abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 april 2020 @ 17:10:42 #226
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192464261
quote:
9s.gif Op zondag 5 april 2020 14:46 schreef LTVDK het volgende:
- Motorrijders soms een enkeling maar voornamelijk hele groepen van soms 10+
Onze club was het iig niet... wij toeren sws niet tot 01 Juno , en terecht !!!!

Ik weet wel van de interne discussies elders die stelden dat je best alleen samen in een "groepje" kunt rijden...... omdat je als motorrijder minimaal - om en om - ruim voldoende afstand zal houden.
Het beeld wat je daarmee echter oproept is verkeerd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 5 april 2020 @ 17:10:54 #227
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192464262
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 17:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Bedankt en hij staat er!
nice ^O^
  zondag 5 april 2020 @ 17:11:10 #228
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192464269
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:58 schreef Kyran het volgende:

[..]

Wij hebben echt geen idee hoeveel mensen er daadwerkelijk besmet zijn (geweest). Enige wat wij weten is dat het vele malen hoger is dan die bijna 18.000 van het RIVM. Als het er uiteindelijk 200.000 zijn geweest dan helpt dat nauwelijks voor groepsimmuniteit. Als het uit onderzoek straks blijkt dat er al 2 miljoen Nederlanders besmet zijn geweest dan is het een heel ander verhaal.

Om een beetje groepsimmuniteit te krijgen heb je minstens 60% nodig en dat is dus ruim 10 miljoen mensen.
Tenzij er al meerdere miljoenen besmet zijn is er een lange-termijn probleem: de risicogroepen. Zolang er nog relatief veel besmettingen opduiken lopen die risico, en je kan niet verwachten dat die zich opsluiten tot er een vaccin is. Dan lijkt de enige optie de aanpak van Z Korea, Singapore of Taiwan, massaal testen en alle contacten in quarantaine, waarschijnlijk tot ver in 2021 (tenzij men het uitgeroeid krijgt) om het aantal nieuwe gevallen tot een minimum te beperken.
are we infinite or am I alone
  Moderator zondag 5 april 2020 @ 17:11:44 #229
249559 crew  Lavenderr
pi_192464281
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 17:09 schreef PippenScottie het volgende:
Ik heb vandaag twee uur door de polder gelopen. Mijn observaties.. iedereen die een motor heeft was er vandaag op uit getrokken. Elk boomerstel met dezelfde ANWB-jas was aan het fietsen. Iedereen hield zich prima aan de regels, behalve wielrenners, die ik regelmatig in pelotonnetjes voorbij zag komen.
Het is een hardnekkig vooroordeel over wielrenners. Ik ken veel wielrenners en momenteel hebben de meesten met elkaar afgesproken om niet meer als clubje te gaan rijden.
  zondag 5 april 2020 @ 17:12:05 #230
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192464285
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 14:48 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik denk idd dat die motorrijders met een helm op andere kunnen besmetten als ze niet 1,5 meter afstand houden :D
Idd.... met je helm open en dan een keer niezen en je trekt een spoor van minimaal 100m
  zondag 5 april 2020 @ 17:14:56 #231
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192464317
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:01 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]
Ziekenhuis opname, lijkt mij als indicator zelf niet veel zeggen.
Kan mij, en hoor ook in mijn omgeving, dat ouderen simpel wegblijven omdat een opname gelijk wordt gesteld dat je daar dus dood gaat.
  zondag 5 april 2020 @ 17:15:51 #232
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192464327
quote:
Pentagon chief says military moving toward face coverings

Defense Secretary Mark Esper said Sunday that the military will issue guidance on face coverings for troops after the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) recommended people cover their faces when out in public to stem the spread of coronavirus.

ABC’s George Stephanopoulos asked Esper on “This Week” whether he expects all service members to follow the new CDC guidelines.

“We will have a directive on that coming out today,” he said, adding “We are going to move toward face coverings.”

[..]

The recommendations are a backtrack from the CDC’s earlier suggestion that healthy people should not use masks because it would not protect them from contracting the coronavirus.

But now, the CDC says wearing a face covering can prevent asymptomatic people from unknowingly spreading the disease, adding that people should not purchase the surgical masks or N95 respirators needed by medical professionals. Officials also stressed the recommendation was to be used in addition to, not instead of, social distancing guidelines.
https://thehill.com/homen(...)oward-face-coverings
  zondag 5 april 2020 @ 17:16:55 #233
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_192464338
quote:
6s.gif Op zondag 5 april 2020 17:12 schreef Vallon het volgende:

[..]

Idd.... met je helm open en dan een keer niezen en je trekt een spoor van minimaal 100m
verplicht helm dicht :P
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_192464359
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:55 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Absoluut, maar dat zou ook betekenen, wanneer we in de zomermaanden iets losser kunnen zijn, dat we in het najaar op tijd moeten zijn met weer terug in ons hok te gaan.
Nou ja, iig zitten niet veel mensen opeen gepakt in ruimtes die slecht geventileerd zijn.
Ik denk dat het wél scheelt.
Go hard or go home
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 april 2020 @ 17:19:02 #235
426493 crew  PippenScottie
pi_192464368
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 17:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is een hardnekkig vooroordeel over wielrenners. Ik ken veel wielrenners en momenteel hebben de meesten met elkaar afgesproken om niet meer als clubje te gaan rijden.
Dat nieuws heeft niet iedereen in de Schermer bereikt.
My friends all drive horses
pi_192464383
Als deze crisis eenmaal wat is afgezakt mag de regering van mij wel zo snel mogelijk dienstplicht voor 18 jarigen invoeren niet om de vijand te bestrijden met wapens maar om een griep epidemie te bestrijden met kennis.
Zet dan deze jongeren in om het vak ( IC ) verpleger te leren en wanneer het land je nodig heeft dat je onmiddellijk kunt worden opgeroepen in een soort nationale garde wat je ook kent in Amerika. Dus niet beroepsmilitair maar gewoon werkzaam ergens anders tot er ergens een epidemie uitbreekt en je gevrijwaard bent van je werk om het land te dienen.
  zondag 5 april 2020 @ 17:20:36 #237
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192464384
Z Korea wil het aantal nieuwe gevallen onder 50 per dag krijgen (en houden):
quote:
South Korea adding two weeks to social distancing efforts

South Korea will continue its social-distancing efforts to stem the spread of the coronavirus another two weeks, officials announced on Saturday.

The nation has frequently been cited as one of the most effective in containing the virus’s spread, with daily cases hovering around 100 new daily cases or fewer, but clusters have continued to emerge in environments like nursing homes, churches and hospitals, Reuters reported.

The South Korean government imposed its social distancing policy on March 21, asking high-risk facilities to close and banning religious, sports and entertainment events.

Health Minister Park Neung-hoo, citing an uptick in cases believed to have been spread by travelers, said on Saturday it is “too early to be at ease,” Reuters noted.

“Our goal is to be able to control infections in a way that our health and medical system, including personnel and sickbeds, can handle them at usual levels,” Park told a briefing after a government meeting on the virus, according to the news service. “If the number goes down to 50 or lower, stable treatment of the patients including the critically ill will be possible without much pressure on the system.”

The nation saw 94 new cases of the virus on Saturday, according to the Korea Centers for Disease Control and Prevention, bringing the national total to 10,156. The death toll increased by nine to a total of 183, Reuters reported.
https://thehill.com/polic(...)cing-efforts-for-two
  zondag 5 april 2020 @ 17:24:03 #238
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192464428
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De 'intelligente' lockdown was natuurlijk een mooie semantische vondst. Want in de praktijk verschilt het beleid nauwelijks van andere Europese landen.
Yep _O_ . Er is in de praktijk los van accenten geen verschil.

In Frankrijk is het oorlog, in Duitsland schaffen, in Nederland "slimdoen" (#WeSmart) en andere landen die de BSB op je afsturen. De praktijk is verder overal hetzelfde waarbij elke geciviliseerd land tot het inzicht komt dat het flatten-te-curve scenario de enige zinnige (sociale) aanpak is.
Landen die het willen uitzitten komen zichzelf nog wel tegen.
  zondag 5 april 2020 @ 17:28:16 #239
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192464495
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:39 schreef houdafstand het volgende:

[..]

Het OMT komt vast wel met een goede strategie. Mijn gok:

- eerst de kinderdagverblijven en scholen open (medio mei?)

- daarna stranden/parken/restaurants/terrassen mits 1,5m afstand wordt gehouden (medio juni?)

- evenementen en kroegen (binnen) pas na de zomer (september?)

- de regels "houd 1,5m afstand", "werk zoveel mogelijk thuis" en "blijf thuis als je milde klachten hebt" blijven voorlopig gewoon

En ondertussen wordt er een manier bedacht om besmette mensen snel te kunnen lokaliseren/isoleren. (GGD-contactonderzoek i.c.m. een GGD-corona-app?).

Als het aantal besmettingen te snel oploopt, zal er weer aan de knoppen worden gedraaid. Om te voorkomen dat er weer teveel mensen op de IC liggen. Binnenkort zal wel duidelijk worden welke maatregelen werken en welke niet.

De lastigste kwestie: wat doen we met de verpleeghuizen? Misschien alleen laten bezoeken door mensen die een groen vinkje op hun corona-app hebben staan? (Groen vinkje: niet in de buurt geweest van een besmet persoon.)

Tot slot: strengere hygiëneregels zijn nodig. Dus:
- winkel- en horeca-personeel moet verplicht x-keer per dag handen wassen (in ieder geval iedere keer nadat zij contact geld hebben aangeraakt)
- mensen die eten voorbereiden, moeten haarnetten en mondkapjes dragen
- bierglazen moeten beter worden schoongemaakt
- verplicht handzeep en papieren doekjes in wc's, etc.
- vaker schoonmaken: toiletten, liftknopjes, deurklinken, leuningen van roltrappen, treinen/trams/bussen etc.
- winkelwagens en mandjes moeten regelmatig worden schoongemaakt
- bestek in kantines moet worden gedesinfecteerd. In sommige Aziatische foodcourts kun je zelf je bestek desinfecteren met UV-licht en/of heet water. Enig idee of zo'n UV-licht-apparaat ook het coronavirus 'doodt'? :@
Kortom het gaat imho :{ onaangenaam weer "gezellig" worden waarbij je straks langs de lat wordt gelegd of je wel voldoende AntiCovid19 doet.
  zondag 5 april 2020 @ 17:31:58 #240
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192464552
Aardige, en duidelijke, opinion in NYT over beademing. Of was ie al voorbij gekomen? :)

quote:
Even before Covid-19, for those lucky enough to leave the hospital alive after suffering acute respiratory distress syndrome, recovery can take months or years. The amount of sedation needed for Covid 19 patients can cause profound complications, damaging muscles and nerves, making it hard for those who survive to walk, move or even think as well as they did before they became ill. Many spend most of their recovery time in a rehabilitation center, and older patients often never go home. They live out their days bed bound, at higher risk of recurrent infections, bed sores and trips back to the hospital.

All this does not mean we shouldn’t use ventilators to try to save people. It just means we have to ask ourselves some serious questions: What do I value about my life? If I will die if I am not put in a medical coma and placed on a ventilator, do I want that life support? If I do choose to be placed on a ventilator, how far do I want to go? Do I want to continue on the machine if my kidneys shut down? Do I want tubes feeding me so I can stay on the ventilator for weeks?
https://www.nytimes.com/2(...)gSource=articleShare
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192464556
Het lijkt de goede kant op te gaan.
  zondag 5 april 2020 @ 17:32:59 #242
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192464564
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:40 schreef Predator40 het volgende:
[ afbeelding ]
Op de korte termijn, gaat een virusvaccin ons sws dus niet helpen.
En op de lange termijn zal betrouwbaarheid en werkzaamheid zich moeten bewijzen.
Natuurlijk goed om met alles wat er mogelijk is, blijven werken aan een vaccin.

In de tussentijd vrees ik met grote vreze de "schade" die men ook als samenleving oploopt.
Ik mag/kan mijn vraagtekens zetten of het dat - voorkomen dat je oud/zwak overlijdt - wel waard is en je die groep zo lang "eenzaam" mag gaan opsluiten (in afwachting van een vaccin).
  zondag 5 april 2020 @ 17:39:25 #243
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_192464690
quote:
18s.gif Op zondag 5 april 2020 17:32 schreef Vallon het volgende:

[..]

Op de korte termijn, gaat een virusvaccin ons sws dus niet helpen.
En op de lange termijn zal betrouwbaarheid en werkzaamheid zich moeten bewijzen.
Natuurlijk goed om met alles wat er mogelijk is, blijven werken aan een vaccin.

In de tussentijd vrees ik met grote vreze de "schade" die men ook als samenleving oploopt.
Ik mag/kan mijn vraagtekens zetten of het dat - voorkomen dat je oud/zwak overlijdt - wel waard is en je die groep zo lang "eenzaam" mag gaan opsluiten (in afwachting van een vaccin).

Dit zal de komende maanden een belangrijk moreel vraagstuk worden....
  zondag 5 april 2020 @ 17:41:26 #244
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192464727
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 17:20 schreef crystal_meth het volgende:
Z Korea wil het aantal nieuwe gevallen onder 50 per dag krijgen (en houden):
[..]

https://thehill.com/polic(...)cing-efforts-for-two
daar hebben ze wel een app.
pi_192464760
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 17:20 schreef MakkieR het volgende:
Als deze crisis eenmaal wat is afgezakt mag de regering van mij wel zo snel mogelijk dienstplicht voor 18 jarigen invoeren niet om de vijand te bestrijden met wapens maar om een griep epidemie te bestrijden met kennis.
Zet dan deze jongeren in om het vak ( IC ) verpleger te leren en wanneer het land je nodig heeft dat je onmiddellijk kunt worden opgeroepen in een soort nationale garde wat je ook kent in Amerika. Dus niet beroepsmilitair maar gewoon werkzaam ergens anders tot er ergens een epidemie uitbreekt en je gevrijwaard bent van je werk om het land te dienen.
Dat werkt toch niet. Lig je daar op je IC bed verzorgt, door iemand met 0,0 affiniteit met het vak.
.
pi_192464769
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 17:20 schreef MakkieR het volgende:
Weet je wat het is: "generaals zijn altijd bezig de vorige oorlog te winnen" .

Die extra IC-bedden en verplegers hadden bij de aanvang in China al paraat moeten staan.

We kunnen beter kijken hoe we een volgende pandemie kunnen voorkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 april 2020 @ 17:46:29 #247
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_192464792
Mooi om te lezen dat de landelijke gezondheidszorg waarschijnlijk niet gaat bezwijken onder de druk. Overige Europese landen laten ook gunstige trends zien. Denk dat de boel in de VS wél serieus in de soep gaat lopen, beetje vergelijkbaar met Italië maar dan op grotere schaal.
  zondag 5 april 2020 @ 17:46:47 #248
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192464797
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:50 schreef Kyran het volgende:

[..]

Als je met "normaal" bedoelt dat scholen en horeca weer open gaan, iedereen weer normaal naar werk kan, er weer festivals en concerten gehouden gaan worden etc. denk ik serieus dat het antwoord "not a chance" is.

M.b.t. het virus is er namelijk niks veranderd, zodra wij weer "normaal" gaan doen zal het allemaal weer opnieuw beginnen. Als uit onderzoek blijkt dat kinderen inderdaad geen of een hele kleine rol spelen qua verspreiding zullen scholen waarschijnljk weer open gaan. Al het andere heb ik echt hele grote vraagtekens bij.

Wij kunnen de zorg niet maandelang overbelasten en al helemaal niet op een opgeschaal niveau. Een groot deel van de maatregelen zal dan ook nog maandenlang blijven. Totdat een groot deel van de bevolking besmet is geraakt, een vaccin is gevonden of een wondermedicijn wordt gevonden waardoor de zorg minder belast wordt.
Vraag zal ook zijn hoe welgevallig "ouders" hun kinderen een miniem klein risico willen laten lopen.
Wanneer het eigen wordt geraakt worden de grenzen daarvan omgekeerd evenredig opgehoogd. Eén van de hoofdredenen dat men de scholen onder dwang "van" sloot.

Een ander aspect is of en in hoeverre ouders (of kleinkinderen) het volhouden om bij hun geliefde kwetsbaren (cq Opa/Oma) weg te blijven ? En dat dan in wetenschap dat die kinderen - hoe miniem ook - kunnen dienen als infectiebron.
"Straks breaking-news: kleindochter decimeert verpleeghuis uit door bij Oma op bezoek te gaan"

Los van die twee is er ook een tamelijk grote groep kwetsbare kinderen, veelal samengebundeld op speciaal onderwijs,... hoe gaat die groep "het " meemaken of doen ?

Ook zoals vaker aangehaald men niet kan stellen dat kinderen dus geen infectiehaard zijn of zullen kunnen vormen. De wetenschap weet hoegenaamd niets of en in hoeverre asymptomatische besmetting verloopt. Algemene ervaringen en inzichten gebruiken van andere virussen, (b)lijkt niet zo goed uit te pakken.

NB: ik hoop ook op dat het voorbij is, alleen zie ik niet goed hoe met deze gemaakte wenselijkheid.
  zondag 5 april 2020 @ 17:57:06 #249
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192464953
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 17:44 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat werkt toch niet. Lig je daar op je IC bed verzorgt, door iemand met 0,0 affiniteit met het vak.
Dat gebeurt hier in Zwitserland wel en die dames en heren zijn nu inderdaad als zorgpersoneel ingezet. Je zou mensen gewoon zoveel mogelijk moeten kunnen laten kiezen op welke ‘afdeling’ ze de dienstplicht vervullen.
  zondag 5 april 2020 @ 18:01:03 #250
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192465018
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 15:54 schreef Elvi het volgende:

[..]

Hm ja daar heb je inderdaad een punt. Maar er moet toch ook een moment komen waarop mensen imuun zijn geworden en dat dan alles weer open kan? Gaat dat ook nog maanden duren?
Je doelt op groepsimmuniteit die in het beste geval dat 70% zal zijn en daarmee het risico dan de groep zwakkeren (desondanks, soms) massaal zal worden besmet.
Het is geen oplossing maar het resultaat (ook met een vaccin).

Uitgaande dat ca 15-20% van onze bevolking kwetsbaar is en 10% dusdanig leeft dat zij anderen niet besmetten. Van die kwetsbare groep zal imho per jaar 1 tot 1.5% tbv Covid19 overlijden (ca 25.000-50.000/jaar). Dit omdat Covid19 meer is dan alleen een (ongeneeslijk) luchtwegprobleem.

Zonder maatregelen zal Nederland in ruwweg 2-3 maanden voor 70% besmet worden en dan gevingerd rapido dan Nederland iets van 100.000 doden te verstouwen krijgen en de IC's als een tsunami overspoelen.
Met maatregelen duurt het immuniteitsproces snel minimaal 6-9 maanden waarbij de opgeschaalde IC's dan derde tot op termijn een kwart (per jaar) aan (feitelijk voor 50% onbehandelbare) patiënten te verstouwen krijgt.
Of en in hoeverre Covid19 impact zal hebben op de normale sterfte is koffiedik kijken
Een tragere economie leidt nl ook tot minder doden. Echter een die kan ook veroorzaken dat van reguliere zorg wordt afgezien.

NB: Mijn uitspraak zegt niets over individuele gevallen, dus trek het je niet persoonlijk aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')