abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192695952
pi_192696042
Mijn buurvrouw vertelde het gisteren nog ja, dat ze wekenlang niets had gehoord van een leerling. Naar het huis gefietst, maar dat zat er ook stil uit, bij buren aangebeld, maar die hadden ze ook al een tijdje niet gezien. En dan?
Inmiddels was er wel weer contact gelukkig. Maar je hebt als docent natuurlijk ook beperkte middelen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  zondag 19 april 2020 @ 10:39:59 #3
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_192696145
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 10:11 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze bedoelt dat je die verantwoordelijkheid niet bij de leerkracht kunt neerleggen. Kan je een voorbeeld noemen van een onveilige situatie die erger wordt doordat er iemand onaangekondigd op de stoep staat?
Het is ook niet zo dat ik dat als een verantwoordelijkheid van de leerkracht zie of dat daar neerleg. Maar dat ik zoals ik al schreef me kan voorstellen dat leerkrachten in sommige situaties daar rekening mee houden. En dat het niet zo zwart wit is als, ik kan dat kind kan niet bereiken, ik spring op mijn fiets.

Bijvoorbeeld het voorbeeld lunapuella.
  Manager PR/Moderator zondag 19 april 2020 @ 10:47:34 #4
269689 crew  Viv
pi_192696244
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 10:32 schreef LeSage het volgende:
Naar het huis gefietst, maar dat zat er ook stil uit, bij buren aangebeld, maar die hadden ze ook al een tijdje niet gezien. En dan?
Ja, het houdt een keertje op natuurlijk. Ik las dat er ook kinderen van arbeidsmigranten uit Polen en dergelijke zonder aankondiging weer in hun geboorteland zitten. :o

Goed dat ze het geprobeerd heeft, en fijn dat het contact nu alsnog hersteld is. :)

En dat op de fiets springen zou je (zoals ik al zei) kunnen verpakken als iets dat je bij alle kinderen doet (of daadwerkelijk bij alle kinderen langs gaan), niet alleen bij de zorgelijke gevallen. Toen de scholen net dicht gingen was er een groepje docenten in het nieuws die bij iedereen thuis het huiswerk kwam brengen, met als bijbedoeling het contact in stand houden / oogje in het zeil houden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Viv op 19-04-2020 10:55:14 ]
pi_192696248
Je hebt als docent toch maar een beperkte verantwoordelijkheid en ik kan me ook voorstellen dat er veel niet eens mag. Zeker met de AVG.
Natuurlijk kan je werk langsbrengen en dan extra aanbellen bij bepaalde leerlingen en dan? Als ze niet open doen of juist wel. Noem mij een bange poeperd maar ik zou daar niet graag aanbellen. (gelukkig ben ik geen docent....)

Ik zou het normaal vinden als dat wordt gemeld en een instantie die er verstand van heeft en ervaring mee heeft het verder oppakt. Maar dat is wellicht te makkelijk en naīef gedacht.
pi_192696394
Ze hebben hier bij de jongste op school voor Pasen bij alle kinderen paaseieren bezorgd. Niet altijd door de eigen leerkracht, maar je hebt wel even een contact moment. (in ons geval een andere juf, omdat D's juf anders 32 kinderen langs moest, een deze juf als duo 'maar' 15 adressen had en al wat adressen in de buurt had hier)
En bij sommige adressen zijn ook 2 leerkrachten langs gegaan...

Ik zou denk ik met 1 keer per week 2 uur instructie of 2 keer een uur al prettig zou vinden als tussenvorm. Evt kinderen die met hulp nodig hebben wat meer. De directrice heeft in een interview ook al gezegd dat die 1,5 meter echt onmogelijk is als het ouderwets zou gaan draaien.

Er zitten bij ons toch al 3 jaar groepen per klas, dat zou wel een logische scheiding worden. Elke groep een eigen moment. maar wat doe je dan met de andere leerlingen die thuis werken en vragen hebben op zo'n moment..
pi_192696532
Ik ben ook twee van mijn minderjarige studenten al een aantal weken kwijt. Die zaten al in een klas waarin ze alleen basisvakken kregen ivm overstap naar een andere opleiding. Ik heb gemaild, uitgenodigd, via algemene apps gereageerd en dat alles meerdere keren en dan houdt het op. Leerplicht controleert nu niet, met 16 is er ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid en ik ga echt niet even met de auto 20 kilometer verderop kijken of hij thuis is. Meestal zijn ze druk met werk.

Van de andere kant, er zijn ook pubers die door het ontbreken van de schoolstructuur afglijden of heel veel gaan gamen. Ook die krijg je niet te pakken. Gelukkig hebben we een zorgteam, die pakken dat op, maar dan nog is niet iedereen in beeld. En dat is niet fijn, maar je kan niet alles. En dan stop ik mijn tijd liever in werkzaamheden die een grote groep vooruit helpen, zoals lessen en examens, in plaats van uren in een individu te steken. Mijn tijd is immers ook niet oneindig. Leuk en fijn is het niet, maar het is even niet anders.

Bij mijn eigen kinderen komen docenten niet aan huis, alles gaat digitaal. Wel is vanaf het begin geregeld dat kwetsbare kinderen op de noodopvang zijn zodat ze in beeld blijven. Toch denk ik dat er ook bij ons kinderen van de radar zijn om wat voor reden dan ook.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192697620
Hier belde de juf op om te vragen waar wij woonden, ze stond in de straat maar kon blijkbaar het huisnummer niet vinden (ze stond voor het verkeerde gebouw). Op dat moment was mijn zoon net buitenspelen (notabene in de buurt van zijn school)....toen dacht ik nog dat ze misschien iets in de brievenbus had achtergelaten (want het was de week voor Pasen en ze kwam onaangekondigd), maar dat was ook niet zo....ik vond het een beetje vreemd...
En de week eerder vroeg ze tijdens een videocall ook echt door, wie allemaal thuis waren, wat hij de hele dag ging doen, of de ouders thuis werkten, waar en met wie hij ging spelen....dat kon als gewoon interesse in de leerling doorgaan, maar was misschien ook bedoeld om het welbevinden van de kinderen te achterhalen. Met 1 april was ze daadwerkelijk bij enkele kinderen "het huiswerk gaan controleren" wat in het raam moest worden opgehangen...de andere juf woont in een andere stad, die verwacht ik niet zo snel op de stoep, maar ze heeft tot nu toe twee keer een kringgesprek georganiseerd met de hele klas via teams.
Ik ben benieuwd, hoe het verder gaat, de directeur heeft al aangegeven dat wij niet direct na de persconferentie iets horen, maar dat ze tijd nodig hebben om een plan uit te werken.
Vorige week was voor het eerst dat de kinderen opdrachten zouden insturen via padlet, foto's van hoe ze spelletjes deden om de keersommen te herhalen en een gedicht voor taal, maar dat heeft nog niet eens de helft van de kinderen uit de klas gedaan. Ook tijdens de videocalls waren misschien maar 2/3 van de kinderen aanwezig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 19-04-2020 12:50:57 ]
pi_192697710
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:47 schreef exode het volgende:
Je hebt als docent toch maar een beperkte verantwoordelijkheid en ik kan me ook voorstellen dat er veel niet eens mag. Zeker met de AVG.
Natuurlijk kan je werk langsbrengen en dan extra aanbellen bij bepaalde leerlingen en dan? Als ze niet open doen of juist wel. Noem mij een bange poeperd maar ik zou daar niet graag aanbellen. (gelukkig ben ik geen docent....)

Ik zou het normaal vinden als dat wordt gemeld en een instantie die er verstand van heeft en ervaring mee heeft het verder oppakt. Maar dat is wellicht te makkelijk en naīef gedacht.
Eerst probeert de school contact te leggen, lukt dat niet, dan kunnen ze proberen via leerplicht, en als dat niet lukt via hulpverlening die soms in een gezin is (een wijkteam oid) en als dat niet lukt, dan kunnen ze aankloppen bij veilig thuis :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_192697783
Bij de jongste starten ze elke ochtend met instructie via hangouts, wel prettig.
Ik was met de jongste bloemen halen, kwamen we haar juf tegen. Jongste helemaal verlegen... ja ze had juf al zo lang niet gezien ;). Ok, in real life was het inderdaad even geleden, maar online had ze juf die week nog gezien. Even een praatje staan maken :).
Het inbellen was de eerste week wat vrijblijvend, maar intussen is het wel de bedoeling dat iedereen er is. En volgens mij is dat in haar klas ook wel zo.

De oudste heeft les via teams, die heeft 1 klasgenoot die er grotendeels niet is.
Daar weet je dan ook niet wat er aan de hand is ofzo.
Fake it till you make it...
pi_192697823
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
  zondag 19 april 2020 @ 13:04:39 #12
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192697926
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
Nou, dit. Onze school is erg begripvol in alles, maar ik schrik ervan hoeveel scholen toch wel veel verwachten van ouders en kinderen in deze tijden. Wij zijn thuisonderwijs aan 1 kind gewend, en dan nog kost het wel wat tijd en energie om dat voor 2 kinderen te regelen ipv maar 1. Voor vrijwel alle ouders is dit compleet nieuw, en dan heb je ook nog je eigen thuiswerk en/of een vitaal beroep. Het zijn echt veel ballen om in de lucht te houden, ik waardeer het van de juffen dat we daarin een beetje terechte ruimte krijgen :)
  zondag 19 april 2020 @ 13:06:41 #13
344469 Amsel
zonder t
pi_192697946
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken.
Dit. Ik heb al van verschillende ouders gehoord dat ze belafspraken met de juf vergeten zijn, de Google classroom call maar hebben laten schieten omdat het inloggen zo ingewikkeld was, enzovoorts - gewoon omdat ze het er met de combinatie van thuiswerken niet bij kunnen hebben. Wij horen elke vrijdag een verslagje naar de juf te sturen over hoe het met de kleuter gaat en dat doe ik ook niet. Ik heb incidenteel contact met haar, de kleuter heeft nu 2x met haar gevideobeld, en ik vind het wel best zo. Ben heel blij dat ze nog maar een kleuter is en dat we het schoolwerk dus kunnen laten schieten. En eigenlijk hoop ik ook dat de juf de tijd die ze nu niet aan onze kleuter hoeft te besteden kan inzetten voor de kinderen in de klas die haar wel nodig hebben.
  zondag 19 april 2020 @ 13:07:33 #14
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192697953
Oudste is overigens twee keer geen onderdeel geweest van een digitale bijeenkomst met zijn plusklas, omdat er twee keer dezelfde spelfout in zijn mailadres werd gemaakt en de link dus nooit aan kwam. :') :D En omdat wij amper doorhebben in welk jaar we leven, laat staan dat we weten welke dag het is, hadden we dat ook echt te laat door. w/
pi_192698103
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.

Onze school is gelukkig heel laagdrempelig. Een keer per week bellen via hangouts, foto's van werkjes uploaden is allemaal facultatief en ik heb nu twee keer een mailtje gehad omdat er een lesje niet gemaakt bleek. Met daarbij duidelijk toegevoegd dat het geen probleem is, dat we er vooral niet van in paniek moeten raken en dat het fijn zou zijn als het zou lukken de lesjes nog een keer te maken. Dat bleek 2x3 minuten werk ;) We hebben vorige week zelf een filmpje gekregen met een digitaal bloemetje van de juffen dat we het prima doen als ouders en we vooral de lat niet te hoog moeten leggen O+

Ik zou ook tamelijk gestresst raken ja, als ik voortdurend door juf werd gebeld of me moest verantwoorden wanneer ik zélf aan het werk was :X
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698193
Het ligt inderdaad ook aan de leeftijd. B is dus zes en zit in groep 2. De officiele taakjes zijn veel te makkelijk voor hem en bij het extra werk heeft hij begeleiding nodig. En dan rent Juul van bijna 2 jaar rond en moeten we beide eigenlijk werken.
We doen wat we kunnen vooral omdat B het echt leuk vindt.

Mijn vriendin geeft les aan groep 7 en die zijn over het algemeen zelfstandig. In de eerste week belde veel ouders mee in nu niet meer. Ze neemt filmpjes op met instructie, dictee etc en zover ik meekrijg, doen haar leerlingen dat zelfstandig en eigenlijk ook allemaal. Daarnaast heeft ze meerdere zorgkindjes, die belt ze een paar x week 1 op 1 om te kletsen en extra instructie.
pi_192698199
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:20 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.
Dat varieert natuurlijk erg per school. En je moet, zeker met meerdere kinderen, ook maar genoeg apparaten voor iedereen in huis hebben én dat je internetverbinding al die thuiswerkers en schoolwerkjes aan kan.
pi_192698213
Dat snap ik wel dat het met meer kinderen en twee thuiswerkers heel moeilijk is om de ballen in de lucht te houden.
Hoe wenselijk het voor dat ene kind is om meer live instructie te krijgen hoe moeilijker het in een andere familie te combineren is, omdat er twee of meer kinderen en de ouders tegelijkertijd moeten werken...

Wij hadden het vorige week ook, er stond een link voor een instructievideo in de weekopdracht, die gaaf een foutmelding. Ik kwam er pas avonds laat achter, toen ik het huiswerk aan het controleren was, mijn zoon had het niet verteld, en het duurde nog twee dagen voordat wij een werkende link hadden.
Iedereen doet gewoon zijn best, dat online lesgeven en de daarmee verbondene communicatie was in onze school nooit eerder getest, dan valt het mij nog mee hoe het nu loopt.
pi_192698231
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:27 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Dat varieert natuurlijk erg per school. En je moet, zeker met meerdere kinderen, ook maar genoeg apparaten voor iedereen in huis hebben én dat je internetverbinding al die thuiswerkers en schoolwerkjes aan kan.
Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698274
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:26 schreef exode het volgende:
Het ligt inderdaad ook aan de leeftijd. B is dus zes en zit in groep 2. De officiele taakjes zijn veel te makkelijk voor hem en bij het extra werk heeft hij begeleiding nodig. En dan rent Juul van bijna 2 jaar rond en moeten we beide eigenlijk werken.
We doen wat we kunnen vooral omdat B het echt leuk vindt.

Mijn vriendin geeft les aan groep 7 en die zijn over het algemeen zelfstandig. In de eerste week belde veel ouders mee in nu niet meer. Ze neemt filmpjes op met instructie, dictee etc en zover ik meekrijg, doen haar leerlingen dat zelfstandig en eigenlijk ook allemaal. Daarnaast heeft ze meerdere zorgkindjes, die belt ze een paar x week 1 op 1 om te kletsen en extra instructie.
Dat lukt mijn 8-jarige in groep 4 ook prima. Hij kijkt zelf instructiefilmpjes als dat nodig is (sommige horen bij de programma's waarin hij werkt, andere zijn door school opgenomen) en doet zelf zijn dictee met een filmpje van juf en controleert dat dan. Ik vind het superfijn dat de leerkrachten daar tijd en energie in steken ^O^
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698684
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:30 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
Groep 4 was hier bezig met een pilot voor snappet, net een paar weken mee bezig. Groep 6 deed alles op papier. Nu werken ze beide alleen digitaal. We hebben niks op school hoeven te halen. Wel wat printables gekregen voor groep 4 schrijfwerk.
Voor pasen kwam meester van de oudste langs een paaskaartje brengen. Ze was helemaal blij want meester gezien.
Zij heeft dagelijks een team-uurtje waar ze gewoon kunnen kletsen met elkaar. Soms logt ze in, soms ook niet. Ligt er aan of ze zin heeft.
*poef* nu is het weg
pi_192698691
nou, hier deden ze niet veel digitaal op school en dat was dus wel even schakelen..
we hebben gelukkig 3 laptops, dus als wij werken kan er 1 kind iets digitaals met school doen. De kleuter moet echt geholpen worden die kan dat niet zelf en ook ons groep 4 kind moeten we helpen.. als ze eenmaal in de meeting zit gaat t prima, maar daarvoor is wel eerst hulp nodig.. de meetings zijn gelukkig niet gelijktijdig, dat zou ook niet kunnen.. mijn werk heeft al een keer tijdens een vergadering kunnen meegenieten van kleuterverhalen toen mijn geluid plotseling niet meer gedempt was..
maar evengoed vind ik t helemaal niet raar als er niet ingelogd is bij school het komt soms écht niet uit met werk en schema van het andere kind..
pi_192698692
Ik vind het sowieso super van alle leerkrachten, hoe ze de omschakeling gemaakt hebben. Veel mensen maken natuurlijk een omschakeling nu, maar van leerkrachten is het wel een erg grote omschakeling....
pi_192698813
Inloggen lukt de groep4-er wel zelf ja, hij werkt in de klas ook met een tablet en een weekplanning, maar een foto maken van gemaakt werk en dat uploaden is kan hij niet zelf. En nu wil ik ook weten wat hij doet/moet doen.

Kleuter rommelt maar wat aan met schoolwerkjes. Soms knutsel ik wat mee, maar ik vind twee kinderen begeleiden inderdaad best druk. Voor de kleuter moet alles worden aangezet en de groep4-er is snel afgeleid en vraagt meer controle. Hij weet ook heel goed hoe hij spelletjes vindt op zijn tablet. ‘Bezig met school’ zegt dus niet altijd iets :)

En school is qua hoeveelheid werk
dan wel redelijk relaxed hier, maar de verwachtingen zijn wel soms wat scheef over en weer. Als je kinderen een uur van te voren een uitnodiging stuurt voor een videogesprek per e-mail, tja, dat leest niet iedereen op tijd. Ook niet als je er een appje in de klassenapp achteraan stuurt. Andersom zijn er blijkbaar ouders die verwachten op elke opmerking/werkje binnen een half uur reactie te krijgen.

Maar idd, iedereen doet z’n best, gezien de uitdaging voor zowel ouders als school ben ik meer dan tevreden met hoe het gaat.
pi_192698920
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:05 schreef Mineola het volgende:
Inloggen lukt de groep4-er wel zelf ja, hij werkt in de klas ook met een tablet en een weekplanning, maar een foto maken van gemaakt werk en dat uploaden is kan hij niet zelf. En nu wil ik ook weten wat hij doet/moet doen.

Kleuter rommelt maar wat aan met schoolwerkjes. Soms knutsel ik wat mee, maar ik vind twee kinderen begeleiden inderdaad best druk. Voor de kleuter moet alles worden aangezet en de groep4-er is snel afgeleid en vraagt meer controle. Hij weet ook heel goed hoe hij spelletjes vindt op zijn tablet. ‘Bezig met school’ zegt dus niet altijd iets :)

En school is qua hoeveelheid werk
dan wel redelijk relaxed hier, maar de verwachtingen zijn wel soms wat scheef over en weer. Als je kinderen een uur van te voren een uitnodiging stuurt voor een videogesprek per e-mail, tja, dat leest niet iedereen op tijd. Ook niet als je er een appje in de klassenapp achteraan stuurt. Andersom zijn er blijkbaar ouders die verwachten op elke opmerking/werkje binnen een half uur reactie te krijgen.

Maar idd, iedereen doet z’n best, gezien de uitdaging voor zowel ouders als school ben ik meer dan tevreden met hoe het gaat.
Dat lastminute-gedrag hadden wij ook al toen de scholen nog open waren. Om 8 uur een appje of je alsjeblieft wasknijpers of een gereedschapsset mee naar school wil nemen :')
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 19 april 2020 @ 14:19:34 #26
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192699009
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:30 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
Praktijk voorbeeld.
Mijn klas (gr5) werkt(e) elke woensdag op de computer.
Ik heb begin dit schooljaar accounts gemaakt voor oa Bloon, Gynzy,Squla, tafeldiploma, Ambrasoft etc etc.
Ik heb ze leren inloggen op de computer. In december gingen we over naar andere Windows omgeving waardoor het inloggen is veranderd en zelfs makkelijker is geworden. (Ik heb nu over inloggen op de school omgeving. Dus niet op de accounts afzonderlijk)
Al hun inlogcodes voor de accounts hebben ze in hun eigen map geplakt.
Ik heb ze leren mailen en ik heb ze geleerd hoe ze in bijvoorbeeld PowerPoint kunnen werken.
Ik heb ze leren Googlen en noem maar op. Best een investering maar achteraf zéér de moeite waard.

Waarom moest ik ze écht alles leren? Op de 1e plaats omdat mijn gr 4 collega ze niet echt zelfredzaam heeft gemaakt.
Zij leert ze niet inloggen op hun persoonlijke account (waarmee ze bv kunnen mailen, maar waarmee ze ook automatisch inloggen op Basispoort via een zgn SSO) maar gebruikt voor elk kind een algemeen account. Dit account heeft geen mail maar ook geen SSO voor Basispoort) . Daarbij laat ze de kinderen niet zelf inloggen. Maar was ze elke keer zelf aan het inloggen (op alle laptops afzonderlijk!)voor alle kinderen. Beetje pamperen dus. En veel werk voor haar zelf. En natuurlijk geen zeurende “het lukt niet” kinderen x25 .

Ja, het is best veel werk geweest om ze álles te leren. Maar na die investering werpt het wel z’n vruchten.

Volgend jaar ga ik het precies zo doen. Eerst alle basics. Dus zelf leren inloggen. Word gebruiken. Outlook gebruiken, etc.
En daarna pas werken met de programas.
Overigens moeten ze bij ons voor de zaakvakken best veel zoeken op internet. En leren presenteren, dus alleen maar fijn als ze het kunnen.

Nu is het zo ook dat ik het leuk vindt om het ze te leren. En niet elke juf vindt dat....
  zondag 19 april 2020 @ 14:25:37 #27
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192699087
Ohja, wat ik dus wilde zeggen. Ik had dus al best wat accounts al voor mijn klas. Nogmaals. Omdat ik dat leuk vindt om te doen.
Andere collega’s moesten stel op sprong voor de hele klas diverse accounts maken.
En het helpt ook niet dat we echt net tussen 2 administratie systemen inzaten. En het niet ingelezen kon worden (door parnassys) en alles dus handmatig moest. Voor bv Gynzy.
pi_192699091
Wij krijgen op vrijdag de weekplanning van de week erna. Het ene contactmoment (kringgesprek, spelling of instructie) zet ik dan in mijn agenda. Maar dan nog missen er kinderen. Ook een vriendje die een uur later wel via dezelfde hangout voor de gezelligheid belt.

Zijn school communiceert via parro, mail en hangout. Al het digitale werk gaat via 1 website.
Maar de externe plusklas doet het via google classroom, moet ook via ander mailadres dan die van school. Wel alles op die ene plek bij elkaar.

Je moet dus alles in de gaten houden, wat wanneer af moet zijn. Dat lukt mijn kind zelf niet. Dus ik maak elke avond een grove planning voor de volgende ochtend van zijn beide klassen. Zet om 9 uur de laptop aan met de benodigde websites, en dan komt hij een end.
  zondag 19 april 2020 @ 14:26:31 #29
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192699098
Maar volgend schooljaar zijn we allemaal super digiwijs! Kinderen, juffen en ouders!
pi_192699147
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik vind het sowieso super van alle leerkrachten, hoe ze de omschakeling gemaakt hebben. Veel mensen maken natuurlijk een omschakeling nu, maar van leerkrachten is het wel een erg grote omschakeling....
O+ Thnx

Ik merk dat ik momenteel erg veel last heb van alle negatieve berichten over alles wat met onderwijs te maken heeft, ook hier. Ik heb voor alles en iedereen begrip dat het ontzettend zwaar en moeilijk is, thuislerende kinderen.

Maar men, wat trek ik alle onzekerheid, alle negatieve berichten over leerkrachten en scholen die het in de ogen van de ene ouder fantastisch doen en in de ogen van de andere ouder niet, het open van de scholen 'omdat de maatschappij dat graag wil', heel slecht. Ik ben serieus bang voor mijn eigen gezondheid en die van mijn familieleden.
En dat ligt volledig bij mij. Maar ik mis een beetje dat wij leerkrachten ook als mensen gezien worden.... En ik word daar verdrietig van. Ja, het is ons beroep, ons vak. Maar we zijn ook nog mensen, met een gezin, die met dezelfde dingen worstelen als mensen die een ander beroep hebben gekozen.

Ik kruip weer even terug onder mijn steen, afwachtend wat er dinsdag gezegd gaat worden. Ik slaap er nu al slecht van.
pi_192699241
@Peacefulll Ik had zoiets ook al een paar keer getypt en toch niet gepost. :*
  zondag 19 april 2020 @ 14:49:11 #32
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192699403
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:26 schreef amaranta het volgende:
Maar volgend schooljaar zijn we allemaal super digiwijs! Kinderen, juffen en ouders!
Wat heb jij geīnvesteerd _O_

Bij ons hebben ze een digitaal bord (met inlog) opgezet omdat ouders gek werden van mailtjes.
Daar staat op wat ze elke dag moeten doen, kunnen ze foto’s en berichtjes plaatsen, elke dag instructiefilmpje, links naar zoom voor live dictee etc.
Heel leuk om terug te lezen wat je kind daar typt.
Meer digiwijs is de mijne er zeker van geworden :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 19 april 2020 @ 14:51:18 #33
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192699424
:)

[ Bericht 25% gewijzigd door Burdie op 19-04-2020 17:25:35 ]
KuikenGuppy
pi_192699447
Leerkrachten staan natuurlijk in de spotlight, maar ik denk dat dat geldt voor heel veel werknemers peacefulll, zeker in een dienstverlenende functie. Je werkt voor de -soms onzichtbare- klant. Die wil en verwacht dingen. Zeker in deze tijd waarin veel flexibiliteit van mensen gevraagd wordt voelt kritiek niet alleen ondankbaar maar ook alsof je ondergeschikt en onbelangrijk bent. Dan kan je ergens bewust voor gekozen hebben, maar dat weegt niet altijd op tegen dat gevoel. Iedereen wil uiteindelijk gewaardeerd worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mineola op 19-04-2020 15:04:11 ]
  zondag 19 april 2020 @ 14:59:55 #35
100412 mefke79
komt goed!
pi_192699546
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:29 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

O+ Thnx

Ik merk dat ik momenteel erg veel last heb van alle negatieve berichten over alles wat met onderwijs te maken heeft, ook hier. Ik heb voor alles en iedereen begrip dat het ontzettend zwaar en moeilijk is, thuislerende kinderen.

Maar men, wat trek ik alle onzekerheid, alle negatieve berichten over leerkrachten en scholen die het in de ogen van de ene ouder fantastisch doen en in de ogen van de andere ouder niet, het open van de scholen 'omdat de maatschappij dat graag wil', heel slecht. Ik ben serieus bang voor mijn eigen gezondheid en die van mijn familieleden.
En dat ligt volledig bij mij. Maar ik mis een beetje dat wij leerkrachten ook als mensen gezien worden.... En ik word daar verdrietig van. Ja, het is ons beroep, ons vak. Maar we zijn ook nog mensen, met een gezin, die met dezelfde dingen worstelen als mensen die een ander beroep hebben gekozen.

Ik kruip weer even terug onder mijn steen, afwachtend wat er dinsdag gezegd gaat worden. Ik slaap er nu al slecht van.
Nou dat ja. Ik ben naar de school van mijn kinderen heel lovend en probeer heel precies uit te leggen wat er niet werkt bij jongste. Squla bij een kind dat niet kan lezen is gewoon rot bijvoorbeeld. School blij met uitleg en wij ook.
Diezelfde avond krijg ik een mailtje van mijn teamleider. Ouder van student had in behoorlijk grove bewoordingen geklaagd over hoe wij werkten. En dan denk ik echt van hallo, ik heb zelf ineens twee kinderen thuis, ik werk me de pleuris en dan zo'n bak stront onterecht over me heen storten. Ik ben ook maar een mens en ik doe mijn best.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zondag 19 april 2020 @ 15:34:46 #36
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192699910
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:59 schreef mefke79 het volgende:

[..]

Nou dat ja. Ik ben naar de school van mijn kinderen heel lovend en probeer heel precies uit te leggen wat er niet werkt bij jongste. Squla bij een kind dat niet kan lezen is gewoon rot bijvoorbeeld. School blij met uitleg en wij ook.
Diezelfde avond krijg ik een mailtje van mijn teamleider. Ouder van student had in behoorlijk grove bewoordingen geklaagd over hoe wij werkten. En dan denk ik echt van hallo, ik heb zelf ineens twee kinderen thuis, ik werk me de pleuris en dan zo'n bak stront onterecht over me heen storten. Ik ben ook maar een mens en ik doe mijn best.
Dat is dan ook zuur ja
pi_192700545
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:19 schreef amaranta het volgende:

[..]

Praktijk voorbeeld.
Mijn klas (gr5) werkt(e) elke woensdag op de computer.
Ik heb begin dit schooljaar accounts gemaakt voor oa Bloon, Gynzy,Squla, tafeldiploma, Ambrasoft etc etc.
Ik heb ze leren inloggen op de computer. In december gingen we over naar andere Windows omgeving waardoor het inloggen is veranderd en zelfs makkelijker is geworden. (Ik heb nu over inloggen op de school omgeving. Dus niet op de accounts afzonderlijk)
Al hun inlogcodes voor de accounts hebben ze in hun eigen map geplakt.
Ik heb ze leren mailen en ik heb ze geleerd hoe ze in bijvoorbeeld PowerPoint kunnen werken.
Ik heb ze leren Googlen en noem maar op. Best een investering maar achteraf zéér de moeite waard.

Waarom moest ik ze écht alles leren? Op de 1e plaats omdat mijn gr 4 collega ze niet echt zelfredzaam heeft gemaakt.
Zij leert ze niet inloggen op hun persoonlijke account (waarmee ze bv kunnen mailen, maar waarmee ze ook automatisch inloggen op Basispoort via een zgn SSO) maar gebruikt voor elk kind een algemeen account. Dit account heeft geen mail maar ook geen SSO voor Basispoort) . Daarbij laat ze de kinderen niet zelf inloggen. Maar was ze elke keer zelf aan het inloggen (op alle laptops afzonderlijk!)voor alle kinderen. Beetje pamperen dus. En veel werk voor haar zelf. En natuurlijk geen zeurende “het lukt niet” kinderen x25 .

Ja, het is best veel werk geweest om ze álles te leren. Maar na die investering werpt het wel z’n vruchten.

Volgend jaar ga ik het precies zo doen. Eerst alle basics. Dus zelf leren inloggen. Word gebruiken. Outlook gebruiken, etc.
En daarna pas werken met de programas.
Overigens moeten ze bij ons voor de zaakvakken best veel zoeken op internet. En leren presenteren, dus alleen maar fijn als ze het kunnen.

Nu is het zo ook dat ik het leuk vindt om het ze te leren. En niet elke juf vindt dat....
Zo ging het hier op school ook. De kinderen hebben een eigen mailadres, inlogcodes voor snappet, bloon en squla. Vanaf het moment dat ze daarmee gaan werken, leren ze ook inloggen. Logisch ook, want als zij toevallig zin hebben om te rekenen dan staat juf niet direct klaar om het uit te leggen. Verder hebben ze allemaal een eigen google drive waarin ze projecten opslaan om gedurende meerdere weken aan te werken. Ze moeten inderdaad ook regelmatig dingen bij google opzoeken. In de projectgroepjes leren de groep 3-kinderen dat zoetjes aan van de kinderen uit groep 4 en 5. En spreekbeurten (vanaf groep 4) maken ze eigenlijk standaard in powerpoint en laten dat dan vanuit hun drive op het digibord zien. Geen idee eigenlijk of dat een enorme investering voor de leerkracht is geweest, als ik jou zo hoor wel :D Het voordeel is dat de juf het ieder jaar aan 10 nieuwe groep 3-ers moet uitleggen en ze daarna drie jaar de vluchten plukken van goed geīnstrueerde kinderen. En de kinderen helpen elkaar ook veel.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192701472
Het is nu gewoon minder zichtbaar, wat de leerkrachten doen. Als ouder heb je geen idee en zie je alleen maar welke taken je eigen kind krijgt en welk contact je kind met de juf heeft.
Toevallig was de tweeling van de juf (volgens mij rond de 9 maanden) tijdens de laatste klassencall op de achtergrond bij haar thuis aanwezig en kregen ze tussendoor hun fruithapje van haar..., toen naam de andere juf even de leiding over, maar die werkt fulltime en heeft eigenlijk ook nog een groep 3...ik denk dat het ook veel afstemming vraagt, volgens mij werken de juffen denk ik ook voornamelijk van thuis. Hoewel laatst zei de juf in de videochat dat ze ook oppas was voor de kinderen die op school kwamen die dag.
Ik ben wel blij dat het niet allemaal computerwerk met meerkeuzevragen is, maar dat ze ook in hun werkboeken gewoon opdrachten hebben en oefeningen in leerboeken maken. Wel een gedoe om steeds het goede boek en de goede oefening te vinden voor mij...de kinderen en juffen zijn misschien beter eraan gewend, maar soms slaan ze een les of opdracht over en ze werken wisselend in werk- en leerboeken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 19-04-2020 18:16:08 ]
  zondag 19 april 2020 @ 18:00:05 #39
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_192701648
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:20 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.

Thuis werken we met een laptop, op school met een chromebook. En groep 3 überhaupt nog nauwelijks (alleen kinderen die moeite hebben met lezen gebruiken bouw). Dus hier echt wel begeleiding en ondersteuning nodig.
  zondag 19 april 2020 @ 18:05:08 #40
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_192701747
Ouders bemoeien zich nu ook veel meer met het onderwijs. Normaal speelt zich dat op school af, nu in de woonkamer. Online instructies, videobellen met de juf, ik hoor het nu allemaal.
pi_192701762
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 17:49 schreef Zana het volgende:
Het is nu gewoon minder zichtbaar, wat de leerkrachten doen. Als ouder heb je geen idee en zie je alleen maar welke taken je eigen kind krijgt en welk contact je kind met de juf heeft.
Toevallig was de tweeling van de juf (volgens mij rond de 9 maanden) tijdens de laatste klassencall op de achtergrond bij haar thuis aanwezig en kregen ze tussendoor hun fruithapje..., toen naam de andere juf even de leiding over, maar die werkt fulltime en heeft eigenlijk ook nog een groep 3...ik denk dat het ook veel afstemming vraagt, volgens mij werken de juffen denk ik ook voornamelijk van thuis. Hoewel last zei de juf in de videochat dat ze ook oppas was voor de kinderen die op school kwamen die dag.
Ik ben wel blij dat het niet allemaal computerwerk met meerkeuzevragen is, maar dat ze ook in hun werkboeken gewoon opdrachten hebben en oefeningen in leerboeken maken. Wel een gedoe om steeds het goede boek en de goede oefening te vinden voor mij...de kinderen en juffen zijn misschien beter eraan gewend, maar soms slaan ze een les of opdracht over en ze werken wisselend in werk- en leerboeken...
Computerwerk is toch niet per se meerkeuzevragen? Ze moeten gewoon de antwoorden zelf typen hoor :? Edit: ik vind het superhandig, digitaal rekenen en spelling. Ze werken naar een individueel streefniveau, de opdrachten passen zich aan dat niveau aan, ze zien direct welke opdrachten goed of fout zijn en de leerkracht ook, dus ik hoef helemaal niets na te kijken of op te sturen.

@Kyara, ja, ik kom er hier lezende achter dat wij blijkbaar best een digitaal georiënteerde school hebben :D
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 19 april 2020 @ 18:10:21 #42
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192701828
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:33 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Zo ging het hier op school ook. De kinderen hebben een eigen mailadres, inlogcodes voor snappet, bloon en squla. Vanaf het moment dat ze daarmee gaan werken, leren ze ook inloggen. Logisch ook, want als zij toevallig zin hebben om te rekenen dan staat juf niet direct klaar om het uit te leggen. Verder hebben ze allemaal een eigen google drive waarin ze projecten opslaan om gedurende meerdere weken aan te werken. Ze moeten inderdaad ook regelmatig dingen bij google opzoeken. In de projectgroepjes leren de groep 3-kinderen dat zoetjes aan van de kinderen uit groep 4 en 5. En spreekbeurten (vanaf groep 4) maken ze eigenlijk standaard in powerpoint en laten dat dan vanuit hun drive op het digibord zien. Geen idee eigenlijk of dat een enorme investering voor de leerkracht is geweest, als ik jou zo hoor wel :D Het voordeel is dat de juf het ieder jaar aan 10 nieuwe groep 3-ers moet uitleggen en ze daarna drie jaar de vluchten plukken van goed geīnstrueerde kinderen. En de kinderen helpen elkaar ook veel.
Juffrouw, waar moet ik typen? Juffrouw hoe schrijf je gynzy? Juffrouw waar moet klikken. Juffrouw mijn wachtwoord klopt niet.
Juffrouw waar zit.... etc
Ook wel heel grappig soms. Als ze fonetisch ginziekits typen (terwijl het ook gewoon op het bord staat)
  zondag 19 april 2020 @ 18:24:43 #43
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192702020
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 17:49 schreef Zana het volgende:
Het is nu gewoon minder zichtbaar, wat de leerkrachten doen. Als ouder heb je geen idee en zie je alleen maar welke taken je eigen kind krijgt en welk contact je kind met de juf heeft.
Toevallig was de tweeling van de juf (volgens mij rond de 9 maanden) tijdens de laatste klassencall op de achtergrond bij haar thuis aanwezig en kregen ze tussendoor hun fruithapje van haar..., toen naam de andere juf even de leiding over, maar die werkt fulltime en heeft eigenlijk ook nog een groep 3...ik denk dat het ook veel afstemming vraagt, volgens mij werken de juffen denk ik ook voornamelijk van thuis. Hoewel laatst zei de juf in de videochat dat ze ook oppas was voor de kinderen die op school kwamen die dag.
Ik ben wel blij dat het niet allemaal computerwerk met meerkeuzevragen is, maar dat ze ook in hun werkboeken gewoon opdrachten hebben en oefeningen in leerboeken maken. Wel een gedoe om steeds het goede boek en de goede oefening te vinden voor mij...de kinderen en juffen zijn misschien beter eraan gewend, maar soms slaan ze een les of opdracht over en ze werken wisselend in werk- en leerboeken...
Minder zichtbaar? Ik spreek ouders nu vaker dan voorheen.
Maargoed. In gr5 gaan de ouders niet mee naar binnen, en al helemaal niet naar boven :P
Meestal als ouders boven komen, dan is er wel iets belangrijks
  zondag 19 april 2020 @ 18:25:41 #44
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192702035
Ik ga overigens nog steeds naar m’n school. Heb nu pas 2x vanuit thuis gewerkt.
pi_192702196
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 18:06 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Computerwerk is toch niet per se meerkeuzevragen? Ze moeten gewoon de antwoorden zelf typen hoor :? Edit: ik vind het superhandig, digitaal rekenen en spelling. Ze werken naar een individueel streefniveau, de opdrachten passen zich aan dat niveau aan, ze zien direct welke opdrachten goed of fout zijn en de leerkracht ook, dus ik hoef helemaal niets na te kijken of op te sturen.

@:Kyara, ja, ik kom er hier lezende achter dat wij blijkbaar best een digitaal georiënteerde school hebben :D
Er zijn natuurlijk verschillende programma's, ik weet niet precies wat ze op school zelfs gebruiken, voor nu kregen ze een inlogcode voor Junior Einstein. Begrijpend lezen is voornamelijk meerkeuze, rekenen is inderdaad meestal het resultaat ingeven of bij spelling een woord aanvullen, maar natuur, topografie en geschiedenis, verkeersles zijn allemaal meerkeuzevragen en deels ook door de lange tekst nog een soort van begrijpend lezen. Taal, spelling en rekenen worden nu met de eigen boeken gedaan...bij rekenen ook handig om de rekenweg te zien...en handschrift blijven oefenen vind ik ook nog belangrijk. En ook de opdracht goed lezen en doen wat er gevraagd wordt en niet op de automatische piloot antwoord geven werkt denk ik beter met een gewoon boek.
Ik kon mij nooit voorstellen hoe ze nu precies op school leerden en daar heb ik nu echt meer inzicht gekregen.
  zondag 19 april 2020 @ 19:17:42 #46
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192702714
Wij zitten allemaal in een eigen kamer.
Kind heeft laptop en ipad. Laatste voor de camera voor zoom meetings.
Rekenen, spelling, taal, begrijpend lezen, alles is digitaal. En zeker geen meerkeuzevragen. Hier werken ze op school namelijk ook altijd mee op een ipad.
Alleen schrijven heeft hij zijn werkboek voor.
En er zijn kopieer werkbladen, naar ik begrepen heb is dat herhaling. Maar die halen wij niet op en leveren we niet in.
Vorige week hadden ze toetsen van rekenen. Dan kunnen ze niet zien of het antwoord goed of fout is.

De ene dag staat hij 100x bij ons en de andere dag is hij zo klaar. Hangt ook een beetje af van zijn humeur :P
Het is zelden omdat hij hulp nodig heeft maar wel of geen zin hebben en dan gaan mokken.

De eerste week zat hij bij mij aan de eettafel. Dat werkte voor allebei slecht dus daarom iedereen zijn eigen plek en dat werkt enorm goed voor ons. Maar groep 5, 9 jaar. Daar kan je een grote mate van zelfstandigheid van verwachten. Zeker als deze manier van digitaal werken vertrouwd is.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 19 april 2020 @ 19:41:47 #47
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192702972
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 18:37 schreef Zana het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk verschillende programma's, ik weet niet precies wat ze op school zelfs gebruiken, voor nu kregen ze een inlogcode voor Junior Einstein. Begrijpend lezen is voornamelijk meerkeuze, rekenen is inderdaad meestal het resultaat ingeven of bij spelling een woord aanvullen, maar natuur, topografie en geschiedenis, verkeersles zijn allemaal meerkeuzevragen en deels ook door de lange tekst nog een soort van begrijpend lezen. Taal, spelling en rekenen worden nu met de eigen boeken gedaan...bij rekenen ook handig om de rekenweg te zien...en handschrift blijven oefenen vind ik ook nog belangrijk. En ook de opdracht goed lezen en doen wat er gevraagd wordt en niet op de automatische piloot antwoord geven werkt denk ik beter met een gewoon boek.
Ik kon mij nooit voorstellen hoe ze nu precies op school leerden en daar heb ik nu echt meer inzicht gekregen.
Ik denk Zana, dat jij vaak dingen overanalyseert.(Tenmiste die indruk krijg ik vaker als ik Posts van jou lees) Volgens mij maak je het in je hoofd vaak veel te groot. En valt het vaak reuze mee.

Veel digitale programma’s zijn adaptief. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan de leerling.
Maakt hij de plussommen vaak fout, dan komen die vaker terug. Snapt hij het wel. Dan wordt de stof wAt moeilijker.
Juist digitaal lijkt het mij lastiger om op de automatische piloot te gaan. Of zomaar wat doen.
Ze moeten juist zelf nadenken.
pi_192703453
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:29 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

O+ Thnx

Ik merk dat ik momenteel erg veel last heb van alle negatieve berichten over alles wat met onderwijs te maken heeft, ook hier. Ik heb voor alles en iedereen begrip dat het ontzettend zwaar en moeilijk is, thuislerende kinderen.

Maar men, wat trek ik alle onzekerheid, alle negatieve berichten over leerkrachten en scholen die het in de ogen van de ene ouder fantastisch doen en in de ogen van de andere ouder niet, het open van de scholen 'omdat de maatschappij dat graag wil', heel slecht. Ik ben serieus bang voor mijn eigen gezondheid en die van mijn familieleden.
En dat ligt volledig bij mij. Maar ik mis een beetje dat wij leerkrachten ook als mensen gezien worden.... En ik word daar verdrietig van. Ja, het is ons beroep, ons vak. Maar we zijn ook nog mensen, met een gezin, die met dezelfde dingen worstelen als mensen die een ander beroep hebben gekozen.

Ik kruip weer even terug onder mijn steen, afwachtend wat er dinsdag gezegd gaat worden. Ik slaap er nu al slecht van.
Lieve Peace en Hupje,
Ik herken dit helemaal..
Van slechts twee dagen werken naar stiekem fulltime werken en avonden tot half 12 bezig zijn met instructiefilmpjes. Verschrikkelijk. Ik heb van manlief al “toestemming” om als dit het nieuwe onderwijs wordt ontslag te nemen. Ik heb verder zeer kritische ouders en toevallig vrijdag geteld. 14 lelijke, kritische mailtjes tegenover 2 fijne mailtjes in de afgelopen 5 weken. En dat doet wat met je..

Maar, ik ben trots op mezelf en mijn duo. We maken goede instructiefilmpjes, we hebben 2x meetings met iedereen, we zijn zeer goed bereikbaar, ik heb de kinderen in beeld en we zijn niemand kwijt ;) .
Zo, dus iedereen die kritiek heeft... doe dat maar eens even na!

Dus peace en hupje wees ook trots op wat je doet! Dat mag!
En ik heb goede hoop voor dinsdag. Want hoop heb ik nodig, want thuisonderwijs is gewoon stom!
  zondag 19 april 2020 @ 20:32:01 #49
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_192703709
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:18 schreef Loj het volgende:

[..]

Lieve Peace en Hupje,
Ik herken dit helemaal..
Van slechts twee dagen werken naar stiekem fulltime werken en avonden tot half 12 bezig zijn met instructiefilmpjes. Verschrikkelijk. Ik heb van manlief al “toestemming” om als dit het nieuwe onderwijs wordt ontslag te nemen. Ik heb verder zeer kritische ouders en toevallig vrijdag geteld. 14 lelijke, kritische mailtjes tegenover 2 fijne mailtjes in de afgelopen 5 weken. En dat doet wat met je..

Maar, ik ben trots op mezelf en mijn duo. We maken goede instructiefilmpjes, we hebben 2x meetings met iedereen, we zijn zeer goed bereikbaar, ik heb de kinderen in beeld en we zijn niemand kwijt ;) .
Zo, dus iedereen die kritiek heeft... doe dat maar eens even na!

Dus peace en hupje wees ook trots op wat je doet! Dat mag!
En ik heb goede hoop voor dinsdag. Want hoop heb ik nodig, want thuisonderwijs is gewoon stom!
Hoe komt het dat je zoveel tijd kwijt bent aan het maken van de instructie filmpjes? Misschien kan ik je helpen met tips?
pi_192703882
Jemig Loj wat ontzettend naar dat er zoveel negatieve reacties zijn. }:| Denken die ouders het dan allemaal beter te weten dan jij?
Merkwaardig dat ouders op deze manier kritiek uiten ook, lekker 'veilig' via een mail. Bah ik word daar echt een beetje naar van. ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')