abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192408957
quote:
Hoi allemaal,

Wij kunnen maandag een koopcontract tekenen, en zouden daarna ons huis moeten verkopen.

Zouden jullie dit doen? De makelaar is natuurlijk nog steeds positief en zei vrijdag nog dat dit geen enkel probleem moet zijn.

We willen niet met 2 huizen komen te zitten...
pi_192409141
Klap kom snel
pi_192409476
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 04:59 schreef KingRoland het volgende:

[..]

Die klap in de huizenmarkt gaat er komen. Op de lange termijn dan. Dit is veel erger dan 2008, maar mensen behouden hun banen voor nu. De komende weken en maanden zien we pas echt de effecten.
Zeker, mensen gaan weer lekker op hun bek. Ik sta vast klaar om voor een peuleschil het huis over te nemen. :Y
pi_192409700
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:39 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Zeker, mensen gaan weer lekker op hun bek. Ik sta vast klaar om voor een peuleschil het huis over te nemen. :Y
Blijf nog maar even wachten dan. De vorige crisis was er in 2008. De laagste prijzen op de woningmarkt in 2013. Daar zat 5 jaar tussen.
Zolang mensen hun lasten nog kunnen betalen gaan ze hun onder water staande woning niet verkopen. Het coronavirus moet dan al echt jarenlang impact hebben wil je dezelfde crisis krijgen als in die periode.
Tuurlijk kun je een afkoeling van de woningmarkt verwachten door het (tijdelijk) wegvallen van vraag door expats, maar ik verwacht geen daling van 40% van de woningmarkt.
  donderdag 2 april 2020 @ 12:52:37 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192409760
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:49 schreef MisChrartin het volgende:
Zolang mensen hun lasten nog kunnen betalen gaan ze hun onder water staande woning niet verkopen. Het coronavirus moet dan al echt jarenlang impact hebben wil je dezelfde crisis krijgen als in die periode.
En aangezien dat huizen de laatste tijd flink is gestegen staat er nog weinig onder water.
Niet kunnen betalen zal dan eerder een optie zijn. Maar met de huidige rentestanden of zelfs x3 zal het betalen van de rente niet snel een probleem zijn.

Hooguit komt de aflossing in gevaar.
Tot nooit .......
pi_192410181
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:23 schreef Tailless het volgende:
Klap kom snel
Klap komt niet. Verrassing.
blablablabla
pi_192410379
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 12:49 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Blijf nog maar even wachten dan. De vorige crisis was er in 2008. De laagste prijzen op de woningmarkt in 2013. Daar zat 5 jaar tussen.
Zolang mensen hun lasten nog kunnen betalen gaan ze hun onder water staande woning niet verkopen. Het coronavirus moet dan al echt jarenlang impact hebben wil je dezelfde crisis krijgen als in die periode.
Tuurlijk kun je een afkoeling van de woningmarkt verwachten door het (tijdelijk) wegvallen van vraag door expats, maar ik verwacht geen daling van 40% van de woningmarkt.
Precies.

In 2008 betaalde je 260k voor een huis, 5% rente en ook nog eens 6% overdrachtsbelasting
In 2020 betaal je 320k voor een huis, 1.5% rente, of zelfs naar 1%, met 2% overdrachtsbelasting.

En er zit ook nog eens 12 jaar inflatie tussen.

Ik zie die enorme klap niet komen, maar ja, zo ben ik he.
pi_192411216
Mooie TT! Hopen op die klap. En snel .

Ik zou al tevreden zijn met een afkoeling trouwens :)
Komt dat wel ?

[ Bericht 23% gewijzigd door Landgeld op 02-04-2020 14:28:23 ]
Love is in the air!
pi_192413310
Om nog even op die stijgende hypotheekrentes terug te komen .. Ik pak even een willekeurige site

https://www.actuelerentestanden.nl/laatste-rentewijzigingen.asp

En het zal echt niet gelijk met tientallen procentpunten omhoog gaan, maar ze gaan wel omhoog.
Wat mijn inziens ook logisch is gezien de hele wereld in de fik staat momenteel.
  donderdag 2 april 2020 @ 16:33:12 #10
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_192413421
Als er één beroepsgroep is, die je niet zou moeten vertrouwen, is het wel makelaars.
pi_192413481
hmm, ik wil mijn tent eigenlijk wel te koop zetten maar heb even helemaal geen behoefte aan kijkers en/of makelaars,
Ik zit in de sector rond de 1,5 ton, en vermoed dat die altijd gewild blijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door paulowna op 02-04-2020 17:06:35 ]
pi_192413946
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:38 schreef paulowna het volgende:
hmm, ik wil mijn tent eigenlijk wel te koop zetten maar heb even helemaal behoefte aan kijkers en/of makelaars,
Ik zit in de sector rond de 1,5 ton, en vermoed dat die altijd gewild blijven.
Voor wat het waard is, en ook afhankelijk van locatie e.d. Bij de vorige crisis begon de stagnatie en daling ook aan de bovenkant van de markt.

Daarnaast als de gehele markt 5% daalt is dat voor jou ¤7,5k maar bij een huis van ¤400k is dat gelijk ¤20k
  donderdag 2 april 2020 @ 17:07:48 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192413975
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:38 schreef paulowna het volgende:
hmm, ik wil mijn tent eigenlijk wel te koop zetten maar heb even helemaal geen behoefte aan kijkers en/of makelaars,
Ik zit in de sector rond de 1,5 ton, en vermoed dat die altijd gewild blijven.
Die voor die huizen is altijd een markt. Daling was ook bij de vorige crisis niet heel groot. Alleen de verkoopprijs zal wat langer zijn.
Tot nooit .......
pi_192415225
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:38 schreef paulowna het volgende:
hmm, ik wil mijn tent eigenlijk wel te koop zetten maar heb even helemaal geen behoefte aan kijkers en/of makelaars,
Ik zit in de sector rond de 1,5 ton, en vermoed dat die altijd gewild blijven.
Heb in 2008, voordat de crisis uitbrak, een appartement gekocht voor 150.000 kk (164.500 hypotheek). In 2013 verkocht voor 127.500 kk. Dat deed 37.000 keer pijn kan ik je zeggen... ;(
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_192415390
au!
  donderdag 2 april 2020 @ 18:58:22 #16
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192415881
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:21 schreef Landgeld het volgende:
Mooie TT! Hopen op die klap. En snel .

Ik zou al tevreden zijn met een afkoeling trouwens :)
Komt dat wel ?
Klap komt er zeker, alleen niet zo snel. Als dit na juni of juli gaat duren dan is dit al erger dan de situatie in 2008 (als dat nog niet het geval is) laten we wel zeggen dat deze situatie vele malen erger is dan 2008, naja het feit dat de 1e en 2e wereldoorlogen erbij worden gehaald zegt al genoeg.
pi_192416036
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:27 schreef Twinkle20 het volgende:
Om nog even op die stijgende hypotheekrentes terug te komen .. Ik pak even een willekeurige site

https://www.actuelerentestanden.nl/laatste-rentewijzigingen.asp

En het zal echt niet gelijk met tientallen procentpunten omhoog gaan, maar ze gaan wel omhoog.
Wat mijn inziens ook logisch is gezien de hele wereld in de fik staat momenteel.
Helaas blijven de spaarrentes achter. De banken zien een collectieve graaikans zo te zien
pi_192418146
quote:
6s.gif Op donderdag 2 april 2020 18:58 schreef KingRoland het volgende:

[..]

Klap komt er zeker, alleen niet zo snel. Als dit na juni of juli gaat duren dan is dit al erger dan de situatie in 2008 (als dat nog niet het geval is) laten we wel zeggen dat deze situatie vele malen erger is dan 2008, naja het feit dat de 1e en 2e wereldoorlogen erbij worden gehaald zegt al genoeg.
Ja wat deden de huizenprijzen tijdens de Tweede Wereldoorlog?
  donderdag 2 april 2020 @ 20:51:11 #19
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_192418274
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:45 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja wat deden de huizenprijzen tijdens de Tweede Wereldoorlog?
In Rotterdam werden de huizen gebombardeerd, dus je snapt de economische gevolgen wel.
  donderdag 2 april 2020 @ 21:10:03 #20
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192418628
quote:
9s.gif Op donderdag 2 april 2020 18:18 schreef Koral het volgende:

[..]

Heb in 2008, voordat de crisis uitbrak, een appartement gekocht voor 150.000 kk (164.500 hypotheek). In 2013 verkocht voor 127.500 kk. Dat deed 37.000 keer pijn kan ik je zeggen... ;(
Je moest door omstandigheden verkopen ofzo?
pi_192421581
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 21:10 schreef the-eye het volgende:

[..]

Je moest door omstandigheden verkopen ofzo?
Nieuwe bovenburen gaf wel de grootste zet. Nog nooit zulke Tokkies gezien :r

Maar daarna wel groter gaan wonen, en nu dus meer overwaarde dan wanneer we waren blijven zitten.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
  donderdag 2 april 2020 @ 23:34:19 #22
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192421644
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 23:31 schreef Koral het volgende:

[..]

Nieuwe bovenburen gaf wel de grootste zet. Nog nooit zulke Tokkies gezien :r

Maar daarna wel groter gaan wonen, en nu dus meer overwaarde dan wanneer we waren blijven zitten.
Das kut als zoiets je doet verhuizen maar je bent dus uiteindelijk beter af. Soms moet je verlies pakken om winst te kunnen maken
  donderdag 2 april 2020 @ 23:45:36 #23
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_192421836
Vreemd dat sommige mensen zo op een crash blijven hopen. Altijd leuk, doemdenken. Persoonlijk denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen, de aanstaande recessie is volledig veroorzaakt door een externe oorzaak. Heel veel industrieën komen nu in de problemen terwijl ze economisch gezien opzich gezond waren. Dat is niet gek. Ik verwacht dat de economie toch wel vrij snel weer zal opkrabbelen nadat de ergste maatregelen voorbij zijn.
2000 light years from home
pi_192421880
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 23:45 schreef Merkie het volgende:
Vreemd dat sommige mensen zo op een crash blijven hopen. Altijd leuk, doemdenken. Persoonlijk denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen, de aanstaande recessie is volledig veroorzaakt door een externe oorzaak. Heel veel industrieën komen nu in de problemen terwijl ze economisch gezien opzich gezond waren. Dat is niet gek. Ik verwacht dat de economie toch wel vrij snel weer zal opkrabbelen nadat de ergste maatregelen voorbij zijn.
Zijn nog steeds honderdduizenden die een huisje willen kopen, dus inderdaad zal niks veranderen, alleen maar moeilijker worden en duurder om een hypotheek af te sluiten.
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
  vrijdag 3 april 2020 @ 19:23:46 #25
458679 Ruse
Super, man
pi_192435465
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 23:45 schreef Merkie het volgende:
Vreemd dat sommige mensen zo op een crash blijven hopen. Altijd leuk, doemdenken. Persoonlijk denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen, de aanstaande recessie is volledig veroorzaakt door een externe oorzaak. Heel veel industrieën komen nu in de problemen terwijl ze economisch gezien opzich gezond waren. Dat is niet gek. Ik verwacht dat de economie toch wel vrij snel weer zal opkrabbelen nadat de ergste maatregelen voorbij zijn.
ik snap het ook niet, als er al een daling over lange termijn komt dan is het alleen maar kut, want dat betekent dat een huis wat je tussen nu en 5 jaar koopt daarna minder waard wordt. geef mij dan toch maar eeuwig stijgende prijzen, dan komt het allemaal niet zo nauw
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
  vrijdag 3 april 2020 @ 19:30:06 #26
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192435556
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 23:45 schreef Merkie het volgende:
Vreemd dat sommige mensen zo op een crash blijven hopen. Altijd leuk, doemdenken. Persoonlijk denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen, de aanstaande recessie is volledig veroorzaakt door een externe oorzaak. Heel veel industrieën komen nu in de problemen terwijl ze economisch gezien opzich gezond waren. Dat is niet gek. Ik verwacht dat de economie toch wel vrij snel weer zal opkrabbelen nadat de ergste maatregelen voorbij zijn.
Die mensen gaan helemaal geen huis kopen. Ook niet als de prijzen zouden dalen hoor.
Een huis koop je als het aan verwachtingen voldoet, niet omdat het in de aanbieding is.

[ Bericht 4% gewijzigd door the-eye op 03-04-2020 19:47:08 ]
pi_192438652
Er gaat een wijziging komen.... Correctie... Afkoeling.

Altijd met recessie. Alleen gaat dat nog wel even duren.
Love is in the air!
pi_192438824
Wil geen 3 topics doorspitten, maar verwachten jullie dat de huizenprijzen gaan instorten?

Heb zelf veel overwaarde op moment en ben zoekende naar een ander huis. Slim om door te zetten of liever even op pauze? En wat zou "even" zijn?

Verwachten jullie daarnaast dat er zeer snel veel huizen op bijv Funda komen door de overleden bewoners ( ;( ) Momenteel is het aanbod echt een dieptepunt.
pi_192438865
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:37 schreef Sfancta het volgende:
Wil geen 3 topics doorspitten, maar verwachten jullie dat de huizenprijzen gaan instorten?

Heb zelf veel overwaarde op moment en ben zoekende naar een ander huis. Slim om door te zetten of liever even op pauze? En wat zou "even" zijn?

Verwachten jullie daarnaast dat er zeer snel veel huizen op bijv Funda komen door de overleden bewoners ( ;( ) Momenteel is het aanbod echt een dieptepunt.
Ik denk dat er enorme inflatie gaat komen. Er wordt op ongekende een dode economie 'gestimuleerd'. Oftewel, printen. Dus dan zouden de prijzen omhoog gaan maar je hebt er vrij weinig aan.

De rente op de lange termijn stijgt nu ook hard.
pi_192438904
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:39 schreef Confetti het volgende:

[..]

Ik denk dat er enorme inflatie gaat komen. Er wordt op ongekende een dode economie 'gestimuleerd'. Oftewel, printen. Dus dan zouden de prijzen omhoog gaan maar je hebt er vrij weinig aan.

De rente op de lange termijn stijgt nu ook hard.
Zou je persoonlijk doorzetten om een ander huis te vinden?
pi_192439011
Door alle sterfgevallen niet veel aanbod?
pi_192439084
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:40 schreef Sfancta het volgende:

[..]

Zou je persoonlijk doorzetten om een ander huis te vinden?
De situatie is nu zo ontzettend onzeker dat als ik een redelijk fijn huis zou hebben en de rente vrij lang vastaat ik gewoon zou blijven zitten.

Stel je koopt een huis en de enorme klap komt. Als de lockdown nog maanden duurt komt er gewoon een depressie aan, niet eens een recessie. Dan is je huis ook niet zo voor de marktprijs nu verkocht.

Ik zou zeker niet nu handelen op het idee van nu of nooit. Het gaat vast wel weer stabiliseren maar in deze tijden is een ongeluk snel gemaakt.

Wat betreft je overwaarde, ik snap dat je die wilt benutten maar als die straks in een crisis met 100k zakt is je nieuwe huis waarschijnlijk ook voor die 100k gezakt..
pi_192439391
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:45 schreef Tailless het volgende:
Door alle sterfgevallen niet veel aanbod?
Ja, je gaat je huis binnen een week al op funda zetten als je vader of moeder of allebei komen te overlijden.

Zo. snel. gaat. dat. niet.

Het kan, er zijn vast gezinnen die snel knopen kunnen doorhakken, maar menig familie heeft ook tijd nodig.
pi_192439442
Dit gaat echt wel invloed hebben...

Derde van huishoudens vreest moeite met rondkomen

Ruim een derde van de Nederlandse huishoudens denkt de komende tijd moeite te hebben om rond te komen. Dat constateert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) na een peiling. Voor een grote groep Nederlanders kan spaargeld ook geen uitkomst bieden: iets minder dan een derde van de huishoudens heeft niet genoeg achter de hand om twee maanden te kunnen rondkomen zonder inkomen.

Toch overweegt nog minder dan 10 procent om bij de gemeente aan de bel te trekken voor hulp, of om bij de Belastingdienst om uitstel van betaling te vragen. Op de vraag welke rekening huishoudens verwachten als eerste niet te kunnen betalen, was de zorgverzekering het meest genoemde antwoord. Daarna volgen de gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen, en de huur of hypotheek.

Een vijfde van de Nederlanders zag zijn of haar inkomen de afgelopen maand al terugvallen. Vooral jongeren, zelfstandigen en flexwerkers gingen er al op achteruit. "Jongeren en zelfstandigen zijn degenen die ook als het goed gaat de grootste inkomensonzekerheid hebben", zegt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. "In tijden van crisis krijgen zij als eerste de hardste klappen."
Love is in the air!
  vrijdag 3 april 2020 @ 23:15:08 #35
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192439651
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 23:07 schreef Landgeld het volgende:
Dit gaat echt wel invloed hebben...

Derde van huishoudens vreest moeite met rondkomen

Ruim een derde van de Nederlandse huishoudens denkt de komende tijd moeite te hebben om rond te komen. Dat constateert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) na een peiling. Voor een grote groep Nederlanders kan spaargeld ook geen uitkomst bieden: iets minder dan een derde van de huishoudens heeft niet genoeg achter de hand om twee maanden te kunnen rondkomen zonder inkomen.

Toch overweegt nog minder dan 10 procent om bij de gemeente aan de bel te trekken voor hulp, of om bij de Belastingdienst om uitstel van betaling te vragen. Op de vraag welke rekening huishoudens verwachten als eerste niet te kunnen betalen, was de zorgverzekering het meest genoemde antwoord. Daarna volgen de gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen, en de huur of hypotheek.

Een vijfde van de Nederlanders zag zijn of haar inkomen de afgelopen maand al terugvallen. Vooral jongeren, zelfstandigen en flexwerkers gingen er al op achteruit. "Jongeren en zelfstandigen zijn degenen die ook als het goed gaat de grootste inkomensonzekerheid hebben", zegt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. "In tijden van crisis krijgen zij als eerste de hardste klappen."
Die jongeren bezitten een huis?
pi_192439722
Ja, Nibud, die vindt van alles.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:49 schreef Confetti het volgende:

[..]

De situatie is nu zo ontzettend onzeker dat als ik een redelijk fijn huis zou hebben en de rente vrij lang vastaat ik gewoon zou blijven zitten.

Stel je koopt een huis en de enorme klap komt. Als de lockdown nog maanden duurt komt er gewoon een depressie aan, niet eens een recessie. Dan is je huis ook niet zo voor de marktprijs nu verkocht.

Ik zou zeker niet nu handelen op het idee van nu of nooit. Het gaat vast wel weer stabiliseren maar in deze tijden is een ongeluk snel gemaakt.

Wat betreft je overwaarde, ik snap dat je die wilt benutten maar als die straks in een crisis met 100k zakt is je nieuwe huis waarschijnlijk ook voor die 100k gezakt..
Ik denk dat vanaf eind april langzaam maar zeker maatregelen worden versoepeld. Het kan ook niet anders.
pi_192439731
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 23:15 schreef the-eye het volgende:

[..]

Die jongeren bezitten een huis?
Precies, dat is de hamvraag hier.
pi_192440014
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 april 2020 23:04 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, je gaat je huis binnen een week al op funda zetten als je vader of moeder of allebei komen te overlijden.

Zo. snel. gaat. dat. niet.

Het kan, er zijn vast gezinnen die snel knopen kunnen doorhakken, maar menig familie heeft ook tijd nodig.
Ja... helemaals je ouders overleden zijn aan corona denk je wel 3x na om op het ergste moment het huis te koop te zetten (en dus mensen over de vloer gaat krijgen).
  maandag 6 april 2020 @ 08:22:47 #39
139330 TNA
For the stars that shine
pi_192472923
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 23:18 schreef skrn het volgende:
Ja, Nibud, die vindt van alles.
[..]

Ik denk dat vanaf eind april langzaam maar zeker maatregelen worden versoepeld. Het kan ook niet anders.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.
pi_192473448
Misschien nog iets anders, veel mensen lijken te speculeren op een dalende markt om dan toe te slaan.
Maar wat als de markt daalt, ga je dan kopen? Dan weet je vrijwel zeker dat de eerste jaren je onder water staat want het exacte dieptepunt kun je toch niet timen. Kijk maar naar de beurs, weinig beleggers durven in te stappen in een dalende trend. En wat doe je als de woningprijzen zakken, maar de rentes stijgen? Ik denk niet dat de meeste potentiële kopers hier over na denken en dan toch langs de zijlijn blijven staan.
Of wacht je door het dal heen? Dan ben je misschien zo weer 5 tot 10 jaar verder terwijl je huur weggooit in de tussentijd.
Misschien moeten we het eens wat minder als belegging zien, maar zien wat het is. Een dak boven je hoofd. Een thuis.
Ik kan niet voorspellen wat de markt doet op korte termijn, maar door te kopen en de hypotheek lang vast te zetten kan ik wel mijn maandlasten voor de komende 30 jaar inzichtelijk maken. Dat geeft me zekerheid en intussen los ik af waardoor het risico van onder water staan steeds kleiner wordt.

En ik krijg niet zo’n harde plasser van stijgende woningprijzen, want als ik een huis verkoop en een ander huis terugkoop is die net zo hard meegestegen; het is echt broekzak-vestzak en je hebt er alleen wat aan als je geen huis meer nodig hebt in Nederland.
pi_192473630
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 23:15 schreef the-eye het volgende:

[..]

Die jongeren bezitten een huis?
Zorgverzekering? Maar kunnen die mensen dan nu geen toeslag aanvragen als het inkomen helemaal weg is? Of werkt dat niet zo?
pi_192473710
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:18 schreef MisChrartin het volgende:
Ik kan niet voorspellen wat de markt doet op korte termijn, maar door te kopen en de hypotheek lang vast te zetten kan ik wel mijn maandlasten voor de komende 30 jaar inzichtelijk maken. Dat geeft me zekerheid en intussen los ik af waardoor het risico van onder water staan steeds kleiner wordt.

Ja, dat is zo, maar onderwaarde creeert zijn eigen problemen: als je bijvoorbeeld wel van het huis afwil, bijvoorbeeld als je samen wil wonen, is dat gewoon vervelend en gaat dat gewoon geld kosten. Of je hebt andere plannen. En ten tweede, verhuizen naar een duurder huis kan lastiger worden, tijdens de crisis wisten ook veel hypotheekverstrekkers niet wat ze met onderwaarde echt aanmoesten en eisten daarom dat dat bedrag op tafel kwam.

Ik geloof trouwens niet in een crash, mits de rente laag blijft. Een hogere rente heeft direct gevolg in huizenprijzen, een hogere werkloosheid, dus feitelijk een afnemende vraag in huizen, werkt veel trager door in de huizenmarkt.
pi_192473711
Sommige Airbnb super hosts hebben 20 of 30 panden die ze niet meer kunnen verhuren, gaat dit invloed hebben op de huizenmarkt? of alleen in Amsterdam?

NicovanGog twitterde op zondag 29-03-2020 om 11:51:24 Ik heb ook inmiddels nieuwe Airbnb data, links de map van December en rechts de Corona map van Maart. https://t.co/neItugRq7N reageer retweet


[ Bericht 77% gewijzigd door weetjewel5 op 06-04-2020 09:56:35 ]
pi_192473821
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2020 08:22 schreef TNA het volgende:

[..]

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.
Ik ben veel positiever gestemd. Hoewel Nederland lang de kop in het zand stak, moet ik zeggen dat er daarna voortvarend is gehandeld. De IC-capaciteit is pakweg verdubbeld, vanaf nu kan het aantal tests met een factor 4 omhoog, we wachten nog de resultaten van het Sanquin-onderzoek af, en de getallen stemmen wat betreft ziekenhuisopnames me hoopvol. We hebben geen last van vervelende zijwind van oppositie of andere klagers.

Oh, ja, geen echte hamsterpraktijken. Niet dat je in Frankrijk opeens uren in de rij moest staan. Ook qua logistiek zijn de zaken tot in de puntjes geregeld. ^O^

Ja, ik denk dat in eind april zeker wat restricties worden opgeheven.

[ Bericht 12% gewijzigd door skrn op 06-04-2020 10:00:05 ]
pi_192474224
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:46 schreef weetjewel5 het volgende:
Sommige Airbnb super hosts hebben 20 of 30 panden die ze niet meer kunnen verhuren, gaat dit invloed hebben op de huizenmarkt? of alleen in Amsterdam?

NicovanGog twitterde op zondag 29-03-2020 om 11:51:24 Ik heb ook inmiddels nieuwe Airbnb data, links de map van December en rechts de Corona map van Maart. https://t.co/neItugRq7N reageer retweet
Wat ik hier in de Randstad van merk - is dat ze dit nu proberen te verhuren :) Verwacht weining invloed verder op koophuizen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Landgeld op 06-04-2020 10:40:49 ]
Love is in the air!
pi_192474489
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 09:54 schreef skrn het volgende:

[..]

Ik ben veel positiever gestemd. Hoewel Nederland lang de kop in het zand stak, moet ik zeggen dat er daarna voortvarend is gehandeld. De IC-capaciteit is pakweg verdubbeld, vanaf nu kan het aantal tests met een factor 4 omhoog, we wachten nog de resultaten van het Sanquin-onderzoek af, en de getallen stemmen wat betreft ziekenhuisopnames me hoopvol. We hebben geen last van vervelende zijwind van oppositie of andere klagers.

Oh, ja, geen echte hamsterpraktijken. Niet dat je in Frankrijk opeens uren in de rij moest staan. Ook qua logistiek zijn de zaken tot in de puntjes geregeld. ^O^

Ja, ik denk dat in eind april zeker wat restricties worden opgeheven.
ik hoop dat je gelijk hebt maar betwijfel t. in Duitsland wordt al gesproken over de rest vh jaar n lockdown.
pi_192474583
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:46 schreef skrn het volgende:

[..]

Ja, dat is zo, maar onderwaarde creeert zijn eigen problemen: als je bijvoorbeeld wel van het huis afwil, bijvoorbeeld als je samen wil wonen, is dat gewoon vervelend en gaat dat gewoon geld kosten. Of je hebt andere plannen. En ten tweede, verhuizen naar een duurder huis kan lastiger worden, tijdens de crisis wisten ook veel hypotheekverstrekkers niet wat ze met onderwaarde echt aanmoesten en eisten daarom dat dat bedrag op tafel kwam.

Ik geloof trouwens niet in een crash, mits de rente laag blijft. Een hogere rente heeft direct gevolg in huizenprijzen, een hogere werkloosheid, dus feitelijk een afnemende vraag in huizen, werkt veel trager door in de huizenmarkt.
Ik snap je punt. Maar ik neem aan dat je een woning koopt met het idee om er minimaal 5 jaar te gaan wonen. Als het goed is heb je dan iets van 15% afgelost (bij annuïteitenhypo is dat iets minder) dus dan kan het al een redelijk stuk zakken voor je onder water staat. Als je er 10 jaar woont is het al 30% afgelost, exclusief extra aflossingen die je kunt doen.
Als je ergens geen 5 jaar wil wonen moet je misschien inderdaad gaan huren als je die flexibiliteit nodig hebt.
Mijn ervaring is dat je ergens al snel langer woont dan je van te voren had gedacht. En zo lang je op de diepste dip niet per se moet verkopen is er niet zoveel aan de hand. In veel steden mocht je ook tijdelijk verhuren als je huis onder water stond dus dat scheelde ook al behoorlijk.
pi_192490088
Even geen gedwongen woningverkopen bij achterstanden
De komende maanden worden huiseigenaren met een betalingsachterstand op hun hypotheek niet uit hun huis gezet. Banken en andere hypotheekverstrekkers hebben met de overheid afgesproken dat er tot 1 juli geen gedwongen woningverkopen plaatsvinden als er sprake is van betaalachterstanden.

De maatregel moet onder meer zzp'ers lucht geven. Vereniging Eigen Huis zegt dat 14 procent van de zelfstandigen bezorgd is of ze de hypotheek de komende maanden kunnen betalen. Ze hoeven dus voorlopig niet bang te zijn dat ze hun huis uit worden gezet. Een gedwongen woningverkoop is voorlopig alleen toegestaan als er sprake is van wietteelt, fraude of andere criminele activiteiten.

Eerder werden er al afspraken gemaakt voor huurders. Als er sprake is van een betaalachterstand worden ze voorlopig niet uit hun huis gezet, zo hebben verschillende woningcorporaties beloofd.
Love is in the air!
  dinsdag 7 april 2020 @ 08:20:49 #49
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192490134
We hebben net ons huis aangeboden aan een makelaar A. We hadden een second opinion bij makelaar B. Toen we A. belden om te zeggen dat we met B. in zee zouden gaan, liet A. opeens de initiële kosten (¤600 voor foto’s enz.) vallen en zakte de courtage met een half %. Ik denk dat het wel losloopt met die ingezakte woningmarkt!
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 08:25:10 #50
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192490172
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 08:20 schreef Aventura het volgende:
We hebben net ons huis aangeboden aan een makelaar A. We hadden een second opinion bij makelaar B. Toen we A. belden om te zeggen dat we met B. in zee zouden gaan, liet A. opeens de initiële kosten (¤600 voor foto’s enz.) vallen en zakte de courtage met een half %. Ik denk dat het wel losloopt met die ingezakte woningmarkt!
Vermoeden wij ook. Mogelijk hebben we zelfs al onderhands ons huis verkocht. En een derde stelletje diende zich al aan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')