Ik ben me gisterenavond pas in gaan lezen in kroketten. Keuzestress. Het liefst maak ik 6 verschillende kroketten maar ik ben vaker in zo'n val getrapt dus ik hou het dit keer braaf bij 1 recept. We gaan voor een klassieker, de
rundvleeskroket van Holtkamp.
Ik heb 500 gram stoofvlees in de vriezer, dat heeft vannacht ontdooit. Mijn vriend heeft vanochtend snel de het vlees opgezet. Zodra ik wakker werd, deed ik er groente bij:
![FEYd6cJ.jpg]()
Na 3 uur kon de bouillon afkoelen. Ik heb dat wat versneld in koud water in de gootsteen. De bouillon was overheerlijk. Jammer dat er niets over bleef.
![72Eu4bQ.jpg]()
Bouillon gezeefd, vlees er uit geplukt. Ragout gemaakt, vlees draderig gemaakt met een vork.
![ovQx2at.jpg]()
Toen gedoe met gelatine. Ik had poedergelatine. Dat moest opgelost worden in water aldus internet. Toen werd het poeder kleine bolletjes en die kreeg ik niet uit het water.
Volgend pakje gelatinepoeder. Bij verhitting in de magnetron zou dat vloeibaar worden en dan kan je het toevoegen aan warme vloeistoffen. Ja, dat werkt dus niet.
Ik heb het gemagnetronde poeder maar in de salpicon gemieterd. Op hoop van zegen. Iets meer dan voorgeschreven want ik had nog maar 3 uur om het te laten opstijven. Het recept schreef 24 uur voor. Hoewel de salpicon overheerlijk was, had ik er echt geen vertrouwen in dat dit nog goed zou komen.
![Cd5yerR.jpg]()
Maarrrrr, het was gewoon prima stijf geworden! Twee van de schalen hebben het laatste uur in de vriezer gestaan. Dit maakte eigenlijk weinig verschil met de koelkast.
Het recept deed weird over het paneerproces dus ik heb Blues' voorbeeld aangehouden. Niets aan de hand, geen geknoei, keuken is prima schoon gebleven. Bangmakerij hier
Toen frituren. Geen tijd om de pan schoon te maken. We voorzagen enorme drama's met uit elkaar vallende kroketten dus nieuw vet id dan ook zonde als je gelijk weer opnieuw kan beginnen.
Ik wachtte vol spanning tot mijn vriend de kroketten klaar zou hebben. Spannend
![ngzk7cF.jpg]()
Kijk nou
![mYPlFhv.jpg]()
Lekker joh

![2P7s7du.jpg]()
Dit was zeker voor herhaling vatbaar. Het was niet moeilijk. Wel redelijk wat werk maar het was het meer dan waard.
We hebben nog 6 kroketten in de vriezer ook
[ Bericht 1% gewijzigd door Lucky_Strike op 26-04-2020 22:10:22 ]