Het is ook niet zo dat ik dat als een verantwoordelijkheid van de leerkracht zie of dat daar neerleg. Maar dat ik zoals ik al schreef me kan voorstellen dat leerkrachten in sommige situaties daar rekening mee houden. En dat het niet zo zwart wit is als, ik kan dat kind kan niet bereiken, ik spring op mijn fiets.quote:Op zondag 19 april 2020 10:11 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze bedoelt dat je die verantwoordelijkheid niet bij de leerkracht kunt neerleggen. Kan je een voorbeeld noemen van een onveilige situatie die erger wordt doordat er iemand onaangekondigd op de stoep staat?
Ja, het houdt een keertje op natuurlijk. Ik las dat er ook kinderen van arbeidsmigranten uit Polen en dergelijke zonder aankondiging weer in hun geboorteland zitten.quote:Op zondag 19 april 2020 10:32 schreef LeSage het volgende:
Naar het huis gefietst, maar dat zat er ook stil uit, bij buren aangebeld, maar die hadden ze ook al een tijdje niet gezien. En dan?
Eerst probeert de school contact te leggen, lukt dat niet, dan kunnen ze proberen via leerplicht, en als dat niet lukt via hulpverlening die soms in een gezin is (een wijkteam oid) en als dat niet lukt, dan kunnen ze aankloppen bij veilig thuisquote:Op zondag 19 april 2020 10:47 schreef exode het volgende:
Je hebt als docent toch maar een beperkte verantwoordelijkheid en ik kan me ook voorstellen dat er veel niet eens mag. Zeker met de AVG.
Natuurlijk kan je werk langsbrengen en dan extra aanbellen bij bepaalde leerlingen en dan? Als ze niet open doen of juist wel. Noem mij een bange poeperd maar ik zou daar niet graag aanbellen. (gelukkig ben ik geen docent....)
Ik zou het normaal vinden als dat wordt gemeld en een instantie die er verstand van heeft en ervaring mee heeft het verder oppakt. Maar dat is wellicht te makkelijk en naīef gedacht.
Nou, dit. Onze school is erg begripvol in alles, maar ik schrik ervan hoeveel scholen toch wel veel verwachten van ouders en kinderen in deze tijden. Wij zijn thuisonderwijs aan 1 kind gewend, en dan nog kost het wel wat tijd en energie om dat voor 2 kinderen te regelen ipv maar 1. Voor vrijwel alle ouders is dit compleet nieuw, en dan heb je ook nog je eigen thuiswerk en/of een vitaal beroep. Het zijn echt veel ballen om in de lucht te houden, ik waardeer het van de juffen dat we daarin een beetje terechte ruimte krijgenquote:Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
Dit. Ik heb al van verschillende ouders gehoord dat ze belafspraken met de juf vergeten zijn, de Google classroom call maar hebben laten schieten omdat het inloggen zo ingewikkeld was, enzovoorts - gewoon omdat ze het er met de combinatie van thuiswerken niet bij kunnen hebben. Wij horen elke vrijdag een verslagje naar de juf te sturen over hoe het met de kleuter gaat en dat doe ik ook niet. Ik heb incidenteel contact met haar, de kleuter heeft nu 2x met haar gevideobeld, en ik vind het wel best zo. Ben heel blij dat ze nog maar een kleuter is en dat we het schoolwerk dus kunnen laten schieten. En eigenlijk hoop ik ook dat de juf de tijd die ze nu niet aan onze kleuter hoeft te besteden kan inzetten voor de kinderen in de klas die haar wel nodig hebben.quote:Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken.
Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.quote:Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
Dat varieert natuurlijk erg per school. En je moet, zeker met meerdere kinderen, ook maar genoeg apparaten voor iedereen in huis hebben én dat je internetverbinding al die thuiswerkers en schoolwerkjes aan kan.quote:Op zondag 19 april 2020 13:20 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.
Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.quote:Op zondag 19 april 2020 13:27 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Dat varieert natuurlijk erg per school. En je moet, zeker met meerdere kinderen, ook maar genoeg apparaten voor iedereen in huis hebben én dat je internetverbinding al die thuiswerkers en schoolwerkjes aan kan.
Dat lukt mijn 8-jarige in groep 4 ook prima. Hij kijkt zelf instructiefilmpjes als dat nodig is (sommige horen bij de programma's waarin hij werkt, andere zijn door school opgenomen) en doet zelf zijn dictee met een filmpje van juf en controleert dat dan. Ik vind het superfijn dat de leerkrachten daar tijd en energie in stekenquote:Op zondag 19 april 2020 13:26 schreef exode het volgende:
Het ligt inderdaad ook aan de leeftijd. B is dus zes en zit in groep 2. De officiele taakjes zijn veel te makkelijk voor hem en bij het extra werk heeft hij begeleiding nodig. En dan rent Juul van bijna 2 jaar rond en moeten we beide eigenlijk werken.
We doen wat we kunnen vooral omdat B het echt leuk vindt.
Mijn vriendin geeft les aan groep 7 en die zijn over het algemeen zelfstandig. In de eerste week belde veel ouders mee in nu niet meer. Ze neemt filmpjes op met instructie, dictee etc en zover ik meekrijg, doen haar leerlingen dat zelfstandig en eigenlijk ook allemaal. Daarnaast heeft ze meerdere zorgkindjes, die belt ze een paar x week 1 op 1 om te kletsen en extra instructie.
Groep 4 was hier bezig met een pilot voor snappet, net een paar weken mee bezig. Groep 6 deed alles op papier. Nu werken ze beide alleen digitaal. We hebben niks op school hoeven te halen. Wel wat printables gekregen voor groep 4 schrijfwerk.quote:Op zondag 19 april 2020 13:30 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
Dat lastminute-gedrag hadden wij ook al toen de scholen nog open waren. Om 8 uur een appje of je alsjeblieft wasknijpers of een gereedschapsset mee naar school wil nemenquote:Op zondag 19 april 2020 14:05 schreef Mineola het volgende:
Inloggen lukt de groep4-er wel zelf ja, hij werkt in de klas ook met een tablet en een weekplanning, maar een foto maken van gemaakt werk en dat uploaden is kan hij niet zelf. En nu wil ik ook weten wat hij doet/moet doen.
Kleuter rommelt maar wat aan met schoolwerkjes. Soms knutsel ik wat mee, maar ik vind twee kinderen begeleiden inderdaad best druk. Voor de kleuter moet alles worden aangezet en de groep4-er is snel afgeleid en vraagt meer controle. Hij weet ook heel goed hoe hij spelletjes vindt op zijn tablet. ‘Bezig met school’ zegt dus niet altijd iets
En school is qua hoeveelheid werk
dan wel redelijk relaxed hier, maar de verwachtingen zijn wel soms wat scheef over en weer. Als je kinderen een uur van te voren een uitnodiging stuurt voor een videogesprek per e-mail, tja, dat leest niet iedereen op tijd. Ook niet als je er een appje in de klassenapp achteraan stuurt. Andersom zijn er blijkbaar ouders die verwachten op elke opmerking/werkje binnen een half uur reactie te krijgen.
Maar idd, iedereen doet z’n best, gezien de uitdaging voor zowel ouders als school ben ik meer dan tevreden met hoe het gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |