I know, mijn man is ook gewoon aan het werk. Maar inmiddels zou er toch wel wat extra open kunnen toch? Als we het over kleine stapjes hebben, lijkt me dit economisch gezien beter dan 'scholen'.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is niet zo dat het hele bedrijfsleven op slot zit.
Was het maar zo'n feest! Dan had je gauw een legertje bij elkaar!quote:Op donderdag 16 april 2020 15:26 schreef zoost het volgende:
Ik voel me strijdlustig, kunnen we ons leven geven om eerder weer naar normaal te gaan? Moet ik ergens een stad of land bevrijden?
Je bedoelt de horeca? Sportcentra? Wat is er nog meer allemaal echt dicht?quote:Op donderdag 16 april 2020 15:27 schreef Mammietje het volgende:
[..]
I know, mijn man is ook gewoon aan het werk. Maar inmiddels zou er toch wel wat extra open kunnen toch? Als we het over kleine stapjes hebben, lijkt me dit economisch gezien beter dan 'scholen'.
Culturele sector - bioscopen, theaters, musea..quote:Op donderdag 16 april 2020 15:29 schreef Jane het volgende:
[..]
Je bedoelt de horeca? Sportcentra? Wat is er nog meer allemaal echt dicht?
Kappers, winkels grotendeels (of beperkte tijd open) maar ook de niet directe hulpverlening voor kinderen (dyslexie-onderzoeken, gedragsproblementoko's, ggz etc.) Er is zoveel wat er nog meer dicht is. Ben ergens een volledig lijstje tegengekomen (geen idee waar) en stond eerlijk gezegd versteld wat er allemaal plat lag. Daar vallen best een berg 'kleine stapjes' te maken.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:29 schreef Jane het volgende:
[..]
Het is natuurlijk verkeerd om bevokingsdichtheid als een cijfer an sich te nemen. Nederland bijvoorbeeld, is wel dichtbevolkt, maar steden hebben erg lage dichtheden waardoor ophoping van mensenmassa's nogal beperkt is.quote:Op donderdag 16 april 2020 13:11 schreef Slayage het volgende:
[..]
België en Nederland zijn natuurlijk ook kleine landen met een hoge bevolkingsdichtheid, dan ben je veel vatbaarder. Dan bv een Zweden of een Finland.
Tandartsen, fysio's, kappers, schoonheidssalons, Efteling.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:29 schreef Jane het volgende:
[..]
Als aanvulling: de recreatiesector: pretparken, dierentuinen, in delen van het land ook campings en bungalowparken.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Culturele sector - bioscopen, theaters, musea..
Op de Efteling na.... Dan zou je dus de anderhalvemeterregel moeten opheffen. Ik weet niet of daar de tijd al rijp voor is.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:33 schreef Noek het volgende:
[..]
Tandartsen, fysio's, kappers, schoonheidssalons, Efteling.
dierentuinen, alleen personeel werkt daar nog wel natuurlijk voor de dieren zelfquote:Op donderdag 16 april 2020 15:33 schreef Noek het volgende:
[..]
Tandartsen, fysio's, kappers, schoonheidssalons, Efteling.
Dat is een afweging. Het doel is niet om per definitie zo min mogelijk besmettingen te hebben. Uiteraard kun je strenger zijn qua quarantaineregels, maar gevolg is wel dat je 90% onnodig thuis laat zitten na klachten.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:59 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dat is het toch sowieso? Ook dat binnen 24 uur na de klachten weer aan het werk gaan, is ook zo'n ding.
Gelukkig gaat het topic niet (meer) zo snel. Dat dit soort berichten ook wat langer in beeld blijven. Nuttige info namelijk.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:37 schreef Vallon het volgende:
Inhaken, weer een hoop gebeurd de afgelopen 8 uur.
Het Sanquin onderzoek duidt dat in hun - gezonde, jonge - testgroep 'maar' 3% antistoffen heeft waarvan dan ook nog onduidelijk is wat dat precies inhoudt.
Ook jammer te vermoeden dat er geen zekerheid is of men daarmee immuun dan is en/of dat zo blijft. Jammer van de inspanning, waar je imho dus qua virusverspeiding weinig qua sturing gaat hebben. Ook zie ik donkere wolken voor de immuniteitsgraad...... die extrapolerend; hooguit 10% bevolking zal zijn... en het ergste dus nog zal moeten komen.
Ook blijkt het onduidelijk op -en in welke fase het lichaam reageert met antistoffen of afweer bij besmetting. Is dat bij a) binnendringen, b) het virus de cellen gaat verbouwen, c) het virus dan uitbreekt of omdat d) de (vuil)restanten daarvan gaan infecteren ?
Ook is onduidelijk hoeveel virale lading nodig is voor en zo ja, de mate van besmetting in de zin van ziek worden. Is één virusdeeltje nodig of heb je er 1ml nodig om doodziek te worden met toenemende fatale risico's ?
Kansdenkers, menen dat de hoeveelheid ertoe doet, waar verder geen aanleiding voor is.... laat staan het individu. Denk aan zwangerschappen waar maar een celletje raak hoeft te zijn om uit te groeien tot nieuw leven.
Het virus is fataal voor 3-5% van de kwetsbare populatie wat bij 60% groepsimmuniteit (bevolking) mettertijd, nog altijd zal resulteren in ca 100.000 doden... is het niet nu, straks dan wordt het wel later. Immers eenmaal besmet zal iemand de ziekte moeten overleven dat zonder (werkend) medicijn fataal kan zijn; vooral voor bepaalde kwetsbaren.
Nog immer is er veel gedissel of en in welke periode, het virus besmettelijk is of wordt. Nergens is er sluitend onderzoek en werkt men vooral met kansberekening op grond van statistiek.
Het zou mij niet verbazen dat iemand die ziek is geweest, gewoon mensen die bv een zwak gestel hebben, kunnen besmetten. De momentele "strategie" (zo die er nog is); staat en valt dat het virus het gebruikelijk overdrachtskarakter heeft wat nog nergens is aangetoond.
Het vaccin en het onderzoek staat compleet in de experimentele kinderschoenen bij vooral kanszoekers die onbeperkte resources krijgen. Jammer is dat van onderlinge samenwerking (landen) nauwelijks sprake blijkt. De gedachte dat je met meer onderzoek sneller een vaccin hebt.... is onder andere omstandigheden, lachwekkend.
Waar ik mij ook zorgen om maak of er wel een vaccin zal komen. Men hoopt daar vooral op, vooral op grond van eerdere vermeende ervaringen bij totaal andere ziektes dan ARDS. Het lijkt mij zinvol een scenario achter de hand te hebben waarbij er geen vaccin is.
De 1.5m samenleving gaat niet werken voor sociale evenementen of bijeenkomsten. In de Horeca is het sws erg moeilijk te eten en te drinken (of te maken) met een mondkapje en dat vervolgens goed goed te blijven gebruiken.
Voorstanders van mondkapjes houden vast aan een argument dat het kan helpen, tegenstanders dat dit niet significant aantoonbaar is en het algemeen gebruik dan "onduidelijkheid" schept.
Een factor die meespeelt is of mondkapjes wel zo praktisch zijn, (sociaal)verplicht moeten worden en er dan voldoende materiaal is.
Los daarvan zijn er groepen mensen - luchtwegaandoeningen of irritaties die vanwege lijf of geest; geen mondkapjes verdragen en daarmee dan snel gestigmatiseerd (of uitgesloten) zullen worden.
Veel wordt verwacht van tracking/tracing.... wat primair een middel is om de verspreiding in beeld te krijgen en zo ja, maatregelen tot isolatie te nemen. Dat dit een fikse inbreuk is op de privacy, wordt veel te makkelijk opzij gezet. Ook de primaire keuze voor "digitalisering" is veel te kort door de bocht wanneer onduidelijk is waartoe, waarom en als methode.
Een tracking/tracing app (qr-codes) kunnen ook te makkelijk worden ingezet als ongewenste - en zelfs gemanipuleerde - toegangscriteria van winkels, vervoer en plaatsen.
Dat andere oplossingen - voor welk doel ? - complexer zouden zijn, is vooral een gezocht idee-fixe argument. Wanneer iemand een aandoening heeft of zou hebben, is dat aan persoon zelf om te openbaren of dat te (willen) achterhalen.
Wel blij dat de zorgsector de toevloed van patiënten aan ijkt te kunnen en dat vooralsnog, de ingeschatte behandelcapaciteit van 2400 Covid19 patiënten, bij lange na niet zal hoeven te worden aangesproken. Onduidelijk is of en hoe lang de zorg de momentele zorginspanning zal kunnen blijven leveren. Ik heb en kon nog niet vaststellen of dat een signaal is om de reguliere 1:1 patiënten zorg - hoe dan ? - weer te openen.
Oplossingen, laat staan makkelijk, zijn dus niet te verwachten. De vraag die zich steeds sterk zal opwerken of je de economie van het leven, moet pauzeren. Ook omdat dit levens zal kosten en tal van toekomstperspectieven, welvaart en vooral het welzijn doet kantelen.
De beste weg lijkt mij een "gecontroleerde" virusverspreiding en met oog op kwetsbaren; de intensiteit daarvan reguleren zodat zij onverhoopt zij kunnen blijven rekenen op zorg.
Dat er nog veel doden te betreuren zullen zijn, is duidelijk en of dat ondanks maatregelen echt verminderd, laat staan opweegt tegen de economische en sociale ontwrichting; betwijfel ik.
Nee, in elk geval niet bij dit virus.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:38 schreef koemleit het volgende:
[ afbeelding ] Op donderdag 16 april 2020 12:37 schreef Za het volgende:
[..]
Kom op zeg, kinderen zijn de grootste virus verspreiders die er zijn.
Zo sterk is die uitleg eigenlijk niet. Het is vooral een poging om een complex probleem helemaal plat te slaan zodat iedereen het begrijpt. Het gaat er namelijk vanuit dat voor elke persoon of groep een besmetting hetzelfde gevolg heeft en dat is aantoonbaar niet zo.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:17 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik denk dat je ook even naar dat filmpje van Merkel moet kijken om te beseffen hoe nauw het luistert.
Het probleem van gesloten scholen is weer dat dit ouders erg beperkt in de mogelijkheden tot het oppakken van de economisch activiteiten.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:27 schreef Mammietje het volgende:
[..]
I know, mijn man is ook gewoon aan het werk. Maar inmiddels zou er toch wel wat extra open kunnen toch? Als we het over kleine stapjes hebben, lijkt me dit economisch gezien beter dan 'scholen'.
Bron?quote:Op donderdag 16 april 2020 15:39 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Nee, in elk geval niet bij dit virus.
-21quote:Op donderdag 16 april 2020 16:02 schreef Jor_Dii het volgende:
Is er al een update over de IC bezetting?
Is ook bekend waardoor gedaald?quote:
Bron ?quote:Op donderdag 16 april 2020 15:39 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Nee, in elk geval niet bij dit virus.
Het is niet verboden om naar buiten te gaan.quote:Op donderdag 16 april 2020 16:08 schreef StephanL het volgende:
Heerlijk man die lockdown. Kinderen spelen massaal buiten, bejaarden gaan met zijn tweeën fietsen.
Echt een goeie lockdown
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |