en spelling. Ze werken naar een individueel streefniveau, de opdrachten passen zich aan dat niveau aan, ze zien direct welke opdrachten goed of fout zijn en de leerkracht ook, dus ik hoef helemaal niets na te kijken of op te sturen.

@Kyara, ja, ik kom er hier lezende achter dat wij blijkbaar best een digitaal georiënteerde school hebben :D
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 19 april 2020 @ 18:10:21 #42
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192701828
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:33 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Zo ging het hier op school ook. De kinderen hebben een eigen mailadres, inlogcodes voor snappet, bloon en squla. Vanaf het moment dat ze daarmee gaan werken, leren ze ook inloggen. Logisch ook, want als zij toevallig zin hebben om te rekenen dan staat juf niet direct klaar om het uit te leggen. Verder hebben ze allemaal een eigen google drive waarin ze projecten opslaan om gedurende meerdere weken aan te werken. Ze moeten inderdaad ook regelmatig dingen bij google opzoeken. In de projectgroepjes leren de groep 3-kinderen dat zoetjes aan van de kinderen uit groep 4 en 5. En spreekbeurten (vanaf groep 4) maken ze eigenlijk standaard in powerpoint en laten dat dan vanuit hun drive op het digibord zien. Geen idee eigenlijk of dat een enorme investering voor de leerkracht is geweest, als ik jou zo hoor wel :D Het voordeel is dat de juf het ieder jaar aan 10 nieuwe groep 3-ers moet uitleggen en ze daarna drie jaar de vluchten plukken van goed geīnstrueerde kinderen. En de kinderen helpen elkaar ook veel.
Juffrouw, waar moet ik typen? Juffrouw hoe schrijf je gynzy? Juffrouw waar moet klikken. Juffrouw mijn wachtwoord klopt niet.
Juffrouw waar zit.... etc
Ook wel heel grappig soms. Als ze fonetisch ginziekits typen (terwijl het ook gewoon op het bord staat)
  zondag 19 april 2020 @ 18:24:43 #43
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192702020
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 17:49 schreef Zana het volgende:
Het is nu gewoon minder zichtbaar, wat de leerkrachten doen. Als ouder heb je geen idee en zie je alleen maar welke taken je eigen kind krijgt en welk contact je kind met de juf heeft.
Toevallig was de tweeling van de juf (volgens mij rond de 9 maanden) tijdens de laatste klassencall op de achtergrond bij haar thuis aanwezig en kregen ze tussendoor hun fruithapje van haar..., toen naam de andere juf even de leiding over, maar die werkt fulltime en heeft eigenlijk ook nog een groep 3...ik denk dat het ook veel afstemming vraagt, volgens mij werken de juffen denk ik ook voornamelijk van thuis. Hoewel laatst zei de juf in de videochat dat ze ook oppas was voor de kinderen die op school kwamen die dag.
Ik ben wel blij dat het niet allemaal computerwerk met meerkeuzevragen is, maar dat ze ook in hun werkboeken gewoon opdrachten hebben en oefeningen in leerboeken maken. Wel een gedoe om steeds het goede boek en de goede oefening te vinden voor mij...de kinderen en juffen zijn misschien beter eraan gewend, maar soms slaan ze een les of opdracht over en ze werken wisselend in werk- en leerboeken...
Minder zichtbaar? Ik spreek ouders nu vaker dan voorheen.
Maargoed. In gr5 gaan de ouders niet mee naar binnen, en al helemaal niet naar boven :P
Meestal als ouders boven komen, dan is er wel iets belangrijks
  zondag 19 april 2020 @ 18:25:41 #44
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192702035
Ik ga overigens nog steeds naar m’n school. Heb nu pas 2x vanuit thuis gewerkt.
pi_192702196
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 18:06 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Computerwerk is toch niet per se meerkeuzevragen? Ze moeten gewoon de antwoorden zelf typen hoor :? Edit: ik vind het superhandig, digitaal rekenen en spelling. Ze werken naar een individueel streefniveau, de opdrachten passen zich aan dat niveau aan, ze zien direct welke opdrachten goed of fout zijn en de leerkracht ook, dus ik hoef helemaal niets na te kijken of op te sturen.

@:Kyara, ja, ik kom er hier lezende achter dat wij blijkbaar best een digitaal georiënteerde school hebben :D
Er zijn natuurlijk verschillende programma's, ik weet niet precies wat ze op school zelfs gebruiken, voor nu kregen ze een inlogcode voor Junior Einstein. Begrijpend lezen is voornamelijk meerkeuze, rekenen is inderdaad meestal het resultaat ingeven of bij spelling een woord aanvullen, maar natuur, topografie en geschiedenis, verkeersles zijn allemaal meerkeuzevragen en deels ook door de lange tekst nog een soort van begrijpend lezen. Taal, spelling en rekenen worden nu met de eigen boeken gedaan...bij rekenen ook handig om de rekenweg te zien...en handschrift blijven oefenen vind ik ook nog belangrijk. En ook de opdracht goed lezen en doen wat er gevraagd wordt en niet op de automatische piloot antwoord geven werkt denk ik beter met een gewoon boek.
Ik kon mij nooit voorstellen hoe ze nu precies op school leerden en daar heb ik nu echt meer inzicht gekregen.
  zondag 19 april 2020 @ 19:17:42 #46
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192702714
Wij zitten allemaal in een eigen kamer.
Kind heeft laptop en ipad. Laatste voor de camera voor zoom meetings.
Rekenen, spelling, taal, begrijpend lezen, alles is digitaal. En zeker geen meerkeuzevragen. Hier werken ze op school namelijk ook altijd mee op een ipad.
Alleen schrijven heeft hij zijn werkboek voor.
En er zijn kopieer werkbladen, naar ik begrepen heb is dat herhaling. Maar die halen wij niet op en leveren we niet in.
Vorige week hadden ze toetsen van rekenen. Dan kunnen ze niet zien of het antwoord goed of fout is.

De ene dag staat hij 100x bij ons en de andere dag is hij zo klaar. Hangt ook een beetje af van zijn humeur :P
Het is zelden omdat hij hulp nodig heeft maar wel of geen zin hebben en dan gaan mokken.

De eerste week zat hij bij mij aan de eettafel. Dat werkte voor allebei slecht dus daarom iedereen zijn eigen plek en dat werkt enorm goed voor ons. Maar groep 5, 9 jaar. Daar kan je een grote mate van zelfstandigheid van verwachten. Zeker als deze manier van digitaal werken vertrouwd is.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 19 april 2020 @ 19:41:47 #47
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192702972
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 18:37 schreef Zana het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk verschillende programma's, ik weet niet precies wat ze op school zelfs gebruiken, voor nu kregen ze een inlogcode voor Junior Einstein. Begrijpend lezen is voornamelijk meerkeuze, rekenen is inderdaad meestal het resultaat ingeven of bij spelling een woord aanvullen, maar natuur, topografie en geschiedenis, verkeersles zijn allemaal meerkeuzevragen en deels ook door de lange tekst nog een soort van begrijpend lezen. Taal, spelling en rekenen worden nu met de eigen boeken gedaan...bij rekenen ook handig om de rekenweg te zien...en handschrift blijven oefenen vind ik ook nog belangrijk. En ook de opdracht goed lezen en doen wat er gevraagd wordt en niet op de automatische piloot antwoord geven werkt denk ik beter met een gewoon boek.
Ik kon mij nooit voorstellen hoe ze nu precies op school leerden en daar heb ik nu echt meer inzicht gekregen.
Ik denk Zana, dat jij vaak dingen overanalyseert.(Tenmiste die indruk krijg ik vaker als ik Posts van jou lees) Volgens mij maak je het in je hoofd vaak veel te groot. En valt het vaak reuze mee.

Veel digitale programma’s zijn adaptief. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan de leerling.
Maakt hij de plussommen vaak fout, dan komen die vaker terug. Snapt hij het wel. Dan wordt de stof wAt moeilijker.
Juist digitaal lijkt het mij lastiger om op de automatische piloot te gaan. Of zomaar wat doen.
Ze moeten juist zelf nadenken.
pi_192703453
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:29 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

O+ Thnx

Ik merk dat ik momenteel erg veel last heb van alle negatieve berichten over alles wat met onderwijs te maken heeft, ook hier. Ik heb voor alles en iedereen begrip dat het ontzettend zwaar en moeilijk is, thuislerende kinderen.

Maar men, wat trek ik alle onzekerheid, alle negatieve berichten over leerkrachten en scholen die het in de ogen van de ene ouder fantastisch doen en in de ogen van de andere ouder niet, het open van de scholen 'omdat de maatschappij dat graag wil', heel slecht. Ik ben serieus bang voor mijn eigen gezondheid en die van mijn familieleden.
En dat ligt volledig bij mij. Maar ik mis een beetje dat wij leerkrachten ook als mensen gezien worden.... En ik word daar verdrietig van. Ja, het is ons beroep, ons vak. Maar we zijn ook nog mensen, met een gezin, die met dezelfde dingen worstelen als mensen die een ander beroep hebben gekozen.

Ik kruip weer even terug onder mijn steen, afwachtend wat er dinsdag gezegd gaat worden. Ik slaap er nu al slecht van.
Lieve Peace en Hupje,
Ik herken dit helemaal..
Van slechts twee dagen werken naar stiekem fulltime werken en avonden tot half 12 bezig zijn met instructiefilmpjes. Verschrikkelijk. Ik heb van manlief al “toestemming” om als dit het nieuwe onderwijs wordt ontslag te nemen. Ik heb verder zeer kritische ouders en toevallig vrijdag geteld. 14 lelijke, kritische mailtjes tegenover 2 fijne mailtjes in de afgelopen 5 weken. En dat doet wat met je..

Maar, ik ben trots op mezelf en mijn duo. We maken goede instructiefilmpjes, we hebben 2x meetings met iedereen, we zijn zeer goed bereikbaar, ik heb de kinderen in beeld en we zijn niemand kwijt ;) .
Zo, dus iedereen die kritiek heeft... doe dat maar eens even na!

Dus peace en hupje wees ook trots op wat je doet! Dat mag!
En ik heb goede hoop voor dinsdag. Want hoop heb ik nodig, want thuisonderwijs is gewoon stom!
  zondag 19 april 2020 @ 20:32:01 #49
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192703709
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:18 schreef Loj het volgende:

[..]

Lieve Peace en Hupje,
Ik herken dit helemaal..
Van slechts twee dagen werken naar stiekem fulltime werken en avonden tot half 12 bezig zijn met instructiefilmpjes. Verschrikkelijk. Ik heb van manlief al “toestemming” om als dit het nieuwe onderwijs wordt ontslag te nemen. Ik heb verder zeer kritische ouders en toevallig vrijdag geteld. 14 lelijke, kritische mailtjes tegenover 2 fijne mailtjes in de afgelopen 5 weken. En dat doet wat met je..

Maar, ik ben trots op mezelf en mijn duo. We maken goede instructiefilmpjes, we hebben 2x meetings met iedereen, we zijn zeer goed bereikbaar, ik heb de kinderen in beeld en we zijn niemand kwijt ;) .
Zo, dus iedereen die kritiek heeft... doe dat maar eens even na!

Dus peace en hupje wees ook trots op wat je doet! Dat mag!
En ik heb goede hoop voor dinsdag. Want hoop heb ik nodig, want thuisonderwijs is gewoon stom!
Hoe komt het dat je zoveel tijd kwijt bent aan het maken van de instructie filmpjes? Misschien kan ik je helpen met tips?
pi_192703882
Jemig Loj wat ontzettend naar dat er zoveel negatieve reacties zijn. }:| Denken die ouders het dan allemaal beter te weten dan jij?
Merkwaardig dat ouders op deze manier kritiek uiten ook, lekker 'veilig' via een mail. Bah ik word daar echt een beetje naar van. ;(
pi_192703985
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 19:41 schreef amaranta het volgende:

Veel digitale programma’s zijn adaptief. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan de leerling.
Maakt hij de plussommen vaak fout, dan komen die vaker terug. Snapt hij het wel. Dan wordt de stof wAt moeilijker.
Juist digitaal lijkt het mij lastiger om op de automatische piloot te gaan. Of zomaar wat doen.
Ze moeten juist zelf nadenken.
Dat adaptieve is hier een probleem. Het kind krijgt door zijn faalangst/perfectionisme regelmatig paniek tijdens het maken van de tempotoetsen. Hij is slim zat, maar het systeem ziet dat dus niet. Dat levert eindeloos herhaling op. En juf kan het ook niet aanpassen.
(Heb nu wel jufs oke om gewoon het werk over te slaan als het teveel weerstand oplevert. Maar waar ze zeiden eind vorig jaar bij de overstap dat dit voor hem ideaal zou zijn, is dat dus niet zo. Snap nu wel waarom hij dit jaar ook moppert over het rekenen op school)
pi_192704143
@Peacefull :* . De gevoelens, de zorgen om de gezondheid van jezelf en je naasten zijn heel herkenbaar en echt niet vreemd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 19 april 2020 @ 20:49:57 #53
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192704168
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:42 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat adaptieve is hier een probleem. Het kind krijgt door zijn faalangst/perfectionisme regelmatig paniek tijdens het maken van de tempotoetsen. Hij is slim zat, maar het systeem ziet dat dus niet. Dat levert eindeloos herhaling op. En juf kan het ook niet aanpassen.
(Heb nu wel jufs oke om gewoon het werk over te slaan als het teveel weerstand oplevert. Maar waar ze zeiden eind vorig jaar bij de overstap dat dit voor hem ideaal zou zijn, is dat dus niet zo. Snap nu wel waarom hij dit jaar ook moppert over het rekenen op school)
Dat is wel naar.
Overigens staan programma makers wel open voor dit soort input. Dus je zou ook de programma makers kunnen mailen.
pi_192704680
Ik begrijp niet zo goed waarom ouders lelijk doen tegen leerkrachten. Dat begrijp ik onder normale omstandigheden al niet en nu helemaal niet. Wat win je daar nou mee? Iedereen doet op dit moment zijn stinkende best om het beste van de situatie te maken, evalueren kan later.
  zondag 19 april 2020 @ 21:21:14 #55
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_192704897
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 21:10 schreef Cholula het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom ouders lelijk doen tegen leerkrachten. Dat begrijp ik onder normale omstandigheden al niet en nu helemaal niet. Wat win je daar nou mee? Iedereen doet op dit moment zijn stinkende best om het beste van de situatie te maken, evalueren kan later.
Dit :Y
En t zelfde gaat voor winkelmedewerkers, ov mensen en weet ik veel iedereen doet ook maar gewoon wat ie kan. Horkerige samenleving soms ;(
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_192704939
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 21:10 schreef Cholula het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom ouders lelijk doen tegen leerkrachten. Dat begrijp ik onder normale omstandigheden al niet en nu helemaal niet. Wat win je daar nou mee? Iedereen doet op dit moment zijn stinkende best om het beste van de situatie te maken, evalueren kan later.
Ik ook niet. In overleg kom je echt een eind.

Mensen hebben misschien ook wel korte lontjes nu. Maar juffen doen ook hun best..
pi_192705157
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 21:10 schreef Cholula het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom ouders lelijk doen tegen leerkrachten. Dat begrijp ik onder normale omstandigheden al niet en nu helemaal niet. Wat win je daar nou mee? Iedereen doet op dit moment zijn stinkende best om het beste van de situatie te maken, evalueren kan later.
Ik ook niet. Echt niet. Ik zat laatst zelfs te denken de juf een bloemetje te sturen, eventueel namens de klas..
  zondag 19 april 2020 @ 21:43:01 #58
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_192705183
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 21:10 schreef Cholula het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom ouders lelijk doen tegen leerkrachten. Dat begrijp ik onder normale omstandigheden al niet en nu helemaal niet. Wat win je daar nou mee? Iedereen doet op dit moment zijn stinkende best om het beste van de situatie te maken, evalueren kan later.
Ik zal bekennen dat ik een keer ook niet zo aardig heb gedaan tegen de leidinggevende van de crčche, toen ik op een hectische werkdag daar mijn kind kwam brengen en hij niet op een lijst bleek te staan. Ik raakte echt in paniek, ik werk in de zorg en kon niet niet gaan, en hem ook niet meenemen. En dan kan ik best een scherpe tong hebben. Ze streek met veel omhaal met haar hand over haar hart, als ik relatiebeheer zou bellen, en die was niet bereikbaar. Dus toen stond ik te huilen op het plein en ben naar haar toegelopen om sorry te zeggen en dat het niet lukte. Hopelijk scheelt dat nog iets. Normaal gesproken (zonder coronacrisis zeg maar) ben ik echt de redelijkheid zelve.
Ik zal komende week nog even een mail sturen met wat aardige woorden, dat is wel een goed idee. Als ik het niet vergeet.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 19 april 2020 @ 21:48:27 #59
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_192705242
En als ik nou toch openhartig word: ik verbaas me wel over ouders die van plan zijn om verkoudheden bij hun kind te veinzen om ze van school weg te houden als die weer opengaat. Hoe lang wil je dat doen? Tot de zomer, tot het vaccin er misschien is over een jaar? Wat is je doel?

Ik vond het ook heus wel spannend om mijn zoon naar de noodopvang te brengen. Toen hij voor het eerst ging heb ik er slecht van geslapen. Maar nu ben ik eraan gewend, het leven is wat risicovoller dan hiervoor, maar we leven gewoon, nu. En hoewel ik niet onverdeeld blij ben met mijn vak zie ik ook de goede kanten van gewoon naar mijn werk gaan en mensen zien. Het gaat met mij een stuk beter dan toen Jacob nog verkouden was en ik thuiswerkte. Je denkt dat het meevalt maar het is gewoon heel zwaar.

Ik zal blij zijn als alles weer een beetje opstart maar ik ben vooral van plan de richtlijnen gewoon te volgen. Ik weet het niet beter en het doel is niet dat we het virus niet krijgen. Als je dat wel je persoonlijke doel maakt, krijg je het knap lastig. Mensen zullen misschien daar hun individuele redenen voor hebben (onderliggende aandoeningen of zo) maar als dat vervolgens botst met de wet (leerplicht) heb je wel een probleem.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 19 april 2020 @ 22:04:12 #60
100412 mefke79
komt goed!
pi_192705470
Ik heb ze tot nu toe weg gehouden van de noodopvang, dat kon ook nog nu mijn man toch ziek thuis was. Maar voor hun tweede vakantie week heb ik 1 dag opvang omdat ik wel weer moet werken. Het helpt wel dat je weet dat dit niet met een week over is en dat mijn man het waarschijnlijk al gehad heeft. Het wordt waarschijnlijk voorlopig ook niet anders, dus we doen het er maar mee.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192706758


[ Bericht 60% gewijzigd door Jentin op 20-04-2020 07:07:09 ]
  zondag 19 april 2020 @ 23:27:36 #62
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192707023
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:29 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

O+ Thnx

Ik merk dat ik momenteel erg veel last heb van alle negatieve berichten over alles wat met onderwijs te maken heeft, ook hier. Ik heb voor alles en iedereen begrip dat het ontzettend zwaar en moeilijk is, thuislerende kinderen.

Maar men, wat trek ik alle onzekerheid, alle negatieve berichten over leerkrachten en scholen die het in de ogen van de ene ouder fantastisch doen en in de ogen van de andere ouder niet, het open van de scholen 'omdat de maatschappij dat graag wil', heel slecht. Ik ben serieus bang voor mijn eigen gezondheid en die van mijn familieleden.
En dat ligt volledig bij mij. Maar ik mis een beetje dat wij leerkrachten ook als mensen gezien worden.... En ik word daar verdrietig van. Ja, het is ons beroep, ons vak. Maar we zijn ook nog mensen, met een gezin, die met dezelfde dingen worstelen als mensen die een ander beroep hebben gekozen.

Ik kruip weer even terug onder mijn steen, afwachtend wat er dinsdag gezegd gaat worden. Ik slaap er nu al slecht van.
Ik haal deze zin er even uit, omdat ik het herken.. Ik werk in de zorg en sta in direct contact met besmette patienten. Na een zware werkdag (waar we soms echt nare dingen zien gebeuren) komt het allemaal heel hard bij me binnen, en vind ik het lastig om rationeel te blijven en te vertrouwen op de deskundigen en te geloven dat het ons heus niet zal treffen, dat voelt echt als Russische roulette. De voortdurende dreiging ontneemt me soms letterlijk de adem, dat is heel heftig.

Maar, vertrouwen op de deskundigen en die adviezen opvolgen is wel het enige wat ik kan doen om te dealen met de huidige situatie, om te blijven functioneren, zowel binnen mijn vak als thuis. Voor ons zijn er telefoonnummers van allerhande ondersteuners en coaches etc waar we laagdrempelig bij kunnen aankloppen om onze angsten en zorgen te bespreken. Misschien fijn voor jou om te onderzoeken of er voor leerkrachten ook zoiets is (mocht je daar behoefte aan hebben)?
pi_192707294
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 23:27 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Ik haal deze zin er even uit, omdat ik het herken.. Ik werk in de zorg en sta in direct contact met besmette patienten. Na een zware werkdag (waar we soms echt nare dingen zien gebeuren) komt het allemaal heel hard bij me binnen, en vind ik het lastig om rationeel te blijven en te vertrouwen op de deskundigen en te geloven dat het ons heus niet zal treffen, dat voelt echt als Russische roulette. De voortdurende dreiging ontneemt me soms letterlijk de adem, dat is heel heftig.

Maar, vertrouwen op de deskundigen en die adviezen opvolgen is wel het enige wat ik kan doen om te dealen met de huidige situatie, om te blijven functioneren, zowel binnen mijn vak als thuis. Voor ons zijn er telefoonnummers van allerhande ondersteuners en coaches etc waar we laagdrempelig bij kunnen aankloppen om onze angsten en zorgen te bespreken. Misschien fijn voor jou om te onderzoeken of er voor leerkrachten ook zoiets is (mocht je daar behoefte aan hebben)?
Dat hebben wij ook, er is een dienst die je laagdrempelig kan bellen en dat is anoniem. Werkgever komt het verder niet te weten. Op dit moment is het redelijk ok bij ons. Wel worden mijn cliënten steeds wat onrustiger omdat ze niet de weekenden naar huis kunnen. Dagbesteding gaat nog wel door, maar dan aangepast.
*poef* nu is het weg
pi_192707354
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 20:32 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hoe komt het dat je zoveel tijd kwijt bent aan het maken van de instructie filmpjes? Misschien kan ik je helpen met tips?
Lief Amaranta, het komt vooral omdat ik een combi-klas heb dus een dubbel aantal filmpjes moet maken. En ik kan het alleen ‘s avonds doen door 3 rennende kinderen in huis.

Zo, en toen kwam lelijke mail nummer 15 binnen en die kwam ook hard binnen. Werd echt op de persoon gespeeld, maar het is gewoon echt onterecht. En als ze dan ergens een punt zouden hebben, maar gewoon ook echt niet. Lang verhaal kort maken, ik heb hier echt even keihard gejankt en nu hoop voor dinsdag.

Ik heb trouwens ook meteen een bedank mail gestuurd naar de juffen van mijn boys ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door Loj op 20-04-2020 00:06:22 ]
  Manager PR/Moderator maandag 20 april 2020 @ 00:27:45 #65
269689 crew  Viv
pi_192708893
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 23:58 schreef Loj het volgende:

[..]

Lief Amaranta, het komt vooral omdat ik een combi-klas heb dus een dubbel aantal filmpjes moet maken. En ik kan het alleen ‘s avonds doen door 3 rennende kinderen in huis.

Zo, en toen kwam lelijke mail nummer 15 binnen en die kwam ook hard binnen. Werd echt op de persoon gespeeld, maar het is gewoon echt onterecht. En als ze dan ergens een punt zouden hebben, maar gewoon ook echt niet. Lang verhaal kort maken, ik heb hier echt even keihard gejankt en nu hoop voor dinsdag.

Ik heb trouwens ook meteen een bedank mail gestuurd naar de juffen van mijn boys ;)
Echt, wat bezielt deze mensen toch??
Het is een knettergekke tijd, met een situatie zoals we die nog niet eerder meemaakten. Iedereen doet op zijn of haar manier z’n stinkende best om werk/gezin draaiende te houden. Echt, wees vriendelijk.
Mail de leerkracht toch niet als je niks positiefs te melden hebt. Die leerkracht doet zijn stinkende best alle ballen hoog te houden. Ik snap dit gewoon echt niet. Oprecht niet.
pi_192709075
Over kritiek van ouders, wat ik bij mijn vriendin zie is dat het vaak ook de ouders zijn die in het normale onderwijs de zeikerds zijn. En ik bedoel daar dus niet mee dat je geen kritiek mag geven op leerkrachten, er is echt wel een grens tussen opbouwende kritiek en affikken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie hier in huis al jaren de passie voor het onderwijs en de kinderen. Er wordt zo hard gewerkt en zoveel meer dan de contracturen. Nu is dat in het extreme doorgeslagen. Nu heeft mijn vriendin ook de pech dat ze geen duo heeft sinds eind september. Ze heeft een soort van inval duo's zeg maar, niet handig in deze periode.

Loj, nee joh! Wat ontzettend naar. Stuur je dit lekker door naar je directeur/directrice?! Echt doen hoor! Zo hoor je niet mensen om te gaan. Je doet het top met 3 kinderen thuis en dan ook nog deze manier van lesgeven :*

Zijn de leerkrachten hier niet bang dat juist het weer openen van scholen met de 1,5 meter regel nog meer werkdruk gaat geven? Dat de helft van de klas maar aanwezig is zeg maar of gaan jullie de stof halveren?
Hier is mijn vriendin ook bang dat haar meivakantie er juist wel aan gaat vanwege al de voorbereidingen om aan de regels van het nieuwe onderwijs te voldoen.
  maandag 20 april 2020 @ 08:31:35 #68
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_192709150
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 23:58 schreef Loj het volgende:
Zo, en toen kwam lelijke mail nummer 15 binnen en die kwam ook hard binnen. Werd echt op de persoon gespeeld, maar het is gewoon echt onterecht. En als ze dan ergens een punt zouden hebben, maar gewoon ook echt niet. Lang verhaal kort maken, ik heb hier echt even keihard gejankt en nu hoop voor dinsdag.
Wat ontzettend naar. Wat bezielt mensen toch? Kan je directeur hierin misschien iets betekenen? Bij ons is er de eerste drie weken aan het eind van iedere week een survey naar ouders uitgestuurd. Zo konden we onze grieven kwijt, maar zonder daar direct de leerkrachten mee lastig te vallen. Bovendien helpt het misschien ook om minder op de persoon te spelen (hoewel 'dat soort ouders' daar misschien minder gevoelig voor zijn).

quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 08:06 schreef Malteser het volgende:

Mail de leerkracht toch niet als je niks positiefs te melden hebt. Die leerkracht doet zijn stinkende best alle ballen hoog te houden. Ik snap dit gewoon echt niet. Oprecht niet.
Ik vind dat je best een leerkracht kunt mailen, maar dan mail je toch over je kind? "Japie kan hier niet zo goed mee omgaan. Kan dat anders?" Of desnoods: "Ik kan hier niet zo goed mee omgaan. Kan dat anders?"

Wij hadden in het begin van e-learning een probleem met de wiskunde lerares van beide kinderen. Ze was echt zo vreselijk niet haarzelf. Helemaal in het begin heb ik er iets van gezegd (o.a. "De examens gaan niet door, en wiskunde is de enige klas die examenkandidaten toetsen geeft in de stijl van de examens. Die niet doorgaan. Kan dat niet beter/nuttiger?"). Op meer persoonlijke dingen heb ik haar niet aangesproken, maar het wel heel goed in de gaten gehouden. Ze sprak bijvoorbeeld kinderen heel hard aan op prestaties ("Waarom heb jij maar drie sommen gedaan?" Leerling: "omdat ik niet zo slim ben als de rest?"), deed opeens aan echt ouderwetse 'cold calls' (geen idee hoe dat heet in het Nederlands. Ze maar een som opschrijven en dan zeggen "Jantje, los dit op!" Waarop Jantje in de stress schiet en nog geen 3 bij 5 zou kunnen optellen). Dit is een oudere, Roemeense wiskunde lerares met twee PhD's, en ze schoot echt in haar ijzervreters rol volgens mij. Maar het werd langzaam beter....
  maandag 20 april 2020 @ 08:32:11 #69
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192709159
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 23:27 schreef Nanukerst het volgende:
... vind ik het lastig om rationeel te blijven en te vertrouwen op de deskundigen en te geloven dat het ons heus niet zal treffen, dat voelt echt als Russische roulette.
Maar het is toch de bedoeling dat we (of iig een groot deel van de bevolking) het een keer gaan krijgen? Anders komt de groepsimmuniteit er nooit.
(Post je trouwens bewust onder een kloon?)
KuikenGuppy
pi_192709250
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 08:32 schreef Burdie het volgende:

[..]

Maar het is toch de bedoeling dat we (of iig een groot deel van de bevolking) het een keer gaan krijgen? Anders komt de groepsimmuniteit er nooit.
(Post je trouwens bewust onder een kloon?)
Nee, de bedoeling is dat we het zo lang uitzingen totdat er of medicatie is of een vaccin. Groepsimmuniteit gaat echt nog heel erg lang duren, de hoop is toch dat medicatie of vaccinatie sneller komt.
pi_192709277
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 21:48 schreef Lemijn het volgende:
En als ik nou toch openhartig word: ik verbaas me wel over ouders die van plan zijn om verkoudheden bij hun kind te veinzen om ze van school weg te houden als die weer opengaat. Hoe lang wil je dat doen? Tot de zomer, tot het vaccin er misschien is over een jaar? Wat is je doel?

Ik vond het ook heus wel spannend om mijn zoon naar de noodopvang te brengen. Toen hij voor het eerst ging heb ik er slecht van geslapen. Maar nu ben ik eraan gewend, het leven is wat risicovoller dan hiervoor, maar we leven gewoon, nu. En hoewel ik niet onverdeeld blij ben met mijn vak zie ik ook de goede kanten van gewoon naar mijn werk gaan en mensen zien. Het gaat met mij een stuk beter dan toen Jacob nog verkouden was en ik thuiswerkte. Je denkt dat het meevalt maar het is gewoon heel zwaar.

Ik zal blij zijn als alles weer een beetje opstart maar ik ben vooral van plan de richtlijnen gewoon te volgen. Ik weet het niet beter en het doel is niet dat we het virus niet krijgen. Als je dat wel je persoonlijke doel maakt, krijg je het knap lastig. Mensen zullen misschien daar hun individuele redenen voor hebben (onderliggende aandoeningen of zo) maar als dat vervolgens botst met de wet (leerplicht) heb je wel een probleem.
Volledig eens, Lemijn. Als je zo redeneert, dan moet je met je kinderen waarschijnlijk nog minstens een jaar thuisblijven. Maar dat is veel te ontwrichtend, de scholen gaan hoe dan ook, of het nu na de meivakantie is of op een ander moment in de nabije toekomst, open. En we zullen met elkaar, met de scholen, de leraren etc zo goed mogelijk moeten kijken hoe we dat gaan doen. Constructief.

Overigens begrijp ik je emoties heel goed. De eerste dag dat mijn dochter naar noodopvang ging van school kreeg ik toen ik haar ophaalde een soort kruisverhoor, met als insteek of het wel echt nodig was dat ze naar de opvang kwam. I stond er ook bij, en dat vond ik vervelend. Ik kreeg toen ook tranen in mijn ogen, en dat heb ik niet snel. Ik voelde me al bezwaard om er gebruik van te maken, maar zag ook niet goed hoe het dan wel moest. Als iemand je dan ook nog zo aanspreekt...
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192709370
Nou en dan ook nog; kijkende naar mijn kinderen.. Die hebben heel de winter snotneuzen. En gezien er dan ook nog geen vaccin gaat zijn verwacht ik ze dan al heel veel thuis te moeten hebben. Als de scholen tot na de zomervakantie dicht blijven, vrees ik dat die van mij dan een maand of 2 naar school kan en dan begint het verkouden zijn weer -O-

Jullie verhalen over de noodopvang herken ik niet trouwens. Er is hier standaard 1 kindje op de dagopvang en 4 kindjes op school. Als mijn kids ook gaan zijn er 2 op de dagopvang en dus 5 op school. Ze zijn hier niets dan heel meedenkend en vriendelijk geweest als ik ze wilde brengen.
pi_192709460
Wat er ook besloten wordt, de 2e week van de vakantie ben ik aan het voorbereiden voor daarna. Simpelweg omdat ik daar nog geen tijd voor heb gehad deze weken én omdat ik het niet nuttig vond om al wat klaar te leggen als ik nog niet weet of het op afstand of op school wordt.

Edit: toch maar weggehaald

[ Bericht 49% gewijzigd door Hupje op 20-04-2020 09:15:02 ]
pi_192709779
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 08:43 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Nee, de bedoeling is dat we het zo lang uitzingen totdat er of medicatie is of een vaccin. Groepsimmuniteit gaat echt nog heel erg lang duren, de hoop is toch dat medicatie of vaccinatie sneller komt.
Ja maar met uitzingen wordt dan volgens mij bedoeld: voorkomen dat mensen uit risicogroepen het krijgen, en voorkomen dat er te hoge pieken zijn en daarmee overbelasting van ic. Het virus zelf kan niet gestopt worden en besmettingen zullen blijven gebeuren, maar hopelijk beperkt.

Dus bij de vraag of de scholen weer open kunnen, is het niet de vraag: kunnen we 100% zeker weten dat er via school geen besmettingen zullen zijn, maar wel de vraag: zullen die besmettingen dusdanig zijn dat punt twee aan de orde komt (overbelasting ic). Het kan dus alleen met alle veiligheidsmaatregelen e.d. met als kanttekening dat het niet volledig beheersbaar en te voorkomen is.

Sinds het begin van corona heb ik in ieder geval als uitgangspunt voor mezelf, als een soort reality check, dat wij het als gezin hoogstwaarschijnlijk wel een keer gaan krijgen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_192709954
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 08:31 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Wat ontzettend naar. Wat bezielt mensen toch? Kan je directeur hierin misschien iets betekenen? Bij ons is er de eerste drie weken aan het eind van iedere week een survey naar ouders uitgestuurd. Zo konden we onze grieven kwijt, maar zonder daar direct de leerkrachten mee lastig te vallen. Bovendien helpt het misschien ook om minder op de persoon te spelen (hoewel 'dat soort ouders' daar misschien minder gevoelig voor zijn).
[..]

Ik vind dat je best een leerkracht kunt mailen, maar dan mail je toch over je kind? "Japie kan hier niet zo goed mee omgaan. Kan dat anders?" Of desnoods: "Ik kan hier niet zo goed mee omgaan. Kan dat anders?"

Wij hadden in het begin van e-learning een probleem met de wiskunde lerares van beide kinderen. Ze was echt zo vreselijk niet haarzelf. Helemaal in het begin heb ik er iets van gezegd (o.a. "De examens gaan niet door, en wiskunde is de enige klas die examenkandidaten toetsen geeft in de stijl van de examens. Die niet doorgaan. Kan dat niet beter/nuttiger?"). Op meer persoonlijke dingen heb ik haar niet aangesproken, maar het wel heel goed in de gaten gehouden. Ze sprak bijvoorbeeld kinderen heel hard aan op prestaties ("Waarom heb jij maar drie sommen gedaan?" Leerling: "omdat ik niet zo slim ben als de rest?"), deed opeens aan echt ouderwetse 'cold calls' (geen idee hoe dat heet in het Nederlands. Ze maar een som opschrijven en dan zeggen "Jantje, los dit op!" Waarop Jantje in de stress schiet en nog geen 3 bij 5 zou kunnen optellen). Dit is een oudere, Roemeense wiskunde lerares met twee PhD's, en ze schoot echt in haar ijzervreters rol volgens mij. Maar het werd langzaam beter....
Ik snap wat je zegt en ben het ermee eens. Maar ik doelde dus met “mail niet als je niks positiefs te melden hebt” puur alleen op de nare mails die leerkrachten nu ontvangen. Het echt op de man af spelen zoals Loj omschrijft.
De situatie die jij aanhaalt, vind ik niet naar maar eerlijk. Meedenken, samen kijken naar verbeterpunten, dat getuigt juist van betrokkenheid toch? Prima lijkt me. Het is vooral de toon die de muziek maakt.
pi_192710031
quote:
2s.gif Op maandag 20 april 2020 09:19 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja maar met uitzingen wordt dan volgens mij bedoeld: voorkomen dat mensen uit risicogroepen het krijgen, en voorkomen dat er te hoge pieken zijn en daarmee overbelasting van ic. Het virus zelf kan niet gestopt worden en besmettingen zullen blijven gebeuren, maar hopelijk beperkt.

Dus bij de vraag of de scholen weer open kunnen, is het niet de vraag: kunnen we 100% zeker weten dat er via school geen besmettingen zullen zijn, maar wel de vraag: zullen die besmettingen dusdanig zijn dat punt twee aan de orde komt (overbelasting ic). Het kan dus alleen met alle veiligheidsmaatregelen e.d. met als kanttekening dat het niet volledig beheersbaar en te voorkomen is.

Sinds het begin van corona heb ik in ieder geval als uitgangspunt voor mezelf, als een soort reality check, dat wij het als gezin hoogstwaarschijnlijk wel een keer gaan krijgen.
Ja, het is nu inderdaad voorkomen dat er weer een hoge piek komt. Totdat er medicatie of vaccinatie is is het een kwestie van maatregelen bijstellen zodat het zorgsysteem het aankan. Dus het kan zijn dat zaken die nu 'vrijgegeven' worden weer ingetrokken worden als de besmettingen omhoog gaan en de IC's weer voller raken.

Het is een soort koorddansen, waarbij je ook nog een keer 2 weken vooruit moet kijken omdat de maatregelen pas na 2 weken effect hebben. Ik heb veel lof voor beleidsmakers...
pi_192710046
Jeetje wat lees ik hier toch altijd fijne, genuanceerde en doordachte reacties. Verschillende meningen en insteken en toch met respect. Ik lees hier graag in ieder geval.

Ik las gisteren over Zweden en de aanpak daar, mede omdat dat dus onze zomerbestemming is. Daar doen ze eigenlijk veel hetzelfde als hier alleen daar wordt meer eigen verantwoordelijkheid genomen. Dat waren ze hier volgens mij ook gewoon van plan tot dat bewuste weekend in maart. Ik neem aan dat bij het openen van de scholen wordt gekeken naar bijvoorbeeld Denemarken en Zweden en hoe ze het daar doen.
pi_192710051
Overigens was ik zelf leerkracht. En ik ben dus uit het onderwijs gestapt, omdat ik niet (meer) om kon gaan met de bakken ellende en kritiek die je over je heen krijgt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 20 april 2020 @ 09:55:54 #79
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_192710291
Ik vraag me dan ook af of het wel de bedoeling gaat zijn om op basisscholen 1,5 meter afstand te houden. Bij de kinderopvang is het in ieder geval geen optie. Bij kleuters denk ik ook niet. Waar ligt de grens? Zou het plan niet gewoon zijn om opvang en onderwijs t/m groep acht op te starten en zien wat het effect is? Halve klassen of halve dagen lijkt me amper werken, de onderwijzers etc hebben zelf vaak ook weer kinderen, dat wordt toch een logistieke nachtmerrie?

Ook ik ben vooral zielsblij dat ik geen beleidsmaker ben!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 20 april 2020 @ 09:56:53 #80
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192710308
Zouden jullie eigenlijk, als dat aangeboden wordt, een test doen om te kijken of je het al gehad hebt?
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')