De thuiszorg was ook gebaat geweest met goedkopere mondkappen maar dat mocht niet. Ook voor thuiszorgmedewerkers geldt: beter iets dan niets maar nee, ze mochten niets. Creatieve armoede noem ik dat.quote:Op vrijdag 17 april 2020 18:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat beweer je doordat mensen jou uit de weg gaan? Op dit moment ben je een van de weinigen met zo'n kapje, dus ik snap best dat mensen meer uit de weg gaan, omdat die vermoeden dat jij iets onder de leden hebt. Dat kun je niet vergelijken met een situatie waarin een mondkapje meer gemeengoed wordt.
[..]
Nee, dat wordt helemaal niet gezegd.
[..]
Dat heeft niets met de wetenschappelijke richtlijnen te maken. In de zorg worden ze gewoon voorgeschreven. Dat heeft te maken met de schaarste en de verdeelsleutel (welke inmiddels aangepast is). Er is geen enkele richtlijn die zegt dat ze in de zorg niet nodig zijn.
https://www.igj.nl/actuee(...)edische-hulpmiddelenquote:Op vrijdag 17 april 2020 19:03 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
De thuiszorg was ook gebaat geweest met goedkopere mondkappen maar dat mocht niet. Ook voor thuiszorgmedewerkers geldt: beter iets dan niets maar nee, ze mochten niets.
quote:Door de uitbraak van het coronavirus bestaat de mogelijkheid dat de reguliere medische hulpmiddelen niet meer voorhanden zijn door tekorten. Dan kan het noodzakelijk zijn af te wijken van de richtlijnen, om toch te voldoen aan de verplichting om zorg te verlenen.
Dit bericht is van 11 maart. Twee weken na de eerste besmetting in Nederland en toen was er echt geen schaarste aan hulpmiddelen.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:07 schreef Mondkapje het volgende:
Nu wel ja. In het begin, zeg de eerste vier a vijf weken na de uitbraak, mochten ze dat niet.
De verdeelsleutel had in het begin waarschijnlijk beter ingeregeld moeten worden in de laatste weken, ja. Feit blijft dat er wereldwijde schaarste is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:07 schreef Mondkapje het volgende:
Begrijp me goed, ik ben ook niet voor een maatschappij waar iedereen standaard met een mondkap loopt, maar het is schrijnend dat personeel dat met zieke kwetsbare mensen moet werken, niet eens een alternatief aangeboden kreeg
Dus je geeft impliciet toe dat ouderen sneller de straat op zouden gaan met een mondkapje?quote:en ik zie dat oudere mensen het een veilig gevoel vinden om ermee naar de supermarkt te gaan of ermee in een drukke straat te lopen.
Ik heb nu al bij herhaling gezegd dat dit een vertekening van de realiteit is.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:07 schreef Mondkapje het volgende:
Boven op de leugens die er werden verteld! Het zou helemaal niet helpen, alleen averechts werken terwijl al lang wetenschappelijk bewezen was dat het bij mensen die niet weten dat ze het virus hebben, kan voorkomen dat ze anderen besmetten.
Op 10 februari vertrok er een groot vrachtvliegtuig met mondkapjes richting China.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit bericht is van 11 maart. Twee weken na de eerste besmetting in Nederland en toen was er echt geen schaarste aan hulpmiddelen.
[..]
De verdeelsleutel had in het begin waarschijnlijk beter ingeregeld moeten worden in de laatste weken, ja. Feit blijft dat er wereldwijde schaarste is.
[..]
Dus je geeft impliciet toe dat ouderen sneller de straat op zouden gaan met een mondkapje?
[..]
Ik heb nu al bij herhaling gezegd dat dit een vertekening van de realiteit is.
De WHO volgt niet de wetenschap. En ik heb echt geen idee waarom ze dat doen. Ik zou graag hebben dat ze er mee ophouden.quote:Op vrijdag 17 april 2020 18:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De WHO afdoen als niet-wetenschappelijk omdat deze niet strookt met jouw denkbeelden is dat.
Ik twijfel eigenlijk dat jij bereid bent zelfs maar een cm mee te geven als ik mijn bron post. Heb dat nl nu al ongeveer 8 keer gedaan en 100% van de keren dat ik dat deed kreeg ik trollerig gezuig als reactie omdat mensen er geen zinnig antwoord op kunnen geven maar het belangrijkste voor ze is om hun ego te beschermen en het laatste woord te houden.quote:[..]
En terecht.
[..]
Waarvan akte (hoewel ik je nog geen peer-reviewed artikel heb zien plaatsen). Maar dan neem ik aan dat je ook een discussie op hoog niveau wilt voeren. En dan is de conclusie vrij vaak dat er wel behoorlijk wat academische nuance aan te brengen valt.
En hoe goed zou China nu meegewerkt hebben als we dat niet hadden gedaan?quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:45 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Op 10 februari vertrok er een groot vrachtvliegtuig met mondkapjes richting China.
Het laat je maar niet los, hè? Het is alleen onzin, want ze halen tal van wetenschappelijke bronnen aan: https://www.who.int/publi(...)(2019-ncov)-outbreakquote:Op vrijdag 17 april 2020 20:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De WHO volgt niet de wetenschap. En ik heb echt geen idee waarom ze dat doen. Ik zou graag hebben dat ze er mee ophouden.
Je doet weer allerlei aannames over mij die nergens op gegrond zijn.quote:Ik twijfel eigenlijk dat jij bereid bent zelfs maar een cm mee te geven als ik mijn bron post. Heb dat nl nu al ongeveer 8 keer gedaan en 100% van de keren dat ik dat deed kreeg ik trollerig gezuig als reactie omdat mensen er geen zinnig antwoord op kunnen geven maar het belangrijkste voor ze is om hun ego te beschermen en het laatste woord te houden.
Zoals de waard is vertrouwd hij haar gasten.quote:Dus de vraag is.. waarom zou ik het nog een 9e keer posten als ja ook jij uiteindelijk gewoon exact met je oude standpunt weg loopt uit de discussie.
quote:Main outcome measure Clinical respiratory illness (CRI), influenza-like illness (ILI) and laboratory-confirmed respiratory virus infection.
(...)
Penetration of cloth masks by particles was almost 97% and medical masks 44%.
Kortom, 'iets is altijd beter dan niets' gaat gewoon niet altijd op.quote:Conclusions This study is the first RCT of cloth masks, and the results caution against the use of cloth masks. This is an important finding to inform occupational health and safety. Moisture retention, reuse of cloth masks and poor filtration may result in increased risk of infection. Further research is needed to inform the widespread use of cloth masks globally. However, as a precautionary measure, cloth masks should not be recommended for HCWs, particularly in high-risk situations, and guidelines need to be updated.
meegewerkt waaraan?quote:Op zaterdag 18 april 2020 09:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En hoe goed zou China nu meegewerkt hebben als we dat niet hadden gedaan?
Hoe vaak moet je nog verteld worden dat dit geen door NL ingekochte mondkapjes waren en dat dit een Chinese bestelling was die wij onmogelijk niet hadden kunnen faciliteren.quote:Op vrijdag 17 april 2020 19:45 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Op 10 februari vertrok er een groot vrachtvliegtuig met mondkapjes richting China.
WHO vind het vooral leuk om zichzelf te citeren. Ik heb een beetje door externe links heen geklikt en ik kom uit op studies zoals ditquote:Op zaterdag 18 april 2020 09:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het laat je maar niet los, hè? Het is alleen onzin, want ze halen tal van wetenschappelijke bronnen aan: https://www.who.int/publi(...)(2019-ncov)-outbreak
[..]
Deze study gaat over het gebruik van doeken bij Health Care Workers... dus mensen die langdurig bloot staan aan een hoge virale dosis en waar ophoping dus een veel grotere factor is dan in community settings.quote:Op zaterdag 18 april 2020 09:47 schreef DireStraits7 het volgende:
Maar goed, als men blijkbaar selectief gaat kijken in de literatuur kan ik dat ook:
https://bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577
[..]
[..]
Kortom, 'iets is altijd beter dan niets' gaat gewoon niet altijd op.
bron?quote:Op zaterdag 18 april 2020 10:59 schreef FYazz het volgende:
[..]
Hoe vaak moet je nog verteld worden dat dit geen door NL ingekochte mondkapjes waren en dat dit een Chinese bestelling was die wij onmogelijk niet hadden kunnen faciliteren.
Het is destructief om zendingen voor andere landen vast te houden. Wat als China ook onze bestellingen niet doorlaat?
Geeft al goed weer dat jij je baseert op je eigen mening over hoe het eruit ziet in plaats van op wetenschap.quote:Op zaterdag 18 april 2020 11:54 schreef Ragnar13 het volgende:
Die mondkapjes zijn lachwekkend en nutteloos.
Uh, oke.quote:Op zaterdag 18 april 2020 12:02 schreef Ringo het volgende:
Een mondkapje suggereert veiligheid en bescherming en werkt, als de goegemeente eraan meedoet, intimiderend bij degenen die er nog geen dragen. Het is een manier om de mensen mee te laten lopen in het collectief. Voor eigenwijze, tegendraadse burgers is een stuk minder ruimte en tolerantie, zodra het mondkapje is ingeburgerd.
Ik snap best dat overheden hun onderdanen zo ver willen krijgen.
Het is de eerste stap naar structurele gedragsverandering, en heel zichtbaar voor anderen. Goed voorbeeld doet volgen.quote:
quote:
quote:Op zaterdag 18 april 2020 10:59 schreef SpecialK het volgende:
Waarin ruimschoots wordt toegegeven dat de methodiek en schaal niet bedoeld is om echte conclusies te trekken maar om de haalbaarheid van grotere beter ontworpen studies te ondersteunen... een soort trial-run dus.
Exact dezelfde kritiek die ik dus eerder ook al had op dat andere artikel.quote:Op zaterdag 18 april 2020 11:01 schreef SpecialK het volgende:
Deze study gaat over het gebruik van doeken bij Health Care Workers... dus mensen die langdurig bloot staan aan een hoge virale dosis en waar ophoping dus een veel grotere factor is dan in community settings.
Dus het effect van sub-optimale maskers bij mensen die de hele dag op 20cm afstand van zieke mensen zitten te ademen.
Sorry maar dat komt niet eens in de buurt van bewijs voor wat je denkt dat het bewijst.
Er is gewoon geen sluitend bewijs. Voor, noch tegen mondkapjes worden er allerlei onderzoeken bijgehaald. Men kopieert een stukje uit de abstract en negeert alle caveats.quote:Op vrijdag 17 april 2020 14:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Misschien iets verder lezen dan de abstract?
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |