abonnement Unibet Coolblue
pi_192695952
pi_192696042
Mijn buurvrouw vertelde het gisteren nog ja, dat ze wekenlang niets had gehoord van een leerling. Naar het huis gefietst, maar dat zat er ook stil uit, bij buren aangebeld, maar die hadden ze ook al een tijdje niet gezien. En dan?
Inmiddels was er wel weer contact gelukkig. Maar je hebt als docent natuurlijk ook beperkte middelen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  zondag 19 april 2020 @ 10:39:59 #3
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_192696145
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 10:11 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze bedoelt dat je die verantwoordelijkheid niet bij de leerkracht kunt neerleggen. Kan je een voorbeeld noemen van een onveilige situatie die erger wordt doordat er iemand onaangekondigd op de stoep staat?
Het is ook niet zo dat ik dat als een verantwoordelijkheid van de leerkracht zie of dat daar neerleg. Maar dat ik zoals ik al schreef me kan voorstellen dat leerkrachten in sommige situaties daar rekening mee houden. En dat het niet zo zwart wit is als, ik kan dat kind kan niet bereiken, ik spring op mijn fiets.

Bijvoorbeeld het voorbeeld lunapuella.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 19 april 2020 @ 10:47:34 #4
269689 crew  Viv
pi_192696244
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 10:32 schreef LeSage het volgende:
Naar het huis gefietst, maar dat zat er ook stil uit, bij buren aangebeld, maar die hadden ze ook al een tijdje niet gezien. En dan?
Ja, het houdt een keertje op natuurlijk. Ik las dat er ook kinderen van arbeidsmigranten uit Polen en dergelijke zonder aankondiging weer in hun geboorteland zitten. :o

Goed dat ze het geprobeerd heeft, en fijn dat het contact nu alsnog hersteld is. :)

En dat op de fiets springen zou je (zoals ik al zei) kunnen verpakken als iets dat je bij alle kinderen doet (of daadwerkelijk bij alle kinderen langs gaan), niet alleen bij de zorgelijke gevallen. Toen de scholen net dicht gingen was er een groepje docenten in het nieuws die bij iedereen thuis het huiswerk kwam brengen, met als bijbedoeling het contact in stand houden / oogje in het zeil houden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Viv op 19-04-2020 10:55:14 ]
pi_192696248
Je hebt als docent toch maar een beperkte verantwoordelijkheid en ik kan me ook voorstellen dat er veel niet eens mag. Zeker met de AVG.
Natuurlijk kan je werk langsbrengen en dan extra aanbellen bij bepaalde leerlingen en dan? Als ze niet open doen of juist wel. Noem mij een bange poeperd maar ik zou daar niet graag aanbellen. (gelukkig ben ik geen docent....)

Ik zou het normaal vinden als dat wordt gemeld en een instantie die er verstand van heeft en ervaring mee heeft het verder oppakt. Maar dat is wellicht te makkelijk en naīef gedacht.
pi_192696394
Ze hebben hier bij de jongste op school voor Pasen bij alle kinderen paaseieren bezorgd. Niet altijd door de eigen leerkracht, maar je hebt wel even een contact moment. (in ons geval een andere juf, omdat D's juf anders 32 kinderen langs moest, een deze juf als duo 'maar' 15 adressen had en al wat adressen in de buurt had hier)
En bij sommige adressen zijn ook 2 leerkrachten langs gegaan...

Ik zou denk ik met 1 keer per week 2 uur instructie of 2 keer een uur al prettig zou vinden als tussenvorm. Evt kinderen die met hulp nodig hebben wat meer. De directrice heeft in een interview ook al gezegd dat die 1,5 meter echt onmogelijk is als het ouderwets zou gaan draaien.

Er zitten bij ons toch al 3 jaar groepen per klas, dat zou wel een logische scheiding worden. Elke groep een eigen moment. maar wat doe je dan met de andere leerlingen die thuis werken en vragen hebben op zo'n moment..
pi_192696532
Ik ben ook twee van mijn minderjarige studenten al een aantal weken kwijt. Die zaten al in een klas waarin ze alleen basisvakken kregen ivm overstap naar een andere opleiding. Ik heb gemaild, uitgenodigd, via algemene apps gereageerd en dat alles meerdere keren en dan houdt het op. Leerplicht controleert nu niet, met 16 is er ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid en ik ga echt niet even met de auto 20 kilometer verderop kijken of hij thuis is. Meestal zijn ze druk met werk.

Van de andere kant, er zijn ook pubers die door het ontbreken van de schoolstructuur afglijden of heel veel gaan gamen. Ook die krijg je niet te pakken. Gelukkig hebben we een zorgteam, die pakken dat op, maar dan nog is niet iedereen in beeld. En dat is niet fijn, maar je kan niet alles. En dan stop ik mijn tijd liever in werkzaamheden die een grote groep vooruit helpen, zoals lessen en examens, in plaats van uren in een individu te steken. Mijn tijd is immers ook niet oneindig. Leuk en fijn is het niet, maar het is even niet anders.

Bij mijn eigen kinderen komen docenten niet aan huis, alles gaat digitaal. Wel is vanaf het begin geregeld dat kwetsbare kinderen op de noodopvang zijn zodat ze in beeld blijven. Toch denk ik dat er ook bij ons kinderen van de radar zijn om wat voor reden dan ook.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192697620
Hier belde de juf op om te vragen waar wij woonden, ze stond in de straat maar kon blijkbaar het huisnummer niet vinden (ze stond voor het verkeerde gebouw). Op dat moment was mijn zoon net buitenspelen (notabene in de buurt van zijn school)....toen dacht ik nog dat ze misschien iets in de brievenbus had achtergelaten (want het was de week voor Pasen en ze kwam onaangekondigd), maar dat was ook niet zo....ik vond het een beetje vreemd...
En de week eerder vroeg ze tijdens een videocall ook echt door, wie allemaal thuis waren, wat hij de hele dag ging doen, of de ouders thuis werkten, waar en met wie hij ging spelen....dat kon als gewoon interesse in de leerling doorgaan, maar was misschien ook bedoeld om het welbevinden van de kinderen te achterhalen. Met 1 april was ze daadwerkelijk bij enkele kinderen "het huiswerk gaan controleren" wat in het raam moest worden opgehangen...de andere juf woont in een andere stad, die verwacht ik niet zo snel op de stoep, maar ze heeft tot nu toe twee keer een kringgesprek georganiseerd met de hele klas via teams.
Ik ben benieuwd, hoe het verder gaat, de directeur heeft al aangegeven dat wij niet direct na de persconferentie iets horen, maar dat ze tijd nodig hebben om een plan uit te werken.
Vorige week was voor het eerst dat de kinderen opdrachten zouden insturen via padlet, foto's van hoe ze spelletjes deden om de keersommen te herhalen en een gedicht voor taal, maar dat heeft nog niet eens de helft van de kinderen uit de klas gedaan. Ook tijdens de videocalls waren misschien maar 2/3 van de kinderen aanwezig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 19-04-2020 12:50:57 ]
pi_192697710
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:47 schreef exode het volgende:
Je hebt als docent toch maar een beperkte verantwoordelijkheid en ik kan me ook voorstellen dat er veel niet eens mag. Zeker met de AVG.
Natuurlijk kan je werk langsbrengen en dan extra aanbellen bij bepaalde leerlingen en dan? Als ze niet open doen of juist wel. Noem mij een bange poeperd maar ik zou daar niet graag aanbellen. (gelukkig ben ik geen docent....)

Ik zou het normaal vinden als dat wordt gemeld en een instantie die er verstand van heeft en ervaring mee heeft het verder oppakt. Maar dat is wellicht te makkelijk en naīef gedacht.
Eerst probeert de school contact te leggen, lukt dat niet, dan kunnen ze proberen via leerplicht, en als dat niet lukt via hulpverlening die soms in een gezin is (een wijkteam oid) en als dat niet lukt, dan kunnen ze aankloppen bij veilig thuis :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_192697783
Bij de jongste starten ze elke ochtend met instructie via hangouts, wel prettig.
Ik was met de jongste bloemen halen, kwamen we haar juf tegen. Jongste helemaal verlegen... ja ze had juf al zo lang niet gezien ;). Ok, in real life was het inderdaad even geleden, maar online had ze juf die week nog gezien. Even een praatje staan maken :).
Het inbellen was de eerste week wat vrijblijvend, maar intussen is het wel de bedoeling dat iedereen er is. En volgens mij is dat in haar klas ook wel zo.

De oudste heeft les via teams, die heeft 1 klasgenoot die er grotendeels niet is.
Daar weet je dan ook niet wat er aan de hand is ofzo.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_192697823
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
  zondag 19 april 2020 @ 13:04:39 #12
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192697926
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
Nou, dit. Onze school is erg begripvol in alles, maar ik schrik ervan hoeveel scholen toch wel veel verwachten van ouders en kinderen in deze tijden. Wij zijn thuisonderwijs aan 1 kind gewend, en dan nog kost het wel wat tijd en energie om dat voor 2 kinderen te regelen ipv maar 1. Voor vrijwel alle ouders is dit compleet nieuw, en dan heb je ook nog je eigen thuiswerk en/of een vitaal beroep. Het zijn echt veel ballen om in de lucht te houden, ik waardeer het van de juffen dat we daarin een beetje terechte ruimte krijgen :)
  zondag 19 april 2020 @ 13:06:41 #13
344469 Amsel
zonder t
pi_192697946
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken.
Dit. Ik heb al van verschillende ouders gehoord dat ze belafspraken met de juf vergeten zijn, de Google classroom call maar hebben laten schieten omdat het inloggen zo ingewikkeld was, enzovoorts - gewoon omdat ze het er met de combinatie van thuiswerken niet bij kunnen hebben. Wij horen elke vrijdag een verslagje naar de juf te sturen over hoe het met de kleuter gaat en dat doe ik ook niet. Ik heb incidenteel contact met haar, de kleuter heeft nu 2x met haar gevideobeld, en ik vind het wel best zo. Ben heel blij dat ze nog maar een kleuter is en dat we het schoolwerk dus kunnen laten schieten. En eigenlijk hoop ik ook dat de juf de tijd die ze nu niet aan onze kleuter hoeft te besteden kan inzetten voor de kinderen in de klas die haar wel nodig hebben.
  zondag 19 april 2020 @ 13:07:33 #14
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192697953
Oudste is overigens twee keer geen onderdeel geweest van een digitale bijeenkomst met zijn plusklas, omdat er twee keer dezelfde spelfout in zijn mailadres werd gemaakt en de link dus nooit aan kwam. :') :D En omdat wij amper doorhebben in welk jaar we leven, laat staan dat we weten welke dag het is, hadden we dat ook echt te laat door. w/
pi_192698103
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 12:57 schreef Jagärtrut het volgende:
Je moet het als ouder ook maar zien te bolwerken. Zeker met jongere kinderen (groep 3/4/5) kan ik me voorstellen dat ze zelfs bij het inloggen enzo best wat begeleiding nodig hebben. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik mijn kleuter maar gewoon wat aan kan laten kloten met school. Het enige wat voor zijn ontwikkeling echt belangrijk is kan ik toch niet bieden, het spelen met andere kinderen. Als ik zie wat voor logistieke operatie het hier al is om 2 personen tegelijkertijd thuis te laten werken zou ik het echt heel erg moeilijk vinden om daar ook nog verplichte schoolmomenten bij te hebben.
Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.

Onze school is gelukkig heel laagdrempelig. Een keer per week bellen via hangouts, foto's van werkjes uploaden is allemaal facultatief en ik heb nu twee keer een mailtje gehad omdat er een lesje niet gemaakt bleek. Met daarbij duidelijk toegevoegd dat het geen probleem is, dat we er vooral niet van in paniek moeten raken en dat het fijn zou zijn als het zou lukken de lesjes nog een keer te maken. Dat bleek 2x3 minuten werk ;) We hebben vorige week zelf een filmpje gekregen met een digitaal bloemetje van de juffen dat we het prima doen als ouders en we vooral de lat niet te hoog moeten leggen O+

Ik zou ook tamelijk gestresst raken ja, als ik voortdurend door juf werd gebeld of me moest verantwoorden wanneer ik zélf aan het werk was :X
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698193
Het ligt inderdaad ook aan de leeftijd. B is dus zes en zit in groep 2. De officiele taakjes zijn veel te makkelijk voor hem en bij het extra werk heeft hij begeleiding nodig. En dan rent Juul van bijna 2 jaar rond en moeten we beide eigenlijk werken.
We doen wat we kunnen vooral omdat B het echt leuk vindt.

Mijn vriendin geeft les aan groep 7 en die zijn over het algemeen zelfstandig. In de eerste week belde veel ouders mee in nu niet meer. Ze neemt filmpjes op met instructie, dictee etc en zover ik meekrijg, doen haar leerlingen dat zelfstandig en eigenlijk ook allemaal. Daarnaast heeft ze meerdere zorgkindjes, die belt ze een paar x week 1 op 1 om te kletsen en extra instructie.
pi_192698199
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:20 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat valt wel mee hoor, ze werken in de klas natuurlijk ook met tablets en daar helpt de leerkracht ze ook niet voortdurend met inloggen. Als ze willen rekenen, pakken ze hun tablet, loggen in en gaan aan de slag. Dat is thuis niet veel anders.
Dat varieert natuurlijk erg per school. En je moet, zeker met meerdere kinderen, ook maar genoeg apparaten voor iedereen in huis hebben én dat je internetverbinding al die thuiswerkers en schoolwerkjes aan kan.
pi_192698213
Dat snap ik wel dat het met meer kinderen en twee thuiswerkers heel moeilijk is om de ballen in de lucht te houden.
Hoe wenselijk het voor dat ene kind is om meer live instructie te krijgen hoe moeilijker het in een andere familie te combineren is, omdat er twee of meer kinderen en de ouders tegelijkertijd moeten werken...

Wij hadden het vorige week ook, er stond een link voor een instructievideo in de weekopdracht, die gaaf een foutmelding. Ik kwam er pas avonds laat achter, toen ik het huiswerk aan het controleren was, mijn zoon had het niet verteld, en het duurde nog twee dagen voordat wij een werkende link hadden.
Iedereen doet gewoon zijn best, dat online lesgeven en de daarmee verbondene communicatie was in onze school nooit eerder getest, dan valt het mij nog mee hoe het nu loopt.
pi_192698231
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:27 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Dat varieert natuurlijk erg per school. En je moet, zeker met meerdere kinderen, ook maar genoeg apparaten voor iedereen in huis hebben én dat je internetverbinding al die thuiswerkers en schoolwerkjes aan kan.
Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698274
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:26 schreef exode het volgende:
Het ligt inderdaad ook aan de leeftijd. B is dus zes en zit in groep 2. De officiele taakjes zijn veel te makkelijk voor hem en bij het extra werk heeft hij begeleiding nodig. En dan rent Juul van bijna 2 jaar rond en moeten we beide eigenlijk werken.
We doen wat we kunnen vooral omdat B het echt leuk vindt.

Mijn vriendin geeft les aan groep 7 en die zijn over het algemeen zelfstandig. In de eerste week belde veel ouders mee in nu niet meer. Ze neemt filmpjes op met instructie, dictee etc en zover ik meekrijg, doen haar leerlingen dat zelfstandig en eigenlijk ook allemaal. Daarnaast heeft ze meerdere zorgkindjes, die belt ze een paar x week 1 op 1 om te kletsen en extra instructie.
Dat lukt mijn 8-jarige in groep 4 ook prima. Hij kijkt zelf instructiefilmpjes als dat nodig is (sommige horen bij de programma's waarin hij werkt, andere zijn door school opgenomen) en doet zelf zijn dictee met een filmpje van juf en controleert dat dan. Ik vind het superfijn dat de leerkrachten daar tijd en energie in steken ^O^
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192698684
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:30 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar het ging me nu even specifiek om het zelfstandig kunnen inloggen door een middenbouwkind. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat scholen die normaal gesproken werken van papier nu acuut zijn overstapt op digitaal werken? Bij ons wordt er verder gewerkt in programma's die ze al kennen. Groep 3 rekende in de klas bijvoorbeeld op papier en groep 4 en 5 op de tablet, en dat is thuis hetzelfde.
Groep 4 was hier bezig met een pilot voor snappet, net een paar weken mee bezig. Groep 6 deed alles op papier. Nu werken ze beide alleen digitaal. We hebben niks op school hoeven te halen. Wel wat printables gekregen voor groep 4 schrijfwerk.
Voor pasen kwam meester van de oudste langs een paaskaartje brengen. Ze was helemaal blij want meester gezien.
Zij heeft dagelijks een team-uurtje waar ze gewoon kunnen kletsen met elkaar. Soms logt ze in, soms ook niet. Ligt er aan of ze zin heeft.
*poef* nu is het weg
pi_192698691
nou, hier deden ze niet veel digitaal op school en dat was dus wel even schakelen..
we hebben gelukkig 3 laptops, dus als wij werken kan er 1 kind iets digitaals met school doen. De kleuter moet echt geholpen worden die kan dat niet zelf en ook ons groep 4 kind moeten we helpen.. als ze eenmaal in de meeting zit gaat t prima, maar daarvoor is wel eerst hulp nodig.. de meetings zijn gelukkig niet gelijktijdig, dat zou ook niet kunnen.. mijn werk heeft al een keer tijdens een vergadering kunnen meegenieten van kleuterverhalen toen mijn geluid plotseling niet meer gedempt was..
maar evengoed vind ik t helemaal niet raar als er niet ingelogd is bij school het komt soms écht niet uit met werk en schema van het andere kind..
pi_192698692
Ik vind het sowieso super van alle leerkrachten, hoe ze de omschakeling gemaakt hebben. Veel mensen maken natuurlijk een omschakeling nu, maar van leerkrachten is het wel een erg grote omschakeling....
pi_192698813
Inloggen lukt de groep4-er wel zelf ja, hij werkt in de klas ook met een tablet en een weekplanning, maar een foto maken van gemaakt werk en dat uploaden is kan hij niet zelf. En nu wil ik ook weten wat hij doet/moet doen.

Kleuter rommelt maar wat aan met schoolwerkjes. Soms knutsel ik wat mee, maar ik vind twee kinderen begeleiden inderdaad best druk. Voor de kleuter moet alles worden aangezet en de groep4-er is snel afgeleid en vraagt meer controle. Hij weet ook heel goed hoe hij spelletjes vindt op zijn tablet. ‘Bezig met school’ zegt dus niet altijd iets :)

En school is qua hoeveelheid werk
dan wel redelijk relaxed hier, maar de verwachtingen zijn wel soms wat scheef over en weer. Als je kinderen een uur van te voren een uitnodiging stuurt voor een videogesprek per e-mail, tja, dat leest niet iedereen op tijd. Ook niet als je er een appje in de klassenapp achteraan stuurt. Andersom zijn er blijkbaar ouders die verwachten op elke opmerking/werkje binnen een half uur reactie te krijgen.

Maar idd, iedereen doet z’n best, gezien de uitdaging voor zowel ouders als school ben ik meer dan tevreden met hoe het gaat.
pi_192698920
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:05 schreef Mineola het volgende:
Inloggen lukt de groep4-er wel zelf ja, hij werkt in de klas ook met een tablet en een weekplanning, maar een foto maken van gemaakt werk en dat uploaden is kan hij niet zelf. En nu wil ik ook weten wat hij doet/moet doen.

Kleuter rommelt maar wat aan met schoolwerkjes. Soms knutsel ik wat mee, maar ik vind twee kinderen begeleiden inderdaad best druk. Voor de kleuter moet alles worden aangezet en de groep4-er is snel afgeleid en vraagt meer controle. Hij weet ook heel goed hoe hij spelletjes vindt op zijn tablet. ‘Bezig met school’ zegt dus niet altijd iets :)

En school is qua hoeveelheid werk
dan wel redelijk relaxed hier, maar de verwachtingen zijn wel soms wat scheef over en weer. Als je kinderen een uur van te voren een uitnodiging stuurt voor een videogesprek per e-mail, tja, dat leest niet iedereen op tijd. Ook niet als je er een appje in de klassenapp achteraan stuurt. Andersom zijn er blijkbaar ouders die verwachten op elke opmerking/werkje binnen een half uur reactie te krijgen.

Maar idd, iedereen doet z’n best, gezien de uitdaging voor zowel ouders als school ben ik meer dan tevreden met hoe het gaat.
Dat lastminute-gedrag hadden wij ook al toen de scholen nog open waren. Om 8 uur een appje of je alsjeblieft wasknijpers of een gereedschapsset mee naar school wil nemen :')
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')