SPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Fiets cafe'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hallon. Wielren jij?quote:Op dinsdag 14 april 2020 16:15 schreef gianni61 het volgende:
hee, een recreatief wielren topic.
Ik TVP even.
alleen recreatiefquote:
quote:Op dinsdag 14 april 2020 16:19 schreef Joene het volgende:
Iemand hier ervaring met de cheapass magene bluetooth sensor voor cadans en snelheid ? Deze met bikeboard app geeft redelijk leuk fietscomputer ideezo te zien .
best geinig om voor die 25 euro investering te kijken wat het doet.quote:Op dinsdag 14 april 2020 16:38 schreef the_critic het volgende:
Op fiets.nl zijn ze er erg over te spreken
[..]
Een telefoon ook niet maar ik vind het wel leuke info tijdens het rijdenquote:Op dinsdag 14 april 2020 16:53 schreef kaasplankje het volgende:
Ik vind het niet mooi een computer op de fiets.
Ik heb zo'n ding bij Ome Alie gekocht voor 11 euro als cadansmeter voor op mijn Zwift fiets. Kan zowel gebruikt worden voor cadans als ook snelheidsmeter op de naaf. Het is dat ik nog genoeg van die oude dingen heb, anders zou ik ze zo voor elke wielset kopen.quote:Op dinsdag 14 april 2020 16:19 schreef Joene het volgende:
Iemand hier ervaring met de cheapass magene bluetooth sensor voor cadans en snelheid ? Deze met bikeboard app geeft redelijk leuk fietscomputer ideezo te zien .
Iedereen zijn smaak. Ik vind het op deze manier zeker niet lelijk en zou er zeker niet zonder kunnen en willen qua navigatie, trainingsblokken etc:quote:Op dinsdag 14 april 2020 16:53 schreef kaasplankje het volgende:
Ik vind het niet mooi een computer op de fiets.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik kan 't mis hebben...
quote:Op dinsdag 14 april 2020 14:26 schreef Patroon het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ben wel benieuwd naar jouw oplossing...
De meeste die ik spreek gaan via het Zeisterspoor die weg in waar dat verbodsbod staat. Nadeel is dat je dan nog 1-2 km moet door gebied dat officieel militair terrein is.quote:Op dinsdag 14 april 2020 14:32 schreef eentwee het volgende:
Obv de heatmap vermoed ik dat de tegeltjeshunters vanuit het noordoosten erin rijden langs de Scheickkazerne. Of over de Zuiderweg langs de Domeinen. Maar geen idee wat je dan tegenkomt.
Ik heb ook een snelheidssensor nodig en zat er ook al naar te kijken. Jammer dat die naafsensoren zo lelijk zijn, ik heb dan eigenlijk nog liever iets op de achterbrug. Vermoedelijk zijn de meeste mensen het niet met me eens en het is wel een heel groot voordeel dat je geen geklooi meer helpt met magneetjes en uitlijnen. Ik las echter wel bij bijv. de Wahoo sensor dat de snelheidsregistratie niet altijd even stabiel is. Hij werkt natuurlijk met een bewegingssensor die wellicht overstuur kan raken van schokken.quote:Op dinsdag 14 april 2020 16:38 schreef the_critic het volgende:
Op fiets.nl zijn ze er erg over te spreken
[..]
Heb er 2 ze werken prima, alleen meer gevoelig voor vocht dan de Garmin variant.quote:Op dinsdag 14 april 2020 16:19 schreef Joene het volgende:
Iemand hier ervaring met de cheapass magene bluetooth sensor voor cadans en snelheid ? Deze met bikeboard app geeft redelijk leuk fietscomputer ideezo te zien .
Ik heb een duotrap s. Dus de sensor is netjes weggewerkt. De cadansmagneet heb ik met goede lijm vastgeplakt en ja, er zit wel 1 magneetje op een spaak.quote:Op dinsdag 14 april 2020 17:19 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik heb ook een snelheidssensor nodig en zat er ook al naar te kijken. Jammer dat die naafsensoren zo lelijk zijn, ik heb dan eigenlijk nog liever iets op de achterbrug. Vermoedelijk zijn de meeste mensen het niet met me eens en het is wel een heel groot voordeel dat je geen geklooi meer helpt met magneetjes en uitlijnen. Ik las echter wel bij bijv. de Wahoo sensor dat de snelheidsregistratie niet altijd even stabiel is. Hij werkt natuurlijk met een bewegingssensor die wellicht overstuur kan raken van schokken.
Ik heb ook wel eens voor dat verbodsbord gestaan maar nooit ingereden. Er is zelfs een segmentquote:Op dinsdag 14 april 2020 17:13 schreef Coppi het volgende:
[..]
[..]
De meeste die ik spreek gaan via het Zeisterspoor die weg in waar dat verbodsbod staat. Nadeel is dat je dan nog 1-2 km moet door gebied dat officieel militair terrein is.
Ik en een paar anderen hebben de Treekerweg vanaf Bergzicht genomen en die weg rijdt parallel aan de basis. Op een gegeven moment loopt de weg op zo'n 50 m langs je tegel en daar loopt een breed zandpad (10m ofzo) rechtstreeks naar je tegel. Even op en neer sprinten en je bent klaar.
Ik gebruik ook zo'n ouderwetse op de achterbrug met een magneet in de spaak. Het voordeel bij garmin is dat je die niet hoeft uit te lijnen, garmin bepaald zelf de omtrek met behulp van gps gegevens, na een ritje is dat vrij nauwkeurig.quote:Op dinsdag 14 april 2020 17:19 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik heb ook een snelheidssensor nodig en zat er ook al naar te kijken. Jammer dat die naafsensoren zo lelijk zijn, ik heb dan eigenlijk nog liever iets op de achterbrug. Vermoedelijk zijn de meeste mensen het niet met me eens en het is wel een heel groot voordeel dat je geen geklooi meer helpt met magneetjes en uitlijnen. Ik las echter wel bij bijv. de Wahoo sensor dat de snelheidsregistratie niet altijd even stabiel is. Hij werkt natuurlijk met een bewegingssensor die wellicht overstuur kan raken van schokken.
Ja dit hebben ze echt netjes gedaan! Het is natuurlijk geen reden om een Trek te kopen maar wel een geinige feature die andere merken zover ik weet nog niet hebben gekopieerd. Cadansmagneetjes heb ik altijd op de pedaalas, supersimpel. Totdat ik laatst nieuwe pedalen kocht met een titanium as. Dan werkt dat dus niet meer.quote:Op dinsdag 14 april 2020 18:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik heb een duotrap s. Dus de sensor is netjes weggewerkt. De cadansmagneet heb ik met goede lijm vastgeplakt en ja, er zit wel 1 magneetje op een spaak.
Hiervoor moet je wel een trek hebben helaas. Ik vind het wel een mooie oplossing.
Je kan ook een powermeter kopen, heb je direct een cadansmeter. Al is dat wel een vrij dure oplossingquote:Op dinsdag 14 april 2020 18:37 schreef eentwee het volgende:
a dit hebben ze echt netjes gedaan! Het is natuurlijk geen reden om een Trek te kopen maar wel een geinige feature die andere merken zover ik weet nog niet hebben gekopieerd. Cadansmagneetjes heb ik altijd op de pedaalas, supersimpel. Totdat ik laatst nieuwe pedalen kocht met een titanium as. Dan werkt dat dus niet meer.
Gelukkig heeft Sigma daar zo op het oog een oplossing voor.
Ja klopt, toevallig vorige week de Favero pedalen gekocht. Echter dit ging om offroad pedalen.quote:Op dinsdag 14 april 2020 18:39 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je kan ook een powermeter kopen, heb je direct een cadansmeter. Al is dat wel een vrij dure oplossing
klopt. Tegenwoordig in hetzelfde dorp toch?quote:
Bij mijn optie moet je een aarden dijkje over van 1 meter hoog. Stelt weinig voor. Bij mij is ook het gemis van toertochten en tochten met vrienden en clubgenoten dat er voor zorgt dat ik wat fanatieker achter de tegeltjes aanga.quote:Op dinsdag 14 april 2020 18:31 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens voor dat verbodsbord gestaan maar nooit ingereden. Er is zelfs een segment![]()
https://www.strava.com/segments/5396033?filter=overall
Hoef je bij jouw optie niet langs/door een hek over? Dacht eigenlijk dat het overal was afgezet langs de Treekerweg. Zo kan het ook natuurlijk:https://www.strava.com/activities/220013216
Ik moet zeggen, ik begreep die tegeltjesjacht nooit zo. Moest mezelf ertoe dwingen om me er niet aan te ergeren. Terwijl het eigenlijk wel past bij het type fietser dat ik ben, namelijk een trage recreant die het leuk vindt om routes te tekenen en nieuwe wegen en paden te verkennen. Ik heb altijd wel een paar routes op de plank liggen en maak ook wel eens specifiek iets voor een vriend/collega/kennis die graag een leuke route wil in grofweg de driehoek Utrecht-Apeldoorn-Arnhem.
Nu er voorlopig geen toertochten worden georganiseerd is er voor mij niks om sportief naartoe te leven. Geen idee of het me lang kan boeien maar ga 't toch eens proberen.
Yes. Gulpen.quote:Op dinsdag 14 april 2020 18:46 schreef gianni61 het volgende:
[..]
klopt. Tegenwoordig in hetzelfde dorp toch?
zit jij bij 1 van de lokale fietsclubs?quote:
Hier hetzelfde. Stiekem is het toch best leukquote:Op dinsdag 14 april 2020 18:31 schreef eentwee het volgende:
[..]
....
Ik moet zeggen, ik begreep die tegeltjesjacht nooit zo. Moest mezelf ertoe dwingen om me er niet aan te ergeren. Terwijl het eigenlijk wel past bij het type fietser dat ik ben, namelijk een trage recreant die het leuk vindt om routes te tekenen en nieuwe wegen en paden te verkennen. Ik heb altijd wel een paar routes op de plank liggen en maak ook wel eens specifiek iets voor een vriend/collega/kennis die graag een leuke route wil in grofweg de driehoek Utrecht-Apeldoorn-Arnhem.
Nu er voorlopig geen toertochten worden georganiseerd is er voor mij niks om sportief naartoe te leven. Geen idee of het me lang kan boeien maar ga 't toch eens proberen.
Het zijn Limbo's. Die zeggen hajje!quote:Op dinsdag 14 april 2020 20:00 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Kunnen jullie hoi zeggen als je de hont uit gaat laten.
Ja, het Brand Bier Wieler Team.quote:Op dinsdag 14 april 2020 19:41 schreef gianni61 het volgende:
[..]
zit jij bij 1 van de lokale fietsclubs?
Zeker niet, alhoewel ik het een erg fijne fiets vind. Heb ook weinig vergelijking, dus het is al snel goed.quote:Op dinsdag 14 april 2020 18:37 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ja dit hebben ze echt netjes gedaan! Het is natuurlijk geen reden om een Trek te kopen maar wel een geinige feature die andere merken zover ik weet nog niet hebben gekopieerd. Cadansmagneetjes heb ik altijd op de pedaalas, supersimpel. Totdat ik laatst nieuwe pedalen kocht met een titanium as. Dan werkt dat dus niet meer.
Gelukkig heeft Sigma daar zo op het oog een oplossing voor.
https://www.bike24.com/p2282480.html
[ afbeelding ]
Heb ik in het achterwiel maar dan heb je nog geen cadansquote:Op dinsdag 14 april 2020 18:39 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je kan ook een powermeter kopen, heb je direct een cadansmeter. Al is dat wel een vrij dure oplossing
Van alle power meters op de markt is er 1 in de het wiel de laatste die ik zou kopen.quote:Op dinsdag 14 april 2020 20:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb ik in het achterwiel maar dan heb je nog geen cadans
Giant met de RideSense. Al aardig wat jaartjes. En nog meer aero ook.quote:Op dinsdag 14 april 2020 18:37 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ja dit hebben ze echt netjes gedaan! Het is natuurlijk geen reden om een Trek te kopen maar wel een geinige feature die andere merken zover ik weet nog niet hebben gekopieerd. Cadansmagneetjes heb ik altijd op de pedaalas, supersimpel. Totdat ik laatst nieuwe pedalen kocht met een titanium as. Dan werkt dat dus niet meer.
Gelukkig heeft Sigma daar zo op het oog een oplossing voor.
https://www.bike24.com/p2282480.html
[ afbeelding ]
Ik zou er sowieso geen kopen maar zat toevallig op de fiets toen ik hem kocht. Is schijnbaar wel de meest precieze techniek.quote:Op dinsdag 14 april 2020 20:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Van alle power meters op de markt is er 1 in de het wiel de laatste die ik zou kopen.
Ik meen dat in de pedalen het meest nauwkeurig is, dan de crank en als laatst de naaf. Heeft er mee te maken dat de pedalen het dichtste bij de bron zit, daarna de crank etc. Bij de naaf is er al een klein gedeelte energie verloren in de overbreng naar de ketting en van de ketting naar de tandwielen etc.quote:Op dinsdag 14 april 2020 20:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik zou er sowieso geen kopen maar zat toevallig op de fiets toen ik hem kocht. Is schijnbaar wel de meest precieze techniek.
https://www.cyclingweekly(...)mponents/powertap-g3
Daar heb je (denk ik) ook gelijk in. De techniek an sich in het achterwiel is schijnbaar het nauwkeurigst, wat ik me ergens wel kan voorstellen. Nadeel is wel dat doordat het verder weg zit vanaf de bron, het minder nauwkeurig is. Aan de andere kant, het gaat om de power die je op de weg afgeeft, niet om de power die je op je pedalen zet. Toch?quote:Op dinsdag 14 april 2020 20:57 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik meen dat in de pedalen het meest nauwkeurig is, dan de crank en als laatst de naaf. Heeft er mee te maken dat de pedalen het dichtste bij de bron zit, daarna de crank etc. Bij de naaf is er al een klein gedeelte energie verloren in de overbreng naar de ketting en van de ketting naar de tandwielen etc.
Net andersom. Hoe dichterbij de bron (je benen), hoe onnauwkeuriger het aantal watt op de weg.quote:Op dinsdag 14 april 2020 20:57 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik meen dat in de pedalen het meest nauwkeurig is, dan de crank en als laatst de naaf. Heeft er mee te maken dat de pedalen het dichtste bij de bron zit, daarna de crank etc. Bij de naaf is er al een klein gedeelte energie verloren in de overbreng naar de ketting en van de ketting naar de tandwielen etc.
Ja het zo ook echt om marginal gains zijn. Wat dat laatste betreft, nee het gaat om de power die jij op de pedalen levert. Wat het resultaat dan in snelheid is, is niet van belang. Daar kan je dan nog aan werken door meer aerodynamischer te gaan etc.quote:Op dinsdag 14 april 2020 21:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daar heb je (denk ik) ook gelijk in. De techniek an sich in het achterwiel is schijnbaar het nauwkeurigst, wat ik me ergens wel kan voorstellen. Nadeel is wel dat doordat het verder weg zit vanaf de bron, het minder nauwkeurig is. Aan de andere kant, het gaat om de power die je op de weg afgeeft, niet om de power die je op je pedalen zet. Toch?
Oke, ja dan zal het meten ervan in de naaf nauwkeuriger zijn, maar het gaat er toch om hoeveel watt eruit je benen komt? Wil je dat omzetten naar snelheid dan kijk je naar je aerodynamica? Dus zoveel mogelijk watts uit je benen en zo weinig mogelijk rolweerstand en frontaal oppervlak ofzo.quote:Op dinsdag 14 april 2020 21:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Net andersom. Hoe dichterbij de bron (je benen), hoe onnauwkeuriger het aantal watt op de weg.
Hetzelfde als met auto's. Je hebt krukas PK's (hoger) en wiel PK's (lager). Die laatste is het interessantste. Want daar is al je verlies in meegenomen.
Op zich zou je daarvoor kunnen corrigeren. Je kan aardig bepalen wat de verliezen zijn in die stappen die jij noemt. Ook daar zit een foutmarge in, maar hoe nauwkeurig moet de gemiddelde tournee zijn vermogen weten?quote:Op dinsdag 14 april 2020 20:57 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik meen dat in de pedalen het meest nauwkeurig is, dan de crank en als laatst de naaf. Heeft er mee te maken dat de pedalen het dichtste bij de bron zit, daarna de crank etc. Bij de naaf is er al een klein gedeelte energie verloren in de overbreng naar de ketting en van de ketting naar de tandwielen etc.
Ik denk dat we daar nog heel lang over kunnen discussiëren. Autofabrikanten hebben de neiging om krukas PK's te vermelden, want hoe hoger hoe beter (voor de verkoop). Tuners meten net de wiel PK's, want dat is waar daadwerkelijk op de weg komt. Het is dus maar net wie je het vraagt.quote:Op dinsdag 14 april 2020 21:07 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oke, ja dan zal het meten ervan in de naaf nauwkeuriger zijn, maar het gaat er toch om hoeveel watt eruit je benen komt? Wil je dat omzetten naar snelheid dan kijk je naar je aerodynamica? Dus zoveel mogelijk watts uit je benen en zo weinig mogelijk rolweerstand en frontaal oppervlak ofzo.
Of zie ik het nou verkeerd?
Er zijn al powermeters die zichzelf kalibreren. Weet niet meer welke dat was.quote:Op dinsdag 14 april 2020 21:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Verlies op de aandrijftrein is zo’n 2-4% de foutmarge van de vermogensmeter is veel hoger.
Bovendien gaat het om vermogen bij een bepaalde hartslag en gemiddelde vermogen wat je 10-30-60 min kunt trappen. Steeds iets hoger of lager doen er niet zoveel toe.
Temperatuur is belangrijk aan gezien de meting altijd werkt op basis van buiging van verschillende metalen en weerstand.
De powermeter moet regelmatig nullen/kalibreren, dat gaat in de naaf iets beter.
Maar de laatste crankmeters zijn ook zeer goed.
Allemaal toch hoop ik?quote:Op dinsdag 14 april 2020 21:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er zijn al powermeters die zichzelf kalibreren. Weet niet meer welke dat was.
Bijna geen. Voordat je vertrekt moet je bijna alle power meters kalibreren. De zogenaamde offset instellen.quote:
Oh ik nietquote:Op dinsdag 14 april 2020 21:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Bijna geen. Voordat je vertrekt moet je bijna alle power meters kalibreren. De zogenaamde offset instellen.
Tuurlijk wel. Uit de FAQ van je powermeter:quote:
quote:Offset is a value that is applied to essentially re-zero a power meter when there is no load being applied to it. This is similar to using the tare function on a scale to reset the zero point. This helps account for variances due to changes in environmental conditions and is a good idea to do prior to each ride.
Altijd gedacht dat BBW ergens anders voor stondquote:Op dinsdag 14 april 2020 20:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ja, het Brand Bier Wieler Team.
Oh joh wist ik niet, doe dat zelden.quote:Op dinsdag 14 april 2020 21:49 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Uit de FAQ van je powermeter:
[..]
quote:These days the PowerTap G3 hub products ship with a dual-capable ANT+/BLE cap. But if you find an older G3 unit that has an ANT+ cap on it, you can buy the dual caps or the BLE-only cap. Thus it’s pretty flexible that way. I use the dual caps on my units without issue across a wide number of devices.
At Eurobike 2018 they showed some new PowerTap G4 hubs that significantly expand disc brake compatibility, though these haven’t started shipping yet. They also shift from coin cell battery to rechargeable, but those initially will only be focused on disc-brake wheels and not regular wheels. No dates for any of them.
Advantages: Easy install if you buy a wheelset with it pre-installed (my recommendation). Auto-zero while coasting helps keep things in check without you thinking about it. Manual calibration is easy, and swapping out batteries and the electronics pod quick and straightforward. Good customer service.
Disadvantages: Limited to a single wheel, so training vs racing scenarios can be tough. Also limited on things like disc wheels. And if you have multiple bike types where the wheel type changes (i.e. going from triathlon to cross), you may be in the same pickle there.
Would I buy it: Absolutely, and in fact, it’s one of the units that I’ve bought myself as a workhorse in my power meter testing (I own three units, one for each bike). Based on what I’ve seen, the PowerTap is the closest I get to ‘set it and forget it’ when it comes to power meters on the market today (talking specifically to calibration/offset variance and stability). However, if you’re one that changes wheelsets frequently in your training, I’d be more measured in deciding whether it’s worth not having power somewhere (I don’t think it is).
Waar het hart van vol is.quote:Op dinsdag 14 april 2020 22:34 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Altijd gedacht dat BBW ergens anders voor stond
Powermeters hebben een foutmarge van 1-2% en je wil je hoeft je power tov hartslag niet te weten omdat je hartslag teveel variabelen kent. Absolute vermogen tov tijd inderdaad wel.quote:Op dinsdag 14 april 2020 21:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Verlies op de aandrijftrein is zo’n 2-4% de foutmarge van de vermogensmeter is veel hoger.
Bovendien gaat het om vermogen bij een bepaalde hartslag en gemiddelde vermogen wat je 10-30-60 min kunt trappen. Steeds iets hoger of lager doen er niet zoveel toe.
Temperatuur is belangrijk aan gezien de meting altijd werkt op basis van buiging van verschillende metalen en weerstand.
De powermeter moet regelmatig nullen/kalibreren, dat gaat in de naaf iets beter.
Maar de laatste crankmeters zijn ook zeer goed.
Toch wel je gemiddelde vermogen/tijd/hr?quote:Op dinsdag 14 april 2020 22:41 schreef Patroon het volgende:
[..]
Powermeters hebben een foutmarge van 1-2% en je wil je hoeft je power tov hartslag niet te weten omdat je hartslag teveel variabelen kent. Absolute vermogen tov tijd inderdaad wel.
Hartslag wordt teveel beïnvloed door externe factoren. Je kijkt met een schuin oog naar je hartslag om vermoeidheid etc te detecteren, maar vermogen vs hartslag in korte tijd zegt niet veel.quote:Op dinsdag 14 april 2020 22:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch wel je gemiddelde vermogen/tijd/hr?
Ja dat weet ik ook wel, op korte duur fluctueert die teveel. Ik zeg ook hartslag bij een gemiddeld langdurig vermogen. Die gebruiken de toppers ook voor vooruitgang.quote:Op woensdag 15 april 2020 08:08 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hartslag wordt teveel beïnvloed door externe factoren. Je kijkt met een schuin oog naar je hartslag om vermoeidheid etc te detecteren, maar vermogen vs hartslag in korte tijd zegt niet veel.
Er is genoeg te lezen over trainen met een powermeter, als je zo'n ding hebt zou ik daar echt in investeren, anders is het meer een gadget dan dat je er ook werkelijk wat aan hebt.
Begrijp prima wat je bedoelt, maar ben het niet met je eensquote:Op woensdag 15 april 2020 08:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat weet ik ook wel, op korte duur fluctueert die teveel. Ik zeg ook hartslag bij een gemiddeld langdurig vermogen. Die gebruiken de toppers ook voor vooruitgang.
Jesus man lezen.
Allen & Cogganquote:Op woensdag 15 april 2020 08:08 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hartslag wordt teveel beïnvloed door externe factoren. Je kijkt met een schuin oog naar je hartslag om vermoeidheid etc te detecteren, maar vermogen vs hartslag in korte tijd zegt niet veel.
Er is genoeg te lezen over trainen met een powermeter, als je zo'n ding hebt zou ik daar echt in investeren, anders is het meer een gadget dan dat je er ook werkelijk wat aan hebt.
Ik denk dat het voor mij vooral fijn is om mezelf te pacen, bijvoorbeeld bij een lange cyclo. Je kunt ook wel op gevoelsmatige inspanning een berg op fietsen maar ik denk toch dat je aan het begin van de dag dan snel teveel geeft.quote:Op woensdag 15 april 2020 09:54 schreef Spanky78 het volgende:
Al die meetinstrumenten zijn voor 95% van de amateurfietsers leuk speelgoed, mijzelf inclusief (uiteraard behoren alle mensen in dit topic tot de 5% eh!). Gewoon jongens van middelbare leeftijd, iets te veel geld en iets te weinig vrijheid. Dan koop je wat speeltjes en vlucht je af en toe van huis op je iets te dure fietsje.
Niets mis mee trouwens. Maar die 1-2% verschil.... je hoeft er echt geen tijdrit in de tour mee te winnen, die 2% overleef je echt wel.
Ik zal vast ook ooit wel een powermeter kopen, gewoon voor de leuk. maar als ik iets grappig vind is het amateursporters die zichzelf veel te serieus nemen. Je kunt maar beter serieus trainen en daarna je eigen prestatie relativeren. Voor de meesten is een kilootje afvallen nog de beste prestatieverbetering.
Dat doe ik als ik meet ookquote:Op woensdag 15 april 2020 09:56 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor mij vooral fijn is om mezelf te pacen, bijvoorbeeld bij een lange cyclo. Je kunt ook wel op gevoelsmatige inspanning een berg op fietsen maar ik denk toch dat je aan het begin van de dag dan snel teveel geeft.
Yep daar heb ik heel veel uitgehaald en haal ik nog steeds veel uit. Toen ik het boek in 2015 kocht had ik net een powermeter en begreep ik lang niet alles. Heb het boek toen uitgelezen en weggelegd. Onlangs heb ik het boek weer erbij gepakt en met de kennis van nu heb ik er veel meer uitgehaald.quote:Op woensdag 15 april 2020 09:55 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Allen & CogganIk heb het boek hier als PDF voor de liefhebber!
Wil ik toch even op reageren. Ik haal vooral veel plezier uit het maken en volgen van een schema met daarbij behulp van een powermeter. Ik heb ook wel jaren gewoon gefietst voor de kilometers zonder blokjes etc, maar daar haal ik gewoon minder voldoening uit. Het is dus niet dat ik zoiets doe om mezelf te serieus te nemen. Iedereen beleefd zijn sport op een andere manier en haalt ergens anders voldoening uit.quote:Op woensdag 15 april 2020 09:54 schreef Spanky78 het volgende:
Al die meetinstrumenten zijn voor 95% van de amateurfietsers leuk speelgoed, mijzelf inclusief (uiteraard behoren alle mensen in dit topic tot de 5% eh!). Gewoon jongens van middelbare leeftijd, iets te veel geld en iets te weinig vrijheid. Dan koop je wat speeltjes en vlucht je af en toe van huis op je iets te dure fietsje.
Niets mis mee trouwens. Maar die 1-2% verschil.... je hoeft er echt geen tijdrit in de tour mee te winnen, die 2% overleef je echt wel.
Ik zal vast ook ooit wel een powermeter kopen, gewoon voor de leuk. maar als ik iets grappig vind is het amateursporters die zichzelf veel te serieus nemen. Je kunt maar beter serieus trainen en daarna je eigen prestatie relativeren. Voor de meesten is een kilootje afvallen nog de beste prestatieverbetering.
P.S. Ik meet heel veel van mezelf, apple watch, myfitnesspall, getilde gewichten, gerende afstanden en fietsroutes... bloeddruk, etc. Maar ook al doe je het vrij serieus in de uitvoering, je moet alles wel een beetje relativeren. Voor mij gaat het erom dat ik fit, sterk en gezond ben, leuk als ik er daarnaast een beetje goed uitzie. Belangrijk dat mijn bloeddruk ok is en mijn hart-longconditie goed, geen spieratrofie/sarcopenie krijg of botontkalking. Gewoon algemene fitheid dus.
Ook de 2e.quote:Op woensdag 15 april 2020 10:00 schreef Patroon het volgende:
[..]
Yep daar heb ik heel veel uitgehaald en haal ik nog steeds veel uit. Toen ik het boek in 2015 kocht had ik net een powermeter en begreep ik lang niet alles. Heb het boek toen uitgelezen en weggelegd. Onlangs heb ik het boek weer erbij gepakt en met de kennis van nu heb ik er veel meer uitgehaald.
Ik heb thuis de 2e druk, welke druk heb jij daar? Ik ben wel benieuwd of er in nieuwere drukken nog aanpassingen zijn gedaan.
Ben ik het ook wel mee eens ja, wedstrijden rijden vind ik bij wielrennen best een grote drempel (vooral gewoon eng) maar het is wel leuk om jezelf te blijven verbeteren, en dat kun je met gericht trainen en meten juist heel goed doen.quote:Op woensdag 15 april 2020 10:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wil ik toch even op reageren. Ik haal vooral veel plezier uit het maken en volgen van een schema met daarbij behulp van een powermeter. Ik heb ook wel jaren gewoon gefietst voor de kilometers zonder blokjes etc, maar daar haal ik gewoon minder voldoening uit. Het is dus niet dat ik zoiets doe om mezelf te serieus te nemen. Iedereen beleefd zijn sport op een andere manier en haalt ergens anders voldoening uit.
Jij haalt plezier uit het meten van allemaal dingen die een ander weer volledig doelloos zal vinden, iedereen zijn ding.
Ik doe het wel vooral voor wedstrijden, maar in 2018 ook gericht getraind voor een cyclo (Trois Ballons) en daar haalde ik ook veel voldoening uit. Nadeel van een cyclo is dat je er meestal maar 1 of 2 per jaar omwille van afstand en tijd kunt rijden kunt rijden.quote:Op woensdag 15 april 2020 10:29 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ben ik het ook wel mee eens ja, wedstrijden rijden vind ik bij wielrennen best een grote drempel (vooral gewoon eng) maar het is wel leuk om jezelf te blijven verbeteren, en dat kun je met gericht trainen en meten juist heel goed doen.
Oja en mijn hoofddoel is natuurlijk de Eyserboswegquote:Op woensdag 15 april 2020 10:38 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik doe het puur en alleen om hier met de grote jongens mee te kunnen praten.
haha inderdaad. Of de opmerking "je kan ook gewoon voor de lol fietsen" net of je met een gerichte training geen lol kunt hebben?quote:Op woensdag 15 april 2020 10:57 schreef kanovinnie het volgende:
Het argument "je kan beter een kilo afvallen" is echt zo verschrikkelijk onzinnig. Dat is de Godwin van het wielrennen geworden.
Ja, en al is het bij sommigen misschien overduidelijk, ik vind het ook geen goede boodschap. Er is al genoeg verstoord eetgedrag in de duursport.quote:Op woensdag 15 april 2020 10:57 schreef kanovinnie het volgende:
Het argument "je kan beter een kilo afvallen" is echt zo verschrikkelijk onzinnig. Dat is de Godwin van het wielrennen geworden.
quote:Op woensdag 15 april 2020 10:39 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oja en mijn hoofddoel is natuurlijk de Eyserbosweg
je moet non-zero's data gebruiken. Dus dat hij het vermogen van je benen stil houden niet mee telt.quote:Op woensdag 15 april 2020 11:10 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je voor betrouwbare data uit je powermeter de auto-zero functie van de fietscomputer uit moet zetten, weet iemand nog hoe dat zit?
Mijn vriend heeft me ook geholpen met allemaal mooie grafiekjes voor hardlopen en fietsen in Golden Cheetah, ik ben helemaal blij met al deze cijfertjes
Oke, maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Maar dat er iets misgaat als je fietscomputer automatisch pauzeert als je onder de 3km/u rijdt of zo, omdat de verstreken tijd dan niet overeen komt met de bewogen tijd..?quote:Op woensdag 15 april 2020 11:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
je moet non-zero's data gebruiken. Dus dat hij het vermogen van je benen stil houden niet mee telt.
Denk dat dat dit niet en tegenspraak is met wat ik zeg: het valt voor mij onder de noemer serieus trainen. Als je jezelf daarna maar niet te serieus neemt. Als amateur stelt je prestatie in het schema der dingen weinig voor, voor jou zelf is het wellicht een enorme verbetering en een flinke stap (en dat is geweldig). Zolang je fietst voor het plezier is dat dan ook het belangrijkste lijkt mij - plezier. Dat daar een deel prestatie in zit : begrijp ik helemaal.quote:Op woensdag 15 april 2020 10:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wil ik toch even op reageren. Ik haal vooral veel plezier uit het maken en volgen van een schema met daarbij behulp van een powermeter. Ik heb ook wel jaren gewoon gefietst voor de kilometers zonder blokjes etc, maar daar haal ik gewoon minder voldoening uit. Het is dus niet dat ik zoiets doe om mezelf te serieus te nemen. Iedereen beleefd zijn sport op een andere manier en haalt ergens anders voldoening uit.
Jij haalt plezier uit het meten van allemaal dingen die een ander weer volledig doelloos zal vinden, iedereen zijn ding.
Ik denk dat iemand die serieus traint met een powermeter juist heel goed beseft wat zijn/haar prestatie voorstelt tov anderen. Je wordt namelijk keihard met je neus op de feiten gedrukt en je beseft dat het niet zo simpel is om bijv je 3min best waarde zomaar even met 20w (of ik zeg maar iets) te verhogen. Eigenlijk kom je er achter dat je een dubbeltje bent en niet een kwartje zult worden. Maar juiste die kleine gains geven dan juist extra voldoening.quote:Op woensdag 15 april 2020 11:20 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Denk dat dat dit niet en tegenspraak is met wat ik zeg: het valt voor mij onder de noemer serieus trainen. Als je jezelf daarna maar niet te serieus neemt. Als amateur stelt je prestatie in het schema der dingen weinig voor, voor jou zelf is het wellicht een enorme verbetering en een flinke stap (en dat is geweldig). Zolang je fietst voor het plezier is dat dan ook het belangrijkste lijkt mij - plezier. Dat daar een deel prestatie in zit : begrijp ik helemaal.
Ik zet gewoon mijn garmin op stop als ik een pauze ofzo neem en dat geeft in Golden Cheetah geen problemen.quote:Op woensdag 15 april 2020 11:19 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Oke, maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Maar dat er iets misgaat als je fietscomputer automatisch pauzeert als je onder de 3km/u rijdt of zo, omdat de verstreken tijd dan niet overeen komt met de bewogen tijd..?
In vergelijking met profs zal mijn power inderdaad niet serieus zijn. Maar uiteraard ga ik mijn rijkunsten op de kartbaan ook niet met Max Verstappen vergelijken.quote:Op woensdag 15 april 2020 11:20 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Denk dat dat dit niet en tegenspraak is met wat ik zeg: het valt voor mij onder de noemer serieus trainen. Als je jezelf daarna maar niet te serieus neemt. Als amateur stelt je prestatie in het schema der dingen weinig voor, voor jou zelf is het wellicht een enorme verbetering en een flinke stap (en dat is geweldig). Zolang je fietst voor het plezier is dat dan ook het belangrijkste lijkt mij - plezier. Dat daar een deel prestatie in zit : begrijp ik helemaal.
Dat zou kunnen. Ikzelf train ook hard (wel meer allround, dus ook hardlopen en zwaartepunt op krachttraining) en inderdaad, door goed te meten kom je er snel achter hoe weinig je voorstelt. Door zo te trainen word ik sowieso nooit ergens echt heel goed in, specialisatie is niet mijn ding.quote:Op woensdag 15 april 2020 11:28 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik denk dat iemand die serieus traint met een powermeter juist heel goed beseft wat zijn/haar prestatie voorstelt tov anderen. Je wordt namelijk keihard met je neus op de feiten gedrukt en je beseft dat het niet zo simpel is om bijv je 3min best waarde zomaar even met 20w (of ik zeg maar iets) te verhogen. Eigenlijk kom je er achter dat je een dubbeltje bent en niet een kwartje zult worden. Maar juiste die kleine gains geven dan juist extra voldoening.
Ik proef een beetje jaloezie hier.quote:Op woensdag 15 april 2020 11:34 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het gaat me misschien meer om het gedrag waarbij mensen zich een houding aanmeten door veel dure spullen te kopen.
Iedereen kan als pelotonvulling bij de vrouwen meekomenquote:Op woensdag 15 april 2020 11:37 schreef La_Tramposa het volgende:
Wielrennen is ook meer dan hard fietsen natuurlijk
Ik heb het idee dat ik op basis van mijn wattages (in ieder geval over langere afstanden) best mee zou kunnen komen als pelotonvulling bij de vrouwen, zeker als je als topsporter er nog net wat meer voor zou leven. Maar ten eerste ben ik best een strijkijzer qua vermogen, daarnaast durf ik niet echt voluit te sprinten op hobbelige wegen, of me door een chaotisch peloton heen te wurmen. Daarnaast moet je ook nog tactisch inzicht hebben om op het juiste moment weg te rijden.
Inderdaad. We hebben het eerst over een manier van je wielersport beleven en nu opeens is het houding aanmeten door veel dure spullen te kopen. Dit is op deze manier een onzinnige discussie. Duur is behoorlijk relatief trouwensquote:Op woensdag 15 april 2020 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik proef een beetje jaloezie hier.
*gaat niet happen*quote:Op woensdag 15 april 2020 11:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Iedereen kan als pelotonvulling bij de vrouwen meekomen
In (race) fietsen geld hoe duurder hoe beter. Dat moet je snappenquote:Op woensdag 15 april 2020 11:34 schreef Spanky78 het volgende:
Het gaat me misschien meer om het gedrag waarbij mensen zich een houding aanmeten door veel dure spullen te kopen.
Volgende keer eerst meten dus.quote:Op woensdag 15 april 2020 11:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ik had weer een briljante actie maandag. Fiets heerlijk gepoetst en de ketting er even afgehaald om eens goed te reinigen. Ben ik er mee klaar, meet ik hem voor de lol op en blijkt hij aan vervanging toe te zijn.
Dus daar ging een perfect schone ketting de vuilnisbak in
Geen troll hoor. Als je een beetje kan fietsen kan je zo meekomen. Ook bij een hoop clubkoersjes. En criteriums. Wat eerder een probleem is is dat je moet weten hoe je te gedragen in een peloton en hoe je slim moet rijden. Conditie/kracht is een minder grote hobbel dan dat.quote:
Woon je in (de buurt van) Amsterdam?quote:Op woensdag 15 april 2020 12:02 schreef papert het volgende:
Ongeacht op welk niveau je sport is prestatieverbetering toch een grote motivatie. Soms hoort daar een kilo afvallen bij, en soms een kilo aankomen.
Ik tennis op een behoorlijk niveau (+98%), al vergelijk ik mezelf daarbij natuurlijk ook niet met de profs. Tuurlijk vind ik het nu ik veel vaker fiets (ca 200km per week) wel eens zuur als ik door oude, iets te zware mannen wordt ingehaald. En tuurlijk ga ik er dan iets aan doen om uiteindelijk iets sneller te worden. Toch weet ik dat ik als dat is gelukt, dat het nog weinig voorstelt.
Zo doet iedereen dat op zijn eigen niveau, en sommige hier in het topic lijken sneller te zijn dan 98% van de wielrenners. Dan kan je zeggen dat het niks voorstelt omdat profs nog een veel hoger wattage trappen, of daar gewoon respect voor hebben.
Het is wel heel jammer dat er met wielrennen niet echt lage niveau wedstrijden zijn. Om überhaupt mee te kunnen rijden met een wedstrijd, moet je al echt goed zijn. Mij lijkt het competitieve element heel leuk, maar alleen al het rijden in een net iets te snel peloton ga ik op mijn leeftijd niet meer leren.
Ja, zijn daar (instap)wedstrijdjes?quote:Op woensdag 15 april 2020 12:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Woon je in (de buurt van) Amsterdam?
Ja, bij wielervereniging amsterdam op sloten rijden ze op zaterdag met een 40/50 en soms zelfs een 60 catagorie. Je rijd dan met alle groepen tegelijk (dus elite, junioren/vrouwen, 40+ en 50+). Na een uur koers sprinten er om de 3 ronden een groep af, eerst de junioren/vrouwen, dan 50+, dan 40+ en dan de elite. Je hoeft alleen een basislicentie bij de wielerbond te hebben en 3 euro oid inschrijfgeld te betalen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |