Voorbeelden:
- labtop (zelfs sommige buitenlandse collega's schrijven dit soms)
- mastruberen
Ken jij ook van die kromme spellingen?
Let wel, dit is geen topic voor spellingsneukers.
zowiezo
enigsinds
de laatste tijd probeer ik er om te denken om het goed te doen, maar het blijft lastig om niet terug te vallen. Ik moet sowieso bewust eraan denken om het goed te doen.
quote:inteRgreren bedoel je?
Op donderdag 16 januari 2003 13:55 schreef Atrimar het volgende:
Integreren wordt vaak als integreren geschreven.
quote:
quote:
quote:Hij maakt een spelfoutje, duh
Op donderdag 16 januari 2003 13:56 schreef Sjaakman het volgende:[..]
[ontopic]
Vaak worden afkortingen als roflmao verkeerd gespeld
[Dit bericht is gewijzigd door Navelpluisje op 16-01-2003 13:58]
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 13:57 schreef Navelpluisje het volgende:[..]
Hij maakt een spelfoutje, duh
quote:Dit kwam ik vandaag tegen in een vacature-omschrijving.
Voor de uitvoering van uw dagelijkse werkzaamheden krijgt u de beschikking over de juiste ICT-middelen zoals labtop en mobiele telefoon. Een lease-auto behoort bij deze baan.
quote:Frikadel en frikan mag allebei
Op donderdag 16 januari 2003 13:58 schreef detulp050 het volgende:
Frikandellen
[Dit bericht is gewijzigd door frenkb op 16-01-2003 14:05]
quote:Ik zie geen verschil, behalve wel of geen hoofdletter. Ik ken wel de foute spelling intergreren.
quote:Buro mag toch? Net als kado?
Op donderdag 16 januari 2003 14:02 schreef Flierp het volgende:
klup
buro
quote:Die ik in dit geval ook bedoelde, maar me ernstig in vergiste
Op donderdag 16 januari 2003 14:04 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik zie geen verschil, behalve wel of geen hoofdletter. Ik ken wel de foute spelling intergreren.
quote:Volgens mij is blondt zo'n typisch bewust-forum-foute-spelfout vorm, net als *sgop*
Op donderdag 16 januari 2003 14:06 schreef Aventura het volgende:
Ik zie steeds vaker dat mensen ' blondt' schrijven. Of ' het kan me geen reed schelen' . Heel erg vind ik dat.
Omg!
quote:Is onmiddelijk zo niet goed geschreven
Op donderdag 16 januari 2003 14:10 schreef Frollo het volgende:
indentiteit
onmiddelijk
verassen
quote:Nope, moet met dubbel l: onmiddellijk dus.
Op donderdag 16 januari 2003 14:12 schreef MarkzMan_X het volgende:
Is onmiddelijk zo niet goed geschreven
quote:on·´mid·del·lijk (bn.)
Op donderdag 16 januari 2003 14:12 schreef MarkzMan_X het volgende:[..]
Is onmiddelijk zo niet goed geschreven
1 niet door iets anders gescheiden of bepaald => direct, rechtstreeks
2 zonder tussenruimte aan iets grenzend => dicht
3 zonder tijdsverloop op iets anders volgend => dadelijk, direct
2 keer een l dus.
aluminimum
rontonde
immuumsysteem
symptonen
en er zijn er vast meer, even nadenken
quote:Moet zijn: per se (twee losse woorden; geen accent)
Op donderdag 16 januari 2003 14:15 schreef Fling het volgende:
persé
En weer wat geleerd!
quote:Echt waar? Wist ik echt niet!
Op donderdag 16 januari 2003 14:17 schreef Frollo het volgende:[..]
Moet zijn: per se (twee losse woorden; geen accent)
En weer wat geleerd!
quote:Holy shit, dat zijn veel "l"s
Op donderdag 16 januari 2003 14:13 schreef Frollo het volgende:[..]
Nope, moet met dubbel l: onmiddellijk dus.
Weer wat geleerd!![]()
quote:Dat wordt dan maar zuurkool of doperwten eten?
Op donderdag 16 januari 2003 14:19 schreef Hik het volgende:
spercieboon...sperzieboon....
1 bepaalde groene, langwerpige boon => prinsessenboon, slaboon, suikerboon
met een z dus.
quote:Moeilijk hè, iets expres fout schrijven
Op donderdag 16 januari 2003 14:18 schreef Lucille het volgende:
Ik heb dus een familielid die altijd psychiater zegt.
quote:Ik vroeg het me al af...
Op donderdag 16 januari 2003 14:38 schreef Adfundum het volgende:[..]
Moeilijk hè, iets expres fout schrijven
quote:Ach ja, 't is m'n werk hè
Op donderdag 16 januari 2003 14:18 schreef Fling het volgende:
Echt waar? Wist ik echt niet!
Weer wat geleerd, idd
quote:Tennzij het op het woordje "die" slaat, moet "dat" zijn natuurlijk
Op donderdag 16 januari 2003 14:39 schreef Sjaakman het volgende:[..]
Ik vroeg het me al af...
samen gevoegde
stof zuigen
lap top
op ruimen etc.
Erger ik me dus al tijden kapot aan! Waar komt dat toch vandaan, zulke fouten. Krijgen de kinderen van nu geen Nederlands meer op school?
quote:Maar dan is het nog steeds geen tikfout.
Op donderdag 16 januari 2003 14:42 schreef Aventura het volgende:
Ik zag laatst op tv tijdens een interview Jennifer de Jong ijskoud
'indentiteitscrisis' zeggen. Dus da's nog erger eigenlijk, want op papier kan het nog een tikfout zijn, maar zij heeft dat woord gewoon ECHT verkeerd in d'r kop zitten.
quote:O ja, vre-se-lijk! Net zo erg als d/t-fouten. Beide soorten fouten geven gewoon aan dat de persoon in kwestie over geen enkel taalgevoel beschikt. (En wat onderscheidt ons van lagere diersoorten? Precies...)
Op donderdag 16 januari 2003 14:44 schreef Aventura het volgende:
Oja, ook ergerlijk: veel mensen schijnen te denken dat samengevoegde woorden los geschreven moeten worden:samen gevoegde
stof zuigen
lap top
op ruimen etc.
quote:KUT
Op donderdag 16 januari 2003 14:38 schreef Adfundum het volgende:[..]
Moeilijk hè, iets expres fout schrijven
spychiater dus.
Wat denk ik eventueel nog wel zou kunnen is 'laag dunkend'. Het is echter wel ongebruikelijk.
Kom je zo vaak tegen, terwijl het toch echt ' barbecue' moet zijn (afgekort wel BBQ, en dat maakt het ingewikkeld).
zoiezo, zowiezo, soieso, maar nooit 'sowieso'.
Verder zie ik ook vaak verlieft en benieuwt staan.
De taal staat ook niet stil. Stel je eens voor dat we nu nog hetzelfde schreven als 50 jaar geleden.
quote:Onzin.
Op zondag 19 januari 2003 19:42 schreef Progressor het volgende:
Als iedereen het zo schrijft dan is het goed!
quote:Waar aan denk jij dan dat een taal gedefinieerd wordt? Juist, aan wat het merendeel van de bevolking spreekt. Als het geen functionle problemen oplevert (mensen begrijpen je niet meer), veranderen dan die hap.
Op zondag 19 januari 2003 19:43 schreef julekes het volgende:[..]
Onzin.
quote:Wat zou daar eigenlijk mis mee zijn? Je zou niet anders weten. Toen waren de regeltjes een stuk duidelijker.
Op zondag 19 januari 2003 19:42 schreef Progressor het volgende:De taal staat ook niet stil. Stel je eens voor dat we nu nog hetzelfde schreven als 50 jaar geleden.
quote:Omdat een taal aande eisen van de tijd en de maatschappij moet voldoen. Daarom moet een taal ook continu veranderen om zich aan te passen.
Op zondag 19 januari 2003 19:48 schreef Adfundum het volgende:[..]
Wat zou daar eigenlijk mis mee zijn? Je zou niet anders weten. Toen waren de regeltjes een stuk duidelijker.
quote:Het feit dat een taalwijziging na verloop van tijd geaccepteerd wordt, wil niet zeggen dat het op het moment voor acceptatie juist is. en het feit dat iedereen het na verloop van tijd fout doet, zeg meer over kudde gedrag van mensen dan over het al dan niet correct zijn.
Op zondag 19 januari 2003 19:47 schreef Progressor het volgende:[..]
Waar aan denk jij dan dat een taal gedefinieerd wordt? Juist, aan wat het merendeel van de bevolking spreekt. Als het geen functionle problemen oplevert (mensen begrijpen je niet meer), veranderen dan die hap.
quote:Dat is meer een gevolg van de luiheid van mensen.
Op zondag 19 januari 2003 19:52 schreef Progressor het volgende:[..]
Daarom moet een taal ook continu veranderen om zich aan te passen.
quote:En een slipje is lekker?
Op zondag 19 januari 2003 20:20 schreef Fliepke het volgende:
wat dacht je vanslibtongetjes...
moet toch echt sliptongetjes zijn
lijkt me wel vies, slib in je mond
Ik moest is gaan.
quote:Dat is errug slecht voor de gezondheid.
Op zondag 19 januari 2003 21:58 schreef Lucille het volgende:
Chloresterol is ook weer zo'n fout woord.
...
toevoeging: milenium
[Dit bericht is gewijzigd door lizardtattoo op 20-01-2003 10:27]
quote:Niet mee eens. Spelling is nog steeds voor een deel historisch verantwoord. Door een goede spelling kun je vaak al de betekenis van een woord afleiden, omdat de oorsprong daardoor duidelijk is.
Op zondag 19 januari 2003 19:42 schreef Progressor het volgende:
Als iedereen het zo schrijft dan is het goed!De taal staat ook niet stil. Stel je eens voor dat we nu nog hetzelfde schreven als 50 jaar geleden.
Aan de andere kant, jij volgt ook slaafs degenen wiens acceptatie je nodig acht voordat je een "taalwijziging" overneemt.quote:Op zondag 19 januari 2003 19:52 schreef julekes het volgende:
Het feit dat een taalwijziging na verloop van tijd geaccepteerd wordt, wil niet zeggen dat het op het moment voor acceptatie juist is. en het feit dat iedereen het na verloop van tijd fout doet, zeg meer over kudde gedrag van mensen dan over het al dan niet correct zijn.
laggen en kaggel kom ik helaas ook steeds meer tegen.quote:Op zondag 19 januari 2003 19:39 schreef julekes het volgende:
Vb: Meest irritante - irritanTste
Meervoudsvorm of vrouwelijke vorm WIER.quote:Op vrijdag 8 april 2005 16:35 schreef Toet het volgende:
[..]
Aan de andere kant, jij volgt ook slaafs degenen wiens acceptatie je nodig acht voordat je een "taalwijziging" overneemt.
Oei, dat is wel een ernstige inderdaad. Ik zal in het vervolg minder proberen interessant over te komenquote:Op dinsdag 12 april 2005 10:04 schreef heijx het volgende:
[..]
Meervoudsvorm of vrouwelijke vorm WIER.![]()
e-mailadresquote:Op vrijdag 8 april 2005 13:40 schreef Hanneman het volgende:
Wat is het nu eigelijk: e-mailadres of e-mail adres?
maar Leiden is ook lijdenquote:Op donderdag 16 januari 2003 14:09 schreef X-Ray het volgende:
Volgens mij zijn het wel slibtongetjes om dat die tongen in het slib leven....quote:Op zondag 19 januari 2003 20:20 schreef Fliepke het volgende:
wat dacht je van
slibtongetjes...
moet toch echt sliptongetjes zijn
lijkt me wel vies, slib in je mond![]()
Ik wist het niet, maar bij nazoeken blijkt het echt sliptong te zijn, tongetjes die zo klein zijn dat ze gemakkelijk door de mazen van een net heen slippen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 14:19 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het wel slibtongetjes om dat die tongen in het slib leven....
haha, ja dat had iemand bij mij op 't werk een keer op 't bord gezet. Toen heb ik ergens bij mijn baas een stift gezocht en de fout verbeterd. Helaas, het was een whiteboard en ik had de verkeerde stift, dus nu staat de verbeterde 'ch' er na anderhalf jaar nogquote:Op donderdag 16 januari 2003 14:10 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ik zag net iemand die telkens het woord "licht" als "ligt" schreef. ("het ligt ging opeens aan")
Omg!
Ow man... meen je dat? Dat vind ik altijd zo'n afknapper he...quote:Op donderdag 21 april 2005 22:21 schreef Maeghan het volgende:
Oh ja, dat zeg ik wel altijd. Maar ja, Rotterdammertje he. Dan mag dat =)
(maar ik schrijf het nooit op hoor)
Hahaha. Nou ja, als ik ooit iemand zou treffen die dat een afknapper vond dan zou ik er wel rekening mee houden, maar ach. Hier in de buurt praat iedereen zo he dus dan valt het niet zo op. Vroeger heb ik wel geoefend om ABN te leren praten, en ik kan het ook wel, maar ik ben er weer vanaf gestapt omdat ik het stom vind dat stedelingen met een accent voor dom aangezien worden terwijl de limburgse zachte g over het algemeen wel geaccepteerd wordt. Als al die brabo's en limbo's op college met hun accent mogen praten mag ik ook Rotterdams praten vind ik. =)quote:Op donderdag 21 april 2005 22:41 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ow man... meen je dat? Dat vind ik altijd zo'n afknapper he...
't Is nog niet zo erg als die limbolanders met hun zachte 'g', maar 't veelt niet scheel![]()
Abonneequote:Op zaterdag 23 april 2005 22:36 schreef tudoros het volgende:
hoe schrijf je abbonnee? of herineren? ik schrijft het allemaal verkeerd ..
Kan jij mij het verschil uit leggen tussen enige en enigste? Ben ik wel benieuwd na.quote:Op zaterdag 23 april 2005 21:47 schreef Suus-chan het volgende:
Enige > enigste
Als mensen dat zeggen: 'Ik was de enigst blabla...' dan denk ik gelijk van: doe eens niet zo arrogant, zo leuk ben je niet, tot ik me bedenk dat ze toch een overtreffende trap van alleen-zijn bedoelen
quote:Op zaterdag 23 april 2005 22:37 schreef Valid het volgende:
[..]
Kan jij mij het verschil uit leggen tussen enige en enigste? Ben ik wel benieuwd na.
Het verschil?quote:Op zaterdag 23 april 2005 22:37 schreef Valid het volgende:
[..]
Kan jij mij het verschil uit leggen tussen enige en enigste? Ben ik wel benieuwd na.
Ok ok..ik weet dat "kan jij" officieel correct is, maar ik vind het lelijk...quote:Op zaterdag 23 april 2005 22:37 schreef Valid het volgende:
[..]
Kun jij mij het verschil uitleggen tussen enige en enigste? Ben ik wel benieuwd naar.
ja, dat ergert me nou altijd zo!quote:"Ik irriteer me aan" wordt heel vaak ten onrechte gebruikt, ik hoor zelfs hoogopgeleide mensen dit gebruiken, of mensen waarvan je toch beter zou verwachten........
Iets irriteert je &
je ergert je aan iets
Dat geld niet altijd, hoor.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:50 schreef marsterretje het volgende:
" Daar had ik helemaal geen geldt meer voor."![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |