Waarom verkondig je het dan zo stellig?quote:Op zondag 19 april 2020 11:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is heel moeilijk te concretiseren met getallen natuurlijk.
Als jij een onderbouwd argument zou hebben zouden die getallen gebaseerd zijn op het aantal mensen welke gered worden met de lockdown vs aantal mensen die we verliezen door de lockdown.quote:Maar dat geld net zo goed voor het aantal levens dat we redden met een lockdown. Ik kan wel getallen gaan roepen, maar op wat zijn die gebaseerd.
Ik heb nergens gezegd dat een economische neergang geen mensenlevens kost. Ik zeg alleen en ik herhaal mezelf nog maar een keer want ik praat tegen een muur; je hebt geen cijfers, geen onderbouwing, geen idee op welke schaal en met welke tijdlijnen je moet werken, dus je argument is hol en inhoudsloos, terwijl aan de andere kant de lockdown bewezen effectief is geweest in de afgelopen twee weken.quote:Punt is dat jij niet wil inzien dat een lockdown via economische neergang ook heel veel levens gaat kosten en hier telkens overheen praat.
quote:Op zondag 19 april 2020 11:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou vertel, cijfers overleggen graag, zodat we een inhoudelijke discussie kunnen voeren hierover en kunnen afwegen hoeveel Corona doden we acceptabel vinden tegen het aantal doden van de economische recessie.
Dit was al de eerste hint.quote:Op zondag 19 april 2020 11:22 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Hier zie je het verband tussen economie en levensverwachting. Wanneer de economie slecht is, is de levensverwachting erg laag. In sommige Afrikaanse landen bijna 30 jaar lager dan in sommige Westerse landen!
Dus om te zeggen: alles in de lockdown om nu wat corona-doden te besparen is niet rationeel. Een bespaard levensjaar kost nu meer dan een miljoen. Maar met dat miljoen kun je in normale omstandigheden veel meer levensjaren redden!
Jouw hele aanname is gebaseerd dat hier mensen gered worden die anders binnen enkele maanden tot een jaar toch wel zouden zijn overleden. Dat is gewoon bullshit.quote:Op zondag 19 april 2020 11:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
We rekenden levensjaren altijd al om in geld. Je moet er namelijk mee rekenen om rationele keuzes te kunnen maken. Als de ene levensreddende handeling 50.000 euro per levensjaar kost en de andere 250.000 dan kun je dus 5 keer de eerste of 1 keer de laatste doen.
Ik denk dat het nog veel meer gaat kosten, waarbij je je moet afvragen hoeveel toegeschreven gaat worden aan de lockdown en hoeveel er toegeschreven gaat worden aan de pandemie zelf.quote:Op zondag 19 april 2020 11:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
1.5 jaar economie op slot, dat gaat echt 200miljard kosten, enig idee hoeveel piekfijne ziekenhuizen je daarmee kunt bouwen?Hoeveel gezondheid onderzoek je daarmee kunt verrichten.
Het opheffen van de lockdown nu zal dan ook geen groot effect sorteren, anders dan een verzwaring op de IC's en reguliere gezondheidszorg.quote:En dat is ALS de economie gewoon weer op 100% draait na die 1.5 jaar, wat niet zo is want iedereen is failliet en zijn baan kwijt.
Je moet niet doen alsof het allemaal zwart-wit is of dat je de toekomst kunt voorspellen, echter zijn zaken hier wel echt verschillend in orde van grootte om vast te kunnen stellen dat het huidige beleid irrationeel beleid is als er niet heel vlug het een en ander weer wordt open gegooid.quote:Op zondag 19 april 2020 11:51 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Het hele punt is dat iedereen met aannames loopt te pokeren, die ze niet hard kunnen maken. Maar de inzet waarmee gespeeld wordt is érg hoog.
Het klopt dat er levens gered worden doordat dankzij de lockdown er voldoende IC-capaciteit beschikbaar is. Dat bestrijd ik ook nergens.quote:Op zondag 19 april 2020 11:59 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Jouw hele aanname is gebaseerd dat hier mensen gered worden die anders binnen enkele maanden tot een jaar toch wel zouden zijn overleden. Dat is gewoon bullshit.
Er overlijden ook veel mensen van in de vijftig en zestig. Denk jij nou echt dat deze mensen zonder corona ook allemaal binnen een jaar zouden overlijden?
Hell, op nog geen 30KM van jouw woning is een kerngezonde twintiger overleden. En dat was inclusief optimale zorg. Als die zorg er niet meer is, komen er veel meer jongere mensen te overlijden.
En dat zijn echt niet allemaal mensen die anders toch wel binnen afzienbare tijd zouden zijn overlijden. Normaal ben jij altijd vrij kritisch, het verbaast me dan ook oprecht dat je die onzin als zoete koek slikt.
Hetzelfde geldt voor de lockdown kant van het verhaal.quote:Op zondag 19 april 2020 11:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou dan moet het je geen enkel probleem opleveren ze hier te plaatsen en te gebruiken in je argumentatie. Tot die tijd neem ik je verhaal als gebakken lucht mee in de afweging en heb je me verre van overtuigd dat we de lockdown moeten versoepelen.
Ja leuk, maar dit zegt niks over de situatie in Nederland, het aantal doden wat je red, het aantal doden wat je veroorzaakt dmv de lockdown en de impact op de economie.quote:Op zondag 19 april 2020 11:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Dit was al de eerste hint.
[ afbeelding ]
Doe niet zo dom. Natuurlijk zijn er wel cijfers van de afgelopen 3 weken over de lockdown, het aantal doden en de dalende trends op de IC's. Dat je een discussie kunt hebben over de accuraatheid van die cijfers prima, maar stop eens met dat irritante getroll en dat keihard liegen hier.quote:Op zondag 19 april 2020 12:01 schreef Montagui het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor de lockdown kant van het verhaal.
Er zijn geen cijfers. Alleen emotie en gevoel.
En keuzes. Die keuzes zullen gemaakt moeten worden op basis van de gegevens die we nu hebben, en dan hopen dat de juiste keuze gemaakt wordt. Maar dat weten we pas achteraf.
Dat is de implicatie van toepassen wat hij denkt dat juist is, maar hij ziet het complete plaatje niet.quote:Op zondag 19 april 2020 11:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Feitelijk pleit Scorpie voor een loslaten van de ratio en de statistiek om op basis van 'gevoelens' en 'beelden' een paniekbeleid te gaan voeren die alles op alles zet om een handvol bejaarden het leven nog een paar maanden te rekken.
Dat we over 10 jaar geen economie en geen opgeleide artsen meer hebben is jammer dan. NU die paar bejaarden aan de beademing!!
Keb ff control F gedaan op "die cijfers zijn er gewoon" kan het niet vinden man. Quote mij netjes dan weet ik waar je het over hebt en krijg je repliek anders niet.quote:Op zondag 19 april 2020 12:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja leuk, maar dit zegt niks over de situatie in Nederland, het aantal doden wat je red, het aantal doden wat je veroorzaakt dmv de lockdown en de impact op de economie.
Maar hey, ik quote je "die cijfers zijn er gewoon", dus ik wacht met smart een onderbouwd verhaal af over waarom opheffen van de lockdown beter is voor ons allemaal.
Punt is dat je de aanname doet dat de lockdown zoals hij nu is lang zal zijn. Geen idee waar je die aanname op baseert.quote:Op zondag 19 april 2020 12:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het klopt dat er levens gered worden doordat dankzij de lockdown er voldoende IC-capaciteit beschikbaar is. Dat bestrijd ik ook nergens.
Wat ik zeg is dat wanneer deze lockdown lang gaat duren (mogelijk meer dan een jaar) de economische schade zo groot zal zijn dat dit nog meer mensenlevens gaat kosten.
Je gebruikte het woord getallen:quote:Op zondag 19 april 2020 12:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Keb ff control F gedaan op "die cijfers zijn er gewoon" kan het niet vinden man. Quote mij netjes dan weet ik waar je het over hebt en krijg je repliek anders niet.
quote:Op zondag 19 april 2020 11:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit soort getallen zijn er gewoon hoor, en gelukkig maar, want als je dit niet uitrekent zorg je namelijk voor minder geredde levens dan had gekund (want je had meer mensenlevens kunnen redden met hetzelfde geld in dat geval), cq, zorg je voor extra doden.
Wat zijn dan de langere termijngevolgen van de lockdown?quote:Op zondag 19 april 2020 11:55 schreef Scorpie het volgende:
Leugens; wat ik heb gezegd is dat de lockdown bewezen effectief is. En dat elke versoepeling zonder vaccin gaat lijden tot een toename in het aantal doden.
Nou, omdat er bijvoorbeeld mensen zijn die in lockdown willen totdat er een vaccin is. Dat kan dus op zijn best nog een jaar duren (inclusief iedereen gevaccineerd), maar het kan ook nog zes jaar duren. Voor SARS is ook nog steeds geen vaccin.quote:Op zondag 19 april 2020 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Punt is dat je de aanname doet dat de lockdown zoals hij nu is lang zal zijn. Geen idee waar je die aanname op baseert.
https://www.rivm.nl/publi(...)-waardering-van-qalyquote:Op zondag 19 april 2020 11:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou kom maar op met die cijfers, die zijn toch voorhanden volgens jou en je medestanders? Plaats ze dan, dan kunnen we het daar over hebben.
Nou leg ons eens even het complete plaatje uit, dat plaatje met levensverwachting zonder vergelijking met bbp per hoofd van de bevolking sloeg in ieder geval nergens op.quote:Op zondag 19 april 2020 12:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is de implicatie van toepassen wat hij denkt dat juist is, maar hij ziet het complete plaatje niet.
In dit optiek is het wel interessant hoe mensen met autoriteit de kans krijgen om iets uit te leggen en dat mensen er dan opeens wel naar luisteren en het leren begrijpen. Maar daar moet je mensen wel op een bepaalde manier voor benaderen denk ik, anders nemen ze die informatie toch niet op.
Voorspellen is eigenlijk kansloos, maar ik durf wél één ding keihard te stellen; die economie die draait niet weer op 100% na anderhalf jaar.quote:Op zondag 19 april 2020 11:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
1.5 jaar economie op slot, dat gaat echt 200miljard kosten, enig idee hoeveel piekfijne ziekenhuizen je daarmee kunt bouwen?Hoeveel gezondheid onderzoek je daarmee kunt verrichten.
En dat is ALS de economie gewoon weer op 100% draait na die 1.5 jaar, wat niet zo is want iedereen is failliet en zijn baan kwijt.
Ik zie nergens die oproep, en de overheid doet daar ook niet aan mee.quote:Op zondag 19 april 2020 12:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, omdat er bijvoorbeeld mensen zijn die in lockdown willen totdat er een vaccin is.
Zie hierboven.quote:Dat kan dus op zijn best nog een jaar duren (inclusief iedereen gevaccineerd), maar het kan ook nog zes jaar duren. Voor SARS is ook nog steeds geen vaccin.
Dat wil niemand, maar zorgen dat de gezondheidszorg overeind blijft door middel van de 1.5 meter maatschappij (wat de overheid propagandeert) lijkt mij een prima uitgangspunt om de economie zo min mogelijk schade te berokkenen en tegelijk zoveel mogelijk levens te redden en de zorg te behouden.quote:Wat ik niet wil is dat we twee jaar lang in lockdown gaan om er dan achter te komen dat de hele maatschappij een puinhoop is en dat we nog niet merkbaar dichterbij een vaccin gekomen zijn.
Dan hebben wel wel alle schade, maar nog steeds niet veel verder gekomen. Dan is groepsimmuniteit veel rationeler.
Die schade is allang gedaan en kan niet meer teruggedraaid worden. KLM, Schiphol, etc, die kunnen de zomer wel weggooien.quote:Verder denk ik dat onze maatschappij en economie, zeker in de EU, veel kwetsbaarder is dan het lijkt. Het stond in sommige opzichten al op kraken.
Een mondiale crisis gaat hier toch wel van komen, we zijn het punt allang voorbij. In Augustus gaan de echte klappen vallen. En voor zover ik kan zien is de overheid bezig om de 1.5 meter maatschappij als nieuwe standaard te hanteren voor het overeind blijven van de maatschappij, en ik geloof daar eigenlijk wel in.quote:De lockdown kan het laatste zetje geven en dan stort de santekraam gewoon ineen. Wat EU betreft zal dit toch wel gebeuren, maar de Nederlandse samenleving als geheel moet wel kunnen blijven functioneren.
https://ourworldindata.or(...)cy-vs-gdp-per-capitaquote:Op zondag 19 april 2020 12:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou leg ons eens even het complete plaatje uit, dat plaatje met levensverwachting zonder vergelijking met bbp per hoofd van de bevolking sloeg in ieder geval nergens op.
Aan al die zeikerds hier, er zijn boekenkasten volgeschreven over economie en gezondheid.quote:
@ludovico, dit dus. Kom maar door, hele complete plaatjes, alles erop en eraan.quote:Op zondag 19 april 2020 12:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou leg ons eens even het complete plaatje uit, dat plaatje met levensverwachting zonder vergelijking met bbp per hoofd van de bevolking sloeg in ieder geval nergens op.
Ok, daar valt over te discussieren. Ik dacht dat jij behoorde tot het kamp dat doet alsof uitsluitend bejaarden het slachtoffer worden als we alles weer vrij laten. Daar was mijn reactie op gebaseerd.quote:Op zondag 19 april 2020 12:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het klopt dat er levens gered worden doordat dankzij de lockdown er voldoende IC-capaciteit beschikbaar is. Dat bestrijd ik ook nergens.
Wat ik zeg is dat wanneer deze lockdown lang gaat duren (mogelijk meer dan een jaar) de economische schade zo groot zal zijn dat dit nog meer mensenlevens gaat kosten.
Overigquote:Op zondag 19 april 2020 12:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/publi(...)-waardering-van-qaly
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |